Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Nakki-Matti - 18.08.2013 kello on 14:22

Otsikko: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Nakki-Matti - 18.08.2013 kello on 14:22
Hei. Olen vasta hurahtanut ajatukseen, että tarvisin ehdottomasti asuntovaunun ;) Olen kuitenkin täysin aloittelija, joten olen melko hukassa asian kanssa.

Olen katsellut Suomen tarjontaa ja nuo Hobbyt vaikuttaisivat äkkiseltään asiallisilta vehkeiltä. Vaunu tulisi kesäisin asunnon jatkoksi (vuorotyö eli nukkuminen voisi olla siellä helpompaa), extempore-matkustamiseen tai vierailuihin varsinkin kesäisin eli aina on majapaikka ja ehkä myöhemmin vaunun voisi viedä myös jonnekin tunturiin. Meitä on tällä hetkellä neljä henkeä, ja perhekoko varmaan pysyy maksimissaan viidessä. Isohko koira kuitenkin on nyt ja luultavasti myös tulevaisuudessa. Vaunua ei ole tarkoitus vetää mahdottomia määriä, suurin osa vetomatkoista on noin 100-250 km päässä.

Mutta tosiaan siitä vaunusta. Olen saanut päähäni, että tuollaisen uuden tai uudehkon Hobbyn taitaisi saada esimerkiksi Saksasta jonkin verran halvemmalla. Olen lueskellut noita juttuja aiheesta, mutta mulle on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi tuo tuontiasia. Siis mitä eroa tulee sillä, onko kyseessä uusi vai käytetty vaunu? Mihin maahan ALV maksetaan? Ilmeisesti jos ostaa joltakin liikkeeltä, paperiasiat menee helpommin.

Voisiko kuitenkin joku vielä tavata rautalangasta, mitä kaikkea tuohon tuontivaunun ostoon sisältyy ja missä asiassa pitää ymmärtää pitää varansa?

Sitten vielä tuohon vaunun varustetasoon. Mitä varusteita vaunuun mielestäsi kannattaa ehdottomasti laittaa ja miksi? Mikä on turhanpäiväistä ja ilmankin selviää erittäin hyvin? Ja mitä mieltä olet tuosta Hobby-merkistä? Luin, että niissä olisi ollut sähkövikoja ja vetäminenkään ei ole välttämättä mitään lystikkäintä hommaa. Muuta haukuttavaa en löytänyt.

t. Nakki-Matin vaimo  :-*
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Topelius - 18.08.2013 kello on 14:27
Hobby on ihan hyvä vaunu vetää.  En voi ainakaan itse sitä moittia.  Suosittelisin kyllä Alden lämppärillä,  niitä on vaan vaikeampi löytää saksasta.

En ole ainakaan vielä törmännyt yhteenkään sähkövikaan. 
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Topelius - 18.08.2013 kello on 18:17
Mikä malli se pitäisi olla?
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Nakki-Matti - 18.08.2013 kello on 20:50
No mallia en osaa vielä muuten sanoa, kuin että V70 D5:lla pitäisi pystyä vetämään  (auton tiedot taisi olla seuraavat: yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa 3930kg, perävaunumassa jarruin 1800kg. Volvon omamassa 1670kg ja kokonaismassa 2130kg).

Luultavasti vaunun malli pitäisi olla 600- tai 700- sarjan mallistosta. Kuitenkin tuossa 700- sarjassa mietittiin, että onko vielä laillista vetää Volvolla? Käytännössä vaunussa pitäisi olla mielellään parisänky ja sen lisäksi VÄHINTÄÄN 2 aikuiselle nukkumapaikka. Mielellään kuitenkin 5-6 hengen vaunu. WC ja suihku on melkein oltava lasten takia.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: JariJ - 18.08.2013 kello on 20:57
Alv maksetaan Saksaan jos sieltä vaunun ostaa. Veroja ei mene suomeen tuotaessa. Jos uuden vaunun ostaa (kuten me), niin varusteet voi valita ihan samoin kuin Suomesta ostaessa. Ainoa ero on hinta, joka Saksassa on useampi tuhat halvempi.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Nakki-Matti - 18.08.2013 kello on 21:02
Mistä ostitte tuon uuden vaunun, jos saa kysyä? Menikö ostotapahtuma ongelmitta ja tiedettiinkö liikkeessä mitä papereita pitää olla? Alv-maksetaan siis ostoliikkeeseen ihan tavallisesti, aivan kuin tilaisi tavaraa saksanmaalta?
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Topelius - 18.08.2013 kello on 21:09
Tuo 650 on suht laillinen vetää Volvolla.  Kokonaismassa 1900kg.  Suomessa noiden käytettyjen hinta on kyllä ihan kohdallaan.

