Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: tkunnas - 22.10.2013 kello on 19:48

Otsikko: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 22.10.2013 kello on 19:48
8-vuotiaassa autossa Eberi nikottelee, ja soitin Powerflashiin (Oulussa) huoltoa varatakseni. Kun mainitsin laitteen yli 8 vuotta vanhaksi, rupesivat suosittelemaan uuden asennuttamista. Saisi tuohon autoon hintaan 1100 eur. Kyseessä bensavehje.

Noinkohan on vähän yli 8 vuotta vanha laite jo vaihtokunnossa, vai oliko myyntipuhetta?

Ja mitä mieltä raati on hintalapusta, onko 1100 eur kohtuullinen kustannus moisesta?
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tsahkali - 22.10.2013 kello on 20:10
8-vuotiaassa autossa Eberi nikottelee, ja soitin Powerflashiin (Oulussa) huoltoa varatakseni. Kun mainitsin laitteen yli 8 vuotta vanhaksi, rupesivat suosittelemaan uuden asennuttamista.

 :o   Olen asentanut yhen 20v ja lähti sekin tulille.   :D  Itellä on 7v Weba, eikä ongelmia.

Saisi tuohon autoon hintaan 1100 eur. Kyseessä bensavehje.

Paljonko pyysivät asennuksesta?  Maksoin juuri 5kW Webasta 1500€, asensin ite.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 88k5 - 22.10.2013 kello on 20:13
8-vuotiaassa autossa Eberi nikottelee, ja soitin Powerflashiin (Oulussa) huoltoa varatakseni. Kun mainitsin laitteen yli 8 vuotta vanhaksi, rupesivat suosittelemaan uuden asennuttamista. Saisi tuohon autoon hintaan 1100 eur. Kyseessä bensavehje.

Noinkohan on vähän yli 8 vuotta vanha laite jo vaihtokunnossa, vai oliko myyntipuhetta?

Ja mitä mieltä raati on hintalapusta, onko 1100 eur kohtuullinen kustannus moisesta?

Onkos sitä mitenkään 8 v aikana huollettu?
Viathan saa korjattua, mutta ei monikaan paja malta korjata, jos kate tulee ite pöhöttimestä..
http://einkaufstipps.ebay.de/auto-motorrad/standheizung/eberspaecher-standheizung.htm

Itse en uudesta 5.2 kW Weba T Top-C:stä (diesel) juuri yli 500€ suomen tukkureiden läpi tulleesta ole maksannut, enkä maksaisi tänäpäivänäkään kun etelämpää tulee kotiin halvemmalla.. Ite asentaisin..
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tsahkali - 22.10.2013 kello on 20:17
Jäi sanomatta, että ohjelmoitavalla kaukosäätimellä...  'Ylihinta' Suomesta ostettuna menköön kiireen piikkiin.   ;D
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: vaanari61 - 22.10.2013 kello on 20:19
Kymmenes talvi aluillaan Weballa ja käyttöä talvisin viitenä päivänä vuorokaudessa.  Kerran on johtojen liitin kontaktispraylla käsitelty, siinäpä vikahistoria. Käyttöaika kerrallaan vähintään puolituntia, yleensä tunti.

Nuot polttoainekäyttöise t lämmittimet ei tykkää lyhyistä käyttösykäyksistä, näin kertoi laitteen huoltomies kun liittimen kontaktisprayllä käsitteli.

Näillä mennään . . . 

Ehkä kantsis katsoa ensin mikä vika laitteessa on ettei turhaan vaihda uutta . . .  Vaik' uusi on uusi . . .
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Stara - 22.10.2013 kello on 20:31
8-vuotiaassa autossa Eberi nikottelee, ja soitin Powerflashiin (Oulussa) huoltoa varatakseni. Kun mainitsin laitteen yli 8 vuotta vanhaksi, rupesivat suosittelemaan uuden asennuttamista. Saisi tuohon autoon hintaan 1100 eur. Kyseessä bensavehje.

Noinkohan on vähän yli 8 vuotta vanha laite jo vaihtokunnossa, vai oliko myyntipuhetta?

Ja mitä mieltä raati on hintalapusta, onko 1100 eur kohtuullinen kustannus moisesta?

Menossa 14. vuosi (diesel, Eberi D5W), huoltanut ehkä kolmen neljän vuoden välein. Ei merkkejäkään väsymisestä.

Myyjä on aina myyjä.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 22.10.2013 kello on 20:38
Tokihan Eberiä kannattaa huoltaakin. Kertoisitko hieman oireista, josko vaikka osaisin auttaa? Tuli taisteltua yhden vanhan Eberin kanssa aikanaan aika paljonkin ja tuli oireet aika tutuksi moisessa laitteessa.

Edit: Itsellä nyt 5v Eberi ja ei toistaiseksi yhtään vikakoodia, Still going strong :)
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Aakku - 22.10.2013 kello on 20:42
Kyllä minäkin ensin tutkituttaisin, missä vika...Myydäänhän niihin jotain korjaussarjojakin.

Itsellä nyt 7 vuotta ja 170 tuhatta ajettu pakulla, jossa Webasto termostaattiohjauks ella ja kellolla. Ei vielä mitään vikaa.

