Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: kolistaja - 22.08.2013 kello on 20:10
-
Mistä johtuu, ettei 5-vaihde pysy päällä, vaan hyppää pois. Autolla ajettu 170 000km.
-
Venäläinen sanoisi, että normaal. Vitos vika on etuvetoisen Ducaton yleinen vika. :)
-
Mistä johtuu, ettei 5-vaihde pysy päällä, vaan hyppää pois. Autolla ajettu 170 000km.
Laatiikko remontti edessä.
-
Venäläinen sanoisi, että normaal. Vitos vika on etuvetoisen Ducaton yleinen vika. :)
Riippuu vuosimallista ja laatikosta.
-
muissaakseni vika oli yleensä päävyn laakeriss tai siinä painelevyss mikäpitää laakerin paaikallaan , muistelen ett niit joskus vaihettiin lootapaikallaan ja pääty koppa irti.. ei ollu paha homma.. mutt taas noist ajoist niipaljo aikaa ettei uskalla päätä pistään vajille tänkään tievon osalta....
-
Oli tuon ikäisessä sama ongelma. Syynä on joko synkronilevyn kuluminen tai hammasratasvika.
Onneksi itaaliano on tehnyt korjauksen aika helpoksi. Laatikossa on luukku, josta voi vaihtaa 5-vaihteen osat ilman koko laatikon purkamista.
Kun saat laatikon kuntoon, niin komenna pistämään öljyä tuplasti ohjeen määrä.
Noilla vehkeillä ei pitäisi käyttää 5-vaihdetta alle 80 km/h nopeuksilla.
-
Kun saat laatikon kuntoon, niin komenna pistämään öljyä tuplasti ohjeen määrä.
Noilla vehkeillä ei pitäisi käyttää 5-vaihdetta alle 80 km/h nopeuksilla.
Juuri näin. Ja öljynä jotain HD-luokan askinestettä, joka takaa sen öljykalvon vaikka hetkellisesti loiskevoitelu hiukan heikompaa olisikin. Omalla Ducatolla on kelattu jo lähes 300tkm ja aski toimii yhä täysin moitteettomasti Thumb Ja kyllä, olen tavannut myös tapauksia joissa 5. on ollut finaalissa jo 150tkm kohdalla kun em. neuvoa ei ole noudatettu. Jo 60km/h vedätetään vitosella ja "vajaalla" öljymäärällä => ei aikaakaan kun jo rupeaa 5. viheltämään = ensioireita että ihan kaikki ei nyt ole kohdallaan. Mutta kun peli liikkuu yhä ja vihellys on vaimeampaa kuin huudattaminen 4:lla, niin eikun menox vaan. Auts! :-X
-
Minä laittaisin tiheämmän hampaan vitoselle. Kiertäis paremmin. Tuossa meidän hymerissä on ns. caravanlaatikko, jossa on tiheämpi vitonen kuin tavallisessa laatikossa. Kierroksia 80:n vauhdissa on n. 2500.
Ei kuulemma ole kallis kustannus tuo hammastus vaihtaa.
-
http://www.tamgears.com/ (http://www.tamgears.com/)
Tuolla näkyy olevan juttua ja apua vikaan...
-
http://www.tamgears.com/ (http://www.tamgears.com/)
Tuolla näkyy olevan juttua ja apua vikaan...
Hyvä linkki,kiitos!
-
Laakeriviathan koskivat niitä wanhoja laatikoita, joihin vitonen oli tehty 'väkisin' jälkeenpäin. Niissä öljyä pitää olla sentti yli mittatikun viivan, silloin laatikko saa riittävästi voitelua ja kestää. Kesti jopa meikäläisen ajolla.
Uudemmissa on sitten omat ongelmansa. En muista vuosia, mutta tuo 2007 voi olla esim sitä laatikkosarjaa, jossa on älyttömän kapeat hammaspyörät. Jos vaihtaa 'kiireellä', olkapää kuluu, eikä vitonen enää pysy päällä.
(Toivottavasti muistin jotain oikein.. ::) )
-
Hienoa! Kiitos vastauksista ja ohjeista!! Tiesin tuon, ettei vitosella saa vedättää ja niinpä en kyllä alle 80:n vauhdissa vitosta ole käyttänytkään. Jos nopeus alkoi tippua 83:een tai 82:een vaihdoin pienemmälle. Nyt korjataan ja laitetaan öljyä reilusti. Harkitsen myös kierroslukumittarin jälkiasennusta.
