Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: MatsOnni - 11.10.2013 kello on 15:24
-
Kerberos, tämä sopisi kyllä tuonne "ottaa päähän" ketjuunkin, mutta tehdään nyt omansa.
Piti harrastella metsänhoidollisia toimenpiteitä perikunnan metsäpuskassa, mutta häneksi meni. Laiskuuttani ostin eilen Nesteen pienkonebensaa samalla kun hain teräketjuöljyä. Aamulla tankkasin sitä molempiin raivaus- ja moottorisahaan. Molemmat käynnistyivät normaalisti ja sammuivat hetken käytyään. Tulppa märkänä molemmissa.
Kävin hakemassa normaalia 2-T bensaa, vanhat bensat mäkeen ja avot' moottorisaha käynnityy taas, mutta raivaussaha ei edes lupaa. Vaihtelin tulppia ristiin, edelleen moottorisaha toimii, raivaussahassakin on kipinä, mutta tulppa kastuu muutamalla nykäisyllä, eikä käynnisty.
Siinä narua nykiessäni venäytin vielä selkänikin, eikä muuta puudutusainetta mukana kuin Claude Chatelier XO, saas nähdä monennellako mukillisella lakkaa tuntumasta :)
-
Ite sekoitan 4t-pienkonebensasta ja laadukkaasta kaksitahtiöljystä niin raivaus- kuin moottorisahojenkin bensat. Ei koskaan mitään ongelmia. Thumb
Isoin plussa on säilyvyys, toisin kuin normibensalla.
-
Thumb
-
Ite sekoitan 4t-pienkonebensasta ja laadukkaasta kaksitahtiöljystä niin raivaus- kuin moottorisahojenkin bensat. Ei koskaan mitään ongelmia. Thumb
Isoin plussa on säilyvyys, toisin kuin normibensalla.
Ja jos se laadukas öljy on mineraali eikä biopohjainen säilyy vielä paremmin.
-
Itse käytän nykyään vain BE-4T:tä kaikissa pienkoneissani pakokaasujen takia Thumb
2T vehkeisiin laitan vielä ne normi siniset öljy..
Bioöljyä ollut kun kerran ostin valmista soppaa (liekö jotain risiiniä :-X ).. Tuo Nesteen (Eltsu) BE4T:n hinta oli 1,79€/l kun viikolla hain 20 litraa - vuosi takaperin hinta oli yli 2€/l.
Kolme sahaa, haketin, raivuri, ruoholeikkuri, ajoleikkuri ja maamuokkauskone ovat toimineet pitkälti toista vuotta BE-4T:llä Thumb
-
Jotakin tuossa kanisterillisessa oli vikaa, ei molemmat koneet voi muuten sammua tuolla tavalla. En tiedä jäikö sitä raivaussahan tankkiin kun ei kertakaikkiaan suostu käynnistymään.
-
Tuo Nesteen (Eltsu) BE4T:n hinta oli 1,79€/l kun viikolla hain 20 litraa - vuosi takaperin hinta oli yli 2€/l.
Halapa! Äskön oli Tourulassa 1,995 litra, saman lastin hain.
Stihlin on 2t öljyt, pitää kattoa ettei ole bioa. Toiminut on kyllä jo kolmatta vuotta.
Varoisin halpoja 2t-valmisbensoja. Sellaista oli tankissa, kun Halpis-Jonsered leikkasi kiinni, silloin 3 vuotta sitten. Syy voi toki olla muukin.
-
No lähtihän se raivaussahakin sitten käymään kun aikani sitä ensiksi kuivailin. Moskabensa oli vaan kastellut sen niin totaalisesti että pakoputkesta lensi bensa (tai öljy) kun lopulta käynnistyi. Pitkään sai käyttää ennen kuin alkoi ottaa kierroksia.
Olis mielenkiintoista tietää mitä mulle bensana myytiin, on sitä vielä 4 litraa jäljellä.
Kunhan selkä paranee huomiseksi niin uusi yritys metsään.
-
Neste kertoo ettei heidän pensa kestä säilytystä. Ei kun muutaman kuukauden, ja sekin ilmatiiviisti ja ei valoa.
