Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: EKajaani - 9.10.2013 kello on 20:02
-
Tervehdys kaikille alan asiantuntijoille!
Onko kenelläkään kokemusta tästä, kun kausipaikalla olevan vaunun lämmitystä haluaisin ohjata etäpistorasiasta. Kabe-vaunussa on tunturikytkin, joten vaunun ulkoa ohjaus kyllä toimisi, mutta fiksumpaa olisi ohjauksen ollessa vaunun sisällä. Kysymys kuuluukin, voiko aldea ohjata sisällä olevasta pistorasiasta? - samalla kännykästä näkee sisälämpötilan.
Voipi olla, että tämä tapaus on jo käsitelty, en vaan löytänyt vihjettä.
-
Minulla on Caravan control , sillä voit säätää vaikka +5 vaunuun lämmintä ja sillä hoituu muutkin ilmoitukset, murto, sähkönsyötön valvonta jne
http://www.telemic.net/docs/CC2_Kayttoohje_1_0_fi_304.pdf
Jotkut on laittaneet muita ratkaisuja, tuo ulkona oleva sim-ohjattu pistorasia ei ole laillinen, koska ei ole ip66 suojattu eikä sen lämpötilamääre ole oikein suomen oloihin.
Jos sen sisälle laittaa , on eri asia. silloinkaan valmistaja ei takaa toimintaa kovalla pakkasella.
-
Kiitos vastauksesta. Tiesin kyllä, että laitteella on käytössä alarajana -10 astetta. Silti se kiinnostaa. Tutkin vielä esittämääsi vimpainta.
-
En ole asiantuntija mutta jotain tietoa on tuosta lämmittimen etäohjauksesta.
Onnistuu kytkeä 3000 Alden etäkäynnistys tuolla pistorasialla.
Voi olla helpompiakin tapoja mutta yksi tapa on katkoa pannun päävirtaa releellä jota ohjataan pistorasiaan asennettavalla 12volttia uloa antavalla muuntajalla.
Omassa vaunussa (vm2002 Alde 3000) tuon tyylisellä kytkennällä saa toimimaan ainoastaan sähkölämmityksen, kaasun jos jättää päälle menee vikatilaan. uudemmissa kuulemma toimii kaasullakin.
http://probyte.fi/oscom/product_info.php?cPath=1_4&products_id=210 (http://probyte.fi/oscom/product_info.php?cPath=1_4&products_id=210)
Mikäli et vielä hankkinut pistorasiaa, tuollaisella saa myös etäohjauksen edullisesti.
-
Minä ohjaan kausipaikalle nyt jo toista vaunuani etäpistorasialla. Edellisessä vaunussa oli alkuperäinen tunturikytkin, jolloin ohjasin pannun virtaa suoraan tuolla pistorasialla. Nykyisessä vaunussa ei ollut tunturikytkintä, joten tein foorumilta saaduilta ohjeilla releen, jolla ohjaan Alden ulkoista käynnistystä etäpistorasialla. Molemmissa vaunuissa oli 3010 Alde.
Tässä vielä kuva kaapista, jossa pistorasia sijaitsee.
(http://i112.photobucket.com/albums/n162/Beedro/Cuta1_zps28340f42.jpg)
-
Kiitos ystävät mielenkiinnosta! Näyttää siltä, että tarvitsen Alde 3000 kytkentäkaavion. Voisiko joku antaa vihjeen kaavion saannista. Mielelläni en kovin monimutkaiseen systeemiin lähde.
-
Tuossa on CC:n asennusohje, siitä voi soveltaa pirkkapertin version vähemmillä ominaisuuksilla
http://www.kamafritid.fi/Documents/BRUKSANVISNINGAR/T33-20A.%20FINSKA.pdf
-
Tervehdys kaikille alan asiantuntijoille!
Onko kenelläkään kokemusta tästä, kun kausipaikalla olevan vaunun lämmitystä haluaisin ohjata etäpistorasiasta. Kabe-vaunussa on tunturikytkin, joten vaunun ulkoa ohjaus kyllä toimisi, mutta fiksumpaa olisi ohjauksen ollessa vaunun sisällä. Kysymys kuuluukin, voiko aldea ohjata sisällä olevasta pistorasiasta? - samalla kännykästä näkee sisälämpötilan.