Edellinen vastaava paku vastaavalla systeemillä oli käytössä 11 vuotta ja 420 tuhatta ajettuna. Ei mitään vikaa.

Retkuiluautossa ilma- ja vesi Eberi. Ikää autossa 16 vuotta ja itselläni ollut siitä 5 vuotta. Ei mitään vikaa ainakaan omistukseni aikana.

Henkilöauto Webastolla ja ohjelmoitavalla kaukosäätimellä. Nyt ajettu 2 vuotta ja 30 tuhatta. Ei mitään vikaa, eikä tietty noin uudessa vielä kait pitäisikään olla.

Näillä perusteilla uskoisin, ettei se ikä välttämättä ole se ratkaiseva peruste.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 22.10.2013 kello on 20:47
Lainaus
Näillä perusteilla uskoisin, ettei se ikä välttämättä ole se ratkaiseva peruste.

Tätä tuossa äsken tarkoitin ja jos työkalut pysyy käpälissä, niin paljon on tehtävissä ihan omin avuinkin.
Uskoisin, että 8v Eberistä saa vielä ihan soivan pelin. Tietty jos vehkeen "aivot" menneet särki, niin sitten harkintaa ja tilata vaikka uusi vastaava Saksasta. Jos uuden tilaukseen joutuu, niin itse voi asentaa aika vaivattomasti. Säästää pitkän pennin.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 22.10.2013 kello on 21:20
Tulipa nopeasti monta vastausta, kiitos niistä  Thumb

Se mainittu hinta, 1100 eur, oli asennettuna.

Näiden kahdeksan vuoden aikana laitetta ei ole huollettu - ei ole tullut koko asia mieleenkään, kun aparaatti on aina pelittänyt. Toki olisi pitänyt...  :-[

Nyt se ei lähde tulille ajastettuna eikä suoraan käynnistäen, jos auto on seissyt ulkona yön yli. Mutta kun on ajettu moottori lämpimäksi, niin sitten on Eberi lähtenyt päälle ja nähdäkseni käynyt ihan normaalisti.

Täytyy sitä vielä kokeilla erilaisissa tilanteissa.

Omatoimikorjaamisen suhteen olen aika varovainen, kun ei ole näidenkään laitteiden osalta ollenkaan kokemusta.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 22.10.2013 kello on 21:24
Mulla oli työautossa sama ongelma webastossa, syy kiertovesipumppu. Niin ja ikä alle 2v.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Ossi66 - 22.10.2013 kello on 21:30
Noiden kesto on suuresti käytöstä kiinni.
Kaverin autossa oli Webastossa automaattikäynnisty s ohjelmoituna eli käytti webastoa aina lisälämmittimenä kylmällä ilmalla ja -koneella. Nelivuotiaana oli jo niin huonossa kunnossa että vaati uudet sisuskalut (palopesä yms.). Ei kuitenkaan noilla remonteilla tullut kuntoon, joten viisivuotiaana auto sai uuden webaston - taisi olla 2500eur remontti.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: vaanari61 - 22.10.2013 kello on 21:34
Tarkista johtojen ja sulakkeiden kontaktit . . .

Voip olla vain kontaktivikakin . . .

Onko akku kunnossa ?

Alijänite voi olla syynä ettei lähde tulille ?
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: K.E.V - 22.10.2013 kello on 21:35
Transportterissani on kaksi , oisko ebereitä. Toinen käynnistyy aina automaattisesti lämmittäen moottorinjäähdytysv eden ja toinen ilmalämmitin puhaltaen sekä ohjaamoon että tavaratilaan.
Kaiken hyvän päälle takana on myös nestekiertoinen lämppäri missä oma puhallin , nopeuden ja lämmön määrän saa säädettyä kojelaudasta.
Toi on nyt 2005 mallinen T5 ja ikinä ole niitä korjattu tai huollettu. (kaikkea muuta kylläkin)  :-[
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Arska - 22.10.2013 kello on 21:41
Noiden kesto on suuresti käytöstä kiinni.
Kaverin autossa oli Webastossa automaattikäynnisty s ohjelmoituna eli käytti webastoa aina lisälämmittimenä kylmällä ilmalla ja -koneella. Nelivuotiaana oli jo niin huonossa kunnossa että vaati uudet sisuskalut (palopesä yms.). Ei kuitenkaan noilla remonteilla tullut kuntoon, joten viisivuotiaana auto sai uuden webaston - taisi olla 2500eur remontti.
Työ volkkarissa vm 08 on myös automaattikäynniste inen webasto ja siitä meni palopesä puhki. Ensin se ei aina käynnistynyt,piti käyttää useamman kerran  vikakuittauksessa ja sitten se mykisty kokonaan. Asentajan mukaan webasto yrittää 3 kertaa käynnistyä ja jos ei käynnisty se menee automaattisesti  vikatilaan joka on kuitattava pois.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: LT31omavalm. - 22.10.2013 kello on 21:52
Kannattaa tutkituttaa siellä missä ei tarjota heti uutta laitetta,sejoka vaan myy uusia ei ainakaan osanne korjata vanhaa kun vika voi olla vaan vesipumpussa (kuten aiemmin jo mainittiin).Jos vesipumppu on laitteensisällä on vähän työläämpi tutkia kuin letkunvälissä oleva,ohjearvoja en nyt muista mutta yritän huommenna etsiä jos kotona niitä olisi.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Aakku - 22.10.2013 kello on 22:08
Noiden kesto on suuresti käytöstä kiinni.
Kaverin autossa oli Webastossa automaattikäynnisty s ohjelmoituna eli käytti webastoa aina lisälämmittimenä kylmällä ilmalla ja -koneella. Nelivuotiaana oli jo niin huonossa kunnossa että vaati uudet sisuskalut (palopesä yms.). Ei kuitenkaan noilla remonteilla tullut kuntoon, joten viisivuotiaana auto sai uuden webaston - taisi olla 2500eur remontti.
En minä tuohonkaan teoriaan välttämättä usko..
Tähän viittaan omassa pakussani olleeseen automaattisesti termostaattiohjattu un Webaston käynnistykseen.
Ilman ensimmäistäkään huoltoa 11 vuotta ja 420 tuhatta km. Ehjänä meni Webasto auton vaihdossakin eteenpäin.

