1) Ymmärtääkseni omamasassa on paino tehtaalta tulevalle laitteelle tankit tyhjinä. Eli kaikki,mitä siihen on pakattu ulos tullessaan. Toki valmistajien käytännöt saattavat vaihdella. Mutta jääkaapit, lämmityslaitteet jne ymmärtääkseni kuuluvat tuohon omamassaan.
akin ;D
..Kyllä nuo sisältyvät, yksi 11kg pullo yleensä. Yleisohjeena: kaikki kiinteä, mutta on tosin tehtaanjälkeen voitu asentaa vaikka mitä, esim. ilmastointi katolle.
Palstaa ahkerasti lueskeltuani ja nettikaravaanin tarjontaan tutustuttuani on herännyt kasa kysymyksiä, joista tässä tämän hetken päällimmäiset:
1) Mitä kaikkea on huomioitu mukaan ilmoitettaessa vaunun omamassa? Sisältyvätkö varusteeta kuten lämmittimet, jääkaapit, liedet, patjat, kaasupullot, akut, jne. omamassaan? (Venepuolellahan ilmoitettu (perämoottori)veneen paino sisältää usein vain pelkän varustelemattoman rungon ilman mitään härpäkkeitä. Käyttökunnossa tulee painoa kymmeniä prosentteja lisää ja moottori + kunkin henk.koht. varusteet päälle.) Kovin monen vaunun kohdalla sallitun kokonaismassan ja omamassan erotus tuntuu kovin pieneltä, esim. 150 kg. Kaikki varusteet ja tarvikkeethan saapi sitten pakata vetoautoon, jos aikoo pysyä laillisissa lukemissa, vai?
2) Kaiken lukemani perusteella vanhojen vaunujen ongelma tuntuu olevan rakenteita lahottava kosteus? Ovatko uudemmat vaunut tässä suhteessa parempia? Jos niin, milloin muutos parempaan kesävyyteen lienee tapahtunut?Juu, ihan muutaman vuoden vanhoissa (sekä näköjään useammalla taas 2014 mallissa) rakenne voi olla jo "puuton" ja umpisoluista (vettymätön) P....styreenieriste ttä
3) Kummallakohan lienee matalampi kynnys lähteä mielijohteesta viikonloppureissull e: pienellä ja kevyesti perässä tulevalla vähän valmisteltavia laitoksia sisältävällä vaunulla, vai vähän isommalla ja monipuolisemmin varustellulla mökillä, jonka liikkeelle saattaminen ja liikuttaminen vaatii enempi ponnisteluja, mutta mukavuustarjonta reissussa on parempi?Niin, kuin Mulli yllä kirjoittikin - mukaan tulevan "sälän" määrä on ihmisistä kiinni; isoon mahtuu paremmin, pienempi kulkee helpommin. Aika monen karavaanarin tavoite on, että matkailuvehkeeseen kuuluu oma varustus astioita, peitteitä jne. myöten, joten lähtemiseen ei isoja kasseja yleensä tarvita - jos homma on aktiivia..
4) Jos aikoo retkeillä myös pikkupakkasilla (alle noin -15 astetta), tarvitaanko välttämättä sellainen, jota mainostetaan talvivaunuksi, vai pärjääkö mannereurooppalaisi lla ei-talvivaunuilla?Kyllä ainakin pienehköissö vaunuissa pienin kaasulämppäri (3.4kW) jaksaa pitää sisälämmön normina, vaikka tasaisuudessa voi olla heittoa..
Voipi olla, ettei tämä kohdallamme johda iltaunia pidemmälle. Silti olisi mukavaa, jos ystävällinen raati viitsisi jakaa näkemyksiään; ehkä kenties niistä olisi hyötyä tulevillekin hankkiako vaiko eikö ja mitä -haahuilijoille.Niinkuin retkiveneen ostossakin, niin vaunujen kanssakin: halvalla saa tod. näk. "työmaan" - toki niitä helmiäkin.. Huoltoa ja kunnossapitoa vaativat. Samaa/samantyyppistä tuo asuinpuolen tekniikka on. Alustapuolen tekniikasta osin huolehtii pakollinen 2. vuoden välein vaadittava katsastus (>750kg vaunut). Korirakenne voi 20v vanhassa olla aika "kukkaruukku" ennenkuin päällepäin kunto näkyy.. Kosteusvauriot ovat sen verta isotöisiä, vaikkakaan tarvikkeisiin ei mahdotomia uppoa, että työtunteja palaa - eli liikkeessä korjauttaminen voi maksaa enempi kuin vaunua arvo on..
Tervetuloa foorumille.
Tervetuloa remmiin Thumb
Tervetuloa sekaan vaikka kalustoa ei olisikaan ;D
Vaunun koko on kiinni perheen koosta, suunnitelluista leiripaikoista (puskaparkkeiluun ei liene viisasta hankkia 7-metristä)
Tuolla projektit-ketjussa, tai ylipäätään tekniikkaketjuissa on jo valmiina paljon kokemuksia kaikenlaisista vermeistä. Poikennet siellä katselemassa (ja kauhistelemassa) aikaisempien vasta-alkajien ja paatuneempienkin karavaanareiden kokemuksia. Kertoo paljon. Niin meistä, kuin vaunuistakin ;D
Retkeily o kivaa. Tuolla kuvia omista kulkineista..linkit täkää joku se tähän..on teille hyvä treenivaunu soliferi näköjää tulossa myyntiin..toimii säässä kuin säässä. Helppo lähtee reisuun ku laittaa perus kamat valmiiks.
Varustelistasta kun kävi läpi tehtaan ilmoittamia lisäpainoja noille varusteille, kävi nopeasti ilmi että tehtaan ilmoittama runsaan sadan kilon kantavuus esimerkiksi meidän tilaamallemme camper 450DB mallille kutistui muutamaan kymmeneen kiloon.