Voipi olla, että tämä tapaus on jo käsitelty, en vaan löytänyt vihjettä.
Eiks se lämpiä paremmin ja varmemmin,kun menee vaunulle ja lyö lämmöt päälle ja tekee lumihommat ensin ja menee sit emännän kanssa lämpimään kulkimeen jo valmiiksi jäähdytettyä viiniä maistamaan ;) :D
-
Kuule Risto , näin enempi talvella käyttäneenä kerron jotta on mukava mennä kuivaan lämpimään vaunuun. Voi ne lumityöt tehdä vaikka se vaunu olisikin valmiiksi lämmin
-
Tervehdys kaikille alan asiantuntijoille!
Onko kenelläkään kokemusta tästä, kun kausipaikalla olevan vaunun lämmitystä haluaisin ohjata etäpistorasiasta. Kabe-vaunussa on tunturikytkin, joten vaunun ulkoa ohjaus kyllä toimisi, mutta fiksumpaa olisi ohjauksen ollessa vaunun sisällä. Kysymys kuuluukin, voiko aldea ohjata sisällä olevasta pistorasiasta? - samalla kännykästä näkee sisälämpötilan.
Voipi olla, että tämä tapaus on jo käsitelty, en vaan löytänyt vihjettä.
No kyselit tosin etäohjattavaa pistorasiaa mutta en luottas sen pakkas toimivuuteen joten tässä on linkki toisenlaiseen vaihtoehtoon.On toiminut kovillakin pakkasilla kunhan panostaa hieman kännykän akun lämmitykseen. Lukase läpi ja tee omat johtopäätökset. Molemmat maksaa melkein saman notta notta .. :)
http://karavaanari.org/index.php/topic,8078.msg140352.html#msg140352
-
Kuule Risto , näin enempi talvella käyttäneenä kerron jotta on mukava mennä kuivaan lämpimään vaunuun. Voi ne lumityöt tehdä vaikka se vaunu olisikin valmiiksi lämmin
Allekirjoitan tämän.Mikään ei ole niin tympiä kun -28 asteen vaunu ja odottelet autossa(siis parempi puolisko) ja ite kolaat lumia(ei siis puhelinta) katolta ja hikoilet välillä ja sitten on taas kylmä ... ja vettäkin pitäis hikisenä raahata ja kaikki muut oheistoiminnat siihen päälle..Nou thx ennee sitä.Mukava se on kun vaunu on lämmenny vaikka vuorokauden.. Thumb
Pääsee heti taloksi.. ;D
-
Kiitos linkeistä joita lueskelin mielenkiinnolla. Näyttää siltä, että vaunussani oleva alde 3000 ohjauspaneeli poikkeaa melkoisesti 3010:sta, mikä näissä esieltiin. Siispä minun täytyy selvittää vanhemman paneelin sielun salat. Paljon auttaisi kytkentäkaavio ko systeemistä. Olisiko jollain vihjettä tiedossa?
-
Kiitos linkeistä joita lueskelin mielenkiinnolla. Näyttää siltä, että vaunussani oleva alde 3000 ohjauspaneeli poikkeaa melkoisesti 3010:sta, mikä näissä esieltiin. Siispä minun täytyy selvittää vanhemman paneelin sielun salat. Paljon auttaisi kytkentäkaavio ko systeemistä. Olisiko jollain vihjettä tiedossa?
Kytke se tunturikytkentä Alde 3000:seen tulevaan jännitejohtoon. Jos elektroniikkapoksi on vanhaa mallia ( 15 SWarten ) niin tarvitaan erillinen ajastinkytkentä jotta saadaan myös kaasulla toimimaan.
-
Edellisen asennuslinkkini sivulla 12 on Alde 3000 , ei ole taittu lukea ohjetta ollenkaan ::)
(http://karavaanari.org/kuvat/1381467618.jpg)
-
Ymmärsinkö oikein, että alden 3000 käyttöpaneelissako ei ole EXT liitäntää, johon tunturikytkimeltä tulevat piuhat kytkettäisiin? Vaan tunturikytkin tulee laittaa pannulle tulevan +12v johdon väliin, eli tunturikytkin virroittaa pannun, kun käsky käy? ja mikäli pannun ohjainpoksissa on 15s warten teksti, pittää tehdä ajastinkytkentä viivereleineen, jos haluaa pannun syttymään kaasulla?
