Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: Aakku - 26.07.2013 kello on 17:56

Otsikko: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 26.07.2013 kello on 17:56
Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.

Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.

Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.

Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.

Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.

Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Rölli - 26.07.2013 kello on 18:02
ainaki mun garminissa on pitkä liuta vältettäviä teitä.. soratiet , lautat. moottoritiet.. ja oli siin varmaan muitaki en ny muista ku navi on autoss ja meikä pirtiss..
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 26.07.2013 kello on 18:17
ainaki mun garminissa on pitkä liuta vältettäviä teitä.. soratiet , lautat. moottoritiet.. ja oli siin varmaan muitaki en ny muista ku navi on autoss ja meikä pirtiss..
Juu on Garminissa vältettävinä ei juttuja, mutta ne pitää käydä aina asetuksista sovittamassa.
U-käännökset
Maantiet
Tietullit
Liikenne
Lautat
Kimppakyydille
Päällystämättömät tiet

Tuota "maantiet" en ymmärrä, enkä tuota "kimppakyytiä"
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: HiTec - 26.07.2013 kello on 18:22
Itsellä on TomTom One V3 ja tuossakin on useita noita vaihtoehtoja, josta caravan-käytössä käytetyimmät ovat olleet "Vältä moottoriteitä" ja "Rajoitettu nopeus 80km/h". Asetuksissa saa sitten hienosäätää käytetäänko lauttoja, maksuteitä, tunneleita... Toinen ihan näpsä on ollut Nokia N8 navari, aika vastaavilla toiminnoilla + että siinä on myös tuo kaista-opastinkin, auttaa kaupungissa valitsemaan oikean kaistan jo hyvissä ajoin Thumb

Rellussa on myös kiinteä navari, mutta sen kartat ovat siltä ajalta kuin auto itsekin ja päivitys maksaa enempi kuin uusi TomTom kaupassa :o

Tuohon Lumia 800:n navariin en ihan ole enää niin tyytyväinen, mennyt aimo askeleen taaksepäin siitä mitä tuo "aito" Nokia-navari oli :'(
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: ihaa - 26.07.2013 kello on 18:25
Kimppakyyti lienee oikeasti kimppakaista, mutta tuollaista käytäntöä ei taida olla täällä kotimaassa, lähinnä tarkoittaisi bussi ja taksikaistaa, eli saisi ajella niillä, mutta ei taida toimia täällä kotimaassa.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: pamaus - 26.07.2013 kello on 19:42
Ostin saksan matkaa varten tomtom liven. Se päivittää itsensä 2 min välein. Näyttää ruhkaat, sään ja voi paikkaa hakea nimen mukaan kuten googlessa. Ensimmäinen vuosi ilmainen sen jälkeen 40 e vuosi.

Toimi saksassa hienosti antoi toisen reitin jos välillä oli ruuhkaa ta tietöitä.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 26.07.2013 kello on 20:58
Garminin ohjeista olin lukevinani, että se ei pidä noita "vältettäviä" ihan ehdottomina. Jos jonkun osion välttäminen kierrättää liikaa, niin se alkaisi lipsua ja käyttäisi vältettäviäkin teitä. Minusta tuntuu, että se pyrki tekemään kohdallani juuri noin.
Tomppa on taas ihan ehdoton. Jos motarit on kiellettyjen listalla, niin se tuntuisi kiertävän vaikka napajäätikön kautta.

Onko kokemusta tuosta Tompan Camping & Caravan versiosta?
Pitäisi olla ainakin hetken vielä sellainen laite, joka ei käyttäisi kallista dataa ulkomailla kohteiden analysointiin.

Nokian Lumian kartoista en ole löytänyt muuta kuin yhden minulle sopivan ominaisuuden. Se piippaa, kun on ylittänyt sallitun tienopeuden. Kännykkänavin hyvä puoli on siinä, että se on lähes aina mukana.

Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Stara - 26.07.2013 kello on 21:00
Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.

Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.

Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.

Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.

Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.
Oletkos harkinnut vaihtoehtoa, että ottaisitkin käyttöön tablettikoneen luokkaa 7...10 tuumaisena?
Itse hankin tuollaisen jokin aika sitten melkoisen kielteisellä ennakkoasenteella, mutta nyt täytyy kyllä alkaa takkia kääntämään.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: ihaa - 26.07.2013 kello on 21:10
Oletkos harkinnut vaihtoehtoa, että ottaisitkin käyttöön tablettikoneen luokkaa 7...10 tuumaisena?
Itse hankin tuollaisen jokin aika sitten melkoisen kielteisellä ennakkoasenteella, mutta nyt täytyy kyllä alkaa takkia kääntämään.

Ja jos oikein muistan niin Aakulla oli iPad, hankit sellaisen vaan uudelleen ja siihen ilmainen CoPilot GPS, saa itse valita sen mitä Aakku tykkäsi siinä Nokialaisessa eli piippaako tiekohtaisen ylinopeuden 5 km/h, 10 km/h vai 15 km/h, uuden päivityksen myötä 14 päivän ilmaisversio täysine herkkuineen, hienosti näytti oikean tiekohtaisen nopeusrajoituksenki n...täytyy jopa harkita että ostanko tuon elinikäisen navipäivityksen hintaan 21.99 €
(http://i.imgur.com/TSxCTwkl.jpg)

Niin vielä tuosta CoPilot GPS navista...mulla oli tuo käytössä tuolla Norjan reissulla ja ilman tätä oltaisi oltu melkoisen hukassa, 3 vuotta sitten päivitetty 2006 vuoden TomTom Go720 näytti monet kerrat käännöksiä pienemmille teille kun taas tämä CoPilot GPS pysyi isolla tiellä niin kuin oli suunniteltukin...er ittäin hyvä navigaattori iPadille, voin suositella. Thumb
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: LMC-99 - 26.07.2013 kello on 21:20
Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.

Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.

Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.

Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.

Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.

Minulla on tomppa pari vuotta sitten ostettu XXL versio ja kyllä siinä saavalita nuo tiet, meneekö päällystettyä vai maksullista vai sora tietä lauttaa ym. ainut  moite on se että ei ole muistikortille paikkaa joten maailmalle lähdettäessä täytyy tompan sivuilta poistaa nyky kartta ja valita se alue jonne on menossa, pientä toimeliaisuutta vaatii mutta ei muuta.
Yksin tulin espanjasta keväällä ja hyvin ohjas, ruuhkatkin ilmoitti ja ehdotti välillä uutta reittiä oli kuulemma 5 min nopeampi...heh.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Mulli - 26.07.2013 kello on 21:38
Sama XXL täällä riesana. Tietokoneen kanssa (USB) saa rassattua, vaan kaukanahan tuo taas täydellisestä on. Vaan kukapa se ostaisi uuden vermeen, jos siihen olisi kaikki ominaisuudet toimivina asenneltu. Jokaisesta jää jokin ominaisuus pois. Itse navihan on niin vanha keksintö, että kyllä sen voisi jo valmiinakin saada, jos joku sellaisen haluaisi tehdä.

