Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: memma - 5.08.2013 kello on 17:31
-
Mitä kokeneet vaununvetäjät suosittelevat 850 kg kokonaismassan omaavan vaunun rengaspaineiksi, kysyyn ent. asuntoautolija.
-
En ole kokenut vaununvetäjä mutta laittaisin 3 - 3,5 kiloo vai mitä baareja ne on.
Omassani nyt 4,5 kg vaunun paino 1050 kg.
Paremmin se tulee perässä kun renkaat on pyöreet :)
Pitää tietenkin tarkistaa mikä on renkaan maximi paine, se ilmenee renkaan sivuilta.
-
Pitää tietenkin tarkistaa mikä on renkaan maximi paine, se ilmenee renkaan sivuilta.
No siitähän renkaan kyljestä sen näpsästi lunttaa aina kun rengaspaineta tarkastaa, sillä se ainut paha kovemmista renkaista on niiden epämukavuus, mutta eihän siellä vaunussa ajon aikana olla => kovemman renkaan hyödyt mm. pienempi vierintävastus painaa vaakakupissa siis enempi 8)
-
Juu renkaan kyljessä lukee suurin piirtein näin:
"max load 500kg @ pressure 350PSi"
Käytännössä tarkottaa sitä että renkaan ihan maksimipaine on 350 PSi eli 3,5 Bar.
PSi:t on helppo muuttaa Bareiksi: pilkku ekan luvun perään.
Eli jos renkaan kyljessä lukee 450 PSi, kestää rengas 4,5 Bar paineen.
C luokan renkaat kestää tuon 4 - 4.5 Bar paineen ja renkaan kantavuus per rengas on varmaan 650kg. Henkilöauton renkailla kantavuus ei yllä noin korkeaksi - ja harvemmin ne kestää noin kovia Bar:eja. Eli jos renkaan kyljessä lukee 350 Psi, ei se ainakaan hirveän kauaa kestä 4 tai 4.5 Bar painetta.
Kovempi rengas on aina mukavempi, ei turhia lieru. Ainakin kesäkelillä. Ja tietty se että valmistusvuosi merkkaa aika paljon: mitä vanhee rengas, sen herkemmin se alle räjähtää kun siihen max paineet laitetaan.
850 Kg painava vaunu, siinä kestää perus henkilöautonkin renkaat. Eli nyt vain kattomaan mitä siinä renkaassa lukee. Tässä tapauksessa se määrää paljonko ilmaa laitetaan. Jos sielä on henkilöauton renkaat, maksimi paineet on varmaan 3 Bar - ei ainakaan hirveesti enempää. Jos siellä on C luokan pakettiautorenkaat, kato eka koska ne on tehty (se nelinumeroinen sarja esim. 3510 tarkoittaa että rengas on tehty vuonna 2010 viikolla 35). Jos renkaat on C-renkaat ja valmistuspäivästä pari-kolme vuotta vanhat, ne kestää sen mitä siinä kyljessä paineeksi sanotaan, eli vaikkapa sen 4.5 Bar. Jos renkaat on C-renkaat mutta valmistuspäivä on esim. 6 vuotta vanha (esim 4007, vko 40 vuonna 2007), sitten ei kyllä hirveesti yli 3.8 Barin paineita.
Oho, tulipa pitkä sepostus :D
-
Juu renkaan kyljessä lukee suurin piirtein näin:
"max load 500kg @ pressure 350PSi"
Käytännössä tarkottaa sitä että renkaan ihan maksimipaine on 350 PSi eli 3,5 Bar.
PSi:t on helppo muuttaa Bareiksi: pilkku ekan luvun perään.
Eli jos renkaan kyljessä lukee 450 PSi, kestää rengas 4,5 Bar paineen.
C luokan renkaat kestää tuon 4 - 4.5 Bar paineen ja renkaan kantavuus per rengas on varmaan 650kg. Henkilöauton renkailla kantavuus ei yllä noin korkeaksi - ja harvemmin ne kestää noin kovia Bar:eja. Eli jos renkaan kyljessä lukee 350 Psi, ei se ainakaan hirveän kauaa kestä 4 tai 4.5 Bar painetta.
Kovempi rengas on aina mukavempi, ei turhia lieru. Ainakin kesäkelillä. Ja tietty se että valmistusvuosi merkkaa aika paljon: mitä vanhee rengas, sen herkemmin se alle räjähtää kun siihen max paineet laitetaan.
