Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: juksii - 6.10.2013 kello on 14:41

Otsikko: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 6.10.2013 kello on 14:41
Onkohan ihan normaalia että pistokkeessa on jatkuva virta akulta kun vaunu ei ole kiinni vetoautossa? Vaihdoin rikkoutunutta pistoketta ja sitä irroittaessani tuli tuli ja leimaus. Hiukan tuota ihmettelin ja samalla katos sähköt vaunusta. Vaihdoin sulakkeen jotta emäntä oli taas tyytyväinen ja jatkoin vaihtamista. Hetken päästä uusi leimaus ja taas vaunu pimeeksi.

Syyksi selvisi jatkuva virta akulta pistokkeeseen. Ihan tehdastekoinen kytkentä näyttäis olevan. Onkohan noita muissakin kuin solifereissa?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 6.10.2013 kello on 16:21
Kyllähän akunlataus on kaikissa  ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 6.10.2013 kello on 16:25
Jos kysymyksessä on Solifer Artic 540 tai 552 niin on suora kytkentä nastaan 2.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 6.10.2013 kello on 19:03
Kyseessä 2001 vuosimallin S9.

Mun mielestä kyllä hiukan vaarallinen kytkentä, että vaunu syöttää autoon päin sähköä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 6.10.2013 kello on 19:08
On! Särkee paikkoja..
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Yrjö - 6.10.2013 kello on 20:58
  Varmaankin viisainta siirtyä 13- napaiseen, tai vähintäänkin katkaista ja teipatata se virta piuha.
   http://karavaanari.org/index.php/topic,8413.15.html
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 6.10.2013 kello on 21:00
Miksi, sittenhän vaunun akku ei lataannu ajossa , voihan siihen kytkimen väliin laittaa jos ahistaa.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 6.10.2013 kello on 21:04
Miksi, sittenhän vaunun akku ei lataannu ajossa , voihan siihen kytkimen väliin laittaa jos ahistaa.

Latausrele tai vähintää diodi pitäisi olla jotta lataantuu ajossa, mutta normaalisti ei olisi sähköä liittimen piikissä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Yrjö - 6.10.2013 kello on 21:07
Latausrele tai vähintää diodi pitäisi olla jotta lataantuu ajossa, mutta normaalisti ei olisi sähköä liittimen piikissä.
   13- napaisessa kuuluu olla virta.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 6.10.2013 kello on 21:26
Miksi, sittenhän vaunun akku ei lataannu ajossa , voihan siihen kytkimen väliin laittaa jos ahistaa.

Tai D+ ohjatun releen. ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Yrjö - 6.10.2013 kello on 21:41
Tai D+ ohjatun releen. ;)
   Varmankin paras vaihtoehto.
   http://karavaanari.org/index.php/topic,1660.msg151760.html#msg151760
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 6.10.2013 kello on 22:11
Tai D+ ohjatun releen. ;)
Miten otat vaunusta d+:n :D
nyt oli puhe vaunun puoleisesta piuhasta, kun kaikki ei tykkää siit jatkuvasta akku sähkös siin letkuss..
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 6.10.2013 kello on 22:17
   13- napaisessa kuuluu olla virta.

Oletko oikeasti tosissasi? Että vaunun liittimessä kuuluu olla jatkuvasti virta. Miten ihmeessä tuollaista kytkentää voi kukaan pitää turvallisena? Siellä vaunun liittimessä on piikit näkyvillä suorastaan odottamassa oikosulkua.

Kyllähän tuohon nyt kytkentämahdollisuu ksia olisi hoitaa fiksustikin akun lataus, niin ettei ole jatkuvaa virtaa vaunun liittimessä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 6.10.2013 kello on 22:23
Oletko oikeasti tosissasi? Että vaunun liittimessä kuuluu olla jatkuvasti virta. Miten ihmeessä tuollaista kytkentää voi kukaan pitää turvallisena? Siellä vaunun liittimessä on piikit näkyvillä suorastaan odottamassa oikosulkua.

Kyllähän tuohon nyt kytkentämahdollisuu ksia olisi hoitaa fiksustikin akun lataus, niin ettei ole jatkuvaa virtaa vaunun liittimessä.
Oha siell vaunun puolell sulake räppä käpäliä varten.. ite en oo koskaan saanu palamaan sitä vaikk en kovin huolellinen nois hommis olekkaan..
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: nestori78 - 6.10.2013 kello on 22:48
Itse laitoin vaunuun releen joka vetää(kytkee akun pistokkeeseen) kun vaunun parkkeihin tulee jännite, autoon taas vastaavasti bilteman erotusreleen joka kytkee jännitteen noustessa ja aukeaa laskiessa. Auton akusta vaunun akkuun 6mm2 kaapelilla ja erillisellä liittimellä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2013 kello on 07:48
Oletko oikeasti tosissasi? Että vaunun liittimessä kuuluu olla jatkuvasti virta. Miten ihmeessä tuollaista kytkentää voi kukaan pitää turvallisena? Siellä vaunun liittimessä on piikit näkyvillä suorastaan odottamassa oikosulkua.