Tuossa KFU:ssa olis takana kerrossängyt,  keskellä parisänky,  etupäähän sais ainakin helposti vielä kahdelle aikuisellekin nukkumatilaa.  Ainut että suihkua ei ole.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Laaga - 18.08.2013 kello on 21:15
http://www.nettikaravaani.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=2298407&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2298407@tb=tmp_find_agent
kannattaa varmaankin aloittaa käytetyllä ja niitähän 650 löytyy ja tinkiä kannattaa.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: odi - 18.08.2013 kello on 21:23
Me olemme myös ostaneet aikoinaan (2008) yhden uuden hobbyn saksanmaalta. Kauppaa tehtiin sähköpostitse ja tosiaan niinkuin täällä jo mainittiin varusteet voi valita mieleisekseen. Vaunu toimitettiin kaupan puolesta pohjois-saksaan josta suomalainen huolintaliike nouti sen ja laivasi suomeen. Katsastuksessa kaipasivat jotakin paperia vetopäähän liittyen jonka sain järjestettyä täältä suomesta. Toki olisin sen varmaan saanut myös ostoliikkeestä jos olisin tiennyt pyytää.

Me teimme kauppaa tämän liikkeen kanssa.
http://www.hexel-caravan.de/
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: 88k5 - 19.08.2013 kello on 09:43
..
 Olen lueskellut noita juttuja aiheesta, mutta mulle on kuitenkin jäänyt vähän epäselväksi tuo tuontiasia. Siis mitä eroa tulee sillä, onko kyseessä uusi vai käytetty vaunu? Mihin maahan ALV maksetaan? Ilmeisesti jos ostaa joltakin liikkeeltä, paperiasiat menee helpommin.

Voisiko kuitenkin joku vielä tavata rautalangasta, mitä kaikkea tuohon tuontivaunun ostoon sisältyy ja missä asiassa pitää ymmärtää pitää varansa?
..
t. Nakki-Matin vaimo  :-*

Vaunua en ole Suomeen tuonut..

Mutta aiemmista vastauksista jäi hieman epäselväksi.. [edit: ajatuskatkot siivottu]

Käytettyjen tavaroiden osalta kun lähtömaassa on aikoinaan maksettu ALV ei sitä Suomeen tuotaessa veloiteta, ellei maahantuontiin liity muita rasitteita joita muillakin uutena maahantuiduilla on, esim. autovero tai tulli (Eu;n ulkoa tuotavissa) joka myös korottaa auton arvoa alvittomana jolloin käytetyn maahantuonnissa siitä pitäisi periä ELV:tä. Tähänhän tosin tuli KO:n kielteinen päätös valtiovallantoimill e ja rahat takaisisn - sen sijaan tullimaksu on edelleen alv-alaista.

Käytännössä on kieltämättä houkuttelevampaa ostaa uusi vaunu muualta, jossa ALV on pienenmpi esim. Saksa 19% ja hintakin voi olla valmiiksi tingitty  ;)
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: odi - 19.08.2013 kello on 11:31
Mutta aiemmista vastauksista jäi hieman epäselväksi; ALV, se pitää maksaa Suomeen (24%) vain mikäli uusi tuote (alle ½v vanha / alle 6.000km ajettu).


Hmmm. tämä ei taida koskea asuntovaunuja. Nimittäin ainakaan minä en maksanut alvia suomeen, ainoastaan kauppasumman saksanmaan kauppiaalle.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: 88k5 - 19.08.2013 kello on 11:35
Hmmm. tämä ei taida koskea asuntovaunuja. Nimittäin ainakaan minä en maksanut alvia suomeen, ainoastaan kauppasumman saksanmaan kauppiaalle.
Sorry, täysin totta - ajatus sekoili autoveronalaisissa tuotteissa.. Yksityisen käyttäjän kannalta juuri noin (eu-sisäkauppaa), ja kun käytetyissä on alv jo maksettu uutena, ei käytetyn ostaja (edes suomalainen) maksa enää toistakerta Suomeen, saati Saksaan.

