Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: aaoulusta - 5.03.2011 kello on 21:30
-
nyt väännetään siitä onko kumpi parempi a-autolle ja hyvä peruste (muuten nasse setä on hyvin vihainen)
-
nyt väännetään siitä onko kumpi parempi a-autolle ja hyvä peruste (muuten nasse setä on hyvin vihainen)
Ihan sama,
eli tarpeen mukaan:
Minulla on auto jonka voi ´muutoskatsastaa" 6 hlöä/ 80km/h tai toisaalta 4Hlöä/ 100km/h. Elämäntilanteesta johtuen viimeisestä viidestä vuodesta 4 on mennyt tuon korkeamman nopeuden piikkiin.
-
Eiköhän tuohon vaikuta auton tekniikka.
Nykyisissä autoissa voimaa on ja ajettavuus hyvä.
Uudet autot on hyviä ajaa.Tälläkin reissulla sanoisin,että henkilöautot on teidentukkoja,tosin
niitä a-autoja taisi olla vähemmistössä siellä edessä tai sitten ne meni,kelissä kun kelissä muiden ohi enkä saanut kiinni ;D
Näitten kiihtyvyys tämmöisessä 3500 kiloisessakin 170hp:ssa on perus-h-auto luokkaa ohitus tilanteessa.
-
Pari kesää oli vuokralla kaksi erilaista 2.8 litraista alkovi autoa ja tuntu kyllä selkeesti siltä että jos oli viitonen pykälässä niin 80 vauhdista kone ei tykänny eli ei ollut parhaimmassa väännössä.
Kun nostin nopeutta 100 niin meno oli jouheaa.
Vanhempien 2.8 litraisella on sama homma eli vaikka on 80 lätkä takana niin ajelen 100 koska kulkee paremmin niin.
Onhan se kesäkelillä kuitennii parempi takana tulijoillekin kun ajetaan rajoitusten mukaan eikä vängällä alinopeutta ::)
-
Taitaa kaikki uudenpuoleiset m-autot olla 6vaihteisia (paitsi heikkotehoisimmat) :-\
Tämäkin Fordi 100-lätkällä, vaikka paikat 6/6:lle. Oli valintakysymys rekisteröinnissä; B-kortti, satku ja pienempi kantavuus - vai C-kortti, "vaan 80km/h" ja suurempi kantavuus. Valitsin nopeamman 8) Ja kutosella jaksaa vetää jo reilusta 60km/h.
Ts. miksi ei 100km/h, jos mahdollista "samalla rahalla"?
Edit; Vanhempien 2.8 litraisella on sama homma eli vaikka on 80 lätkä takana niin ajelen 100 koska kulkee paremmin niin.
Eikait siellä 80-lätkää ole, se kuuluu pakettiautoon ei matkailuautoon? Vain satkut tarroitetaan, lätkätömät 80km/h..
-
Taitaa kaikki uudenpuoleiset m-autot olla 6vaihteisia (paitsi heikkotehoisimmat) :-\
Tämäkin Fordi 100-lätkällä, vaikka paikat 6/6:lle. Oli valintakysymys rekisteröinnissä; B-kortti, satku ja pienempi kantavuus - vai C-kortti, "vaan 80km/h" ja suurempi kantavuus. Valitsin nopeamman 8) Ja kutosella jaksaa vetää jo reilusta 60km/h.
Ts. miksi ei 100km/h, jos mahdollista "samalla rahalla"?
Edit; Eikait siellä 80-lätkää ole, se kuuluu pakettiautoon ei matkailuautoon? Vain satkut tarroitetaan, lätkätömät 80km/h..
Olet oikeassa...
On se vaan hauska että jos tuossa olis abs ja airbagit niin sillä saa ajaa 100 km/h.Muutenhan auto on sama rakenteeltaan niin eikun pittee jyrryttää 80 km/h.
PerC:ä mun mielestä.
-
kumpi parempi 80km/h vai 100km/h ?
