Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: syntikka - 26.10.2013 kello on 17:32

Otsikko: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: syntikka - 26.10.2013 kello on 17:32
Ehtoota kaikille!

Pitkään takaraivossa kutkuttanut haave alkaa saavuttamaan konkreettisen suunnitelman piirteitä ja tavoitteena olisi ensi keväänä olla retkeily- tai matkailuauton omistaja. Vähän on tullut netistä tietoa etsittyä, mutta tuntuu niin pirun hankalalta löytää hyvää infopakettia siitä mitä 10-15ke hintaluokkaan osuvan auton ostamisessa pitäisi huomioida varsinkin kun olisi tarkoitus luopua henkilöautosta kokonaan.

Asuminen Helsingin keskustan tuntumassa tietty sanelee tietyt ehdot tulevan kärryn koon suhteen ja olenkin kovasti mieltynyt noihin Westfalia California Transporttereihin, mutta niitä näyttää olevan vähän nihkeästi tarjolla.

Alkuun olisi tarkoitus matkustella enimmäkseen viikonlopun reissuja ympäri suomea kiiveten kaikkia kallioita/kivenmurikoita joita vastaan tulee ja mukana olisi tarkoitus kuljettaa myös vaimoa ja kahta alta 6vee lasta, mahtuuko tuommoisen porukan kanssa retkeilyautoon vai pitäisikö olla jo pykälää isompi peli?

Kertokaas ammattilaiset mitä kaikkea en ole tajunnut vielä edes murehtia ja jos on vinkkejä sopiviksi autoiksi niin olisin hyvin kiinnostunut kuulemaa

Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 26.10.2013 kello on 17:44
Ainakin auton tekniikka pitää olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: ttdriver - 26.10.2013 kello on 17:54
En ole ammattilainen, mutta rohkenen vastata silti. Me vaihdoimme henkilöauton retkeilyautoon pari viikkoa sitten ja muutama viikonloppumatka jo tehtykin sillä. Jos tarkoitat retkeilyautolla tämmöistä "peltikuoriaista", kun meilläkin on, niin epäilenpä neljän ihmisen mahtumista tähän. Nukkumapaikkoja kun on vaan kolme... Tämä on parhaimmillaan kahden ihmisen käytössä. Liikkuminen kaupungissa ja työmatka-ajelut tällä tekee mainiosti. Parkkeeraaminen on pieni ongelma, normi parkkiruutu kun on 5 metriä pitkä ja tämä on 6 metriä. Myöskään parkkitaloihin ei ole asiaa johtuen auton korkeudesta. Auton kulutus on ollut sekalaisessa kaupunkivoittoisess a ajossa 9,7 litraa sadalla ja lisäksi tulee käyttövoimavero tai mikä se nyt onkaan, meillä vajaat 600 vuodessa. Vakuutus on samoissa hinnoissa, kun henkilöautonkin. Nämä kulut kannattaa huomioida suunnittelussa.
Toistaiseksi olemme tyytyväisiä hankintaamme, tuleva talvi sitten näyttää, kuinka autossa tarkenee työmatka yms. ajossa. Yöpyessä lämpöä varmasti riittää, ainakin syysöiden kokemuksella. Tervetuloa vaan mukavaan porukkaan! Tämä foorumi on parempi, kuin sata jänistä  ;). Täältä löytyy varmasti kaikki tarpeellinen tieto ja monen alan asiantuntemusta.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: retsasung52 - 26.10.2013 kello on 17:59
Jos auton pitää sopia parkkiruutuun ja liikuttaessa mukana neljä henkilöä, niin eikö silloin pieni alkovi-koppanen olisi järkevä. Tilaa ei ole koskaan liikaa, siitä tiiviistä tunnelmasta jota retkelyauto tuo mukanaan ei välttämättä nauti kovin pitkään.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Aakku - 26.10.2013 kello on 18:17
Asuminen Helsingin keskustan tuntumassa tietty sanelee tietyt ehdot tulevan kärryn koon suhteen ja olenkin kovasti mieltynyt noihin Westfalia California Transporttereihin, mutta niitä näyttää olevan vähän nihkeästi tarjolla.
Minullahan tuollainen on...
En suosittele neljälle henkilölle missään tapauksessa, vaikka siinä neljälle makuupaikat onkin. Siinä on pistettävä väki pihalle siksi aikaa, että saa petipaikat avattua.
Tuollainen kompakti retkuiluauto sopii minulle, kun siihen liittyy muutakin harrastusta ja matkassa on useimmiten yksi ja joskus kaksi. Liikkuminen on mukavan henkilöautomaista ja mahtuu pieneen tilaan, mutta porukalla asumiseen se ei sovi.
Jotkut ovat sanoneet, että lapset ylös ja aikuiset alapetille. Käy se kai niin, mutta olo lienee kuin soputeltassa. Eniten voisi rassata se, että suljettua vessaa ei ole, eikä muutakaan henkilökohtaista tilaa.

Jos retkeily on satunnaista, niin peltikuorinen saattaisi sopia neljälle, mutta siinä soisi olevan ainakin kiinteä petipaikka ja lisäpaikat kahdelle, vaikka sitten avattavissa. Samoin suljettava sosiaalitila kuulunee perusvaatimuksiin. Jokin Ducaton kokoluokka ehkä tulisi kysymykseen.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.10.2013 kello on 19:26
Oikea matkailu-auto on hyvä ratkaisu. Monesti niisäkin on kylmä pakettiauton peltiohjaamo. Mutta retki-autosssa on koko auto kulmää paketti-auton peltikoria. Kesällä käy telttakin.  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 26.10.2013 kello on 19:45
Oikea matkailu-auto on hyvä ratkaisu. Monesti niisäkin on kylmä pakettiauton peltiohjaamo.

Nyt, kun kokemusta on, niin kerron, että satunnaisessa talvikäytössä (=muutama reissu, ehkä 10 yötä eikä koskaan pakkoa lähteä) hyvä talvipeitto auttaa paljon.

Kysyjää osaan auttaa siksi, että mulla on jokseenkin sama tilantarve, jonka kuusimetrinen alkoviauto, jossa on valmiina pedit kaikille eli alkovi+kerrossängyt, täyttää nippanappa. Täyttäisi paremmin, jos olisin itse pienempikokoinen. Nyt ruokailuryhmän ahtaus haittaa jonkin verran.

Olisiko parempi vaihtoehto hankkia matkailuauto ilman rajoituksia ja halpa pikkuauto budjetin rajoissa? Parkkiongelma tietenkin syntyy. Eli ei helppo yhtälö.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Yrjö - 26.10.2013 kello on 19:56
   Olet varmaan miettinyt loppuun asti henkilöauton pidon + matkailuvaunun hankinnan.
   Palsta aktiivi "Retkeilijä" tässä hiljan vaihtoi matkailuauton yhdistelmään, hän jos lukee tätä varmaankin kertoo kokemuksistaan.
   Oma ihanne olisi pikku diiseli farkku, neliveto + pienehkö vaunu. Meidän butjetilla siihen ei siihen ole päästy, tuolla "syntikan" butjetilla se toteutuisi. Tosin sitten tulee vaunun säiltys ongelma?
   En mitenkään halua yllyttää, koska joka valinnassa on hyviä ja huonoja puolia.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: kaarina - 26.10.2013 kello on 19:57
Mutta eikö kuusimetrisen auton parkkeeraa melkein minne vain,  meillä on 6,4 metrinen, ja kaupungeissa ollaan kyllä tosi helposti löydetty parkkipaikka, myös kadun suuntainen. Silloin jos on p-alue, missä poikittaispaikat, peränylitys aina käyttöön jos vain mahdollista.

Olisin siis sen kuusimetrisen alkoviauton kannalla.



t.Kaarina
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Aippe - 26.10.2013 kello on 20:23
Kyllä 6,4 m pituus alkaa haettaa parkkipaikkaa päivittäisessä käytössä. Kokemusta on. Aikaisemmin oli 5,5 m ja se mahtui normi pankkiin. Ääni täälläkin pienemmälle matkailuautolle.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 26.10.2013 kello on 20:40
Kuusimetrinenkään ei ole täysin ongelmaton parkkeerata ainakaan arkikäytössä, jos pitää liikkua kaupungin ytimessä. Markettien pihoissa kyllä onnistuu.