850 Kg painava vaunu, siinä kestää perus henkilöautonkin renkaat. Eli nyt vain kattomaan mitä siinä renkaassa lukee. Tässä tapauksessa se määrää paljonko ilmaa laitetaan. Jos sielä on henkilöauton renkaat, maksimi paineet on varmaan 3 Bar - ei ainakaan hirveesti enempää. Jos siellä on C luokan pakettiautorenkaat, kato eka koska ne on tehty (se nelinumeroinen sarja esim. 3510 tarkoittaa että rengas on tehty vuonna 2010 viikolla 35). Jos renkaat on C-renkaat ja valmistuspäivästä pari-kolme vuotta vanhat, ne kestää sen mitä siinä kyljessä paineeksi sanotaan, eli vaikkapa sen 4.5 Bar. Jos renkaat on C-renkaat mutta valmistuspäivä on esim. 6 vuotta vanha (esim 4007, vko 40 vuonna 2007), sitten ei kyllä hirveesti yli 3.8 Barin paineita.
Oho, tulipa pitkä sepostus :D
Helpoi homma kun menee rengaliikkeeseen,niin on aina oikeat ilman paineet ;) Helppoa vai mitä..
-
Suosittelen muuntotaulukon käyttöä ja bar it ja psi t ei ole tasajaollisia.
450 Psi on 31 baria,
450 Kpa vastaa 4,5 baria
-
Tuossa hyvä muunnin
http://muunnin.com/paine/
-
Juu renkaan kyljessä lukee suurin piirtein näin:
"max load 500kg @ pressure 350PSi"
Käytännössä tarkottaa sitä että renkaan ihan maksimipaine on 350 PSi eli 3,5 Bar.
PSi:t on helppo muuttaa Bareiksi: pilkku ekan luvun perään.
Eli jos renkaan kyljessä lukee 450 PSi, kestää rengas 4,5 Bar paineen.
C luokan renkaat kestää tuon 4 - 4.5 Bar paineen ja renkaan kantavuus per rengas on varmaan 650kg. Henkilöauton renkailla kantavuus ei yllä noin korkeaksi - ja harvemmin ne kestää noin kovia Bar:eja. Eli jos renkaan kyljessä lukee 350 Psi, ei se ainakaan hirveän kauaa kestä 4 tai 4.5 Bar painetta.
Kovempi rengas on aina mukavempi, ei turhia lieru. Ainakin kesäkelillä. Ja tietty se että valmistusvuosi merkkaa aika paljon: mitä vanhee rengas, sen herkemmin se alle räjähtää kun siihen max paineet laitetaan.
850 Kg painava vaunu, siinä kestää perus henkilöautonkin renkaat. Eli nyt vain kattomaan mitä siinä renkaassa lukee. Tässä tapauksessa se määrää paljonko ilmaa laitetaan. Jos sielä on henkilöauton renkaat, maksimi paineet on varmaan 3 Bar - ei ainakaan hirveesti enempää. Jos siellä on C luokan pakettiautorenkaat, kato eka koska ne on tehty (se nelinumeroinen sarja esim. 3510 tarkoittaa että rengas on tehty vuonna 2010 viikolla 35). Jos renkaat on C-renkaat ja valmistuspäivästä pari-kolme vuotta vanhat, ne kestää sen mitä siinä kyljessä paineeksi sanotaan, eli vaikkapa sen 4.5 Bar. Jos renkaat on C-renkaat mutta valmistuspäivä on esim. 6 vuotta vanha (esim 4007, vko 40 vuonna 2007), sitten ei kyllä hirveesti yli 3.8 Barin paineita.
Oho, tulipa pitkä sepostus :D
No, jo on PSI yksiköt pahasti hukassa .. Thumbd
Mutta jos käyttää vaikka tuota Kimin linkkaamaa muunninta ehkä älyää lukuvirheensä eikä yritä tavoitella 350 Psi:in paineita.
Yhtä hyvin voi lukea paineet miittarin Psi-skaalalta. Joskus oikea painelukema on helpompi muistaa psi:nä, kun ovat yleensä tasakymmeniä tai 5:llä jaollisia..
-
Mitä kokeneet vaununvetäjät suosittelevat 850 kg kokonaismassan omaavan vaunun rengaspaineiksi, kysyyn ent. asuntoautolija.
Esimerkkinä vaikka Solifer Artic 45T, kok.massa 860 kg, 1-aks 175R13 renkain. Ohjekirja neuvoo laittamaan 2.8-3.0 kp/cm2
-> nuo kilopondit baareiksi; 2.75-2.94 bar
-
Helpoi homma kun menee rengaliikkeeseen,niin on aina oikeat ilman paineet ;) Helppoa vai mitä..
Minä en luota kun itseeni näitten kanssa ja huomioin myös lämpötilan.
http://www.nokianrenkaat.fi/rengaspaineet
-
Dethleffs vaati vaunun painonkorotuksessa 1360 kiloon, renkaiksi 185R14C ja paineiksi 4.0bar :o
Rengasliikkeessä pistävät noihin yleensä vaan 3.5bar.