-
Hienoa! Kiitos vastauksista ja ohjeista!! Tiesin tuon, ettei vitosella saa vedättää ja niinpä en kyllä alle 80:n vauhdissa vitosta ole käyttänytkään. Jos nopeus alkoi tippua 83:een tai 82:een vaihdoin pienemmälle. Nyt korjataan ja laitetaan öljyä reilusti. Harkitsen myös kierroslukumittarin jälkiasennusta.
Oli pakko laittaa ;) Kovasti on kulkimessa vaihteita,kun vielä vitosella vedätetään ;) :D, Tämä oli sit vitsiä ;)
-
Hienoa! Kiitos vastauksista ja ohjeista!! Tiesin tuon, ettei vitosella saa vedättää ja niinpä en kyllä alle 80:n vauhdissa vitosta ole käyttänytkään. Jos nopeus alkoi tippua 83:een tai 82:een vaihdoin pienemmälle. Nyt korjataan ja laitetaan öljyä reilusti. Harkitsen myös kierroslukumittarin jälkiasennusta.
Kysele vielä sitä tiheämpää hammasta vitoseen! Kun kerran laatikon aukaiset, niin samalla vaihtuu
-
Toki kannattaa vaihtaa tiheähampaisempaan samalla kertaa, mutta mitä hyötyä siitä sitten on? Kävin kurkkaamassa tuolla hartsakosken ilmoittamalla tamgearsin sivulla, jossa hyödyistä kirjoitettiin (ks. liite ). Vaihteiston säästämisen ymmärrän, mutta pitääkö polttoaineen kulutuksen väheneminen paikkansa?
Entä sitten, miten tiheähampaiseen kannattaa vaihtaa ja onko kierroslukumittari edelleen tuon vaihdon jälkeen tarpeellinen?
-
^^^korjaus tuohon viestiin;Loppis laittoi tuon linkin,minä vain häntä siitä kiittelin ;D
-
No niinpä onkin elikkä oikeat kiitokset Loppikselle!!
Kyselin tamgearsista, heillä hpyöräpari ja tarvittava synkronointiosa yhdessä maksavat vähän päälle 500€! Mistä muualta kannattaisi tiedustella?
Kyseleepi autohommissa aika tumpelo kolistaja
-
Kyselin tamgearsista, heillä hpyöräpari ja tarvittava synkronointiosa yhdessä maksavat vähän päälle 500€! Mistä muualta kannattaisi tiedustella?
Tuskin mistään...
-
Tulevana perjantaina suunnittelin pudottaa vaihdelaatikon pois LMC:stä ja vaihtaa kakkosen ja nelosen sykronilevyt ja mitä muuta tarvinnee. Koko kesä tätä on mennyt suunnitellessa.
-
Tulevana perjantaina suunnittelin pudottaa vaihdelaatikon pois LMC:stä ja vaihtaa kakkosen ja nelosen sykronilevyt ja mitä muuta tarvinnee. Koko kesä tätä on mennyt suunnitellessa.
Onnea vaan hommalle. On se niin v......
-
Onnea vaan hommalle. On se niin v......
Sanoppa muuta.
-
Jahas, tänään tuli vastaanvanlainen ilmiö omaan ducatoon. Vitosella kun ajaa ja rullailee esim. vapaalla kytkin pohjassa niin satunnaisesti hyppää vitonen pois silmästä. Ilmeisesti pitää alkaa varautumaan vitosrattaan korjaukseen. Olisiko kenelläkään tiedossa keski-suomessa hyvää korjaamoa?
-
Itelle 2001 ducatoon vaihdettiin tiuhempi vitonen ja maksoi n.350€.
Aikaa tästä n. 3vuotta.
Ja osat oli citikan tai pösön vastaavia mutta yli puolet halvempia.
-
Siis hinta vaihdettuna.
-
Missä korjautit?