Meille museopyöräväelle ihan tuttu homma.
Ja se satanan pensa vielä saostuu kaasariin niin että parafiiniä kovettuu kaasariin.
Nämät kalliit alkylaa... Pensat, pienkonepensa, oli sitte 2T tai 4T niin kestää säilytystä, voi olla koneessa yli talven jne.
Faktaa löiytyy vaikka nesteen sivuilta.
-
Itselläni on päinvastaisia kokemuksia Nesteen 2t pienkonebensasta.
Pojan crossimopossa oli valtavia ongelmia tavallisella 98 + synteettinen öljy sekoituksella.
Vaihdoin Nesteen pienkonebensaan ja kymmenkunta kannullista on ajeltu ongelmitta.
Sitten ostin Tarjoustalosta vastaavaa heidän tuotettaan, onglmat alkoivat melkopian. Kone ei ottanut kunnolla kierroksia. Kun kannullinen oli ajettu alkoi käyti olla jo todella huonoa, eikä ajamisesta meinannut tulla mitään. Otin tulpan irti ja siitä näki, että käyntilämpötila on ollut kuuma, kuten pitääkin, mutta silti tulppa oli todella karstainen.
Tulpan olin vaihtannut uuteen perushuollon yhteydessä hieman ennenkuin ostin tuota Tarjoustalon bensaa. Aikaisempaa tulppaa joutui oikein ihmettelemään, kun siinä ei ollut yhtään karstaa.
Ostin seuraavaksi taas Nesteen pienkonebensaa ja käynti normalisoitui sitä mukaan, kun Tarjoustalon bensa kului tankista pois.
On noissa polttoaineiden laaduissa tosiaan siis eroa. Tuollaisissa pienkoneissa sen huomaa niin konkreettisesti, koska ei ole "varasylintereitä".
-
Tuo nesteen pienkone bensa on hyvää ja säilyy hyvin.On vaan muistettava vähän ravistaa kannua ennen käytöön ottoa.Samoin kannataa ravistaa sahaa ennen käynnistystä ja koskaan ei kanata sahaa heti sammutaa täysistä kierroksista vaan antaa vähän aikaa käydä tyhjäkäyntiä ennen sammutusta.Niin saha kestää ja toimii kauemmin.Vertailin itse sekoitetun ja nesteen valmiin pensiinin kulutusta ja kas kummaan nesteen valmista kului noin 20% vähemmän Thumb
-
En ole Huskille muuta antanutkaan kuin valmiiksi sekoitettua pienkonebensaa. Aikaisemmin oli Nesteen ja viimeinen oli Stihlin bensaa. Hirrenveistossa saha joutuu aika koville mutta hyvin on toiminut. Kaverilla Jonssissa omat sekoitukset ja käry sen mukainen.
-
Itselläni on päinvastaisia kokemuksia Nesteen 2t pienkonebensasta.
Pojan crossimopossa oli valtavia ongelmia tavallisella 98 + synteettinen öljy sekoituksella.
Vaihdoin Nesteen pienkonebensaan ja kymmenkunta kannullista on ajeltu ongelmitta.
Sitten ostin Tarjoustalosta vastaavaa heidän tuotettaan, onglmat alkoivat melkopian. Kone ei ottanut kunnolla kierroksia. Kun kannullinen oli ajettu alkoi käyti olla jo todella huonoa, eikä ajamisesta meinannut tulla mitään. Otin tulpan irti ja siitä näki, että käyntilämpötila on ollut kuuma, kuten pitääkin, mutta silti tulppa oli todella karstainen.
Tulpan olin vaihtannut uuteen perushuollon yhteydessä hieman ennenkuin ostin tuota Tarjoustalon bensaa. Aikaisempaa tulppaa joutui oikein ihmettelemään, kun siinä ei ollut yhtään karstaa.
Ostin seuraavaksi taas Nesteen pienkonebensaa ja käynti normalisoitui sitä mukaan, kun Tarjoustalon bensa kului tankista pois.