Isompien yhdistelmien kanssa ihminen, joka luottaa vain navigaattoriin, oppii todella taitavaksi peruuttajaksi. Ja sen, että Mäntäsälästä Betelgeuseen on ilmeisesti jonkunlainen tie. Meni nimittäin siellä Hanko-Porvoon valoristeyksessä vanha Garminin navi useamman kerran tilaan, jossa se merkkasi matkaksi Hyvinkäälle noin 1,5 miljoonaa kilometriä. Ei näyttänyt kartalla, mitä kautta olisi ajanut  ;D
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 26.07.2013 kello on 22:00
Ja jos oikein muistan niin Aakulla oli iPad, hankit sellaisen vaan uudelleen ja siihen ilmainen CoPilot GPS, saa itse valita sen mitä Aakku tykkäsi siinä Nokialaisessa eli piippaako tiekohtaisen ylinopeuden 5 km/h, 10 km/h vai 15 km/h, uuden päivityksen myötä 14 päivän ilmaisversio täysine herkkuineen, hienosti näytti oikean tiekohtaisen nopeusrajoituksenki n...täytyy jopa harkita että ostanko tuon elinikäisen navipäivityksen hintaan 21.99 €

Niin vielä tuosta CoPilot GPS navista...mulla oli tuo käytössä tuolla Norjan reissulla ja ilman tätä oltaisi oltu melkoisen hukassa, 3 vuotta sitten päivitetty 2006 vuoden TomTom Go720 näytti monet kerrat käännöksiä pienemmille teille kun taas tämä CoPilot GPS pysyi isolla tiellä niin kuin oli suunniteltukin...er ittäin hyvä navigaattori iPadille, voin suositella. Thumb
Juu varmaan ihan hyvä..
Minä nyt en pelkän karttaohjelman takia kyllä iPadiin palaa.
Navien rinnalla mulla on kyllä AutoRoute koko ajan piirtämässä viivaa ajetusta reitistä. Sitä en kuitenkaan ole navigointiin käyttänyt, vaan pikemminkin reitinsuunnitteluun ja matkan tallennukseen vähän niinkuin matkapäiväkirjan tukena. Siihen on mukava merkitä kartalle kiintoisat kohteet reitin varrelta. Toki isolta kartalta voi aina laajemmalti silmäilläkin missä mennään. Tämä käyttämäni läppäri on myös kosketusnäytöllä, niin sitä voi käyttää aika helposti matkan aikanakin.

Toki jos PC versiona jotain muuta naviohjelmaa on tarjolla, niin voisin harkita.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: jip59 - 27.07.2013 kello on 21:00
Mulla on iän päivän vanha TomTom One pienellä näytöllä scandinavian kartoilla.Kun muukin näkö kuin ulkonäkö alkaa reistaamaan niin XXL-versiota olen suunnitellut mutta siinä on mulle täysin turhat euroopan kartat. Ne kun saisi pois ja senkin informaation suomen alueelle tarkennukseksi. Nykyisellään löytyy tompasta sivukylille kuten missä asun turhan paljon virheitä.

Toisaalta kavereilta löytyy monen muunkin merkisiä naveja eikä niidenkään sivukylien tuntemus tunnu olevan sen parempi. Kaikkihan sitä pääteitä osaa ajaa mutta kun valtaväyliltä poistutaan niin luotettava navi olisi mulle tarpeellinen.

Tähän menessä parhaiten on toiminut Samsungin Galaxy Tab2 3G 10,1 ja Googlen kartat/navi. Vähiten virheitä pienimälläkään tiestöllä. Mutta tuota ei juuri kehtaa tuulilasille nostaa joten emännän sylissä apukuskin paikalla on sen paikka.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: HiTec - 28.07.2013 kello on 09:46
Tähän menessä parhaiten on toiminut Samsungin Galaxy Tab2 3G 10,1 ja Googlen kartat/navi. Vähiten virheitä pienimälläkään tiestöllä. Mutta tuota ei juuri kehtaa tuulilasille nostaa joten emännän sylissä apukuskin paikalla on sen paikka.

Noille täppäreillehän on myös olemassa autotelineitä, joilla ne saa kojelautaan siististi kiinni. Tuossa Rellussahan on oikein "paikkakin" tuolle, ratin läpi tihrustettavaksi Thumb

(http://image.nettiauto.com/extra/carimg/5570601_5570700/renault-grand-scenic-5570633_l_e1ff3ffbda7a447d.jpg)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Stara - 28.07.2013 kello on 10:11
Itse tein eilen henkisen päätöksen, että seuraavilla reissuilla on päälaitteena tabletti (Samsung Tab 2 3G 10.1"). Henkisfyysisenä päätöksena tilasin karttaohjelmaksi tuon https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot.eumarket.premiumeupan .
Ensimmäinen testiajo kylillä antoi positiivisen vaikutuksen ohjelman toimivuudesta. Perusasetukset löytyivät ihan mukavasti, mutta maileja en saanut muutettua kilometreiksi? Kone jaksaa pyörittää ohjelmaa hienosti ja kun poikkeaa annetulta reitiltä, niin "alta aikayksikön" on näytössä jo uusittu reitti.
Ehdottomana vaatimuksena karttaohjelmassa oli sen toimivuus ilman verkkoyhteyttä.
Tämä ohjelma käyttää Navteqin karttoja.

Tabletilla tulee hoideltua matkoilla nettiasiat ja voipi sillä katsoa valokuvatkin vähän suuremmassa koossa. Kamerakuvien (jos niitä tulee todella paljon) tallentaminen matkan aikana on vielä ratkaisematta, mutta ei ole toistaiseksi muodostunut ongelmaksi.
Nykyäänhän voi katsella myös nämä maksuttomien tv-kanavien ohjelmatkin netin kautta (jos tarve tulee).

Skypepuhelutkin hoituvat hienosti ja voi kertoa lapsenlapselle, missä mufa on menossa. Ja kun laitteessa on kasi kamera, niin se antaa lisää ulottuvuutta.

Tällä mennään - toistaiseksi!

Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Faust - 28.07.2013 kello on 10:44
Saako tuohon  CoPilot GPS lisättyä omia poi pisteitä ja saako niihin ennakkovaroituksen?
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: retsasung52 - 28.07.2013 kello on 10:57
Lainaus käyttäjältä: *****
Asetuksista mittayksiköt täppi maileista metrijärjestelmään.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 28.07.2013 kello on 11:54
Tabletilla tulee hoideltua matkoilla nettiasiat ja voipi sillä katsoa valokuvatkin vähän suuremmassa koossa. Kamerakuvien (jos niitä tulee todella paljon) tallentaminen matkan aikana on vielä ratkaisematta, mutta ei ole toistaiseksi muodostunut ongelmaksi.
Eikös tuossa Samsungissa ole Micro SD korttipaikka? Sillä kaiketi kuvat saa keploteltua kamerasta tablettiin.
Tämä Android alkoi hieman kiinnostaa. Tuntuu, että se olisi hieman joustavampi kuin tuo iPad.

http://www.markantalo.fi/product/tietotekniikka/taulutietokoneet/GTP5100ZWANEE/samsung-10-1-galaxy-tab-2-16gb-wifi-3g-valkoinen?scid=EXT_GDA&gclid=CMCTyovo0bgCFW18cAodQl4ArA
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: retsasung52 - 28.07.2013 kello on 12:00
Eikös tuossa Samsungissa ole Micro SD korttipaikka? Sillä kaiketi kuvat saa keploteltua kamerasta tablettiin.
Tämä Android alkoi hieman kiinnostaa. Tuntuu, että se olisi hieman joustavampi kuin tuo iPad


Minulla on tässä iPadissa lisälaite jossa kortinlukija ja usb, hyvin siirtyy kuvat. Paljon tulee kuvattua itse iPadillakin.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 28.07.2013 kello on 12:03
Minulla on tässä iPadissa lisälaite jossa kortinlukija ja usb, hyvin siirtyy kuvat. Paljon tulee kuvattua itse iPadillakin.
Että mua ärsyttää nuo iPadin lisälaitteet...
No se on kaiketi vain mun päänsärkyni.  :)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Stara - 28.07.2013 kello on 12:08
Saako tuohon  CoPilot GPS lisättyä omia poi pisteitä ja saako niihin ennakkovaroituksen?
En ole opiskelussa vielä noin pitkällä  ... Weicko varmaan vastaa kohta!
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Stara - 28.07.2013 kello on 12:09
[quote author=Simasuu link=topic=8017.msg139171#msg139171

maileja en saanut muutettua kilometreiksi?

Tällä mennään - toistaiseksi!

Asetuksista mittayksiköt täppi maileista metrijärjestelmään.

Joo, selvis äsken!
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Stara - 28.07.2013 kello on 12:15
Eikös tuossa Samsungissa ole Micro SD korttipaikka? Sillä kaiketi kuvat saa keploteltua kamerasta tablettiin.
Tämä Android alkoi hieman kiinnostaa. Tuntuu, että se olisi hieman joustavampi kuin tuo iPad.

http://www.markantalo.fi/product/tietotekniikka/taulutietokoneet/GTP5100ZWANEE/samsung-10-1-galaxy-tab-2-16gb-wifi-3g-valkoinen?scid=EXT_GDA&gclid=CMCTyovo0bgCFW18cAodQl4ArA

Olet oikeassa, löytyy korttipaikka ja se on kyllä hyvä apu. Ostin siihen 16 gigan kortin ja se riittä mun käytössä hamaan tulevaisuuteen, koska se on vain väliaikaistiedostoj a varten!
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Weicco - 28.07.2013 kello on 16:20
Saako tuohon  CoPilot GPS lisättyä omia poi pisteitä ja saako niihin ennakkovaroituksen?

En ole opiskelussa vielä noin pitkällä  ... Weicko varmaan vastaa kohta!

CoPilotista ei ole kokemuksia, voishan sitä testimielessä kokeilla.

Navigonin softalla menty tähän saakka.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: ihaa - 28.07.2013 kello on 16:28
Saako tuohon  CoPilot GPS lisättyä omia poi pisteitä ja saako niihin ennakkovaroituksen?

En ole itse ainakaan pystynyt lisäämään listalla oleviin POI-pisteisiin omia haluamiani mutta kun se hakee niitä POI-pisteitä mahdollisesti myös googlesta niin ei sieltä ainakaan mitään kaupallisia näytä puuttuvan.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Beenari - 11.11.2013 kello on 23:21
Vanha ketju mutta aina ajankohtainen aihe.

Onkos kellään kokemuksia läppärin navisoftista? Meillä kun on nuo roolit matkustaessa menneet siten, että kuljettajan tehtävä on vain ajaa autoa ja keskittyä liikenteeseen. Apukuljettaja sitten hoitaa nuo kartturin hommat, eli hoitaa navigoinnin ja opastaa kuljettajaa.

Tyrkyllä olisi IBM:n X41 tabletti-läppäri. Siis läppäri jossa kosketusnäyttö ja sarana jolla näytön saa näppiksen päälle nurinpäin jolloin laite leikkii tablettia (taitaa toimia vain Wintoosalla). Tarkoitus olisi pultata tuo vehje  apukuskin työpoytään pysyvästi, joko telakan avulla tai sitten ilman. Siitä sitten USB/RS232-liitäntäinen ulkoinen GPS mokkula huussin katolle.

Tähän mennessä navigointi on hoidettu kartan ja vanhan TomTomin sekoituksella, mutta tuo Tomppa otti ja kuoli. Sinänsä harmillinen tapaus, koska enää ei myydä naveja kaukosäätimellä ;-( Ja olemme molemmat semmoisia vanhan koulukunnan kasvatteja, että jos ei pelkällä kartalla reissusta selviä, niin kannattaa jäädä kotiin. Tomppa siis oli vain se varmistus, jos tulee jokin yllättävä tietyön aiheuttama kiertoreitti tmv.

Tomi jos löytyy hyvä softa ihan pelkkään täppäriin, niin saatan pitkin hampain luvata edes harkita semmoisen ostamista.

Mutta siis jos jollakin on kokemuksia, niin mielelläni kuulisin niistä.