-
Ymmärsit oikein
-
Ymmärsinkö oikein, että alden 3000 käyttöpaneelissako ei ole EXT liitäntää, johon tunturikytkimeltä tulevat piuhat kytkettäisiin? Vaan tunturikytkin tulee laittaa pannulle tulevan +12v johdon väliin, eli tunturikytkin virroittaa pannun, kun käsky käy? ja mikäli pannun ohjainpoksissa on 15s warten teksti, pittää tehdä ajastinkytkentä viivereleineen, jos haluaa pannun syttymään kaasulla?
Olet ymmärtänyt täysin oikein.
-
Voikos tuohon vaihtaa sellaisen ohjauspaneelin, missä on nuo ext liitännät? Tuo viivereleen rakennus ei ehkä itseltäni onnistu, eikä valmiinakaan ei taida mistään saada?
Varmasti tuo solikka lämpeää sähkölläkin tunturissa, mutta oispahan nopeammin lämmin lyhemmällä varoitusajalla.
-
Ei ole kysymys ohjauspaneelista vaan
mikäli pannun ohjainpoksissa 15 sec warten
kuten jo itse kirjoitit.
Tuo vanha paneelihan on mekaanisilla kytkimillä, uusi taas ohjaa pannun purkkia. MJO osaa varmaankin kertoa miten tuo muutettaisiin toiveittesi kaltaiseksi.
-
Ei ole kysymys ohjauspaneelista vaan kuten jo itse kirjoitit.
Tuo vanha paneelihan on mekaanisilla kytkimillä, uusi taas ohjaa pannun purkkia. MJO osaa varmaankin kertoa miten tuo muutettaisiin toiveittesi kaltaiseksi.
Hämää noissa paneeleissa tuo sama ulkonäkö, eivät vissiin toimi sitten samalla tavalla?
-
Hämää noissa paneeleissa tuo sama ulkonäkö, eivät vissiin toimi sitten samalla tavalla?
Kysymys ei ole ohjauspaneelista vaan elektroniikkayksikö stä, mikä on pannun kyljessä ulkopuolella. Tässä ajastinreleen kytkentä, jonka tein yhteen vaunuun noin 4 vuotta sitten.
(http://karavaanari.org/kuvat/1430760136.jpg)
-
Ymmärsinkö oikein, että alden 3000 käyttöpaneelissako ei ole EXT liitäntää, johon tunturikytkimeltä tulevat piuhat kytkettäisiin?
Paneelista löytyy p15 ja p25 pisteet joiden väliin voi laittaa kytkimen/releen ohjaamaan pannua.
-
Noi nastat on P1-5 ja P2-5. Ei auta jos elektroniikka poksissa lukee 15 SWARTEN. koska siinä ei ole itsessään viivettä. Puhun siis kaasulämmityksestä.
-
Kysymys ei ole ohjauspaneelista vaan elektroniikkayksikö stä, mikä on pannun kyljessä ulkopuolella. Tässä ajastinreleen kytkentä, jonka tein uhteen vaunuun noin 4 vuotta sitten.
(http://karavaanari.org/kuvat/1430760136.jpg)
Jep, näin ymmärsinkin ettei auta vaihtaa ohjainpoksia. Miksi tuollainen rele pitää yleensä tuohon tehdä? Eikö pannu ymmärrä sytyttää kaasulla kun pannu saa virran tunturikytkimeltä?
Tuo rele ei kovin monimutkainen näyttäis olevan tehdä, mutta tuohon pitäisi osata tehdä jo piirilevy, missä menisi juotosväylät komponentilta toiselle. hyppyjohdoilla tuo on jo vaikea tehdä.
-
Katso käyttöohjeesta niin huomaat siellä lauseen kun pannu sammutetaan ja käynnistetään uudelleen esim. häiriön jälkeen, pitää odottaa 30 sekuntia ennen uudelleenkäynnistys tä. Syy siihen on, että konkkien pitää latautua. Uudemmassa elektroniikkayksikö ssä ( 1S WARTEN ) tämä on huomioitu.
