Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Mulli - 2.11.2013 kello on 23:31
-
Aika pieni on etupyörä tuollaisessa truma muuverissa. Voi tulla uskon puute, jos pehmeällä maalla joutuu vaunua siirtelemään.
Miksi sitä vaunua ei muka voi peruuttaa paikoilleen?
-
On joillain alueilla sellaisia hyviä vaununpaikkoja joihin autolla vaunun vienti ei onnistu, tilaa loppuu autolta siis, tai toinen vaihtoehto peruutus ei suju kuskilta tasasellakaan alustalla. Yllättävän hyvin tollainen truma mover siirtää vaunua myös lievään ylämäkeen.
-
On joillain alueilla sellaisia hyviä vaununpaikkoja joihin autolla vaunun vienti ei onnistu, tilaa loppuu autolta siis, tai toinen vaihtoehto peruutus ei suju kuskilta tasasellakaan alustalla. Yllättävän hyvin tollainen truma mover siirtää vaunua myös lievään ylämäkeen.
Elikkä peruutus harjoittelua ;) :D Väärältä puolelta ja omalta puolelta
-
Keski-Euroopassa törmäsi ajoittain alueilla vaunupaikkoihin, joissa ei kertakaikkiaan ole tilaa vetoauton peruutuksessa vaatimalla liikeradalle, joka yhdistettynä lievään ylämäkeen on vaikea tilanne (esim. Pariisin Bois de Boulognen kämppärillä piti mennä vaihtaan paikka). Mover olisi ollut reissuilla oikein hyödyllinen, mutta onhan se kohtalaisen kallis ja erään noita aikoinaan kohtuuhintaan myyneen kaverin viivyteltyä aikansa kaupantekoa jäi sitten hankkimatta ja tuli vaihdettua vaunu autoon.
Helpottaisihan mover elämää Suomessakin reissatessa, mutta ihan vastaavalla tavalla sen hankinnalle ei normaalikäytössä ole perusteita.
-
http://www.reimo.com/fi/D-matkailuautotarvikkeet/DL-vaunutarvikkeet/DLC-vaunun_liikuttimet_moverit/
-
Kyllä varmaan osaamattomalle peruuttajalle "muuverit" ovat verraton apu :-\
Mitä minä olen noiden käyttöä euroopassa nähnyt, niin ihan aakeella. laakeella pitännyt pulata - ikään kuin auton pyörät ei sais koskea nurmikkoon :laugh:
Oudolta tuntuu sellainen leiripaikka, johon ei vetoautolla vaunua saa - turvavälit? Toinen kysymys on, että kiinnostaako niiin pieni "läpi" :-X
-
Oudolta tuntuu sellainen leiripaikka, johon ei vetoautolla vaunua saa - turvavälit? Toinen kysymys on, että kiinnostaako niiin pieni "läpi" :-X
Joskus pakko kiinnostaa, kun järkevä vaihtoehto puuttuu tai olisi esim. kulkemisten vuoksi huomattavasti huonompi vaihtoehto.
Pitch voi sinänsä olla kohtuullisen tilava, mutta ajoväylä sille voi olla kapea ja vaikkapa aidattu, ettei pilattaisi nurmikkoa.
Jos nyt vaihtaisin auton vaunuun tulisi siihen melko varmasti mover. Huonompiinkin gadgetteihin sitä voi rahansa laittaa, ja tuollainen on jopa hauska. Thumb
-
Joskus pakko kiinnostaa, kun järkevä vaihtoehto puuttuu tai olisi esim. kulkemisten vuoksi huomattavasti huonompi vaihtoehto.
Pitch voi sinänsä olla kohtuullisen tilava, mutta ajoväylä sille voi olla kapea ja vaikkapa aidattu, ettei pilattaisi nurmikkoa.
Jos nyt vaihtaisin auton vaunuun tulisi siihen melko varmasti mover. Huonompiinkin gadgetteihin sitä voi rahansa laittaa, ja tuollainen on jopa hauska. Thumb
Menis liian helpoksi jo homma,käryävät kytkimet ja kirosanat,linkuunajo jne.Jäis pois ;) :D
-
.. ja tuollainen on jopa hauska. Thumb
Sitä ainakin - jos ite istuu sateella vaunussa (ja vaimo vastapainona takapäässä), ja ajelee vaunun koukkuun.. Naapureille ihmettelemistä :P
-
Tossa toissa kesänä katselin kokkolassa,kun paris kunta käytti kyseistä laitetta,niin tuntu aika fiksulle vehkeelle,mutta akku pitää olla kunnossa,en tiedä miten se toimisi tossa teli vehkeessä..
-
http://www.reimo.com/fi/D-matkailuautotarvikkeet/DL-vaunutarvikkeet/DLC-vaunun_liikuttimet_moverit/
Taka-akselille kun laittais, niin sais Transusta nelivedon... ;D
-
Menis liian helpoksi jo homma,käryävät kytkimet ja kirosanat,linkuunajo jne.Jäis pois ;) :D
Ei meillä ole tommoisia, köyhempi varustus :P
-
^
Kato www.obelink.co.uk ja hae pois ensi reissulla... 595,- oli hintaa.
-
En tarvitse, osaan peruuttaa, ei käryä kykin. Joten ei tartte kiroillakaan.
Tuonkin rahan voi käyttää vaikka matkailuun ;D
-
En tarvitse, osaan peruuttaa, ei käryä kykin. Joten ei tartte kiroillakaan.
Tuonkin rahan voi käyttää vaikka matkailuun ;D
Tuohon hintaan saa jo yhden kytimenkin jos se harjoitellessa hajoaa. En kyllä tuossa muodossa lisäkiloja vaunuun laittaisi
-
Riittääkö kaikille, että vaunu on juuri siinä asennossa, mihin sen saa peruuttamalla jos käytävä antaa siihen mahdollisuuden. Minä ainakin katson auringon suuntaa ja laitan auton sen suhteen. "Kesä olohuone" aurinkoon. Se saattaa vaatia vaunun työntämisen tontille aisa edellä. Tai jopa laittaa tontin takalaitaan tien suuntaisesti.