Juu, ihan muutaman vuoden vanhoissa (sekä näköjään useammalla taas 2014 mallissa) rakenne voi olla jo "puuton" ja umpisoluista (vettymätön) P....styreenieriste ttä
Kyllä ainakin pienehköissö vaunuissa pienin kaasulämppäri (3.4kW) jaksaa pitää sisälämmön normina, vaikka tasaisuudessa voi olla heittoa.
Niinkuin retkiveneen ostossakin, niin vaunujen kanssakin: halvalla saa tod. näk. "työmaan" - toki niitä helmiäkin.. Huoltoa ja kunnossapitoa vaativat. Samaa/samantyyppistä tuo asuinpuolen tekniikka on. Alustapuolen tekniikasta osin huolehtii pakollinen 2. vuoden välein vaadittava katsastus (>750kg vaunut).
Korirakenne voi 20v vanhassa olla aika "kukkaruukku" ennenkuin päällepäin kunto näkyy.. Kosteusvauriot ovat sen verta isotöisiä, vaikkakaan tarvikkeisiin ei mahdotomia uppoa, että työtunteja palaa - eli liikkeessä korjauttaminen voi maksaa enempi kuin vaunua arvo on..
Elikkä voisi ajatella, että neliveto-Vitaran perään liitettävän mökin merkillä tai mallilla ei olisi tältä kannalta niin merkitystä, kun ainakin noin 1200 kilon vene+kärrypaketti tulee perässä suhteellisen kivuttomasti.
Elikkä voisi ajatella, että neliveto-Vitaran perään liitettävän mökin merkillä tai mallilla ei olisi tältä kannalta niin merkitystä, kun ainakin noin 1200 kilon vene+kärrypaketti tulee perässä suhteellisen kivuttomasti.näin itte ajattelen... nykyistä vaunuamme 1500kg ei iloisesti liiku tolla 2000 luvun hiacel mitenkään jouhevasti... se 1000 kilone jotenki... moottorissa heppoja pitää olla tai mitä watteja ja vääntöjä onkaa..
Entäpä jos vuokraat pienehkön vaunun talven ajaksi. Saat kokemusta millaista vaunuilu on myöhäis syksyllä - aikaisin keväällä ja talviaikaan. Jos pidät, sitten voi harkita m.vaunu / retkeilyauto vaihtoehtoja.Ja minä voin vuokrata vaunua tammikuun pakkasissa edullisesti,edelyttäen hyvää perutus taitoa,ja järkeä päässä ;)
Pieni vaunu on periaatteessa ihan samanlainen varustaa reissulle kuin vene. Pesut / suihkut voi tehdä vaunupaikoilla tai vaikka avannossa. :D
Ja minä voin vuokrata vaunua tammikuun pakkasissa edullisesti,edelyttäen hyvää perutus taitoa,ja järkeä päässä ;)
Siihenhän se alkuinnostus kuolisi heti! Eikä kysyjä kai eddes ollut kiinnostunnut 3h+k waunusta... ;DNo,no ;) :D Sais makua talvivaunusta :D
Kyllä on huomattava ero erilaisissa vaunuissa miten ne perässä tulee. TVH:n taukotupatyyppiset ovat tosi nuljuja kiskoa.
... -80 luvun alun solifer 55 TTtä, hyvin vakaasti tulee perässä mutta raskas vetää ison ilmanvastuksen johdosta.
Jos vaunu on aisapainosta huolimatta levoton suosittelen kitkavetopäätä, rauhoittaa kovalla tuulella vedettäessä.
Hiukan pohtisin olisko sinulle noin tarpeesi kuvauksen perusteella sittenkin asuntoauto paras vaihtoehto?
Entäpä jos vuokraat pienehkön vaunun talven ajaksi.
Pesut / suihkut voi tehdä vaunupaikoilla tai vaikka avannossa. :D
Ja minä voin vuokrata vaunua tammikuun pakkasissa edullisesti,edelyttäen hyvää perutus taitoa,ja järkeä päässä ;)
Siihenhän se alkuinnostus kuolisi heti! Eikä kysyjä kai eddes ollut kiinnostunnut 3h+k waunusta... ;D
Onkos tämmöistä vaunua olemassa:Just kerrot mimmonen sisustus on mun Matkaaja 460 mallis, ja on kyll moness muussaki, pääpirteittäinhä noi vanhemmat on tommosii noin viienmetrin korill varustetut, eli molemmis päis pöytäryhmä ja siit valittee kummasta tekee pysyvän sängyn..
Toisessa päässä sohva-pöytäsydeemi, josta muodostuu kahden aikuisen yöllinen peuhapaikka (toinen törähtelee, toinen vääntää lakanat solmuun - ei liity asiaan muuten kuin siten, että kokoa saisi olla miellellään joku vähintään 190 X 180 cm), ja jonka voi kaksin reissatessa vakiosti sellaisena pitää.
Keskellä sitten eriö toisella puolen + mahd. muuta säilytystilaa, ja hella toisella seinällä.
Toisessa päässä kaksi vastakkaista istuinta ja välissä pöytä, joista syntyy tarvittaessa satunnaiselle vieraalle punkka ja sen yllä kattoon käännettävä (nostettava?) toinen punkka toiselle satunnaiselle vieraalle.
Ja tämä kaikki mielllään alle kuuden metrin kokonaispituudessa, tai ainakin alle seitsemässä metrissä?
Onkos tämmöistä vaunua olemassa:
Toisessa päässä sohva-pöytäsydeemi, josta muodostuu kahden aikuisen yöllinen peuhapaikka (toinen törähtelee, toinen vääntää lakanat solmuun - ei liity asiaan muuten kuin siten, että kokoa saisi olla miellellään joku vähintään 190 X 180 cm), ja jonka voi kaksin reissatessa vakiosti sellaisena pitää.
Keskellä sitten eriö toisella puolen + mahd. muuta säilytystilaa, ja hella toisella seinällä.