Riippuu tarpeesta. Kysyjä tietää itse, onko tuo kynnyskysymys.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: retkeilijä - 26.10.2013 kello on 21:00
Kuten aiemmin on jo kerrottu, tuollaisen matkailuauton parkkeeraminen ja pyörittely taajamassa on hieman haasteellista. Meillä vaimo ei tykännyt autolla ajamisesta niiden kolmen vuoden aikana jonka auto meillä oli. Hän kuitenkin ajelee kirkonkylällä ja pikkukaupungeissa henkilöautolla kolaroimatta.

Me liikuimme kaksistaan eikä  sohvista tarvinnut tehdä vuoteita. Mielestäni on selkeästi helpompaa, jos lapset menevät parvelle aikaisemmin ja nousevat sitten myöhemmin. Auto on aina ahdas käytäväosiltaan.

En suosittele ajettelemasi hintaluokan matkailuautoa ainoaksi autoksi. Kaikenlaisia vikoja ilmestyy ja varsinkin talvisaikaan omatoiminen korjailu on lähes mahdotonta.

(http://karavaanari.org/kuvat/1382810206.jpg)

Tuohon kuusi metriseen eivät lapset tai anoppi olisi mahtuneet.

Lisäys: Meillä oli henkilöauto käyttöautona ja matkailuauto seisoi talvet. Tuo vm 2000 matkailuauto oli äänekäs pakettiauto, kuuma kesällä (ei ilmastointia), kilisi ja kolisi sorateillä eikä matkustusmukavuus ollut kummoinen pidemmillä matkoilla.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: jus66si - 27.10.2013 kello on 00:01
Suosittelisin alkovimallista matkailuautoa, esim. Hymer, Dethleffs tms. joka soveltuu myös talviajoon. Tärkeintä on se että autossa kykenee matkustamaan myös ne lapset turvallisesti ja tavarat saa fiksusti sijoiteltua niille varattuihin tiloihin. Ja mitä auton käyttöön tulee, pelaaminen on huoltamisesta kiinni. Eli mikä tahansa auto prakaa, jos sitä ei hoida.

Tuossa esimerkki yhdestä vaihtoehdosta.


http://www.nettikaravaani.com/hymer/ducato/1395654
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 27.10.2013 kello on 00:21
En kyllä suositettele vars. m-autoa lapsiperheen ainokaiseksi autoksi. Ekana syksynä kokeilin 1kk - juu ei..
On kamalan kolho pyöriteltäväksi ahtailla kauppojen p-paikoilla - ei leveytensä mahdu mihinkään normiruutuun. Korkeuden puolesta ei p-halleihin ole asiaa. Siis varsinki stadissa..

Toinen juttu, että tavan kanttari ja hidastetöyssy rynkytyksessä paikat ja tsärstalli kärsii autossa - vai tyhjäkö se olisi matkavarustuksesta. Talvella et saa oikein missään suolasta ja kurasta puhtaaksi. Lumien putsauskin isompi ja katto jää puhdistamatta. Asunto-osa on kuin jääkaapissa istuis - ei kerkeä lämmetä 30min juuri lainkaan, ohjamo kyllä..

Toinen juttu on kulupuoli; verot ~650€/v + yli kympin kulutus (ja siitä huolimatta hidas valoista lähtijä  :laugh:). Sitten kun talvella hipaiset helmoilla tai perällä lumi penkkaa/vallia  :-\ sääliksi käy.
Lapsia jos rahtaa tarhasta tai koulusta, niin nopeasti asuntopuoli alkaa muistuttaa kuraeteistä  :-X Elämä on lapsiperheellä aika aikataulutettua ja hektistä, että hermo voi mennä stytoxiboxin kanssa.. eläkeläispariskunta pikkupitäjässä pärjää hyvinkin pelkällä m-autolla.

Retki/peltikuoriainen on eri juttu..

Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: jorma - 27.10.2013 kello on 07:17
Ompa tuotakin tullut kokeiltua, niin ei asia enää näin vanhempana vaivaa.
Ihan TOIVEAJATTELUA. :(
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: sipu - 27.10.2013 kello on 09:01
meillä ollut kleinbussi,mersu 407 jossa kerrossängyt ja pöytäryhmästä kahdelle peti saman sai tuosta bussistakin tehtyä niin en suosittele 4 henkilölle kokemuksesta ... jo se ainainen petaaminen alko nyppimään, kun kuitenkin piti saada pöytä käyttöön aamusella , jotta  siiryimme vaunuiluun ja samalla tytöt sanoutui irti vaanailusta ,kun olivat jo aikuisiän kynnyksellä , jotta vaunussa olikin komiat tilat meille kahdelle ja vaunu vaihtui asuntoautoon , joka oli muuten sopiva kahdelle , mutta se yhteispeti alkoi minua tressaa , kun piti aina nousta sängystä ylös ,että tuo ukkokulta pääsi sieltä ikkuna paikaltaan pois esm. wc . no sit tulikin tämä , jossa on erillissängyt ja olen oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun ja pituutta lisääntyi 1 m ,on siis nyt 680 m. , mutta kaupunki ajot hoidetaan suabbivanhuksella ...paitsi isäntä kyllä käy liki satakilsaa eestaas työmatkat asuntoautolla syystä ,etten aja itse metriäkään tälläsellä isolla autolla , kun en ossoo  ::)
siispä kannattaa miettiä tarkoin ne pedit ,istuinpaikat sekä säilytys tilat . kun yllättävän paljon sitä kampetta tulee neljänhengen tarpeisiin  ::)
onnea etsintään , joka tapauksessa  Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: syntikka - 27.10.2013 kello on 10:24
Onpas herättänyt paljon keskustelua ja hyviä pointteja on tullut. Tosiaan päivittäinen pyörittely keskustassa ei ole ongelma, koska normaalisti ei autoa tarvita lainkaan. Vaunu ei tule kysymykseen, koska yksi auton käyttötarkoituksist a on kiipeilyreissujen teko ympäri suomea ja vaunu on turhan hankala siihen. 
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Rölli - 27.10.2013 kello on 11:53
Onpas herättänyt paljon keskustelua ja hyviä pointteja on tullut. Tosiaan päivittäinen pyörittely keskustassa ei ole ongelma, koska normaalisti ei autoa tarvita lainkaan. Vaunu ei tule kysymykseen, koska yksi auton käyttötarkoituksist a on kiipeilyreissujen teko ympäri suomea ja vaunu on turhan hankala siihen.
minusta juuri tuo sun harrastus puoltaa peltikuoriseen retkeily autoon, ns:oikeella asunto autolla on hankala liikkua kapeita ja huonokuntoisia teitä ilman vaurioita, on ne alummiini pellit /muovit nii löyhiä ett kuivuneet risut mene helposti läpiast kun taas peltikuoreen tule vain maaliin naarmu mikä mene meikkaamalla piiloon...
toki kun sänkyjä ei oo kaikille valmiina ni joutuu touhuaan iltaa aamua vähä enempi ,mutt elämä on kompromissejä täynnä
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: aaoulusta - 27.10.2013 kello on 13:06
Laita sopivan kokoinen  alkovi-auto... niin ei sen jälkeen harmita...
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Roksis - 27.10.2013 kello on 14:52
Koitappa vuokrata jostain vaikkapa viikonlopuksi. Kyllä siinä jotain selviää. Ittelläni ei ole muuta kokemusta retkeilyautosta kuin sisällä olen joskus käynyt.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 27.10.2013 kello on 18:28
Onpas herättänyt paljon keskustelua ja hyviä pointteja on tullut. Tosiaan päivittäinen pyörittely keskustassa ei ole ongelma, koska normaalisti ei autoa tarvita lainkaan. Vaunu ei tule kysymykseen, koska yksi auton käyttötarkoituksist a on kiipeilyreissujen teko ympäri suomea ja vaunu on turhan hankala siihen.
No, sittenhän homma kääntyy taas päälaelleen..  ;D

Aiemmin kalkuloin tuollaista suburban asumista, jossa auto on must päivärutiineissa (itselläni työajot vielä päälle).. Mutta cityasujana ihan eri juttu;
Jos parkkipaikka ei ongelma, niin ehdottomasti vars. matkailuauto - kun automatkailu perheen voimin ja harrastuksen pariin ovat ykkösasiat..