Itse uskoisin, että sen lämppärin pahin uhka on käyttämättömyys. Ainakin tuolla raskaalla puolella usein Webasto/ Eberi ei lähde pelittämään syksyllä. Vähän samoin, kuin käyttämätöm ilmastointi ei ehkä lähde toimimaan keväällä.

No sen verran olen kyllä huoltoa tehnyt, että kesällä olen joskus aina pakottanut Webaston tulille. Samoin kuin ilmastoinnin pakottanut päälle talvella.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 22.10.2013 kello on 22:35
Akussa tuskin on vikaa, koska se on viime talvena vaihdettu ja autossa on lämpötolpasta sähköä ottava akkulaturi.

Pitää viedä tuo auto lämpimään halliin päiväksi ja kokeilla, lähteekö lämppäri tulille sen jälkeen.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 22.10.2013 kello on 22:58
Jos vika pumpussa niin mulla ainakin pajalla pelas ja kun kone oli lämmin, mutta jos yritti pakkasessa käymää niin ei lähtenyt neste kiertään ennekuin sai koneen käyntiin ja moottorin vesipumpulla kierron päälle (kyseessä webasto). Periaate taitaa olla sama. Vai onko tämäkin sitä marimekkoa.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 22.10.2013 kello on 23:15
tkunnas, onko viikkokello vai mini kello ohjaamassa eberiä? Jos viikkokello, niin sillä pystyy myös lukemaan ja kuittaamaan laitteen vikakoodit...kunhan vaan kytkennässä on se otettu huomioon.
Autokorjaamo Vepsäläisellä on myös vermeet lukea vikakoodit eberistä, ainakin on ollut.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Vemppu - 23.10.2013 kello on 08:25
jeps, ekana lukemaan tai luetuttamaan siitä vikakoodit niin ei tartte arpoa. Syitä voi olla monia miksi ei lähde. Vikatilanteen kuvaus sen verran epätarkka että arpominen huonoa mutta ohessa muutamia:

Paloilmapuhallin:
jos laite yrittäessään käynnistyä tuulettaa palotilan mutta puhalllinmoottorin nopeus vaihtelee, jurisee eikä oikein asetu "vakioksi" niin paloilmapuhallin likainen, kulunut tai muuten huoltokunnossa. Uusi on aika kallis > voi olla halvempaa ostaa korvaava laite.

Vesipumppu:
Jos käynnistyy mutta sammuu kotvan kuluttua, ei neste kenties kierrä. Jos toimii ok lämpimänä niin sitten tuskin on vesipumppu (tietekin jos vesipumppu on niin huono että ei jaksa "kylmää" nestettä kierrättää niin miksipä ei). Tosin vesipumpun olettaisin oireilevan enemmän ylikuumumisongelman a. Jos toimii kylmänäkin auton ollessa käynnissä > voi olla vesipumppu tai akku vika.

Äly-yksikkö: jos vikatilanteessa ei ole mitään "logiikka" (oireet vaihtelee koko ajan, välillä yhtä ja sitten toista oiretta, vikakoodien luku ei onnistu) voi ohjausyksikkö olla kaput. Helppo vaihtaa ja kannattaa vaihtaa jos laite muuten tikissään.

Polttoainepumppu: jos ei tee mitään kun laittaa virran päälle niin voi olla että Eberin polttoainepumpulle on huono liitos joka sitten pelaakin moottorin lämmitettyä konetilan. Alkaako tankin paikkeilta kuulua tikitystä kun eberiä yrittää kylmänä päälle? Polttoainepumppu on ihan ekoja asioita jonka eberi tarkistaa käynnistyksen hetkellä ja jos sinne pumpulle on "linkki poikki" niin käynnistyssykli ei juuri siitään etene.

Hehkutulppa: ei liene tällä kertaa ongelmana koska lähtee kuitenkin lämpimänä käyntiin

Termostaatit: vikakoodit kertovat jos noissa on ongelmaa.

