Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 22.09.2013 kello on 19:23
-
Ohessa 3 linkkiä minkä takaa pitäis löytyä tai pareminkin kuulua ääniä. Äänet lähtee tod.näk. hymerini vaihdelaatikosta joka on sanomassa vissiin että poks. Jos vaan äänet antais vinkkiä mikä siellä on menossa niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta.
Ääni kuuluu vain vetopäällä ja moottorilla jarruttaessa.
http://picosong.com/yBdR
http://picosong.com/yBdX
http://picosong.com/yBdu
-
Kysmys nro yksi kuuluu: Liekö ääneen muutos suhteessa kierroslukuun (joka vaihteella alkaa uusiksi), vai nopeuteen?
Jos tuo ääni on pyörien, eikä moottorin kierrosnopeuteen suhteessa, olet todennäköisesti voittanut vaihteistoosi uuden perän, tai ainakin mainittuun kapineeseen liittyviä laakereita. Toki on mahdollista, että joku irrallaan roikkuva osa laahaa johonkin. Äänistä ei ihan heti ota selkoa. Kysymyseen vastaaminen kuitenkin antaa suuntaa jatkoetsinnöille.
-
Kysmys nro yksi kuuluu: Liekö ääneen muutos suhteessa kierroslukuun (joka vaihteella alkaa uusiksi), vai nopeuteen?
Jos tuo ääni on pyörien, eikä moottorin kierrosnopeuteen suhteessa, olet todennäköisesti voittanut vaihteistoosi uuden perän, tai ainakin mainittuun kapineeseen liittyviä laakereita. Toki on mahdollista, että joku irrallaan roikkuva osa laahaa johonkin. Äänistä ei ihan heti ota selkoa. Kysymyseen vastaaminen kuitenkin antaa suuntaa jatkoetsinnöille.
Lainattu vastaus antaa hyvin osviittaa jatko tutkimuksille. Laakeri vialtahan se vaikuttaisi.
-
Kysmys nro yksi kuuluu: Liekö ääneen muutos suhteessa kierroslukuun (joka vaihteella alkaa uusiksi), vai nopeuteen?
Jos tuo ääni on pyörien, eikä moottorin kierrosnopeuteen suhteessa, olet todennäköisesti voittanut vaihteistoosi uuden perän, tai ainakin mainittuun kapineeseen liittyviä laakereita. Toki on mahdollista, että joku irrallaan roikkuva osa laahaa johonkin. Äänistä ei ihan heti ota selkoa. Kysymyseen vastaaminen kuitenkin antaa suuntaa jatkoetsinnöille.
Vain nopeus vaikuttaa ääneen.....jos se olis perä mikä on rikki niin eikö ääni kuuluis sillonki kun kytkinpoljin on pohjassa?
-
Perän (tasauspyörästön) laakerointi tulee ensiksi mieleen.
-
Perän (tasauspyörästön) laakerointi tulee ensiksi mieleen.
Huolimatta siitä että ääni ei kuulu kun kytkin on pohjassa?
Ja vielä semmonen kommentti että ääni häipyi välissä lähes kuulumattomiin kun ajeltiin Rovaniemeltä Ouluun...joku laakerihan se ääntää, se on varmaa mutta mikä niistä? Taitaa olla vaikea paikallistaa
-
Vain nopeus vaikuttaa ääneen.....jos se olis perä mikä on rikki niin eikö ääni kuuluis sillonki kun kytkinpoljin on pohjassa?
Ainakin se muuttuis, kun vehkeitä pyörittäis pyörät eikä moottori.
Koitas nostaa keula ylös ja pyöritä systeemiä paikallan, eri vaihteilla. Jos ääni kuuluu, saisi ehkä jonkun viitteen suunnasta.
-
Kun kytkin on pohjassa kone ei vastusta pyörimistä ja silloin laakerilla ei ole kuormaa.
-
...jos se olis perä mikä on rikki niin eikö ääni kuuluis sillonki kun kytkinpoljin on pohjassa?
Mahdollisuuksia piisaa, eikä mikään voita paikan päällä testaamista (pitikö asua Oulussa. Etelämpänä oltaisiin jo koeajettu tuo peli).
Nimenomaan kuorman lisääminen (veto, tai moottorijarrutus) vahingoittuneeseen kohtaan aiheuttaa ääntä ensiksi. Öljykalvo laakereiden ja hammasrattaiden pinnalla pysyy ehjänä hiukan hajonneessakin osassa, jos ei painetta tule liikaa. Siksi se kytkimen polkaisu hiljentää.
Äänen häviäminen kuulumattomiin johtunee lämpiämisestä. Kaikki moottorin palat toimivat paremmin tasaisesti lämminneinä. Lämpölaajeneminen hiukan kiristää kuluneita välejä.
Joka tapauksessa vaikuttaisi askin purkamiselta, jos ei onnistu löytämän vikaa vetoakseleiden kohdilla. Vetonivelen pitäisi kyllä olla tosi omituisessa kunnossa tuollaiselta kuulostaakseen, vaan maailmahan on omituisia asioita täynnä. Voihan se olla vaikka irtoamassa.
-
Jos purku töihin alkaa niin kannattaa ottaa ensin perämurikka hajalle. Jos vika on poskilaakereissa niin ei tarvitse koko laatikkoa purkaa ja irrottaa. Hajoitus kuvat löytyy Tamgearin sivuilta.
-
Sain yhden äänianalyysin lisää joka kertoi että laatikon pääakselin laakeri olis sanomassa yhteistyösopparin irti. Menee kuulemma noilla ajokilometrimäärill ä yleensä ekana.
-
Sain yhden äänianalyysin lisää joka kertoi että laatikon pääakselin laakeri olis sanomassa yhteistyösopparin irti. Menee kuulemma noilla ajokilometrimäärill ä yleensä ekana.
Siis minkälaisilla kilometreillä?
-
Moro Minusta kuulostas äänenperusteella, ja jos kytkintä painamalla saa äänen lakkaamaan,niin veikkaisin kytkimenpainelaaker ia.
-
Moro Minusta kuulostas äänenperusteella, ja jos kytkintä painamalla saa äänen lakkaamaan,niin veikkaisin kytkimenpainelaaker ia.
Kytkimen painelaakeri alkaa yleensä ääntämään kun kytkintä painaa.
