Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Kaija - 28.08.2013 kello on 23:10
-
Entä jos käy näin? http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194835012701/artikkeli/mies%20vajosi%20lampeen%20matkailuauton%20mukana%20kittilassa.html (http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194835012701/artikkeli/mies%20vajosi%20lampeen%20matkailuauton%20mukana%20kittilassa.html)
Saako tuosta vielä käyttökelpoisen asuntoauton? :o
-
No hemmetti, vähän samaa asiaa just ajattelin kun kuviani selasin ja aina vaan lähemmäs vettä siirtyi yöpymispaikat.
-
Huh. Olen ehkä tuhat ja yksi kertaa autossa juuri ennen nukahtamista varmistanut Hannulta, että onhan käsijarru päällä ja vaihde ykkösellä. Ja ihan muutaman kerran halunnut renkaiden alle kiven tai puupölkyn. Ja ihan muutama kerta mulle on kädestä pitäen selostettu ja näytetty, että tästä paikasta EI voi tuohon suuntaan kaatua eikä valua.
Onneksi vesi ei ollut tuon syvempää ja onneksi pariskunta ei ollut nukkumassa. Voisi muuten olla vaikea uskaltaa nukahtaa asuntoautossa pitkään aikaan.
t.Kaarina
-
Mä en tuota nukkumista osannut edes ajatella.... harmittelin vain auton kastumista! :o
Mulle kävis varmaan just noin, jos lähtisin käsivaihteisella ajamaan. Mun piti kerran as.autoa siirtää pihassa pari metriä, kun Pasilla rännintyhjennysproj ekti ja kädet mudassa. Se sanoi mulle, että vaihde ei sitten ole päällä.... enkä mä tajunnut, mitä se tarkoittaa. Yli 6v ajanut vain automaatilla. No, autohan siirtyi ihan itsekseen tarvittavan matkan taaksepäin, kun painoin kytkimen pohjaan. :-[
-
Sattuu sitä vahinkoja! ei syytä huoleen jatketaan samoin kuin tähänki asti! tarkkana kuten ennenki. ::)
-
Hyvä, ettei vettä ollut enempi.
Tuo käsijarru ja vaihde päällä, se minuakin aina huolestuttaa. ;) Aika monesti jo yöpuulta olen ne asiat käynyt varmistamassa. Ei ole mukava luisua veteen ja vielä vähemmän mukava tipahtaa syvään rotkoon.
-
-60 luvulla satuin kaksi eri kertaa näkemään linja-auton hiljaa valuvan alamäkeä pusikkoon. Nämä tapahtuivat Helsingissä Viikin (Vanhakaupunginlahti) bussivarikolla. Ajeltiin siitä päivittäin fillareilla ohi.
Myöhemmin kun kortin sain, niin olen aina kässärin ja ykkösvaihteen lisäksi kääntänyt etutassut linkkuun.
Oli ne aika vaikuttavia tapauksia nuorille silminnäkijöille, ja kaverinikin tekee myös vielä tänä päivänäkin nuo varotoimet.
-
Mul kävi kerran Riihimäellä hauska tapaus. Tulin kohteesta töistä ja Siinä karavaanin pihas näin kun paku alko pers eellä tielle siittä puhelinkopin luota (oli siinä josku ennen jos joku muistaa) Tempasin liinat kii, kun näin ettei ruorissa ollut ketään ja juoksin siihen auton taka ja otin ns. "kopin" eli sain topattua valumisen. No. Häiskä tuli siittä puhelinkopista ja hyppäs ruosiin ja läks ajaan. Ei ees huomannu koko tapahtumaa. Vähän siinä revettiin :laugh: :laugh: yhden paikalle topanneen rahtarin kanssa.
Toinen tapaus oli joskus Turengissa kun oli sellanen laatikkomallin transportteri näillä maijana täällä. Se tuli 50 metriä silleen nytkyttämällä pers eellä siittä Polliisin tallin eestä. Menin sitten tutulle konstulle siitä hihkumaan että hei kaara menee tuolla. ??? Johka tää totes vaan, ettei ole eka kerta. On tolla maijalla niin kovat noi menohalut ;D
-
kaikkea sitä sattuukin ???
ja juuri tällästen takia itse käytän suobbissa aina myöskin vaihdetta ,
jos sattuu käsijarru pettämään ...
mutta nyt alankin kyselemään myöskin transitissa ollessa
mitenkäs on tuo paikalla pysymisen laita
kun en ole aikasemmin sellaista aatellutkaan
että saattaa ittensä löytää vedestä biilissä olessaan ::)
-
Minulle meinasi käydä Tuurissa toissa kesänä samoin, kun pysäköin auton karavanalueen respan eteen, olin laittamassa juuri kenkiä jalkaan, kun tuntui, että helkutti auto liikkuu, silloin tajusin, että unohdin jarrun ja vaihteen. Melko nopeasti kyllä hyppäsin ohjaamoon ja ensimmäisenä pukkasin vaihteen päälle ja sitten kun pääsin istumelle niin jarrua. Metrin ehti mennä nurmikolle, eikä olisi ollut montaa metriä jyrkkää mäkeä Tuurijokeen.