On noissa polttoaineiden laaduissa tosiaan siis eroa. Tuollaisissa pienkoneissa sen huomaa niin konkreettisesti, koska ei ole "varasylintereitä".
Mikä on päinvastainen kokemus joka on sama ?
Joko ilmaisin itseäni huonosti tai luetun ymmärtäminen...
-
Eipä tulisi mielenkään että 2-tahtikoneisiin laittaisin muuta kuin kaupasta ostettua valmista 2-tahtibensaa. Menekki kun on pari hassua litraa vuodessa. Raivuria/siimaleikkuria tarvitaan useammankin kerran vuoden mittaan mutta Stihlin moottorisahaa ehkä kerran vuodessa.
Huikan hirvitti joskus Tilhiä käyntiin nypätessä kun tiedossa oli 2v vanha bensa. Mutta käyntiin lähti ja palveli kuten eilen sammutettu. Bensa taisi olla Nesteen valmistama taikka sitten Honkkarista ostettu (valmistaja ei kiinnostanut) mutta kiitettävästi toimii.
Toisaalta poikien mönkkäreissä ja ajoleikkurissa oli keväällä viime syksynä tankattua 98 bensaa niin mikään ei syttynyt talven jälkeen ennen kaasarien puhdistusta ja tuoreen bensan vaihtoa... MUTTA vanha Briggsin koneella oleva lykättävä leikkuri toimi samalla bensalla kuin eilen sammuteetu. :o
-
Meillä töissä käytetään vain valmiita pienkone bensoja. Syy on säästö huoltakuluissa ja koneiden käyttöikien kasvussa. Siis moottori- ja raivaussahoissa sekä työnnettävissä ruohonleikkureissa.
Teräketjuöljynä käytän vain synteettisiä koska muutamat sahat saattavat seisoa pidempään. Ns. bioöljyt jämähtää ihan purkaksi ja täytyy vuolla irti.
-
Mikä on päinvastainen kokemus joka on sama ?
Joko ilmaisin itseäni huonosti tai luetun ymmärtäminen...
Ehdit lähettää viestin väliin, enkä huomannut lukea sitä, kun kirjoitin omaani. My mistake :)
-
No helevatta, pelkkää suitsutusta joka puolelta ja mulle kävi juurikin päinvastoin. En tiedä olisko sinne kanisteriin joku kussu, vai mikä lie syy. Varma on kuitenkin että ainakaan tuosta samasta kanisterista en enää kokeile. :)
-
Meillä töissä käytetään vain valmiita pienkone bensoja. Syy on säästö huoltakuluissa ja koneiden käyttöikien kasvussa. Siis moottori- ja raivaussahoissa sekä työnnettävissä ruohonleikkureissa.
Teräketjuöljynä käytän vain synteettisiä koska muutamat sahat saattavat seisoa pidempään. Ns. bioöljyt jämähtää ihan purkaksi ja täytyy vuolla irti.
Mulla on vaan hupikäyttöä, ja kaikissa vehjeksissä, raivuri, moottorisaha, vesipumppu, menekki on se 10 litraa vuodessa. Hinnaltaan siis ihan sama laittaako sinne 98 vai jaloviinaa.
Pienkonepensalla vaan elämä on helpompaa.
Näistä jutuista on ollut paljon juttua esim veteraanimoottoripy öräklubin sivuilla. Kiistatonta on normipensan ongelmat ja pienkonepensan edut.
Kiistattomuutta ei poista poikkeukset. Mulla oli seagull peräprutku joka oli järvessä kaksi vuotta. Ylös, ja pikku putsaus, ja vanhoilla pensoilla kolmannella vedolla käyntiin. Mutta siankulli onki sellanen että sehän käy jos lähistöllä haisee pensalle.
-
Eipä tulisi mielenkään että 2-tahtikoneisiin laittaisin muuta kuin kaupasta ostettua valmista 2-tahtibensaa. Menekki kun on pari hassua litraa vuodessa. Raivuria/siimaleikkuria tarvitaan useammankin kerran vuoden mittaan mutta Stihlin moottorisahaa ehkä kerran vuodessa.