Varmaan "peruutusexperteillä" on ratkaisu siihenkin? Ja ilman mooveria!!
-
Katson yleensä reissussa paikan sen mukaan miten vaunun saa. Ostakoon mooverin se joka tarvitsee ja haluaa sen. Olettaisin että kaikilla on vapaus tuohon, toivottavasti....
Olen välillä ottanut paikan keula edellä. Yksiakselinen menee johonkin pienellä pukkauksella , tai kääntyy käsivoimin about paikallaan.
-
Riittääkö kaikille, että vaunu on juuri siinä asennossa, mihin sen saa peruuttamalla jos käytävä antaa siihen mahdollisuuden. Minä ainakin katson auringon suuntaa ja laitan auton sen suhteen. "Kesä olohuone" aurinkoon. Se saattaa vaatia vaunun työntämisen tontille aisa edellä. Tai jopa laittaa tontin takalaitaan tien suuntaisesti.
Varmaan "peruutusexperteillä" on ratkaisu siihenkin? Ja ilman mooveria!!
Todennäköisesti naapurin kanssa olisi sitten terassit vastakkain - oma rauha veisi auringosta voiton, varsinki etelän "turvaväleillä" ;D
Onko se muuten illan, ilta-, aamu- ja keskipäivän aurinko se suunnan näyttäjä?
-
Jaa ,etelässä mieluimmin varjo ;D
Tässä Delfissä Kreikassa
(http://karavaanari.org/kuvat/1383585564.jpg)
-
...Onko se muuten illan, ilta-, aamu- ja keskipäivän aurinko se suunnan näyttäjä?
Eiköpä tuota liene sitten pyöritettävä kaikkina aurinkoisina päivinä kellon tuntiviisarin tahdissa?
-
Todennäköisesti naapurin kanssa olisi sitten terassit vastakkain - oma rauha veisi auringosta voiton, varsinki etelän "turvaväleillä" ;D
Onko se muuten illan, ilta-, aamu- ja keskipäivän aurinko se suunnan näyttäjä?
Jospa se naapuri on jo sinun kannaltasi laittanut "väärinpäin" kuten se toinenkin?
Ei noista auringon suunnista mikään muu kuin, että "olohuoneessa" on aurinkoa aamun yhdeksästä iltaan, niin kauan kuin paistaa. Yksinkertaista??
Asiat saadaan näyttämään vaikeilta tarvittaessa!
-
En tarvitse, osaan peruuttaa, ei käryä kykin. Joten ei tartte kiroillakaan.
Monikin osaa peruuttaa. Tahtoo vaan peruutusvaihteidenk in välityssuhteet olla sen verran kovia, ettei kytkin ylhäällä voi läheskään aina mennä. Ja kaikilla ei ole automaattia.
-
Ja kaikilla ei ole automaattia.
Tuskin tuosta minua voi syyttää ::) ;D
-
Ihan ehdoton tuo mooveri, ilman ei kyllä pärjää . . .
-
Ei tuossa akan kauppakassissa kyllä kytkin leviä, vaikka sitä vähän luistattaakin. Jos en ihan pieleen ole asiaa ymmärtänyt, koko kytkimen toimintaperiaate on nimenomaan sidoksissa siihen luistattamiseen. Oikein käytettynä peruuttaminen onnistuu autoa rikkomatta.
Tarpeettomana faktana todettakoon tähän väliin, että levykytkin luistaa aina aavistuksen verran. Sellaista on fysiikka.
Lelut ovat toki mukava, vaan yhdistelmänsä hallitsemisen opetteleminen on minusta mukavutta arvokkaampaa. Peruuttaminen ei ole oikeasti mikään sirkustemppu, vaan ihan tavallinen, jokapäiväinen toimitus. Tuhannet ammattilaiset ajelevat huomattavasti asuntovaunuja kookkaampia kärryjä sellaisiin koloihin, joita tavan kulkija ei meinaa todeksi uskoa.
Länsimainen lääketiede ei löydä mistään tähän mennessä tutkimastaan seikasta tukea sellaiselle väittämälle, että raskaan kaluston kuljettajat olisivat jotenkin poikkeuksellisen älykkäitä. Kyseesä ei ole myöskään kyky erkaantua ruumiistaan tarkkaillakseen tilannetta 25,52 metrin korkeudesta samalla kuin peruuttelee. Kyse ei ole mistään salatieteestä, vaan yksinkertaisesti harjoittelusta.
Kun ihminen hallitsee yhdistelmänsä joka tilanteessa, hän on turvallisempi kuljettaja. Älkää tehkö siitä peruuttamisesta mitään ihmeellistä mörköä, kun se ei sitä ole.
-
Jos leirintäalueen kulkuväylä on vajaat 3 metriä leveä ja se vaunupaikalle vievä käytävä puoli metriä vähemmän, ei peruuttamistaito riitä. Vetoauto ei sovi kääntymään ja sillä selvä. Tuollaisia olosuhteita varten on mover keksitty. Maksaahan se asennettuna saman verran kuin edullinen vaunu, mutta se, mihin rahansa laittaa, on oma valinta. Joku laittaa saman vaunun tekstiileihin tai poppivehkeisiin, toinen juo rahat.
Kannattaa kokeilla, jos ei usko. Useimmat eivät ole. Minäkään en ole vaunua, mutta olen ajellut moverilla varustetulla henkilönostimella varmasti parikin sataa metriä. Kelpo varuste ja hauska. Hiiabbimies Sundberg toi aikanaan mulle tontille betoniraudat ja harkot. Oli huiman näköistä, kun nosti lopuksi itseään Hiiabilla kauko-ohjain sylissä. Sama fiilis oli moverilla ajaessa. Poika on terve kun se leikkii. Thumb
-
Tuskin tuosta minua voi syyttää ::) ;D
No ei, etsikäämme syyllistä jostain muualta. :D
-
Ei kait automaatti lootaakaan laiteta sen takkii ettei osaa vaihtaa vaihdetta.