Pääsin vielä peruuttamaan pois.
Respassa sanoivat, että on sieltä henkilöautoja ongittu pois.
Yleensä kyllä muistaa laittaa käsijarrun ja vaihteen päälle, mutta joskus tulee tällainen oikosulku. Takapyörän edessä oli asvaltissa painauma joka veti auton liikkeelle, eikä asvaltin reunassa ollut koroketta. Onneksi olin vielä autossa, kun lähti liikkeelle.
-
kaikkea sitä sattuukin ???
ja juuri tällästen takia itse käytän suobbissa aina myöskin vaihdetta ,
jos sattuu käsijarru pettämään ...
mutta nyt alankin kyselemään myöskin transitissa ollessa
mitenkäs on tuo paikalla pysymisen laita
kun en ole aikasemmin sellaista aatellutkaan
että saattaa ittensä löytää vedestä biilissä olessaan ::)
vai johtuuko siit ettei nsuapista saa avvainta pois virtalukosta jos ei oo pakki päällä?
ainai oot kehunu sitä vanhaks... :D
-
vai johtuuko siit ettei nsuapista saa avvainta pois virtalukosta jos ei oo pakki päällä?
ainai oot kehunu sitä vanhaks... :D
Olikos tosiaan vielä niin, että nimenomaan pakki piti olla päällä eikä esim ykkönen?
Jotain outoa tuossa tosiaan oli kun vuonna nakki ajoin ensimmäisen kerran 900 saabbia ja parkkiin tultaessa hetken joutui miettimään :D (lähtiessä tietysti ensin etsittiin sitä virtalukkoa..)
-
Olikos tosiaan vielä niin, että nimenomaan pakki piti olla päällä eikä esim ykkönen?
Jotain outoa tuossa tosiaan oli kun vuonna nakki ajoin ensimmäisen kerran 900 saabbia ja parkkiin tultaessa hetken joutui miettimään :D (lähtiessä tietysti ensin etsittiin sitä virtalukkoa..)
Mulla jäi kerran "tanssi-ilta" Ämyrillä väliin, kun menin silloisen poikakaverin Saabilla sinne, eikä mulle oltu kerrottu, että pitää olla pakki päällä, että saa avaimen irti. >:(
Rakon sain sormeen. Siihen aikaanhan ei ollut kännyköitä. Ihan hiukan sieppasi! >:(
-
Ei ole täysin oppinut tuohon saapin virtalukkoon 2½ vuodessa - välillä sitä avainpatukkaa on kaikkialle muualle tunkemassa kuin kyynärpään alle :D Vaan on se taas volleen hypätessä välillä hukassa se kojelaudan "kynäteline" ;D
Onhan sitä kaverin 99 saapista jäänyt mieleen isolle pirun ahtaat etuovet (polvet ja otsa vaarassa) ja miltein katastrofiin päätynyt käsijarrukäännös 8) Niin, ja silloin 70/80-luvulla oli outoa volvojen ja saabbien pakkivaihteen lukko kepissä - ja tosiaa tuo saabin rattilukon korvike. Nykyään solenoidi hoitaa rattilukon vaikka avaimen paikka on "saabistinen" :D
-
On siinä vanhassa saabissa yks onnikin. Jos nimittäin hajoo virtalukko, niin sen saa käsin + pitkällä talttapäisellä ruuvarilla käymään :D
oli outoa volvojen ja saabbien pakkivaihteen lukko kepissä - ja tosiaa tuo saabin rattilukon korvike.
Tältä tuli mieleen kun omiston 360 volvon taannoin ja siinä on vaihdekepissä se rengas mitä nostamalla sai pakin päälle. Mies opetti joskus että kun ajaa 80km/h ja nostaa siittä rinkulasta ja kääntää keppiä vasemmalle (mutta ei eteen pakille asti) niin takana syttyy pakkivalo. Siinä oli takapuskurissa roikkuvilla välillä ihmettelemistä :laugh:
-
Hyvä, ettei vettä ollut enempi.
Tuo käsijarru ja vaihde päällä, se minuakin aina huolestuttaa. ;) Aika monesti jo yöpuulta olen ne asiat käynyt varmistamassa. Ei ole mukava luisua veteen ja vielä vähemmän mukava tipahtaa syvään rotkoon.
Mun kulkimessa kun vaihdetta ei voi jättää päälle ja pysäköintilukko ei ole...on siis turvauduttava mäkipaikassa käsijarruun ja siihen lankun palaan, kiven murikkaan renkaan eteen/taakse kiilattavaan
-
Mun kulkimessa kun vaihdetta ei voi jättää päälle ja pysäköintilukko ei ole...on siis turvauduttava mäkipaikassa käsijarruun ja siihen lankun palaan, kiven murikkaan renkaan eteen/taakse kiilattavaan
Eiks sulla ole manuaali vaihdelaatikko jossa saa vaihteen silmään,ja jos ei,niin automaatti ja P-Asento..
-
Yleensä valitsen sellaisen paikan että riittää ykkös vaihde. Nyt kyllä pellaa taas kummankin auton käsijarru jota käytetään kun auto käy paikallaan, käännöksetkin hoidetaan kaasulla :P.