Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: costelli - 30.09.2013 kello on 13:30
-
moi
Ajoin parkkipaikalle ja peruutin ruutuun, ja yritin laittaa ykköstä silmään mutta keppi jumi parkille. Eli pakki jäi päälle, muita vaihteita en saa päälle. Mikäpä tuosta meni, laatikko? Laatikko ei äännelly mitenkään kummallisesti kun pakin löin päälle..
-
... vuosimallihan oli -89 ja rattivaihteet.
-
Ehkä taas muistan väärin mutta eikös siinä wanhassa laatikkossa vitosen hajoaminen voinut jumittaa koko laatikon? Laatikon päästä se lappu auki ja sitten putoaa osia syliin, jos vika on siinä.
-
missä se lappu on? auton alla vaihdelaatikon päässäkö?? Tuleeko öljyt ulos
-
missä se lappu on? auton alla vaihdelaatikon päässäkö?? Tuleeko öljyt ulos
Siellä laatikon päässä on sellainen peltikansi. Ja öljyt tulee, jos ovat paikalla. Sitä kautta sen vitosen voi korjatakin, jos on rikki.
-
Siellä laatikon päässä on sellainen peltikansi. Ja öljyt tulee, jos ovat paikalla. Sitä kautta sen vitosen voi korjatakin, jos on rikki.
Muistanko täysin väärin jos väitän, että tuo peltikansi ei ulotu laatikon pohjalle asti vaan suurin osa yljyistä pysyy sisällä.
-
hajoaako totaalisesti jos meikä menee raottaan sitä kantta? Meinaan käykö kuten sarjakuvissa, hammasrattaita ja laakereita tippuu sylikaupalla kartanolle? :o
-
Se ei ole peltikansi vaan aluvalua oleva koppa. Ei sieltä mitään osia tipu syliin. On vaan töisevä irroittaa täytyy irroittaa kone lootan päädystä ja alta. Laskea sitten vaihdelaatikon päätyä alas, että saa kopan poistettua.
-
Sitä minä ounastelinkin, että koppa häätyy irrottaa. Turhan isotöinen meikälle kun ei ole paikkaa... Korjaamolle pitää hinauttaa tuo lotisko. Jos on nuo nuin herkkiä kamppeita niin ei muutako nettiautoon myymään italian vahinko kiertämään.
-
Sitä minä ounastelinkin, että koppa häätyy irrottaa. Turhan isotöinen meikälle kun ei ole paikkaa... Korjaamolle pitää hinauttaa tuo lotisko. Jos on nuo nuin herkkiä kamppeita niin ei muutako nettiautoon myymään italian vahinko kiertämään.
Mitäs tuosta,jos on hyvä koppanen,vaihtolaatikko !
-
Sitä minä ounastelinkin, että koppa häätyy irrottaa. Turhan isotöinen meikälle kun ei ole paikkaa... Korjaamolle pitää hinauttaa tuo lotisko. Jos on nuo nuin herkkiä kamppeita niin ei muutako nettiautoon myymään italian vahinko kiertämään.
Jos en väärin muista, niin tällä palstalla tai tuolla
toisella, oli joku tehnyt tuon vitos remontin
matkan varrella.
Muistaisko joku paremmin. Mutta hyvin oli onnistunut.
-
mjuup, ei tällä iällä jaksa ruveta hääriin auton alla :)
-
Voihan se vika olla jossain muuallakin.?
Joku osa irronnu vaihteen valitsimen ja
vaihteiston väliltä.?
-
Voihan se vika olla jossain muuallakin.?
Joku osa irronnu vaihteen valitsimen ja
vaihteiston väliltä.?
Jos joku tanko on irronnut,keppi pitäisi olla pakkiasennossa vetelä,jos on tiukasti kiinni,vika laatikossa !
-
alkuperäsest selityksestä sain sen käsityksen jot lootan sisällä on siirtäjän nokka hypänny väärään väliin kun pakkia otettu pois päältä.. ei oo ensimmäinen kerta, vaihe lootan koppa pois ja vitosen siirtäjästä tökätä pakki pois päältä ja taas kaikki toimii kunnes joku hätänen riuhtasee pakin huolimattomasti pois päältä, uus loota ei tee tota mutt hieman kulunut siirtäjän nokka kyllä onnistuu
-
alkuperäsest selityksestä sain sen käsityksen jot lootan sisällä on siirtäjän nokka hypänny väärään väliin kun pakkia otettu pois päältä.. ei oo ensimmäinen kerta, vaihe lootan koppa pois ja vitosen siirtäjästä tökätä pakki pois päältä ja taas kaikki toimii kunnes joku hätänen riuhtasee pakin huolimattomasti pois päältä, uus loota ei tee tota mutt hieman kulunut siirtäjän nokka kyllä onnistuu
Sehän siellä on mitä todennäköisimmin tapahtunut. Vaatii vaan sen päädyn avaamisen.
-
Minulla oli aikoinaan Zephyr 6. Siinä jäi joskus pakki päälle, rattivaihde kun oli. Moottorin kun sammutti, ja nuttuutti vaihdekeppiä voimakkaasti, välitysvivut nuljahti kohdalleen ja pelasi taas hyvin. :D
-
Aikoinaan 127 fiatista irtosi koko vaihdekeppi lattiasta... ;)
-
Hieman ohi aiheesta,mutta kyllä autossa pitää olla kone "oikeinpäin",latikko ja kardaani jatkona,ei ole vaihteisto ongelmia,eikä vetoakseli vikoja,sorry!!!