Toisessa päässä kaksi vastakkaista istuinta ja välissä pöytä, joista syntyy tarvittaessa satunnaiselle vieraalle punkka ja sen yllä kattoon käännettävä (nostettava?) toinen punkka toiselle satunnaiselle vieraalle.
Ja tämä kaikki mielllään alle kuuden metrin kokonaispituudessa, tai ainakin alle seitsemässä metrissä?
Onkos tämmöistä vaunua olemassa:Kuten yllä selvisi - tuo on yleinen ratkaisu tuossa kokoluokassa. ;)
Toisessa päässä sohva-pöytäsydeemi, josta muodostuu kahden aikuisen yöllinen peuhapaikka (toinen törähtelee, toinen vääntää lakanat solmuun - ei liity asiaan muuten kuin siten, että kokoa saisi olla miellellään joku vähintään 190 X 180 cm), ja jonka voi kaksin reissatessa vakiosti sellaisena pitää.
Keskellä sitten eriö toisella puolen + mahd. muuta säilytystilaa, ja hella toisella seinällä.
Toisessa päässä kaksi vastakkaista istuinta ja välissä pöytä, joista syntyy tarvittaessa satunnaiselle vieraalle punkka ja sen yllä kattoon käännettävä (nostettava?) toinen punkka toiselle satunnaiselle vieraalle.
Ja tämä kaikki mielllään alle kuuden metrin kokonaispituudessa, tai ainakin alle seitsemässä metrissä?
Vois sanoa että kaikissa vanhemmissa solikoissa on tuo pohja ::)
(http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/63901_64000/solifer-artic-63906_84979386.jpg)
Kuten yllä selvisi - tuo on yleinen ratkaisu tuossa kokoluokassa. ;)
Nestekiertoinen lattialämmitys olisi tietenkin kiva mutta olemme useimmiten roikan päässä niin sähköinen foliolämmitys riittää meille,...
Ovatko nuo pienemmän pyötäryhmän ylpuolella olevat punkat yleensä kiinteitä, vai saako niitä jotenkin syrjään, kun ei tarvita? Päätään viitsisi koko ajan kolhia, vaikka kaksi puupalikkaahan siinä vain ottaisi yhteen.
Solikassa tuo yläpunkka tehdään noista yläkaapeista, eli punkka kun poistetaan niin sitä tulee yläkaapisto.
Onkos se nyt niin, jotta tuollainen nestekiertoinen lattia- ja/tai patterilämmitys (vast.) toimii kaasulla (eli siihen lämmön tuottavat nämä Primukset tai Aldet tai mitä niitä onkaan) ja vaatii myös vähintäänkin akkuvirtaa, ja sähköpatruuna on sitten saman sydeemin käyttämiseen verkkovirralla?Näinhän se on . Primus , Alde 3*** ja uudemmissa myös jääkaappi tarvitsevat 12v jännitettä. Lattian nestekiertoinen putkisto ja nestekiertoiset lämpöpatterit luovuttavat lämmön.
Yläpunkka on saranoitu ja se käännetään ylös, lukitaan ja näin petistä on tullut kaapistoi.Onkos siellä yläpedillä patjaa lainkaan?
(http://karavaanari.org/kuvat/1381553914.jpg)
Tässä solifer 470: yläpeti nostettuna kaapiksi. Pussilakanapeitot näkyvät yläreunasta. Tässä asennossa kaappi ei ole istujan tiellä.
Valitus 1: Kovin niukasti myyjät kehtaavat vaunuistaan tietoa laittaa esille. Ei luulisi olevan ylivoimaista esim. kaivaa rekisteriotteesta strategiset mitat ilmoitukseen oikein, jos vaunua oikeasti haluaa myydä. Pitkään harrastaneille monet asiat lienevät itsestään selvyyksiä ja vaunut tuttuja, mutta tällainen ummikko kaipaisi muutakin, kuin "hyvä, kuiva, homeeton, halpa nyt syystarjouksessa, osta heti" -informaatiota. Esim. vuoteiden koosta ei monessakaan ilmoituksessa ole halaistua lukuakaan, vaikka se nyt kuitenkin lähinnä nukkumiseen tarkoitetun hyödykkeen kyseessä ollen olisi mielestäni aika olennainen tieto.
Nyt kun on katsottu nettikaravaanin tarjontaa ess ja taas ja taas ja ees, sellainen kysymys tuli mieleen, jotta mitenköhän noihin 1980-luvun lopun ja 1990-luvun vaunuihin mahtaa saada varaosia, jarruosia, laakereita, vanteita (aika vähän on kaksilla renkailla vaunuja myynnissä) yms., jos sattuu tarvitsemaan?Valitsee tunnetun merkin/mallin, näihin saa korin osia ja sisustuksen,valojen , luukkujen jne päreitä ihan merkkiliikkeistä, purkaamoista, foorumeilta.
Onko jotain merkkejä, joihin saapi "perus"osiakin hakea kissojen ja koirien kanssa eikä sittenkään tahdo löytyä? Entäpä semmoisia merkkejä, joihin suht varmasti löytyy?
- - -
(Pitäisi varmaan laittaa tuonne "Ottaa päähän" -ketjuun, mutta ehken pieni avautuminen sallitaan tässäkin:
Valitus 1: Kovin niukasti myyjät kehtaavat vaunuistaan tietoa laittaa esille. Ei luulisi olevan ylivoimaista esim. kaivaa rekisteriotteesta strategiset mitat ilmoitukseen oikein, jos vaunua oikeasti haluaa myydä. Pitkään harrastaneille monet asiat lienevät itsestään selvyyksiä ja vaunut tuttuja, mutta tällainen ummikko kaipaisi muutakin, kuin "hyvä, kuiva, homeeton, halpa nyt syystarjouksessa, osta heti" -informaatiota. Esim. vuoteiden koosta ei monessakaan ilmoituksessa ole halaistua lukuakaan, vaikka se nyt kuitenkin lähinnä nukkumiseen tarkoitetun hyödykkeen kyseessä ollen olisi mielestäni aika olennainen tieto.