Lähinnä kiinnostaa mahdollisuus monipuoliseen reitityksen tekemiseen. Sekä mikäli löytää jonkin mielenkiintoisen paikan, niin pitäisi löytyä helppo ja nopea keino tehdä siitä oma POI. Tompassahan oli semmoinen nappi näytössä jota näpäyttämällä sai aikaan POI:n mutta jälkikäteen sitten piti muistella että mitähän siinä oli ja missä oltiin kun näyttöä tökättiin...
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: JJJ - 12.11.2013 kello on 00:42
Läppärihän tarvitsee lisäksi gps palikan softan lisäksi. Eikös olisi fiksua hankkia vaikka android-tabletti. Ne ei paljoan enään maksa ja niihin saa jos jonkinlaista softaa (tom tom, navigon, google maps, route 66 jne.).
Itselläni on folkkarissa broditin telineeseen kytkettynä asus tabletti. Ulkomaille matkatessa se ei ole paras vaihtoehto johtuen tiedonsiirtokustann uksista. Tällöin perinteinen navi on paras. Itse myös noksun puhelinta käyttänyt ulkomaanreissuilla. Kartat ladannut suomessa etukäteen. Venäjälle ei edes muuta vaihtoehtoa ollut.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Beenari - 12.11.2013 kello on 01:36
Juu niin tarvitsee sen GPS-palikan. Toisaalta siinähän on sen hienous, kun sen palikan saa juuri sinne minne pitääkin eli linja-auton katolle. On suora "näköyhteys" taivaalle, mitä ei voi sanoa kojelaudalla olevasta navista.

Vähän karsastan tuota tabletin hommaamista, minun mielestä se on vähän niinku läppärin jä kännykän välimuoto, ja niin että siinä on molempien huonot puolet. Toki eihän nuo kalliita ole, halvimmillaan lähtee alle satasella. Eli samassa hintaluokassa painii ihan navien kanssa, jos siihen TomTomin saa niin olisihan ihan iso ruutu.

Ideana oli että autossa on kiinteänä asennettuna läppäri, siinä kartanlukijan työpöydällä (kuljettajan vieressä) ja se pysyy siinä. Jos haluat paikallaan ollessa surffata tai lähetellä sähköpostia, joudut poistumaan asunto-osasta ohjaamoon. Auto on kuitenkin vapaa-ajan väline, joten kaikki normielämän rasitteet (pakko lukea spostit ym.) olisivat mahdollisimman hankalia. Mutta roddarin sielulla kun olen varustettu, niin eiköhän tuollekin tapetille löydy keino kiinteään asennukseen (Hiltillä kiinni , niin pysyy)  ;-)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 12.11.2013 kello on 08:51
Entiwanhaan (ja varmaan taas tulevaisuudessa) käytettiin Euroopassa läppäriä ja Autoroutea. Illalla suunniteltiin kartan kanssa seuraavan päivän reitti, näpyteltiin koneelle muutama paikannimi ja se oli siinä. Ajettiin sitten niin pitkälle kuin ehdittiin. Ajoreitti jäi talteen ja jos oli jotain muistamisen arvoista, POIn teko oli helppoa.
Varsinaista navigaattoriahan käytetään yleensä vain siirtymiseen paikasta toiseen, se ei minusta ole mikään 'lomamatkatyökalu'.

Ai niin piti vielä sanoa, että paikantimena toimi wanha käsiGPS, joka oli telineessä etuikkunalla. Hyvin se toimi alkovin allakin. Nykyvehkeet ovat vielä dekadia parempia.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: HiTec - 12.11.2013 kello on 09:32
Vähän karsastan tuota tabletin hommaamista, minun mielestä se on vähän niinku läppärin jä kännykän välimuoto, ja niin että siinä on molempien huonot puolet. Toki eihän nuo kalliita ole, halvimmillaan lähtee alle satasella. Eli samassa hintaluokassa painii ihan navien kanssa, jos siihen TomTomin saa niin olisihan ihan iso ruutu.

Itse kanssa menisin varmaan tuolla tablet-vaihtoehdolla, mutta jätä ne halvat kiinan p...t suosiolla väliin, niistä tule kuin harmaita hiuksia Thumbd Sen sijaan kun Samsung lukee etupanelissa, niin jo rokkaa Thumb Akkukesto on jotain ihan uskomatonta noihin halpiksiin vrt. Ja samaten on mekaaninenkin laadukkuus ihan silminnähtävästi toista luokkaa. Itse alotin meinaan noilla halpis-kiinalaisilla, taisipa olla jopa DigiTV-viritin yhdessä niistä, mutta kovin montaa kk tuo ei käyttöä kestänyt kun jo rupesi latauksen kanssa olemaan ongelmia ja vaikka sen sitten lopulta sai latinkiin, se sippasi aina jo parin tunnin jälkeen. Galaxy Tab3 kestää yhdellä latingilla tuollaista sekakäyttöä jopa viikon :o Ja tosiaan on kunnon jerkku lauta eikä mikään muovirimpula 8)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Kaija - 12.11.2013 kello on 11:10
Meillä oli kevään reissulla iPadiin ladattuna Navigon.
IPad oli ajon aikana ripustettu rahtikirjatelineese en. Ohjelma toimi muuten hyvin, mutta Triestestä lähtiessä se jostain syystä mykistyi hetkeksi; oliskohan ottanut nokkiinsa, kun naurettiin sen hepun ääntämykselle?

Pasi oli jo ennen reissua tallentanut padille valitsemiaan kämppäreitä eri reittivaihtoehtojen varsilta. Niitä oli sitten helppo poimia.

(http://karavaanari.org/kuvat/1384247233.jpg)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: kolistaja - 13.11.2013 kello on 17:15
Taitaa mennä hieman sivuun aihepiiristä, mutta kun tuntuu olevan aktiivinen keskustelu ja kokemusta omaavat kirjoittelemassa, niin en malta olla kirjoittamatta ongelmastani. Olen Etelä-Espanjassa ja kohta lähdetään ajelemaan kohti Travemündeä. Käytössäni on Tomppa navigaattorina, ja koska ajan yksin ilman kartanlukijaa, niin miniläppärillä pyörii Autoroute GPS-palikalla varustettuna. Näin mukavasti näen missäpäin ajellaan.
No sitten se ongelma: Olen autorouteen lisännyt esim. Lidlien Poi-pisteet. Ne kuitenkin ovat harmaita symbooleja, jotka kuskille saakka näkyvät huonosti. Miten saan nuo kaikki symbolit kerralla vaihdettua paremmin näkyvään esim. tummansiniseen pallukkaan?Lidlejä Euroopassa on yli 10700!, joten yksitellen niitä ei muutella. Pieni ongelma monelle, minulle ylipääsemätön. Toivon, että joku antaisi melko tarkat ohjeet, miten tuo homma tehdään!
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: LMC-99 - 13.11.2013 kello on 17:23

No sitten se ongelma: Olen autorouteen lisännyt esim. Lidlien Poi-pisteet. Ne kuitenkin ovat harmaita symbooleja, jotka kuskille saakka näkyvät huonosti. Miten saan nuo kaikki symbolit kerralla vaihdettua paremmin näkyvään esim. tummansiniseen pallukkaan?Lidlejä Euroopassa on yli 10700!, joten yksitellen niitä ei muutella. Pieni ongelma monelle, minulle ylipääsemätön. Toivon, että joku antaisi melko tarkat ohjeet, miten tuo homma tehdään!