Eikö tuolla käytöllä kannata panostaa pokasahaan ja viikatteeseen ;D
Täältä ei saa tuota pienkonebensaa mittarista, joten joutuu sekoittaan itse 98-oktaanisesta.
Viimeksi sunnuntaina käytin Stihliä - moottorisahaa, alle 20min ja tankki tyhjä - keväällä meni bensaa samaan tahtiin Thumb
Puut semmosia 30-40 senttiä vahvoja ja koko ajan saa pitää kaasun pohjassa, mutta saha jaksaa leikata aina koko terän pituudelta ;) Kyseessä vanhempi Stihl 025.
-
Pienkonebensa höyrystyy ja syttyy huonommin kuin 98 ja vaatii vähän eri kaasuttimen säädöt, jos haluaa samat tehot ja käynnistyvyyden. Tämähän ei sitä selitä, miksei Matsin raivuri enää käy lainkaan.
Mikäs rasvaprosentti tuossa valmiissa 2T bensassa on?
Vanha Jammu perämoottori ja lapsellinen siimatrimmeri haluaisivat 1% ja vanha Husovarna ohjeiden mukaan 4%, taitaa amattimiehet ajella sitä 2,1 prosentin seoksella.
-
En ole ikinä uskonut pienkonebensahöpinö itä.
Kysyin bensasta ammattimetsurilta, joka kävi
kaatamassa puita sähkölinjojen viereltä.
Sanoi käyttävänsä 98-oktaanista ja öljyä
yli valmistajan ohjeen.
En ole koskaan tyhjentänyt tankkeja mistään
vermeestä ja aina ovat lähteneet talven
jälkeen kivuttomasti. "Viinabensaa" ei ole
missään tankissa. Bensa tulee rakkaasta
itänaapurista.
-
Millasia käyttötunteja ammatti raivaussahoiita voi odottaa. Husky 545 ja vuodenvanha, takana noin 1100 tuntia. Saattaa pelata paripäivää hyvin mut voi hyytyä ihan täysin, ei ota kierroksia. Ja taas hetken päästä voi toimia. Hain sitten uuden stillin jossa ei tarvi kulmavaihdetta rasvailla eikä kaasuttimessakaan ole mitään säätöjä.
-
En ole ikinä uskonut pienkonebensahöpinö itä.
Kysyin bensasta ammattimetsurilta, joka kävi
kaatamassa puita sähkölinjojen viereltä.
Sanoi käyttävänsä 98-oktaanista ja öljyä
yli valmistajan ohjeen.
En ole koskaan tyhjentänyt tankkeja mistään
vermeestä ja aina ovat lähteneet talven
jälkeen kivuttomasti. "Viinabensaa" ei ole
missään tankissa. Bensa tulee rakkaasta
itänaapurista.
Hohhoijaa. Ei tässä pienkonebensa olekaan suurimmalle osalle autuus vaan ainoa etanolibensan korvike. Harvalla on mahdollisuus uittaa bensaa itärajan takaa.
Ammattimetsuri käyttää koko ajan sahaansa ja bensa vaihtuu.
Kummallinen juttu, kun mulla ja ainakin kahdella naapurilla on mennyt erinäisistä vekottimista kaasuttimien kalvot tukkoon. Ei se ihan ensimmäisenä talvena tunnu tapahtuvankaan, vaan vasta ajan kanssa. Viimeksi naapuri rassasi raivaussahaansa.
-
^
Niin, ja ammattilaiselle se on käyttökulu - kuin meikäläiselle kynä :laugh:
Kestää vaikka huoltamatta kuoletusaikansa tai vähän yli .. ei ne palomiehetkään teräketuja taida viilailla koskaan, roskiin vaan .. harrastajat viilailee 8)
Sitä hiukka ihmettelen, että ammattilainen ei omaa terveyttään ajattele - pakokaasut vaan omiin rööreihin, kenties tavan halpis 10W30 mineraalista (tuhkaantuva) reilut seokset - tulee samalla hirvisavut, niin sääsket eivät kiusaa. Tauoilla röökiä ketjuna.. tunnen tällaisia vanhan kansan metsureita. Nooh, alle 60v sairaseläkkeelle - siitä 20v perään sitten kuoppaan..
