Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: hymeri - 23.07.2013 kello on 15:35
-
tässä alko kuumottamaan tuo vakkarin hankinta,elikkä tietääkö kukaan missä sen voisi asennuttaa sopuhintaan kuopion nurkilla?tai onnistuuko laitto joltain kuka on asennellu ennenkin?auto on fiat hymer 2.8td vm 2000 mekaanisella kaasulla.
-
Just asensin waecom ms 50:sen ilman asennusohjeita pikkasen oli hakusalla ja kilautin kaverillekki onko sillä asennus ohjetta ,va ei ollu.. lopuksi piti turvautua nettiin ja sen seurauksena pistää yks piuha poikki ni rupes pelittään. ei tarvii iha ruudinkeksiä oikö tota osais asennus ohjeen kansssa normaalilla teknisellä lahjakuudella varustettu kaveri asentaa..
Ja talkoitaha aina voidaan tehä.. vieläku joku pukäis tekniikka treffit pustyyn jonku pajan pihass ni ois varmasti hauskat treffit jos ees puolikymment osallistuis...
-
no joo..onhan tässä tullu nikkaroitua puusta ja metallista mutta nämä sähköasennukset on meikäläiselle liikaa jos paljon joutuu johtojen kanssa touhuamaan ;D
-
aika helppoi väri värriin ja loput yhteen... eiks jotenni nii menny..
musta tommosess on tavan immeiselle haastavinta sen vaijerin asentaminen sillätavalla ett toimii ja ei rupee ahistaan eri tilanteis.. sähköistä on yksityiskohtaiset ohjeet..
-
No itsekkin tuommoisen asensin parivuotta sitten ja onnistui mukana olevien ohjeiden mukaan, vaan piti kysellä naapurissa kyläilemässä olleelta autosähkösentajalta minne se yksi johto laitetaan jonnekka tulee virta kaiken aikaa...
Kyllä on muuten hyvä peli pitkillä matkoilla...
-
no kun malttaa siihen jatkuvan virran johtoonkin laittaa sulakkeen mahdollisimman lähelle virtalähdettä ei ole mitään vaaraa kytkennöissä
vakkariakaan en laittanut mihinkään kiinni ,siellä se on ilmanputsarin takana vain
vaijerin kiinnitys vaijerikaasuun on yleensä helppoa mukana tulevilla nippeleillä
ainakin Audiowoxissa on hyvät ohjeen selkeine kuvineen
ei asennus ole mitää hiukkasvysiikkaa
tuo sakemannin halpis-säädin on mitä ilmeisemmin sama kuin Audiowox ,eri nimellä vain
mutta kertokaa nyt ihmeessä oletteko kukaan ottanut sitä nopeussignaalia sieltä vaihteistossa olevasta anturista
ja mistä johdosta ?????????????????????????????
mittarin takaa en signaalia löytänyt
-
jos autoss on sähköinen mittari ni siell se singaali on.. vetoset ilmaan ja ajopäälle samalla oskilloskoopil etii ni pitäs löytyy, ellei oo auton sähkökuvii..
-
Minulla otetiin singnaali siten että vetoakseliin kiinnitettiin kaksi mangeettia ja vastakappale siihen lähelle..mutta merkki olikin toinen mitä sinulla joten turhaa läpisen..
-
Minulla otetiin singnaali siten että vetoakseliin kiinnitettiin kaksi mangeettia ja vastakappale siihen lähelle..mutta merkki olikin toinen mitä sinulla joten turhaa läpisen..
samoin on minullakin nyt
nyt vain säädin laukeaa turhan helposti pois päältä
mutta tätä tämä on aina asennuksen jälkeen ,ees taas säätöjä säädellen löytyy aikanaa oikea asetus
transussa oli kardaanissa yhellä magnetilla ja nyt vetoakselissa kahdella magnetilla niin jotain säätöä pitäs muuttaa taas ja moottoritehot ilmeisesti pitäs tajuta millainen tämä moottori on
jostain kun sais tietää kuinka monta kierrosta minuutissa akseli ottaa 15 tuuman renkaalla nopeusalueella 40-90 km/
-
anna renkaan muutki tiedot ni saat paluupostiss oikeen vastauksen
215 levee 80 sarjalainen neljänkympin vauhis noin 293 kierrosta minuutis
-
anna renkaan muutki tiedot ni saat paluupostiss oikeen vastauksen
215 levee 80 sarjalainen neljänkympin vauhis noin 293 kierrosta minuutis
215/70-15
renkaan säde on 32 cm
minä räknäilin että 80 vauhdilla noin 660 rpm
-
215/70-15
renkaan säde on 32 cm
minä räknäilin että 80 vauhdilla noin 660 rpm
aika lähelle, teoreettinen 672..
-
aika lähelle, teoreettinen 672..
:) laskin kehäksi 201 cm
nyt testaamaan
-
Itselläni on 2002 Ducato 2,8,jossa mittari vaijerilla. Mittarivaijerin alapäässä on pulssianturi josta otin pulssin, olisko ollut sininen johto.
