Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: welleri - 19.09.2013 kello on 10:07
-
Hei,
Virtapiikki otti ja hajotti laturipuolen Solikasta.
Tässä mallissa on Power Management System PMS4SOLDP.
Minulla olisi pari kysymystä tähän liittyen:
Soittelin useamman Solifer jälleenmyyyjän läpi ja selvisi että kyseisen systeemin valmistus loppunut parisen vuotta sitten. Tämän johdosta noita ei enää ole saatavilla.
Tietääkö joku forumilaisista onko jossain vielä noita systeemejä varastossa?
Toisena vaihtoehtona on laittaa tuohon erillinen laturi. Ajattelin Mascotin 12V/25A, 2944 mallista.
Millainen homma tuo on laittaa? Pistorasia ainakin pitää vetää akun lähelle jotta laturi saa virtaa.
Kiitokset jeesistä!
-
Pystytko ottamaan valokuvan kyseisestä laturista ,minulla on sellainen muovikuorinen tumman harmaa solikan laturi ,mutta en muista mikä tyyppinen kun menen kotia katson tyypin
T.Rauno
-
Voisiko laturiksi laittaa tavallisen älylaturin jossain 5 A:n luokassa? Hinnat jossain 50 - 100 euron välillä ja voi käyttää muuallakin, kuin matkaillessa. Yön yli tolpassa lataa tarvittaessa akkua reilut 50 Ah.
-
Kysymys on kyvanmukaisesta laturista. Ota kansi auki ja tarkista sulake piirilevyllä.
-
Miksi 5A
Varmasti tuon voi korvata älylaturilla, mutta mielestäni reilusti tehokkaammalla kun 5A.
Teoriassa saisit tuosta 50Ah 10 tunnin latauksella, mutta käytännössä uskon ettei akku täyttyisi. Jos lisäksi pidät muutaman valon palamassa niin saatat kuluttaa yli 5A jos et käytä ledejä.
Joku 15 - 20A laturi olisi minun valintani jos pitäisi siirtyä sellaisen käyttöön.
-
Hei,
Juu, eli kysymys on samaisesta yksiköstä josta mjo33400 laittoi kuvan.
Otinkin tuosta kannen auki ja vaihdoin tuon 4A lasikanta sulakkeen. Kun virrat laittoi takaisin sulake pamahti.
Minun sähkömies taidoilla tuolle ei muuta pysty tekemään.
-
Hei,
Toisena vaihtoehtona on laittaa tuohon erillinen laturi. Ajattelin Mascotin 12V/25A, 2944 mallista.
Millainen homma tuo on laittaa? Pistorasia ainakin pitää vetää akun lähelle jotta laturi saa virtaa.
Kiitokset jeesistä!
Voit hyvin laittaa Maskotin suoraan akun napoihin, mutta järkevämpää on kytkeä maskotin latausjohdot solikan laturin sisään niin saat kaikki toimimaan normaalisti. Poistat vain solikan laturilta sulakkeille menevät johdot.
-
Hei,
Juu, eli kysymys on samaisesta yksiköstä josta mjo33400 laittoi kuvan.
Otinkin tuosta kannen auki ja vaihdoin tuon 4A lasikanta sulakkeen. Kun virrat laittoi takaisin sulake pamahti.
Minun sähkömies taidoilla tuolle ei muuta pysty tekemään.
Minä olen vasta tutustumassa ton toimintaan ja minulla on lainassa toimiva samanlainen, mutta en ole kerennyt vielä korjaamaan sitä tutustumisyksilöä. Voin kuitenkin vilkaista tota sinun laturia, jos kiinnostaa ja luulen, että Raunokin voisi sen tehdä. Rauno saa minulta kytkentäkuvat jos tarvii. Thumb
-
" Miksi 5A ?"
Hintasyistä.Tuon suuruusluokan jälkeen hinta tuppaa nousemaan melkoisesti.