Kovia olivat tekemään, mutta kroppa petti kun liike loppu..
Aiheeseen: Nykyään kait ajatellaan toisin kun polttoaineita(kin) valitaan.
-
Mulle pienkonekorjaaja kertoi näkevänsä heti koneen avattuaan, onko siinä käytetty pienkonebensaa, vaiko tavallista.
Mitä lie sillä sitten tarkoittanut...
-
En ole ikinä uskonut pienkonebensahöpinö itä.
Kysyin bensasta ammattimetsurilta, joka kävi
kaatamassa puita sähkölinjojen viereltä.
Sanoi käyttävänsä 98-oktaanista ja öljyä
yli valmistajan ohjeen.
En ole koskaan tyhjentänyt tankkeja mistään
vermeestä ja aina ovat lähteneet talven
jälkeen kivuttomasti. "Viinabensaa" ei ole
missään tankissa. Bensa tulee rakkaasta
itänaapurista.
Komppaan! viina taitaa sopia paremmin 4 tahtisiin
-
Kuten sanoin, se että jotkut vehjekset pelaa nikottelematta vaikka tankissa olis jonkun vuoden vanhaa pensaa, ei faktoja muuta. Onneksi tietoakin kaiken mutun jatkeeksi löytyy. Vaikka alottas nesteen sivuilta.
-
Kuten sanoin, se että jotkut vehjekset pelaa nikottelematta vaikka tankissa olis jonkun vuoden vanhaa pensaa, ei faktoja muuta. Onneksi tietoakin kaiken mutun jatkeeksi löytyy. Vaikka alottas nesteen sivuilta.
Itellä ei pääse bensa liikaa vanhenemaan, vaikka perämoottorin kanisterin tyhjennän kelkan tankkiin ja keväällä sitten toisinpäin, mutta eipä niissä isoja määriä ole ainetta ja yleensäkki tulee sekaan uutta bensaa, aikoinaan olin kunnostanut sellaisen maamoottorin faryman 14hv dieselin, jossa pääsi käymään sillain että tankissa oli löpöä muutama litra ja kun meni muutama vuosi vähällä ajolla niin eipä lähtenytkään veivillä käyntiin kun oli kondesio vettä liikaa löpön seassa, uudet kun vaihtoi niin jovain heti käyntiin.. nyt kone on saaressa tuottamassa sähköä.. Thumb
-
Nonnih, ei ollut tarkoitus tästä mitään väittelyä tehdä. Kunhan kerroin että tuolla nimenomaisella 5l kanisterillisella 2 konetta eivät toimineet. Nyt on aamupäivän laulaneet moitteetta ite sekoitetuilla liemillä. Ja käyntiin lähtee ekalla tai tokalla vedolla.
Jos ei ole kovin hankala prosessi tutkituttaa, mitä tuossa bensassa oikein oli niin teetän sen kyllä ihan mielenkiinnosta. Se ei voi olla oikeaa ainetta, koska molemmat sammuivat hetkessä eivätkä edes meinanneet käynnistyä.
-
Mulle pienkonekorjaaja kertoi näkevänsä heti koneen avattuaan, onko siinä käytetty pienkonebensaa, vaiko tavallista.
Mitä lie sillä sitten tarkoittanut...
Kiinnostaisi kanssa, kumpi parempi.
Nonnih, ei ollut tarkoitus tästä mitään väittelyä tehdä.
Ei hyvä väittely haittaa. Thumb
-
Pieni bensapoliittinenvän käys piristää kummasti- ;)
Silmäilin Metsälehden tms keskustelupalstan, jossa oli nämä samat argumentit puolesta ja vastaan.
Siitä olivat yhtä mieltä, että polttoaineen vaihto vaati koneen säädön, jos haluaa hyvän käynnistyvyyden ja edes lähelle samat tehot kuin 98+2T.
Muuta huonoa ei pienkone kamassa löydetty kuin hinta, saatavuus ja pieni tehon vähennys.