-
Vaikuttaako ääneen onko nelonen tai vitonen, jos vitonen ja ykkönen/kakkonen pahin ni veikkais sivuakselin takapäätä, mutt kyll se pääakselin laakeri on aika yleinen, ei muutaku murusiksi ja kaikki laakerit vaihtoon ja ny ku viell liikkuu ni kannattas aatella synkrojen toimivuus , ne on nii hankala arvioida ku ne on hyppysissä. loppujen lopuksi toi fiiun loota on aika yksinkertanen korjattavaksi..
edit juu jos se ääni on parraimmillaan vitosell ja pikku vaihteil ni kannattas vaihtaa lootan takapään laakerit ku se on helppo homma loota paikallaan
-
Siis minkälaisilla kilometreillä?
227tkm
-
227tkm
:o
-
Vaikuttaako ääneen onko nelonen tai vitonen, jos vitonen ja ykkönen/kakkonen pahin ni veikkais sivuakselin takapäätä, mutt kyll se pääakselin laakeri on aika yleinen, ei muutaku murusiksi ja kaikki laakerit vaihtoon ja ny ku viell liikkuu ni kannattas aatella synkrojen toimivuus , ne on nii hankala arvioida ku ne on hyppysissä. loppujen lopuksi toi fiiun loota on aika yksinkertanen korjattavaksi..
edit juu jos se ääni on parraimmillaan vitosell ja pikku vaihteil ni kannattas vaihtaa lootan takapään laakerit ku se on helppo homma loota paikallaan
Ei isommin vaikuta ääneen se mikä vaihde on päällä...vain nopeus ja se kuin raskaasti painaa kaasua tai jarruttaa moottorilla.
Käväsen huomenaamulla Virho&Raitiolla niin kuuntelevat livenä ja katotaan mikä tuomio sieltä tulee.
-
Ei isommin vaikuta ääneen se mikä vaihde on päällä...vain nopeus ja se kuin raskaasti painaa kaasua tai jarruttaa moottorilla.
Käväsen huomenaamulla Virho&Raitiolla niin kuuntelevat livenä ja katotaan mikä tuomio sieltä tulee.
Virhon Sakke on oikea Fiat guru...oikein pätevä ukko
-
En saa tiedostoja kuunneltua tähän hätään mutta eikös näistä ole vitosen rattaita hajonnut?
-
En saa tiedostoja kuunneltua tähän hätään mutta eikös näistä ole vitosen rattaita hajonnut?
Se Wanha laatikko, joka vaatii paljon öljyä... Mutta yleensä ne hajoavat ilman ennakkovaroitusta ja tässähän ei ole kysymys vain vitosesta.
-
Ei isommin vaikuta ääneen se mikä vaihde on päällä...vain nopeus ja se kuin raskaasti painaa kaasua tai jarruttaa moottorilla.
Käväsen huomenaamulla Virho&Raitiolla niin kuuntelevat livenä ja katotaan mikä tuomio sieltä tulee.
Kuulostaa perä vialta jos ääni tulee laatikosta,mutta etkö vaihatellu joku aika sitten moottorin kumityyyjä ettei sieltä ois joku pettänyt? Nämä on pelkkiä arvailuja kun en kampetta ole livenä nähny. Eiköhän tuo propleema selviä huomenna pajalla joko isän tai pojan toimesta Thumb
-
Kuulostaa perä vialta jos ääni tulee laatikosta,mutta etkö vaihatellu joku aika sitten moottorin kumityyyjä ettei sieltä ois joku pettänyt? Nämä on pelkkiä arvailuja kun en kampetta ole livenä nähny. Eiköhän tuo propleema selviä huomenna pajalla joko isän tai pojan toimesta Thumb
Käyty korjaamolla. Isä käväs kyytissä istumassa ja tuomio oli että laatikon laakerivika. Poika teki semmosen tarjouksen korjauksesta ettei tarvi lähtä käväseen Rovaniemellä laatikon vaihdossa. Sieltä olis saanu laakeroidun laatikon vaihdettuna 1200e Lapin Korjaamopalvelut ky:stä. Laatikko siis laakeroidaan.
-
No hyvä että auto tulee kuntoon Thumb
-
Laatikko siis laakeroidaan.
Ja samalla sitten vaihtuu kytkin? Itse kytkin kestää varmaan vielä toisen mokoman, enemmänkin mutta noilla vuosilla on käytetty kelvottomia painelaakereita. Eli painelaakerin holkki on terästä ja kun se liikkuu vaidelaatikon teräksisen holkin päällä, niin syntyy mielenkiintoinen tilanne kun välissä on vähän hiekanpölyä ja paketti leikkaa kiinni.....
Nm. '17% lasku ja mutka edessä'
-
Ja samalla sitten vaihtuu kytkin? Itse kytkin kestää varmaan vielä toisen mokoman, enemmänkin mutta noilla vuosilla on käytetty kelvottomia painelaakereita. Eli painelaakerin holkki on terästä ja kun se liikkuu vaidelaatikon teräksisen holkin päällä, niin syntyy mielenkiintoinen tilanne kun välissä on vähän hiekanpölyä ja paketti leikkaa kiinni.....
Nm. '17% lasku ja mutka edessä'
Juu, ehdottomasti...uusi kytkinpaketti painelaakereineen tilattu ja vaihtuu samalla aukasulla.
-
Oliko puhetta minkä tuon aiheuttaa. Olisiko esim. öljyt vaihtamalla ja ylitäyttämällä säännöllisesti päässyt pidemmälle tuolla laatikolla. Aika pienillä kilometreillä tuo kuitenkin on hajonnut.
-
Oliko puhetta minkä tuon aiheuttaa. Olisiko esim. öljyt vaihtamalla ja ylitäyttämällä säännöllisesti päässyt pidemmälle tuolla laatikolla. Aika pienillä kilometreillä tuo kuitenkin on hajonnut.
Veikkaus huoltomieheltä oli että on ollu liian vähän öljyä....laiskuus maksaa, sanotaan....eli olis pitäny (tuo kuuluisa sanapari) tarkistaa/vaihtaa öljyt aikanaan. Jatkossa tulen tod.näk. vaihtamaan laatikon öljyt samalla ku moottorinkinkin. Varsin halpa investointi rempan hintaan nähden.
