Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: K70 - 12.09.2013 kello on 21:39

Otsikko: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 12.09.2013 kello on 21:39
Pitikin mennä kesällä vuokraamaan vaunu lomareissulle. Kärpänen puraisi oikein kunnolla. Ja se, että se kärpänen on pörrännyt itseni ympärillä pidempäänkin, niin uskomatonta mutta totta, että rouva lausui reissulla ääneen "pitäisköhän meidän ostaa oma vaunu". Siinä vaiheessa pokka petti ja ilme luultavasti oli suunnilleen  :o

No vaunuja on katseltu, lomat on mennyt ja syys kaikkine harrastuksine alkanut. Pikkuisen on kuume laantunut, mutta aikomuksena on kuitenkin ollut mennä käymään Lahden messuilla.

Mutta tänään yllättäen yhden tutun kanssa juteltiin kesäkuulumisia ja mainitsin vaunun vuokrauksesta ja touhun mukavuudesta. Hän rupesi saman tien kauppaamaan omaa vaunuaan, joka on otsikon mallinen vm.-09, joka on käyttöönotettu vm.-11. Tuttu on vaunun eka omistaja ja vaunulla on tehty vain neljä reissua, eli käytännössä käyttämätön vaunu kyseessä.

Onko tuommoinen Adria laadukas kapine ja onko vinkkejä asioihin, joihin tulisi kiinnittää huomiota, jos tuommoisen ajattelisi hankkia?

Meille tuo olisi makuutilojen puolesta optimi ratkaisu, kun siinä on parisänky ja kerrossänky. Meidän taloudessa on minä, vaimo, 10v. tytär ja koira.
Kerrossängyn alapedin saa ilmeisesti seinälle, kun sitä ei normaalisti tarvita ja jos tytöllä on joku kaveri matkassa, niin on valmis bunkka, ettei oleskelutiloja tarvitse muutella sängyksi joka päivä.

Käyttö vaunulla olisi kesän reissailu ja talvi olisi sitten harkittava, olisiko vaunu omassa pihassa, jossain hallissa, vaiko jonkun etelä-Suomen rinteen juurella.
Tuo rinteen juurella kiinnostaisi sikäli, että nykyisin tyttären harrastusten takia enää harvemmin pääsee lähirinteisiin, niin vaunu esim. Himoksella, tms. madaltaisi kynnystä lähteä aina kun rakonen löytyisi. Silloin ei tarvitsisi päivän aikana ajella edestakaisin.
Onko tuota mahdollista talvikäyttöä varten huomioitava jotain erityistä?