Jotkut sai pahoinvointioireita pienkonebensasta, mutta oli siellä myös ruotsin tutkimuksesta, jossa pystyi verikokeen perusteella katsomaan, millä bensalla heppu sahaa. 98 bentseenit imee itsensä elimistöön, pienkone parafiinit ei. Vaan eipä tuolla harrastehommissa liene mitään merkitystä.
Hyvä että Matsin kone käy.
No Alanilla näköjään samat kokemukset;
Vein kerran vetelän, käymättömän Huskyn 52n kyläpajaan. Henneri ruuvas äänenvaimentimen irti ja haisteli männän kyljestä ja sanoi että sä olet poika ajanu vanhalla bensalla ja männänrengas on jumis.
Mitä siihen sitten oli sanomista, uskoo ken tahtoo ;)
-
Joo, faktoja vain kehiin;
Esim. Nesteen
- BE4-T:ssä RON arvo 93, MON 90, Etananoli 0% eli ei viinaa..
- 95E10:ssä RON arvo 95, MON 85 Etananoli 10% eli viinaa + eettereitä.
- 98E5:ssä RON arvo 98, MON 87 Etananoli 5% eli viinaa + eettereitä.
Neste mainitsee, että BE4-T saattaa vaatia kaasurin säätöjä huipputehon saamiseksi, niin kuitenki minusta BE4-T:ssä on parhaimmat oktaaniluvun - kysymys kuuluu mistä saa mikäkin kone parhaan tehot, ja jos säätäjä on joku muu kuin itse, niin kuinkas se kotona sitten omilla polttoaineilla pelaa?
Koikeilkaa impata BE4-T:tä sitten 9xExx:ää - ero on mojova :laugh:
E: BE95SE
Pienmoottoribensiin i on tarkoitettu
käytettäväksi sellaisenaan erityisesti
pienissä puutarhatyökoneissa, sähkö-
aggregaateissa ja muissa vastaavissa
pienissä nelitahtimoottoreis sa.
2-tahtimoottoreissa (moottorisahat,
moottorikelkat, perämoottorit jne.)
käytetään pienmoottoribensiin in ja
2-tahtiöljyn seosta valmistajan
suosituksen mukaan.
Pienmoottoribensiin i on alhaisten
aromaatti- ja bentseenipitoisuuks ien
ansiosta autobensiinejä
käyttäjäystävällise mpi ja korkean
moottorioktaani-luvun (MON) ja
alhaisen höyrynpaineen ansiosta
teknisesti moottorin toiminnan kannalta
parempi. Siirryttäessä käyttämään
autobensiinejä kevyempää ja hapetonta
pienmoottoribensiin iä, saattavat
moottorit vaatia seossuhteen säädön.
Tuote täyttää Ruotsin lain SFS
2006:927 (Miljöklas 1, alkylatbensin) ja
Standardin SS 15 54 61:2008
vaatimukset.
Spesifikaation tulkinnassa käytetään
ISO 4259:n mukaista menettelyä.
http://www.neste.fi/doc/130130_fi.pdf
On siellä viittaus johonki ruotsalaiseen..
-
No tässäkohtaa sanon: mulla pienkonepensasta hyviä kokemuksia. Myös huonoja kokemuksia normipensasta joka on tukkinut kaasaria jne. Ei varmaan enään tarvi perustella miksi sitä tai tätä. Ihan kuulkaa pojjaat sama. Mä meen näillä, te teette kuten hyväksi näette. Jos haluaa tehdä niin tai näin niin tehkää hyvin, käykää sisään.
Kysytääs toisinpäin, mitä haittaa pienkonepensasta ?
-
No tässäkohtaa sanon: mulla pienkonepensasta hyviä kokemuksia. Myös huonoja kokemuksia normipensasta joka on tukkinut kaasaria jne. Ei varmaan enään tarvi perustella miksi sitä tai tätä. Ihan kuulkaa pojjaat sama. Mä meen näillä, te teette kuten hyväksi näette. Jos haluaa tehdä niin tai näin niin tehkää hyvin, käykää sisään.
Kysytääs toisinpäin, mitä haittaa pienkonepensasta ?
Muuten sammoo mieltä, mutta on siinä haittansakin....Hin ta.