Todellinen tarve on toki ratkaiseva. Ainakin omalla kohdalla akkuvirrankäyttö rajoittuu pääasiassa liikkeessä ollessa, jolloin ajoneuvon laturi hoitaa virtapuolen. Harvoin tulee oltua ilman verkkosähköä niin kauan paikallaan, että akku tyhjenisi liikaa. Kaasulämmittimen virrankulutus on aika vaatimaton, eikä vesipumppu tai valaistus hirmusia haukkaa.
Viisi amppeerinen laturi lataa kuitenkin tolpassa ollessa normaaliakun täyteen aika vaivattomasti ja silloinhan suurinosa virrantarpeesta on muutenkin tyydytettävissä verkkovirralla.
Tehokas akkulaturi on mielestäni puolusteltavissa tilanteissa, missä akkukapasiteetti on hirmuisen iso ja se puretaan kokolailla matkanvarrella ja pysähdys latauspaikalla on lyhyehkö.
Onko tilanne sellainen useallakin, epäilen?
-
Voit hyvin laittaa Maskotin suoraan akun napoihin, mutta järkevämpää on kytkeä maskotin latausjohdot solikan laturin sisään niin saat kaikki toimimaan normaalisti. Poistat vain solikan laturilta sulakkeille menevät johdot.
Hei,
Loistavaa! Kiitos neuvosta!
Enpä huomannut ajatellakkaan tuota noin :). Saa latauksen ja virrat toimimaan kuten aeimminkin ilman suurempia johtojen vetoja.
Vaunu ei ole kotosalla joten laitan tuon mascotin paikoilleen seuraavalla kerralla kun vaunuillaan.
Jos tuon vanhan korjaus tulee jossain välissä ajankohtaiseksi niin olen YV:llä yhteyksissä.
Hää kiittää ja kumartaa!
-
Hei,
Loistavaa! Kiitos neuvosta!
Enpä huomannut ajatellakkaan tuota noin :). Saa latauksen ja virrat toimimaan kuten aeimminkin ilman suurempia johtojen vetoja.
Vaunu ei ole kotosalla joten laitan tuon mascotin paikoilleen seuraavalla kerralla kun vaunuillaan.
Jos tuon vanhan korjaus tulee jossain välissä ajankohtaiseksi niin olen YV:llä yhteyksissä.
Hää kiittää ja kumartaa!
Rauno varmaan ottaa sinuun yhteyttä, puhuin hänen kanssa päiväkeskustelujen jälkeen. Voit lähettää hänelle pelkän piirikortin. Thumb
-
Otinkin tuosta kannen auki ja vaihdoin tuon 4A lasikanta sulakkeen. Kun virrat laittoi takaisin sulake pamahti.
Taitaa olla isompi kisko oikarissa, kun on tuommoiset lieskat saanut aikaan! :o
-
Taitaa olla isompi kisko oikarissa, kun on tuommoiset lieskat saanut aikaan! :o
Se NTC-vastus on ainakin palanut ja en yrittäisi enää sulakevaihtoa, ettei tule lisää vahinkoa. Vaikuttaa silta, että fetti on kärähtänyt.
-
Terve welleri
Laita tulemaan tänne turkuseen ,laitan yv:tä osoiteen ,minulla oli kans aikoinaan kyseinen laturi meidän vaunussa ,oli oven vieressä oikealla puolella istuin tyynyn takana on tuttu kampe ( minulla ei ollut rikki)
T.Rauno
-
Hei,
Loistavaa! Kiitos neuvosta!
Enpä huomannut ajatellakkaan tuota noin :). Saa latauksen ja virrat toimimaan kuten aeimminkin ilman suurempia johtojen vetoja.
Vaunu ei ole kotosalla joten laitan tuon mascotin paikoilleen seuraavalla kerralla kun vaunuillaan.
Jos tuon vanhan korjaus tulee jossain välissä ajankohtaiseksi niin olen YV:llä yhteyksissä.
Hää kiittää ja kumartaa!
Saat yv:nä lisäohjeita jos laitat Maskotin. Verkkopuolella on muutama asia mikä pitää huomioida. Thumb
-
Hei,
Meillä on vaunu kausipaikalla joten ajatuksena on että saisimme mascotin laitatettu tuonne seuraavalla kerralla kun menemme.