Kaikki kommentit ja vinkit on tervetulleita...myö s muunlaisista vaunuista suosituksia.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Laaga - 12.09.2013 kello on 22:08
Talvikäytössä helpottaisi eristetty jätevesisäiliö, tietämättä lämmittimen merkkiä ( Trumatic, Alde ) kyllä lämmintä riittää molemmilla vaunun sisällä.
Talvellahan vain veden kanssa tulee olla huolellisempi kuin kesällä, vedet vaunuun kun se on lämmin ja tyhjennys ennen kotiin lähtöä.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: relluttelija - 13.09.2013 kello on 08:40
Vaunua sen kummemmin tuntematta kysynkin onko vaunussa riittävät kuivaus- ja säilytystilat talviurheiluvälinei lle? Monessa vaunussa ne on aika rajalliset. Isommassa vaunussa voisi ehkä muutaman petipaikan uhrata kuivauskaapille ja vaatekaapille. Olis tietenkin oma hommansa muokata, mutta sitten saisi sen mitä haluaa.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 13.09.2013 kello on 09:08
Vielä en ole niin pitkälle päässyt suunnitelmissa, kun en ole kyseistä vaunua livenäkään nähnyt.
Mutta voisi kuvitella, että vessassa ainakin aika hyvin saisi kuivattua kamaa, kun eikö siinä ole aika paljon ns. hukkatilaa.
Ja meidän tapauksessa useimmiten toinen kerrossängyn pedeistä olisi vapaana, niin niihinkin varmasti jonkinlaista kuivaussydeemiä saisi viriteltyä...leirie lämää.
Mutta asia ei ole lainkaan vähäpätöinen ja on vaimonkin kanssa keskusteluissa tullut esiin, koska talvi- ja hiihtolomilla on huomattu, että mökin varusteista mikrouuni ja TV ovat aika vähäpätöisiä, mutta kuivauskaappi on aivan korvaamaton.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K.E.V - 13.09.2013 kello on 10:51
Tärkeä varuste on Thumb
Meillä on vaunussa erillinen kuivauspatteri kylppärissä, sähkötoiminen ja sitten 2:n kaapin lattiassa kiertää vaunun nesteputkisto.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Topelius - 13.09.2013 kello on 11:22
Hobbyssa on kans hyvä kuivailla tavaraa, kun siellä on patterin takana vielä pari tuulentina ilmaa kierrättämään.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: vippe - 13.09.2013 kello on 11:36
Meil on Adria ja talvella ollaan vaunulla käyty. Ei olla vesiä tankkiin laitettu. Käytetään sisällä olevaa kanisteria..10l riittää hyvin kaffeen keittoon ja käsien pesuun..vessaa käytetään "jätevesiastiana" ja suihkussa on vaatekaappi.
Muistan joskus -90 luvul ku oli mukulat pieniä ja sitä märkää kudetta joutui vaunussa kuivaan talvella..hyvin ne lmc vaunussakin silloin kuivui.
Kaikissa vaunuissa on hyvät ja huonot puolet. Itse ollaan kyllä ihan tyytyväisiä tuohon Adria Adivaan. Ainoa mikä siinä on kräkänny on se ovi (jossain täällä siitä olen kysellytkin) ..isäntä korjas ja nyt on hyvin toiminut sekin. Lämmityslaite on kuin junan vessa..napista käyntii ja aina pelittää kunhan vain kaasua on. Vaunun vetämisestä ei ole paljoa kokemusta, kun ollaan tuolla kausipaikalla..toiv ottavasti kun tulee se reissukipinä olisi silloin se asauto käytössä..se kun on paaljon mukavampi kun vaunun kiskominen.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 13.09.2013 kello on 11:38
Siellähän se vaunu tulee perässä,helppo vetää ;) :D
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: vippe - 13.09.2013 kello on 11:49
Siellähän se vaunu tulee perässä,helppo vetää ;) :D
Mulla on vissiin tullu toi veto-osuus elmässäni jo täyteen...varmaan kyl johtuu siitä et ain ko otin joko heppatrailerin tai peräkärryn ni ne stanan valot ei toiminut tms..grr..raivoa..
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 13.09.2013 kello on 11:59
Mulla on vissiin tullu toi veto-osuus elmässäni jo täyteen...varmaan kyl johtuu siitä et ain ko otin joko heppatrailerin tai peräkärryn ni ne stanan valot ei toiminut tms..grr..raivoa..
Kyllä se kipinä vielä löytyy vetohommiin ;)
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: MarkoA - 13.09.2013 kello on 13:14
Meillä on Adria ollut touklkuun lopusta, joten talvesta en osaa sanoa. Ja kun ensimmäinen vaunu vielä niin ei ole vertailukohtaa. Enkä tiedä miten pohjaratkaisu eroaa tuosta UK:sta. Mutta meidän (' 08 PK) vaunussa on sen verran hyvänkokoinen suihkukaappi, että siellä vois kuvitella sopivan kuivaamaan ainakin jonkin verran vaatetta talvella. Entinen omistaja kertoi näin tehneensäkin. Siellä on aika iso lämmityspatteri jossa kiertää neste. Jos vielä lisää pienen sähköpatterin niin pitäis kuivua.

Tyytyväisiä ollaan kyllä oltu tuohon vaunuun. Pari astetta ollut kylmin missä nukuttu. Eipä sitä sisällä tiennyt muuta kuin välillä patterit naksuu lämmetessä.
Vaunun parisänky ja patja on tosi hyvä. Kerros sänkyjen (3krs) patjat on hieman köpöjä mutta ihan ok. Ulko oven kahva/lukko on rimpula ja ovi menee välillä vahingossa lukkoon. Avaimet siis mukaan, aina. Hyvä tuota on ollut vetää. About 5000km on nyt takana.
Pari hyllyä teen talvella lisää ja muutaman lampun. Samaten halogeenejä ledeiksi.