Kyllähän tuohon nyt kytkentämahdollisuu ksia olisi hoitaa fiksustikin akun lataus, niin ettei ole jatkuvaa virtaa vaunun liittimessä.
30v mulla on ollut, joka yö nukkunut hyvin  ;D
Muutaman kerran vaihtanut tökkelinkin 7>13 napaiseen, polttamatta sulaketta.
Enkä toisekseen usko että tuota standarditulppaa (tulppia) aletaan muuttamaan kun sua ahistaa ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 08:09
30v mulla on ollut, joka yö nukkunut hyvin  ;D
Muutaman kerran vaihtanut tökkelinkin 7>13 napaiseen, polttamatta sulaketta.
Enkä toisekseen usko että tuota standarditulppaa (tulppia) aletaan muuttamaan kun sua ahistaa ;)

Eihän kyse ole siitä että standarditulppia pitäisi mihinkään vaihtaa. Standarditulpat eivät aiheuta ahdistusta millään tavalla.

Se mikä ahdistaa on jatkuva akkusähkö tulpan piikissä. Kuvittelin että asuntovaunuja tehdään maailmassa niin paljon, että asiat olisivat jotenkin turvallisella tolalla tai edes yleisten suunnitteluperiaatt eiden mukaiset. Tässä tapauksessa siis suunnitteluperiaatt eena se, että urosliittimen pinnissä ei ole koskaan syöttösähköä. Jos jatkuvaa sähköä on tarjolla, niin liitin on naaras ja riittävästi suojattu.

No, täytyy tehdä (taas) hiukan turvaparannuksia vaunun sähköihin. Toisaalta Soliferin kyseessä ollessa en ole yhtään yllättynyt harakiri-sähköistä. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Se mikä tässä kiinnostaa, että onko tuo oikeasti yleinenkin tapa tehdä toi kytkentä? Eli että vaunu syöttää kokoajan pistokkeelle sähköä. Mitä uusien autojen elektroniikka tykkää siitä, että vaunu syöttää autoon sähköä?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2013 kello on 08:22
Jos ja kun löydät Soliferista harakirisähköjä , kannattaa tutustua muihin merkkeihin , ainoita missä tulee vaunun mukana kytkikset. Ainahan jokaisella on mielipiteensä ja päähänpinttymänsä. Minua toi sähkö ei jännitä, sehän on vain 12volttia ja vielä sulakkeen takana. Aatteles montako autoa kaduilla ja teillä on missä vetokoukussa jatkuva virta ? Olen kyllä sähköalan ihminen, siitäköhän johtuu vai juuri sen takia. :-X
Kaiken lisäksi se piikki on kuoren sisällä, ei törröttämässä muuten kuin asentajan tökätessä. Ja mälli lentää taas  Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: iso-juuso - 7.10.2013 kello on 08:53
Kun edelliseen vaunuun laitoin johdot akun lataamiselle ajossa, laitoin vaunun sisälle releen nastalle 10 - jonka kautta siis meni johto vaunun akulle, jota lataa vaunun akkua. Relelettä ohjaa nasta 9.

Tuossa kytkennässä vaunun pistokkeessa ei ole jännitettä silloin kun pistoke ei ole paikoillaan auton liittimessä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2013 kello on 09:03
Tuohan on hyvä ratkaisu niin ei ole huolta. Kun on vaunu missä on nuo johdot jo tehtaalla laitettu. Niin en ole katsonut aiheelliseksi alkaa kytkentöjä muuttamaan. Tietenkin jokainen saa rakentaa halujensa mukaan.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Ossi66 - 7.10.2013 kello on 12:20

Se mikä tässä kiinnostaa, että onko tuo oikeasti yleinenkin tapa tehdä toi kytkentä? Eli että vaunu syöttää kokoajan pistokkeelle sähköä. Mitä uusien autojen elektroniikka tykkää siitä, että vaunu syöttää autoon sähköä?

Tähän on helppo vastata kyllä. Varmaan 99% vaunuista joissa on tehtaalla laitettu 13-napainen, pistokkeesta on suora kytkentä akulle (tietysti sulake välissä). Jos ei ole, niin silloin niitä lataus piuhoja ei ole kytketty akulle ollenkaan. En usko missään olevan tehtaan jäliltä elektroniikkaa tai releitä tuota kytkentää katkomassa, kun se on tarpeetonta.

Uusien autojen kanssa ei ole mitään ongelmaa, jos auton kytkennät on standardin mukaisia. Silloin auto syöttää virtaa vaunun akkuun eikä päinvastoin ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2013 kello on 15:43
Sitten kun kotitarveasentajat alkaa tekemään jompaankumpaan (vaunu/veturi) omia virityksiä jotka poikkeavat ristiinkytkentä standardeista, niin kaikki hyvin niin kauan kun on sama omistaja. Joku toinen kytkee eri laitteen ja savun hälvettyä tarkistetaan kytkentä. Mielestäni kaikki kuuluisi pitää ristiinkytkettävinä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 7.10.2013 kello on 15:49
Sitten kun kotitarveasentajat alkaa tekemään jompaankumpaan (vaunu/veturi) omia virityksiä jotka poikkeavat ristiinkytkentä standardeista, niin kaikki hyvin niin kauan kun on sama omistaja. Joku toinen kytkee eri laitteen ja savun hälvettyä tarkistetaan kytkentä. Mielestäni kaikki kuuluisi pitää ristiinkytkettävinä.
Thumb  Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 16:27
Sitten kun kotitarveasentajat alkaa tekemään jompaankumpaan (vaunu/veturi) omia virityksiä jotka poikkeavat ristiinkytkentä standardeista, niin kaikki hyvin niin kauan kun on sama omistaja. Joku toinen kytkee eri laitteen ja savun hälvettyä tarkistetaan kytkentä. Mielestäni kaikki kuuluisi pitää ristiinkytkettävinä.