Jos vaan viittit niin laita mjo33400 ohjeita YV:llä tulemaan.
Kiitokset Raunolle ja mjo33400 avusta! Itse en mene tuota laturiyksikköä irrottelemaan joten kunhan saan sähkömiehen tekemään noita kytkentöjä niin otamma sitten tuon mahdollisesti irti.
-
Tervehdys
Vanha aihe tuli minulle ajankohtaiseksi, kun Solifer S10+ oma laturi lopetti toimintansa. Laite näyttää ulkoapäin varsin samalta, en muista mallinumeroa, vaunu on vuosimallia 2004.
Laturin virkaa toimittaa 20A Carbest, joka kyllä laturina ja toiminallisuuksinee n on varsin vakuuttava, mutta sisäisen puhaltimen ansiosta ajoittan varsin äänekäs. Tällä hetkellä kytkettynä suoraan 90Ah uudehkoon käynnistysakkuun. Kaikki halogeenit kun laittaa päälle, niin halogeenit vilkkuu pöydän päällä ja keittiössä.
Varsinainen asia koskee tuota laturin kytkemistä tuon Soliferin oman PSM:n sisään. Olisiko antaa ohjeet, kuin se tehdään? Olisi mukava saada amppeerimittarikin toimimaan oikein. Asiaa tuossa sivuuttiin, mutta varsinaiset ohjeet ovat ilmeisesti siirtyneet YV:nä tarvitsevalle. Viitsisikö joku neuvoa, kuinka tuo tehdään?
Antti
-
Kaksi johtoa irti piirilevyltä ja kytket ne uuteen laturiin. Verkkojohto vanhasta irti rasiasta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1449562642.jpg)
-
Kiitos.
Voisitko tarkentaa, mistä kahdesta piirilevyltä irroitettavasta johdosta puhutaan + kytketäänkö laturi johtoihin vai piirilevyyn johtojen paikalle? Keskukseen tulee kiinteä 230V kaapeli suoraan seinästä. .
Antti
-
Mistähän tuo halogenien välkkyminen johtuu?
-
Mistähän tuo halogenien välkkyminen johtuu?
Yleensä siitä että akku on täynnä ja älylaturi latailee pulssittaisesti ylläpitotilassa - valot välähtää kirkkaanpana.
Voi tietysti olla myös huono akku, joka ei ota virtaa eikä anna sitä - latausjännite nousee nopeasti jolloin katkaistaan lataus ja jännite putoaa taas hetkessä...
-
Mitä Ossi suosittelet ratkaisuksi? Akku on käytännössä uusi.
Antti
-
Vaihda se laturi parempaan ja halogeenien tilalle LEd:it
-
Mitä Ossi suosittelet ratkaisuksi? Akku on käytännössä uusi.
Antti
Enpä osaa suositella muuta mitä jo mainittiin. Toivotaan että laturin liittäminen Soliferin järjestelmään tasoittaa tilannetta.
-
Ledit jo tilasinkin. Valot välkkyy Ctekin M300 laturilla aivan samalla tavalla.
Nyt tarvittaisiin vain tarkemmat liitosohjeet laturille Soliferin omaan pönttöön.
Muistelen, että kun avasin Soliferin pöntön kantta, mielestäni latauspuolelta tuli pari selkeää piuhaa korttiin kiinni. Näiden tilallekko laturi?
-
Osta vakiojännite laturi esim. Mascot 2044. Irroita kuvan maa ja +-johto piirilevystä ja kytket niihin uuden laturin johdot vaikka abiko-adaptereilla. Sen jälkeen voit ottaa vanhan piirilevyn irti ja lähettää korjattavaksi. Verkkojännitejohto kannattaa irroittaa liitäntärasiasta jos on kiinteä asennus.