-
Veikkaus huoltomieheltä oli että on ollu liian vähän öljyä....laiskuus maksaa, sanotaan....eli olis pitäny (tuo kuuluisa sanapari) tarkistaa/vaihtaa öljyt aikanaan. Jatkossa tulen tod.näk. vaihtamaan laatikon öljyt samalla ku moottorinkinkin. Varsin halpa investointi rempan hintaan nähden.
Ok
Joka öljynvaihdolla noita tuskin kannattaa vaihtaa, pinnan voi tietty tarkastaa. 60-80 000 monessa on ilmoitettu vaihtoväliksi ja siihen olen itse pyrkinyt, tosin onnistumatta koska omassa laatikon ja perän öljyillä ajettu nyt 90.000km.
Josko ennen talvea vaihtaisi ne.
-
Veikkaus huoltomieheltä oli että on ollu liian vähän öljyä...
Käsittääkseni sellainen loota, jossa on myös öljytikku= vähintään sentti yli ylärajan. Ei se silloin vaadi hirveen tiheää vaihtoa.
-
Käsittääkseni sellainen loota, jossa on myös öljytikku= vähintään sentti yli ylärajan. Ei se silloin vaadi hirveen tiheää vaihtoa.
Minulla ei tuota öljy tikkua ole löytynyt..on vain kaksi ruuvia toisesta öljy pihalle ja toisesta sisään..jos haluaa "yli" täyttää niin sitten auto pitää olla kallellaan.
-
Minulla ei tuota öljy tikkua ole löytynyt..on vain kaksi ruuvia toisesta öljy pihalle ja toisesta sisään..jos haluaa "yli" täyttää niin sitten auto pitää olla kallellaan.
Sulla on niin uus Viiatti, ei se varmaan ylitäyttöä tarvikaan....
-
Sulla on niin uus Viiatti, ei se varmaan ylitäyttöä tarvikaan....
Joo vimpan päälle uus vm-99
-
Minulla ei tuota öljy tikkua ole löytynyt..on vain kaksi ruuvia toisesta öljy pihalle ja toisesta sisään..jos haluaa "yli" täyttää niin sitten auto pitää olla kallellaan.
Siin sun mallissa se ylitäyttö peruutusvalo kytkimen kautta
-
Siin sun mallissa se ylitäyttö peruutusvalo kytkimen kautta
No tuo täytyy tutkia mistä löytyy ..vois vaikka vaihtaa ennen pakkasia tai sitten lumien sulattua..
-
Veikkaus huoltomieheltä oli että on ollu liian vähän öljyä....laiskuus maksaa, sanotaan....eli olis pitäny (tuo kuuluisa sanapari) tarkistaa/vaihtaa öljyt aikanaan. Jatkossa tulen tod.näk. vaihtamaan laatikon öljyt samalla ku moottorinkinkin. Varsin halpa investointi rempan hintaan nähden.
Itse itseäni siteeraten totean että laiskuus maksaa tosiaan...laatikoss a oli ollut vähän yli 2 litraa öljyä joten ei ihme että paikat alko rapistua. Nyt on lootaan vaihdettu kaikki laakerit perän poskilaarereita myöten ja se kamala ääni hävisi. Huoltomies sanoi että jos
täysin hiljaseksi halua laatikon niin vitosvaihteen korjaussarjan (390e) vielä kun laittais niin olispa hyvä. En raskinut tähän sysyyn.
Jatkossa tosiaan pitää tarkistella öljyt mutta jäi autoa noutaessa kysymättä että mistä sen voi tarkistaa...kyseess ä siis vanhempi laatikko (se jossa suositellaan ajamaan nelosella alle 80km/h). Onko siellä jossaki mittatikku ja jos niin missäpäin, kuva olis tietty kullan arvoinen.
Että näillä mennään.
-
Itse itseäni siteeraten totean että laiskuus maksaa tosiaan...laatikoss a oli ollut vähän yli 2 litraa öljyä joten ei ihme että paikat alko rapistua. Nyt on lootaan vaihdettu kaikki laakerit perän poskilaarereita myöten ja se kamala ääni hävisi. Huoltomies sanoi että jos
täysin hiljaseksi halua laatikon niin vitosvaihteen korjaussarjan (390e) vielä kun laittais niin olispa hyvä. En raskinut tähän sysyyn.
Jatkossa tosiaan pitää tarkistella öljyt mutta jäi autoa noutaessa kysymättä että mistä sen voi tarkistaa...kyseess ä siis vanhempi laatikko (se jossa suositellaan ajamaan nelosella alle 80km/h). Onko siellä jossaki mittatikku ja jos niin missäpäin, kuva olis tietty kullan arvoinen.
Että näillä mennään.
Hyvä että sait kuntoon! tekikö virho vai joku muu rempan?
-
Itse itseäni siteeraten totean että laiskuus maksaa tosiaan...laatikoss a oli ollut vähän yli 2 litraa öljyä joten ei ihme että paikat alko rapistua. Nyt on lootaan vaihdettu kaikki laakerit perän poskilaarereita myöten ja se kamala ääni hävisi. Huoltomies sanoi että jos
täysin hiljaseksi halua laatikon niin vitosvaihteen korjaussarjan (390e) vielä kun laittais niin olispa hyvä. En raskinut tähän sysyyn.
Jatkossa tosiaan pitää tarkistella öljyt mutta jäi autoa noutaessa kysymättä että mistä sen voi tarkistaa...kyseess ä siis vanhempi laatikko (se jossa suositellaan ajamaan nelosella alle 80km/h). Onko siellä jossaki mittatikku ja jos niin missäpäin, kuva olis tietty kullan arvoinen.
Että näillä mennään.
Jos siellä on tikku niin se on perämurikassa moottoripaketin alatukikorvakon yläpuolella.
-
Onko siellä jossaki mittatikku ja jos niin missäpäin, kuva olis tietty kullan arvoinen.
Kuvaa ei nyt ole, mutta kyllä se siellä laatikon päällä on, jos on ollakseen. OIsko ollut niin, että piti käpelöidä alakautta?
En minä enää muista.... :-[
-
Onko siellä jossaki mittatikku ja jos niin missäpäin, kuva olis tietty kullan arvoinen.