Etuseinässä on pari halkeamaa ja ne menee takuuseen, eli saadaan uusi seinä.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: vippe - 13.09.2013 kello on 13:25
Kyllä sillä tarkenee..onhan se tehty pohjoisiin keleihin  Thumb
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 13.09.2013 kello on 13:35
Meillä on Adria ollut touklkuun lopusta...
Sainkin jo tuolla yv-puolella paljon asiaa näistä ja vinkin, että sinullakin kyseisen merkkinen vaunu on.
Jos asia etenee, niin saatan lähestyä roskapostilla  ;)

Ehkä tuli otsikoitua tämä topikki väärin, kun olisihan se tietty hauska kuulla kokemuksia kaikenmerkkisistä vastaavilla kriteereillä olevista vaunuista.
Jos asia kuitenkin etenee Lahteen asti ja siellä pääsee konttaamaan erilaisia vaunuja läpi, niin teen varmastikin sitten toisen topikin, jossa kyselen tyhmiä lisää.
Toki harkinnassa on kyllä kärpäslätkän hankinta, että saisi vaunukärpäsen tapettua  :D

Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: vippe - 13.09.2013 kello on 13:42

Toki harkinnassa on kyllä kärpäslätkän hankinta, että saisi vaunukärpäsen tapettua  :D
Turha hankinta  ;D
Tää on kiva laji..jokainen voi harrastaa omien arvojen, kukkaron, tarpeen jne mukaan. uusia tuttavuuksia saa jos haluaa ja jos haluaa olla issekseen ni sekin on ookoo. Lapset usein diggaa olla alueilla kun yleensä ne ovat veden äärellä ja niissä on hyvin huomioitu lapset..niin yleisesti kun esim trehveil.
Toi vaunun merkki/varustus jne on jokaisen henk kohtanen asia. Se että jos jossain on jokin ominaisuus tai vika ei välttämättä ole enään tai lainkaan juuri siinä vaunussa jonka sinä haluat. Niitä on maanantai kappaleita ja perjantaikappaleita kuten muitakin vermeitä. Kun sitä on harrastanut enemmän niin alkaa se kokemus sanomaan et millane vaunu on juuri itselle paras..itellä tarttis olla kaks vaunua..toinen tuol kausipaikal ja toinen mil reissata  ;D ;D
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 13.09.2013 kello on 14:02
No kattellaan...

mutta juuri tuon sosiaalisuuden takia voisi olla mukava tapa lomailla.
Kesän koereissulla likka ehti juuri autosta ulos, niin jo oli kavereita löytynyt. Ja meillä kun ei tuo samojedi-karvaturri yhtään vähennä lasten mielenkiintoa meidän leiriä kohtaan  :)
Ja itsekin päästiin hyvin juttuun "naapureiden" kanssa.
Ja tuolla itärajalla tuo Papinniemi on kyllä kuin karavaanarin taivas. Vaunun saa metrin päähän hiekkarannasta, niin kyllä siellä kelpasi aikaa viettää.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Ossi66 - 13.09.2013 kello on 14:35
Tyytyväisiä ollaan kyllä oltu tuohon vaunuun. Pari astetta ollut kylmin missä nukuttu. Eipä sitä sisällä tiennyt muuta kuin välillä patterit naksuu lämmetessä.
Vaunun parisänky ja patja on tosi hyvä. Kerros sänkyjen (3krs) patjat on hieman köpöjä mutta ihan ok.

Etuseinässä on pari halkeamaa ja ne menee takuuseen, eli saadaan uusi seinä.

Muutama vastaus Markon viestiin:
Vaihda Alden paneelista lämmitys jatkuvalle kierrolle, niin loppuu tuo pattereiden napsuminenkin ja tasaisessa lämmössä ei ole mitään syvää unta häiritsevää ;)

Meidän entisessä oli kerrossängyissä Jyskistä löydetyt 70*190 kokoiset petauspatjat, ohuet "lirut", mutta paransi kuitenkin tuntumaa patjaan ja helpotti petausta 100-0. En tiedä Adrian kerrossängyn kokoa, mutta kun ahkerasti etsii, niin tekee hyviä mukavuutta parantavia löytöjä ;)

Adriassa on hyvä takuu, jos menee vielä viisivuotiaassa takuuseen Thumb  Detskussa kerettiin korjauttaa viemäröinnin kaadot paremmiksi ja kaasupullokotelo ennen täystakuun päättymistä eli kahden vuoden ikää. Detsku korjasi kyllä samana syksynä takuuseen myös kaverin samanlaisen vaunun kaasupullokotelon, vaikka täystakuu oli päättynyt muutamaa kuukautta aiemmin Thumb
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: MarkoA - 13.09.2013 kello on 15:48
Joo. Jatkuva kierto päälle jos enemmän tarvii lämpöä. Kiitti vinkistä. En tuota edes tiennyt mahdolliseksi.. ::)
Kesällä tuli käytettyä lattialämppäriä yöllä ja Alde ei monena yönä edes startannut.

