Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Kimmo75 - 27.08.2013 kello on 21:58
-
Eli nyt iskikin mietintämyssy tiukasti päähän JOS ostan kilvistä poistetun vaunun projektiksi niin sen rekisteröitikatsast us vaatimukset? En vähättele nestekaasu/sähkö tarkistuksia mutta kuten kaikki niin myös nämä ovat mielestäni silkkaa rahastusta ja kun tuota tarinaa on vähän ehkä liiankin leveästi tarjolla niin olisiko sellaista varmaa tietoa tarjota mitä pitää olla:
A: Katsastuksessa?
B: Rekisteröintikatsas tuksessa?
Haku toiminnolla sai jotain tietoa ongittua mutta Googlaamalla menikin sitte överiksi koko homma. Pointti, koska sitä tietenkin arvuutellaa on se, että JOS nämä tarkistukset maksaa sen 400€ mitä guuggeli antoi ymmärtää on siis vaunun ostohintaan lisää ja kerran mielessä on pistää vaunu lähes lihoiksi niin tuollanen 400€ ei ole kiva ylläri, se pitää tietää edeltäkäsin.
-
Eka vaatimus on, että pitää olla PAPERIT. Rekisteriote ja katkeamaton jono luovareita.
-
Harvempi harrastaja on rekisteröinyt kilvistä poistettua vaunua, joten paljolti arvaukseksi menee...
Parhaan arvauksen vaatimuksista saa kun soittaa paikalliselle katsastusasemalle, jossa rekisteröinnin meinaa hoitaa ja kysyy sieltä suoraan - tuskin poikkeaa suuresti todellisuudesta.
Mm. muutoskatsastus maksaa täällä Savarin katsastuksessa 50eur. Se on varma tieto, kun viimeviikolla sieltä kysyin ettei tuu ylläreitä - ja perjantaina käytän vaunun muutoskatsastuksess a. ;)
-
Harvempi harrastaja on rekisteröinyt kilvistä poistettua vaunua, joten paljolti arvaukseksi menee...
Loppujen lopuksi, tarvitaanko muuta kuin paperit, jos waunu on joskus tyypitetty? No, sehän selviää kysymällä.
-
Mm. muutoskatsastus maksaa täällä Savarin katsastuksessa 50eur. Se on varma tieto, kun viimeviikolla sieltä kysyin ettei tuu ylläreitä - ja perjantaina käytän vaunun muutoskatsastuksess a. ;)
Kerro heti, mitä niinpaljon muutit?
-
Nää "perus" jutut on tiedossa ja ei nyt kukaan paperitonta kärryä haluu jnejne kivaa mut kun on itellä nuo autosähkömekaanikon paperit niin ei ole tarkoitus jättää kuin pakolliset 230v vermeet kii ja siis tehdä kaikkee muuta kivaa joten vaunulla saisi/pitäisi olla kokoakin 8) Mutta tosiaan jossain tuolla luki, että +400€ niin on tarkistukset ja muut paprut ok. Joten onko ne kaasutarkistukset teetätettävä ja sähkö myös? Kyllä meinasin huomenissa kävästä konttorilla mutta kunhan tässä sormet näppäimistöä naputtaa :)
-
Kerro heti, mitä niinpaljon muutit?
No en heti ehtiny kertomaan, mutta muutama laillinen lisäkilo ei ole pahitteeksi, jos vaunussa on reilusti ylipainoa.
Korotus maksaakin sitten 4.17eur/kilo (200+50) Thumbd Ei sinänsä paha hinta, jos myisivät Detskulta uudenkin vaunun tuolla kilohinnalla. ;D
Perjantaina ylipainoa onkin enää alle 10% kokonaispainosta ;D
-
Nää "perus" jutut on tiedossa ja ei nyt kukaan paperitonta kärryä haluu jnejne kivaa mut kun on itellä nuo autosähkömekaanikon paperit niin ei ole tarkoitus jättää kuin pakolliset 230v vermeet kii ja siis tehdä kaikkee muuta kivaa joten vaunulla saisi/pitäisi olla kokoakin 8) Mutta tosiaan jossain tuolla luki, että +400€ niin on tarkistukset ja muut paprut ok. Joten onko ne kaasutarkistukset teetätettävä ja sähkö myös? Kyllä meinasin huomenissa kävästä konttorilla mutta kunhan tässä sormet näppäimistöä naputtaa :)
Jos siis kyseessä suomen rekisterissä ollut vaunu ja paperit on, eihän siihen tarttee tehdä muuta kuin rekisteröintikatsas tus.