(http://s9.postimg.org/kmer83b6z/fiat_ducato_1576719_b_0f1655d217998dcc.jpg) (http://postimg.org/image/kmer83b6z/)
Tuossahan tuo näkyy perämurikassa ja alakauttahan sinne melkein on päästävä, jos ei omista erikoisen pitkiä käsiä , et ylettäis yläkautta.
-
Jälleen tommone viiatin romu,, ei kestä loota ilman öljyy :o ihme vehkeit :D
Hyvä ett sait kuntoon, toivottavasti joku muuuki oppi tästä jottai ja tarkastaa öljyt lootast, monesti jää huolloissa kyseinen homma tekemäti..
-
Tuossahan tuo näkyy perämurikassa ja alakauttahan sinne melkein on päästävä, jos ei omista erikoisen pitkiä käsiä , et ylettäis yläkautta.
Kyllä normaali 180 cm pitkä mies ylettää mittatikkuun yläkauttakin kun ottaa varapyörän pois.
-
Hyvä että sait kuntoon! tekikö virho vai joku muu rempan?
Virho&Raitio kyllä...kytkinpolji n on vaan oudon ylhäällä ja johtuu kuulemma tarvikekytkinsarjan mukana tulleesta paineasetelmasta... ja ainaki kerran meinas pakki olla menemättä päälle??? Siihen oli selityksenä väljä vaihteesiirtovivust o..outoa sinäänsä kun kaikki vaihteet pakkia myöten toimi hienosti ennen remonttia.
-
(http://s9.postimg.org/kmer83b6z/fiat_ducato_1576719_b_0f1655d217998dcc.jpg) (http://postimg.org/image/kmer83b6z/)
Tuossahan tuo näkyy perämurikassa ja alakauttahan sinne melkein on päästävä, jos ei omista erikoisen pitkiä käsiä , et ylettäis yläkautta.
No huhhuh...eikun päälleen konehuoneeseen niin eiköhän se sieltä löydy.
-
Niin tosiaan kommentteja kytkinpolkimen "ylösnousemiseen" ja pakin päälle menemättömyyteen kaipaan nyt. Ei ens kesän reissuilla huvittais alkaa pakin kanssa saikkaamaan.
-
Niin tosiaan kommentteja kytkinpolkimen "ylösnousemiseen" ja pakin päälle menemättömyyteen kaipaan nyt. Ei ens kesän reissuilla huvittais alkaa pakin kanssa saikkaamaan.
Jos kytkin toimii vaijerin välityksellä kytkinkopan puoleisessa päässä on säätö. Siitä vain hieman aukipäin. Voi auttaa myös pakin päälle menoon jon on säädetty todella tiukalle.
-
Jos kytkin toimii vaijerin välityksellä kytkinkopan puoleisessa päässä on säätö. Siitä vain hieman aukipäin. Voi auttaa myös pakin päälle menoon jon on säädetty todella tiukalle.
Vaijerillahan se taitaa tuossa olla. Huoltomies vain taisi sanoa tosiaan että tarvikekytkinpaketi ssa on semmonen paineasetelma että pitää säätää noin että irrottaa kunnolla....liekkö pitänee paikkaansa?
-
Vaijerillahan se taitaa tuossa olla. Huoltomies vain taisi sanoa tosiaan että tarvikekytkinpaketi ssa on semmonen paineasetelma että pitää säätää noin että irrottaa kunnolla....liekkö pitänee paikkaansa?
Kun polin nousee liian ylös tulee jatkossa ongelma kytkimen luistamisen muodossa. Kun levy kuluu niin paineasetelman käpälät tulevat ulospäin ja polkimen pitäisi päästä nousemaan lisää ja jossakin vaiheessa loppuu vara. En ole ikinä kuullut paineasetelmasta jonka pitäisi irroittaa tavallista enemmän. On tainnut asentajalla laiskuus iskeä ja ei ole viitsinyt löysätä säätöä.
-
Kun polin nousee liian ylös tulee jatkossa ongelma kytkimen luistamisen muodossa. Kun levy kuluu niin paineasetelman käpälät tulevat ulospäin ja polkimen pitäisi päästä nousemaan lisää ja jossakin vaiheessa loppuu vara. En ole ikinä kuullut paineasetelmasta jonka pitäisi irroittaa tavallista enemmän. On tainnut asentajalla laiskuus iskeä ja ei ole viitsinyt löysätä säätöä.
Jotensakkin näin maalaisjärjelläkin ajateltuna voisi olla. Eli onkos nyt näin että kun tuonne laitettin uusi kytkin ja asetelma niin asentajalta jäi säätö kokonaan tekemättä ja että olisi pitänyt kuitenkin säätää kun uusi setti laatikon päässä.
-
Todennäköisesti näihin käynyt on otettu vaijerin tuki vaihdelaatikosta irti ja laitettu takaisin paikoilleen vaijerin säätöön koskematta. Nyt voi pakki ongelma johtua siitä, että kun painetaan kytkinpoljin pohjaan niin kytkinkäpälät pohjaavat ja ottavat kytkimen keskiöön kiinni jolloin vaihdelaatikossa on taas tavallaan veto päällä.
-
Nyt voi pakki ongelma johtua siitä, että kun painetaan kytkinpoljin pohjaan niin kytkinkäpälät pohjaavat ja ottavat kytkimen keskiöön kiinni jolloin vaihdelaatikossa on taas tavallaan veto päällä.
Samahan tuo pitäisi olla kaikilla vaihteilla... Turhan teoreettinen ajatus!
-
Pakilla ei ole synkronirengasta jarruttamassa kytkeytymistä.
-
Pakilla ei ole synkronirengasta jarruttamassa kytkeytymistä.
Niin, sillonhan se huutaa....
-
Todennäköisesti näihin käynyt on otettu vaijerin tuki vaihdelaatikosta irti ja laitettu takaisin paikoilleen vaijerin säätöön koskematta. Nyt voi pakki ongelma johtua siitä, että kun painetaan kytkinpoljin pohjaan niin kytkinkäpälät pohjaavat ja ottavat kytkimen keskiöön kiinni jolloin vaihdelaatikossa on taas tavallaan veto päällä.