Ja saa lähestyä mua yv:llä tai yleisesti. Vastaan kyllä kysymyksiin tästä Adriasta jos vain osaan.

Adrian takuusta vielä. Siinä on viiden vuoden tiiveystakuu. Jos seinässä on halkeama molemmussa laidoissa symmetrisesti niin paha tuota on mennä epäämään takuusta. Vaikka oli siinä pientä mutinaa kun huoltokirjasta puutuu hieman merkkejä. Mutta käsittääkseni näitä on ollut enemmän ja Adria on tehnyt selkeän linjauksen, eli myöntänyt virheen tuotteessa. Uusi seinä on erilailla vahvistettu kuulemma noista ongelmapaikoista.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Ossi66 - 13.09.2013 kello on 22:42

Adrian takuusta vielä. Siinä on viiden vuoden tiiveystakuu. Jos seinässä on halkeama molemmussa laidoissa symmetrisesti niin paha tuota on mennä epäämään takuusta. Vaikka oli siinä pientä mutinaa kun huoltokirjasta puutuu hieman merkkejä. Mutta käsittääkseni näitä on ollut enemmän ja Adria on tehnyt selkeän linjauksen, eli myöntänyt virheen tuotteessa. Uusi seinä on erilailla vahvistettu kuulemma noista ongelmapaikoista.

Tuo etuseinän halkeamien tarkastus on rahanarvoinen vinkki Adrian ostajalle ;)

jos aloittajalle saa laittaa vinkkiä muistakin merkeistä, katoppa Dethleffs 560SK mallia vertailuksi ;)
Detskussa tuo tiiveystakuu on 6v. Jos vertaa Markon mainitsemiin Adrian etuseinäongelmiin  Detsku menee niissäkin hieman Adrian edellä  ;D  Aiemmin etuseinä oli yhtä kappaletta, mutta -04 on halkeilun vuoksi vaihtunut kaksiosaiseksi. Sen jälkeen oli halkeamia kaasupullokotelon reunoissa ja mm. Nykyisessä -08 mallissa ne reunat on vahvistettu alumiinilistoilla. ;)
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: MarkoA - 13.09.2013 kello on 23:43
Laitan tänne infoa lisää kunhan saan seinän vaihdatettua. Kun on kuitenkin jotenkin skeptinen olo, että en usko ennenkuin näen. Niin monesti autojen kanssa kaikki kuulostanut puhelimessa selvältä. Kun sitten hakee huollosta niin onkin eri ääni kellossa ja hommat kussu pahemman kerran ;) saapa nähdä.

Kiitos muuten vinkistä tuosta Alden kiertopumpusta. Parasta aikaa istuskelen vaunussa ja nautin hiljaisesta lämmöstä ;) piti ottaavihan manuaali ja tutustua miten sitä käytetään. Meillä kun kesä meni aivan nöösinä tyyliin, ostettiin vaunu ja reissattiin tohkeissamme perehtymättä oikeastaan mihinkään kunnnolla. Niinkuin varmaan jostain mun kommenteista on voinut huomata...

Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: MarkoA - 29.10.2013 kello on 01:17
Niin, nyt vasta huomasin että tuli luvattua kertoa miten se seinähomma meni. No, hyvin meni. Uusi etuseinä, siistiä työtä ja tyytyväinen asiakas. Kustannukset mulle seinästä 0€. Kaikki seinään kiinnitetty tietysti otettiin vanhasta (paitsi teipit) eli vain se pelkkä muovilevy on uusi. Hieman ikkunapielien taitoissa on ilmeisesti eroa. Ja kuulemma kiinnitysruuvien reijät hivenen suuremmat. Nehän ne siis oli syylliset noihin halkeamiin. Että ei muuta kuin nokka kohti uusia seikkailuja.
Nyt vois olla sopiva aika laittaa autoon tosi isot roiskeläpät taakse kun seinässä ei ole vielä kiveniskemiä ollenkaan. Entinen oli jo alalaidoista hieman kulunut hiekka ja kivisuihkun ansiosta.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Ossi66 - 29.10.2013 kello on 08:45
Niin, nyt vasta huomasin että tuli luvattua kertoa miten se seinähomma meni. No, hyvin meni. Uusi etuseinä, siistiä työtä ja tyytyväinen asiakas. Kustannukset mulle seinästä 0€. Kaikki seinään kiinnitetty tietysti otettiin vanhasta (paitsi teipit) eli vain se pelkkä muovilevy on uusi. Hieman ikkunapielien taitoissa on ilmeisesti eroa. Ja kuulemma kiinnitysruuvien reijät hivenen suuremmat. Nehän ne siis oli syylliset noihin halkeamiin. Että ei muuta kuin nokka kohti uusia seikkailuja.
Nyt vois olla sopiva aika laittaa autoon tosi isot roiskeläpät taakse kun seinässä ei ole vielä kiveniskemiä ollenkaan. Entinen oli jo alalaidoista hieman kulunut hiekka ja kivisuihkun ansiosta.

