Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: happa66 - 10.10.2013 kello on 20:42
-
Elikkäs tommonen vaunu ja vetopää liikkuu joskus ja juhannuksena. Onkohan paha purkaa pihalla ja putsata itse ja saada takaisin kasaan toimivana.
a-p
-
Ei kai se pakko purkaa ole. Kokeile rasvata ja pakota kuormaliinalla ja tunkilla se sisään.
-
Tuossa kuvaa trailerin vetopään korjausprojektista alkukesältä.
(http://karavaanari.org/kuvat/1381432451.jpg)
Piti vähän rajata, ettei mene yksityisyys.
-
Joo täytyy koittaa jotakin tollasta enne kuin purkaa koko systeemin. Näyttää vain ettei siinä olis kuin muutama pultti auki ja vetää koko systeemin ulos putkesta, mutta se kasaaminen ja tuleeko se sisus ulos niin vain.
a-p
-
Ei kai se pakko purkaa ole. Kokeile rasvata ja pakota kuormaliinalla ja tunkilla se sisään.
Jos systeemi on täysin jumissa, niin vetokouran kun irrottaa, niin siihen päähän voisi ensin kajauttaa lekalla.
-
Jos systeemi on täysin jumissa, niin vetokouran kun irrottaa, niin siihen päähän voisi ensin kajauttaa lekalla.
Ei oo täysin jumissa. Tuntee että välillä, kun jarruttaa äkisti, niin ottaa kiinni. Vaseliinia oon ruutannu niin että pursuaa kunnolla.
-
Jos vaunu tuntuu työntävän jarruttamatta veturia, voi vika olla jumittavan vetopään sijasta myös vaijereissa tai jarrujen säädössä.
Jos irrottaa jarrutangon vetopäästä, on vetopäätä huomattavasti keveämpää testata/huoltaa/voidella ;)
-
Jos vaunu tuntuu työntävän jarruttamatta veturia, voi vika olla jumittavan vetopään sijasta myös vaijereissa tai jarrujen säädössä.
Ja ainakin WAP'in vetopää kiertyy hieman, kun on kunnossa, joten sekin antaa osviittaa viasta.
-
Sama Knottissa, vertyi sekin kallistelemalla edestakaisin, sen lisäksi että liikutti sisään-ulos.
On toki melko uusi (-08), oli vaan jäänyt rasvaamatta niin entisellä omistajalla kuin mullakin.
-
Jos vaunu tuntuu työntävän jarruttamatta veturia, voi vika olla jumittavan vetopään sijasta myös vaijereissa tai jarrujen säädössä.
Jos irrottaa jarrutangon vetopäästä, on vetopäätä huomattavasti keveämpää testata/huoltaa/voidella ;)
Tossa illalla nuorimmaisen kanssa testailtiin tolla "pumppuliinalla" ja sehän meni sisälle ja autolla ulos. Tämän hetken tulos, jarrut säädetty liian piukalle, liikerata on n.2 cm ja jarrut lukossa. >:D Täytyy ottaa toi jarru vipu irti ja rasvailla ilman sitä. :D
a-p
-
No niin, vipu irti ja siltinkin liike n.2cm. Onkohan toi ihan normaalia, että toi ei liiku enempää?
a-p
-
No niin, vipu irti ja siltinkin liike n.2cm. Onkohan toi ihan normaalia, että toi ei liiku enempää?
Jos se liikkuu takertelematta sen 2cm, niin ehkä se on ok? Säädät vain jarrut niin etteivät laahaa. Ja jos epäilys yhä kaivaa, pura koko pää.
-
No niin, vipu irti ja siltinkin liike n.2cm. Onkohan toi ihan normaalia, että toi ei liiku enempää?
a-p
minkä merkkinen vetopää?
oikee liike mun mielest lähempänä 8 senttii ku kahta.. koskaa en oo noin pienellä liikkeellä varustettua päätä nähnyt..
Onko iskari kenties jumissa tai se palautus jousi ottaa siin vaihees kiinni, riippuen mallista
-
Jarrutanko irrotettuna pitää kyllä liikkua enemmän kuin 2cm - ja ihan käsivoimillakin
-
minkä merkkinen vetopää?
oikee liike mun mielest lähempänä 8 senttii ku kahta.. koskaa en oo noin pienellä liikkeellä varustettua päätä nähnyt..
Onko iskari kenties jumissa tai se palautus jousi ottaa siin vaihees kiinni, riippuen mallista
Josef Peiz
Paderborn
-
Kyllä tuon vetopään pitää liikkua enemmän kun se pari senttiä. Likempänä sitä kahdeksaa. Mitä tapahtuu jos yrität sitä herkistellä esim. kuormaliinan kanssa? Ja palautuuko se täysin ulos edes?
-
No niin, vipu irti ja siltinkin liike n.2cm. Onkohan toi ihan normaalia, että toi ei liiku enempää?
a-p
Kyllä Peizillä on työntöjarru (PAV/SR 1.3) servo jarruille joissa liikevara 35mm (normaalisti 85-105mm) sinulla lienee juurikin kyseine työntöjarru. Niin ja on kyllä hyvin yleinen työntöjarru etenkin 80-90luvun vaunuissa. Tuossa vielä linkki kyseiseen pulikkaan http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=31300
-
Taas kerkesin vähän tutkimaan, liike 11 mm. Täytyy purkaa osiksi ja tilata uusi iskari, jos vika siinä.
a-p
-
Iskari, kumi haitari ja jarrutanko irti sen pitää liikkua kevyesti sen verran kun raudat antaa myöden. Pituus vaihtelee eri vetopäillä.
-
Taas kerkesin vähän tutkimaan, liike 11 mm. Täytyy purkaa osiksi ja tilata uusi iskari, jos vika siinä.
Harvemmin se iskari aiheuttaa liikkeen supistummista. Tärkeää on se, mitä sen 11mm aikana tapahtuu. Jos jarrut menevät vapaalta lukkoon, niin kaikki toimii...