Kävin tuossa autolla vähän tutkimassa taas asiaa ennenkuin kevät ja kesä koittaa. Homma meni niin että kun painoin kytkinpolkimen pohjaan ei pakki mennyt päälle. Aloin nostamaan poljinta hittaasti ylös samalla "vedättäen" pakkia päälle paakasta niin kas kummaa, kun olin noin 2-3cm nostanut poljinta solahti pakki päälle. Testailin tämän muutaman kerran ja tottatotisesti näin se toimi. Pitää soitella huoltoliikkeeseen tässä kuukauden-parin päästä ja kysyä aikaa että säätävät kytkimen kohilleen...."takuuseen" tietysti.
-
Toi sun kuvaama tilanne tarkottaa sitä, että kytkin irrottaa tosi hyvin ja vaihelootan rattaat ei pyöri lainkaan koneen matkassa, mikä taas johtaa siihen ett pakin ratas ei kytkeydy koska hampaat on vastakkain, kun löysäät hieman kytkintä ja rupee rattaat pikkuhijaa pyöriskeleen ja sielt löytyy se väli mihi pakkiratas uppoo..
eli jos siirrät kepin valmiiksi pakin kohalle japolkaset kytkimen pohjaan ja välittömästi siirrät pakille niin mitään ongelmaa ei silloin ole... toi vaijjerin löysäys tietenki hieman helpottaa asia, va silloin ei kytkin irroita täydellisesti.. toinen mikä auttaa asiaa, ajaa laatikon lämpimäksi niin lämmin öljy jarruttaa vähemmän rattaiden vapaana pyörimistä..
Muilla vaihteilla ei esiinny kyseistä ongelmaa koska synkronoiduissa vaihteissa on terävät nokat kytkentä rattaissa, joten siell ei oo tota hammasrattaan kytkeytymis ongelmaa...
-
Toi sun kuvaama tilanne tarkottaa sitä, että kytkin irrottaa tosi hyvin ja vaihelootan rattaat ei pyöri lainkaan koneen matkassa, mikä taas johtaa siihen ett pakin ratas ei kytkeydy koska hampaat on vastakkain, kun löysäät hieman kytkintä ja rupee rattaat pikkuhijaa pyöriskeleen ja sielt löytyy se väli mihi pakkiratas uppoo..
eli jos siirrät kepin valmiiksi pakin kohalle japolkaset kytkimen pohjaan ja välittömästi siirrät pakille niin mitään ongelmaa ei silloin ole... toi vaijjerin löysäys tietenki hieman helpottaa asia, va silloin ei kytkin irroita täydellisesti.. toinen mikä auttaa asiaa, ajaa laatikon lämpimäksi niin lämmin öljy jarruttaa vähemmän rattaiden vapaana pyörimistä..
Muilla vaihteilla ei esiinny kyseistä ongelmaa koska synkronoiduissa vaihteissa on terävät nokat kytkentä rattaissa, joten siell ei oo tota hammasrattaan kytkeytymis ongelmaa...
Oolrait...johtuuko tää sitten uudesta kytkinpaketista mikä laitettiin? Kun ennen lootaremppaa kaikki vaihteet toimi hienosti. Ja muutekin..miten on mahdollista että joka ikinen kerta kun painan kytkimen pohjaan niin luulis että etes joka toinen kerta sattuis rattaat oikeille kohdille?
Soittelin Rovaniemelle Pertti Jänkälälle Lapin Korjaamopalvelut Ky:hyn ja hänenkin mielestä minun tulee vaatia että laittavat vaihteet kuntoon ilman eri maksua..tai jos jotain puslia pitää uusia niin varaosien hinnan voin maksaa.
-
Oolrait...johtuuko tää sitten uudesta kytkinpaketista mikä laitettiin? Kun ennen lootaremppaa kaikki vaihteet toimi hienosti. Ja muutekin..miten on mahdollista että joka ikinen kerta kun painan kytkimen pohjaan niin luulis että etes joka toinen kerta sattuis rattaat oikeille kohdille?
Soittelin Rovaniemelle Pertti Jänkälälle Lapin Korjaamopalvelut Ky:hyn ja hänenkin mielestä minun tulee vaatia että laittavat vaihteet kuntoon ilman eri maksua..tai jos jotain puslia pitää uusia niin varaosien hinnan voin maksaa.
Jos pakki kummiskin menee joka kerta päälle ku hieman nostat kytkintä lattiasta nii silloin on kyse edelläkertomastani tapauksesta.
Monessa autossa tuota ei tapahdu kuin kylmillä öljyillä jolloin rattaat ei pyöri ittekseen moottorin matkass kun kytkin on pohjassa..
-
Jos pakki kummiskin menee joka kerta päälle ku hieman nostat kytkintä lattiasta nii silloin on kyse edelläkertomastani tapauksesta.
Monessa autossa tuota ei tapahdu kuin kylmillä öljyillä jolloin rattaat ei pyöri ittekseen moottorin matkass kun kytkin on pohjassa..
Ok... Nyt vaihteeksi vaihteen sai päälle kun kytkin ylhäällä siirsin paakan pakin kohdalle ja painoin alaspäin varovasti jolloin kuului pieni "naradus", sitte kytkintä alas ja loks, pakki meni päälle...ihan oudosti toi toimii.
-
Itsellä oli -89 Ducato. Siinä oli aina hiukan vaikea pakin päälle meno.
Kun ajoin kolarin, eli auto tuli sivutieltä eteen, niin pakki lakkasi menemästä päälle ilman temppuilua.
Tutkin tilannetta ja löysäsin siirtotangon kiinnityksen ratin alta, heilutin vaihdevipua kevyesti ylös alas jolloin siirto tanko keskittyi, kiristin kiinnityksen.
Kas kummaa vaihteisto alkoi toimimaan paremmin kuin koskaan, kaikki vaihteet menivät kevyesti päälle.
Testaapa samaa säätöä, josko auttaisi.
Ongelmana oli ilmeisesti moottorin muuttunut asento, joka voi muuttua myös kumityynyjen kuoleutuessa.
-
Testaapa samaa säätöä, josko auttaisi.
JP:llä taitaa olla vaijereilla tuo välitys.
-
Tutkin tilannetta ja löysäsin siirtotangon kiinnityksen ratin alta, heilutin vaihdevipua kevyesti ylös alas jolloin siirto tanko keskittyi, kiristin kiinnityksen.