Noinhan sen pitääkin toimia  ;)
Tuo "paitsi teipit" - olihan se uusi seinä teipattu kuitenkin vaunun oikeisiin väreihin?
Detskulla varaosat tulee tehtaalta alkuperäisillä kyseisen vaunuyksilön teippauksilla varustettuna ;)
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: MarkoA - 29.10.2013 kello on 09:27
Tarkoitinkin että kaikki muu otettiin vanhasta paitsi teipit. Eli uudessa on uudet teippaukset.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 29.10.2013 kello on 12:02
Hyvä homma, että takuut toimii kuten pitääkin!

Mulla edelleen putoilee sähköpostiin tuon tuostakin uusia hakuehtoja vastaavia vaunuja, mutta eipä oikein ole mieluisaa löytynyt.
Kun pohjaratkaisu on se merkittävin tekijä, niin ei taida olla kuin kolme eri vaihtoehtoa, mitkä kelpaisi ja niistäkin vain yksi malli, joka yksiakselinen. Toinen ehto on, etten halua styroksieristettyä ja lattialämmitys pitää olla. Ja hallitus on päättänyt, että mitään ikitylsän pyökin (tms.) väristä sisustaa ei tule, piste  :)

Asiasta aidanseipääseen. Lahden messuilla myyntipyssyt sai mun ajatukset jotenkin sekaisin, kun sanoin mun auton vetopainon olevan 2100kg, niin useampikin totesi, ettei sillä ole nykyisin mitään merkitystä.
Olin niin häkeltynyt, etten tajunnut perätä selitystä moiselle väitteelle. Siis jos vaunun kokonaispaino on merkattu 2100kg, niin grammaakaan sen yli se ei saa painaa, eikö?
Mutta mulle ne olisi kovasti kaupitellut esim. Adria Alpina 763 vaunua, jonka kokonaismassa on 2500kg.
Tämä yhtälö jäi mua ihmetyttämään jälkeenpäin.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: AoH - 29.10.2013 kello on 12:54
^ Venetrailereista tiedän sen verran, että kokonaispainon kohdalla on ratkaisevaa trailerin todellinen paino puntarilla, ei se, mitä otteeseen on printattu.

Eli sain ihan laillisesti vetää traileria, jonka suurin sallittu kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1300 kiloa, autolla, jolla saa vetää kokonaismassaltaan korkeintaan 1200-kiloista peräkärryä, sillä edellytyksellä, että todellinen kokonaismassa liikenteessä jäi alle autolle sallitun 1200 kilon. Eiköhän vaunuissa ole sama? (Jarrullisista siis puhataan nyt.)

Tästä on kylläkin ollut monenlaista epäselvyyttä, ja virkavallallakin erilaisia tulkintoja liikenteessä. Mutta poliisi.fi -sivustolta jostakin löytyy virallinenkin tulkinta asiaan.

Mutta kannattaa huomata, että sitten taas kun tarkastellaan vaadittavaa ajokorttia, jolla yhdistelmää saa ohjata, otetaankin huomioon rekisteriotteiden mukaiset kokonaismassat.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: AoH - 29.10.2013 kello on 13:17
^ Pikaisesti löysin tällaisen linkin, josko siitä olisi apua:
http://venenetti.fi/uutiset/17102006-trailerin-paino-hammentaa-poliisia