Suoralta kädeltä en osaa neuvoa mutta ..toisella palstalla etuteltta..on asiantuntija  häneltä saat ohjeet laitan sinulle hänen tietonsa yv:ä..

Mutta voisitko etukäteen kaivaa ne lidin koordinaatio pisteet ja suunnistaa niiden mukaan nehän sieltä löytyy..?
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 13.11.2013 kello on 20:00
Olen autorouteen lisännyt esim. Lidlien Poi-pisteet. Ne kuitenkin ovat harmaita symbooleja, jotka kuskille saakka näkyvät huonosti. Miten saan nuo kaikki symbolit kerralla vaihdettua paremmin näkyvään esim. tummansiniseen pallukkaan?

Kaikki ovat varmaan saman otsikon alla? Siellä yläpalkissa on 'data', sen alla 'data set properties'. Valitse sieltä se ryhmä jossa 'Liiterit' ovat ja vaihda symbooli.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: 88k5 - 13.11.2013 kello on 20:03
Ainakin jos tuolta http://www.lidl.fi/cps/rde/xchg/SID-6DC0D7FB-EE2D63F6/lidl_fi/hs.xsl/7631.htm
lataa natsisiwat, niin bumppikuvakin on zipissä mukana..

Aika monessa nakkilaattorissa nuo .bmp:t näkyy automatik oikein kun on nimetty samoin kuin vars. POI-file..
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: MCL - 14.11.2013 kello on 10:59
Miten Tomppaan saa vaikka nuo edellä olevassa linkissä olevat myymälät?

Linkki kysyy Avaa? Tallenna? Talenna nimellä?

Mikä vaihtoehto ja miten siitä eteenpäin?
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 14.11.2013 kello on 12:17
Miten Tomppaan saa vaikka nuo edellä olevassa linkissä olevat myymälät?
Linkki kysyy Avaa? Tallenna? Talenna nimellä?
Mikä vaihtoehto ja miten siitä eteenpäin?

Tallenna. Tallentaa silloin koneellesi.  Sitten purat sen .zipin. Sieltä se .ov2 tiedosto ja vastaava .bmp Tomppaan, joko kopioimalla tai asentamalla MyTomTom työkalulla, riippuen Tompasta
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: MCL - 14.11.2013 kello on 14:29
Ok, kiitos. On tämä ihmeellistä, välillä pitää pelkästään tallentaa ja välillä tallentaa nimellä, sitten purkaa. Tähän saakka vielä jotenkin selvää, mutta miten sitten siirretään viimeisimpään Tomtom Homeen? Miksi näiden juttujen pitää olla tehty niin vaikeiksi?
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 14.11.2013 kello on 14:46
Tähän saakka vielä jotenkin selvää, mutta miten sitten siirretään viimeisimpään Tomtom Homeen? Miksi näiden juttujen pitää olla tehty niin vaikeiksi?

Ei niitä Homeen siirretä, vaan navigaattoriin.  :D  Jos navigaattorisi käyttää TomTomHomea, niin silloin navi näkyy Windowsissa siirrettävänä levynä. Kopioi mainitut kaksi tiedostoa sinne missä muutkin POI't, esim Tompan omat kameratiedostot ovat.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: MCL - 14.11.2013 kello on 15:17
Öh :'( Navigaattori siis pidetään päällä läppäriin kytkettynä ja sitä rataa?

En ikinä ole tutkinut missä Tompan tiedostot POIneen läppärillä ovat. Tomtomhome kyllä löytyy omista tiedostoista, mutta siitähän ei nyt ilmeisesti ole kyse?
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 14.11.2013 kello on 16:58
Öh :'( Navigaattori siis pidetään päällä läppäriin kytkettynä ja sitä rataa?

Kytke Tomppa läppäriin ja laita päälle. Se kysyy otetaanko yhteys tietokoneeseen? Vastaa kyllä. TomtomHome käynnistyy ja sillä voit päivittää esim karttakorjaukset tai uuden kartan, jos olet sellaisen ostanut, varmuuskopioida, etc.  Sulje sitten Home. kun pidät Tompan päällä, voit katsella sitä niinkuin mitä tahansa siirrettävää levyä ja kopioida sinne omia POI tiedostoja. Tässä on yxi hyvä: http://www.tomtompoi.fi/

(Koska koneellasi on TomTomHome, navigaattorisi ilmeisesti käyttää sitä. Jotkut Tompat käyttävät MyTomTom sovellusta, joka on sitten ihan erilainen)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 14.11.2013 kello on 22:08
  Toivat isänpäivänä Tom Tom  XL nordick 5:sen.  Pitäisi opetella sen käyttöä, vaikka vanhan Mio:nkin käytön opiskelu oli pahasti kesken. :(
  Ääntä en saanut ekalenkillä pysyvämmin pois, yleensä kun jotain yritin räplätä, äänikin tuli takaisin?
  Usean pisteen reittiä en onnistunut tekemään?
  Tuttuun paikkaan tämä, samoinkuin vanhemmatkin tompat vie monen mutkan kautta yksityisteitä pitkin, vaikka onkin olemassa vanha, lähes puolet lyhyenpi valtiontie .
  (Tienpitäjä ja rekkakuskit "tykkää" tästä lenkistä.)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: MCL - 15.11.2013 kello on 09:21
Kiitos Tsahkali!
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: kolistaja - 15.11.2013 kello on 14:15
Sain hyvän ohjeen Autoroute-ongelmaani ja yritän liittää sen tähän toisia varten liitteenä. Kiitokset auttaneille!
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: JPVäisänen - 16.11.2013 kello on 00:47
TomTom XL Western Europe tuli ostettua ja pikkusen olen pettynyt kun vertaa aikasempaan Garmin Nuviin. Semmonen seikka häirittee että tomppa ei mene automaattisesti pois päältä kun virtajohdosta katkeaa virta. Ja sitte reitittää ihan ihme reittejä jos POI on koordinaatteina (niinku ne taitaa aina olla).Ehkä pitää manuali lukasta läpi.
Muuten selkeä ja kivä käyttää.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: ihaa - 16.11.2013 kello on 06:19
Semmonen seikka häirittee että tomppa ei mene automaattisesti pois päältä kun virtajohdosta katkeaa virta.
Ainakin vuoden vanhassa XXL Europessa asetuksissa oli kohta jonka ruksaamalla Tomppa käynnistyi ja sammui aina autoa käynnistettäessä ja sammutettaessa, en nyt enää muista missä siellä se oli kun se on isän autossa.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 16.11.2013 kello on 10:05
Semmonen seikka häirittee että tomppa ei mene automaattisesti pois päältä kun virtajohdosta katkeaa virta. Ja sitte reitittää ihan ihme reittejä jos POI on koordinaatteina (niinku ne taitaa aina olla).