Alkoviautona väh. 6m tai ainakin pitkälläakselivälil lä - korkea lyhytakselivälinen on aika hutju.. Kiinteät vuoteet; jos tenavat ovat alkovissa, niin aikuisille jää lyhyessä autossa ruokaryhmällä kituminen yöllä. Sitä ja petausmylläkkää ei kait kukaan toivo.. Yli 6.5m alkovissa jo saa taaksekin kiinteän vuoteen ja kenties kerrosvuoteenkin päälle. Plussana iso(hko) takatalli ja mahtuu harrastusvehkeet.

Vars. matkailuautossa on käyttökelpoinen wc ja (erillinen) suihku, niin ei tarvii kiipeillä koko viikonloppua samoilla dödöillä  ;D . Vettähän kulkee mukana 100l ja lämmintä sellaista syntyy kaasulla missä korvessa vain.  8)

Ihan joka mökkitielle sillä ei ole asiaa - siitä mistä menee jakeluauto ei välttämättä mene (ehjänä) herkkähipiäinen matkailuauto. Muut paitsi ohjaamoikkunat, ovat akryylimuovia, joihin esim. kuusen havut saavat ikäviä ja pysyviä jälkiä. Oksat pilaavat jo seinätkin. Firman kuorkki, jos saa vähän tuta, se ei kuskia huoleta.. Monesti mökkitietä on tarjottu vaikka oksat roikkuu 2-3 metrissä: "on siitä kuorma-autollakin tultu.."  Thumbd Juu, ei omalla kulkimella..

Mutta arat ne on retkiautonkin sivuikkunat asunto-osassa (samaa tekoa), ja antenni yhtälailla vaarasssa, mutta kieltämättä pienemmäsrä "reiästä" menee. Tosin tarjoaa ahtaat tilat..

Käykää karavaaniliikkeessä sovittamassa "perettä poxiin"  Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: vaanari61 - 27.10.2013 kello on 18:32
Vuokraa kumpainenkin ja tee sen jälkeen päätös "oman maun mukaan".

Meillä kävi tuttavaperhe kylässä, olivat laittaneet VW Transportter Multivanin nelivetosena, tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta niin arkikäyttöön kuin harrastuksiinkin.

Hintaluokka vaan ei natsaa, oli hinta reilut 80 000 donaa.

Oma as-autoni ei sovellu päivittäiseen pyöritys ajoon, muutoin asuntoautona loistava vaihtoehto. Hymer B654 integroitu, pituutta n.7m, ei mahdu parkkiruutuihin.

En ymmärrä miksi laittaa alkovi malli ?  Samat ominaisuudet mukavuuksilla löytyy integroidusta lämpötaloudellisemm in ja useimmiten valmiina kaksi parisänkyä odottaa valmiina nukkujaa.

Integroitu on polttoainetaloudell isempi pienemmän tuulipinta-alan vuoksi, ei ole varottavana tuota alkovi"kyhmyä" ja vakaampi ajettava matalemmalla olevan painopisteensä vuoksi. 

Mutta näinhän se menee: Toinen tykkää tyttärestä ja kolmas rakastuu anoppiin . . .
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 27.10.2013 kello on 18:52
..
En ymmärrä miksi laittaa alkovi malli ?  Samat ominaisuudet mukavuuksilla löytyy integroidusta lämpötaloudellisemm in ja useimmiten valmiina kaksi parisänkyä odottaa valmiina nukkujaa.

Integroitu on polttoainetaloudell isempi pienemmän tuulipinta-alan vuoksi, ei ole varottavana tuota alkovi"kyhmyä" ja vakaampi ajettava matalemmalla olevan painopisteensä vuoksi. 

Mutta näinhän se menee: Toinen tykkää tyttärestä ja kolmas rakastuu anoppiin . . .
Juu, toki myös intikka on vähintään yhtä hyvä vaihtoehto - takapenkkiläisille vielä mukavemmat näkymät eteen-ulos. Toisaalta ei kaikissa ole etupään nostovuodetta, varsinkin vanhemista se usein puuttuu..
Painopisteasiaan intikalla ei ole vaikutusta - samankorkuisia ne ovat ja lattia yhtä matalalla. Peltiohjaamolla ei enää merkitystä kun yläkaappeihin sullotaan liian painavia tavaroita - painaa ne oleellisesti kuten ohjaamon katossa killuva nostovuode  :D Oikeastaan takapään tukevuus matkavarustuksella tankatussa on oleellisempi - sen löysyys muuttaa koko auton luonteen ..
Enemmin etupuskuri on "kaupan seinässä" kuin kyhmy, joka on siis yhtäkorkea kuin intikka  :P
 
Alkovimalli tulee ehkä ensiksi mieleen enempi saatavuutensa ja hinnoittelun takia  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: vaanari61 - 27.10.2013 kello on 20:05
Juu, toki myös intikka on vähintään yhtä hyvä vaihtoehto - takapenkkiläisille vielä mukavemmat näkymät eteen-ulos. Toisaalta ei kaikissa ole etupään nostovuodetta, varsinkin vanhemista se usein puuttuu..
Painopisteasiaan intikalla ei ole vaikutusta - samankorkuisia ne ovat ja lattia yhtä matalalla. Peltiohjaamolla ei enää merkitystä kun yläkaappeihin sullotaan liian painavia tavaroita - painaa ne oleellisesti kuten ohjaamon katossa killuva nostovuode  :D Oikeastaan takapään tukevuus matkavarustuksella tankatussa on oleellisempi - sen löysyys muuttaa koko auton luonteen ..
Enemmin etupuskuri on "kaupan seinässä" kuin kyhmy, joka on siis yhtäkorkea kuin intikka  :P
 
Alkovimalli tulee ehkä ensiksi mieleen enempi saatavuutensa ja hinnoittelun takia  :)




Vaikka hymiön laittaakin kevennykseksi ei se silti määräänsä enempää tosiasioita muuksi muuta . . .

Kautta-aikan tuo nostovuode on ollut käytössä integroiduissa, harvemmassa on nuot nostovuoteetta olevat integroidut as-autot  . . .

Korkeudeltaan integroitu on matalampi, käy vaikka mittaamassa,  harvinainen poikkeus tapaus on jos integroitu on korkeampi kuin alkovimalli, silloin lienee kyseessä eri koko/mittaluokan kalustot  . . .

Se alkovin korkea "kyhmy" on puiden oksien ja muiden vastaavien kanssa huomattavasti herkemmin törmäyskurssilla kuin integroidun ylänurkat . . . Useasti noita "kyhmyjä" korjattavana caravan korjaamoilla . . .

Kaupan seinään tuskin milloinkaan sen kummemmin käy integroidun kuin alkovinkaan keulasta ensimmäisenä kuin puskuri joka kummassakin on yhtä kaukana etuakselista  . . . 

Kaikki kulkimet voi kuormata "väärin", ei yksin omaan integroitua . . .
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: jus66si - 27.10.2013 kello on 21:45
"Syntikan"!!( virhe korjattu)  kannattaa mennä lasten ja vaimon kanssa matkailuautoliikkee seen tutustumaan käytännössä siihen, millainen se sisätilojen todellisuus on ja myös ajettavuus. Meitä on paljon hyviä neuvojia, mutta paras on oma fyysinen tuntuma siihen mitä haluaa ja tarvitsee. Liikkeistä ei ole pakko mitään ostaa, tutustuakin voi. Ja kun sen oman vision fyysisen olemuksen löytää, hankkii sellaisen.