Täällä maalla ei saa ostettua kuin riistohinnalla kannuissa.
-
Täällä maalla ei saa ostettua kuin riistohinnalla kannuissa.
En oo tiennytkään että sitä saa letkusta, kannubensana minäkin sitä olen vain nähnyt, mutta minä nyt oonkin savosta. ;D
-
Tällä hetkellä saa mittarista nesteen sivujen mukaan:
Aseman nimi
Neste Oil Helsinki Eläintarha, Nordenskiöldinkatu 22, 00240 HELSINKI
Neste Oil Jyväskylä Tourula, Tourulantie 2, 40100 JYVÄSKYLÄ
Neste Oil Porvoo Asentajantie, Asentajantie 4, 06150 PORVOO
Neste Oil Tampere Lielahti, Lielahdenkatu 2, 33400 TAMPERE
Neste Oil Turku Satakunnantie 191, Satakunnantie 191, 20320 TURKU
Pikku hiljaa tulee lisää?
-
^
Niin, ja ammattilaiselle se on käyttökulu - kuin meikäläiselle kynä :laugh:
Kestää vaikka huoltamatta kuoletusaikansa tai vähän yli .. ei ne palomiehetkään teräketuja taida viilailla koskaan, roskiin vaan .. harrastajat viilailee 8)
Sitä hiukka ihmettelen, että ammattilainen ei omaa terveyttään ajattele - pakokaasut vaan omiin rööreihin, kenties tavan halpis 10W30 mineraalista (tuhkaantuva) reilut seokset - tulee samalla hirvisavut, niin sääsket eivät kiusaa. Tauoilla röökiä ketjuna.. tunnen tällaisia vanhan kansan metsureita. Nooh, alle 60v sairaseläkkeelle - siitä 20v perään sitten kuoppaan..
Kovia olivat tekemään, mutta kroppa petti kun liike loppu..
Jos nyt vuoden kokemuksella voin itteäni metsuriks sanoa niin edelleen viilailen terät tiettyyn pisteeseen saakka. Palomiehet erijuttu. Ja mitkä pakokaaasut omiin rooreihin, kaks prosenttisia seoksia ja ei edes tiedä pakokaasuista raikkaassa luonnossa. Tauot menee ilmojen mukaan niin tuskin siellä kovinkaan kauan 15 pakkasessa röökejä poltellaan pikku viimassa!
Alle 60 vuotiaana sairaseläkkeelle... monikin joutunut mutta syy varmasti muualla kuin bensassa, ja jos siitä 20v päästä kuoppaan niin 75 vuotiaaksi eläisi. Mikä miesten keskiikä suomessa nyt.
Aiheeseen: Nykyään kait ajatellaan toisin kun polttoaineita(kin) valitaan.
-
Jos nyt vuoden kokemuksella voin itteäni metsuriks sanoa niin edelleen viilailen terät tiettyyn pisteeseen saakka. Palomiehet erijuttu. Ja mitkä pakokaaasut omiin rooreihin, kaks prosenttisia seoksia ja ei edes tiedä pakokaasuista raikkaassa luonnossa. Tauot menee ilmojen mukaan niin tuskin siellä kovinkaan kauan 15 pakkasessa röökejä poltellaan pikku viimassa!
Kyllä ainakin tupakoimattoman hajuaistilla on niin iso eroa pelkästään jo 4t-koneiden kanssa, että voi päällysvaatteet jättää eteiseen - ei vaimo enää hajusta huomaa ja viskaa pihalle ;D
Samoin ei enää talli haise bensalle (+98E pakareille) säilytyksen ja tankkauksien takia Thumb
-
En ole ikinä uskonut pienkonebensahöpinö itä.
Kysyin bensasta ammattimetsurilta, joka kävi
kaatamassa puita sähkölinjojen viereltä.
Sanoi käyttävänsä 98-oktaanista ja öljyä
yli valmistajan ohjeen.
Paljonkohan yli tuo ammattilaisen seossuhde on??