Mistähän tuollainen standardi / standardit löytyvät. Olen yrittänyt sitäkin kautta tätä selvitellä, mutta virallista tietoa ei ole mistään löytynyt.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2013 kello on 16:35
Se standardihan on tehtaitten tekemä. Tästä pitää laskea pois ne mihin tehty muutoksia. Yleensä 7 napainen on kytketty kuten sinulla, osassa 2:s nastassa on takasumuvalo, mitä ei ehkä sulla ole ?
Alla aika virallinen  Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.10.2013 kello on 18:09
Se standardihan on tehtaitten tekemä. Tästä pitää laskea pois ne mihin tehty muutoksia. Yleensä 7 napainen on kytketty kuten sinulla, osassa 2:s nastassa on takasumuvalo, mitä ei ehkä sulla ole ?
Alla aika virallinen  Thumb
Elikkä 13napanen molempiin ja kytkennät oikein,niin ei tule näitä ylimääräsiä viritys systeemeitä! Maksaa mitä maksaa,eihän se viinipönittikään ilmanen ole eikä kaljalaatikko myöskään...
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: ihaa - 7.10.2013 kello on 18:26
Maksaa mitä maksaa,eihän se viinipönittikään ilmanen ole eikä kaljalaatikko myöskään...

Oikea asenne ja niin Riston tapaista.  ;)  :D
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: 88k5 - 7.10.2013 kello on 18:33
Mistähän tuollainen standardi / standardit löytyvät. Olen yrittänyt sitäkin kautta tätä selvitellä, mutta virallista tietoa ei ole mistään löytynyt.
Finlexiä kaivamalla löytyy viitteet mitkä ovat ristiinkytkentäsään nön edellytykset - ja mikäli eivät täyty vetoauto ja perävaunu pitää yhdessä kytkentäkatsastaa "pariksi". Vuosikatsastuksessa veturi ja kärry pitäisi katsurin toimesta todeta että taas kerran edellytykset täyttyvät ..

Ristiinkytkentäsään nökset sanovat mm. sähkökytkennöistä: 7-nap. mikä mitäkin toimintaa tarkoittaa. Vain nasta 2 osalta tuli muutos 10/1994: takasumuvalo, kun se aiemmin oli "vapaa" esim. vaununakun latauksen hyödynnetty. Nyttemmin on sitten tullut tilalle 13-nap. vaikkakin 7-nap. voi vielä käyttää.

Lisäksi ristiinkytkentäsään nöissä on sanottu 50mm vetokuulan korkeudesta (yp. 350-400mm muistaakseni) sekä vapaa tila sivuilla ja ylhäällä (oliko 160mm). Eli esim. auton jousituksen madaltaminen saattaa muuttaa tilanteen..
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: ArHi - 7.10.2013 kello on 18:47
SFS-käsikirja 73-2 löytyy SFS:n verkkokaupasta
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 19:42
Se standardihan on tehtaitten tekemä. Tästä pitää laskea pois ne mihin tehty muutoksia. Yleensä 7 napainen on kytketty kuten sinulla, osassa 2:s nastassa on takasumuvalo, mitä ei ehkä sulla ole ?
Alla aika virallinen  Thumb

Ongelma ei ole autossa vaan vaunussa.

Ja tuota "aika virallista" kun katsoo huomataan, että siellä on nasta 10 latausvirta vaunun akulle.
Jos ruvetaan lukemaan kuin "piru raamattua", huomataan että siinä sanotaan että vaunun akulle, ei että vaunun akulta. Tuon paperin mukaan en sallisi kytkentää jossa vaunun akku syöttää pistokkeeseen päin sähköä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 19:43
kytkennät oikein

Sitähän tässä juuri yritetään (tai ainakin minä yritän selvittää) että mikä se oikea kytkentä on.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: tsahkali - 7.10.2013 kello on 20:09
Jos ruvetaan lukemaan kuin "piru raamattua", huomataan että siinä sanotaan että vaunun akulle, ei että vaunun akulta. Tuon paperin mukaan en sallisi kytkentää jossa vaunun akku syöttää pistokkeeseen päin sähköä.

Sen pitäisi kuitenkin tulla virtalukon kautta....  Pelkässä pistokkeessa  sitten on sähkö, vaan eipä se isompaa vaaraa aiheuta.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 7.10.2013 kello on 20:22
Miten voi työntää vaunun akulle sähköä autosta jos pistokkeessa ei ole yhteyttä vaunun akkuun? Keskustelu alkaa saamaan farssin piirteitä.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 7.10.2013 kello on 20:26
Ongelma ei ole autossa vaan vaunussa.