Me hankittiin automme kohta kolme vuotta sitten. Kahtena ensimmäsenä vuonna ajettiin yli 40 000 km. Kierrettiin kesällä, syksyllä ja talvella eri paikoissa, eri olosuhteissa.Kaksi aikuista ja kolme lasta, joista vanhin lukioikäinen. 6m:n alkoviautolla hyvin on mahduttu niin bunkkaamaan kuin parkkiruutuihin, ja puskiin  Hangosta Nuorgamiin. Ei ole paleltu, ei kastuttu. Sääsket on syöny ja hirvikärpäset. Aina on auto suojan antanut. Kun sen kerran hommaa ei siitä hevillä luovu.  Kokea tämä pitää itte. Kuten joku kirjotti, vuokraa ensten jos epäilyttää. Kyllä se siitä.

Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: vaanari61 - 27.10.2013 kello on 21:51
"J.T":n kannattaa mennä lasten ja vaimon kanssa matkailuautoliikkee seen tutustumaan käytännössä siihen, millainen se sisätilojen todellisuus on ja myös ajettavuus. Meitä on paljon hyviä neuvojia, mutta paras on oma fyysinen tuntuma siihen mitä haluaa ja tarvitsee. Liikkeistä ei ole pakko mitään ostaa, tutustuakin voi. Ja kun sen oman vision fyysisen olemuksen löytää, hankkii sellaisen.

Me hankittiin automme kohta kolme vuotta sitten. Kahtena ensimmäsenä vuonna ajettiin yli 40 000 km. Kierrettiin kesällä, syksyllä ja talvella eri paikoissa, eri olosuhteissa.Kaksi aikuista ja kolme lasta, joista vanhin lukioikäinen. 6m:n alkoviautolla hyvin on mahduttu niin bunkkaamaan kuin parkkiruutuihin, ja puskiin  Hangosta Nuorgamiin. Ei ole paleltu, ei kastuttu. Sääsket on syöny ja hirvikärpäset. Aina on auto suojan antanut. Kun sen kerran hommaa ei siitä hevillä luovu.  Kokea tämä pitää itte. Kuten joku kirjotti, vuokraa ensten jos epäilyttää. Kyllä se siitä.

Kiva että sinulla on kristallipallo josta näet "kaiken", hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi  . . .

Ps. Kiiloita kristallipallosi jotta näet "tarkemmin" . . .
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 27.10.2013 kello on 22:29
En lähde integ. autoa väittämään yhtään alkovia huonommaksi, mutta olen tässä jonkin aikaa noita silmäillyt. Jostain systä (pirkkailustko?) on käytetyissä suomiautoissa tullut vastaan noita etuvuoteettomia yläkaapillisia - yleistys, poikkeus vai sattuma, näin tuntuu.. saksan markkinoilla minusta tuntuu, että järjestään niissä on nostovuode. Vaan löytyy ilmankin..

Olen vain ajatellut seuraavaksi vaihtaa alkovista integroituu - mihin ja millöin, en tiedä. Ei kovin paljon alle 3 m löydy - onko Hymerit.
Esim. Deth. Globebus I on sujuvan näköinen "maantiejuna", mutta korkeat etuikkuna(linja)t hieman hämäävät, 2.87m
(http://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$(KGrHqRHJFUFGg6MMilTBRyBoQTF)!~~48_1.JPG)
Oma alkovi Rimor 2.9m..

"Se on katsojan silmissä.."  ^-^
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 27.10.2013 kello on 22:53

Alkoviautona väh. 6m tai ainakin pitkälläakselivälil lä - korkea lyhytakselivälinen on aika hutju.. Kiinteät vuoteet; jos tenavat ovat alkovissa, niin aikuisille jää lyhyessä autossa ruokaryhmällä kituminen yöllä. Sitä ja petausmylläkkää ei kait kukaan toivo.. Yli 6.5m alkovissa jo saa taaksekin kiinteän vuoteen ja kenties kerrosvuoteenkin päälle. Plussana iso(hko) takatalli ja mahtuu harrastusvehkeet.

Kuuteen metriin sopii kerrossängyt, puolidinetti ja alkovi, mutta sellainen voi olla työläs löytää (mulla on). Erillinen suihku jää haaveeksi, mutta onnistuu kohtuullisella jumppauksella. Pienessä autossa tärkeintä on järjestyksen ylläpito ja matkatavaramäärän kohtuullistaminen.

Kysyjä tarvii jonkin verran tavaratilaa, siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Ainakin takakeittiöautoissa ja kaksidinettisissä (näistä mulla kokemusta...) voi olla todella vähissä, ulkoista säilytystilaa ei välttämättä juuri lainkaan.

Metsäkulkijalle suosittelisi takavetoa, mutta onko sellaista kuusimetrisessä ja tuossa hintaluokassa?

Jos päätyy retkeilyautoon, niin kannattaa hommata mahdollisimman Iso.  Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: käpynotko - 28.10.2013 kello on 04:32
Moron,

Hymer B624 muistaakseni 292cm korkea.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 28.10.2013 kello on 08:51
Kokea tämä pitää itte. Kuten joku kirjotti, vuokraa ensten jos epäilyttää.

Puoli-integroitu vuokrattuna 2+1 hlö reissussa ja ei oikein toiminut. Tavarat ei mahtuneet oikein mihinkään ja bunkkaaminen oli aika säätämistä sen pikkaraisen pöytäryhmän kanssa :( Nyt kun hommattiin oma, tuli alkovi = bunkkaustilatkin riittää. Mikään optimaalinen se ei toki ole tuokaan, mutta iso askel kohti sitä meille sopivinta kuitenkin :) Tässä matkan varrella oppii samalla mitä haluaa ja veikkaisin että pari-kolme autoa vielä mennee ennen kuin löytyy just SE oikein - silloiseen tilanteeseen 8)

Myös tuota yhden auton systeemiä olen pähkinyt ja todennut että ei toimi meillä. PK-seudulla pörrätessä ison peltikuorenkin kanssa on ongelmia saada sitä ruutuihin, saati mitä se sitten onkaan aidon m-a:n kanssa. Ja isokin peltikuori on jo aika kompakti m-a:ksi = nuo puoli-integroidun em. ongelmat tulevat siinä oikein korostetusti esiin. Jos olisi taskussa C-kortti, niin ehkä joku kunnon kuorkki voisi olla ratkaisu ja siihen aito autotalli jollekin Smartille :D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: jus66si - 28.10.2013 kello on 10:53
Kiva että sinulla on kristallipallo josta näet "kaiken", hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi  . . .

Ps. Kiiloita kristallipallosi jotta näet "tarkemmin" . . .

Nöyrimmät anteeksipyyntöni möhläyksestäni. ???
Auttelin tytärtä, samalla kun selailin näitä. Meni ihan ihmisten nimimerkit sekasin :-\
Tuo" JT "on liian hyvä nimimerkki kun mun omat, ja kolmen tyttäreni  nimikirjaimet on samat, jäi ajatus vissiin siihen ;D
Saamari että joskus tilttaa.