Tuossa mallissa se toinen vastaava kiristyksen paikka on laatikon päällä oleva liitos askin akselista ohjauspylväälle menevään akseliin. Tuo ruuvi kun löystyy ja/tai ruuvin reikä kulahtaa, niin se keppihän heiluu kuin hullun m...u ja vaihteet joutuu arpomaan sisään. Vaan kun liitoksen tiukkaat, niin johan löytyy ne lokosetkin taas jämptisti Thumb
-
Itsellä oli -89 Ducato. Siinä oli aina hiukan vaikea pakin päälle meno.
Kun ajoin kolarin, eli auto tuli sivutieltä eteen, niin pakki lakkasi menemästä päälle ilman temppuilua.
Tutkin tilannetta ja löysäsin siirtotangon kiinnityksen ratin alta, heilutin vaihdevipua kevyesti ylös alas jolloin siirto tanko keskittyi, kiristin kiinnityksen.
Kas kummaa vaihteisto alkoi toimimaan paremmin kuin koskaan, kaikki vaihteet menivät kevyesti päälle.
Testaapa samaa säätöä, josko auttaisi.
Ongelmana oli ilmeisesti moottorin muuttunut asento, joka voi muuttua myös kumityynyjen kuoleutuessa.
Kumityynyt on vaihdettu viime ja toissakesänä mutta tätä vois kokeilla niin säästyis yhdeltä korjaamokäynniltä jos auttaa. Pitääkö vaihteen olla vapalla vai joku vaihde päällä kun kiinnitys irroitetaan?
-
Vaihde nimenomaan vapaalla ja sillä ylos-alas liikuttelulla haetaan se vapaan paikka kohdalleen eli keskelle.
Huomaat varmaan toiminnan kun testaat sitä.
Lisäys:
Siis EI kokonaan irti, vaan sen verran löysälle, että kiinnityskohta pääsee liikkumaan.
-
Vaihde nimenomaan vapaalla ja sillä ylos-alas liikuttelulla haetaan se vapaan paikka kohdalleen eli keskelle.
Huomaat varmaan toiminnan kun testaat sitä.
Lisäys:
Siis EI kokonaan irti, vaan sen verran löysälle, että kiinnityskohta pääsee liikkumaan.
Tämä kokeillaan..kiitos vinkistä.
Olisko kellään räjäytyskuvaa/valokuvaa siirtotangon kiinnityksestä? Säästyis vähän aikaa ja en availis väärää pulttia/mutteria.
-
Tämä kokeillaan..kiitos vinkistä.
Olisko kellään räjäytyskuvaa/valokuvaa siirtotangon kiinnityksestä? Säästyis vähän aikaa ja en availis väärää pulttia/mutteria.
Tuskin tarvitset räjäytyskuvaa. Avaa ratin alapuolelta suojakotelo, kiinnitys on silloin näkyvissä, muihin kiinnityksiin ei ole tarpeen koskea.
-
Alfa Merin kirjan kuvat vivuista.
-
Mjh48:n tarkoittamat pitkulaiset tukilevyn säätöreijät näkyvät tässä korjaamokäsikirjan hajotuskuvassa, jos auton malli on ennen heinäkuuta 1990.
-
Mjh48:n tarkoittamat pitkulaiset tukilevyn säätöreijät näkyvät tässä korjaamokäsikirjan hajotuskuvassa, jos auton malli on ennen heinäkuuta 1990.
Ompi minulla 1992 joten taitaa olla erilainen
-
Taitaa olla erilainen, mutta tutkipa kuitenkin sitä kiinnitystä
-
En vielä ehtiny käydä tutkailemassa mutta jos se mun vaihdekepin yläpää on tämän kuvan mukainen niin mikähän pultti/mutteri se vois noista olla?
(http://karavaanari.org/kuvat/1393750592.jpg)
-
En osaa sanoa tuosta vivustosta miten sitä säädetään.
Ongelmana oli, että vapaan asento vivustossa ollut kohdallaan. Nimen omaan ylos-alas keskitys ei ollut kohdallaan jolloin pakille yritettäessä vipu ikään kuin törmäsi vaihteiden väliseen seinään.
Itse laatikkohan on sama myöhemmässäkin mallissa?
Toivottavasti se säätö selviää kun avaa suojakotelon ratin alta, jos se on säädettävissä.
-
Oikean kuvan olet löytänyt. Vaihteensiirron ylös/alas -toiminnon hoitaa siinä vahva vaijeri ja kääntämisen tanko. Ilmeisesti vaijerin säätö on virheellinen. Muuten se on paljon parempi ja kevyempi käyttää kuin kahden tangon vanhempi malli eiväkä äänet välity niin kovina ohjaamoon. Voisikohan vika olla yksinkertaisesti siinä pultissa, jolla vaihteensiirto liitetään vaihdelaatikkoon.
-
Oikean kuvan olet löytänyt. Vaihteensiirron ylös/alas -toiminnon hoitaa siinä vahva vaijeri ja kääntämisen tanko. Ilmeisesti vaijerin säätö on virheellinen. Muuten se on paljon parempi ja kevyempi käyttää kuin kahden tangon vanhempi malli eiväkä äänet välity niin kovina ohjaamoon. Voisikohan vika olla yksinkertaisesti siinä pultissa, jolla vaihteensiirto liitetään vaihdelaatikkoon.
Niin kauan kun vika löytyy kaikki on mahdollista. Meinasitko että pultti on löysällä vai mitä?
-
Sitä meinasin, kuten nimim. haitekki jo aiemmin esitti. Olettaisi huoltomiehn kuitenkin sen kiristäneen oikein. Vaan oudolta kytkimen ja vaihteensiirron yhteispeli kuulostaa. Se, että pakin siirto hollille kytkin ylhäällä onnistuu samaten kuin kytkimellä luistattamalla viittaa siihen, että laatikossa on saatava ensin liikettä aikaan.
-
Sitä meinasin, kuten nimim. haitekki jo aiemmin esitti. Olettaisi huoltomiehn kuitenkin sen kiristäneen oikein. Vaan oudolta kytkimen ja vaihteensiirron yhteispeli kuulostaa. Se, että pakin siirto hollille kytkin ylhäällä onnistuu samaten kuin kytkimellä luistattamalla viittaa siihen, että laatikossa on saatava ensin liikettä aikaan.
Jos loota on vain "tiukka" eli kovaa ajoa vaan että paikat löystyy ja rattaat alkaa loksahtelemaan kohilleen?