-
En mielelläni ostaisi uutta noin 250€ laturia + korjaisi Soliferin omaa yksikköä. Olisiko tässä mahdollisuus päästää hyvään ratkaisuun esim ostamalla tuollaisen Mascotin ja kytkemällä sen Soliferin järjestelmään? Tapahtuuko kytkeminen siis niin, että kuvan piirikortilta lähtevä + (Vihreä) johdin irroitetaan kortista ja kytketään laturin plussaan ja kuvassa piirikortilta lähtevä musta miinusjohto kytketään laturin miinukseen?
-
Eikö tässä ole hyvä ratkaisu korjauttaa se alkuperäinen ja koittaa kestää välkkymistä korjauksen ajan ;)
-
Kyllä varmasti. Onko laturiosa erillisenä komponenttina yksikössä, jonka voi ottaa irti ja korjauttaa, vai onko kaikki samassa piirikortissa, jolloin tuo huolto tarkoittaisi koko PMS:n irroittamista, mikä sinällään ei ole iso homma, mutta vaunu olisi sitten korjauksen ajan pois käytöstä? Vaunu on kolmen sadan kilsan päässä, joten periaatteessa tuo vaatisi pari reissua. Ei sekään tietenkään ongelma ole.
-
Tämmöinen on laturi sisältä ja tuon piirilevyn saa helposti irti ja voi lähettää huoltoon. Kuvassa näkyy vasemmalla myös vihreä ja valkoinen johto, jotka kytketään uuteen laturiin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1449585386.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1449585483.jpg)
-
Kiitos erittäin paljon! Kylläpä täältä saa hienosti apua.
-
Ostin Mascot 25A laturin ja kytkin sen ohjeiden mukaan. Toimii erittäin hyvin. Valojen välkkyminen ei johtunut laturista. Sitä tapahtui silloinkin, kun järjestelmään ei ollut kytkettynä laturia. Joka tapauksessa valojen välkkyminen poistui ja A - mittari pelaa, kun kytkin Mascotin järjestelmään ohjeiden mukaan. Kiitos neuvoista ja lopputulos on erittäin hyvä. Triopak - Turusta sain Mascotin laturin erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Kiitos kaikille neuvoista.
-
Ostin Mascot 25A laturin ja kytkin sen ohjeiden mukaan. Toimii erittäin hyvin. Valojen välkkyminen ei johtunut laturista. Sitä tapahtui silloinkin, kun järjestelmään ei ollut kytkettynä laturia. Joka tapauksessa valojen välkkyminen poistui ja A - mittari pelaa, kun kytkin Mascotin järjestelmään ohjeiden mukaan. Kiitos neuvoista ja lopputulos on erittäin hyvä. Triopak - Turusta sain Mascotin laturin erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Kiitos kaikille neuvoista.
pystykkö kertoon mistä ja mihin hintaan, itellekki ois laturi jälleen hakusalla
-
Arvaan jotta tuolta http://triopak.fi/index.php?securityToken=9d8574b5752c4915f3c000d24dfbe2a3&main_page=advanced_search_result&search_in_descripti on=1&keyword=mascot&x=0&y=0
hintoja ei esillä
-
pystykkö kertoon mistä ja mihin hintaan, itellekki ois laturi jälleen hakusalla
Torilla olis 20A Ei muuta kuin tinkaamaan ;)
http://m.tori.fi/vi/23283344.htm (http://m.tori.fi/vi/23283344.htm)
Joskus ostin torilta 10A mascotin 25€ ;D ei minusta paha hintanen.
Nyt 25A mascotti oottelee että laitan vääkylään.
-
Siirrytäänpä foorumin osalta lukuosastolta kirjoitusosastolle, kun paukahti ensimmäinen todella akuutti ongelma Solikan kanssa.
Eli kyseessä PMS4 SOLDP, joka tällä päivämäärällä on päättänyt alkaa käryämään, elektroniikalle ominaiseksi hajuksi rouva sen identifioi puhelimitse (itse kun olen ~200km päässä ko. kopista) ja tulee tuon PMS-boksin sisästä. Eli nyt kun tämän säikeen kuvia olen katsellut, olen päätellyt että ko. boksin sisällä on vino pino piuhaa, mutta ilmeisesti ainoa piirilevy joka sisältäisi "haisevaa" elektroniikkaa, on tuo latausosio. Eli, jos laturin kytkee pois päältä/irroittaa ja korvaa (ainakin tilapäisesti) erillisellä laturilla, on suhteellisen suuri todennäköisyys sille, että käry rauhoittuisi?