-
n. kuukausi sitten tilasin "pikkuviitosen" sarjan Ducato 2.8 -98
(vitonen 19% pienempi välitys) täältä http://www.tamgears.com/ sisältää rattaat ja laakeriholkin
hinta 297€ +postit
mielestäni auto muuttui olennaisesti mukavammaksi ajaa esim. vähän mutkaisempia ja pienempiäkin teitä kun ei tartte huudattaa 4:lla, poltoaineen kulutukseen en vielä osaa sanoa... seuraillaan
vaihtaminen onnistu ihan tossa paikallisella korjaamolla, ei kuulema mikään paha homma
-
Nyt olisi rattaat paikoillaan. Pikku-vitonen 19% suhteen rattailla. Valitettavasti joutui myös synkron vaihtamaan kulumisen takia. Vaihto kesti reilun tunnin ja on helpossa paikassa. Mutta tulipas todella kelpo vaihde tuosta vitosesta, vaihteen voi lykätä huoletta silmään jo 70 vauhdissa ja vedättää reilusti jos niikseen tulee. Kierrosluku pysyy tasaisena noin satasen nopeuteen asti. Liike näytti kädestä pitäen mikä niissä rattaissa hajoaa ja miksi, eikä läheskään aina ole öljyn vähäisyyden syytä.
-
Liike näytti kädestä pitäen mikä niissä rattaissa hajoaa ja miksi, eikä läheskään aina ole öljyn vähäisyyden syytä.
Onkos sulla se laatikko, jossa on ne turhan kapeat rattaat?
-
Onkos sulla se laatikko, jossa on ne turhan kapeat rattaat?
Juuri se versio valitettavasti. Tosin pääsyy kulumiseen voi olla semmonen runkolaakeri(?) mikä kuluu ulkokehältä joka taas aiheuttaa vibraa rattaisiin ja sitä kautta kulumista.
-
Juuri se versio valitettavasti. Tosin pääsyy kulumiseen voi olla semmonen runkolaakeri(?) mikä kuluu ulkokehältä joka taas aiheuttaa vibraa rattaisiin ja sitä kautta kulumista.
'Vian' syyksi on epäilty myös liian hätäistä vaihtamista, jolla sitten saa kulmat pyöreäksi.
-
Tuota noin, herättelen tätä topiccia kysyäkseni yhtä asiaa.
Mikä tuossa 1.9td manuaalilaatikossa on öljyn poisto roppu ja se täyttö, mistä katsotaan se pinta kuntoon?? Itsellä olisi laatikon öljyn vaihto edessä, mut nopeasti kun katsoin auton alle, niin mitkähän ne niistä monista ovat ne oikeat roput?
Kiitos ;)
-
jep jep.....kestääköhän toi loota ajella jos toi vitonen ei pelaa?
eli vitonen sano tänään itsensä irti....pari kertaa pomppasi pois päältä....nyt ei mee enää tupaan ollenkaan....
kyseessä vuosimallia 2000 ja 2.8 tdi
-
Ota se laatikon pääty auki, niin näet ne vitosen rattaat ja siirtohaarukan, joskus on vaan siirtohaarukan pultti katkennu tai rattaan mutteri helpannu, pyörät vasemmalle linkkuun ja saat päätykopan auki ja jos nostat tunkilla kuskin puolta hiukan ylös, niin ei tule edes öljyt ulos, jos sieltä on lähteny kuulia ja jousia irti, voi tehdä ikävää jälkeä jos jatkat vaan ajoa
-
jep tarvii huomenna yrittää kattoa..kiitos vinkistä. ...
tosin ajettu jo noin puolitoista sataakilometriä.... ..
-
eli jos ei näy romua niin pitäisikö kesktää körötellä nelosella......
-
eli jos ei näy romua niin pitäisikö kesktää körötellä nelosella......
Jos kuulat ja jouset on paikallaan, mutterit piukassa, siirtäjä paikallaan niin toden näköisesti kestää, tietysti jos osat on paikallaan niin siellä on metallia öljyn joukossa joka ei nyt niin hyvääkään tee
-
jep jep.....kestääköhän toi loota ajella jos toi vitonen ei pelaa?
eli vitonen sano tänään itsensä irti....pari kertaa pomppasi pois päältä....nyt ei mee enää tupaan ollenkaan....
kyseessä vuosimallia 2000 ja 2.8 tdi
Mitäs vuosimallia oli ne Viiatit, joissa oli pirun kapeat vitosen rattaat ja ne kului lyhyessäkin ajassa, jos vaihtoi vähän huolimattomasti??