Mulla wanhaa Ykköstä pitää aina näpelöidä mutta Emännän uudempi Via kyllä syttyy ja sammuu itekseen. Softissakin on sitten eroja, ihme ja kumma...  :o Siinä Ykkösessä ei esim voi käyttää asetusta 'pienet tiet'. Kokeilin kerran ja kyllä se 'tiellä' pysyi mutta vajaavetoisella olisi jäänyt kerran kiinni ja yhdessä kohtaa piti avata lehmihaan portti!   :laugh:
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 16.11.2013 kello on 10:20
Mulla kanssa Tomppa pysyy päällä, kun virrat katkaisee. Jää siis akun varaan.
Sen sijaan Garmin aloittaa aina sammutusoperaation. Tietyn ajan sisällä pitää kuitata navigoinnin jatkumisen, tai muussa tapauksessa sammuu kokonaan.
Toisinaan olisi ihan hyväkin, ettei navi jatkuvasti sammu, kun esimerkiksi on tankkaamassa. Saisikohan noita asetuksia jostakin säädettyä. Itse en ole sellaista valikkoa löytänyt.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 16.11.2013 kello on 10:25
Toisinaan olisi ihan hyväkin, ettei navi jatkuvasti sammu, kun esimerkiksi on tankkaamassa.

Mitäs haittaa siitä on? Ei Tomppa ainakaan hukkaa reittiä.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Aakku - 16.11.2013 kello on 10:38
Mitäs haittaa siitä on? Ei Tomppa ainakaan hukkaa reittiä.
No ei kai siitä sinänsä haittaa ole, mutta tuo minun Garmin aukeaa perusnäyttöön, kunhan on ensin herjannut vanhoista kartoista ym. Sitten vielä pitää mennä uudestaan sinne navigointiin. Reittiä se eitoki hukkaa.
Tämä voi kyllä johtua jostakin omista asetuksista. Minun Garmin on vielä ilmeisesti poikkeava, koska siinä on lisäsofta räätälöity, jolloin sillä voi tietyin edellytyksin lähettää seurantalaitteiden kautta sähköpostiviestejä.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 27.11.2013 kello on 13:59
  Toissa viikonloppuna käväisimme Vihdin Nummelassa. Laitoin vanhaan Mioon ja uuteen Tomppaan nopeimman reitin kumpaankin. Valitsivat yksimielisesti valtateitä käyttävän reitin, matka ja aika lähes samat.
  Aika harvoin ajamme ensimmäiseksi laskettua reittiä, nytkin vain muutaman kilometrin.
  Tiet tällä välillä ovat suhteellisen tuttuja, oli mielenkiintoista seurata navien reitinvalintoja. Joskus oltiin tilanteessa, että toinen neuvoi kääntymään vasemmalle toinen oikealle. ;D
  En sen tarkemmin pysähtynyt tutkimaan reitinvalintoja, mutta ehkä useimmin olisin valinnut Mion valinnan, paitsi kerran se mielestäni oli pahasti metsässä. Kuitenkin menimme omia reittejä, navit väsymättä laskivat uusia, ehkä kymmeniä tai satoja kertoja.
  Tuttuun paikkaan tämä, samoinkuin vanhemmatkin tompat vie monen mutkan kautta yksityisteitä pitkin, vaikka onkin olemassa vanha, lähes puolet lyhyenpi valtiontie .
  Kokeilin käytännössä mennä pohjoisesta päin, kun olin n. 3.5 km. päässä kohteesta, Tomppa neuvoi ajamaan suoraan, matkaa näytti olevan n. 8.5 km. jäljellä. Kun ajoin n. 4.5 km, tulin yksityistielle, jossa oli ajokielto kuorma-autoille ja opastustaulu. Siinä neuvottiin kuorma-autoja ajamaan takaisin tuo 4.5 km. jonka juuri tulin, siitä 3.5 km. valtiontietä perille.
  No kun olin henkilöautolla liikkeellä voin mennä Tompan ohjeen mukaan pientä yksityistietä, kunnes taas tulin valtiontielle. Jo vähän matkaa ajettuani ruutuvaate tulee näkyviin, perille on vielä n. 1.5 km..
  Mitä tästä opimme, ei aina kannata luottaa koneisiin, nyt tuli ajettua 10 km. osin helvetin huonoa tietä, kun karttaan( tai muistiin) luottaen olisi päässyt 3.5 km. huonoa tietä.
   Vanha Miokin vie samat 1.5 km. väärään paikkaan, hevosmiesten tietotoimiston mukaan ainakin Garmin opastaa tässä kohteessa oikein. :D
  Tässä Tompassa on se ominaisuus että sammuu jonkun ajan päästä kun virta katkeaa, tosin normaalisti käytän sellaista pistorasiaa jossa on aina virta.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: 88k5 - 27.11.2013 kello on 16:59
^
Tuossa "väärinajamisessa" navigaattorit poikkeavat toisistaan huomattavasti. Mulla aiemmin Mio ei millään tahtonut laskea reittiä uudelleen vaan suhteettoman pitkään ehdotti U-käännöstä. Tompassa sen sijaan minusta fixumpi taustalla märehtijä.. Toinen mikä Tompassa mukavempaa on noi reititysoptiot laskentavaiheessa (ei pelkästää suunnitteluasetukse t), että voi käyttää "rajoitettunopeus" (= mielivaltainen lukema) näin talvinop. aikana, kärryperässä tms..

Tompassa asetuksissa on kohta "jos virtalähde menetään, ehdota sulkemista xx sek kuluttua" - voi sen kytkeä poiskin.. Ja ehdotuksessa on xx sekunttimäärä, jona aikana voi painaa Peruuta  Thumb
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 2.12.2013 kello on 21:41
  Vastauksessa 50 mainittuun Tompan ongelmakohteeseen menin jälleen kerran, laitoin reitin valinta ohjeeksi, lyhin reitti. Siitä on kokeneet käyttäjät varoitelleet, samoin Tompan ohjelma. Nyt vei lähes samoin kun Miokin, paitsi että teki turhan ja hidastavan oikaisun yksityistien kautta ( oikaisu 200- 300 m.).
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: tsahkali - 3.12.2013 kello on 08:42
  Vastauksessa 50 mainittuun Tompan ongelmakohteeseen menin jälleen kerran, laitoin reitin valinta ohjeeksi, lyhin reitti. Siitä on kokeneet käyttäjät varoitelleet, samoin Tompan ohjelma. Nyt vei lähes samoin kun Miokin, paitsi että teki turhan ja hidastavan oikaisun yksityistien kautta ( oikaisu 200- 300 m.).