Koko boksin irroittaminen ei oikein houkuttaisi, kun tuo suolivieteri on tällä hetkellä meillä evakkoasuntona, eikä rouvaa kovin kylmässä/sähköttömässä kopissakaan viitsisi komentaa asustamaan :o
-
Laturin automaatti sulake pois päältä ja akulle erillinen laturi niin kaiken pitäisi toimia normaalisti. Sitten kun palaat kotiin niin irroita laturin piirilevy ja lähetä minulle kunnostettavaksi. Koko laturia ei tarvitse irroittaa. Piirilevy kuvassa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1456247938.jpg)
-
Koko boksin irroittaminen ei oikein houkuttaisi, kun tuo suolivieteri on tällä hetkellä meillä evakkoasuntona, eikä rouvaa kovin kylmässä/sähköttömässä kopissakaan viitsisi komentaa asustamaan :o
Mahdolliselle lähettäjälle tiedoksi:1 helpoin vaihtoehto Piirilevyn diodi D1,tyypillinen vika käytettäessä huonolaatuisia agrekaatteja. 2.Vaikein:muuntaja piirilevyllä.Näkyy jäähdytysripojen alla.Hankala korjattava pitäessään sisällään ns.LEAD käämiä,käry todennäköisesti siitä,syy jatkuva suuri ylikuorma.3.Epätode nnäköinen,mahdollinen MOSFET T2/C17.
Piirilevy kiinni kolmella muoviklipsillä,yhdellä mutterilla.
-
Mahdolliselle lähettäjälle tiedoksi:
Unohtui kohta 4:Suositeltavin:Osta C-tek laturi tilalle,kestää kaikki mainitut tilanteet.
-
Kiitokset vastauksista, suunnittelin hätäpäissäni eilen illalla jo ctek-laturia ja vaikka mitä, kun pääsin tutkailemaan tilannetta omin silmin. Laitoin yöksi laturin pois päältä ja kytkin ensiavuksi pienen ctekin akkuun kiinni. Illalla käryä ei ollut havaittavasti, joten olin jo aika varma että laturihommia... MUTTA, aamulla rouva napsautti vedenkeittimen päälle ja sen aikainen käry nousi vaunuun. Suhteellisen nopeasti kävi selväksi että vika onkin nyt vahvavirtapuolella. Ei muuta kuin piuha irti vaunun kyljestä ja PMS-boksi auki, kun sieltä se käry selvästi tuli. Infrapunalämpömitta rilla mittailin piuhojen, komponenttien ja liittimien lämpötiloja ja sieltähän sitten paljastui piuha ja liitin jossa lämpötila oli edelleen toista sataa astetta. Kuva potilaasta nähtävissä tuolla: https://www.dropbox.com/s/ak9f2fz53obx76q/2016-02-24%2010.05.35.jpg?dl=0
Kyseessä siis vaunun kyljestä tuleva 230V syöttö PMS-boksille (ja koko torpalle sitä myöten), siellä oli huono liitos N-johdossa jonka kuoret olivat hyvinkin sulaneet ja runkoliitinkin oli ottanut lämpöjä niin että oli jo likimainten "yhtä könttiä". Olisihan tuon itsekin fiksannut, mutta sain onneksi sähkärin paikalle, ja nyt tuo liitos on autuaasti historiaa. Tuon mukainen ratkaisu on nyt toteutettuna ja vaikuttaisi että käryt jäivät historiaan: https://www.dropbox.com/s/448elo99zfkcs1f/2016-02-24%2012.44.54.jpg?dl=0
Onneksi löytyi ennen kuin paloi koko koppi...
Edit 26.2.2016 - lisätty kuvalinkit dropboxista, kun liitteet olivat joutuneet hävöksiin.