-
Olen noita tuolla pitkin eurooppaa nähnyt toistakymmentä vuotta. Yhden kerran jopa sillai että sitä tarvittiin, peruuttamallakin siihen olisi päässyt mutta ei työntämällä. ;D
Lähinnä sillä hauskuuttaa hollantilaiset seurueen muita jäseniä. Vaunun mitta 3.70 m ja hehtaarin nurmikenttä mihin auto ajetaan kymmenen metrin päähän. siihen sit napilla. Kun 99% hollantilaisista ei tunne peruutusvaihdetta ?
Vasta 30v takana aktiivista vaunuilua, ei ole vielä osunut paikkaa mihin ei päässyt , niitäkin on mutta voi valita ihan yhtä hyvän viereisenkin.
Mutta ostaa ne ketkä tarttee tai kuvittelevat tarvitsevansa Thumb
-
"Vaunussa on pyörät- Aloittelijalle outoja asioita......."
-
Riittääkö kaikille, että vaunu on juuri siinä asennossa, mihin sen saa peruuttamalla jos käytävä antaa siihen mahdollisuuden. Minä ainakin katson auringon suuntaa ja laitan auton sen suhteen. "Kesä olohuone" aurinkoon. Se saattaa vaatia vaunun työntämisen tontille aisa edellä. Tai jopa laittaa tontin takalaitaan tien suuntaisesti.
Varmaan "peruutusexperteillä" on ratkaisu siihenkin? Ja ilman mooveria!!
Monellako alueella sen vaunun saa parkkeerata väärinpäin - en muista yhtään alueta, jossa ei olis pitäny olla aisan ajoväylälle. Yhden kausipaikkalaisen olen eräällä alueella nähnyt, jolla oli vetoaisa molemmissa päissä vaunua ja perä oli ajoväylälle.
-
Mun naapuri on keula puuta päin, ei hän sitä pahemmin liikuttele eikä omista mooveria :)
-
"Vaunussa on pyörät- Aloittelijalle outoja asioita......."
Tällä opilla pyritään kulkemaan.
Vaikka rahtia en ole ikinä ajanut, niin sen verran mallikkaasti intissä peruutus kulmaan onnistui, että siitä on muisto vieläkin kortissa. Pyritään sen voimin etenemään (ja perääntymään tarvittaessa) :D
-
Mun naapuri on keula puuta päin, ei hän sitä pahemmin liikuttele eikä omista mooveria :)
Millon teidän alueella on tehty viimeksi palotarkastus? Thumbd
-
Monellako alueella sen vaunun saa parkkeerata väärinpäin - en muista yhtään alueta, jossa ei olis pitäny olla aisan ajoväylälle. Yhden kausipaikkalaisen olen eräällä alueella nähnyt, jolla oli vetoaisa molemmissa päissä vaunua ja perä oli ajoväylälle.
Tule katsomaan tänne keski- ja etelä-eurooppaan.
Jos olisin vielä Torre la Salissa, niin ottaisin kuvan!
-
Monellako alueella sen vaunun saa parkkeerata väärinpäin - en muista yhtään alueta, jossa ei olis pitäny olla aisan ajoväylälle.
Tuolla keski- ja etelä Euroopassa saa vaunun pysäköidä vaikka aisa kohden taivasta.
:D
Ahtaaseen paikaan pysäköinnissä moveri auttaa.
Ahtaissa paikoissa matkailuautokin piti pysäköidä paikkaan vinottain. Vaunu moverilla olisi taipunut siihenkin sillä kun voi pyörittää vaunua vaikka paikallaan.
-
En tiedä, kyllä sieltä uutta sammutuskalustoa löytyy , uudet sähkötolpat ja niitten syöttöverkko kaikilla herkuilla. Alueella on enemmänkin vaunuja mitä ei liikutella oikeastaan koskaan. Alue on iso ja vaunut ei rivissä vierekkäin. Palomassaa on metsässäkin ihan riittämiin.
-
Tule katsomaan tänne keski- ja etelä-eurooppaan.
Jos olisin vielä Torre la Salissa, niin ottaisin kuvan!
5-6 viikkoa pitkin eurooppaa 25 vuoden ajan, ei ole jäänyt mikään camping väliin mooveriittomuuden takia.
Ei jaksa käsittää että se on pakollinen, varsinkin kun asiasta vänkää a-autoilijat. :-[
-
5-6 viikkoa pitkin eurooppaa 25 vuoden ajan, ei ole jäänyt mikään camping väliin mooveriittomuuden takia.
Ei jaksa käsittää että se on pakollinen, varsinkin kun asiasta vänkää a-autoilijat. :-[
Eikös ne ajakkin autolla nimenomaan siksi ettei osata peruuttaa ;D
Autokin ajetaan mieluiten keula edellä "blondiparkkiin" ja lähdetään taas eteenpäin, ettei siinäkään tule peruutusolgelmia ;D
-
Monetkin, poikkeukset voivat vahvistaa säännön :-*
-
5-6 viikkoa pitkin eurooppaa 25 vuoden ajan, ei ole jäänyt mikään camping väliin mooveriittomuuden takia.
Ei jaksa käsittää että se on pakollinen, varsinkin kun asiasta vänkää a-autoilijat. :-[
Onko joku jossakin väittänyt sitä pakolliseksi?
Eipä minulla sitä olisi, jos vaikka olisikin vaunu. Mutta kun ikää alkaa olla jo sen verran, että ei oikein jaksaisi käsipelillä vaunua siirtää, niin mooveri olisi kova sana.
Mitä tuohon vaunun peruuttamiseen tulee, minkälainen merkki sulla on vaunun taitoajosta?
-
Need moover? :laugh:
https://www.youtube.com/watch?v=qZm-4FDFFCo
-
Ei jaksa käsittää että se on pakollinen, varsinkin kun asiasta vänkää a-autoilijat. :-[
Ei se missään nimessä pakollinen ole, mutta hyödyllinen ja hauska mukavuusvaruste. Onhan joillain sähköllä toimivia tukijalkojakin, taitaa setti sellaisia olla jopa kalliimpi.
Tällaisena harvinaisena niin vaunuilua kun matkailuautoiluakin muutamalla pitkällä reissulla harrastaneena olen tuohon johtopäätökseen tullut.