Valitus 2: Miksi suurin osa kiinnostavimmista vaunuista tuntuu olevan vähintään 300 kilometrin päässä? >:D)
Onkos tämmöistä vaunua olemassa:
Toisessa päässä sohva-pöytäsydeemi, josta muodostuu kahden aikuisen yöllinen peuhapaikka (toinen törähtelee, toinen vääntää lakanat solmuun - ei liity asiaan muuten kuin siten, että kokoa saisi olla miellellään joku vähintään 190 X 180 cm), ja jonka voi kaksin reissatessa vakiosti sellaisena pitää.
Keskellä sitten eriö toisella puolen + mahd. muuta säilytystilaa, ja hella toisella seinällä.
Toisessa päässä kaksi vastakkaista istuinta ja välissä pöytä, joista syntyy tarvittaessa satunnaiselle vieraalle punkka ja sen yllä kattoon käännettävä (nostettava?) toinen punkka toiselle satunnaiselle vieraalle.
Ja tämä kaikki mielllään alle kuuden metrin kokonaispituudessa, tai ainakin alle seitsemässä metrissä?
Nyt kun on katsottu nettikaravaanin tarjontaa ess ja taas ja taas ja ees, sellainen kysymys tuli mieleen, jotta mitenköhän noihin 1980-luvun lopun ja 1990-luvun vaunuihin mahtaa saada varaosia, jarruosia, laakereita, vanteita (aika vähän on kaksilla renkailla vaunuja myynnissä) yms., jos sattuu tarvitsemaan?Itte huomasin saman ongelman kun retkiveneitä kuolasin..ja tulen varmaan koko talven kuolaamaan ;D
Onko jotain merkkejä, joihin saapi "perus"osiakin hakea kissojen ja koirien kanssa eikä sittenkään tahdo löytyä? Entäpä semmoisia merkkejä, joihin suht varmasti löytyy?
- - -
(Pitäisi varmaan laittaa tuonne "Ottaa päähän" -ketjuun, mutta ehken pieni avautuminen sallitaan tässäkin:
Valitus 1: Kovin niukasti myyjät kehtaavat vaunuistaan tietoa laittaa esille. Ei luulisi olevan ylivoimaista esim. kaivaa rekisteriotteesta strategiset mitat ilmoitukseen oikein, jos vaunua oikeasti haluaa myydä. Pitkään harrastaneille monet asiat lienevät itsestään selvyyksiä ja vaunut tuttuja, mutta tällainen ummikko kaipaisi muutakin, kuin "hyvä, kuiva, homeeton, halpa nyt syystarjouksessa, osta heti" -informaatiota. Esim. vuoteiden koosta ei monessakaan ilmoituksessa ole halaistua lukuakaan, vaikka se nyt kuitenkin lähinnä nukkumiseen tarkoitetun hyödykkeen kyseessä ollen olisi mielestäni aika olennainen tieto.
Valitus 2: Miksi suurin osa kiinnostavimmista vaunuista tuntuu olevan vähintään 300 kilometrin päässä? >:D)Näinhän se on..ja sitte ku oot sen kopin jostain nevöhööd mistä roudannut ylpeenä pihaas on naapuri siinä kans selittämäs et kaverinkaverin ystävällä olis ollu puolta paremp ja halvemp tossa kilsan pääs myynnis :P
Nyt kun on katsottu nettikaravaanin tarjontaa ess ja taas ja taas ja ees, sellainen kysymys tuli mieleen, jotta mitenköhän noihin 1980-luvun lopun ja 1990-luvun vaunuihin mahtaa saada varaosia, jarruosia, laakereita, vanteita (aika vähän on kaksilla renkailla vaunuja myynnissä) yms., jos sattuu tarvitsemaan?
Onko jotain merkkejä, joihin saapi "perus"osiakin hakea kissojen ja koirien kanssa eikä sittenkään tahdo löytyä? Entäpä semmoisia merkkejä, joihin suht varmasti löytyy?
- - -
(Pitäisi varmaan laittaa tuonne "Ottaa päähän" -ketjuun, mutta ehken pieni avautuminen sallitaan tässäkin:
Valitus 1: Kovin niukasti myyjät kehtaavat vaunuistaan tietoa laittaa esille. Ei luulisi olevan ylivoimaista esim. kaivaa rekisteriotteesta strategiset mitat ilmoitukseen oikein, jos vaunua oikeasti haluaa myydä. Pitkään harrastaneille monet asiat lienevät itsestään selvyyksiä ja vaunut tuttuja, mutta tällainen ummikko kaipaisi muutakin, kuin "hyvä, kuiva, homeeton, halpa nyt syystarjouksessa, osta heti" -informaatiota. Esim. vuoteiden koosta ei monessakaan ilmoituksessa ole halaistua lukuakaan, vaikka se nyt kuitenkin lähinnä nukkumiseen tarkoitetun hyödykkeen kyseessä ollen olisi mielestäni aika olennainen tieto.
Valitus 2: Miksi suurin osa kiinnostavimmista vaunuista tuntuu olevan vähintään 300 kilometrin päässä? >:D)
Itse olen omissa empiirisissä tutkimuksissani huomannut että tavara käy kaupaksi parhaiten silloin kun siitä ei liikoja kerro (en nyt viittaa pelkästään matkailuvehkeisiin). Parhaiten se tuntuu käyvän kun laittaa yhden pienehkön kuvan ja pikku selostuksen. Enkä tiedä miksi näin...
Valitsee tunnetun merkin/mallin,...