-
Jep kotona ollaaan uudet osat tilattu maanataina pajalle....PS puumalanseudulla olet pulassa jos auto kiukkuaa...soitteli n viiteen tai kuuteen korjaamoon ja eipä paljon kiinnostanut auttaa...ja kaikista paskin maku jäi vekestä, kaveri joka on olevinaan auto korjaaja mutta taitaa palvella vain vänäläisiä mökki hommissa >:D ei löytynyt apuja koko viikkoon seudulta...soitteli n kouvolaan ja apuja tuli heti Thumb
-
No nii sen verran vielä tosta vitosenhäviämisestä , vitos rattaan hampaat olivat kuluneet päistään sen takia ei pelannut , on muuten melkosen kapea toi vitosenvetoalue rattaassa noin viisimilliä silmämääräisesti katsottuna....nyt uusi tiheämpi välitteinen ratas, kulutus tippui ja ajo on paljon mielekkäämpää noin kolmetonnia takana...kiitos foorumille vinkeistä ja tamgearsille Thumb
-
No nii sen verran vielä tosta vitosenhäviämisestä , vitos rattaan hampaat olivat kuluneet päistään sen takia ei pelannut , on muuten melkosen kapea toi vitosenvetoalue rattaassa noin viisimilliä silmämääräisesti katsottuna....nyt uusi tiheämpi välitteinen ratas, kulutus tippui ja ajo on paljon mielekkäämpää noin kolmetonnia takana...kiitos foorumille vinkeistä ja tamgearsille Thumb
Mitäs tuli hintaa? Pitäs tohon omaan tehä sama vaik loota vielä ihan ok ...lähinnä juuri tuon paremman välityksen saamiseksi.
-
Tuli mieleen tuollainen kysymys et..... Mitkä on ducato vm 2000 ja 2,8 tdi koneen kierrokset vakio vitosella 80km/h nopeudessa..
-
Olisko 1900-1950rpm gps nopeus.
Mulla nopeusmittari näyttää kyllä jo pikkusen vajaata sataa, mutta se toinen juttu.
-
ok. Mulla kun mittari näyttää 90km/h niin kierrokset jotain 2200-2300 ja menee hienosti mäet ylös ja kevyesti muutenkin..
Heti kun kierrokset laskee tohon 2000ja vähän alle ni johan meno muuttuu..siinä heitän yleensä sit nelosta silmään.
Oliskohan tos sit kuitenkin se ihan vakio vitonen vielä...
-
Mitäs tuli hintaa?
Viime syksynä, kun omaani -98 vaihdoin 19% tiheämmän välityksen osat maksoi 350€
-
ok. Mulla kun mittari näyttää 90km/h niin kierrokset jotain 2200-2300 ja menee hienosti mäet ylös ja kevyesti muutenkin..
Heti kun kierrokset laskee tohon 2000ja vähän alle ni johan meno muuttuu..siinä heitän yleensä sit nelosta silmään.
Oliskohan tos sit kuitenkin se ihan vakio vitonen vielä...
Vaikuttaa vakiolta.
-
Jos tollanen perinteisellä pumpulla oleva ducato ei vedä alle 2000 rpm niin se on pumpun säätöä vaille, eikä se muutenkaan kulje mihinkään. Bosch ve pumpun ominaisuuksiin kuuluu syötön pienentyminen ajan myötä.
Aika monta on tullut rukattua ja kaikissa on vetoalue tullut alemmaksi ja kulku paranee kaikinpuolin. Ja menee katsastusmittaukses ta hyvin läpi. Jos säätää ihan katsastusrajan lähelle niin sitten alkaa jo jonkin verran tulemaan savuakin putkesta. Ja säädön jälkeen kukaan ei ole kaivannut lyhyempää vitosta...
-
Aika monta on tullut rukattua ja kaikissa on vetoalue tullut alemmaksi ja kulku paranee kaikinpuolin. Ja menee katsastusmittaukses ta hyvin läpi. Jos säätää ihan katsastusrajan lähelle niin sitten alkaa jo jonkin verran tulemaan savuakin putkesta. Ja säädön jälkeen kukaan ei ole kaivannut lyhyempää vitosta...
Kysehän ei ole jaksamisesta, vaan laatikon kestokyvystä.....
-
Kysehän ei ole jaksamisesta, vaan laatikon kestokyvystä.....
