Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: jarper - 23.07.2013 kello on 20:05
-
Tervehdys!
Tällaista vuosimallin -97 matkailuautoa Fiatin 1.9 TD koneella olisin ostattelemassa. Auto on siisti sisältä ja ulkoa, ajettavuus hyvä, moottori ilmeisen hyvässä kunnossa ja ominaisuudet minulle tässä vaiheessa käypäset. Yksi ongelma vain matkassa; itse olen täysin aloittelija matkailuautojen parissa ja myyjänä on kuolinpesä jonka edustajalla ei ole autosta juurikaan enempää tietoa kuin itselläni.
Autoa myydään edesmenneen omistajan antamien tietojen varassa ja muutamia epäselvyyksiä haluaisin saada selvitettyä.
1. Autoa myydään "Trumaticin keskuslämmityksellä, lattialämmityksellä ja sähköpatruunalla." Trumaticin C3400 pannun löysin kuten myös termostaatin seinällä. Hyvin toimii ilmapuhallus ja lämminvesivaraajan veden lämmitys, mutta mitenkä mahtaa toimia tämä "sähköpatruuna" ja "lattialämmitys" kun en näille mitään kytkimiä löytänyt. Onko niitä edes olemassa ja miten voin tämän varmistaa?
2. Ruokailuryhmän alaslaskettavasta pöydästä puuttuu liitetiedostossa näkyvä pöydän alapintaan kiinnitetty harmaa putkisysteemi . Muoviset kiinnitysholkit löytyy, mutta tämä putkisto puuttuu ostattelemastani autosta, mikä mahtaa olla tämän tarkempi funktio, onko saatavilla jostakin vai pystynkö itse tekemään vastaavanlaisen? Itse kuvittelisin tämän liittyvän jotenkin vuoteen rakentamiseen..
3. Autoa myydään "tuplapohjalla" ja "talvipaketilla" Mitä ne mahtavat käytännössä tarkoittaa?
-
Kait tuosta on tarjota linkki josta sais tarkempaa tietoutta ?
Vai onko yksityinen myyjä ?
Itse 1.9 koneisista, tuon ikäisistä pitäisin "näppini irti" . . . Varsinki jos on alkovilla . . .
-
Kait tuosta on tarjota linkki josta sais tarkempaa tietoutta ?
http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/fiat-ducato/1388639
-
Kohta 2. Tuo putki liittyy vuoteen rakentamiseen, voit varmaankin itse rakentaa vastaavan.
Kohta 3. Tuskin tuossa on tuplapohjaa, sen voit helposti paikanpäällä tarkistaa. Tuplalattia tarkoittaa välitilaa lattian ja alapohjan välissä ja on lämmitettävä tila.
Talvipaketissa monesti tulee eristetty harmaavesisäiliö ja tehokkaampi lämmitin.
Lattialämmitys on toteutettu, jos se on, kalvolla joka on muovimaton alla tai lisättynä jälkikäteen maton päälle, pitäis löytyä jostain muuntaja ja päälle pois kytkin.
Muusta en osaa sanoa kun on tuntematon tuo truma.
-
Eiköhän tuon Truman teho sinällään riitä pieneen autoon, mutta millainen on eristys, sitä en tiedä. Käyttötarkoitus ratkaisee, kolme vuodenaikaa varmaan ok.
1.9 TD:tä on jotkut parjanneet tehottomuudesta varsinaisissa matkailuautoissa, mutta tuo liikkunee sillä ihan hyvin.
-
Lattialämmitys on toteutettu, jos se on, kalvolla joka on muovimaton alla tai lisättynä jälkikäteen maton päälle, pitäis löytyä jostain muuntaja ja päälle pois kytkin.
Kaapissa jossa on Truman poltin ja lämminvesivaraaja on yksi katkaisija jonka merkitys jäi mysteeriksi. Täytyy testailla jos tämä liittyis sitten vaikka lattialämmitykseen.
1.9 TD:tä on jotkut parjanneet tehottomuudesta varsinaisissa matkailuautoissa, mutta tuo liikkunee sillä ihan hyvin.
Ennakko-odotukset eivät olleet kummoiset, mutta ihan ok tuolla liikenteen mukana pärjää. Tietysti autokin on pieni ja ilmanvastus ei mikään ihan valtava.
-
Itse 1.9 koneisista, tuon ikäisistä pitäisin "näppini irti" . . . Varsinki jos on alkovilla . . .
Sanoo tietämättömyyden syvä rintaääni....
-
Kyllä tuo koppa 1.9:llä liikkuu keviästi, ettei varmaan tarvi koneen puolesta arvuutella.
-
Sanoo tietämättömyyden syvä rintaääni....
Luulet vaan . . .