Ei kumpikaan näistä, 90 km,n nopeus on parempi,
ei rekat puhalla kokosjan"niskaan" :o :o
-
Saatiinhan me sinutkin tänne, käyhän päivittämässä samalla ikäsi niin saadaan tuo foorumin ikäpuolikin kohdilleen.
http://karavaanari.org/index.php/topic,459.0.html (http://karavaanari.org/index.php/topic,459.0.html)
edit: varsinaiseen aiheeseen liittyen, minä kun olen ehkä tavallista autoilijaa innostuneempi seuraamaan kaikenlaista kustannuksiin liittyvää, niin sen vuoksi olen sitten lomareissuilla ajanut milloin 80 km/h ja välillä sitten 100 km/h lasissa pelkästään vaan sen vuoksi että näen nopeuden vaikutuksen kulutukseen joten molempia nopeuksia tulee edelleen käytettyä, auton valinnassa lompakko määritteli että tuli 100km/h lätkä takaseinään. :(
Ja tuo 83 km/h nopeus navissa on siitä mukava marssinopeus että ei tarvitse olla ohittelemassa muita eikä tarvitse välittää peltipoliiseista, paitsi muutamissa valtateiden kohdissa missä nopeus on pudotettu 60 km/h
-
Mihinkä nykyään lomalaisilla ,kulkimella liikuvilla,on kiire,eikös se kiire pitäis nimenomaan loppua silloin,kun lähtee reissuun !! Itse "röpöttelen reulua seitentäkymppiä",ja aina on perille keritty,ja joskus myöhemmin takaisin !!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Mihinkä nykyään lomalaisilla ,kulkimella liikuvilla,on kiire,eikös se kiire pitäis nimenomaan loppua silloin,kun lähtee reissuun !! Itse "röpöttelen reulua seitentäkymppiä",ja aina on perille keritty,ja joskus myöhemmin takaisin !!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tämä on taasen niitä asioita, joita eläkeläinen ei ehkä ymmärrä ;)
Nyt kun oli hiihtoloma, käytiin vaunun kanssa retkellä ranualla, 650km ajoa suuntaansa. Kun se vapaa on rajattu viikkoon, mahdollisimman pienen osuuden siitä haluaisi viettää ajaen. En sano, että 80km/h rajoitus harmittaisi, valtavan kivaa se vaunuilu näinkin on, mutta kyllä 100km/h nopeus silti olisi jouduttanut tuota siirtymää mukavasti ;)
Mitä tulee tuohon teiden tukkimiseen, niin minun havaintojeni mukaan, jos olen vaunun kanssa ollut jonomuodostelmassa, en ole ollut sen jonon ensimmäisenä. Kärkimiehen on helppo purkaa takaa tuleva jono.
-
Tämä on taasen niitä asioita, joita eläkeläinen ei ehkä ymmärrä ;)
Nyt kun oli hiihtoloma, käytiin vaunun kanssa retkellä ranualla, 650km ajoa suuntaansa. Kun se vapaa on rajattu viikkoon, mahdollisimman pienen osuuden siitä haluaisi viettää ajaen. En sano, että 80km/h rajoitus harmittaisi, valtavan kivaa se vaunuilu näinkin on, mutta kyllä 100km/h nopeus silti olisi jouduttanut tuota siirtymää mukavasti ;)
Mitä tulee tuohon teiden tukkimiseen, niin minun havaintojeni mukaan, jos olen vaunun kanssa ollut jonomuodostelmassa, en ole ollut sen jonon ensimmäisenä. Kärkimiehen on helppo purkaa takaa tuleva jono.
En ole aina ollut "eläkeläinen",ja ymmärrän kyllä toisten kiireet,mutta itse ajan joka kesä 780km yhtäkyytiä,mutta ajan yöllä !!! :)
-
" Ei oo mihinkään kiirus, ei niin mihinkään
Mutta täysillä päästän, notta kerkiää."
- Rehupiikles
Sata. Näillä käyttötavoilla. Jos ajaa lyhyttä matkaa tai hyvin harvoin, niin ihan sama.
Jos siis valita voi.
-
hyviä perusteita kaikki tyyni!! olipa joukossa oman ajatukseni omaava ja vielä aikas samoilla perusteilla varustettu kuivanmaan kapteeni!! ::) :P
-
Kasikympin autolla sataa "osamaksulla", yhtään osamaksuerää ei ole vielä langennut. Eipä tarvitse Euroopassa repiä lätkiä pois. Kuitenkin on kotimaassa kerinnyt ihan hyvin.