 
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: syntikka - 28.10.2013 kello on 15:59
Tällä viikolla olisi tarkoitus käydä jossain likkeeissä vähän tutustumassa tarjontaan, osaatteko suositella helsingin alueella liikettä, jossa olisi asiantunteva henkilökuntaa vastailemassa minun typeriin kysymyksiin :) myös parkkipaikka olisi tarkoitus mitata niin osaa vähän suhteuttaa noita autojen kokoja pysäköintifasilitee tin tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Weicco - 28.10.2013 kello on 16:04
Tutustumassa kannattaa käydä Rinta Joupilla, Tampereen motarin varressa Klaukkalan rampista ylös sieltä löytyy suurin valikoima erillaisia kulkimia.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: sipu - 28.10.2013 kello on 16:12
en juurikaan tunne helsinkiä
mutta usein ajellaan porvooseen kehäkolmosta
ja siellä on satoja tupa-autoja
mutta en niiden myynti osoitteita tiedä
kun ohi vaan ollaan ajeltu
mut näkyvät kyl hyvin kehälle  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: vesako - 28.10.2013 kello on 16:58
Tällä viikolla olisi tarkoitus käydä jossain likkeeissä vähän tutustumassa tarjontaan, osaatteko suositella helsingin alueella liikettä, jossa olisi asiantunteva henkilökuntaa vastailemassa minun typeriin kysymyksiin :) myös parkkipaikka olisi tarkoitus mitata niin osaa vähän suhteuttaa noita autojen kokoja pysäköintifasilitee tin tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Helsinki caravan. Thumb

Asiantunteva henkilökunta ja hyvää palvelua.
Uskallan suositella pitkä-aikaisen kokemukseni
perusteella.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: jus66si - 28.10.2013 kello on 18:31
http://www.netticaravan.fi/

Tuolta löytyy osoitteita ja kalustokuviakin.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 28.10.2013 kello on 19:45
H:gissä ei taida olla kuin yksi liike, http://www.kippari-caravan.fi/autot-ja-vaunut Vuosaaren rastilassa. Tarjonta aika pientä, kuten Vantaalla Keimolaportissa olevan Helsinki Caravanilla (puolet pihan m-autoista on huoltoon m/p).

Vähän Keimolasta pohjoiseen Luhtaanmäessä on tosiaan tuo Rinta-Jouppi, jossa on tarjontaa kymmeniä - tosin eniten on ½-integroituja.. Palvelua pitää ite hakea sisältä, kun myyjät ei jaksa juosta hiekkapihalla satojen metrien päähän..

Kehä III Espoon Juvanmalmin ja Koskelon (Juvankartanontie - Koskelontie) välissä on useita. Esim. Best-Caravan, Tähti Caravan, Hymer Center, Auto-Mikaki, Cactus Caravan, jne..
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: sipu - 28.10.2013 kello on 20:01
tällänen tuli tori.fi eteen
ja en sitten tiedä pitääkö nuo kilometrit paikkaansa
mutta jos pitää
niin siinäpä sitä olis tupabiiliä kerakseen
vaikka ei tämä nyt ole se mitä nyt haet
mutta joskos jotain kiinnostais ?

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Fiat_Frankia_Mobil_530__2_5_l_D_70Kw_aj_vain_89tkm_8784116.htm
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 28.10.2013 kello on 20:14
^

Sievä päältä, vaan mikä maalari se on sisälle iskenyt? Pitäisi nähdä livenä, mutta ei kuvissa kovin hyvältä näytä.  :o
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: sipu - 28.10.2013 kello on 20:17
^

Sievä päältä, vaan mikä maalari se on sisälle iskenyt? Pitäisi nähdä livenä, mutta ei kuvissa kovin hyvältä näytä.  :o

onko maalattu
vai kuulukos olla tuon färiset  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 28.10.2013 kello on 20:20
Mistä sieltä maalauksen tohrauksia näkyy. Jos rumatik käy, niin hyvä auto. Vuosimallin takia ehkä pudottavat hintaa vielä tonnin tai kaksi.  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 28.10.2013 kello on 20:21
^

Tietääkö puhuja, että on orkkisväri?  ???
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 28.10.2013 kello on 20:23
^

Tietääkö puhuja, että on orkkisväri?  ???

Oli orkkisväri tai ei, tärkeintä on että on siististi tehty.  :D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: AoH - 28.10.2013 kello on 20:25
^ Löytyypi myös nettikaravaanista vähän enemmillä tiedoilla:
http://www.nettikaravaani.com/frankia/frankia/1398627

(Päivällä juuri katselin, että pitäiskö laittaa oma hanke uusiin puihin kokonaan?)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: vesako - 28.10.2013 kello on 20:26
Juu, tuo sisustan väri on alkuperäinen, joskin
kuva vääristää värejä. Thumb

Mutta missä tuossa autossa nukutaan, eihän
siellä ole petejä laisinkaan.?
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 28.10.2013 kello on 20:27
On orkkis väri. Vastaava alkovimallina http://www.nettikaravaani.com/frankia/fiat/1397707

Jos ei olisi vaalea, olisi emaliset liesi ja tiskiallas kellanruskeat.. Samoin liesituuletin + muut "metalliosat"  ;D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 28.10.2013 kello on 20:28
Mutta missä tuossa autossa nukutaan, eihän
siellä ole petejä laisinkaan.?
Nostovuode ohjaamon katossa - nk. pariskunnan auto..
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: AoH - 28.10.2013 kello on 20:29
Mutta missä tuossa autossa nukutaan, eihän
siellä ole petejä laisinkaan.?

Eikö siinä ole tuollainen alaslaskettava ohjaamon päällä?

MUOK:
88k5 oli nopeampi.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Valtteri - 28.10.2013 kello on 20:37
Eli ei yhtään valmista petiä Thumbd

Kolmella hengellä kun matkustetaan niin on juhlavaa oikaista vaikka P-paikalla hetkeksi ja aamulla

saa nauttia kahvit pöydän äärellä kun poika vielä nukkuu alkovissa ja vaimo parisängyssä perällä :-*

Sitten kun päästään/joudutaan matkailemaan kaksistaan tulee puoli-integroitu ajankohtaiseksi ^-^
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: vesako - 28.10.2013 kello on 20:46
Nostovuode ohjaamon katossa - nk. pariskunnan auto..

Juu. Nuorenparin. ;)

Ei vanha ukko tuonne ylös viitti kiivetä,
kun ei ole ede portaita.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 28.10.2013 kello on 20:50
Joo, huono auto. Kun olisi lähempänä, kävisin polttamassa.  ;D   Mutta jos tarvitsisin "uutta" autoa ja olisi rahaa, kävisin ostamassa.   Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 28.10.2013 kello on 21:10
Kannattaisi hakea jonkun pois? Hinta kohallaan. Ei olisi pahakaan, jos on kuiva.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: sipu - 28.10.2013 kello on 21:17
ja kilometrit
tuohan on vasta sisään ajettu
vai mitenkä ne automyyjät noita kehuskelee  Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Karrppa - 11.04.2014 kello on 10:09
Lainataanpas valmista aihetta.

Tuossa meinaa matkailuauto kuumetta pukata ja hieman jo katsellutkin. Nyt olis vinkit tervetulleita hyvistä vaihtoehdoista hl. max 15k€

kriteereitä joita olisi niin ainakin kiinteät nukkumapaikat neljälle (parisänky takana ja lapsille nukkuma paikat ohjaamon yllä).  Lisäksi vielä turvavyölliset istumapaikat johon saa lastenistuimet kiinni.

Oliko näissä jotain painorajoja joissa verot pompsahtaa?
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 11.04.2014 kello on 10:18
Lainataanpas valmista aihetta.

Tuossa meinaa matkailuauto kuumetta pukata ja hieman jo katsellutkin. Nyt olis vinkit tervetulleita hyvistä vaihtoehdoista hl. max 15k€

kriteereitä joita olisi niin ainakin kiinteät nukkumapaikat neljälle (parisänky takana ja lapsille nukkuma paikat ohjaamon yllä).  Lisäksi vielä turvavyölliset istumapaikat johon saa lastenistuimet kiinni.

Oliko näissä jotain painorajoja joissa verot pompsahtaa?
Ajoneuvoveron painoperusteinen perusosa kasvaa aina 100kg portain, ja on 3.401kg jälkeen "tapissaan". Hyvin harvassa on CO2 persuteinen perusvero..
Käyttövoimavero (dslvero) taas kasvaa samoin 100kg välein "hamaan tappiinsa" - ei ylärajaa..

Mutta kieltämättä max3.5tn on sellainen raja, että mm. katsastus kallistuu..
Samoin vanhemmissa (ja yli 3.5tn) vehkeissä saattaa olla vyöttömiä takamatkusaja paikkoja, tai "lannevyöllösiä", joihin on paha laittaa lastenistuimia..
 