Yleistä: vikakuvaus tyyliin "painan päälle, vesipumppy hyrähtää, paloilmapuhallin hurahtaa ja sitten hyytyy..." on vian etsinnän kannalta hyvä koska se kertoo sen missä käynnistyssyklin vaiheessa laite huomaa ongelman ja keskeyttää käynnistyksen.

Uusia käyttämättömiä saa suomesta asennustarvikkeinee n 7008-800€;n hintaan vallankin bensavehkeisiin. Bensavehkeisiin nuo on halvempia kun niiden menekkikin on huonompi > suomalainen ajattelee ettei bensavehje moisia lämmittimiä kaipaa. Hintatason ollessa tuollainen tulee useamman vian ollessa päällä halvemmaksi ostaa uusi purkki kuin esim. paloilmapuhallin+äly-yksikkö.

Eberiin noita sentään saa irto-osina...

Itselläni ebereitä ja webastoja on ollut käytössä ja on edelleen. Olisin sitä mieltä että Eberi on varmempi ja simppelimpi laite. Vanhin eberini on kohta 20 vuotias bensalaite johon edelleen saa osia ja laite on kutakuinkin samanlaisena edelleen myynnissä uutena. Ilman tapaturmia ja oikein käytettynä melkeinpä ikuisia laitteita poislukien normaali kuluminen (moottorien hiilet yms mitkä tietenkin kuluvat käytössä).

Eli mars vikakoodien lukukeikalle jos ei ole viikkoakelloa kiinni ja diagnostiikkajohtoa kytkettynä. Jos on niin sillä samalla kellolla pystyy ne vikakoodit katsomaan joko pajalla tai itsekin. Tosin: jos olisi viikkokello ja diagnostiikkajohto kytketty niin todennäköisesti laite olisi jo sinulle esitellyt AF-alkuisia numerosarjoja jotka kyseisiä koodeja ovat...

Ja tietenkin se helpoin jo mainittu: tarkistaa että Eberillä on jännitteet kohdillaan eli mittaukset Eberin omista sulakkeista että näkee mitä sinne oikeasti menee eikä mittailla vaan sitä mitä akun navoissa on...
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 23.10.2013 kello on 11:51
Kiitoksia taas hyvistä ohjeista. Viikkokelloa ei ole, vaan ihan se pieni 24 h ajastin. Soittelen ensi viikolla Vepsäläiselle, eiköhän tämä siitä lähde edistymään tämä asia. Testailen sitä ennen erilaisissa olosuhteissa aparaatin käyttäytymistä, niin että osaan antaa mahdollisimman tarkan oirekuvauksen.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 23.10.2013 kello on 17:52
Kannattaa kuunnella eberin toimintaa, kun käynnistää sitä. Sykli meni muistaakseni jotenkin näin.

1. Vesipumppu lähtee heti pyörimään (surina pitäisi kuulua tai jos pääsee käsiksi niin tärisee)
2. Paloilmapuhallin käyttää kierroksia jonkin verran (kuuluu, jos ei kovaa tausta melua)
3. tässä vaiheessa hehkutulppaan tulee jännite (bensamallissa myös paloilmapuhallin alkaa nostelemaan kierroksia, dieselissä vaaditaan hetken kauemmin hehkutusta)
4. Jos hehku toimii, niin polttoaine pumppu alkaa nakuttamaan
5. Pitäisi alkaa pikkuhiljaa tohina kuulumaan, aikaa ylläolevaan menee n. 1.5min-2min

Joku varmaan korjaa, jos ei mennyt muistin mukaan ihan oikein.

Löyty näköjään ihan intternetin lumoista manuaali, olkaa hyvät

http://urly.fi/9Xr (http://urly.fi/9Xr)

Suora latauslinkki, alkaa lataamaan pdf:ää
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 23.10.2013 kello on 19:14
No niin, vähän tarkemmalla korvalla kuuntelin tänään, kun auto oli ollut työpäivän ajan lämpimässä hallissa. Napista painamisen jälkeen laite alkaa hurista, mutta mitään muuta ei sitten tapahdukaan.

Olisiko niin, että se hehkutulppa ei syty, eikä sitten polttoainepumppukaa n lähde turhaan nakuttamaan. Koitan saada ensi viikolla nuo vikakoodit luetettua Vepsäläisellä tai jossain.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 23.10.2013 kello on 19:39
tasainen hurina on vesipumppu. Kuulitko että paloilmapuhallin olisi käyttänyt kierroksia ylhäällä? Sillä jos kierrokset ei käy ylhäällä, niin laitteen aivot ei anna käynnistyssyklin jatkua.