Yrityksillä osto/myynti-alv:n ketjutus on eri asia.

EDIT: Niin, vielä.. ALV:ta ei maksa ostaja vaan myyjä. Tämä autoveron alvittaminen (ELV) on sotkenut (ja sotkee vielä) tuontikuvioita  Thumbd
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Nakki-Matti - 19.08.2013 kello on 15:00
Eli uusissa ja vanhoissa VAUNUISSA pätee sama laki, ALV maksetaan aina kaupanmaksun yhteydessä myyjälle? Oletteko sitä mieltä, että jos esimerkiksi tuota 650:stä etsii käytettynä (noin vuosimallista 2005 - ), se kannattaa ennemmin ostaa Suomesta kuin ulkomailta?

Osaako joku muuten sanoa noiden noiden lämmityssysteemien erot karkeasti? Mitä vaihtoehtoja tuolla Hobbyllä pääasiassa on ja miten ne erovat toisistaan?

Ja mitä varusteita vaunussa ylipäätänsä kannattaa olla, mitä ei välttämättä amatööri edes huomaa kysellä vai onko sellaisia? Tällä lähinnä yritän kartoittaa sitä, ettei huomaamatta jää puuttumaan jokin varuste, joka jälkiasennettuna maksaa hunajaa.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Topelius - 19.08.2013 kello on 15:49
Itse katselin kauan kattelin tuota vaunua ja kun sopiva löyty kohdalle niin kauppa tehtiin. 

Katselin kesällä Saksasta samanlaista 08vm vaunu ja sain tuon Suomesta halvemmalla Aldella kuin Saksasta olisi saanut trumana vastaavan. Lisäksi mukana tuli jo kaasupullot,  akku, sähköjohtoja ja jotain pientä sälää.  Uudet renkaat kyllä jouduin heti ostamaan,  kun alkuperäiset alkoivat pullistelemaan kyljistä.

650 wfu,  jossa takana suihku.

http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1343272

650 kfu,  jossa takana kerrossängyt
http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1392304

650 kmfe,  jossa vähän eri järjestys kuin kfu

http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1386259

650 umfe,  jossa takana u-ryhmä

http://www.nettikaravaani.com/hobby/650/1392133
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Ossi66 - 19.08.2013 kello on 16:22
Minäkin kattelin mobile.de tarjontaa tässä kesällä  ja löysinkin mielenkiintoisia yksilöitä - jopa Aldella varustettuja, mutta katselemalla kotimaan tarjontaa löytää näköjään samalla hintaluokalla. Tuonnissahan pitää laskea paritonnia kuluille, jos tuottaa jollain firmalla, halvemmalla tietysti pääsee itse hakemalla tai jos saa jonku liikkeen toimittamaan sen suoraan laivaan.

Tuosta suihkutoiveesta tuli mieleen, unohda suihku jos ei oo muuta kuin vessan yhteydessä olevia verhovirityksiä tarjolla. Jos on erillinen tiivis suihkukoppi tiiviillä ovella, saattaa sitä pystyä hätäsesti käyttään (jätesäiliö 20l ja vettä 40l)
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Jepukka - 19.08.2013 kello on 16:23
Suosittelisin soittamaan trafille ja mahd. tulliin. Muistelen että 2008 jälkeen tuli jokin erittäin hankala pykälä jos tuot uuden tai alle puolivuotta vanhan vaunun/auton maahan.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: K.E.V - 19.08.2013 kello on 16:25
Eli uusissa ja vanhoissa VAUNUISSA pätee sama laki, ALV maksetaan aina kaupanmaksun yhteydessä myyjälle? Oletteko sitä mieltä, että jos esimerkiksi tuota 650:stä etsii käytettynä (noin vuosimallista 2005 - ), se kannattaa ennemmin ostaa Suomesta kuin ulkomailta?

Osaako joku muuten sanoa noiden noiden lämmityssysteemien erot karkeasti? Mitä vaihtoehtoja tuolla Hobbyllä pääasiassa on ja miten ne erovat toisistaan?