Vakkari toimii hyvin, toisin oli ennen kun oli magneetit vetoakselissa.
-
itekkin aattelin tuota waecom ms 50..ebaysta saksasta n.150e +postit.kokemukset taitaa olla ihan hyviä laitteesta.
-
itekkin aattelin tuota waecom ms 50..ebaysta saksasta n.150e +postit.kokemukset taitaa olla ihan hyviä laitteesta.
Minäkin asensin vm.92 Hymeriin samaisen säätimen. Ei ollu hankala asentaa paitsi ne magneetit sinne oikeanpuolen vetarin sisempään päähän. Lopussa sain ne värkättyä paikalleen ja kytkennät tehtyä niin nyt saa pitkillä matkoilla nautiskella eikä puudu kaasujalka enää.
-
...pitkillä matkoilla nautiskella eikä puudu kaasujalka enää.
otin penkistä kääntölevyn pois ja loppu puutumiset kun ajoasento on nyt oikea
oli pakko koettaa että seuraavaksi rälläkkä kehiin ja penkin jalasta kääntölevyn korkeusmitta pois
olenkin ihmetellyt vastaantulijoista että ompas pitkiä ihmisiä asuntoautoilla liikkeellä kun päät katossa istuuvat
myö kun ollaa akan kanssa tällasia keskenkasvusia pituuveltaankin
vänkärin penkinjalkaa ei pysty alentamaan ennekö keksii hupiakulle uuven paikan
oho :taas melkonen oftopikki ,sori
vai pitäskö alottaa uus aihe :Penkin sovitus persieen korkeuvelle
-
otin penkistä kääntölevyn pois ja loppu puutumiset kun ajoasento on nyt oikea
oli pakko koettaa että seuraavaksi rälläkkä kehiin ja penkin jalasta kääntölevyn korkeusmitta pois
Ducatosta aikoinaan rälläköin 100mm pois kummankin penkin peltilaatikosta ja hyvä tuli.
Transussa kun on penkinalunen täynnä tavaraa, niin poistin kuskin penkistä ne TURHAT keikutusmekanismit. Laski 40mm.
-
eilen tuli tilattua kamppeet saksanmaalta.onko suomalaisista ohjeista tietoa kellään kyseisestä laitteesta? hyvät neuvot on myös tervetullutta :) ootellaan pakettia ja ruvetaan ihmettelemään mitä sieltä löytyy.kiitos jo tässävaiheessa kaikille neuvoista :)
-
eilen tuli tilattua kamppeet saksanmaalta.onko suomalaisista ohjeista tietoa kellään kyseisestä laitteesta? hyvät neuvot on myös tervetullutta :) ootellaan pakettia ja ruvetaan ihmettelemään mitä sieltä löytyy.kiitos jo tässävaiheessa kaikille neuvoista :)
minkä paketin tilasit?
ja samakai se mikä paketti.. jotain apuja varmaan löytyy jos ees tarttet semmosii ja netist näky löytyvän moneenki malliin suomenkielisii ohjeita.
-
jäi pois tuo malli..eli waecom ms 50.löysin itekkii suomiohjeet..kuvia voi laittaa asennuspaikoista ym muusta projektiin liittyen jos jollain sattus olemaan.siitä nopeusanturin paikasta ym ym. Thumb
-
asennuksen jälkeinen reissu lyheni noin 300 kilometriin ja olin tosi tyytyväinen toimintaan, ainu ett pitää vaihtaa automaattilootan "aivo"koneistoon pari jousta ja porata yks reikäisommaks jott neloselta kolmoselle vaihto tapahtuu herkemmin, menee jyrkät mäet sitt varmaan sivistyneemmin, ni tuo ongelmaha ei ollu vakionopeus säätimessä vaan mun kasaamassa vaihe lootas, ja ainaki ens silmäyksellä polttoaine mittarista pääteltynä kone aijaa taloudellisemmin ku minä..
mutt parin viikon sisään tulee parituhatta kilometriä lisää ni tietää sitt tarkemmin
-
asennuksen jälkeinen reissu lyheni noin 300 kilometriin ja olin tosi tyytyväinen toimintaan, ainu ett pitää vaihtaa automaattilootan "aivo"koneistoon pari jousta ja porata yks reikäisommaks jott neloselta kolmoselle vaihto tapahtuu herkemmin, menee jyrkät mäet sitt varmaan sivistyneemmin, ni tuo ongelmaha ei ollu vakionopeus säätimessä vaan mun kasaamassa vaihe lootas, ja ainaki ens silmäyksellä polttoaine mittarista pääteltynä kone aijaa taloudellisemmin ku minä..
