Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Oulaa - 12.08.2013 kello on 21:39

Otsikko: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: Oulaa - 12.08.2013 kello on 21:39
Miten olisi helposti muutettavissa äänimerkin kytkentä siten ettei se soi kun virta on käännetty pois ja että tupakansytyttimeen ja 12v pistokkeeseen taas tulisi jännite samassa asennossa .
Minun järkeeni ei mahdu miksi äänimerkki pitää toimia ja taas töpselit ei kun virta on pois  :o .
Nimim: arvatkaa kuinka monesti rääkättänyt penkinkääntöhommiss a .
Joku aamuyö tai vastaavassa tilanteessa se soi vielä ja herättää koko kinkeripiirin .
Ja kyllä minä uskaltaisin vaikka kännykän ladata vaikkei moottori käy .
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: Ossi66 - 12.08.2013 kello on 22:55
Miten olisi helposti muutettavissa äänimerkin kytkentä siten ettei se soi kun virta on käännetty pois ja että tupakansytyttimeen ja 12v pistokkeeseen taas tulisi jännite samassa asennossa .
Minun järkeeni ei mahdu miksi äänimerkki pitää toimia ja taas töpselit ei kun virta on pois  :o .
Nimim: arvatkaa kuinka monesti rääkättänyt penkinkääntöhommiss a .
Joku aamuyö tai vastaavassa tilanteessa se soi vielä ja herättää koko kinkeripiirin .
Ja kyllä minä uskaltaisin vaikka kännykän ladata vaikkei moottori käy .

Jos pelottaa mennä purkamaan koko kojelaudan alustaa, laita töötin johtoon kytkevä rele, jolle ohjaus virtalukolta.
Noille 12V pistokkeille taas jatkuvavirta omalla johdolla sulakkeen kautta.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: Oulaa - 13.08.2013 kello on 21:34
ei mua mikään pelijätä mutta jos joku ois kehittäny jotain fiksua ratkaisua .
Ne töpselit hunttailin että  kytken kyllä hupiakkuun mutta kun se auto on jo niin täynnä johtoa ees ja taas  .
Kunhan saan kotio korjamokässärin johtokaavioineen  niin vois yrittää vaihtaa vain töötin ja töpselit .
Luulin vain että kaikki on jo keksitty  ;)
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: mjh48 - 14.08.2013 kello on 11:36
Eipä näytä oleva helppoa tapaa.  :(
Täytyisi puukottaa sulake/rele boksin taustaa ja kierrättää johdot konehuoneesta ohjaamon puolelle, josta löytyy esim. penkin lämmityksen rele jota voisi käyttää ellei lämmitystä ole.
Tuo välirele lienee helpon tapa.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: jva61 - 14.08.2013 kello on 13:45
Miten olisi helposti muutettavissa äänimerkin kytkentä siten ettei se soi kun virta on käännetty pois ja että tupakansytyttimeen ja 12v pistokkeeseen taas tulisi jännite samassa asennossa .
Minun järkeeni ei mahdu miksi äänimerkki pitää toimia ja taas töpselit ei kun virta on pois  :o .
Nimim: arvatkaa kuinka monesti rääkättänyt penkinkääntöhommiss a .
Joku aamuyö tai vastaavassa tilanteessa se soi vielä ja herättää koko kinkeripiirin .
Ja kyllä minä uskaltaisin vaikka kännykän ladata vaikkei moottori käy .

olisko jatkuva virta esim. hälyyttimen takia siellä?
Itse vaihtaisin suleketaulun liittimellä vain johtojen paikkaa, latauspistokkeet tyytin tilalle ja päinvastoin, sillon latauspistokkeille tulis tyytin jatkuva virta. Eikä tartte tehdä ylimääräsiä johdotuksia, tietty hälytin ei sitte välttämättä toimi
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: Mulli - 14.08.2013 kello on 15:51
Kun nuorimmainen oli pieni (ja liiankin nokkela) nappasimme vain torven piuhan ratin keskiöstä irti. Kerran unohtui katsastukseen laittaa paikalleen, niin inssi kysyi vain, jotta "minkä ikäinen".
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: tsahkali - 14.08.2013 kello on 18:43
olisko jatkuva virta esim. hälyyttimen takia siellä?

Taitaa olla enempi sääntö kun poikkeus, että töötillä on jatkuva virta.  Pistokkeet sitten vaihtelee.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: mjh48 - 14.08.2013 kello on 19:10
Itse vaihtaisin suleketaulun liittimellä vain johtojen paikkaa, latauspistokkeet tyytin tilalle ja päinvastoin, sillon latauspistokkeille tulis tyytin jatkuva virta. Eikä tartte tehdä ylimääräsiä johdotuksia, tietty hälytin ei sitte välttämättä toimi