230V on hyväksytty aiemmin, joten siihen liittyvä tarkastustarra lienee paikoillaan ja kaasussa se 30mBar tarra pitäisi olla jo ennestään ja olikos se pääsulkua osoittava tarra toisena kotelon kannessa. Neljäs tarra on sallitun henkilömäärän ilmoittava tarra jossain oven likellä.
Jos nuot neljä tarraa löytyy, ei mitään muuta liene tarpeen.
-
Perjantaina ylipainoa onkin enää alle 10% kokonaispainosta ;D
Taisi olla kovin homma, kun piti koppi tyhjentää välillä? ;D
-
Jos siis kyseessä suomen rekisterissä ollut vaunu ja paperit on, eihän siihen tarttee tehdä muuta kuin rekisteröintikatsas tus.
Saapi ne rekisteriin ulkomaisetkin. Ovat raahanneet Ruåtsista runkoja peräkärrynalustoiks i. Se on toki sitten pitänyt muutoskatsastaa.
-
Taisi olla kovin homma, kun piti koppi tyhjentää välillä? ;D
TÄH :o Tyhjentää :o Eikai :o
Enpä ole tuohon varautunut, kun oli tarkoitus koukata konttorille perjantaina ennen venetsialaisreissua . Jos meinaavat punnita, saa isomman kokonaispainon virallistaminen silloin odottaa vielä muutaman viikon.
Edit:
Olishan nuot halunnu vaunun puntarille, mutta sain puhuttua asian siihen malliin ennakkoon, ettei tarvii tyhjentää punnituksen vuoksi, kun mitään rakenteita ei ole muutettu. Thumb
-
Jos siis kyseessä suomen rekisterissä ollut vaunu ja paperit on, eihän siihen tarttee tehdä muuta kuin rekisteröintikatsas tus.
230V on hyväksytty aiemmin, joten siihen liittyvä tarkastustarra lienee paikoillaan ja kaasussa se 30mBar tarra pitäisi olla jo ennestään ja olikos se pääsulkua osoittava tarra toisena kotelon kannessa. Neljäs tarra on sallitun henkilömäärän ilmoittava tarra jossain oven likellä.
Jos nuot neljä tarraa löytyy, ei mitään muuta liene tarpeen.
Nonnii, kiitos! Thumb
-
Nonnii, kiitos! Thumb
Mutta varmista vielä sieltä konttorilta ;)
-
Mun matkaaja ei ollu kilvissä kun ostin ja normi rekisteröintikatast us. kysyvaan ett onko kaasu ja sähkölaitteita muutettu , ja kunn vastasin kieltävästi änkyttämätä ni se oli siinä..
-
Jos siis kyseessä suomen rekisterissä ollut vaunu ja paperit on, eihän siihen tarttee tehdä muuta kuin rekisteröintikatsas tus.
230V on hyväksytty aiemmin, joten siihen liittyvä tarkastustarra lienee paikoillaan ja kaasussa se 30mBar tarra pitäisi olla jo ennestään ja olikos se pääsulkua osoittava tarra toisena kotelon kannessa. Neljäs tarra on sallitun henkilömäärän ilmoittava tarra jossain oven likellä.
Jos nuot neljä tarraa löytyy, ei mitään muuta liene tarpeen.
Lisäksi: Jarrut, Valot ja Sammutin joka on Tyyppihyväksytty ja voimassa oleva. Kysyin konttorilta.
He eivät puutu tai tarkista kaasuputkia eivätkä painoa jos vaunua ei ole muuteltu. Näin Joensuussa toimitaan.
-
niihä se on kaikkien muittenni ajoneuvojen kans, paitti jos sattuu joku mul**u katastus mies joka haluu olla tärkee... viimesyksynä lahesta löysin semmosen, ku loppu leima ja piti saaha pari viikkoo lisäaikaa ett pääsee kotiin.. en oo koskaa ennen saanu semmosta vikalistaa.. sille ei kelvannu ovensaranat eikä oven lukot ja antennitki se ajo hallin oveen ku ei raskinu kokonaan nostaa ylös..
-
Tulikos se tänävuonna voimaan se koneelinen iskaritesti. Viimen kun 2 v sitten katsastin sitä ei tehty, nyt tehtiin ja vähän sääliksi kävi vanhaa hyvää vaunua kun sieltä pyörää nutkutettiin. Ajattelin vaan että tulee seinätkin testattua, siihen malliin vaunu heilui :D
-
tuon 85 kaben kun leimasin ja kysyin iskaritestistä niin inssi tuumasi vain ettei ala ehdointahdoin vaunuja rikkomaan, eikä suorittanut sitä
-
tuon 85 kaben kun leimasin ja kysyin iskaritestistä niin inssi tuumasi vain ettei ala ehdointahdoin vaunuja rikkomaan, eikä suorittanut sitä
Millonkohan joku jättää ryntäytyksen tekemättä ja sanoo, ettei ala wanhaa konetta rikkomaan.... ? ::)
Viiatissa kiersin aina rajoitintappia pari kierrosta ennen katsastusta. Ei tehnyt niin pahaa korvissa. :D
-
Onkos tuo vanha sääntö voimassa?