-
Kasikympin autolla sataa "osamaksulla", yhtään osamaksuerää ei ole vielä langennut. Eipä tarvitse Euroopassa repiä lätkiä pois. Kuitenkin on kotimaassa kerinnyt ihan hyvin.
..tai kääntäen; hyvin keretty satasta ajellen Euroopassa.. ;)
Ainakin alkoviautolla rupeaa soppa maistumaan kun nopeutta kasvataa 100->120 km/h :o Aivan toista kuin 80->100km/h :-X
-
..tai kääntäen; hyvin keretty satasta ajellen Euroopassa.. ;)
Ainakin alkoviautolla rupeaa soppa maistumaan kun nopeutta kasvataa 100->120 km/h :o Aivan toista kuin 80->100km/h :-X
Näin se menee. Entisellä puoli-intikallakin enimmäkseen 100-105, mutta tarvittaessa ylikin. Ja pitkällä taipaleella pienikin nopeuden nosto lyhentää matka-aikaa.
-
Nyt on sellainen kysymys johon ei taida olla vain yhtä oikeaa vastausta. Asiaan vaikuttaa myös niin monta seikkaa mm turvallisuus, laillisuus, polttoainetaloudell isuus, tien asettamat ehdot, eikä vähäisimpänä muut tien käyttäjät.
Tuulettomana kelillä hyvällä tiellä, vähällä liikennepainotteell a, esim yöllä ja vastaavissa ihanneolosuhteisa ei vaikka 110 ole mikään huono nopeus nykyaikaiselle matkailuautolle. Mutta entäs monet tiet joilla pahoja uria, routaheittoja, mäkiä mutkia, kenties rekkoja, muilla tai itsellä peräkärryjä?
Jos minä olisin Kaliffi niin määräisin suurimpaan osaan maanteistä 90km rajoituksen ja se koskisi kaikkia tielläliikkujia ;D
Tässä on yksi suurin yleiseen liikenneturvallisuu teen vaikuttava tekijä, eli ei kellään periaatteessa tarvetta ohitukseen.
On muuten jännä seikka tuo puhe nopeuden vaikutuksesta polttoainekulutukse en. Meillä iso alkoviauto ja kulutus vaihtelee nopeuden mukaan siinä 13-15l sadalla. Joten mielestäni itse nopeus ei nosta kulutusta mitenkään radikaalisti. Sama 2l kulutusero mikä tulee 80/110 välillä saattaa tulla myös kovan vastatuulen vaikutuksesta. Mitään kovin tieteellistä tutkimusta ei ole tullut tehtyä, mutta tämä on empiirisen näkemyksen lisäksi saanut vahvistusta usealta muulta matkailuauton käyttäjältä.
Toinen on aika hassu, samalla autolla ja samalla keskinopeudella voi toinen kuljettaja saada sen 2l kulutuseron, siis ihan vain pumppaavan ajotyylin johdosta ;)
-
Nyt kun oli hiihtoloma, käytiin vaunun kanssa retkellä ranualla, 650km ajoa suuntaansa. Kun se vapaa on rajattu viikkoon, mahdollisimman pienen osuuden siitä haluaisi viettää ajaen. En sano, että 80km/h rajoitus harmittaisi, valtavan kivaa se vaunuilu näinkin on, mutta kyllä 100km/h nopeus silti olisi jouduttanut tuota siirtymää mukavasti ;)
Tätä ei oikein aina tule ajatelleeksi.
Tuolla 650km matkalla vauhdin teoreettinen nosto 80->100 jouduttaa matkaa reilu 1½ tuntia. Käytännössä vauhdin ylläpito on hankalaa, koska ajettaessa 100km/h, niin edessä on paljon enemmän ohitettavia. Keskinopeus laskee myös rajoitusten vuoksi helposti. Vauhdin pidosta tulee epätasaista.
Lopulta ajan säästö jää aika marginaaliseksi. Se ei suinkaan ole enää 1½ tuntia.