(Oletan, että peräkärry on peräkärry, eli ettei matkailuvaunuille ole eri määräyksiä. Oikaiskaa, jos olen väärässä.)
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: vippe - 29.10.2013 kello on 14:05
Itse ajattelen kyylä ennemminkin niin, että jos autolla saapi vetaa esim 1500kg vaunua ja vaunu painaa juurikin sen 1500kg...liikahtaak o se yhdistelmä oikeasti sitten mihinkään..niinkus et onko tehoja riittävästi vetopelissä? Meidän Hiace esmerkiks..siinä on jotain 2,2litranen riisseli muistaakseni alle 100kilowattii tehoo..se ei todellakaan riitä tuota meidän vaunua vetämään..kunnolla. Toki sillä suvikelillä voip pikku reisui tehä, mut ei tod mihinkään talvikelillä.
Vene ja traileri kyllä liikahtaa kivasti, kun ei ole sitä ilmavastusta niin kuin vaunun vedossa.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Ossi66 - 29.10.2013 kello on 14:24
Polliisi ei välitä tehonpuutteesta, mutta samat säännöt pn kaikilla perässävedettävillä .

Perävaunun todellinen paino (akseleisen alta punnittuna) ei saa ylittää veturin vetokykyä.
Kokonaispainot vaikuttaa vain kortin riittävyyteen.

Jos vaunun todellinen paino ylittää veturin vetokyvyn, vaunu saattaapi jäädä heti tienvarteen odottamaan riittävää veturia.

Jos vaunun kokonaispaino on 2500kg, sitä ei varmasti voi laillisesti vetää veturilla jonka maksimi vetopaino on 2100kg.

Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 29.10.2013 kello on 14:29
No tuo viimeinen lause on minunkin mielestä juuri noin ja ihmettelen kovasti, millä ilveellä meinasivat mulle ison vaunun kaupata.
...varmaan myymällä samalla veturiin vetävän etuakselin  :)

Mua ei huoleta tehot, kun on 650Nm vääntöä koneessa, niin kyllä sillä vaunu perässä tulee ja kun kortissakin on parit E-kirjaimet, niin ei sekään tule vastaan.
Ensin tullee vastaan tuo laki ja sitten se mielekkyys, kannattaako maksimipainoa lähteä kiskomaan, jossain se varmasti kuitenkin tuntuu, vaikka tehoja ja vääntöä onkin.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Ossi66 - 29.10.2013 kello on 14:49
Mua ei huoleta tehot, kun on 650Nm vääntöä koneessa, niin kyllä sillä vaunu perässä tulee ja kun kortissakin on parit E-kirjaimet, niin ei sekään tule vastaan.
Ensin tullee vastaan tuo laki ja sitten se mielekkyys, kannattaako maksimipainoa lähteä kiskomaan, jossain se varmasti kuitenkin tuntuu, vaikka tehoja ja vääntöä onkin.

Tuota itsekkin mietiskelin kesällä saunassa istuessa. Oma vaunu oli menossa kaupaksi ja tilalle oli harkinnassa mm. Detskun 590S eli 1800kg kokonaispainoinen "pariskuntavaunu".  Harkinnan jälkeen vaunuksi valikoitui kuitenkin 510DB 1300kg kokonaispainolla jolle sitten vielä hankin kokonaispainon korotuksen 1360 kiloon kun oli mahdollista semmoinen saada.
Paljon mielekkäämpää on kiskoa tuota pienempää, joka on kooltaan pariskunnalle riittävä, eikä auton vetokyky 1800 ole ylittymässä liiasta kuormauksesta tai vaunun ylipainosta johtuen.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: AoH - 29.10.2013 kello on 14:52
Jep paljonkin on asioita, joita saisi tehdä, mutta joiden tekeminen ei ole järkevää eikä hyväksi.
Mitä enempi reserviä on varastossa, sen parempi, ainakin veturin kestävyyden kannalta.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: temess - 29.10.2013 kello on 16:49
Polliisi ei välitä tehonpuutteesta, mutta samat säännöt pn kaikilla perässävedettävillä .

Perävaunun todellinen paino (akseleisen alta punnittuna) ei saa ylittää veturin vetokykyä.
Kokonaispainot vaikuttaa vain kortin riittävyyteen.

Jos vaunun todellinen paino ylittää veturin vetokyvyn, vaunu saattaapi jäädä heti tienvarteen odottamaan riittävää veturia.

Jos vaunun kokonaispaino on 2500kg, sitä ei varmasti voi laillisesti vetää veturilla jonka maksimi vetopaino on 2100kg.