-
Eiköhän siellä ihan oikeasti vika ole. laatikko tarkastukseen. Kyllä oikeen kasatussa laatikossa pakki pitää päälle menne houkuttelematta
-
Eiköhän siellä ihan oikeasti vika ole. laatikko tarkastukseen. Kyllä oikeen kasatussa laatikossa pakki pitää päälle menne houkuttelematta
Vehkeen vaihto,edessä...
-
Sitä meinasin, kuten nimim. haitekki jo aiemmin esitti.
Niin no siis tuon mainitsemani pultin kireys/löysyys ei kyllä itselläni vaikuttanut muuhun kuin tuohon vaihdekepin liikeradan määrään. Eli ennen kun sai todella laajalla kaarella vetää vaikka 1-2 ja vaikka pykälä olikin jo sisällä, niin keppi heilui kuin normaalikeppi heiluu vaan vapaalla, niin tuon pultin kiristys ja pultin reiän ylimääräisen klapin tilkitseminen askin akselissa palauttivat nuo normaalit liikeratojen mitat vaihdekaavioon => enää ei tartte pompata kuskin jakkaralta sivuun 2 sisään laittaakseen :D
-
Eiköhän siellä ihan oikeasti vika ole. laatikko tarkastukseen. Kyllä oikeen kasatussa laatikossa pakki pitää päälle menne houkuttelematta
Jep...alkaa sit vääntö korjaamon kanssa tässä kun kelit lämpenee. Toivottavasti asia ratkeaa ilman että pitää ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
-
Jos muut vaihteet menee päälle normaalisti ja käsijarru ei ole päällä, eikä pakki ei mene päälle lupsahtamalla, vika on monesti väärässä vaihteisto öljyssä tai öljyä kytkinlevyssä. :)
-
Ottaako kytkin liian ylhäältä? jos ottaa niin löysää...säätöä.... .
-
Koetin vielä katsoa hajotuskuvista ratkaisua pakkiongelmaan. Pakin suorahampainen sivusivuakselilla oleva ratas yhdistää pääakselin suorahanpaisen rattaan ja sivuakselin 1. ja 2. -vaihteiden synkronointirenkaid en päälle rakennetun suoran hammasrattaan. Ts. pakkirattaan on löydettävä sopiva holli kahdesta suorahampaisesta rattaasta ilman synkronointia. Pakkiratasta ei vapaana pyöritä mikään, ellei nyt oljyn virtaukset. Lisäksi on ainakin teoriassa sellainen mahdollisuus, että joko pakkirattaan siirtohaarukka tai tuo 1.-2.-rattaan siirtohaarukka olisivat joteskin liian tiukat tai hankaavat hahloonsa ja estäisivät siten noiden rattaiden vapaan rupatuksen, jolloin vasta kytkimen luistatuksella pääakselille välitetty pyörintä saisi ne liikkeelle. Jäykkä tahi liiallinen öljykin voi vaikuttaa.
-
Koetin vielä katsoa hajotuskuvista ratkaisua pakkiongelmaan. Pakin suorahampainen sivusivuakselilla oleva ratas yhdistää pääakselin suorahanpaisen rattaan ja sivuakselin 1. ja 2. -vaihteiden synkronointirenkaid en päälle rakennetun suoran hammasrattaan. Ts. pakkirattaan on löydettävä sopiva holli kahdesta suorahampaisesta rattaasta ilman synkronointia. Pakkiratasta ei vapaana pyöritä mikään, ellei nyt oljyn virtaukset. Lisäksi on ainakin teoriassa sellainen mahdollisuus, että joko pakkirattaan siirtohaarukka tai tuo 1.-2.-rattaan siirtohaarukka olisivat joteskin liian tiukat tai hankaavat hahloonsa ja estäisivät siten noiden rattaiden vapaan rupatuksen, jolloin vasta kytkimen luistatuksella pääakselille välitetty pyörintä saisi ne liikkeelle. Jäykkä tahi liiallinen öljykin voi vaikuttaa.
Hyvin selitetty ja kiitos siitä. Yritän kuitenkin saada korjaamon "korjaamaan" "vian" takuuseen koska vaihteisto toimi erinomaisesti ennen laakerointia. Enää ei riitä selitykseksi että jotkut vaihteensiirtäjän puslat on väljät...ne olis pitäny tutkia remontissa ja vaihtaa tarvittaessa.
-
Auto katsastettu ja "pakkivika" korjattu tai ainaki tuntu menevän vähän helpommin päälle. Samalla käynnillä pakoputken kannatin kumit uusiksi kun oli kaikki hapannu ihan piloille. Olis varmaan kesän reissuilla vähän notkahtanu putki jos noita ei olis vaihdettu. 2 vuotta ja entiset että semmosta kiinalaista kumia tälläkertaa. Onkohan missään saatavilla parempia?
-
tuota tuota...jääny näköjään laittamatta tähän jatkoa...siis pääsiäisen alla käytin biilin katsastuksessa (läpi meni taas heittämällä) ja samalla reissulla vein virho&raitiolle säätöön....pakki tuli kuntoon ja samalla vaihettiin pakoputken kannatinkumit mitkä oli vuoden vanhat....helvetin kiinalainen kumi, ei kestä pakkasta.
No, nyt iltapäivällä lähettiin kohti Kemijärveä niin eikö vaan tuossa kun käännyttiin Kemistä Rovaniemen tielle niin ylämäkkeen kiihdytettäessä huomasin että kytkin ...kele luistaa...alkaa olla pikkuhiljaa vitsit vähissä ja käyrä korkialla.
Voisko oikiasti olla mahollista että 1200km ajon jälkeen alkais kytkin luistaa muun kuin väärän säädön takia?
Että vienkö taas auton Alppilaan ja vaadin takuukorjausta?
Lähetetty minun IdeaPadA10 laitteesta Tapatalkilla
kelen tapatalkki :) ei näyttäny viimesintä viestiäni
-
Voisko oikiasti olla mahollista että 1200km ajon jälkeen alkais kytkin luistaa muun kuin väärän säädön takia?
Että vienkö taas auton Alppilaan ja vaadin takuukorjausta?
Ettei vaan olis käyny asentajalle vanhanaikaiset ja menny kytkinlevy väärinpäin, jossain autoissa mahdollista ja toimii vähänaikaa, mut sitte alkaa luistamaan ja jos tossa sun autossa on vielä samanlainen kytkinpoljin, mitä minulla on, ettei siinä ole mitään stopparia, mitä vasten se pysähtyis (nousee vaikka pystysuoraan ylöspäin) niin ei siinä mitkään säädöt auta, eli vie vaan takuu korjaukseen.