Tuo 'lyhin' on kyllä aika vaarallinen....  Saattaa viedä sellaisille teille, ettei vajaavetoisella enää pääsisi. Kerran käännyin takaisin, kun en viitsinyt hätistellä lehmiä pois tieltä ja aukoa portteja!   :laugh:
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 6.12.2013 kello on 09:25
Mulla aiemmin Mio ei millään tahtonut laskea reittiä uudelleen vaan suhteettoman pitkään ehdotti U-käännöstä.
  Nyt Tomppa ja Mio ovat olleet käytössä muutaman reissun (tutuilla teillä).Yleensä Mio laskee uuden reitin nopeammin, useimmiten minun mieleisen. Kun Mio eksyy, sekin tekee sen pahasti, se on tietenkin mutu tietoa, en lähde eri reittejä kellottamaan. Kerrankin Tomppa ehdotti takaisin kääntymistä kielletyssä paikassa, Mio "näki"n.200- 300m. päässä kiertoliitymän, Tomppa havaitsi sen   vasta puolimatkassa.Muute nkin Tomppa usein pyrkii osoittamaan huonon kääntöpaikan, Mio vaan kehoittaa u- käännökseen, tai valitsee pikkuteitä myöden turvallisen reitin kääntyä.
  Tästä eteenpäin käytän uutta Tomppaa, haluaiskohan joku ostaa tuon Mion?
  Siitä jään kaipaamaan reitinvalintaa, usean pisteen reittiä ja ikkunaan kiinnitintä, kaikista muista Tompan ominaisuuksista olen oppinut pitämään.
  Tykkäsin niin tuosta  Mion ikkunaan kiinnityksestä, taidankin tehdä Tompalle "hyllyn", josta se on helppo ottaa käteen ja pistää takaisin.
  Oli navigaattori mikä tahansa, ei ole taakaksi vaikka itsekkin on hiukan kartalla, ettei käy niinkuin eräille miehille, Timon kertoman mukaan, hän ei yleensä valehtele.
  Oli sovittu tapaaminen Tampereen Ruskoon jossa on Timon työpaikan Tampereen museoiden varastoja.
  Kun tulijoilla oli matkaa muutama sata kilsaa, eikä akateemisenkaan varttitunnin jälkeen herroja näkynyt, piti soittaa herroille.
  Kävi ilmi että olivat oikeaan aikaan Ruskossa--- valitettavasti vain Turussa. ???
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: ose - 6.12.2013 kello on 09:40
  Nyt Tomppa ja Mio ovat olleet käytössä muutaman reissun (tutuilla teillä).Yleensä Mio laskee uuden reitin nopeammin, useimmiten minun mieleisen. Kun Mio eksyy, sekin tekee sen pahasti, se on tietenkin mutu tietoa, en lähde eri reittejä kellottamaan. Kerrankin Tomppa ehdotti takaisin kääntymistä kielletyssä paikassa, Mio "näki"n.200- 300m. päässä kiertoliitymän, Tomppa havaitsi sen   vasta puolimatkassa.Muute nkin Tomppa usein pyrkii osoittamaan huonon kääntöpaikan, Mio vaan kehoittaa u- käännökseen, tai valitsee pikkuteitä myöden turvallisen reitin kääntyä.
  Tästä eteenpäin käytän uutta Tomppaa, haluaiskohan joku ostaa tuon Mion?
  Siitä jään kaipaamaan reitinvalintaa, usean pisteen reittiä ja ikkunaan kiinnitintä, kaikista muista Tompan ominaisuuksista olen oppinut pitämään.
  Tykkäsin niin tuosta  Mion ikkunaan kiinnityksestä, taidankin tehdä Tompalle "hyllyn", josta se on helppo ottaa käteen ja pistää takaisin.
  Oli navigaattori mikä tahansa, ei ole taakaksi vaikka itsekkin on hiukan kartalla, ettei käy niinkuin eräille miehille, Timon kertoman mukaan, hän ei yleensä valehtele.
  Oli sovittu tapaaminen Tampereen Ruskoon jossa on Timon työpaikan Tampereen museoiden varastoja.
  Kun tulijoilla oli matkaa muutama sata kilsaa, eikä akateemisenkaan varttitunnin jälkeen herroja näkynyt, piti soittaa herroille.
  Kävi ilmi että olivat oikeaan aikaan Ruskossa--- valitettavasti vain Turussa. ???
No onneksi ei sentään Oulun Ruskossa;) Samankaltaisia kokemuksia, kun Mio eksyy se on ihan pihalla. Tompan ikkunakiinnikettä ei ole ikävä ollut, sitten kun se alkaa tippumaan menee hermo. Nyt on molemmissa autoissa Servcat kojelautakiinnikkee t, Bravossa hyvällä paikalla tuuletussuuttimen yläpuolella hyvällä katsekorkeudella, ei silti laittomasti näkemäalueella. marean kiinnike estää suuntaamasta tuuletussuutinta, on juuri sen edessä ja myös liian alhaalla. Tompassa on hyvää pysyvät asetukset, mm todellinen nopeus näkyy kun sen on kerran valinnut. Mio unohtaa aina silloin tällöin nopeuden näyttämisen ja sitten alkaa valikkojen selaus. Molemmat ovat käyttökelpoisia, tomppa kätevä koska on niin pieni (3,5") ja Mio mukavan kookas (7") Tomppa onkin mukana aina pitemmillä työreissuilla ja Mio ykkösautossa. Onko jollain kokemusta jos tekisi tukevan kolmijalan jolla navin voisi sijoittaa kojelaudalle tai jostain todella toimivasta tuulilasikiinnikkee stä.
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: 88k5 - 6.12.2013 kello on 10:39
Kyllä mulla on toiminut 4.3" Tompan (930T) tuulilasin imukuppukiinnike 5½ vuotta. Kahdessa autossa (sulanmaanaikaan) renkkaan.. M-autossa olen tosin välillä pitänyt tompan telakkaa kojelaudan päällä..