Jotta homma olisi mahdollisimman epäselvä, vaunun ensiasennusrenkaina 1300 kilon kokonaispainolle oli 205/70-14 renkaat, joissa oli merkattu maksimipaineeksi 2.6bar.
-
Tuo rekisteri otteeseen merkitty paino saataa olla todellista pienempi, olisi hyvä punnita.
Tuohon vaimon vaunuun myivät isossa rengasliikkeessä kovasti vetelät renkaat, vielä laittoivat ilmaa nuukasti. :'( Eipä ne sitten kauaa alla olleetkaan.
-
Vaihdoin yksiakseliseen 550 solikkaan 175/70 R 14 C-renkaat. Painetta 3,8 bar eikä huoju eikä heilu. Noissa kantavuutta on reilusti. Pakun koko on moneen pikkuvaunuun liikaa, vaunu nousee turhan ylös.
-
Suosittelen muuntotaulukon käyttöä ja bar it ja psi t ei ole tasajaollisia.
450 Psi on 31 baria,
450 Kpa vastaa 4,5 baria
Mitähän sitä olikaan tullut runoiltua... :-[
Nyt on aika meikän tunnustaa mokansa: Tarkoitin todellakin noita Kpa:ta, en PSI:tä... :-[
-
Juu renkaan kyljessä lukee suurin piirtein näin:
"max load 500kg @ pressure 350PSi"
Käytännössä tarkottaa sitä että renkaan ihan maksimipaine on 350 PSi eli 3,5 Bar.
PSi:t on helppo muuttaa Bareiksi: pilkku ekan luvun perään.
Eli jos renkaan kyljessä lukee 450 PSi, kestää rengas 4,5 Bar paineen.
C luokan renkaat kestää tuon 4 - 4.5 Bar paineen ja renkaan kantavuus per rengas on varmaan 650kg. Henkilöauton renkailla kantavuus ei yllä noin korkeaksi - ja harvemmin ne kestää noin kovia Bar:eja. Eli jos renkaan kyljessä lukee 350 Psi, ei se ainakaan hirveän kauaa kestä 4 tai 4.5 Bar painetta.
Kovempi rengas on aina mukavempi, ei turhia lieru. Ainakin kesäkelillä. Ja tietty se että valmistusvuosi merkkaa aika paljon: mitä vanhee rengas, sen herkemmin se alle räjähtää kun siihen max paineet laitetaan.
850 Kg painava vaunu, siinä kestää perus henkilöautonkin renkaat. Eli nyt vain kattomaan mitä siinä renkaassa lukee. Tässä tapauksessa se määrää paljonko ilmaa laitetaan. Jos sielä on henkilöauton renkaat, maksimi paineet on varmaan 3 Bar - ei ainakaan hirveesti enempää. Jos siellä on C luokan pakettiautorenkaat, kato eka koska ne on tehty (se nelinumeroinen sarja esim. 3510 tarkoittaa että rengas on tehty vuonna 2010 viikolla 35). Jos renkaat on C-renkaat ja valmistuspäivästä pari-kolme vuotta vanhat, ne kestää sen mitä siinä kyljessä paineeksi sanotaan, eli vaikkapa sen 4.5 Bar. Jos renkaat on C-renkaat mutta valmistuspäivä on esim. 6 vuotta vanha (esim 4007, vko 40 vuonna 2007), sitten ei kyllä hirveesti yli 3.8 Barin paineita.
Oho, tulipa pitkä sepostus :D
Tuo psi --> bar hieman ihmetyttää. Miksi se ilmanpaineessa olisi erilainen kuin mm. painepesureissa.
http://www.mikes.fi/frameset.aspx?categoryID=3&url=page.aspx%3FpageID%3D926%26contentID%3D37 (http://www.mikes.fi/frameset.aspx?categoryID=3&url=page.aspx%3FpageID%3D926%26contentID%3D37)
1 bar = n. 14,5 psi
1 psi on n. 6,89476 kPa eli 0,0689476 bar.
-
Ei kai nuo arvot ihan pilkkua siirtämällä mene...
Mulla on sellainen halpis mittari täyttöletkussa. Mahtaakohan sekän ihan tarkka olla. Pitäis joskus verrata tuollaiseen taskussa kulkevaan digitaalimittariin. Sellaista olen reissuissa pitänyt mukana.
Noissa täyttölaitteiden mittareissa on yleensä asteikko eri mittayksiköille.
Millais tuota nyt sitten luetaan?