-
Skannaan muutaman kuvan kytkimen vaijerin säädöstä keskustelun tueksi. En ole tarvinnut purkaa, mutta voisiko olla niin, että liian lyhyeksi säädetyllä vaijerilla kytkin luistaa. Kuvan perusteella kytkinlevyä ei voisi panna väärinpäin, mutta tarvikkeina saattaa olla erilaisia. Bensa- ja dieselmalleissa kytkilevyn koko on hieman erilainen.
-
Ettei vaan olis käyny asentajalle vanhanaikaiset ja menny kytkinlevy väärinpäin, jossain autoissa mahdollista ja toimii vähänaikaa, mut sitte alkaa luistamaan ja jos tossa sun autossa on vielä samanlainen kytkinpoljin, mitä minulla on, ettei siinä ole mitään stopparia, mitä vasten se pysähtyis (nousee vaikka pystysuoraan ylöspäin) niin ei siinä mitkään säädöt auta, eli vie vaan takuu korjaukseen.
Eipä tosiaan ole mitään stopparia paitti nyt siinä on vakkarin magneettikytkin topparina...mutta joo, pittää soittaa aika korjaamolle taas kerran. Onneksi ei ole nyt hetikohta reissua tiedossa.
-
Harmittava homma puolestasi! Jos on asennus virhe, vaadi korjaus samaan hintaan..
-
Harmittava homma puolestasi! Jos on asennus virhe, vaadi korjaus samaan hintaan..
Eihän siinä ole edes mitään vaatimista.
Kertokaas nyt, minkälainen on kytkin, jota ei saa laittaa kuin tietyin päin?
-
Tuli näköjään yksi kuva kahteen kertaan. Piti olla tämä, jossa näkyy kytkinpolkimen liikevaran säätöarvo.
-
Kertokaas nyt, minkälainen on kytkin, jota ei saa laittaa kuin tietyin päin?
(http://karavaanari.org/kuvat/1400999862.jpg)
Tuommosiahan ne yleensä on, et keskiö on toiselta puolelta korkeampi ja jos sen laitat vauhtipyörään päin (onnistuu jossain autoissa) niin alkaa kantamaan jolloin kytkin luistaa.
-
Jos se jää keskiöstään kantamaan niin silloin kytkin ei irroita.
-
Tuommosiahan ne yleensä on, et keskiö on toiselta puolelta korkeampi ja jos sen laitat vauhtipyörään päin (onnistuu jossain autoissa) niin alkaa kantamaan jolloin kytkin luistaa.
Kysymys oli ehkä huonosti muotoiltu. :-[ Jos rakenne on epäsymmetrinen, niin harvemmin sen saa tungettua paikoilleen niin, että se toimisi edes kerran.
-
En tiedä onko asia enään ajankohtainen.... Mutta, mulla on sattumoisin
juuri vaidelaatikkoremont ti käynnissä tällaiseen samanlaiseen vm.90.
Kuten jo kuvasta ja piirroksestakin näkyy, voin kyllä vahvistaa ettei tuota
kytkinlevyä väärinpäin kootuksi saa ainakaan alkuperäisen mittaisilla
asetelman pulteilla. Puhumattakaan että vielä ensimmäistäkään kertaa
toimisi.
Edellisten perusteella tuo väärä säätö vaikuttaa toki
realistiselta mutta muitakin luistamisten syitä voisi kuvitella.
Voitelu kytkimen ura-akselille ja painelaakerin liukuputkelle on tarpeen
mutta riskinähän on rasvan liika viljely , sitä voi sitten joutua
kytkilevylle. Asia jota joudun itsekin arvioimaan taas pian.
Korjaamokokemuksell ani ei ole koskaan tullut vastaan löystyneitä
asetelman pultteja mutta teoriassa... hmmm, ehkä. Turhankin tiukalla
olleita on tullut vastaan viimeksi eilen.
-
Eipä ole enää ajankohtainen. Kytkimen luistamisen syyksi paljastui sinne vuotanut vaihteistoöljy. Olivatten "säästäneet" korjaamolla
joko aikaa tai rahaa eivätkä olleet tilanneet stefoja. Kun asiaa alettiin tutkia paljastui että myös vetoakselin stefat olivat vaihtamatta. Tod.näk. vetarin stefojen vuotaminen aiheutti laatikkööljyjen katoamisen (pikkuhiljaa) ja näin laakerit menivät ns. piloille.
Kun tuossa mun kulkineessa on toi pohjamuovi paikallaan niin ei niin tule seurattua öljyvuotoja. Voipi olla että heitän sillä vesilintua seuraavan kerran kun sitä irrotellaan, talvella kun autolla ei kerran ajeta ja näin vähän turha kapistus minun mielestä.
En tiedä onko asia enään ajankohtainen.... Mutta, mulla on sattumoisin
juuri vaidelaatikkoremont ti käynnissä tällaiseen samanlaiseen vm.90.
Kuten jo kuvasta ja piirroksestakin näkyy, voin kyllä vahvistaa ettei tuota
kytkinlevyä väärinpäin kootuksi saa ainakaan alkuperäisen mittaisilla
asetelman pulteilla. Puhumattakaan että vielä ensimmäistäkään kertaa
toimisi.
Edellisten perusteella tuo väärä säätö vaikuttaa toki
realistiselta mutta muitakin luistamisten syitä voisi kuvitella.
Voitelu kytkimen ura-akselille ja painelaakerin liukuputkelle on tarpeen
mutta riskinähän on rasvan liika viljely , sitä voi sitten joutua
kytkilevylle. Asia jota joudun itsekin arvioimaan taas pian.
Korjaamokokemuksell ani ei ole koskaan tullut vastaan löystyneitä
asetelman pultteja mutta teoriassa... hmmm, ehkä. Turhankin tiukalla
olleita on tullut vastaan viimeksi eilen.
-
Pohjamuovi kyllä vaimentaa moottorin ääntä aikatavalla. Minäkin heitin sen kokeeksi pois, mutta ruuvasin takaisin sillä hytissä on ääntä muutenkin riittävästi. ;)