Vauhdin lisäämisellä saa tyydytystä vauhdista, mutta matkanteko ei ole kovin rentouttavaa. Kulutus on sitten oma lukunsa. Ilmanvastushan on se merkittävin tekijä.
Itse ajelen useimmiten 80-88 km/h tunnissa, riippuen siitä, onko rekka perässä. Miksi ajaisin vapaa-ajallani kiireellä, kun en töissäkään täyspitkällä juurikaan yli 80km/h aja.
-
Nyt on sellainen kysymys johon ei taida olla vain yhtä oikeaa vastausta. Asiaan vaikuttaa myös niin monta seikkaa mm turvallisuus, laillisuus, polttoainetaloudell isuus, tien asettamat ehdot, eikä vähäisimpänä muut tien käyttäjät.
Tuulettomana kelillä hyvällä tiellä, vähällä liikennepainotteell a, esim yöllä ja vastaavissa ihanneolosuhteisa ei vaikka 110 ole mikään huono nopeus nykyaikaiselle matkailuautolle. Mutta entäs monet tiet joilla pahoja uria, routaheittoja, mäkiä mutkia, kenties rekkoja, muilla tai itsellä peräkärryjä?
Jos minä olisin Kaliffi niin määräisin suurimpaan osaan maanteistä 90km rajoituksen ja se koskisi kaikkia tielläliikkujia ;D
Tässä on yksi suurin yleiseen liikenneturvallisuu teen vaikuttava tekijä, eli ei kellään periaatteessa tarvetta ohitukseen.
On muuten jännä seikka tuo puhe nopeuden vaikutuksesta polttoainekulutukse en. Meillä iso alkoviauto ja kulutus vaihtelee nopeuden mukaan siinä 13-15l sadalla. Joten mielestäni itse nopeus ei nosta kulutusta mitenkään radikaalisti. Sama 2l kulutusero mikä tulee 80/110 välillä saattaa tulla myös kovan vastatuulen vaikutuksesta. Mitään kovin tieteellistä tutkimusta ei ole tullut tehtyä, mutta tämä on empiirisen näkemyksen lisäksi saanut vahvistusta usealta muulta matkailuauton käyttäjältä.
Toinen on aika hassu, samalla autolla ja samalla keskinopeudella voi toinen kuljettaja saada sen 2l kulutuseron, siis ihan vain pumppaavan ajotyylin johdosta ;)
tapsan kanssa samoilla linjoilla!! 90km/h ja siihen oma lisä tarvittaessa ja turvallisesti!! Talvella sitten toisin
-
Jos minä olisin Kaliffi niin määräisin suurimpaan osaan maanteistä 90km rajoituksen ja se koskisi kaikkia tielläliikkujia ;D
Tässä on yksi suurin yleiseen liikenneturvallisuu teen vaikuttava tekijä, eli ei kellään periaatteessa tarvetta ohitukseen.
Tämä on totta.
Yksi suurimmista onnettomuustyypeist ä on kohtaamisonnettomuu det. Ei tosin suurin, vaan suurin osa onnettomuuksista koostuu ulosajoista. Kohtaamisonnettomuu ksissa ei kuitenkaan aina ole kysymys ohittamisesta, vaan vastaan tulevan kaistalle ajautumisesta. Tämä taas johtuu monesta erilaisesta haittatekijästä, kuten terveys, väsymys, huomion siirtyminen epäolennaiseen jne.
Ei varmaankan ole syytä unohtaa myöskään alkoholia. 25% onnettomuuksista aiheutuu alkoholin vaikutuksen alaisena.
-
Meikäläisen raskaalle pieni koneiselle autolle on riittävä että saan sen kulkemaan vakkarilla navin näyttämää 82-83km/h:ssa, tasaisella. Se on tuo nopeus jännä juttu, kun sillä ei ole ylärajaa, no nyt se on joillakin super turvaa tuottavilla lisälaitteilla varustetuilla matkailuautoilla 100km/h, mutta mitenkä kauan. :o
-
Joku jo aikaisemmin viittasikin siihen keskinopeuteen.
Sillä loppujen lopuksi sitä matkaa tehdään.