Ja tuota "aika virallista" kun katsoo huomataan, että siellä on nasta 10 latausvirta vaunun akulle.
Jos ruvetaan lukemaan kuin "piru raamattua", huomataan että siinä sanotaan että vaunun akulle, ei että vaunun akulta. Tuon paperin mukaan en sallisi kytkentää jossa vaunun akku syöttää pistokkeeseen päin sähköä.
Enkait mä autosta ole puhunutkaan ,äläkä sekoita 7-napaisen ja 13 napaisen nastoja keskenään.
7- napaisessa 2:s nastassa on joko sumuvalo tai vanhemmissa jännitesyöttö.
13 napaisissa on akulle oma jännitesyöttö, mitä ei kyllä kaikki vaunutehtaat ole kytkeneet, eikä toisaalta kaikki koukunlaittajatkaan, minulla on kaikki kytkettynä, niin vaunussa kuin autossa.

Lisäksi se on huomattu että "piru lukee raamattua" :-[
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 7.10.2013 kello on 21:23
Sitähän tässä juuri yritetään (tai ainakin minä yritän selvittää) että mikä se oikea kytkentä on.
ny ku menit ropeloimaan sitä pistoketta. Thumb.. ja sait salamoita aikaseks. Thumbd. olikoha sull riittävä ammatttitaito siihe vaikk se ei mittää lisesennsiä kaipaa :-\
Ny ku ett tienny miten nää vehkeet on tehty, rupeet kyseen alastaan käytettyä systeemiä :-\.
ei se toki viksuin systeemi oo mutt ookko kuullu ett kellään muulla ois koskaan ollu ongelmana toi ,paitsi henkisellä taholla?
Mun mielipide on se ettei se pistokkeen kuoren sisällä oleva piikki ,vaikk jännitteellinen, oo onkelma. Sulake palaa jos jotain sattuu,ja 12 voltin systeemist ei ees kielt saa turraks jos vahingos ottas pistokkeen suihi.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 21:24
Miten voi työntää vaunun akulle sähköä autosta jos pistokkeessa ei ole yhteyttä vaunun akkuun? Keskustelu alkaa saamaan farssin piirteitä.

Onko minua noin vaikea ymmärtää?

Tottakai pitää olla yhteys vaunun akkuun. Sähkö tarvitsee piuhan kulkeakseen.

Sitä en ymmärrä, että kun vaunu on irti autosta on vaunun pistokkeessa akkusähkö.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 7.10.2013 kello on 21:28

Sitä en ymmärrä, että kun vaunu on irti autosta on vaunun pistokkeessa akkusähkö.

Mitä siinä nyt on niin outoa?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 21:35
ny ku menit ropeloimaan sitä pistoketta. Thumb.. ja sait salamoita aikaseks. Thumbd. olikoha sull riittävä ammatttitaito siihe vaikk se ei mittää lisesennsiä kaipaa :-\
Ny ku ett tienny miten nää vehkeet on tehty, rupeet kyseen alastaan käytettyä systeemiä :-\.

No, ammattitaitoa pitäisi olla kun sähköhommista palkkanikin saan. Asuntovaunuammattit aitoa ei ilmeisestikään ole riittävästi.
Jos olisin tiennyt miten nää vehkeet on tehty, olisin muuttanut tuon kytkennän jo turvallisemmaksi. Omassa vaunussa onneksi alkaa olemaan jo melkein kaikki sähköt uusiksi tehtyinä. Nukkuu paremmin kun ei tarvitse pelätä että vaunu palaa.

Lainaus
ei se toki viksuin systeemi oo mutt ookko kuullu ett kellään muulla ois koskaan ollu ongelmana toi ,paitsi henkisellä taholla?

En tiedä onko ollut ongelma. Selkeästi mahdollinen ongelmapaikka kyllä.

Lainaus
Mun mielipide on se ettei se pistokkeen kuoren sisällä oleva piikki ,vaikk jännitteellinen, oo onkelma. Sulake palaa jos jotain sattuu,ja 12 voltin systeemist ei ees kielt saa turraks jos vahingos ottas pistokkeen suihi.

Mun mielestä se on ongelma. Se on vastoin yleisesti käytettyjä suunnittelusääntöjä . 12 voltin järjestelmällä on poltettu talojakin ja kielen saa turraksi jo 9 V paristolla. Sulake toimii kyllä jos vikavirta on riittävän iso. Jos oikosulku on suuriohminen, voi lämmittää jotain paikkaa aika reippaasti ennenkuin sulake palaa. (jos palaa) Toisaalta uusissa vaunuissa on jo 40 A  (vai ehkä isompiakin?) pääsulakkeita. Alkaa olemaan jo sen luokan tehoja että hiukan kannattaisi panostaa turvallisuuteen.

Työkseni olen myös tekemisissä mm. vedettävien laitteiden kanssa. Asuntovaunujen sähköjen kaltaisia kytkentöjä en uskaltaisi koskaan esittää yhdellekään asiakkaalle, varsinkaan jos jostain löytyy liitin jossa on jännitteellinen piikki.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 7.10.2013 kello on 21:42


Asuntovaunujen sähköjen kaltaisia kytkentöjä en uskaltaisi koskaan esittää yhdellekään asiakkaalle, varsinkaan jos jostain löytyy liitin jossa on jännitteellinen piikki.