Näinhän se on..ja sitte ku oot sen kopin jostain nevöhööd mistä roudannut ylpeenä pihaas on naapuri siinä kans selittämäs et kaverinkaverin ystävällä olis ollu puolta paremp ja halvemp tossa kilsan pääs myynnis :P
Tuossa ilmoituksessa on kerrottu hieman enemmän ja vaunu löytyy vaikka kotipihaltasi, mikäli niin sovitaan.
;D
http://karavaanari.org/index.php/topic,8798.0.html
Vois sanoa että kaikissa vanhemmissa solikoissa on tuo pohja ::)
(http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/63901_64000/solifer-artic-63906_34914033.jpg)
(http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/63901_64000/solifer-artic-63906_84979386.jpg)
Mutta eihän tuo ole iso.
Juurikin, mieluummin hiukka pidempi kun se ero tuntuu sisällä. Käsittelyssä ei eroa..
... - kipin, kapin Kempeleelle 8)
ja ei edes kallis.
Just kattelin ruåttista, niin enampi maksoi :-*
Eikös Vitaralla saa vetää 1700kg
Pieni on aina kätevämpi kuin suuri :)
Jos liikkuu vähänkään asfaltin ulkopuolella,...
Suosittelisin niin pientä vaunua, kun mihin vakioyöpyjät mahtuvat. On halvempi, kevyempi ( helpompi vetää ja liikutella ) kuin, vaunu mihin mahtuu puoli sukua ehkä kerran kymmenessä vuodessa.
Pienessä vaunussa on monia etuja, mutta liian pienessä haittojakin.
Aloittelevan vaunuilijan kannattaa miettiä ensisijaista käyttötapaa. [1]Olisiko tarkoitus vaunuilla samassa paikassa pitkään, esimerkiksi viettämällä aikaa viikkokausia jollain tietyllä paikalla?
Tällöin vaunussa tulee helposti vietettyä huomattavan paljon aikaa ja riittävä tila on selkeä mukavuusplussa.
[2]Vai onko ajatuksena liikkua aktiivisesti tienpäällä ja viettää pääsääntöisesti vain yöt vaunussa.
Tässä tapauksessa jokainen lisäsentti ja lisäkilo välttämättömän yli ovat miinustekijöitä.
meillä oli solikassa 500 L
just tämä järjestys
oli meitin eka vaunu ja liki 10v .
se meitä muistaakseni palveli
oli erittäin hyvä vedettävä isännän mielestä
ja tuo pohjaratkasu oli täys 10
tykätiin molemmat siittä Thumb
Tehän ihan joukolla yllytätte hullua. :o
Vaan, sitähän varten täällä palstalla pyöritään, niin että antakaa palaa vaan. Thumb
Kiitettävän informatiivisen kuvauksen ja kuvien perusteella uskaltauduin arvelemaan samoin. (Piti täyttää alakerrankin pakkanen jääpalapusseilla, kun ei tuohon keittiön jenkkikaapin miinuslokeroon kovin montaa sovi kerralla. Sulavat pirulaiset niin nopiasti hatussa, kun tällä palstalla pyörii. ;D)
Sikäli kuin oikein nyt muistan tarkistamati, niin manuaalikiisselillä saapi kiskoa jarrullista 2000 kiloon asti, mutta onko se pidemmän päälle mukavaa vapaa-ajan viettoa, onkin sitten toinen juttu.
Kun toistaiseksi vähäistä vetokokemusta on kokonaispituudeltaa n noin viisimetrisestä peräkärrystä sekä yli kuusi ja puolimetrisestä trailerista - jolle vene päällä ja moottori kipattuna kertyy mittaa vähintään metri lisää - olisin taipuvainen kallistumaan edellelainattujen ajatusten kannalle. Ainakin kuvittelen kokemattomuuden syvällä rintaäänellä, että mitä pienempi vaunu, sitä vähemmän tarvitsee aprikoida mihin sen kanssa voi ja viitsii mennä.
Jep. Joku keittiö+eriö -sydeemi perässä ja etuosassa yhdistetty oleskelu-punkkaryhmä, esim. Hobby 370:n tapainen saattaisi olla toiminnoiltaan riittävä, mutta voisi alkaa pimeinä syys- ja talvi-iltoina ahdistamaan, ja päätyisi seisomaan pihassa, mikä juurikaan ei ole se tarkoitus.
Eli hakusessa olisi näillä ajatuksin kaksi "oloaluetta", joista toinen pääasiassa nukkumista ja toinen muuta käyttöä varten sillä tavoin, että illalla toinen voisi vielä jäädä kirjan tai pillerin tai muun tietoteknisen vempaimen pariin tai vaan katselemaan pimeyttä toiseen päähän, kun toinen jo voisi vetäytyä vaaka-asentoon, jos siltä tuntuu niin, ettei toisen pieni puuhastelu aiheuttaisi kohtuutonta häiriötä.
Ja että satunnaisesti voisi (jo omillaan elävä) jalkikasvukin lähteä mukaan "sopu sijaa antaa" -periaatteella.
Lähtökohtahan on yhden tai kahden yön viikonloppureissut eteläisessä Suomessa vaihteleviin kohteisiin, jolloin ainakin kuvitelmissa vaihtoehto kaksi osuu tässä tapauksessa kohdilleen.
Ainakin haihattelen, että sulanmaan aikaan voisi kiertää luontokohteita ja kulttuurimaisemia ja enempi talvisten kelien vallitessa ehkä konsertteja, teattereita, muita tapahtumia ja yöpyä läheisllä vaunualuiella, jos sattuu talvisinkin aukioleva sellainen sopivasti hollille. Tulisiko tällaista sitten touhuttua, ken tietää...
Kiitoksia kokemuksen jakamisesta (kuten edelleen kaikille muillekin kortensa kekoon kantamisesta), antaa vinkkiä, että en ehkä ole ihan harheteillä kuvitelmineni. Tuota noin 500:n kokoluokkaa olen pitänyt maksimina.
Minkähän kokoiset punkat on noissa pienemmissä Solifereissa, joita jonkin verran näkyisi olevan tarjolla?