Mutta en sittenkään vaikka on tollanen "kevyt" 1.9:llä koneella niin en tuota ostaisi, kyseessä on kuiteski vanhalla tekniikalla oleva yksilö, nyky 1.9:sit on eri juttuja ne . . .
Ennen kommenttiani ei ollut tietoa vermeestä/mallista/painosta.
Paljon tuota 1.9:ä on parjattu ja remontattu, pääsääntöisesti ne ongelmat on alkovien kohdalla.
Nätillä käytöllä tuo koppa kulkee ja kukkuu kun ei liikoja pyydä/odota . . .
Kokonaispaino tuolla ei ole 3.5 tonnia kuten monella alkovilla on ja alkoveilla painot tuuppaa meneen ylikin kaikkine polkupyörä telineineen ym. muine vermeineen . . .
-
Mutta en sittenkään vaikka on tollanen "kevyt" 1.9:llä koneella niin en tuota ostaisi, kyseessä on kuiteski vanhalla tekniikalla oleva yksilö, nyky 1.9:sit on eri juttuja ne . . .
Niin, jos asuntoauton ostobudjetti on rapiassa kymppitonnissa niin on pakko tehdä jossakin suhteessa kompromisseja. Ja minun kohdalla kompromissi ei nyt vaan tällä kertaa tarkoita hankinnan siirtämistä vuosilla, säästämistä ja budjetin 2-3-kertaistamista uudemman tekniikan saamiseksi.
Mutta jos jollakin olis vielä infoa noihin alkuperäisiin kysymyksiin eli lämmmityssysteemeih in ja pöytäryhmän putkitukiin, niin kiitollisuudella otan vastaan.. :)
-
Mutta en sittenkään vaikka on tollanen "kevyt" 1.9:llä koneella niin en tuota ostaisi, kyseessä on kuiteski vanhalla tekniikalla oleva yksilö, nyky 1.9:sit on eri juttuja ne . . .
Paljon tuota 1.9:ä on parjattu ja remontattu, pääsääntöisesti ne ongelmat on alkovien kohdalla.
Nätillä käytöllä tuo koppa kulkee ja kukkuu kun ei liikoja pyydä/odota . . .
Voi hitsi, pitäsköhän mennä hoitoon, kun en 10vuodessa huomannut mitään ongelmia! Oli sentään alkovi ja Alpitkin tuli ylitettyä useasti...
Ai juu, oli yx sentän: Jos oli yli 15% nousua, niin ykkösen ja kakkosen väli tuntu liian pitkältä!
Onneksi ostajat yleensä koeajavat auton. ;D
-
Sähköpatruuna tarkoittanee sähköllä (tai yhd. kaasu & sähkö) toimivaa käyttöveden lämmitintä (Truma Therme tai Trumatic Boiler).
Kaksoispohja-auto tuo ei ole. Kaksoispohjassa on yleensä aina tavaratila ja tuossa ei ole.
Kyllä tuolla autolla matkaa tekee, jos vielä vaihteisto on kunnossa (5. vaihde).
-
Pääsetkö tutkimaan perikunnan varastoja ? Todennäköisesti nuot puuttuvat osat ja muutakin autoon liittyvää löytyy varastoista ;D
Talvipaketti tuohonaikaan saattoi sisältää pari ilmalämmitys-suutinta lisättynä perusjärjestelmään ja sähkökalvolla lattialämmityksen, kenties lämmitettävät peilit ja huohottimenputken sähkövastuksen ja ulkopuolisen ikkunapeitteen. Ja lisätäämpä mahdollinen eristetty jätevesisäiliä mahdollisella tyhjennysputken saattovastuksella. Ja saattaapa olla vielä automaattinen pullonvaihtaja mittarinkaulan lämmitysvastuksella . Nämä kaikki on "mahdollisesti" talvipakettia . . .
Osa noista varusteista jotka edellä luettelin on tarpeen jos talavella reissaat . . .
Tuossa edellä tulikin apuja tuon sähköpatruuna asian selvittämlseen, elikkä eikus pemkit auki, kaappien pohjien irroitusta ym:ta sulkeista niin kyllä komponentit löytyy
-
Kyllä tuolla autolla matkaa tekee, jos vielä vaihteisto on kunnossa (5. vaihde).
Tasasella vitosvaihde toimii hyvin, mutta ylämäkeen kyllä pitää neloselle vaihtaa. Taisi jossain olla ohjeenakin ettei vitosella kauheasti kannattais vedättää..