Yritätkö nyt jotenkin vedättää, et voi olla tosissasi. :-\
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Valtteri - 7.10.2013 kello on 21:48
Siihen tarttee tökätä tioti,ottaa sovinnolla turpiin 0,6V latausjännitteessä nii ei kipunoi ja yhteyvet pellaa ja saahaan nukkua ens yörauhassa ;) Good night.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: esa - 7.10.2013 kello on 21:59
Siihen tarttee tökätä tioti,ottaa sovinnolla turpiin 0,6V latausjännitteessä nii ei kipunoi ja yhteyvet pellaa ja saahaan nukkua ens yörauhassa ;) Good night.
Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 22:00
Yritätkö nyt jotenkin vedättää, et voi olla tosissasi. :-\

En yritä. Mä olen kokoajan ollut ihan tosissani.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 7.10.2013 kello on 22:01
Siihen tarttee tökätä tioti,ottaa sovinnolla turpiin 0,6V latausjännitteessä nii ei kipunoi ja yhteyvet pellaa ja saahaan nukkua ens yörauhassa ;) Good night.

Se on yksi vaihtoehto. Mä taidan laittaa siihen latausreleen.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Yrjö - 7.10.2013 kello on 22:25
Mä taidan laittaa siihen latausreleen.
    Varmaankin hyvä vaihtoehto.
    Oon lukenu vähän huonosti kun en oo huomannut, millaiset pistorasiat sulla on? Olisi pitänyt selvitä jo kysymyksestä?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: kimi - 7.10.2013 kello on 22:38

 Asuntovaunujen sähköjen kaltaisia kytkentöjä en uskaltaisi koskaan esittää yhdellekään asiakkaalle, varsinkaan jos jostain löytyy liitin jossa on jännitteellinen piikki.

Toki tuo voi tuntua viritykseltä ja osittain se onkin sitä. Itseäni huolestuttaisi huomattavasti enemmän kaikki 13 napaisella varustetut autot joissa suora syöttö pistokkeelle. Yleensä 30A sulakkeen kautta tuo kulkee ja omassani oikosulku sekoitti auton sähköt kun se kulki takaisin toista johtoa pitkin sulakkeille/ releille.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: jva61 - 7.10.2013 kello on 22:51
tokihan tuohon vaunun akun latauspistokkeeseen voi laittaa diodin tai releen vaan montako vaunupaloa tiedätte sattuneen sen jatkuvan virran takia? ainakin polariksessa se piuha menee akkuun vielä sulakkeen kautta(siis vaunun sulake) ja on ihan akun vieressä joten oikosulkutapauksess a polttaa sulakkeen ja ongelma on poissa.
jokainen tehköön toki omastaan niin monimutkaisen kun haluaa ja vikaherkän. itse en kytkennän takia kyllä yötäni huonosti nuku ja omaan autosähköasentajan koulutuksen
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 8.10.2013 kello on 08:06
Yritätkö nyt jotenkin vedättää, et voi olla tosissasi. :-\
Kannattaa nyt olla hiljaa, uusi maailmanjärjestys on luotu  ::)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: retkeilijä - 8.10.2013 kello on 10:07
Kun edelliseen vaunuun laitoin johdot akun lataamiselle ajossa, laitoin vaunun sisälle releen nastalle 10 - jonka kautta siis meni johto vaunun akulle, jota lataa vaunun akkua. Relelettä ohjaa nasta 9.

Tuossa kytkennässä vaunun pistokkeessa ei ole jännitettä silloin kun pistoke ei ole paikoillaan auton liittimessä.
Thumb

Jos vaunun 13-pin liittimessä on jännite, siihen voi laittaa jonkun tulpan suojaksi (esim. ylijääneen 7-> 13 -adapterin).
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: 88k5 - 8.10.2013 kello on 10:52
Kun edelliseen vaunuun laitoin johdot akun lataamiselle ajossa, laitoin vaunun sisälle releen nastalle 10 - jonka kautta siis meni johto vaunun akulle, jota lataa vaunun akkua. Relelettä ohjaa nasta 9.

Tuossa kytkennässä vaunun pistokkeessa ei ole jännitettä silloin kun pistoke ei ole paikoillaan auton liittimessä.
Tuohan on ihan hyvä ratkaisu, niin ei tarv. diodia (jännitteen leikkuri) ja saa jänniteettömäksi pistotulpan..  Thumb

Laittaisin vaan toisinpäin; 10. nastalta (KL15: ign+) ohjaa relettä, joka kytkee akkuun 9. nastan johtimen (KL30: B+).