Jos puhallin ei toimi, niin sitä voi koittaa herkistellä, yleensä jumittaa juuri kesäaikaan kun ei ole käyttöä. Jos ei lähde herkistelyllä toimimaan, niin uusi maksaa eeperi.com:ssa 160eur

Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Rölli - 24.10.2013 kello on 17:58
Kiertovesi pumppu on tosi hiljanen, sitä ei monikaan kuule ja ainaki mulla puhallin hurisee tasasesti kunnes polttoaineen syöttö alkaa ja syttymisen myötä lisää kierroksia niinkuin myös polttoaine pumppu naksuttaa reippaammin.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 24.10.2013 kello on 18:15
Vähän ehdin vielä ennen reissuun lähtöä testata. Laite luullakseni käynnistyi toisella yrittämällä, mutta kolmen minuutin käynnin jälkeen pumpun nakutus lakkasi. Kolmatta yritystä en enää sitten kerinnyt kun piti lähteä matkaan.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Rölli - 24.10.2013 kello on 18:33
Vähän ehdin vielä ennen reissuun lähtöä testata. Laite luullakseni käynnistyi toisella yrittämällä, mutta kolmen minuutin käynnin jälkeen pumpun nakutus lakkasi. Kolmatta yritystä en enää sitten kerinnyt kun piti lähteä matkaan.
vois olla höyrystin vika, savusiko lämmitin?
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 24.10.2013 kello on 19:18
Savua en nähnyt, mutta kuvittelen haistaneeni epänormaalia hajua. Tuulisessa säässä vähän epävarma havainto tuo.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 4

Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 24.10.2013 kello on 23:55
Kiertovesi pumppu on tosi hiljanen, sitä ei monikaan kuule ja ainaki mulla puhallin hurisee tasasesti kunnes polttoaineen syöttö alkaa ja syttymisen myötä lisää kierroksia niinkuin myös polttoaine pumppu naksuttaa reippaammin.

Kyllä mulla ainakin vesipumpun hurina kuuluu, ehkä enimmäkseen runkoäänenä ja se on se joka alkaa heti kun painaa lämppärin päälle. Puhaltimen kierrokset käy hiukka ylhäällä tuossa power on self testissä, ennen kuin sykli alkaa. Diesel versioissa paloilmapuhallin alkaa oikeasti puhallella vasta 30-45sek käynnistyksestä.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 25.10.2013 kello on 07:29
Diesel versioissa paloilmapuhallin alkaa oikeasti puhallella vasta 30-45sek käynnistyksestä.

Ja kiihdyttelee kuin suihkumoottori.  ;D ;D
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Jartsa - 25.10.2013 kello on 07:39
Omassa työkampe transitissa myös eberi ja ei tahtonut pelata...lähti surisemaan ja minuutin päästä sammui.Vein Fordin huoltoon ja siellä vaihdettiin hehku(ei auttanut), sitten puhallin(ei auttanut) ja siinä vaiheessa kun 3 tuntia oli mennyt niin huoltomies sanoi että taitaa olla nuo aivot sököt,niitä kun on näistä mennyt  >:D .No ei auttanut kuin mennä kassan kautta ja maksaa tuostakin yli 300€.Asentaja odotteli siellä ulkona ja kertoi että sillä on kotona käytetty ehjä eberi 150€...siitä kaupat ja johan toimi.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Rölli - 25.10.2013 kello on 07:43
Piti käyä kuunteleen ja kyllä se puhallin käynnistäessä käväsee isommilla kieroksilla mutta pyörii koko hehkutuksen ajan ja kun rupee syttyyn ni kiihyttelee sitämukaa ku poltoaine pumppu kiihyttelee
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 88k5 - 25.10.2013 kello on 08:19
Mulla Eberi Hydtronic D can-väyläisenä toimii ihan kuten vrk-kellon perässä oleva Webakin; paloilmapuhallin tekee tuuletuspuhalluksen 20-30sek, jos aiempi sammutuksen tuuletus jäänyt tekemättä/kesken. Pääsääntöisesti koskaan aamulla (kylmäkone) ei tuuletusta pidä vaan hyvin hiljainen vingunta vesipumpusta kuuluu. Sitten alkaa ~2 sek välein "tik" pa-pumpusta. Tikkaaminen kiihtyy 3-5 kerran jälkeen..

Paloilmapuhallinta ei kuule ihan alussa (ilm. käy pienillä kierroksilla), mutta kun pa-pumpun syke nousee, paloilmapuhallin nostaa kierroksia. Jossain 1 min kohdilla se huutaa täysillä ja "tikkaaminen" max. sykeellä. Tätä "nousukiito"vaihetta kestää ehkä 5-10 min, ja ennenkuin siirtyy "vaakalentoon" - pulssi ja puuskutus vaimenee..