Aikanaan tuli luettua paljon koneviestiä kahvipöytälukemisin a ja mieleen on jäänyt artikkeli moottorisahojen koneremonteista. Liialla öljyllä käytetyistä oli mäntä todella karstainen ja oli jopa puhkipalaneita mäntiä karstan aiheuttamasta ylikuumenemisesta johtuen.
Aikanaan uuden Tunturi-mopon ohjeessa oli 4% seossuhde jos käytetään tavallista moottoriöljyä bensan seassa - silloinhan huoltsikalla sekoittivat 2T-bensan tavallisesta Sae30 oljystä - jos tunturissa käytti oikeaa 2T-öljyä, sitä kehoitettiin laittamaan 2.5%.
Mulla Stihl-moottorisaha ja Jonsered-siimaleikkuri saa 2% seosta. Tai hieman allehan se on, jos kaadan 1dl öljyä desin mitalla kanisteriin ja lorotan 5litraa 98-oktaanista päälle. Pitäskö jatkossa laittaakkin vaan 4.9l sitä bensaa ;)
-
Käytän siimaleikkurissa 4T-ja sekaan tavallista oljyä ohjeen mukaan,ei ongelmia !
-
Paljonkohan yli tuo ammattilaisen seossuhde on??
Aikanaan tuli luettua paljon koneviestiä kahvipöytälukemisin a ja mieleen on jäänyt artikkeli moottorisahojen koneremonteista. Liialla öljyllä käytetyistä oli mäntä todella karstainen ja oli jopa puhkipalaneita mäntiä karstan aiheuttamasta ylikuumenemisesta johtuen.
Aikanaan uuden Tunturi-mopon ohjeessa oli 4% seossuhde jos käytetään tavallista moottoriöljyä bensan seassa - silloinhan huoltsikalla sekoittivat 2T-bensan tavallisesta Sae30 oljystä - jos tunturissa käytti oikeaa 2T-öljyä, sitä kehoitettiin laittamaan 2.5%.
Mulla Stihl-moottorisaha ja Jonsered-siimaleikkuri saa 2% seosta. Tai hieman allehan se on, jos kaadan 1dl öljyä desin mitalla kanisteriin ja lorotan 5litraa 98-oktaanista päälle. Pitäskö jatkossa laittaakkin vaan 4.9l sitä bensaa ;)
ite muistelen jotta 1.5% sekoitus olisi ainaski jonsered sahassa?? yamaha peräsmoottori vanhempi 80lukulainen kulkee 1% seoksella, pitää olla outbout öljyä..
-
ite muistelen jotta 1.5% sekoitus olisi ainaski jonsered sahassa?? yamaha peräsmoottori vanhempi 80lukulainen kulkee 1% seoksella, pitää olla outbout öljyä..
Partnerin sahan ohjeessa oli myös 1,5 %, mutta tuolla seoksella kone otti ja leikkasi kiinni.
Tapahtui ennen viinabensoja.
Nyt öljyä on sahassa ja trimmerissä 2,5-3 %. Vähän savuttaa, mutta haitanneeko tuo.
-
Partnerin sahan ohjeessa oli myös 1,5 %, mutta tuolla seoksella kone otti ja leikkasi kiinni.
Tapahtui ennen viinabensoja.
Nyt öljyä on sahassa ja trimmerissä 2,5-3 %. Vähän savuttaa, mutta haitanneeko tuo.
Thumb
-
Nyt öljyä on sahassa ja trimmerissä 2,5-3 %. Vähän savuttaa, mutta haitanneeko tuo.
Ei, jos ei kerää karstaa mäntään ja lämpiä liikaa. ;)
-
Kyllä ainakin tupakoimattoman hajuaistilla on niin iso eroa pelkästään jo 4t-koneiden kanssa, että voi päällysvaatteet jättää eteiseen - ei vaimo enää hajusta huomaa ja viskaa pihalle ;D
Samoin ei enää talli haise bensalle (+98E pakareille) säilytyksen ja tankkauksien takia Thumb
Ei haise talli eikä varsinkaan auto sisältä. Annan myös arvoa savuttomuudelle esim hirsikehikon sisällä sahattaessa. Nurtsit meneekin sitten sähköllä.