Ainakin mulla autoissa, esim. Ford, on 30A sulake KL30:ssä kun KL15:ssa 20A. Ja auton BEMM-ohjeissa on nimenomaan neuvottu tekemään releistys perävaunun päässä. Vaikka pitäisi käyttää pistorasia/pistotulpan nastan 12. "perävaunun tunnistus" (maadoitus)--> sähköä 9. nastaan (ja vetoauton sumari roimimattomaksi)..
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mike - 8.10.2013 kello on 12:39
TI mies laittaa siihen virralliseen pistokkeeseen kätevästi ulkovalon!! TMS. Hyvä ulkoinen 12v pistoke.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 8.10.2013 kello on 13:24
TI mies saa siihen virralliseen pistokkeeseen kätevästi ulkovalon!!
Meinasitko minkälaista valoa ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 8.10.2013 kello on 13:27
    Varmaankin hyvä vaihtoehto.
    Oon lukenu vähän huonosti kun en oo huomannut, millaiset pistorasiat sulla on? Olisi pitänyt selvitä jo kysymyksestä?

Toisessa autossa on 7 ja toisessa 13. Vaunussa 13.

T: Jukka
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 8.10.2013 kello on 13:31
Tuohan on ihan hyvä ratkaisu, niin ei tarv. diodia (jännitteen leikkuri) ja saa jänniteettömäksi pistotulpan..  Thumb

Laittaisin vaan toisinpäin; 10. nastalta (KL15: ign+) ohjaa relettä, joka kytkee akkuun 9. nastan johtimen (KL30: B+).

Ainakin mulla autoissa, esim. Ford, on 30A sulake KL30:ssä kun KL15:ssa 20A. Ja auton BEMM-ohjeissa on nimenomaan neuvottu tekemään releistys perävaunun päässä. Vaikka pitäisi käyttää pistorasia/pistotulpan nastan 12. "perävaunun tunnistus" (maadoitus)--> sähköä 9. nastaan (ja vetoauton sumari roimimattomaksi)..

Nyt menee monimutkaiseksi.

Omaani laitan siis ihan oikean latausreleen. Eli rele mittaa jännitettä pistokkeen puolelta ja kun pistokkeessa on riittävän suuri jännite, kytkee latausjännitteen akulle. Ei tarvitse leikkiä ohjausten kanssa parkeilta tai muualtakaan.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 8.10.2013 kello on 14:01
Eiks se ole kaikkein helpoin homma jos vaunussa 7napanen,niin vetoautossa 7napanen ja jos löytyy vaunusta 13 napanen,niin vetoautossa kanssa 13 napanen ja kaikki johdot kytketty ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 8.10.2013 kello on 16:37
Nyt menee monimutkaiseksi.

Omaani laitan siis ihan oikean latausreleen. Eli rele mittaa jännitettä pistokkeen puolelta ja kun pistokkeessa on riittävän suuri jännite, kytkee latausjännitteen akulle. Ei tarvitse leikkiä ohjausten kanssa parkeilta tai muualtakaan.
kun rele on kytkeytynyt, miten tunnistat ett pistoke irrotetaan? kun silloinhan asuntovaunun akusta tulee pistokkeelle virta.
ja jos irtikytkentä jännite on esimerkiksi12.8V niin menee helposti pari tuntia saavuttaa se jollei kuormia kytke päälle, ja siin ajass on jo keretty kytkee verkkosähkö jos semmonen on saatavilla..
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 8.10.2013 kello on 17:06
kun rele on kytkeytynyt, miten tunnistat ett pistoke irrotetaan? kun silloinhan asuntovaunun akusta tulee pistokkeelle virta.
ja jos irtikytkentä jännite on esimerkiksi12.8V niin menee helposti pari tuntia saavuttaa se jollei kuormia kytke päälle, ja siin ajass on jo keretty kytkee verkkosähkö jos semmonen on saatavilla..

Enpä noiden sisäiseen toimintaan ole sen tarkemmin tutustunut. Nyt kun mainitsit asiasta, rupesi kiinnostamaan. Täytyypä tutkia hiukan noiden sisäistä rakennetta kun seuraavan kerran on aikaa.

Hyvin kuitenkin tuntuvat pelittävän.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: juksii - 8.10.2013 kello on 17:08
Eiks se ole kaikkein helpoin homma jos vaunussa 7napanen,niin vetoautossa 7napanen ja jos löytyy vaunusta 13 napanen,niin vetoautossa kanssa 13 napanen ja kaikki johdot kytketty ;)

Juu, mutta ei vaikuta 13-napaisen vaunun pistokkeen piikin jännitteeseen millään tavalla.

Eikä oikein kahden auton takia viitsisi kahta vaunua hankkia, jotta saa vetää aina oikeanlaisella pistokkeella olevaa vaunua.  ;)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: jva61 - 8.10.2013 kello on 18:07
Tai sitten näin

(http://karavaanari.org/kuvat/1381244867.jpg)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 8.10.2013 kello on 18:12
Tai helposti  ;D
Lainaus
Lyhytadapteri 7-13 | lisätiedot
7-napaisesta pistorasia vetoautossa tai 13-napainen pistoke vaunussa

(http://www.mlcaravan.fi/kauppa/images/82107_popup_(365_x_300)_1112_549.jpg)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 8.10.2013 kello on 18:16
Juu, mutta ei vaikuta 13-napaisen vaunun pistokkeen piikin jännitteeseen millään tavalla.