Luit ajatukseni ;) monta kertaa olen kuullu kehuttavan varsinki tolla 2.8:lla miten hienosti vetää vitosella jo kuudesta kympista ja hetken päästä kirotaan heikkoa vaihdelaatikkoa ;D
-
^ Sitten kun se kone vetää kunnolla niin se pitää sen ajovauhdinkin paljon paremmin eikä tarvitse ihmetellä että kierrokset tippuu sinne 2000 rpm alle ;)
Ja vaikka sen tihummän välkän sinne vitoseen vaihtaa niin silti tuo säätäminen on kannattava homma, voi niillä pienemmilläkin vaihteilla kiihdytellä huudattamatta. Ei sitä vitosta voimalla saa rikki vaan liian pienillä kierroksilla, ja aika harvinaista kuitenkin tuossa mallissa se vitosen hajoaminen jo on.
-
Pitää säätää pumppua...
Tarkoitus ei ole ajella alle 80km/h tolla vitosella. Nyt kun vauhti putoo tuohon 80km/h niin veto loppuu ja joutuu nelosen kautta nostaan ja se vaihto rumba tuntuu hieman tyhmältä.
Onko noissa 2,8 tdi koneissa siirtopumppua? Se myös vaikuttaa tuohon vetoon jos huono.
-
Noissa ei ole siirtopumppua vaan syöttöpumppu imee mitä tarvitsee. Ja jos ve-pumppuun tulee liian vähän tavaraa, eli suodin tukossa, niin konehan alkaa savuttaan sinistä ja haisee pahalle.
Laitan sulle bardu viestiä.
-
poks
osille tuli hintaa vajaa 600 e eli ratas ja synkro-osat noin 300 ekii per systeemi.....pelkäl lä rattaan vaihdollakin tietysti pärjää, mutta vaihdoin/vaihdatin koko paketin...niskaan työt päälle niin siitä voi ynnäillä kokonais summaa... ;)
-
poks
osille tuli hintaa vajaa 600 e eli ratas ja synkro-osat noin 300 ekii per systeemi.....pelkäl lä rattaan vaihdollakin tietysti pärjää, mutta vaihdoin/vaihdatin koko paketin...niskaan työt päälle niin siitä voi ynnäillä kokonais summaa... ;)
Fiat'in vaihteistosta....
Minä en tietenkään tiedä asiasta, mutta olen lukenut jostain wep- sivuilta että on olemassa 3 erilaista välitystä saatava juuri koskien vitosvaihdetta.
Meillä ei ollut kyseisen asian kanssa ongelmia, mutta huollossa pyysin laittamaan 0,7 litraa enemmän öljyä mitä ohjekirjassa lukee. Siis kun vaihdatin laatikon öljyn.
-
jep mulle sano öljyistä sen verran että täyttää yläreunaan saakka ? ...ja välityksistä sanottiin että riippuu vuosimallista ja koneesta millaiset välitykset kannattaa vaihtaa...mulla auto raskaammasta päästä ja sen mukaan ratas. Jos vaan talouspuoli antaa myöden kannattaa vaihtaa tiheämpi ratas ja säästäähän siinä sitten matkatessa hieman poltto-aine kuluissa ja ajokin on jouhevampaa Thumb
-
Remmin vaihdon jälkeisen reissaamisen innoittamana. Havainnoin seuraavaa ;D nelosvaihteella tulee ajeltua todella paljon välillä 55-80 ja siitä taas mieleen etten ole kuullut tuon nelosvaihteen ongelmista.. Ilmeisesti kestää tuon alueen hyvin ::)
-
poks
osille tuli hintaa vajaa 600 e eli ratas ja synkro-osat noin 300 ekii per systeemi.....pelkäl lä rattaan vaihdollakin tietysti pärjää, mutta vaihdoin/vaihdatin koko paketin...niskaan työt päälle niin siitä voi ynnäillä kokonais summaa... ;)
Saakos noi rattaat vaihdettua lootaa irroittamatta??
-
juu saa 8)
-
Itselläni on Hymer Ducato 2.8. vm. 99
Viitosvaihde on todella yli iso ja sitä voi käyttää enemmälti vain vähäliikenteisillä teillä (90-100 km/h).
Tilasin juuri välityksen pienentämisen.
Tamgearsilta suositeltiin ko. malliin 19 % pienennystä, jolla saadaan vääntöä lisää pienemmissä nopeuksissa.
Tätä kokoa on suositelleet myös muut käyttäjät.
Lisäksi Ducatossa tulee vaihelaatikon öljymäärä olla 700 g suurempi, kuin ohjeessa.
Näin voitelu varmistetaan joka tilanteessa.