Saabissa can-väyläisenä toimii täysin automatik, ja trollhättanin mielestä +8C (ja siitä alle) lämpö on tarpeen. Tätä (kojelaudan merkkivaloa) ei saa pois päältä kuin sammuttamalla auto - ilmeisesti aina Eberi ei ole päällä kuitenkaan.. Tuleepahan säännöllisesti käytettyä, kunhan ei käynnistä autoa liian lyhyeksi jaksoksi..
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Aakku - 25.10.2013 kello on 08:38
Vähän vielä tuosta huoltamisesta omalta kohdaltani...
Vaikka en ole koskaan varsinaisesti korjannut, tai huoltanut lämmitintä ja silti aina on pelannut.
Ensiksikin uskoisin, että Weban, tai Eberin säännöllinen käyttö lienee hyvästä. Oman käsitykseni mukaan tuo termostaattiohjaus pikemminkin pidentää laitteen ikää, kuin lyhentää.
En tiedä onko tällä vaikutusta, mutta pinttyneisiin tapoihini kuuluu tehdä polttoainlaitteiden Forte puhdistuskäsittely kerran vuodessa. Käytännössä se tarkoittaa nykyisin sitä, että tankki ajetaan melko tyhjäksi. Sitten Forte pullollinen tankkiin. Weban osalta se mahdollinen huolto tarkoittaa sitä, että pakotan Forte käsittelyn aikana lämmittimen päälle, jotta puhdistusaine kiertäisi myös lämmittimen läpi.
Vanhemmissa autoissa, missä on vielä avattava polttoainesuodatin, täytin raakaa Fortea suodatinkupin täyteen ja loput tankkiin. Sen jälkeen käytin moottoria alta puoli minuuttia. Kone seis ja aine sai jäädä polttoaineverkostoo n yön yli muhimaan.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Vemppu - 25.10.2013 kello on 09:36
Omassa työkampe transitissa myös eberi ja ei tahtonut pelata...lähti surisemaan ja minuutin päästä sammui.Vein Fordin huoltoon ja siellä vaihdettiin hehku(ei auttanut), sitten puhallin(ei auttanut) ja siinä vaiheessa kun 3 tuntia oli mennyt niin huoltomies sanoi että taitaa olla nuo aivot sököt,niitä kun on näistä mennyt  >:D .No ei auttanut kuin mennä kassan kautta ja maksaa tuostakin yli 300€.Asentaja odotteli siellä ulkona ja kertoi että sillä on kotona käytetty ehjä eberi 150€...siitä kaupat ja johan toimi.
Mielestäni ollut ns. tunariasentaja koska kaikista noista se laite osaa kyllä kertoa jos niissä on ongelmaa.. Jos hehku on mykkä tai puhallinmoottorin kierrokset eivät ole laitteen haluamassa "ikkunassa" niin niistä tulee virheilmoitukset.

Eli minusta asentaja on vaan arponut ja heitellyt osia kiinni toiveena saada ns. osuma.

Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 88k5 - 25.10.2013 kello on 09:40
..
Eli minusta asentaja on vaan arponut ja heitellyt osia kiinni toiveena saada ns. osuma.
Mitens muuten se kotona kokoaa myytäväksi roskiksesta (lue: asiakkaan ehjistä osista) löytyneistä osista ehjän laitteen..  :o
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: winemaker - 25.10.2013 kello on 10:20
Mikä on muuten Eberin tai Webaston oikea päälläoloaika, siis lämmitysaika?  Tietysti riippuu pakkasista, mutta millllaisia lämmitysaikoja käsikäytöllä olette käyttäneet.  Automatiikkahan hoitaa sen kyllä, mutta luullakseni niissä on hieman yläkanttiin asetettu tuo lämmitysaika.

Vai onko jotenkin suuntaa antavia normaalit lohkolämmittimen käyttöajat, en siis tarkoita nykyisiä säteilylämmittimiä.

"epätietoinen ensikertalainen webastolainen"

 :)

Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 88k5 - 25.10.2013 kello on 10:29
Pikku-volle asetteluaika on =lähtöaika  :-X

Toisaan on aika reilua tuo lämmittelyaika, jos isommissa sama filosofia, että kalkuloi ulkolämmöstä kaynnistysajan..

Itse olen käyttänyt päälläoloissa ajastuksessa/kauko-ja käsikäytöllä ulkolämmöillä:


E: pikku-vollessa sen oma ajastuslogiikka tuplaa vaimon työmatka (4km) kulutuksen (+ 0.5l /h). Monesti 45 min ennen lähtöä volvo on ollut jo tuhisemassa. Iso on jäälaikku sen alla ..
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Vemppu - 25.10.2013 kello on 10:31
Peruslähtökohta joka tilanteessa on minulla ollut Eberin ja Webaston käyttöajan kanssa 30minuuttia. Sisätilat ei siinä ajassa välttämäten lämpiä mutta kone alkaa olla notkeata pyörijää. Eli ajastuksella noin. Käsikäytöllä "fiiliksen" mukaan.

Viiden kilowatin Eberi lämmitti kasaricorollan koneen 10 minuutissa melkein kelissä kuin kelissä eli nämä riippuu kovasti kelistä, vesitilavuudesta, otetaanko lämpöä miten hyvin sisälle jne. Jenkkifarkkua lämmitin joskus yli tunninkin (kyllä, oli roikassa ja kiinteä akkulaturi).

Mutta 30 minuuttia on minusta hyvä max. lähtökohta akkukeston ja lämmitystehon kesken.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Aakku - 25.10.2013 kello on 11:02
Eikös joku nyrkkisääntö ollut, että vähintään yhtä paljon ajoa ajallisesti kuin lämmityskin.
Mulla on kiinteässä kellossa ollut 30 minuuttia lämmitys ja puhallin keskinopealla lasille.
Kaukosääteisessä on nyt 40 minuuttia, mutta on ajoaikakin päivittäin yli tunnin yhtämittaa.

Kovilla pakkasilla voi hyvinkin tehdä niin, että kytkee auton puhaltimen pois ja lämmittää vain moottoria vaikka pidemmän aikaa. Itse lämppäri vie olemattoman vähän virtaa. Se on se auton oma puhallin joka on virtasyöppö ja akun tyhjentäjä.