Eikä oikein kahden auton takia viitsisi kahta vaunua hankkia, jotta saa vetää aina oikeanlaisella pistokkeella olevaa vaunua.  ;)
kun kerran 13 napanen ja se on auton puolelt kytketty oikeen, ja haluu sen releen sinne vaunuun, niin mun mielest kaikkein järkevin ottaa tavalliselle"lisävaloreleelle" ohjaus 10 nastast ja ysisiä kytkien... mikäli oon ymmärtäny oikeen ett auton pääs ysi on jatkuva ja kymppi tulee virtalukon/latauksen kautta. vaunu käytös kovin tyhjäll akull helposti tommonen automaatti rele pätkii latausta kunnes akun ottama virta pienenee , varsinni jos latauksen katkaisu tapahtuu 13V kieppeillä
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: jva61 - 8.10.2013 kello on 18:18
kokeiltu on, olis ylimääränen jos joku tarvii >:( vaunussa palaa millon mikäkin valo joka sattuu vahingossa kosketusta saamaan, siksi omaan autoon tuli molemmat
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 8.10.2013 kello on 18:39
kun rele on kytkeytynyt, miten tunnistat ett pistoke irrotetaan? kun silloinhan asuntovaunun akusta tulee pistokkeelle virta.
ja jos irtikytkentä jännite on esimerkiksi12.8V niin menee helposti pari tuntia saavuttaa se jollei kuormia kytke päälle, ja siin ajass on jo keretty kytkee verkkosähkö jos semmonen on saatavilla..

Noi valmiina myytävät poksit irroittaa akun noin 13,5 voltissa. Laitoin oman auton vetokoukku kytkentään poksin jonka ostin Motonetista 39 €. Kätevä laite, ei tarvinnut moottoritilasta vetää johtoa ( D+ ) akulle taakse.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 8.10.2013 kello on 19:03
Noi valmiina myytävät poksit irroittaa akun noin 13,5 voltissa. Laitoin oman auton vetokoukku kytkentään poksin jonka ostin Motonetista 39 €. Kätevä laite, ei tarvinnut moottoritilasta vetää johtoa ( D+ ) akulle taakse.
Mitehä käy jos tommosen pistää vaunuun, jos akku tyhjä ni mill aikasuhteel mahtaa ladata kun jännite notkahtaa piuhan pääs..
toss on kyll aikahyvän korkee toi irrotus jännite, mill jännitteel alkaa lataan?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: mjo33400 - 8.10.2013 kello on 19:10
Mitehä käy jos tommosen pistää vaunuun, jos akku tyhjä ni mill aikasuhteel mahtaa ladata kun jännite notkahtaa piuhan pääs..
toss on kyll aikahyvän korkee toi irrotus jännite, mill jännitteel alkaa lataan?

Nyt en muista ihan tarkkaan, mutta noin 14 voltissa. Riippuu mihin kohtaan johtoa laittaa, aika usein se jännite on heti sen 14 volttia.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 8.10.2013 kello on 19:29
Nyt en muista ihan tarkkaan, mutta noin 14 voltissa. Riippuu mihin kohtaan johtoa laittaa, aika usein se jännite on heti sen 14 volttia.
tyhjän piuhan pääs ei mikään ongelma kyll se lähtee lataan. mutt vaunun pääs jos tyhjä akku niin aika kovasana siell vaunuss 13.5 volttia
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 8.10.2013 kello on 20:02
Noi valmiina myytävät poksit irroittaa akun noin 13,5 voltissa. Laitoin oman auton vetokoukku kytkentään poksin jonka ostin Motonetista 39 €. Kätevä laite, ei tarvinnut moottoritilasta vetää johtoa ( D+ ) akulle taakse.
Volvossa tuo tulee rem (rear electric module) boksista, se ohjaa myös takasumuvalon sammuttamisen kun tunnistaa että koppi on perässä. Samoin tuon jääkaapin jatkuvan syötön sammuttaa pois kun veturi ei käy.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Rölli - 8.10.2013 kello on 20:15
Taas pomppas auton puolell.. pysytäänks siel vaunuss...
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Valtteri - 8.10.2013 kello on 21:40
Onneks ei oo vaunua eikä autossa ees koukkua  :D
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: nike - 10.10.2013 kello on 07:26
TI mies laittaa siihen virralliseen pistokkeeseen kätevästi ulkovalon!! TMS. Hyvä ulkoinen 12v pistoke.
Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: ArHi - 14.10.2013 kello on 13:33


(http://karavaanari.org/kuvat/1381746238.jpg)
Mulla on Soliferin S6 2003 malli ja autosta tulevan piuhan kytkentä vaunun sisällä on kuvan mukainen, toisessa päässä on 7 napainen pistoke. Haluaisin vaihtaa tuon pistokkeen 13 napaiseksi.
Katselin noita kytkentäkuvia, mutta noi johtojen värit eivät oikein täsmää. Haluaisin myös saada akun ladattua ajon aikana ja peruutusvalon toimimaan. Akulle on tuotu kyllä johtoja mitä ei ole kytketty kiinni (muistaakseni musta, puna/valkoinen ja ruskea) valkoinen kytketty. Vaunun käyttöohjeessa on kerrottu vain 7 napaisen kytkentä. Jospa saisi hiukan neuvoja ennen kuin rupeaa räpeltelemään?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Ossi66 - 14.10.2013 kello on 14:05