Kohta on matkailuautoissakin mooverit, kun tulee ensimmäiset pistokehybridit. Odotan vuonna 2020 sellaista. Thumb
-
Täsä liikkuu vaunu ripiään. Eteen ja taakse päin. Kuinkahan liikkuis isomman vaunun kanssa? ::)
Lapissa näin toissa kesänä yhtä vauhdikkaan oloista matalalentoa. Ihan maantiellä. Ei varmaan hillat pysyny sankoissa, tai oli sitten valmista viinimäskiä perillä ;D
https://www.youtube.com/watch?v=d6CugkAUkSQ
-
Kyllähän tommosta koiran koppia liikuttelee ;) :D
-
Täsä liikkuu vaunu ripiään. Eteen ja taakse päin. Kuinkahan liikkuis isomman vaunun kanssa? ::)
Lapissa näin toissa kesänä yhtä vauhdikkaan oloista matalalentoa. Ihan maantiellä. Ei varmaan hillat pysyny sankoissa, tai oli sitten valmista viinimäskiä perillä ;D
Eikös me hylätä tuommoine suoritus alkuunsa. Kunnon peilit puuttuu ja peruutuksia suoritetaan luu ja pää ulkona :o
Ongelmaksi tuon kopin kanssa tulis tuo kapeus kun ei sitä näkis Volovon takaa ennenkuin olisi hieman linkussa ;D
-
Mitä tuohon vaunun peruuttamiseen tulee, minkälainen merkki sulla on vaunun taitoajosta?
En oli ikinä katsonut sitä tarvitsevani. :D
balttiarallaa 300.000km vaununkanssa kulkenut, 10.000km tänäkin vuonna.
Ei sillä merkillä liikuta.
Kaikennäköisiä muita merkkejä joutunut suorittamaan, niilläkään ei ole muuta käyttöä kuin kaapinperällä laatikossa.
-
Eikös me hylätä tuommoine suoritus alkuunsa. Kunnon peilit puuttuu ja peruutuksia suoritetaan luu ja pää ulkona :o
Ongelmaksi tuon kopin kanssa tulis tuo kapeus kun ei sitä näkis Volovon takaa ennenkuin olisi hieman linkussa ;D
Juu ja vaunun pyörät ei saa irrota maasta missään vaiheessa :-\
-
Ja pituutta lisää ja yksiakseli kanssa lisää ;) :D
-
Parhaana tai hulluimpa vuonna tuli kiskottua perävaunua yli 150 000 km, joten nuo 10 000 eivät tuo viellä oikein kunnon kokemusta missään vaiheessa.
Se taaksepäin meno kun ei ole sitä mitä pitää tehdä maantiellä kun tuulee ja sataa tai tulee muuten vaan tiukka paikka jossa on toimittava reflekseillä.
Siihen ei auta kuin kokemus ja senkin on oltava jatkuvaa, ei muutaman kerran vuodessa tapahtuvaa.
Mutta kaikkihan sen tietää että asuntovaunun peruuttajat on mestareita.
Ja tuo mooveri jatkaa aika monen fyysiseti rapistuneen karavaanarin uraa, joten se on erinomainen lisävaruste, niillekkin jota tänä päinä kehuvat olevansa mestareita , niin ajotaidoiltaan kuin voimiltaankin
-
No rekkakuskit kulkee eri sarjassa, hehän ajavat työkseen, harvempaa olen campingilla nähnyt.
Muuten olen itsekin useamman elektronisen laitteen korjannut kuin sinä omistanut :)
Samoin nuo huvittavat youtube jutut, en usko että linkin antaja oli siellä ajamassa. Ehkä samaisti itsensä siihen :laugh:
Ei tuolla maantiellä tarvita tuon linkin mukaista toimintaa, sitäkin kyllä näkee.
Mutta voidaanhan me sopia että orgissa ja todellisuudessa saa vaunua ajaa vaan ajotaitomerkillä ja mooverilla varustettuna.
sponsored by a-autoilijoitten kattojärjestö.
Lujille se rekkakuskeillakin ottaa :-[ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013110417684123_uu.shtml
-
Itselle on kerran sattunut sama tilanne, ei paljon hymyä tullut kun yli puoli vuotta löysässä hirressä odotti kun oli syytteessä kuoleman tuottamisesta.
Toinen ajoi tutkijoiden mukaan noin 140 km/ h, minulla paperipiirturin mukaan 84 km/h ja se oli syyttäjän mukaan se joka aiheutti kolarin, ei se että kaveri vaihtoi kaistaa parikymmentä metriä ennen kohtaamista. Tuota nopeutta se jankasi yli puoli tuntia oikeuden käynnissäkin, kunnes minä hermostuin ja tokasin että mennään kokelemaan josko syyttäjä kerkeää reakoida jos sama toistetaan 80 km/h nopeudella. Siinä vaiheessa tuomari ymmärsi keskeyttää syyyttäjän jankutamisen. Ja salista poistuttaessa tulee tuon toisen osapuolen isä syljeksimään päälle. Siinä vaiheessa oli jo lähellä tulla toinen kuolon uhri. tuohon aikaan ei ollut rajoittimia. Hauskuutena päälle maksoin itse omasta pussista ensin kaikki korjaukset ja sain korvaukseen sitten aikanaan yli vuoden päästä vastapuolen vakuutusyhtiöltä.
OT
-
Anteeksi kun putuin matkailuauton omistavana keskusteluun. :( .
Tosin olen nähnyt muutaman muunkin paikan kuin kausipaikan ja tiedän kyllä mihin vaunu taipuu tai ei.
Eihän se moveri ole toki pakollinen eikä joka paikkaan tarvitse tunkea.
Ei moni muukaan matkailua mukukavoittava tarvike ole pakollinen.
Perushommaan riittää vaunu jossa mielellään on patjat niin on pehmeämpi nukkua eikä muuta.
Vessat ja suihkut löytyy leirintäalueilta ja löytyy makuupusseja joissa tarkenee -40 pakkasessa joten lämmityskään ei ole tarpeen ;D .
-
Jos ei ole ihan oikeesti fyysistä estettä vaunun siirtelylle niin ei siihen kyllä mitään
movereita tartte. Suosittelen esim.kahvakuulailua grillaamisen lomassa niin vaunu siirtyy Thumb
Crocsit aivan ehdottomat! En luopuisi mistään hinnasta.