Taitaa jäädä 50-60 välille maantie ajossakin. ;)
-
Joku jo aikaisemmin viittasikin siihen keskinopeuteen.
Sillä loppujen lopuksi sitä matkaa tehdään.
Taitaa jäädä 50-60 välille maantie ajossakin. ;)
niin taitaa jäädäkkin jos ei nollaa keskinopeus mittausta ja pelkästään maantie nopeus on kyllä isompi tuosta ::)
-
Tarkistin ajopäiväkirjasta että lomareissujen keskinopeus on ollut Adrialla 69 km/h
-
Tätä ei oikein aina tule ajatelleeksi.
Tuolla 650km matkalla vauhdin teoreettinen nosto 80->100 jouduttaa matkaa reilu 1½ tuntia. Käytännössä vauhdin ylläpito on hankalaa, koska ajettaessa 100km/h, niin edessä on paljon enemmän ohitettavia. Keskinopeus laskee myös rajoitusten vuoksi helposti. Vauhdin pidosta tulee epätasaista.
Lopulta ajan säästö jää aika marginaaliseksi. Se ei suinkaan ole enää 1½ tuntia.
Vauhdin lisäämisellä saa tyydytystä vauhdista, mutta matkanteko ei ole kovin rentouttavaa. Kulutus on sitten oma lukunsa. Ilmanvastushan on se merkittävin tekijä.
Itse ajelen useimmiten 80-88 km/h tunnissa, riippuen siitä, onko rekka perässä. Miksi ajaisin vapaa-ajallani kiireellä, kun en töissäkään täyspitkällä juurikaan yli 80km/h aja.
Tämä pitää paikkansa. Ja siihen mukaan vielä tauot, jotka kutistavat ajallista säästöä.
Mutta toisaalta matkan pidetessä se ajassa saatu kasvaa, ja joskus sillä voi olla iso merkitys saapuuko perille tuntia aiemmin tai myöhemmin.
Tosin vaunuilijana olen jumissa tuossa 80-rajoituksessa, joten osaltani asialla on turha spekuloida :D
-
Toi meitin kulkineen peräs o 100sen lappu, mut matkanopeutena kummiskin 85-90, kulkoo pienemmällä polttiksella. No tuli tuos hiihtolomalla kokkeiltuu sitä satastakin ku rupes yx nk. ammattiautoilia puskuris painostammaa (hällä oli suurinsallittu se 80) hää jäi siihe mäkeen eikä ennee nuuskinnu puskuria.....
-
80 - 85 km/h on ihan passeli vauhti. :)
-
Kulkineessa on satasen lätkä pepussa. Silti harvemmin sitä nopeutta tulee ajeltua moottoriteilläkään. Vitos vaihteella pystyy ajamaan leppoisan mukavasti jo 85-90 nopeuksilla. Matka-autolla tulee usein kierrettyä uusia maisemia katsellessa, paljon pienempiä päällystettyjä teitä pitkin. Noilla teillä usein on 70:kin liian suuri nopeus matka-autolle. No, liikennekin on noilla teillä olematonta, ettei taakse juuri ohituksen kärkkyjiä ilmaannu. Saa ajella maisemia ihaillen melkein itsekseen.
-
80kmh kun on kuorma-auto
-
90-100 ja joskus jopa hiukan yli tai ali
-
Satanen olis parempi mut kun ei saa aja kun 80 :-\
-
Sitähän ne rekka miehetkin pähkäilee. Mutta ei linjuri miehet, heillä on viisikymmentä henkeä kuljetettavana ja monesti kesäkumit, mutta ei 80:n murheita. :) :'(
-
Sitähän ne rekka miehetkin pähkäilee. Mutta ei linjuri miehet, heillä on viisikymmentä henkeä kuljetettavana ja monesti kesäkumit, mutta ei 80:n murheita. :) :'(
Ei linkkareillakaan pitäisi muuten olla kiire, mutta kun pikavuorojenkin aikataulut on vedetty niin tiukoiksi, ettei satakaan tahdo riittää satoi, tai paistoi.
Tilausajokuskien kiireitä kyllä ihmettelen. Niissähän aikataulun voi laatia väljemmäksikin. Ainakin itse olen laatinut.