Se on vain jotenkin mukavampi, kun on kylmä ohjaamo, mutta kone käy. Sikäli kun vaihtoehtona olisi ihanan lämmin ohjaamo, mutta akku tyhjä.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: winemaker - 25.10.2013 kello on 11:16
Jaahas Aakku, tuota auton puhaltimen poiskytkentää en hokannutkaan, se lienee hyvä konsti säästää accumalaattoria!

Kiitos vinkistä!
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: K.E.V - 25.10.2013 kello on 11:30
Meikeläisen kulkimissa tuo puhallin käynnistyy kyllä can väylän ohjaamana, ei löydy mistä sen pois kytkisi.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 25.10.2013 kello on 11:33
Mitens muuten se kotona kokoaa myytäväksi roskiksesta (lue: asiakkaan ehjistä osista) löytyneistä osista ehjän laitteen..  :o
 

Asentajalta puuttui seuraavasta myytävästä osia.  >:( >:(

hehku(ei auttanut), sitten puhallin(ei auttanut)
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Aakku - 25.10.2013 kello on 11:51
Meikeläisen kulkimissa tuo puhallin käynnistyy kyllä can väylän ohjaamana, ei löydy mistä sen pois kytkisi.
Tuo on kyllä totta...
Tuosta automaatti-ilmastoinnilla varustetusta sitä toimintaa vähän kanssa tutkailin. Aika nerokkaasti se kyllä säätää puhalluksen suunnan ylös ja säätää puhaltimen tehon. Ei auta vaikka kuinka esiasettelisin omia säätöjä. Aina on puhallin päällä.
Noissa molemmissa kulkimissa, myös manuaali-ilmastoinnilla varustetussa on myös se jekku, että ensin Weba kytkeytyy tulille ja vasta sitten lähtee auton puhallin mukaan.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: 88k5 - 25.10.2013 kello on 12:38
^
Noissa autom.ilm can-väyläisissä lämppäreissä on autokohtaisia eroja; saapaassa SID:ssä voi napsutella; off, low, med, hi oletus max-puhallinnopeudeksi. Sisälämppäri on päällä heti Eberin käynnistyttyä, mutta nopeus aluksi pois. Veden lämpätilanmukaan nostaa. Lisäksi voi Eberin käynnistyksen jälkeen voi säädellä vaikka sisäkierrolle, jonka monesti teen kylmällä ilmalla tai hyvin kylmällä sammutan koko puhalluksen.. Lisäksi suuntausvalinnat toimivat.
Ainoastaan huurteenpoisston autom. peili -ja lasilämm. eivät toimi, eikä puhallinnnopeutta voi yli tuon oletus max-puhallinnopeuden..

Vollessakin löytyy vastaavasti, mutta komento on ollut pysyä irti niistä  :'(
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: kettunen - 25.10.2013 kello on 20:19
Mikä on muuten Eberin tai Webaston oikea päälläoloaika, siis lämmitysaika?  Tietysti riippuu pakkasista, mutta millllaisia lämmitysaikoja käsikäytöllä olette käyttäneet.  Automatiikkahan hoitaa sen kyllä, mutta luullakseni niissä on hieman yläkanttiin asetettu tuo lämmitysaika.

Vai onko jotenkin suuntaa antavia normaalit lohkolämmittimen käyttöajat, en siis tarkoita nykyisiä säteilylämmittimiä.

"epätietoinen ensikertalainen webastolaine


 :)

Mulla on -90 mallin Transitissa ilma webasto joka ei käynnistynyt ,kun auto oli sammutettuna lähti kyllä tulille kun auto kävi. Kysyin huollosta että mikä vaivaa sanottiin että on  höyrystin  loppumassa, ja uusi  varaosa olisi maksanut  muistaakseni jonkun 13 euroa. (9v. takaperin)
En silloin sitä uusinut.  Ajattelin että se johtuisi kuitenkin huonoista akuista (akkujännite laski rajusti kun veban laittoi päälle), tai liitoksista.
Nyt kun akut uusittiin koitin  laitetta tietenkin ja lopputulos pyöri vähän aikaa ja sammuu ja lähtee uudelllen käymään  n.5 sek. kuluttua. ja hetken savuttaa,  mutta jää palamaan eli "höyrystin" loppumassa.?

Huoltomien suositteli ,että laitetta tulisi käyttää joka kuukausi myös kesälläkin ja pitää yhtäjaksoisesti päällä noin tunti. Muuten kuulemma nokeentuu eikä toimi kunnolla. Auto on ollut nyt  mulla 9 vuotta ja lämmittimelle ei ole tehty sinä aikana muuta kuin puhdistettu ilmakanavat.

Terv. Toivo

Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 26.10.2013 kello on 19:57
Lainaus
Huoltomien suositteli ,että laitetta tulisi käyttää joka kuukausi myös kesälläkin ja pitää yhtäjaksoisesti päällä noin tunti. Muuten kuulemma nokeentuu eikä toimi kunnolla. Auto on ollut nyt  mulla 9 vuotta ja lämmittimelle ei ole tehty sinä aikana muuta kuin puhdistettu ilmakanavat.