Telivaunun siirtely kylläkin raskaampaa mutta omaa 1-akselivaunua(oma paino 1100kg) siirtelen ihan issekseen.
Aloittajalle kysymykseen vastauksena suosittelen ettet harkitsekkaan vaunua joss ei ole lattialämmitystä.
Riittää ihan hyvin pitämään kopin lämpimänä ja kuivana ainakin kesäkuukausina. Ja saa esim.saappaat hyvin kuivaksi.
Hyvä ketju,johon piti ehdottomasti puuttua ;) ;) ;) ;) ;) :D
-
No rekkakuskit kulkee eri sarjassa, hehän ajavat työkseen, harvempaa olen campingilla nähnyt.
Muuten olen itsekin useamman elektronisen laitteen korjannut kuin sinä omistanut :)
Samoin nuo huvittavat youtube jutut, en usko että linkin antaja oli siellä ajamassa. Ehkä samaisti itsensä siihen :laugh:
Ei tuolla maantiellä tarvita tuon linkin mukaista toimintaa, sitäkin kyllä näkee.
Mutta voidaanhan me sopia että orgissa ja todellisuudessa saa vaunua ajaa vaan ajotaitomerkillä ja mooverilla varustettuna.
sponsored by a-autoilijoitten kattojärjestö.
Lujille se rekkakuskeillakin ottaa :-[ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013110417684123_uu.shtml
Mulle tuli ajotaito merkki kahden viikon välein tossa rekka hommassa ja aina oli plus merkkinen,siinä sitä pinssiä tarpeeksi ;) :D
-
Offtopiciksi jo hieman valunut, mutta tulipa mieleen läheinen kokemus, kun aikoinaan olin juuri avautuneessa entisessä Itä-Sakassa kaapelihommissa.
Oltiin majoituttu suomalaisvoimin puolikkaaseen hotelliin, joka sijaitsi rinteessä. Firman kuorma-autokalusto oli parkissa hotellin päässä peruutettuna parkkiksen reunalla (=jyrkänteen reuna).
Yksi uusi jantteri ajeli kuormurin hotlan parkkikselle ja mesu kysyi, osaatko peruuttaakin tätä. Kaveri tokaisi: "Joo, oon peruuttanut seitsemän vuotta työkseni Kanadassa". Ja peruutti kuormurin jyrkänteeltä alas ;D
Onneksi oli firman kuormureita enemmänkin pihassa, niin saatiin tuo yksi pystyparkista vaateriin.
-
Jos ei ole ihan oikeesti fyysistä estettä vaunun siirtelylle niin ei siihen kyllä mitään
movereita tartte. Suosittelen esim.kahvakuulailua grillaamisen lomassa niin vaunu siirtyy
Telivaunun siirtely kylläkin raskaampaa mutta omaa 1-akselivaunua(oma paino 1100kg) siirtelen ihan issekseen.
Taidat siirrellä vaunuasi vain asvaltilla? Minulla on peräkärry, jossa on teli (jäykkä). Sen kääntely kovallakin alustalla käsipelillä on tuskaa.
-
Taidat siirrellä vaunuasi vain asvaltilla? Minulla on peräkärry, jossa on teli (jäykkä). Sen kääntely kovallakin alustalla käsipelillä on tuskaa.
Mut eix siinä lukenut `?
Jos ei ole ihan oikeesti fyysistä estettä vaunun siirtelylle niin ei siihen kyllä mitään
movereita tartte. Suosittelen esim.kahvakuulailua grillaamisen lomassa niin vaunu siirtyy
Telivaunun siirtely kylläkin raskaampaa mutta omaa 1-akselivaunua(oma paino 1100kg) siirtelen ihan issekseen
-
Mut eix siinä lukenut `?
Luki ja sanoin, että asvalttia alla, ei se muuten mihkään liiku.
-
Luki ja sanoin, että asvalttia alla, ei se muuten mihkään liiku.
Noh noh äijät :) Elkää hiillostuko.Jokaine n voimiensa mukaan. Asfaltilla ja kangasmaastossa ja myöskin muulla kohtuu kovalla alustalla olen vaunua siirrellyt.
Mutta tämä ei liene auta ketjun aloittajaa alkuperäisen kysymyksen suhteen joten jätetään minun "vaunun siirtelyt" sikseen Thumb Kiitos.
-
Taidat siirrellä vaunuasi vain asvaltilla? Minulla on peräkärry, jossa on teli (jäykkä). Sen kääntely kovallakin alustalla käsipelillä on tuskaa.
Kuten kirjoitin, TELIN siirtely liene asia erikseen, kuten onkin. :)
-
On toki olemassa paikkoja, joihin pääsemiseksi karavanari tarvitsee moverin lisäksi rahtialuksen, nosturiauton, Sikorsky Sky Cranen, vaseliinia ja synnytyspihdit ollen jossain kohdassa todellisuuksien rajamaita tarpeen jopa tynnyrillisen kissanmintussa marinoituja pieniä apinoita. Vaan onko niihin pakko mennä?
Ainoa käyttö moverille (minulla) olisi mennä tekaisemaan muutama juutuubivideo pitkäksi venähtävistä naamoista, kun ajelen pelkän vaunun kanssa pinpinpin-rallia teinicorollain seassa maalikylän keskustassa.
-
On toki olemassa paikkoja, joihin pääsemiseksi karavanari tarvitsee moverin lisäksi rahtialuksen, nosturiauton, Sikorsky Sky Cranen, vaseliinia ja synnytyspihdit ollen jossain kohdassa todellisuuksien rajamaita tarpeen jopa tynnyrillisen kissanmintussa marinoituja pieniä apinoita. Vaan onko niihin pakko mennä?
Ainoa käyttö moverille (minulla) olisi mennä tekaisemaan muutama juutuubivideo pitkäksi venähtävistä naamoista, kun ajelen pelkän vaunun kanssa pinpinpin-rallia teinicorollain seassa maalikylän keskustassa.