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Humoristi - 11.04.2014 kello on 10:24
meillä oli Asuntoauto kuumetta mutta se vaihtu takasin vaunukuumeksi  ;D
mutta kateltiin samoilla kriteereillä
tämän tyyppisiä oli meidän vaihto ehdot

http://www.nettikaravaani.com/adria/660-dp/1405443 (http://www.nettikaravaani.com/adria/660-dp/1405443)

http://www.nettikaravaani.com/lmc/630/1395032 (http://www.nettikaravaani.com/lmc/630/1395032)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Karrppa - 11.04.2014 kello on 10:48
meillä oli Asuntoauto kuumetta mutta se vaihtu takasin vaunukuumeksi  ;D
mutta kateltiin samoilla kriteereillä
tämän tyyppisiä oli meidän vaihto ehdot

http://www.nettikaravaani.com/adria/660-dp/1405443 (http://www.nettikaravaani.com/adria/660-dp/1405443)

http://www.nettikaravaani.com/lmc/630/1395032 (http://www.nettikaravaani.com/lmc/630/1395032)

Itsellähän tuo vaunu jo löytyy, mutta ois mukava kokeilla tuota automatkailuakin. Tosin tässä ollaan vielä ihan puhtaasti haaveilu asteella. Nuo linkittämät mallit vaikuttaa muuten oikein hyvältä paitsi kiinteä saisi olla tuo takapeti. Vaunun kans huomannu että kunnon patjoja jää kaipaamaan tokihan nuo vois modata kiinteille patjoille.
Minkälaisia nuo  90-luvun alkupuolen autot on ajettavuudeltaan? Yhden kiinnostavan mallisen auton löysin, mutta kuvissa ei kovin houkuttelevassa kunnossa ollut.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Humoristi - 11.04.2014 kello on 11:06
Itsellähän tuo vaunu jo löytyy, mutta ois mukava kokeilla tuota automatkailuakin. Tosin tässä ollaan vielä ihan puhtaasti haaveilu asteella. Nuo linkittämät mallit vaikuttaa muuten oikein hyvältä paitsi kiinteä saisi olla tuo takapeti. Vaunun kans huomannu että kunnon patjoja jää kaipaamaan tokihan nuo vois modata kiinteille patjoille.
Minkälaisia nuo  90-luvun alkupuolen autot on ajettavuudeltaan? Yhden kiinnostavan mallisen auton löysin, mutta kuvissa ei kovin houkuttelevassa kunnossa ollut.

joo kunnon patjat pitää olla ehottomasti  Thumb
adriassahan on takatallin päällä ihan kunnon sänky.
patjanhan voi aina vaihtaa.
meillä oli hymerissä pitkittäin parisänky ja siinä joustin patja se oli yllättävän hyvä

http://www.nettikaravaani.com/solifer/644-ducato/1400693 (http://www.nettikaravaani.com/solifer/644-ducato/1400693)

http://www.nettikaravaani.com/hymer/hymercamp-65/1405115 (http://www.nettikaravaani.com/hymer/hymercamp-65/1405115)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 11.04.2014 kello on 11:32
adriassahan on takatallin päällä ihan kunnon sänky.

On muuten todella pätevät keksinnöt! Noita en vain itsekään autoa hommatessa hoksannut vaatia :-[ Nyt joka ilta hirveä rumba rakennella nuo pedit nukkumakuntoon ja aamulla taas purkaminen. Samaten kaikki vermeet (esim. pallogrillit ja pihajakkarat), oli ne kuinka paskasia tai pölysiä tahansa, pitää kannella säilytykseen ja säilytyksestä pois aina sisätilojen kautta, eikä noita säilytystilojakaan tuossa ole hyvä jos edes nimeksi :( No onpahan taas kokemuksestaan fiksumpi ja tietää mitä haluaa sitten joskus siltä seuraavalta autoltaan 8)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 11.04.2014 kello on 13:14
^
Paitsi, että sälepohjallinen sänky ei pidä takatallin hajuja.. jos aggren (pakarin löyhkä) + bensakanikan sijoittaminen mielessä. Sivoamaton (illalla unohtunut  ;D) kaasugrillikin haiskahtaa aika kovasti..

Aika monessa mallissa umpipohja takatallin päällä olevasta sälepohjallisesta parisängystä puuttuu.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 11.04.2014 kello on 13:28
Aika monessa mallissa umpipohja takatallin päällä olevasta sälepohjallisesta parisängystä puuttuu.

Ihan hyvä pointti muuten tuokin Thumb Ja ainakin tuossa em. Adriassa (http://www.nettikaravaani.com/adria/660-dp/1405443) tuo tallin katto näyttäisi olevan yhtenäinen levy. Tosin eipä tuo ole käsistään kätevältä homma eikä mikään tuota itsekin lisätä, mikäli sälekatto tallissa paistaa. Ne on ne kerrossängylliset sitten erikseen, joissa alapeti pitää kipata pois tieltä jos haluaa tallia käyttää - mikäköhän idea tuossakin nyt sitten oikein on ::)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Karrppa - 11.04.2014 kello on 19:41
Mikä idea tuossa liikkuvassa pedissä joka laskeutuu takatalliin?

Mikäs se tällänen auto on? Ei ehkä hakemani malli mutta ihan mielenkiintoinen.

http://www.nettikaravaani.com/tabbert/680-classic/1406550
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: 88k5 - 11.04.2014 kello on 22:25
Usein juuri autoissa joissa on kerrosvuoteet takana on tuollainen "kompromissitalli" - alavuode poissa käytöstä talli on iso, mutta kun alavuode alhaalla/käännettynä talli on matala. Talli on ihan toimiva kunhan lastaa sen niin, että yöksi alasängyn saa alas (olettaen sitä tarvittavan). Meillä esim. korkeat ulkotuolit ja pöydän olen sijoittanut niin, että vain ne poistamalla mahtuu alasänky käyttöön.. Välillä täytän noilla suihkutilan, niin ei tarvi aina siirtymätaipaleilla istuskella ulkona  8)

Kiinteällä ja isolla tallilla varustettujen autojen parisänky on usein korkealla - liki samalla korolla kuin alkovi. Onko se mukavaa, että vajaakuormalla on 2 kuutiota tyhjää mahanpäällä vai selän alla  ;D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 11.04.2014 kello on 23:13
Mikäs se tällänen auto on? Ei ehkä hakemani malli mutta ihan mielenkiintoinen.

http://www.nettikaravaani.com/tabbert/680-classic/1406550

En ole ennen havainnutkaan vaunujen laatumerkillä olleen joskus autojakin. Iso auto ja vapaastihengittävä kone = hyvin verkkaista menoa, kiire ei saa olla yhtään.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 12.04.2014 kello on 09:40
Iso auto ja vapaastihengittävä kone = hyvin verkkaista menoa, kiire ei saa olla yhtään.

Eikä ole cruisea, ei ilmastointia, ei edes ohjaustehostinta, niin ... No kyllähän tuollaisellakin matka taittuu max. 80 km/h, mutta vain hyvässä loma-hengessä, vailla kiirettä ja valmiina vaikka stoppaamaan kesken ajon jos esim. ohjaamossa rupeaa paistumaan liikaa. Been there, done that. Mutta onko 15ke auto sitten hankinnan arvoinen, jos ne ihan samat "ominaisuudet" löytyy jo 5k autostakin. Ainakaan tuolla halvemmalla ei vuoden, parin kokeilu tule kovin kalliiksi, siinä kun ei jälleenmyyntiarvo juuri enää voi laskea :D

Itse tässä odottelen että nuo -07 ja tuoreemmat, uusikoriset laskee sellaiselle tasolle että allekirjoittaneenki n talous kestää sellaisen hankkia. Siihen saakka saa tuo museo-verme ajaa asiansa ja tänä aikana myös nuppilukukin ehkä pienenee kun muksut rupeaa suuntaamaan jo kotoa muille maille, tai ainakaan ne ei ole reissuun mukaan enää tunkemassa => päästään mamman kanssa kahestaan reissuun = m.autokin voi olla nykyistä pienempi, ehkä jopa 1/2 integroitu = pienempi ilmanvastus ja pa.kulutus Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 12.04.2014 kello on 13:14
Eikä ole cruisea, ei ilmastointia, ei edes ohjaustehostinta, niin ...