Eihän kokonaispainolla ole edelläänkään merkitystä vetopainoihin kuten tuossa totesit.. Tuo meidän adria 743ut omapaino on otteessa 1820kg ja kokonaismassa 2500kg ! Käytin puntarilla,kun hain liikkeestä ja puntari näytti 1790kg täydellä kaasupullolla,markiisilla ja muutamalla muulla tavaralla.. Eli vielä jää 200kg kuormausvaraa omalla kohdalla ja aisapainonhan voi vielä vähentää tiukan paikan tullessa.. Kantavuutta on kyllä reilusti,mutta niin paljoa ei pikkuhousuja kaappiin mahdu jotta yli menis  ;D !!
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: 700 - 29.10.2013 kello on 18:38
Polliisi ei välitä tehonpuutteesta, mutta samat säännöt pn kaikilla perässävedettävillä .

Jos vaunun kokonaispaino on 2500kg, sitä ei varmasti voi laillisesti vetää veturilla jonka maksimi vetopaino on 2100kg.
Kyllä saa, mikäli vaunun todellinen kytkentämassa ei ylitä 2100kg.
lainaus poliisin nettisivuilta: Jos ajokortin puolesta massat ovat kohdallaan, on myös selvitettävä, mikä on suurin sallittu kytkentämassa eli minkä painoisen perävaunun voi todellisten massojen puitteissa kytkeä auton perään.

Nykyisin EU säännösten perusteella vaunujen omamassaan kuuluu jo mm kaasupullo, kaapelikela, täysi tuorevesisäiliö, joten ko Adrian noin 1800 kg omamassan päälle saisi vielä laittaa lähes 300 kg vaatteita yms.

Lisäksi mikäli koneessa on riittävästi puhtia, miksi ostaa perään poksin kokoinen pikkukärry vaan varmuuden vuoksi, jos asumisen yms puolesta likemmäs paritonninen keijukainen olisi parempi. Kyllä se auto sen kestää.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Vemppu - 29.10.2013 kello on 20:24
Edit: otin pois kun näytti jo totuus tulleen esille :-D

Eli että kortti lasketaan papereista ja yhdistelmän laillisuus todellisten painojen suhteen mitataan vaakalla.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 29.10.2013 kello on 22:50
Ok, no nyt rupee pääsemään kärryille.

Otetaas vielä pätkä surrilankaa...
eli saan vetää autollani vaunua kaikkine kalsareineen ja grilleineen, joka painaa max.2100kg puntarilla, oli vaunun papereissa sitten vaikkapa 2500kg?
Kunhan vaunun papereissa kokonaismassa on vähintään 2100kg.

Ja tuo auton valmistajan ilmoittama 2100kg on raamattu, joka määrittelee sen hetkisen perässä roikkuvan max. painon?

Ja tämä kaikki tietty sillä edellytyksellä, että kuskilla on kortti  :)

No nythän mä hokasin  ;)
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K.E.V - 30.10.2013 kello on 08:06
Just noin, ainoo mutta on ! Että harvemmassa vaunussa on tuota "löysää" eli kuormalle varattua painoa niin paljon että jäisi vielä kaasujen+ vesien jälkeen 400 kiloa yli. Pienemmät määrät useinkin.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: K70 - 30.10.2013 kello on 09:02
Jep!

Nyt täytyy etsiä joku muu aloittelijan topic, tai tehdä uusi, kun kysymyksiä on paljon, mutta otsikon vaunuun ne ei liity, kun sen on tuttu jo myynyt.
Otsikko: Vs: Adria 563UK ?
Kirjoitti: Ossi66 - 30.10.2013 kello on 18:36
Eihän kokonaispainolla ole edelläänkään merkitystä vetopainoihin kuten tuossa totesit.. Tuo meidän adria 743ut omapaino on otteessa 1820kg ja kokonaismassa 2500kg ! Käytin puntarilla,kun hain liikkeestä ja puntari näytti 1790kg täydellä kaasupullolla,markiisilla ja muutamalla muulla tavaralla.. Eli vielä jää 200kg kuormausvaraa omalla kohdalla ja aisapainonhan voi vielä vähentää tiukan paikan tullessa.. Kantavuutta on kyllä reilusti,mutta niin paljoa ei pikkuhousuja kaappiin mahdu jotta yli menis  ;D !!

Ok. Nyt pitää perua tuo mun lainattu viimeinen virke.

Tämä oli eka kerta kun joku kertoo vaunun todellisen painon olevan noin reilusti alle papereissa mainitun. :o