:D :D :D :D Thumb
-
Satelliittivastaano tin:
http://www.vapaa-aika.com/sahko/televisiot/tv-ja-sat-antennit/oyster-85-digital-hdci-dvb-t-ske.html
http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288611951827.html
Olis tarvetta caravaanarille kun tuo vastaanotto on ajankohtainen . . .
-
Menee aika kilpavarusteluksi. Normi jätkä pärjää näillä.
(http://www.juustoportti.fi/images/KIRNUPIIMA_Juustoportti1.jpg)
(http://www.fbsk.info/documents/2006/08/HK_Sininen.jpg)
(http://terveysnetti.turkuamk.fi/nuorisonetti/ravitsemus_liikunta/kuvat/ravipieru.gif)
-
Tolla kaasunpaineella siirtää vaununkin ilman Moveria, vähän vielä mämmiä , likilaskuista ruisleipää ja kirnupiimää. siirtyy seuraavalle campingille. Aloittaja hoi :D
-
Menee aika kilpavarusteluksi. Normi jätkä pärjää näillä.
(http://www.juustoportti.fi/images/KIRNUPIIMA_Juustoportti1.jpg)
(http://www.fbsk.info/documents/2006/08/HK_Sininen.jpg)
(http://terveysnetti.turkuamk.fi/nuorisonetti/ravitsemus_liikunta/kuvat/ravipieru.gif)
Terve!
Näyttäs tuo HKblue olevan kevyttä (vaalean sininen). Mahtaako sillä saada minkäänlaista tuhnua aikaseks, edes piimän kans? ::)
-
Olisko jo aika siirtää tästä ketjusta tämä paskanjauhanta vaikka bittiavaruuteen? Alkuperäinen aihe kadonnut tyystin. Thumbd
-
näin on, se alkuperäinen kyllä karkasi huomattavasti aiemmin :-[
-
Monellako alueella sen vaunun saa parkkeerata väärinpäin - en muista yhtään alueta, jossa ei olis pitäny olla aisan ajoväylälle. Yhden kausipaikkalaisen olen eräällä alueella nähnyt, jolla oli vetoaisa molemmissa päissä vaunua ja perä oli ajoväylälle.
Oma vaunukin kausipaikalla on kyllä just perä kohti "ajoväylää". Ihan samoin päin siis kuin 6 muuta vaunua jotka on meidän molemmin puolin. Alueella noin puolet vaunuista siis just nimenomaan perä kohti hiekkaista ajoväylää.
Oman vaununkin saa paikasta kuitenkin nurmikkoa pitkin ihan etuperin pois ;)
-
Olisko jo aika siirtää tästä ketjusta tämä paskanjauhanta vaikka bittiavaruuteen? Alkuperäinen aihe kadonnut tyystin. Thumbd
Thumb Miten nämä monet hyvät aloitukset kääntyvätkin monesti "hömpän" kirjoitteluksi.
Myönnän itsekkin syyllistyväni "hömppään" mutta aloittajaa ei varmaan mun höpötykset kiinnosta
pask..k..n. :) Joten yritän oppia asiasta...taas.
-
Euroopan reissulla keväällä nähtiin näitä movereita. Onhan ne toisaalta ison pojan leluja, mutta kyllä siellä oli kämppäreillä sellaisia tontteja, että vetoauton kanssa olisi ollut vaikeaa. Pienehkön asuntoautonkin kanssa joutui valkkaamaan paikan tarkasti.
Monesti jopa hartiavoimin vaunuja veivattiin aidatulle tontille, jolla oli "kivasti sijoitettu" auringolta suojaava puu. Naapuriapuakin löytyi kiitettävästi... Yli kansallisuusrajojen! Thumb
Onko muuten jo keksitty moveri, joka lukisi esim vaunun tiskipöytään kiinteästi asennettua vatupassia?? Se helpottaisi hommaa entisestään. :)
-
Euroopan reissulla keväällä nähtiin näitä movereita. Onhan ne toisaalta ison pojan leluja, mutta kyllä siellä oli kämppäreillä sellaisia tontteja, että vetoauton kanssa olisi ollut vaikeaa. Pienehkön asuntoautonkin kanssa joutui valkkaamaan paikan tarkasti.
Monesti jopa hartiavoimin vaunuja veivattiin aidatulle tontille, jolla oli "kivasti sijoitettu" auringolta suojaava puu. Naapuriapuakin löytyi kiitettävästi... Yli kansallisuusrajojen! Thumb
Onko muuten jo keksitty moveri, joka lukisi esim vaunun tiskipöytään kiinteästi asennettua vatupassia?? Se helpottaisi hommaa entisestään. :)
Unohda se tiskipöytä. Onhan noita itsevaaittavia nurkkatuki järjestelmiä.
-
Kun avaan Polarin etuluukun, näen kiinteän vatupassin Volvon peilistä. Sitten ei tartte kuin nokkapyoralla säätää pituus-suuntaisesti. Kokemus opettaa ;)
-
Kun avaan Polarin etuluukun, näen kiinteän vatupassin Volvon peilistä. Sitten ei tartte kuin nokkapyoralla säätää pituus-suuntaisesti. Kokemus opettaa ;)
Hieno oivallus. Onko ns luotilanka menetelmä? Thumb Thumb Thumb
-
Kyll se on ihan kotkankatse. ;D
-
Kun avaan Polarin etuluukun, näen kiinteän vatupassin Volvon peilistä. Sitten ei tartte kuin nokkapyoralla säätää pituus-suuntaisesti. Kokemus opettaa ;)
Tuo mieleen jonkun Rautavaaran biisin ;)
Erittäin hyvä idea. Mitenhän tuo toimisi etuikkunan alareunassa? Sisäpuolella tietty.
-
Varmaan riippuu etuikkunan ja auton takaikkunan välisestä korkeuserosta.
-
Seuraavaksi joku varmaan kehuu, ettei tarvi edes vetoautoa. Kun on tarpeeksi taitoa ja kova kunto, niin napataan hampailla kiinni vetoaisaan ja kiskotaan vaunua pitkin Norjan vuoristoa reippaalla rekkanopeudella...