Nämä ovat sitten toinen juttu kokonaan... ainoaksi autoksi hankkimisesta sitä mieltä, että halpa torikassi on käyttökulujensa arvoinen verrattuna matkailuauton säännölliseen käyttämiseen arkiajossa. Edellyttäen, että löytyy pysäköintipaikka molemmille.

Tietenkin sellaisella, jolla ei arkiajoja ole suunnilleen yhtä markettireissua enempää per viikko on tilanne toinen. Kai tämäkin aihe on joskus juteltu, mutta tulipa kirjoitettua.  :-[
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 12.04.2014 kello on 14:34
Mikä idea tuossa liikkuvassa pedissä joka laskeutuu takatalliin?

Mikäs se tällänen auto on? Ei ehkä hakemani malli mutta ihan mielenkiintoinen.

http://www.nettikaravaani.com/tabbert/680-classic/1406550

Ihan hyvä peli, ainut heikkous Trumatic.  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 12.04.2014 kello on 15:28
ainoaksi autoksi hankkimisesta sitä mieltä, että halpa torikassi on käyttökulujensa arvoinen verrattuna matkailuauton säännölliseen käyttämiseen arkiajossa. Edellyttäen, että löytyy pysäköintipaikka molemmille.

Ja riippuu hyvin paljon myös missä ajaa. Toisaalta joku kaupungin keskusta, niin etsi sieltä sitten 2x pysäköintipaikat, mutta taas toisaalta m.autolla keskustassa cruisailu on yhtä >:( Ja taas jossain maakunnassa löyty paikkaa vaikka 10x autolle, mutta m.autolla kylille kyllä cruisailee ihan :) Tietty on sitten nämä peltikuoriset "kompromissit", mutta henk.koht. kyllä sen m.auton pitää ihan aidosti m.auto myös olla, on sitten vaikka 2x autot jos ei muuten 8)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Karrppa - 13.04.2014 kello on 06:59
Nuita mukavuus asioitapa en huomannut edes puuttuvan. Kyllä tuo ohjaustehostin sais ainakin olla ja eihän se toki ilmastointikaan pahaksi olis ja mukavahan se vakkarikin olisi..  :)

Tuo edellä linkitetty adria 660 vaikuttais tällä hetkellä oikein hyvältä vaihtoehdolta isoine takatalleineen.
Itsellähän tämä matkailuauto ei tulisi talon ainoaksi autoksi vaan käyttis jäisi vielä rinnalle. Tontille kyllä mahtuu vaikka useampikin auto.. Ilmeisesti näitten 1997-2004 alkovi autojen kans pitää olla tarkkana kosteuden kanssa niinkuin vaunujenkin vai löytyykö näistä vähempi herkkiä malleja?
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: aaoulusta - 13.04.2014 kello on 09:14
Ihan hyvä peli, ainut heikkous Trumatic.  :)
        On ihan hyvä laite! heikkous kyllä löytyy ihan muualta... ;)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.04.2014 kello on 09:27
        On ihan hyvä laite! heikkous kyllä löytyy ihan muualta... ;)

Mistä.  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: aaoulusta - 13.04.2014 kello on 09:39
Ehtoota kaikille!

Pitkään takaraivossa kutkuttanut haave alkaa saavuttamaan konkreettisen suunnitelman piirteitä ja tavoitteena olisi ensi keväänä olla retkeily- tai matkailuauton omistaja. Vähän on tullut netistä tietoa etsittyä, mutta tuntuu niin pirun hankalalta löytää hyvää infopakettia siitä mitä 10-15ke hintaluokkaan osuvan auton ostamisessa pitäisi huomioida varsinkin kun olisi tarkoitus luopua henkilöautosta kokonaan.

Asuminen Helsingin keskustan tuntumassa tietty sanelee tietyt ehdot tulevan kärryn koon suhteen ja olenkin kovasti mieltynyt noihin Westfalia California Transporttereihin, mutta niitä näyttää olevan vähän nihkeästi tarjolla.

Alkuun olisi tarkoitus matkustella enimmäkseen viikonlopun reissuja ympäri suomea kiiveten kaikkia kallioita/kivenmurikoita joita vastaan tulee ja mukana olisi tarkoitus kuljettaa myös vaimoa ja kahta alta 6vee lasta, mahtuuko tuommoisen porukan kanssa retkeilyautoon vai pitäisikö olla jo pykälää isompi peli?

Kertokaas ammattilaiset mitä kaikkea en ole tajunnut vielä edes murehtia ja jos on vinkkejä sopiviksi autoiksi niin olisin hyvin kiinnostunut kuulemaa
         Hintaluokassa jos pysyttelet , niin edelleen olen sitä mieltä jotta alkovi malli on käytännössä tuollaisen ryhmän majoitukseen mitä parhain. kokemusta  2 lapsen kanssa reissaamisesta..alk ovissa saivat nukkua omassa rauhassa. tilaa riitti sitten muihin touhuihin ihan hyvin.. auton pituudesta olen sitä mieltä jotta hieman pitempi on ainas parempi kuin liian lyhyt...parkki ruudut ei ole ongelma jos et niistä ongelmaa tee, aina löytyy tilaa, tietty jos pitää ovensuuhun pyrkiä,,intergroitu auto on kalliimpi kuin alkovi......näillä ajatuksilla.. aisniin! pituus n.6.5-7m
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: aaoulusta - 13.04.2014 kello on 09:44
Mistä.  :)
        Vaikka siitä kuinka ahdastila joissakin autoissa on polkimilla...tietty taka/etu veto.. ;D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.04.2014 kello on 10:20
Se kokeilemalla selviää.  :)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: aaoulusta - 13.04.2014 kello on 10:27
Kokeiltu on... ;)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 13.04.2014 kello on 11:16
Mistä.  :)

Luutuneista asenteista, joiden taustalla on tietämättömyys uudemmasta tekniikasta.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Vesseli - 13.04.2014 kello on 22:53
Luutuneista asenteista, joiden taustalla on tietämättömyys uudemmasta tekniikasta.

Saattaa olla luutunut asenne, mutta kokemukseni Traumasta on sellainen, että ei ikinä
matkakulkimeeni. Kun kulkimen arvo on kymmeniä tuhansia, niin miksi pilata mukavuus
muutaman tuhannen euron laitteella.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 13.04.2014 kello on 22:57
Eli ensimmäisen kulkineen hankkijan on hyvä tietää, että oikeaa vastausta siihen, mikä on paras lämmitysmuoto, ei ole olemassa. On vain erilaisia mielipiteitä.

Pienehköön, pääosin kolmen vuodenajan käytössä olevaan kulkuautoon Truma ainakin sopii oikein hyvin, sitä tuskin voi kukaan kiistää.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Karrppa - 14.04.2014 kello on 00:03
Trumasta ei ole itsellä kokemuksia minkäänlaisia. Täytynee melkein kokeeksi vuokrata tuollanen trumalla ja mieluisalla pohjaratkaisulla oleva auto. Keväästä syksyyn varmaanki tulis autolla liikuttua (riippuen toki talvesta).

Tuohon omaan pudjettiin ei valitettavasti löydy aldella olevia autoja tai sitten ovat toosi harvassa.
Pari sopivaa mallia tuossa oiskin tarjolla. Ci mizor vm.00 ois yks vaihtoehto. Isolla takatallilla. Perässä parisänky, lapsille oma nukkumapaikka alkovissa ja vielä ruokailua varten pöytäryhmä turvavöineen. Auto on vaan 3850kg painoinen niin jokohan tuollasessa on verot ja vakuutukset kuinka korkealla? Toki saa ehdotuksia laittaa autoista jos tuohon pudjettiin tietää edellä mainituilla vaatimuksilla olevan malleja.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 14.04.2014 kello on 09:05
Yhäkkin luutunut asenteeni on, Truma vaunuun ja nestekiertoinen autoon.  ;)
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 14.04.2014 kello on 09:19
Kun kulkimen arvo on kymmeniä tuhansia, niin miksi pilata mukavuus muutaman tuhannen euron laitteella.