Tämäkin siis vain minun näkemykseni, yksi muiden joukossa.
Myös pitää muistaa, että asumispinta-alaa voidaan lisätä apuvälineillä. Jos ollaan *hetki* paikallaan, niin markiisilla. Ja pidemmässä pysähdyksessä etuteltalla.
Hirmuisesti ei noissa myytävissä vaunuissa kiinteästi asennettuja markiiseja ole, mistä johtuneekaan.
Vaunuissa yleensä käytetään pussimarkiisia, koska ne ovat kevyempiä kuin kiinteät markiisit.
http://www.karavaanariwiki.org/index.php?title=Pussimarkiisi
Noita kaksi meidän naapurissa..molemma t kausipaikoilla..aik oinaan kaiketi myös ns talvivaunuja.. Meidän naapurissa toinen ainaki iha mätä, mutta toi paikallaa seisominen tuottaa pikku juttuja, kuten muurahaisten pesimisä jne ;D Onhan noita liikkeellä. Ei muuta ku katsomaan ja jos mahdollista niin kantsii vaikka kysyä koeajoa..tai edes et vois kokeilla vetää omalla veturillaan.
Btw. Lieneekö kenelläkään palstalaisella omakohtaista havaintoa Matkaaja Pallas 5500 -vaunujen toimivuudesta ja tiloista? Kuinkahan lahoja noiden voi odottaa olevan? Noita näkyisi olevan jonkin verran tarjolla ja jopa siedettävän matkan päässä.
^Käsittelyssä ei eroa,harjoitus tekee mestarin ;)
Juurikin, mieluummin hiukka pidempi kun se ero tuntuu sisällä. Käsittelyssä ei eroa..
Tuossa Sävsjössä on minusta juuri oikein päin järjestys - edessä olohuone ja sissäkäynti. Joissain sakumerkeissä perällä, joka tuntuu "väärältä" ;D
Eikös Vitaralla saa vetää 1700kg - kipin, kapin Kempeleelle 8)
No niinpä. Minä kun olen kuvitellut, että pussimarkiisi on tavallinen markiisi, jollaa on kiinteä suojapussi, ettei kerää kuraa ja pölyä tien päällä. :-\
... markiisin ja teltan yhdistelmä.
Tällainen Tuunattu Ja duunattu
Kaikenlaista näkyy olevan, mistä ei ole hajuakaan, mutta niinhän se on joka hommassa, kun nollasta aloittaa. Hyvä, etä on tällaisia palstoja.
- - - -
Eli nyt olen sitten käynyt ensimmäistä kertaa elämässäni sisällä asunto- elikkä matkailuvaunussa. :)
Tutustumiskohteena oli LMC 460 vuodelta 1988, joka kuvien perusteellla ja strategisilta mitoiltaan tuntui asettuvan mahdolliseen kohderyhmään.
Ikään kuin asiasta jotakin tietäisin ;D painelin kylkipeltejä joka puolelta, ja olihan perässä pelti selvästi irti koko ikkunan alapuoliselta osalta. Sisäpuolelta painettaessa seinä antoi tuosta kohden periksi ihan toisella tavoin kuin vaunun muut seinät, mutta ei tuntunut varsinaisesti pehmeältä, eli sisäpuolen vaneri- tai mikä lie levy ei ole ihan laho (ainakaan vielä?), mutta laitettavahan tuo jossain vaiheessa olisi. Olisiko kuitenkin niin, että yhden syys-kevätkauden voisi tuollaisella vaunuilla ja ryhtyä remonttiin, kunhan kesä taas koittaa ja olisi muutkin laitettavat kohteet jo ehkä tulleet esiin?
Yleisilmeltään vaunu vaikutti siistiltä ja hoidetulta, ja jätti myönteisen vaikutelman, joskin sisälle oli kyllä suihkuteltu jotain hajustetta ihan riittämiin, ettei sisäilman luonnollisesta laadusta voinut tehdä mitään päätelmiä. (Lieneekö tämä hajustaminen vaunukauppiaiden rutiinia samalla tavoin kuin autokauppiaiden tapana on hajustaa käytetyt autot uudenauton "tuoksulla"?)
Tällainen Tuunattu Ja duunattu vaunu on tulossa myyntiin viimeistään keväällä ( tai vaikka heti) Solifer 1987 Artic 450Ensimmäinen ajatus noista teipeistä..
vaunu Vantaalla Siirtyy talveksi Porvooseen. Jos jotakin kiinnostaa niin kerron lisää.
Kyllä takapäästä saa vuoteen joku 80 x 195 ja etupään mitat 2 kpl 75x195 tai vaikka koko pääty vuoteeksi vierihoito onnistuu ;D( pöytä pois rimat keskelle löytyy varustuksesta) ja sälepohjat yhteen.
Jos ensimmäinen lähempi tutustuminen vaunuu tuottaa virheiden ja pehmeän löytämisen, unohda se vaunu ja etsi toinen.
Tarjontaa riittää ja uuden harrastuksen aloittaminen vaunulla jonka tietää pehmeäksi ja vaativan remppaa ei tunnu ainakan minusta hyvältä idealta.
Ehjiäkin löytyy kaikissa hintaluokissa.
Toki tuo haju voi tulla kemssa-aineista mutta yhtä hyvin kauppias on voinut pitää nipun wunderbaumeja vaunussa öisin.
Ehjässä vaunussa ei haise mitkään parfyymit, eikä kemsanesteet. IMO.
Ensimmäinen ajatus noista teipeistä..
Tylsintä on päätyä ostamaan jotakin luullen sitä kaikinpuolin kunnossa olevaksi ja sitten alkaakin käytössä pikkuhiljaa tulla esille puute poikineen, jotka tulevat ikävinä yllätyksinä. Enkä nyt tarkoita käytössä tapahtuvaa kulumista ja paikkojen hajoamista, vaan vikoja, jotka ovat olleet olemassa jo härpäkettä hankkiessa, mutta joista ei ole ollut tietoinen.