Vakavasti puhuen, tuo peruuttaminen on monelle ongelma jo ihan siitä syystä, koska koordinaatio- ja hahmotuskyky ei välttämättä toimi peilin kautta. Kyseessä on pikemminkin synnynnäinen ominaisuus kuin opeteltavissa oleva asia. Kaikista ei tule myöskään huippumaalivahtia, jonglööriä tai telinevoimistelijaa, vaikka kuinka harjoittelisi. Ja joistakin toisista ei tule millään harjoittelulla oopperalaulajaa, runoilijaa tai avaruusfyysikkoa.
Aina silloin tällöin leirintäalueilla näkee naureskeltavan epäonnistuville peruutusyrityksille . Siinä on jotakin samaa moukkamaisuutta kuin rammalle nauramisessa.
-
Vaunun peruttelu helppoa,kuin heinäntekö,Kunhan Harjoittelee ;) :D
-
Seuraavaksi joku varmaan kehuu, ettei tarvi edes vetoautoa. Kun on tarpeeksi taitoa ja kova kunto, niin napataan hampailla kiinni vetoaisaan ja kiskotaan vaunua pitkin Norjan vuoristoa reippaalla rekkanopeudella...
Vakavasti puhuen, tuo peruuttaminen on monelle ongelma jo ihan siitä syystä, koska koordinaatio- ja hahmotuskyky ei välttämättä toimi peilin kautta. Kyseessä on pikemminkin synnynnäinen ominaisuus kuin opeteltavissa oleva asia. Kaikista ei tule myöskään huippumaalivahtia, jonglööriä tai telinevoimistelijaa, vaikka kuinka harjoittelisi. Ja joistakin toisista ei tule millään harjoittelulla oopperalaulajaa, runoilijaa tai avaruusfyysikkoa.
Aina silloin tällöin leirintäalueilla näkee naureskeltavan epäonnistuville peruutusyrityksille . Siinä on jotakin samaa moukkamaisuutta kuin rammalle nauramisessa.
No minä en kehunut , totesin miten itse teen, lopuista olen samaa mieltä. :D
Laulaa en yritä, eikä urheilukaan ole mun juttu :-[
-
Aina silloin tällöin leirintäalueilla näkee naureskeltavan epäonnistuville peruutusyrityksille . Siinä on jotakin samaa moukkamaisuutta kuin rammalle nauramisessa.
Hyvin sanottu. Vaunuillessani onneksi minulta kysyttiin että voiko he auttaa niin saa vaunun suoraan/ruutuun tai sinne minne se oli ajateltukkaan. Peruutustaitojen karttuessa annoin apuani myös muille. Muutaman kerran sain vain vihaisen mulkauksen kun autossa ukko hikihelmi otassa kääntelee ja vekslaa, akka huutaa vieressä että ei sinneppäin vaan sinne toiseen suuntaan :)
Annoin kuskille kylmän kaljan suorituksen päätteeksi pahimpien höyryjen ulospäästämiseksi :)
-
Paras oli kun olimme Bordeauxin merenpuolisella niemellä leirintäalueella. Sinne tuli vanha ranskalaispariskunt a ja katselivat hädissään miten saavat vaunun paikoilleen. Ahtaat paikat ja mäntyjä pinnassa kulkevine juurineen paljon. No menin ranskaummikkona sinne ja he ymmärsivät yskän heti. Tökkäsin vaunun paikoilleen. He katsoivat toisiaan ja alle minuutin sain pullon Sauternesia "palkaksi". En tuota janon vuoksi tehnyt vaan jelppinä . ;)
-
Aina silloin tällöin leirintäalueilla näkee naureskeltavan epäonnistuville peruutusyrityksille .
Mulle kävi hietasaaressa silloin kun siellä oli viellä puita, lähes näin. Eivät nauraneet mutta kuikuilivat vaunujensa takaa miten onnistuu. No onnistuhan se , tulivat sanomaan vaan perään että olet tainnut ennenkin peruuttaa. Sanoin että olenhan minä. ;D
-
Mulle kävi hietasaaressa silloin kun siellä oli viellä puita, lähes näin. Eivät nauraneet mutta kuikuilivat vaunujensa takaa miten onnistuu. No onnistuhan se , tulivat sanomaan vaan perään että olet tainnut ennenkin peruuttaa. Sanoin että olenhan minä. ;D
Me kun nuorena mentiin ko. paikkaan joskus -80 luvun
alussa ja kateltiin paikkaa puiden välistä (paha paikka)
niin kohta jo oli muutama ukko työntämässä vaunua
haluamaamme paikkaan. Thumb
Ei ne kuikuillu verhon takaa vaan riensivät heti avuksi.
-
Me kun nuorena mentiin ko. paikkaan joskus -80 luvun
alussa ja kateltiin paikkaa puiden välistä (paha paikka)
niin kohta jo oli muutama ukko työntämässä vaunua
haluamaamme paikkaan. Thumb
Ei ne kuikuillu verhon takaa vaan riensivät heti avuksi.
Juu samoin on ollu mulle niin hyvä palvelu. Kiva kun kahtelevat ja opastavat, vaikka osaakin! Hienoa tuommoinen ystävällinen palvelu ja on komea paikkakin, menkää ihmeessä jos ette oo käyneet
http://www.ksuomi.info/hietasaari/
-
Syyskuussa kävin, peruuttelinkin sinne rannalle. Ei ollunna puita väistettävänä.
-
Syyskuussa kävin, peruuttelinkin sinne rannalle. Ei ollunna puita väistettävänä.
Juu. Siellä on avaraa, ei oo puut haitaksi nykyään, vaikka ainahan siihen ainoaan osuu...
-
Ei kannata menettää hermoja jos joku vaikka norjaan vaunun hampailla vetäisi ;D
Jokainen tavallaan ja jos apuvälineitä tarvitsee tai käyttää niin tuskin kukaan tulee
moittimaa. Mut jos epäonniselle peruuttelijalle naureskelee tai tekee pilkkaa niin se on
kyllä erittäin moitittavaa ja epäasiallista. En usko tosi harrastajan nareskelevan
toisen vaikeuksille. Toivon ainakin niin. Hyvä että on apua tarjolla jos sitä tarttee.