(http://karavaanari.org/kuvat/1381746238.jpg)
Mulla on Soliferin S6 2003 malli ja autosta tulevan piuhan kytkentä vaunun sisällä on kuvan mukainen, toisessa päässä on 7 napainen pistoke. Haluaisin vaihtaa tuon pistokkeen 13 napaiseksi.
Katselin noita kytkentäkuvia, mutta noi johtojen värit eivät oikein täsmää. Haluaisin myös saada akun ladattua ajon aikana ja peruutusvalon toimimaan. Akulle on tuotu kyllä johtoja mitä ei ole kytketty kiinni (muistaakseni musta, puna/valkoinen ja ruskea) valkoinen kytketty. Vaunun käyttöohjeessa on kerrottu vain 7 napaisen kytkentä. Jospa saisi hiukan neuvoja ennen kuin rupeaa räpeltelemään?

Tuossahan on 13-napainen kaapeli ja lataus, jatkuvavirta ja niiden kaksi maajohtoa näyttäs menevän tuohon mustaan boksiin. Takavaloille menee 8-piuhaa, joten siellä kaikki lienee kunnossa.

Arvauksena voisin heittää noihin johtojen väreihin seuraavaa. Tarkasta pistokkeesta ennen kytkentää ;)

liitinrima ylhäältä alas + pistokkeen paikat:
valkoinen - Maa - nasta 3.
vihreä - oikea vilkku - nasta 4.
ruskea - oikea parkki - nasta 5.
musta - vasen parkki - nasta 7.
punainen - jarru - nasta 6.
keltainen - vasen vilkku - nasta 1.
vaaleanpunainen - peruutusvalo - 13-napaisessa nasta 8.
sininen - takasumuvalo - nasta 2.

Räpellykset kannattaa jättää osaamattomille ja kytkeä ne johdot heti kerralla oikein Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: ArHi - 14.10.2013 kello on 14:18
Siksipä noita kyselen, koska en mistään noita värejä löytänyt eikä vaunusta ole sähkökaaviota.  Thumb
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 14.10.2013 kello on 14:30
Vähän uudempi tässä , siitä saa sovellettua kyllä
http://80.88.126.148/default.asp?oewCmd=10&pageid=44718&path=26411,27379,27395&file=1300%5C1302%5Ci%2Dbok%5Fs2006%5Ffi%2Epdf
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Ossi66 - 14.10.2013 kello on 14:50
Vähän uudempi tässä , siitä saa sovellettua kyllä
http://80.88.126.148/default.asp?oewCmd=10&pageid=44718&path=26411,27379,27395&file=1300%5C1302%5Ci%2Dbok%5Fs2006%5Ffi%2Epdf

Tuon perusteella sinisen ja punaisen johdon merkitys olisi päinvastoin kuin mun arvauksessa. Tarkasta siis pistokkeesta vielä nuot 1. - 7. järjestykset.

Miksi muuten punainen johto lähtee kahteen paikkaan eli minne menee erillinen punainen, vaikka se olisi takasumuvalo tai jarruvalo?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 14.10.2013 kello on 15:20
Eihän tuo punainen mene kuin 2:sesta takasumulle , ihan kuin kuuluukin
Edit: Kysyjän kuvassa on todellakin 2 punaista, ei harmaata aavistusta, olisiko jokin oma kytkentä ?
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Beagle - 12.04.2016 kello on 15:21
Umm... mikä virka on tuolla jatkuvalla virralla, meneekö se soliferissa suoraan jääkaapille? Pitää ruveta v70.aan vaihtamaan 13 napainen pistoke ja pitää ensin varmistaa että vaunussa on kaikki oikein.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 12.04.2016 kello on 16:18
S6 ohjekirjassa on kytkentäkaavio.
Ohessa 2007:n pistoke , muistaakseni ihan sama
10 nasta lila jääkaapille
9 nasta sininen akulle
13 ja 3 maissa
(http://karavaanari.org/kuvat/1460468894.jpg)
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: Beagle - 12.04.2016 kello on 19:55
S6 ohjekirjassa on kytkentäkaavio.
Ohessa 2007:n pistoke , muistaakseni ihan sama
10 nasta lila jääkaapille
9 nasta sininen akulle
13 ja 3 maissa
(http://karavaanari.org/kuvat/1460468894.jpg)

Ei ollut ihan sama muistaakseni, kun tuon kytkennän mukaan vaihdoin 7 napaisesta 13 pistokkeeseen. Muutama väri ei täsmännyt enkä saanut selvää minne menevät. Liekö ollut perävaunun tunnistus jo tämän ikäisessä? Tuo kytkentäkaavio pitää kyllä vielä katsoa tarkemmin


Auton pistokkeeseen vaihtoon sainkin ttältä foorumilta hyvät ohjeet. Ei tarvii välttämättä maksaa satasta kaapelista.
Otsikko: Vs: Soliferin pistokkeen kytkentä
Kirjoitti: K.E.V - 12.04.2016 kello on 20:08
No nastat on kumminkin samat vaikka värit heittäisi :)
Perävaunun tunnistus tulee ihan ohjelmallisesti, ei sinne vaunulta mitään mene.
Tuon 7>13 napaiseen muutoksen olen tehnyt itsekin joskus samanikäiseen S6+:aan.