Ehjässä vaunussa ei haise mitkään parfyymit, eikä kemsanesteet. IMO.
AoH kysyi: "Ns. kasettiverhoja ei tässä ensituttavuusvaunus sa ole. Jostakin annoin itseni lukea, että sellaisilla olisi merkitystä vaunun talvikäytön ja lämpimänä pysymisen kannalta. Ovatkohan nuo niin hyödyllisiä laitoksia, että kannattaisi lisätä toivottavien varusteiden listalle?"Sanoisin enneminkin, että talvikäytössä kasetit enempi kiusaavat estäen ilmankierron, tosin jotkut mallit parempia kuin toiset (=ilmankierto toimii ylä- ja alarei'ityksen avulla). Kesäkäyttössä kasetit ovat parhaimmillaan; sääskiverkko toimii itikka- ja näkösuojana, ja foliopintainen pimennyspuoli pitää kämpän viileämpänä heijastaen auringon säteet takaisin ulos..
Talvikäyttäjät vastatkoon puolestaan, mutta ainakaan kesäkäytössä en näe mitään olennaista lisäarvoa kasettiverhoilla. Yksinkertaiset rullaverhot ovat selkeä ja korjatessa edullinen verhomalli.
Erilaisia koristeverhoja voi jokainen käyttää mielensä mukaan.
Sanoisin enneminkin, että talvikäytössä kasetit enempi kiusaavat estäen ilmankierron, tosin jotkut mallit parempia kuin toiset (=ilmankierto toimii ylä- ja alarei'ityksen avulla). Kesäkäyttössä kasetit ovat parhaimmillaan; sääskiverkko toimii itikka- ja näkösuojana, ja foliopintainen pimennyspuoli pitää kämpän viileämpänä heijastaen auringon säteet takaisin ulos..
Itse olen huomannut että jos sulkee vain pimennysverhon eikä samalla sen alla olevaa itikkaverhoa, niin silloin ikkunat eivät huurru.
Itse olen huomannut että jos sulkee vain pimennysverhon eikä samalla sen alla olevaa itikkaverhoa, niin silloin ikkunat eivät huurru.
Kaikissa malleissa tuo ei ole mahdollista.
En ole vielä tavannut mallia missä tuo ei onnistuisi.
Kasettiverhon edut tulevat näkyviin sitten kesällä, itikkaverho on korvaamaton kun on itikoita ja ulkona on todella lämmin (ja sisällä vielä lämpimämpää;)Tohonkin on jo keksitty ratkaisu ;) :D
En ole vielä tavannut mallia missä tuo ei onnistuisi.
No tutustui tarkemmin noihin verhoihin, kun olen aina vetänyt molemmat alas. Pitää paikkaa, että itikkaverhon voi jättää pimennysverhon alle. Mutta sitten onkin pientä ongelmaa avata. Eli on parempi, helpompi sulkea molemmat yhtäaikaa.Eihän sitä itikka verhoa tartte mihinkään,eikä ikkunoita avata kesällä ;) :D
Eihän sitä itikka verhoa tartte mihinkään,eikä ikkunoita avata kesällä ;) :DKyl me vaan YÖLLÄ tuuletetaan vaunu viileeks ja päivällä verhot ja akkunat kiinne ettei lämmin ilma pääse sisään..ja yöllä piretää niit itikkaverhoi ettei öttiäiset pääs sisään ja koiruus taasen ulos ;D
Ilmastointi ;) :DEi semmoses metelis kukaan nuku...ja säästän luontoo...Jos ei pysty muutamaa yötä pienesse lämmössä nukkua niin kannattaa muuttaa vaikka alaskaan tai islantiin..
Ilmastointi ;) :D
Ilmastointi ;) :D
Ei semmoses metelis kukaan nuku...ja säästän luontoo...Jos ei pysty muutamaa yötä pienesse lämmössä nukkua niin kannattaa muuttaa vaikka alaskaan tai islantiin..Eipä , lisäksi tuota ilmastoinnin vaatimaa virtamäärää ei jokapaikassa ole tarjolla. Lämpökin on enemmän kuin Tikkakosken parkkiksella , mutta hyvin pärjää silti.
Eipä , lisäksi tuota ilmastoinnin vaatimaa virtamäärää ei jokapaikassa ole tarjolla. Lämpökin on enemmän kuin Tikkakosken parkkiksella , mutta hyvin pärjää silti.Meinasitko ajella koko yön,että tulee viilee ;) :D
Vaunussa On Pyörät Ristoseni
Jotkut ovat köyhiä, mutta toiset ovat vielä köyhempiä! :-)No no seppo ;) Jotkut etelässä ja toiset täällä alden lämmössä viikonloppusin vietää mukavaa iltaa ;) :D
Ja jotku (minä) myös henkisesti!!Ei ollut sit mitään rehvastelua,mutta kun se mööpeli sattu olemaan siellä valmiina,niin,en pistä yhtään pahaksi..
MCL, on ymmärrettävä että kaikkien kaverit haluaa kertoa parin tonnin vaunun ostajalle, kuinka heidän kymmenen kertaa kalliimmassa kulkimessa on asiat mallillaan. ;)Ei noin ;) Vaan,kun tehtiin kaupat,niin kaikki oli valmiina,eikä tarvinnut miettiä sen enempää,itse alotin tän homman -98 lmc 450 -85,sit tuli detsku 510v -98,ja nyt nykynen polar 620-13 että ei tääläkään ole uudesta aloitettu ;)
Ei noin ;) Vaan,kun tehtiin kaupat,niin kaikki oli valmiina,eikä tarvinnut miettiä sen enempää,itse alotin tän homman -98 lmc 450,sit tuli detsku 510v,ja nyt nykynen polar 620,että ei tääläkään ole uudesta aloitettu ;)
Joo, minä aloitin -62:lla ja nyt jo -90:nen menossa. Soa tiijä vieläkö joskus sitten uudempi, joskus. ;) ;DEns vuonna tuliterä ;) Mutta vaunu :D
Ens vuonna tuliterä ;) Mutta vaunu :D
Mutta tuossa vuokraamassamme Solivieterissä oli omistaja ratkaissut hyttysongelman helposti ja halvalla. Ikkunoiden ympäri oli niitattu takiaisnauhaa ja oli leikannut valkeasta hyttysverkosta sopivat palaset ruutujen eteen. Verkko tarttui takiaiseen tiukasti, mutta oli kuitenkin helppo irrottaa kulmasta, että sai ikkunat kiinni.