"Autojen iskun- eli heilahduksenvaiment imien koneellinen testaus alkaa katsastusasemilla maaliskuun 1. päivästä alkaen. Testaus suoritetaan määräaikaiskatsastu sten yhteydessä ja se tehdään kaikille henkilö- ja pakettiautoille lukuun ottamatta autoja, joiden korkeus on suurempi kuin 245 cm tai joiden kokonaismassa on suurempi kuin 2500 kg."
Mikäs tuollaisen vaunun korkeus sitten on?
-
Onkos tuo vanha sääntö voimassa?
"Autojen iskun- eli heilahduksenvaiment imien koneellinen testaus alkaa katsastusasemilla maaliskuun 1. päivästä alkaen. Testaus suoritetaan määräaikaiskatsastu sten yhteydessä ja se tehdään kaikille henkilö- ja pakettiautoille lukuun ottamatta autoja, joiden korkeus on suurempi kuin 245 cm tai joiden kokonaismassa on suurempi kuin 2500 kg."
Mikäs tuollaisen vaunun korkeus sitten on?
Ei kai vaunu ole auto?? Vielä??
-
Ei kai vaunu ole auto?? Vielä??
Ei ole ei, mutta jos niitä testejä tehdään vaunuille, niin säännöt lienee muuttuneet. Päteekö silloin tuo 245cm korkeusrajakaan?
-
Ei ole ei, mutta jos niitä testejä tehdään vaunuille, niin säännöt lienee muuttuneet. Päteekö silloin tuo 245cm korkeusrajakaan?
Kyllä ainakin minun vaunulle tehtiin viimekuun (elokuun) lopulla.
-
Saavat rueta sitt siivoomaan tiheemmin ku käy vanhoja vaunuja katastuksella.. niistähä varisee ain testisss puolkiloo lahoo vaneria ja puuta...
mitehä noit meikäläisen vehkeit enää katastellaan..
-
Miten on kun olette asuntovaunua katsastaneet, onko koneellista iskunvaimentaja testiä tehty 2014 vuonna?
-
Ei ainakaan Vantaankosken katsastusasemalla Kesäkussa
ravisteltu vanhaa Soliferia. Olis varmaan keventynyt
jonkun kilon. Thumb
-
Miten on kun olette asuntovaunua katsastaneet, onko koneellista iskunvaimentaja testiä tehty 2014 vuonna?
Ei edelleenkään testata vaunuista iskareita, harvemmin raskaankaluston kuilulla sellaista onkaan kun ei ne täyskokoisia kuorma-autoja kestä. Välyksentestauslait teella saa kyllä vaunua ravistettua reilustikin, ettei nyt olis sellaiseen sotkettu?
Eihän sitä iskaritestiä ole toki kielletty tekemästä jos laite linjalta löytyy, mutta fiksumpi jättää tekemättä.
-
Ei edelleenkään testata vaunuista iskareita, harvemmin raskaankaluston kuilulla sellaista onkaan kun ei ne täyskokoisia kuorma-autoja kestä. Välyksentestauslait teella saa kyllä vaunua ravistettua reilustikin, ettei nyt olis sellaiseen sotkettu?
Eihän sitä iskaritestiä ole toki kielletty tekemästä jos laite linjalta löytyy, mutta fiksumpi jättää tekemättä.
Saattaa olla käynyt sekaannus, eli kysymys oli ilmeisesti tuosta välyksentestauslait teesta. Mutta melkoisia "nutkauksia" kyllä vaunu sai Thumbd
Iskaritesti on se "pompotus kone" mikä ainakin henkilöautossa ei näytä niin pahalta.
-
Kuulemma tuo iskaritestin tulos ei ole edes hylkäämisen syy. Katsastjien ohjeessa sanotaan, että se on suuntaa antava testi, joka ei ole ehdoton.
Minä kun kävin -56 mallisella Sätkällä katsastuksessa, niin katsuri päätti testata kerran myös iskaritesterillä. Hyvä oli tulos. Hiukan oli ensin heittoa, mutta kun menin istumaan tasapainon vuoksi hanttarin puolelle, niin oli just hyvä. Painojakaumakin siis saattaa vaikuttaa.
Ainoa vaan, että kun siinä Sätkässä ei ole edes iskareita. On vain kitkat ja massavaimentimet. Hiukan se katsuri raapi päätään, kun asiasta mainitsin. :)