-
OK, ymmärrän nyt miksi vaatii tuon viiveen. Täytyypä tuumailla yritänkö tehdä tuon itse vai löytyykö täältä perukoilta joku joka tuon rakentaisi.
-
OK, ymmärrän nyt miksi vaatii tuon viiveen. Täytyypä tuumailla yritänkö tehdä tuon itse vai löytyykö täältä perukoilta joku joka tuon rakentaisi.
Näkkileivälle itse sen rakensin ja komponentin jalat riitti kytkentään.
-
Tuota SE555n mikropiiriä ei löydy bebekiltä eikä partcolta? Tai sitten en vaan osaa etsiä
-
Tuota SE555n mikropiiriä ei löydy bebekiltä eikä partcolta? Tai sitten en vaan osaa etsiä
Yksi maailman yleisempiä kellopiirejä, vastaava löytyy jokaisesta elektroniikkakaupas ta.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=732
-
Entäs tuota, eikös näitä viivereleitä saa ihan valmiinakin, eli riittääkös tämmönen (http://www.startax.net/?mid=10&pid=111&lang=fi&id=&searchType=product&productline=214&category=229&search_brand=&search_model=) rele tuohon hommaan? Nuohan on säädettävissä 20 minuuttiin.
-
Saisihan noilla tuon tehtyä, mutta ymmärrän nyt miksei noilla ole kukaan laittanut. ;D Aikas järkyttävän hintaisia! :o
-
Tässäpä ois kuvallinen kertomus omasta asennuksesta Solifer S6+ vaunuun. Ensi talvi näyttää miten sitten tulee toimimaan. Olisi varmaankin voinut tehdä siistimpää jälkeä, mutta nuo kaikki onneksi jää sohvan alle piiloon, niin en ruvennut hipostelemaan.
Noniin, tämäkin rojekti saatiin saatettua loppuun. Eli ensimmäiseksi jouduin laittamaan pistorasian lähelle aldea, että saan tutalle virtaa!(http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/DSC_0603.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/DSC_0603.jpg.html)
Toisekseen rakensin tunturikytkimen, menin sähkötarvikeliikkee seen ja pyysin halvimman mahdollisen kosketinreleen ja kannellisen neliskanttisen asennuskotelon. (http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/DSC_0601.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/DSC_0601.jpg.html)
Releen asensin aldelle menevän + johdon väliin ja releeltä suko-töpseli tutaan kiinni. Releen ohitukselle katkaisimen laitoin alkuperäiselle paikalle soliferin käyttöpaneeliin. (http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/DSC_0602.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/DSC_0602.jpg.html)
Tällä konstilla saikin sitten jo toimimaan etäohjauksen sähkövastuksille, mutta oishan se kiva, että vaunu lämpiäisi myös kaasulla kausipaikalla, kun sinne tulee niitä äkkilähtöjä kuitenkin.
Mjo onkin jo tässä topiikissa näyttänyt jo monesti tuon kytkentäkuvan, jos kaasuventtiilin ohjainpoksissa lukee 15sWarten, niin tarvitaan ajastinrele joka laskee aikaa mielellään 30s ennen kuin kytkee kärjet yhteen. No nämä releet on suomessa aika kalliita, pätö releestä ollaan vailla yli viittäkymppiä! Toki voi myös itse rakentaa, jos osaa. Minä en osaa tai vaikka osaisinkin, niin ei huvita tehdä. Onneksi on ebay, josta saa valmiita. Esimerkiksi tämä (http://www.ebay.com/itm/Timer-Switch-Time-Relay-1-to-50-sec-10A-Delay-Off-Switch-12V-/231652167861?hash=item35ef8b90b5) rele maksaa himpun alle 10e sisältäen postikulut. Onkin myös fiksu laite, voi laittaa toimimaan kummin päin tahansa, joko kytkemään virran tietyn ajan kuluessa tai katkaisemaan virran.
ajastin asennettuna kaasuventtiiliin ja a-vot! Nyt toimii etäohjaus myös kaasupuolelle.
(http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/DSC_0599.jpg) (http://s131.photobucket.com/user/Beagle_87/media/DSC_0599.jpg.html)