Ja mitä varusteita vaunussa ylipäätänsä kannattaa olla, mitä ei välttämättä amatööri edes huomaa kysellä vai onko sellaisia? Tällä lähinnä yritän kartoittaa sitä, ettei huomaamatta jää puuttumaan jokin varuste, joka jälkiasennettuna maksaa hunajaa.
Trumatic versiossa on aina kaminamissä palaa kaasuliekki ja puhallin kierrättää lämpimänilman ympäri vaunua.
Sinä säätelet ilmaläpät että lämpö jakautuu tasaisesti. Kaminoita on sekä pelkästään kaasulla että myös verkkovirralla lämpiäviä.

Alde versiossa on taas pönttö missä palaa kaasu,tai sähkövastus hehkuu. Tällöin tuottaa myös lämpimänkäyttöveden ja kuumaneste kiertää pattereissa lämmittäen kopin.

Perusversioisessa saksanmallissa ei ole akkua, ei laturia ja lämppäri on truma. Sieltä saa myös em paketeilla varustettuja.
Yleensä kai puuttuu myös radio/kaiuttimet/tv-antenni jne. Katso että haluamassasi yksilössä on itsellesi tarpeelliset varusteet.
Tunturiin kannattaa asennuttaa/asentaa sähköinen lattialämmitys, tällöin on mukavampaa kävellä pakkasella vaunun lattialla.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Soleil - 19.08.2013 kello on 16:29
Ei tuo minusta paha hinta Saksassa, Hobby 650WFU ja vuosimallia 2011, on ilmastointi ja markiisi,..
Hinta 15.900e.

http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/hobby-650wfu-mit-klimaanlage-bellenberg/182647581.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.m akeId=10800&makeModelVariant1.m odelDescription=+650&makeModelVariant1.s earchInFreetext=false&makeModelVariant2.s earchInFreetext=false&makeModelVariant3.s earchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&minPrice=15000&maxPrice=17501&ambitCountry=DE&negativeFeatures=EXPORT&categories=Caravan

15.000-17.500e saa vuosimallia 2009-2011. Liikkeestä suoraan halvemmalla vielä ja jos sattuu olemaan oikeaan aikaan liikkeellä, vieläkin edullisimmin.  ;)

http://suchen.mobile.de/wohnwagen/hobby-650-wohnwagen.html?scopeId=MH&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&categories=Caravan&makeModelVariant1.m akeId=10800&makeModelVariant1.m odelDescription=%20650&minPrice=15000&maxPrice=17501&ambitCountry=DE
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Topelius - 19.08.2013 kello on 16:39
Noiden painojen kans kannattaako olla tarkkana.  Saman mallin kokonaismassa voi vaihdella 1900-2200kg välillä. 
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Laaga - 19.08.2013 kello on 21:20
Aldella varustetussa vaunussa kannattaa katsoa josko ois tuplapatterit sohvaryhmän alla ja mahdollisesti muuallakin. Tuplapattereilla lämpöä saadaan enempi nestekierrosta vaunuun. Ainakin osassa Suomessa myytävissä Hobbyissa näin on asianlaita.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: tsahkali - 20.08.2013 kello on 10:13
Noiden painojen kans kannattaako olla tarkkana.  Saman mallin kokonaismassa voi vaihdella 1900-2200kg välillä.

Ehkäpä saksalainen ilmoittaa TODELLISEN, varusteiden mukaisen kokonaispainon...?   ::)
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: JariJ - 20.08.2013 kello on 11:55
Suosittelisin soittamaan trafille ja mahd. tulliin. Muistelen että 2008 jälkeen tuli jokin erittäin hankala pykälä jos tuot uuden tai alle puolivuotta vanhan vaunun/auton maahan.

Mikähän tämä hankala pykälä mahtaa olla? Tänä kesänä tuotu uusi vaunu Saksasta ja ei kyllä mitään hankalia pykäliä ollut matkassa.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: JariJ - 20.08.2013 kello on 11:59
Perusversioisessa saksanmallissa ei ole akkua, ei laturia ja lämppäri on truma.