Sehän ei varsinaisesti ole nokeentuminen se ongelma, minkä takia webastoa/eberiä tulisi käyttää kesälläkin silloin tällöin. Tuolla säännöllisellä käyttämisellä ehkäistään paloilmapuhaltimen jumittamista.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Jushi69 - 26.10.2013 kello on 20:17
Työautoista vm- 08 on mennyt webastoja yhdestä Mersusta (älyboksi korkkas) mitsubishista paloilmapuhallin ,mitsubishi L 200 vika mysteeri(vaihdettu koko paketti).
Yksi mitsun webasto vika selvisi kun pakoputki oli luttaantunu pohjapanssarin väliin. Kivi oli taittanut pohjapanssarin ylöspäin jolloin putki meni luttuun..
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Vemppu - 28.10.2013 kello on 08:37
Sehän ei varsinaisesti ole nokeentuminen se ongelma, minkä takia webastoa/eberiä tulisi käyttää kesälläkin silloin tällöin. Tuolla säännöllisellä käyttämisellä ehkäistään paloilmapuhaltimen jumittamista.
Mutta tuo huoltomiehen vihjaama pitkä käyttöaika estää sitä nokeutumista jota syntyy jos sitä vaan "turauttaa" hetken tulille..
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tsahkali - 28.10.2013 kello on 10:17
Vähän ehdin vielä ennen reissuun lähtöä testata. Laite luullakseni käynnistyi toisella yrittämällä, mutta kolmen minuutin käynnin jälkeen pumpun nakutus lakkasi. Kolmatta yritystä en enää sitten kerinnyt kun piti lähteä matkaan.

Jos vehje on vaikka kesän käyttämättä, putkistossa voi olla ilmaa, kun venttiilit laskevat hiljakseen polttoainetta lävitseen. Tätä tapahtuu, jos putki tekee mutkan 'liian ylös'. Jos polttoaineputki on läpinäkyvä, siitä näkee, kulkeeko siellä kuplia. 'Vika' yleensä korjaantuu muutaman käynnistyksen jälkeen.  Jos kuitenkin tankki on ajettu joskus aivan tyhjäksi, ilmaa voi olla enemmänkin.  Korjaantumista voi nopeuttaa viemällä akulta johdot pumpulle ja naputtelemalla toisella johdolla liitinnastaa, jolloin pumppu painaa ilmat mäkeen. Napaisuudella ei ole väliä.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: Jartsa - 29.10.2013 kello on 08:01
Mielestäni ollut ns. tunariasentaja koska kaikista noista se laite osaa kyllä kertoa jos niissä on ongelmaa.. Jos hehku on mykkä tai puhallinmoottorin kierrokset eivät ole laitteen haluamassa "ikkunassa" niin niistä tulee virheilmoitukset.

Eli minusta asentaja on vaan arponut ja heitellyt osia kiinni toiveena saada ns. osuma.

Olen aivan samaa mieltä ja sitä koitin siinä kassalla sanoa.Kun asentaja vikakoodeja etsi niin sieltä ei mitään löytynyt koska aivot oli eberillä jumissa ja siksi lähti arpomaan niitä osia.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: tkunnas - 31.10.2013 kello on 13:48
Nyt on käytetty potilas Vepsäläisellä ja vikakoodit on luettu:

AF: 30 Speed of the combustion air blower motor outside permission range
F1: 30 Speed of the combustion air blower motor outside permission range
F2: 31 Combustion air blower motor interruption
F3: 52 Safety time exceeded
F4: 31 Combustion air blower motor interruption
F5: 30 Speed of the combustion air blower motor outside permission range

Siis paloilmapuhallin jumittaa. Vikakoodien luvun jälkeen lämmitin lähti käyntiin ja kävi normaalisti, mutta myöhemmin samana päivänä alkoi taas tökkiä.

Laitteen kokonaiskäyttöaika on 290 tuntia tähän mennessä, huollon mielestä ei kovin paljon 8-vuotiaaksi laitteeksi.  Arvelivat, että jos vika uusiutuu, niin paloilmapuhallin pitäisi vaihtaa.

Oli muuten erittäin miellyttävää asioida Vepsäläisellä. Ajanvarauksen takaisinsoittopalve lu toimii loistavasti, työn vastaanotto on ystävällistä, odotusajaksi on tarjolla tuoretta kahvia ja lehtiä rauhallisessa odotustilassa, ja työn luovutus asiakkaalle oli myös ystävällinen ja perusteellinen. Ainakin tämän kokemuksen mukaan kympin arvoinen suoritus.
Otsikko: Vs: 8-vuotias Eberi jo vaihtokunnossa?
Kirjoitti: janitkon - 31.10.2013 kello on 13:52
Ilmeisesti puhallinta ei herkistelty/ putsattu mitenkään, ihan vaan vikakoodien luku?
Sitä kannattas koittaa putsata ihan ite, ei oo kovin vaikee homma ja ei tarvii mitään tiivisteitäkään...j otkut on jopa askarrelut uuden moottorin vanhaan puhaltimeen jostain muusta laitteesta. :)

Siinä linkkaamassani service manuaalissa löytyy hyvät kuvat Eberin rakenteesta, niiden avulla helppo purkaa ja kasata.