-
Hieman ohi aiheesta,mutta kyllä autossa pitää olla kone "oikeinpäin",latikko ja kardaani jatkona,ei ole vaihteisto ongelmia,eikä vetoakseli vikoja
Thumb Thumb
-
Jos en väärin muista, niin tällä palstalla tai tuolla
toisella, oli joku tehnyt tuon vitos remontin
matkan varrella.
Muistaisko joku paremmin. Mutta hyvin oli onnistunut.
Muistat oikein. Siitä oli joskus vuosia sitten juttu Caravan-lehdessä. Hinasivat jossain Euroopassa Viiatin campingille ja korjasivat. Laatikkoa irroittamatta. Juttu meni Viiatin mukana, joten en voi sitä kopioida tähän... Tästä jutusta olen MUISTAVINANI, että laatikko jäi jumiin.
-
keppi on jämäkkä. Voi olla tuo viimeinen kun laitoin aika nopsaa tuon pakin päälle, kun vain viitsis mennä auton alle... mistä tiedän mitä kohtaa pitää ronklata? Mielikuvissa näen vain laakereita ja hammasrattaita niin maan perk.... onk jossain jotain räjäytyskuvaa notta näen oikean kohdan. Kaikkia muita osaan korjata autossa mutta vaihelaatikkoa ei oo ikänä tarvinu koskea.
-
-ei tartte könytä auton alle.. kuskin puoleinen eturengas pois.
-mahdollinen muovi pois vaihdelaatikon ja rengaskotelon välistä.
-sitt näkyy kokonaan tai osittain vaihdelootan päässä peltinen tai alumiininen päätykoppa, muistelen ett peltisen sai pois paikaltaan täss vaihees, jos ei sovi irrottamaan niin konehuoneesta löysätä vaihe lootan kannatin pultti jotta vaihelootan perä kääntyy alaspäin"kone kallistuumyös,muista tukea ettei retkaha,esim tunkki alle"
-sitt koppa pois
-siet näkkyy vitosen rattaat ja vitosen kytkentäratas ja sen käyttö akseli
-muistaakseni vitosen siirtäjää painamalla pakki lähtee pois päältä, elä siirrä liikaa ettei vitonen mee päälle ...
-sitt testaus kepistä ja homma takaperin läjään
-öljyn lisäys
-
On se hyvä kun on tietäjiäkin Thumb
-
kuulostaa helpolta ;D mutta käytäntö varmaan ihan muuta :laugh: tunkilla lotisko ylös vain josko tästä innostuis. huoh... laitan vaikka tänne jos saan tuon peukaloitua! Mahottomasti kiitoksia allihuuppa!
-
Hieman ohi aiheesta,mutta kyllä autossa pitää olla kone "oikeinpäin",latikko ja kardaani jatkona,ei ole vaihteisto ongelmia,eikä vetoakseli vikoja,sorry!!!
Terve!
Ot:ksi mennee, mutta eiköhän perho-ukko nyt koputeta puuta ;D ;D ;D
-
Terve!
Ot:ksi mennee, mutta eiköhän perho-ukko nyt koputeta puuta ;D ;D ;D
Mutta mikä sulla on allekirjoituksen keskimmäinen rivi? :-\
-
keppi on jämäkkä. Voi olla tuo viimeinen kun laitoin aika nopsaa tuon pakin päälle, kun vain viitsis mennä auton alle... mistä tiedän mitä kohtaa pitää ronklata? Mielikuvissa näen vain laakereita ja hammasrattaita niin maan perk.... onk jossain jotain räjäytyskuvaa notta näen oikean kohdan. Kaikkia muita osaan korjata autossa mutta vaihelaatikkoa ei oo ikänä tarvinu koskea.
Hajoituskuva löytyy täältä http://www.tamgears.com/
-
Kävi joskus ihan samanlainen tapaus 88 vuoden Ducato 2,5 TD:ssä eli pakki jäi päälle eikä saanut enää pois. Vika ei kuitenkaan ollut laatikon sisällä vaan vaihdevivustolta sinne laatikolle menevän akselin alapäässä oli siinä kuminen välilaippa ja sen alempi kiinnityspuolisko oli antanut periksi ja revennyt irti, ihan pellistä prässätty kun oli vaan. Ei näe päältäpäin onko ehjä, mutta pyydä joku heiluttelemaan vaihdevipua ja katso itse moottoritilasta että laatikkoon sisään menevässä siirtoakselisssa, siis siinä laipan alapuolisessa osassa on oikeasti liikettä.
-
Mutta mikä sulla on allekirjoituksen keskimmäinen rivi? :-\
Terve!
:o ?
-
Terve!
:o ?
Etuvetone näemmä :P
Volvo 850 stw -96
-
Etuvetone näemmä :P
Terve!
Niin ?
Edit: En nyt oikeen ymmärrä miten toi volvo liittyy asiaan edes ot:nä. Tosin on sitäkin laiteltu vuosien mittaan huomattavilla summilla, millon mitäkin.
Kommentillani perho-ukon kommenttiin tahdoin vain ilmaista näkemykseni, ettei kovasti kannata
"Kehuskella" taka- sen paremmin kuin etuvetoisillakaan kulkimilla. Ikä tekee tehtävänsä kaikkiin kulkimiin... ja kuskeihin myös.