Jaa että "kun" ::) No ei ainakaan meillä ole ja sen vähäisen tarpeen tuo Truma on kyllä täyttänyt viimekesänäkin varsin loistavasti. Aika toimintavarma peli, paristot kun vain huolehtii ja lämpöä riittää ainakin meidän kesäkulkineessa s.e. pysyy paikatkin ulkokosteudesta vapaina. Eikä tuo kaasuakaan tunnu paljoa nauttivan, joten se yksikin pullo kestää aika pitkään. Toki niitä parempiakin varmasti on, sitä en todellakaan ole kiistämässä, mutta kyllä tuolla Trumallakin vaan kummasti pärjää Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Janos - 14.04.2014 kello on 09:22
Mulla on aina ollut nestekiertoisia vaunuja, nyt sitten Traumatic auto. Ainoa huono puoli siinä on ääni, muuten se hoitaa hommansa vähintään yhtä hyvin kuin Primus tai Alde. Lämpö on tasaista ja sitä riittää. Ja kun suuttimia on tarpeeksi ja ne on järkevästi puhaltamassa lattialle, on myös lattia mukavan lämmin!
Mutta kunnon pakkasilla se suikumoottorin melu vähän kyrsii...
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 14.04.2014 kello on 09:48
Yhäkkin luutunut asenteeni on, Truma vaunuun ja nestekiertoinen autoon.  ;)

Minun mielestä Truma liikkuvalle, Alde paikallaanolijalle tai harvoille vähäistä enemmän talvella kulkeville.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: kimi - 14.04.2014 kello on 10:02
Minun mielestä Truma liikkuvalle, Alde paikallaanolijalle tai harvoille vähäistä enemmän talvella kulkeville.

Liikkuvalla mielestäni on suurin hyöty vesikiertoisesta lämmityksestä kun koska kiertoon saa lämmintä moottorin hukkalämmöstä. Ok, tuo kommenttisi loppu saattoi viitata tähän.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: tsahkali - 14.04.2014 kello on 13:57
Mulla on aina ollut nestekiertoisia vaunuja, nyt sitten Traumatic auto. Ainoa huono puoli siinä on ääni, muuten se hoitaa hommansa vähintään yhtä hyvin kuin Primus tai Alde. Lämpö on tasaista ja sitä riittää. Ja kun suuttimia on tarpeeksi ja ne on järkevästi puhaltamassa lattialle, on myös lattia mukavan lämmin!
Mutta kunnon pakkasilla se suikumoottorin melu vähän kyrsii...

Se riippuu...  Kun Truma on takatallissa, sen ääntä tuskin kuulee. Ja kun ajossa laittaa  lämmityksen verkkosähkölle, se puhallin näkyy pyörivän ja kierrättävän ilmaa, joten lämmönvaihdinkin korvautuu sillä.  :D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: tsahkali - 14.04.2014 kello on 13:59
Minkälaisia nuo  90-luvun alkupuolen autot on ajettavuudeltaan?

Riippuu alustasta.  Esim. sen ikäinen Viiatti kulkee ihan nätisti, jopa paremmin kuin 'se kallis' merkki.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 14.04.2014 kello on 14:11
Esim. sen ikäinen Viiatti kulkee ihan nätisti, jopa paremmin kuin 'se kallis' merkki.

Ja nimenomaan Fiat-logo nokallaan, sillä järjestäin jokainen itse kohtaamani leijona-nokkainen on ollut tekniikaltaan aika heikkoja esityksiä. Tiedä sitten mikä tuossakin on takana, pelkkää "tuuriako", sillä noin periaatteessahan identtisiä noiden kyllä pitäisi olla, mutta... :-X
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Duster - 14.04.2014 kello on 15:00
Eli ensimmäisen kulkineen hankkijan on hyvä tietää, että oikeaa vastausta siihen, mikä on paras lämmitysmuoto, ei ole olemassa. On vain erilaisia mielipiteitä.

Pienehköön, pääosin kolmen vuodenajan käytössä olevaan kulkuautoon Truma ainakin sopii oikein hyvin, sitä tuskin voi kukaan kiistää.

Me olemme pärjänneet läpi vuoden Trumalla jo vuodesta 2010 Thumb
Mut joku tykkää Aldesta eikä suvaitse kulkineeseensa muuta....mut kokeilemalla selviää mikä lämmitin on oman mielen mukainen.

Ei pelotella vasta-alkajia sytyttämällä eipäs-juupas taistelua Alde vs. Truma
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Alan - 14.04.2014 kello on 15:32
Ei pelotella vasta-alkajia sytyttämällä eipäs-juupas taistelua Alde vs. Truma

Juurikin oli tarkoitus sammutella sitä tai enemmänkin ohjata ajattelemaan itse. Se aiheen ympärillä leijaileva fanaattisuus tahtoo olla yksinomaan keskuslämmittäjien touhua. Vaan parashan se olisi molemmat, eikös joissain isoissa yli 100 t euron autoissa ole niin?

Konttorilla kun tänään kävin, niin juttelin retkeilyautoa, ruskeaa Pössliä, ainoana autona pitävän isännän kanssa aiheesta. Hän pärjää sillä hyvin, minä en Hymerillä pärjäisi.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: LT31omavalm. - 14.04.2014 kello on 17:18
MINÄKIN PÄRJÄÄN VANHALLA AINOALLANI AUTOLLA JOKA ON VANHA!RUMA!TURBOTON(vielä)ALKOVIMALLINEN JONKUN TEKEMÄ OMAVALMISTE PÄREKOPPA , OLEN SOPINUT AINA SINNE MIHIN OLEN HALUNNUTKIN MUTTA EN ASU HESASSA
ENKÄ MUUTENKAAN ISOSSA PAIKASSA.MUTTA REISSUSAKAAN AUTON KOKO EI OLE OLLUT ONGELMA KUN NIIN OLEN ITSENI KANSSA SEN SOPINUT.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 14.04.2014 kello on 17:21
MINÄKIN PÄRJÄÄN VANHALLA AINOALLANI AUTOLLA JOKA ON VANHA!RUMA!TURBOTON(vielä)ALKOVIMALLINEN JONKUN TEKEMÄ OMAVALMISTE PÄREKOPPA , OLEN SOPINUT AINA SINNE MIHIN OLEN HALUNNUTKIN MUTTA EN ASU HESASSA
ENKÄ MUUTENKAAN ISOSSA PAIKASSA.MUTTA REISSUSAKAAN AUTON KOKO EI OLE OLLUT ONGELMA KUN NIIN OLEN ITSENI KANSSA SEN SOPINUT.
Thumb
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: HiTec - 14.04.2014 kello on 18:15
Kaippa tuo viesti pienemmälläkin HUUTAMISELLA olisi perille tullut :D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: LT31omavalm. - 14.04.2014 kello on 18:44
Tarkoitus ei ollut huutaa . En vain saanut tabletista pieniä kirjaimia,mutta nyt on löydetty.anteeksi.
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Aakku - 14.04.2014 kello on 18:48
Tarkoitus ei ollut huutaa . En vain saanut tabletista pieniä kirjaimia,mutta nyt on löydetty.anteeksi.
Isolla, tai pienellä, niin oli ainakin piristävä kommentti.... :D
Otsikko: Vs: Ensimmäistä retkeily-/matkailuautoa hankkimassa ainoaksi autoksi
Kirjoitti: Rölli - 15.04.2014 kello on 14:11
se jotta pärjääkö ainoastaan asuntoautolla on mun mieelestä autoilian korvien välissä.. eihä tommonen asunto auto,mulla kuusmetrinen, oo kaikkein ketterin eikä näppärin pyöritellä.mutta on sill kiva käyttää vaikka kottaraista kampaamossa ja kömpiä ite siks aikaa päiväunille... kaikill on puolesa.
ite tykkäisin jokapäiväsessä ajossa peltikuoriaisesta, mutta toi pieni lisäleveys tekee hyvää oleskelutilalle... taas vaa pitää tehä niit valintoja ja kompromisseja ettei tartte olla kymmentä kulkinetta..