Itse kun pidän navigaattoria aina päällä ajessani kun pidän siitä, että se ilmoittaa "pling"-äänellä mikäli nopeuteni karkaa +6km/h tiekohtaisesta. Samalla näytön nopeuden tausta vaihtuu punaiseksi. Nuo saa itse asetella mieleisekseen tässä tompassa. Muuten tompan karttojen nopeudet ovat tarkkoja, mutta talvinopeuksia se ei tiedä..
..
  Siitä jään kaipaamaan reitinvalintaa, usean pisteen reittiä ja ikkunaan kiinnitintä, kaikista muista Tompan ominaisuuksista olen oppinut pitämään.
..
Ainakin tässä mallissa "Suunnittele reitti" -toiminto, jota käytän varsinkin reissuja varten. Läppäriin kytken Tompan ja TomTomHomessa>Käytä laitetta.. Sieltä  "suunnittele reitti". Siksi, että on mukavempi kirjoittaa oik. näppiksellä ja käyttää vaikka Google Mapsia.. Toki reitit voi tallettaa Mapsissä, konvertoida ja siirtää Tomppaan. Yhtälailla reittisuunnittelun voi tehdä suoraan tompassakin - aika monta valikkosivua saa vaan kääntää. Toki sen voi laittaa pikavalikkoon. Nuo reittisuunnitelmat vaoi tallettaa haluamalleen nimelle, ja avata tarpeen tullen - näin kesälomareissu valmiita "siirtymäreittejä"..
Reittisuunnitteluss a voi käyttää useita 'Välietappeja' (ei vaikuta perille tuloaikaa, eikä km:hin) ja useita 'Päämääriä'.

Kotimaassa käytän enempi yksinkertaisemmin 'Navigoi kohteeseen' , sitten 'Välietappi', jne..
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 6.12.2013 kello on 13:43
.
Kotimaassa käytän enempi yksinkertaisemmin 'Navigoi kohteeseen' , sitten 'Välietappi', jne..
  Meikäläisen taidot ei oikein tahdo riittää tähänkään, saati sitten noihin vaativampiin. :(
  Imukuppin olen saanut pysymään hyvin, hiukan sylkeä hieraisemalla. ;D
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: mjh48 - 6.12.2013 kello on 20:12
Läppäriin kytken Tompan ja TomTomHomessa>Käytä laitetta.. Sieltä  "suunnittele reitti". Siksi, että on mukavempi kirjoittaa oik. näppiksellä ja käyttää vaikka Google Mapsia.

Kannattaa ladata"Tyre" ohjelma sillä voi suunnitella reitit Googlen kartalla ja ladata ne Tompaan tai Garminiin
http://www.tyretotravel.com/
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 15.12.2013 kello on 13:43
  Laitoin Tompalle hyllyn, nyt saa kopelommillakin hyppysillä paikalleen ja pois. ;D
  Seuraavan voinen tehdä hiukan alemmaskin, tosin pyykijät näkyy Tompan yli nytkin.
  Tuo on 0.5 alumiiniä, toivottavasti väistää, jos otsa siihen kalahtaa.

(http://karavaanari.org/kuvat/1387107373.jpg)
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: 88k5 - 15.12.2013 kello on 18:47
^
Joissain autoissa "katon alle" (=hyvin paljon tuulilasin yläreunaa taaemmas) aiheuttaa gps-signaalin häviämistä..

Itse olen sijoittanut navigaattorin tuulilasin vas.reunaan vaikka olenkin oik.kätinen  :D On paljon vakaampaa käyttää laitetta, esim. soittaa/vastaanottaa hf-puhelu kun kyynärvarsi saa tukea ovesta. Ja ainakin minusta on vähempi näkökentässä "häirikkönä"..

Btw. vaihdoin joku viikko sitten tomppaan (vm-08) sisäisen akun, jota jostain syystä ei ole alkup. varaosana myytävänä. Joku hollantilais akkujen nettikauppa kinus 40€ moisesta... Kiinasta tilasin vajaalla 9€.lla kotiovelle LiOn akun - ei ole mitään sytä vaihtaa tuotetta, ja raaskin sitten maksaa vuoden tilauksen karttapäivityksiä.. akun vaihto oli simppeliä  Thumb
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: ihaa - 15.12.2013 kello on 19:10
vaihdoin joku viikko sitten tomppaan (vm-08) sisäisen akun

Miten tuo heikko akku haittasi, eikö tomppa lähtenyt käyntiin ollenkaan vai sammuiko heti kun virrat sammutti ?

Meillä Adriassa vanhan tompan akku on jo sellainen että sammuu parissa minuutissa kun virrat sammuttaa mutta ei tuo ole käyttöä muuten haitannut, toki noinkin edullisen akun vaihdon myötä tompasta tulee kuin uusi joten eihän tuolle voi muuta kuin...  Thumb
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: 88k5 - 15.12.2013 kello on 19:16
Miten tuo heikko akku haittasi, eikö tomppa lähtenyt käyntiin ollenkaan vai sammuiko heti kun virrat sammutti ?

Meillä Adriassa vanhan tompan akku on jo sellainen että sammuu parissa minuutissa kun virrat sammuttaa mutta ei tuo ole käyttöä muuten haitannut, toki noinkin edullisen akun vaihdon myötä tompasta tulee kuin uusi joten eihän tuolle voi muuta kuin...  Thumb
Joo, ei oikein edes minuuttia jaksanut olla päällä..

Euroopan reissuilla on ärsyttänyt kun ei ole voinut ottaa fillarireissuille mukaan enää (tosin älypuhelin korvannut tarpeenkin). Markiisin alla usein on tullut edellisenä päivänä tallettua reittejä/paikkoja isompien karttojen ja oppaiden kera  - tuolloin oikeastaan tarvii akkua..
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: Yrjö - 15.12.2013 kello on 20:08
^
Joissain autoissa "katon alle" (=hyvin paljon tuulilasin yläreunaa taaemmas) aiheuttaa gps-signaalin häviämistä..
  Tossa Opelissa ovat tuntununeet saavan singnaalin vaikka ovat repsikan penkillä.
  Asiaan varmaankin vaikuttaa tuulilasinkin läpäisykyky?
Otsikko: Vs: Navigaattorin ominaisuuksista
Kirjoitti: 88k5 - 15.12.2013 kello on 20:13
  Tossa Opelissa ovat tuntununeet saavan singnaalin vaikka ovat repsikan penkillä.
  Asiaan varmaankin vaikuttaa tuulilasinkin läpäisykyky?
Juu, kaiken muailman "Sun blockereita" laseissa - pahimmasta päästä monet Fordit tuulasin lämmitysvastuksinee n  :-X