(http://static1.motonet.fi/img/7/751991/500/751991.jpg)
Edit: oli nii kaahean iso kello .. -88k5-
-
Minä olen lukenut tota sisimmäistä mustilla numeroilla. Kansankielellä täälläpäin puhutaan kiloista (tarkoitetaan muuta) ja vaununrenkaissa on tuon mustan asteikon mukaan 4,5 kiloo ::)
Tarkistanut olen tällaisella vanhojenmiesten puikkomittarilla joka työnnetään venttiiliin ja sieltä syöksyy sisimmäinen asteikola oleva "tappi" sen verran ulos mitä on painetta.
-
Tuossa hyvä muunnin
http://muunnin.com/paine/
No tuossa on selvä ja varmasti riittävän tarkka, satunnaiselle vaunuilijalle Thumb
Kokeneet tietää muutenkin :)
-
..
Millais tuota nyt sitten luetaan?
(http://static1.motonet.fi/img/7/751991/500/751991.jpg)
Siitä vaan viisarin kohdalta ;D
Esimerkkinä about 4.5 Bar=450kPa=4.5kg/cm2=n. 65 Psi=n. 65 Lb/in2 8)
-
Riittävät paineet,alle 10Bar ;) :D
Vähä tussulta näyttää jos on 0,5 Bar ;D ;D
-
Vähä tussulta näyttää jos on 0,5 Bar ;D ;D
Näin on ;) Mutta mennään näillä paineilla :D Ei minun vaan renkaan ;)
-
Ei kai nuo arvot ihan pilkkua siirtämällä mene...
Mulla on sellainen halpis mittari täyttöletkussa. Mahtaakohan sekän ihan tarkka olla. Pitäis joskus verrata tuollaiseen taskussa kulkevaan digitaalimittariin. Sellaista olen reissuissa pitänyt mukana.
Noissa täyttölaitteiden mittareissa on yleensä asteikko eri mittayksiköille.
Millais tuota nyt sitten luetaan?
(http://static1.motonet.fi/img/7/751991/500/751991.jpg)
Edit: oli nii kaahean iso kello .. -88k5-
Onpas koville paineille tuo mittari, raskaan kaluston puolelle.
(missä vehkeessä on 12 kg/cm2 ?)
Meikä ei meinannu löytää ku 4 kg/cm2 näyttäviä joskus.
Sellainen sopii kevyelle kalustolle ja on tietty tarkempi asteikko.
Maxi Ducatoon suositeltiin 4,5- 5kg/m2.
Henkilöautoissa oli ennen 2kg normi, mutta nykyään 3 kg kun on painot nousseet ja muutkin asiat muuttuneet, mm profiili. Tarkemmin tietenkin auton/vaunun käyttöoppaasta.
-
Se mitä olen itse oppinut niin kaksiakselisessa on noin 2,5 baaria ja yksiakselisessa lähentelee 4 baaria. Voin olla ihan hakoteilläkin. :D
-
Se mitä olen itse oppinut niin kaksiakselisessa on noin 2,5 baaria ja yksiakselisessa lähentelee 4 baaria. Voin olla ihan hakoteilläkin. :D
Aika lähelle menee. Jos paino on lähellä renkaan max kantavuutta niin paine lähelle renkaan max sallittua.
-
Se mitä olen itse oppinut niin kaksiakselisessa on noin 2,5 baaria ja yksiakselisessa lähentelee 4 baaria. Voin olla ihan hakoteilläkin. :D
Minun hobbyn kyljessä renkaiden kohdalla nuolet alaspäin ja lukee 4,5 bar ja kuitenkin kaksiakselinen, mutta toisaalta rengastus kuin kottikärrissä 155/13.
-
Dethleffs vaati vaunun painonkorotuksessa 1360 kiloon, renkaiksi 185R14C ja paineiksi 4.0bar :o
Rengasliikkeessä pistävät noihin yleensä vaan 3.5bar.
Jotta homma olisi mahdollisimman epäselvä, vaunun ensiasennusrenkaina 1300 kilon kokonaispainolle oli 205/70-14 renkaat, joissa oli merkattu maksimipaineeksi 2.6bar.
C-rengas rakenteensa vuoksi vaatii enemmän painetta, kuumenee liikaa jos sillä ajelis esim. tuon normaalin 205/70-14 henkilöautorenkaan 2.6 bar paineilla. Syytä olla siellä 3.5-4.5 bar välissä 185R14C renkailla tuolla kuormalla.
-
Ja jos mennään jatkuvasti kantavuuden ylärajalla, ei sekään hyvä ole. Varsinkin jotkut autot ovat tarpeettoman takapainoisia ja siksi minulla oli edellisessä kulkimessa takana 'numeroa suuremmat 'renkaat.