Tuossa edellä tulikin apuja tuon sähköpatruuna asian selvittämlseen, elikkä eikus pemkit auki, kaappien pohjien irroitusta ym:ta sulkeista niin kyllä komponentit löytyy
Jos ja näillä näkymin kun kaupat toteutuu niin kyllähän auto pitää penkoa läpikotaisin. Ja auton historiatiedoista löytyi edellisen omistajan (siis edellisen edellisen..) yhteystiedot johon pitää olla yhteyksissä, jos sieltä löytyis myös lisävinkkejä.
Kännykästä löytyi muutama koeajolla otettu kuva. Mikä mahtaa olla tuossa lämminkaapissa lämminvesivaraajan takana seinässä kiinni olevan valkoisen boksin ja katkaisimen merkitys? Valistuneita arvauksia..?
-
Mikä mahtaa olla tuossa lämminkaapissa lämminvesivaraajan takana seinässä kiinni olevan valkoisen boksin ja katkaisimen merkitys? Valistuneita arvauksia..?
Siinä on virran sisääntulon pääsulake
-
Edellisessä viestissä kirotusvihreitä, viesti kirotettu kännyllä . . .
Eikä se näytä siitä paranevan vaikka kirottaa kotikoneella . . . ;D
Jos ostat vermeen, olisi hyvä vaihtaa tuo kuvassa oleva sulake vikavirralliseen sulakkeeseen. Työn saa tehdä vain valtuutettu sähkömies. Vikavirta hyvässä lykyssä pelastaa henkesi. Laitata samalla DIN kiskomallin sähkömittari, menee samoilla "tulilla" kun sähkäri asennukset tekee.
http://juhansahko.net/verkkokauppa/product_details.php?p=308
Sellainen kapea ei diginäytöllä, . . .
Onko tuo nykyinen "totsi" 10 A vai 16 A ?
Huomioi sitte se seikka sähkärin kanssa että vikavirtatotsin täytyy katkaista myös nolla, muutoin se on todella vaarallinen, syy siihen on: Kun auto kytketään verkkovirtaan "perinteisellä" pistotulpalla, et voi tietää kumpaa "karvaa" virta kulkee ja kumpi on nolla. Perinteinen totsi esim. omakotitalossa katkaisee vain virran, ei tarvi katkaista nollaa kun asennukset ovat kiinteitä joissa napaisuuden vaihtuminen ei ole mahdollista, semmosta... Tais tulla selvitys tarpeeksi epäselvästi ?
Jos tuo vitosvaihde teettää jatkuvasti vaihtoa vitoselta neloselle ja taas toisatpäin, lienee aihetta vaihtaa vitonen tiheämpään ?
Osat saa kohtedullisesti tuolta: http://www.tamgears.com/
Samassa vaihtaa vaihdelaatikkoon öljyt ja tarkistaa että öljyä tulee riittävästi, elikkä kun selviää mikä vaihdelaatikkomalli niin tiedetään paljonko enempi olisi hyvä laittaa mitä ohjekirja sanoo, minulla ohjekirjassa on 2.5 l nyt laatikossa on 3 l, se varmistaa voitelun vaihdelaatikossa. Liikakaan ei ole hyväksi . . .
Itelle vaihdatin tiheämmän vitosen, minun autoni vaihteistoon niitä on kahta vaihtoehtoa, minulle tuli se tiheämpi, joka vaikuttaa enempi. Itellä -98 2.5 TDI integroitu,( viimeisiä 2.5 TDI:tä, sitten tuli 2.8:sit . . . ) Tarpeeseen tuli tuo "vitosen"vaihto . . . Äänisaaste lisääntyi hieman vitosella ajettaessa mutta eipä tarvi jatkuvasti "melekkuuttaa vexelloodaa" . . .
-
No nyt alkaa olemaan auton läpikäynti, huolto ja varustelu loppusuoralla - epäselvinä olleet toiminnot ja ominaisuudetkin alkaa pikku hiljaa hahmottumaan ja tyytyväisyys auton ostoon vaan lisääntyy..
Mutta yks asia ihmetytti tänään kovasti kun olin toista kaasupulloa ostamassa; kaasuboxiin ei mahdu kuin yksi 11 kg:n teräspullo vaikka selvästi kahdelle on paikka. Onko tämä saksalaisten pullokoon syytä vai mitä..? Täytynee ostaa tuohon toiseks Agan 6 kilon alumiinipullo, eiköhän se siihen mahdu kun boxin kokonaisleveys on n. 55 cm..?
-
Minun mobiiliin oli asennettu ylikoon renkaat, 225 mm leveät ja vakio on 215 mm. Tehoa lisää viitosvaihteella ajoon saa jos renkaat on vakiot. Tuolla 80 km/h nopeudessa vaikutus on n.5 km/h. Minulla nopeusmittari näyttää nyt (kuluneilla renkailla) GPS tarkistuksen mukaan oikein.