-
Vakavasti puhuen, tuo peruuttaminen on monelle ongelma jo ihan siitä syystä, koska koordinaatio- ja hahmotuskyky ei välttämättä toimi peilin kautta. Kyseessä on pikemminkin synnynnäinen ominaisuus kuin opeteltavissa oleva asia.
Aina silloin tällöin leirintäalueilla näkee naureskeltavan epäonnistuville peruutusyrityksille . Siinä on jotakin samaa moukkamaisuutta kuin rammalle nauramisessa.
Täyttä asiaa, ainakin meikäläisen kohdalla pitää paikkansa. :(
Tuota yhdestä kohdasta taittuvan peruutusta on opeteltu kohta 60 vuotta. Jos olis ollut mittari, olis sielläkin "muutama" kilometri. (Tosin naapuri poika sanoi joskus, kahdesta kohdasta taittuvan peruuttamisen olevan ikäänkuin helpompaa?)
Toivossa elän jos tässä vielä, kun kasvan ja tuun isoks, että pääsisin harjoitteluvaiheese en. :D
-
Olen kuullut erään vaunuilijan sanovan, että tekisi mieli ostaa isompi vaunu, mutta kun hän ei osaa peruuttaa suoraan. Kyllähän se on niin, että mitä pidempi vaunu, niin sitä helpompaa sen peruuttaminen on. Peruutin kerran sellaista lavamitaltaan 120 cm peräkärriä. Täytyy sanoa ettei siitä meinannut tulla mitään, kun sitä ei edes peileistä nähnyt ennen kuin se oli jo linkussa. Oma vaununi on 8 metriä pitkä ja sen peruuttaminen on lähes yhtä helppoa kuin eteenpäin ajokin.
-
Olen kuullut erään vaunuilijan sanovan, että tekisi mieli ostaa isompi vaunu, mutta kun hän ei osaa peruuttaa suoraan. Kyllähän se on niin, että mitä pidempi vaunu, niin sitä helpompaa sen peruuttaminen on. Peruutin kerran sellaista lavamitaltaan 120 cm peräkärriä. Täytyy sanoa ettei siitä meinannut tulla mitään, kun sitä ei edes peileistä nähnyt ennen kuin se oli jo linkussa. Oma vaununi on 8 metriä pitkä ja sen peruuttaminen on lähes yhtä helppoa kuin eteenpäin ajokin.
Asiassa on vinha perä. Lyhyen tavaraperäkärryn peruuttaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin matkailuvaunun. Miksikö?
Vaunun asennon näkee peileistä kaiken aikaa mutta matala peräkärry on osittain katveessa.
Oleellinen seikka on myöskin perävaunun renkaiden etäisyys veturin koukusta.
-
Eihän tuollaista pikku "Muulia" tms peruuta "erkkikään" , taas pisin mulla ollut edit :vaunu9,3 metrinen taittui ihan noin vaan haluttuun paikkaan. Tuohon tietenkin auttaa kääntyvien pyörien kulma.
Vastapäisellä on Knaus (iso kuin fan) ja hän oli tuonut vaunun huollosta. Ei ollut taittunut XC90:llä paikoilleen kun tie on kapea mistä 90 astetta joutuu vääntämään. Haki vanhan takaveto 960:n himasta ja oli helppoa kuin heinänteko. Niissä kun etupyörät oikeasti kääntyy vielä paljon.
-
Omasta historiasta helpoin peruuteltava oli kotifirman yhdistelmä 80-luvun lopulta. Veturissa 5x2.3m lava ja kärryssä 8x2,3m lava. Koko yhdistelnä oli 15.9m pitkä, kun silloin ei saanut olla yli 16m pitkää kevyttä yhdistelmää. Kun oli isot peilit ja yhdistelmä tasalevyinen, niin meni minne halusi kuin oikeilla rekkamiehilä.
Pahimpia on sitte ollu ne tilanteet kun tuon veturin perään laitetaan parin metrin lavalla oleva kärry - kärry oli lähes linkussa ennenkuin nurkka näkyi lavan kulman takaa.
-
Keskiakselikärryn taipumiseen ja peruuttamisen helppouteen vaikuttaa aika monta seikkaa vetoautossa - noiden etupyörien lisäksi. Pitkä akseli väli vakauttaa ajossa, mutta peruuttelussa kangistaa. Sama koskee auton takaylitystä, ts. vetokoukun etäisyyttä taka-akselista - lyhyt vipuvarsi antaa vähemmän vaunua painavan sivutuulen vaikuttaa, mutta peruuttaessa taas ohjailuvipuvarsi puuttuu - pitkällä päinvastoin.
Traktorilla on hyvä ottaa tähän tuntumaa, jos aisa kiinni ~taka-akselissa.. mieluiten pihapyörittelyssä ja metsässä pikkukärryt laitan kiinni etunostolaitteen nuppii, sitten on keterä 8)
-
Juu. Siellä on avaraa, ei oo puut haitaksi nykyään, vaikka ainahan siihen ainoaan osuu...
Hietasaaressa saat peruttaa aika pitkälle rinteeseen että siihen mäntyyn kolahtaa, siinä puhuttas jo omalla vedolla varustetusta vaunusta ;D
Enivei, hietasaari oli se paikka missä apua sai heti!
-
Ihan ehdoton tuo mooveri, ilman ei kyllä pärjää . . .
Aika vähän tullut moveri kokemuksia. Ihan hyvä laite se on. Saa vaunun yksinään siihen mihin haluaa. Jos ei peruuttamalla viitsi.
-
Sama koskee auton takaylitystä, ts. vetokoukun etäisyyttä taka-akselista - lyhyt vipuvarsi antaa vähemmän vaunua painavan sivutuulen vaikuttaa, mutta peruuttaessa taas ohjailuvipuvarsi puuttuu - pitkällä päinvastoin.
Tässä on muuten vinha perä. Se oli aika vinkeetä peruutella esim edellisellä scenicillä vaunua. Peräylitystä ehkä just nippa nappa 30 cm ja vaunu liikkui ihan eri tavalla kun vertaa siihen että oli ton C5 farmarin perässä.