Ei niitä Suomi-mallissakaan ole ilman, että kauppias ne ruksii tehdastilaukseen.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: K.E.V - 20.08.2013 kello on 13:56
Ei varmaan, mutta suuressa osassa suomessa myydyissä on ne jo valmiina. Mehän puhutaan käytetyn hankinnasta  :D
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Captainkidd - 20.08.2013 kello on 14:28
Jos uuden ja ajamattoman asuntoAuton tuo, niin vain Saksan ja Suomen alvien erotuksen joutuu maksamaan.
Eipä tuossa uutta ole 2008 ennen tai jälkeen ole ilmennyt.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Jepukka - 20.08.2013 kello on 15:13
Mikähän tämä hankala pykälä mahtaa olla? Tänä kesänä tuotu uusi vaunu Saksasta ja ei kyllä mitään hankalia pykäliä ollut matkassa.

Se oli joku yksittäishyväksyntä tms. mutta en muista enää kun ei ole tullut haettua saksasta mitään neljään vuoteen.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Alan - 20.08.2013 kello on 18:34
^

Mahdatko nyt puhua matkailuautojen päästöarvoista, jotka ovat sitten ihan oman ketjunsa aihe.

Niitä ei mahda löytyä Coc-todistuksista ja jos löytyy, on kyseenalaista, kelpaako Trafille. Nillä on, jotka etsikkoajan viime vuoden keväällä käyttivät. Nyt ei taida onnistua enää mikään.

Vaunujen kanssa pitäisi olla ongelmatonta, kun huolehtia tuon yhdenmukaisuustodis tuksen, jonka virallisen nimen saa joku paremmin muistava kertoa.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy:
Kirjoitti: K.E.V - 20.08.2013 kello on 18:44
COC-todistus = vaatimuksenmukaisuu stodistus
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/rekisterointikatsastus
Lainaus
Selvitykset ja todistukset vaatimustenmukaisuu desta

Ajoneuvon vaatimustenmukaisuu tta koskevana selvityksenä hyväksytään:

1. CoC-todistus (vaatimustenmukaisuu stodistus), joka on alkuperäinen valmistajan tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus.

2. Valmistajan tai valmistajan edustajan antama selvitys siitä, mitkä vaatimukset ajoneuvo täytti valmistajan luovuttaessa ajoneuvon.

3. Tutkimuslaitoksen todistus. Pätevänä ulkomaisena riippumattomana tutkimuslaitoksena voidaan Liikenteen turvallisuusvirasto n näkemyksen mukaan pitää EU:n jäsenmaan ilmoittamia virallisia tutkimuslaitoksia. Tiedot ilmoitetuista tutkimuslaitoksista löytyvät seuraavilta internet-sivuilta: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/technical_services.htm

Edellä mainittujen selvitysten lisäksi rekisteröintikatsas tuksessa voidaan hyväksyä ajoneuvon rekisteröintitodist ukselta löytyvät, ajoneuvon vaatimuksenmukaisuu tta koskevat merkinnät.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Captainkidd - 20.08.2013 kello on 20:03
Tuo vaatimuksenmukaisuu stodistus on yleensä helposti saatavissa. Jos vaunun/auton ostaa diileriltä, niin paperit ja vientikilvet ovat rutiinijuttuja, ainakin Saksassa.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Alan - 20.08.2013 kello on 22:26
Diileri ei muuten ole välttämätön, kaikki tarpeelliset asiat ovat etukäteen selvitettävissä, ja englannilla pärjää ainakin liikkeissä hyvin. Saksan taidosta on toki apua. Kaksi autoa olen ostanut "kunnollisesta" liikkeestä, yhden jobbarilta ja vaunun yksityiseltä; missään ei mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Aloittelija kysyy: Hobbyn hankinta ulkomailta; miten menee ja käytetty vai uusi?
Kirjoitti: Captainkidd - 21.08.2013 kello on 07:57
Ensi viikolla alkavat Düsseldorfin Caravan Saloon messut, 10 päivää. Siellä olen joka vuosi nähnyt todella muikeita messutarjouksia. Näytteilleasettajil la on monia diilereitä edustamansa merkin osastolla, jotka tietysti kauppaavat myös omia käytettyjään siinä uusien esittelyjen ohessa. Myyvät mielellään ja edullisesti juuri messuilla, sillä diilereiden keskinäinen kilpailukin on tiukkaa.