Se onkin hyvä jos hyttysongelma oliskin vanhanvaunun ainut huoli... ::)
Jotenkin mustas tuntuu että kannattas kiinnittää huomiota ihan muihin asioihin kun rulla tahi jopa grynderi kasettiverhoihin... ;D
Vaikka vesivahinkoihin ja homeeseen.. :-X
Se olisikin mukavaa. ThumbInterwebiä voi ja kannatta lukea tiettyyn rajaan asti..
Jep, jep. Vesivahingot ja homeethan tässä ovat päällimmäisenä olleet ja ovat. ;)
Mutta kun kaikenlaista tulee interwebin pohjattomasta pussista luettua, niin pitää kysellä, jotta saisi palikat oikeisiin lokeroihin.
Kuten toivottavasti olet lukenut vanhojen vaunujen ihanuudesta suosittelen ostohinnan triplaamista
On luettu juu.Minä nukkuisin yöni levollisemmin useamman vuoden n.10 t€ vaunussa kun muutaman tonnin pesässä.. 8)
Kun otit hinnan ja triplaamisen puheeksi, niin jos puhutaan todennäköisyyksillä (kuten on pakko puhua, koskapa tehdastuoreessakin vaunussa voi tulla eteen kosteusongelmia, jos tekijällä on ollut huono päivä ja laadunvalvonta pettänyt, ja ostajalla on se huonoin nahdollinen mäihä - takuu hoitaa juu), niin että jos nyt sanotaan vaikka, jotta että ostaisin esim. kuuden tai seitsemän kiloeuron vaunun vaunuliikkeestä, niin olisiko se sillä lailla turvallisempi hankinta kuin parin-kolmen-neljän kiloeuron vaunun hankinta, että olisi todella huonoa tuuria, jos siinä tulisi esille kukkamultaa???
Kysyn ihan vakavissani, koska minulla ei ole kokemusta eikä näkemystä siitä, kuinka vaunukauppa ja hinnoittelu toimii.
Minä nukkuisin yöni levollisemmin useamman vuoden n.10 t€ vaunussa kun muutaman tonnin pesässä.. 8)
Tämä tosin mun mielipide mutta tähän mennessä en ole joutunu katumaan. Tosin olen suosinut kotimaista ja sydämeltään suomalaista... :D
Noo kun harjoittelen nin se tekee mestarin ja kunnolla harkkaa niin työnjohtajan.. :-X
Lainaus ei sitten onnistunut Linux Anterolla.... :-[
Noo kun harjoittelen nin se tekee mestarin ja kunnolla harkkaa niin työnjohtajan.. :-X
Mutta sullehan on jo tarjottu siistiä edullista Sävsjötä, luvattu tuoda kotiin asti ;)
Mistäpäin aiheen aloittajaon? ihan mielenkiinnost jos matkan varrell tai muuten lähell ni mull ois esitellä mitä muutamalla satesell saa.. muutama vaunu ja pari autoo
Valitettavasti ei oikein taida osua hollille, muuten kyllä mielellään kurkistaisin.Tarkoitin kyll omii reittei ku tulee liikuttua aika paljon ympäri suomee ja pohjoismaiden pohjois osiss.. toki meiilläki saa aina kulkumiehet yö sijan..
Tarkoitin kyll omii reittei ku tulee liikuttua aika paljon ympäri suomee ja pohjoismaiden pohjois osiss.. toki meiilläki saa aina kulkumiehet yö sijan..
Jos ne siellä esson paarissa olisivat tolkuissaan, ne opastaisivat toki kansalaisen ostamaan itselleen akvaarion. Siinä kapineessa vesi ei ole haitaksi.
Vaan jos se sillä vaunuilulla ihan väkisin kansalaista räimäisee (niinkuin iskee tolkun ihmisen lättänäksi skitsofrenialla maailma joskus)...
... se yleisimpien veden läpimenoreittien tunteminen ja tutkiminen on se, mitä siellä pitäisi opettaa.
Itselläni ollut tuosta aikaperiodista 1993 mallinen, myöhemmistä ajoista ei havaintoa ja 1999 mallinen joka on ihan takuulla kuiva. Vaunu on omasta kausipaikastani noin 50 metrin päässä ja tunnen nykyiset omistajat.
Annoin valistaa itselleni Esson baarissa (vast.), jotta 80-luvun ja vielä 90-luvun parin ensimmäisen vuoden Soliferit olisivat kestäviä kamppeita, mutta että 90-luvun puolivälin tienoilta eteen päin kuin luotuja imemään rakenteisiinsa kosteutta, eikä niihin siten kannattaisi koskea tikullankaan.
Mitä mieltä raati on, onko tuossa totuuden siementä?
3) Kummallakohan lienee matalampi kynnys lähteä mielijohteesta viikonloppureissull e: pienellä ja kevyesti perässä tulevalla vähän valmisteltavia laitoksia sisältävällä vaunulla, vai vähän isommalla ja monipuolisemmin varustellulla mökillä, jonka liikkeelle saattaminen ja liikuttaminen vaatii enempi ponnisteluja, mutta mukavuustarjonta reissussa on parempi?
Homma siis vaan karkasi käsistä!