Ei oo niin helppo.  :(
Töötin sulake ja rele ovat konehuoneessa ja latauspistokkeen kamat ovat ohjaamon puolella.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: jva61 - 14.08.2013 kello on 21:58
sulaketaulu on yleensä kohtuullisen helposti otettavissa esille, tekee siinä johtojen paikan vaihdon ja jos hälytin on tyytin kanssa samassa niin jättää sen johdon jatkuvalle virralle. ei se niin työläs homma ole
kait latauspistokkeiden virta kulkee virtalukon kautta kun virta katkeaa samalla kun virta autosta katkaistaan
jos päävirrat kulkee releen kautta niin etsii releen ohjausvirrat ja vaihtaa ne keskenään
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: Oulaa - 14.08.2013 kello on 21:58
Taitaa olla enempi sääntö kun poikkeus, että töötillä on jatkuva virta.  Pistokkeet sitten vaihtelee.
mä en ymmärrä miksi paikallaan ja ilman virta-avainta pitää voida antaa äänimerkkiä muttei käyttää virtalähteitä
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: kimi - 14.08.2013 kello on 22:03
mä en ymmärrä miksi paikallaan ja ilman virta-avainta pitää voida antaa äänimerkkiä muttei käyttää virtalähteitä

Meillä kissat liikkuu ratin kautta parkissa ja muutamia herätyksiä tuo on aiheuttanut
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: mjh48 - 15.08.2013 kello on 12:12
sulaketaulu on yleensä kohtuullisen helposti otettavissa esille, tekee siinä johtojen paikan vaihdon ja jos hälytin on tyytin kanssa samassa niin jättää sen johdon jatkuvalle virralle. ei se niin työläs homma ole
kait latauspistokkeiden virta kulkee virtalukon kautta kun virta katkeaa samalla kun virta autosta katkaistaan
jos päävirrat kulkee releen kautta niin etsii releen ohjausvirrat ja vaihtaa ne keskenään

Oletko jva61 tutustunut Ducatoon, kun tuollaista kirjoitat?
Kuten jo aiemmin kirjoitin ei se Ducatossa niin helppoa ole, siinä on ensinnäkin kolme sulaketaulua (eri paikoissa), joista yksikään ei ole helposti esille otettavissa (kokemusta on)
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: tsahkali - 15.08.2013 kello on 12:34
Oletko jva61 tutustunut Ducatoon, kun tuollaista kirjoitat?
Kuten jo aiemmin kirjoitin ei se Ducatossa niin helppoa ole, siinä on ensinnäkin kolme sulaketaulua (eri paikoissa), joista yksikään ei ole helposti esille otettavissa (kokemusta on)

Mistäköhän vuosimalleista Herrat nyt puhuvat, niissä kun on eroja....
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: mjh48 - 15.08.2013 kello on 12:57
Mistäköhän vuosimalleista Herrat nyt puhuvat, niissä kun on eroja....

Katselin Oulaan auton kuvaa ja oletin automaattisesti hänen kysyvän kuvan mallin Ducatosta eli vm 2002 - 2006.
Itsellä on sama alusta eli 2005 johon olen tutustunut ja josta minulla on CD manuaali.
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: jva61 - 15.08.2013 kello on 13:06
niin no, mikä on helppo ja mikä ei,,,,,Dukato on tuttu vain alustan osalta ja sillonkin pakettiautona, sähköpuoli kuitenki joltiseltaankin tuttua (autosähköasentajan ammattikoulutus kun on) en kommentoi asiaa enempää
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: mjh48 - 15.08.2013 kello on 15:19
niin no, mikä on helppo ja mikä ei,,,,,Dukato on tuttu vain alustan osalta ja sillonkin pakettiautona, sähköpuoli kuitenki joltiseltaankin tuttua (autosähköasentajan ammattikoulutus kun on) en kommentoi asiaa enempää

Kun tunnet tuon Ducaton sähköt, niin onko tööttireleen nastat 30/85 irrotettavissa toisistaan ilman puukotusta?
Silloin tuon tööttireleen 86 nastan voisi siirtää virtalukon taakse esim käyttämättömän sulakepaikan F24 taakse.
Tuo F24 (automaattivaihteist on sulake) on tutkittu vain kuvista onko johdotus olemassa?
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: mjh48 - 16.08.2013 kello on 15:34
Kävinpä tutustumassa tuohon töötin soiton muutokseen ja tulin toiseen lopputulemaan kuin jva61.
Sulakeboksi näyttäsi olevan tehty painetulla piirillä joten muutosten teko ei ole helppo.
Peruutan puheeni jos joku todistaa toisin, koska en avannut koteloa B001, mutta rakenteesta voisi päätellä, ettei sinne abikot mahdu ja miksi kotelo johon liittyy moninapaliittimet olisikaan tehty irtojohdoilla.

Kännyköiden ym. latauspistoke kannattaa tehdä uusi liittyen asunto-osaan ja kytkentä asunto-osan akulta pääkytkimen takaa ja sulake väliin.

(http://karavaanari.org/kuvat/1376656282.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1376656291.jpg)


(http://karavaanari.org/kuvat/1376656296.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat Ducaton töötin ja pistokkeiden kytkennät .
Kirjoitti: Oulaa - 11.09.2013 kello on 18:24
Joo vaikealta tuntuu homma .
Toistaiseksi kuskin penkistä kääntökehä on poistettu  :D
että saa oikean ajoasennon kun en ole alkanut rälläköimään penkin jalkaa vielä
jos keksisi jotain viksumpaa
ruokapöydän viereen laitoin kaksi töpseliä hupipuolelta eri tarkoituksiin että saa parkissa koneet toimimaan eikä tarvitse pelätä että starttaako kone .