mutt parin viikon sisään tulee parituhatta kilometriä lisää ni tietää sitt tarkemmin
No oot sie epeli kun automaatti askit purat ja kasaat sekä viilailet viel paremmaksi.. Thumb ;D
-
No oot sie epeli kun automaatti askit purat ja kasaat sekä viilailet viel paremmaksi.. Thumb ;D
kokoikäsä harrastanu ja välill tehny työkseen moisii hommii ni kyll niist tälle nykyselle harrastus puolellekki jottai hyötyy on..
oha niis paljo työtä mutt joskus aina saa sitä onnistumisen riemuuki kokkee...
ja asiaa sivuten automaatti ,turbo ja vakionopeus säädin.. siin hyvä yhistelmä tiisseli menopeliin.. itell ei toss kulkimess turboo vaikk yli 400 vääntöi.. turbo ios kiva Thumb
edit tiedonhaluisille moottorityyppi L57 HD
-
tossa kävin autolla vähän paikkoja kattelemassa mihin mitäkin sijottas niitä vakkarin osia kun paketti on jo turussa tulossa..aattelin sen säiliön laittaa siihen lokariin kun siinä on hyvä tyhjä iso tila ja suora linja siihen kaasuvaijeriin.mutt a tämä nopeusanturi kun pouhe oli löytäny sieltä vaihelaatikosta sen anturin kun tossa vähän könysin auton alla niin ei kyllä tarttunu silmään mitään mihin johdon voi laittaa,eli valase vähän lisää siitä.vaijeri sinne menee mutta ei muuta?sitten varmaan täytyy laittaa siihen vetoakseliin magneetti kiinnitys?hyvin se taitaa pelata siinäkin..sitten se alipaineliitäntä, mistä ootte sen ottanut?..parilla kaverilla tais olla sama waecon säädin?
-
mulla tulee suoraan alipaine pumpulta mikä yhen kiilahinan kulkureitillä pyörimässä, täss mun autoss ei sitt alipainetta muuhu käytetäkkää. siin vaecon sarjassa on hyvviä erikokosia T-kappaleita ni eiköhä viiatissa passanne siihe jarrutehostajan letkun väliin isoin T-haara.
-
^
Eikös siinä alkujaan ole ollut 350:n lohkon virranjakajan reiässä alipainepumppu? Ja eikös 6.2.ssa vasta hydroboosti tullut?
Ja mikä TurboHydroMatic - sähkötön?
Muistoja viime vuosituhannelta, noita palastelleena.. :D
-
joo..niin vähän aattelinkin sitä jarrutehostajaa,taitaa olla ainut vaihtoehto tässä omassa autossa..
-
Minä olen asentanut alipainesäätimen ilmanputsarin eteen lampun taakse, hyvä paikka ja alipaineletku T:liitos kappaleella jarrutehostajan letkuun kiinni.
-
^
Eikös siinä alkujaan ole ollut 350:n lohkon virranjakajan reiässä alipainepumppu? Ja eikös 6.2.ssa vasta hydroboosti tullut?
Ja mikä TurboHydroMatic - sähkötön?
Muistoja viime vuosituhannelta, noita palastelleena.. :D
Kyllä kaikkiki alle 90vm:n tiisselit on tehtyaalt lähteny hydropuustilla, ja onha toi alunperin 350D. jossa alipainetta tarvittiin laatikonohjaukseen, 6.2L on myös "virranjakajan" paikka missä ensimmäisissä vuosi malleis oli alipaine pumppu, myöhemmin tuli hihnapyörällä pyörivä joka on vähäreilu kakskertaa niin tehokas..
Ja jos joku tulee vielä mulle väittämaan ett 350d olisi tehty pensa-auton lohkoon ni saadaan aikaseksi kunnon keskustelu jokä käydään eri osiossa :D
th 180 th 200 th 350 ainaki on puhtaasti sähköttömiä,th 375 th 400 näiss on kicdovn sähkönen sit th200r4 ja fh 700r4 ja sen uudemmat versiot sekä th200-th400locup mallit käyttää sähköä turbiini lukon ohjaukseen. näistä varhaisemmat nelivaihteiset pystytään toteuttamaan ilman sähköä inhimillisesti toimien, uudemmista malleista tulee nykijöitä ilman sähkö ohjausta
-
näppäsetkö lmc kuvan konehuoneesta mistä näkyy toteutus siitä alipainemötikästä ja liitännästä alipaineletkuun?
-
näppäsetkö lmc kuvan konehuoneesta mistä näkyy toteutus siitä alipainemötikästä ja liitännästä alipaineletkuun?
Tämä nyt menee vaikeimman kautta, mutta tässä kuva:
http://karavaanari.org/index.php?action=gallery;sa=view;id=1263
Oikealla putsarin edessä kiinnitettynä kahdella pultilla ja vesemmalla T: kappale josta alipainenapattu jarrutehostajan letkusta.
EDIT: Vaijerista piti pätkästä pala pois, että sai sen asennettua ilman mutkia kohilleen.
-
hyvä kuva..tuostapa se selviskin..tänks.
-
Joko Hymeri on vakkarin asentannut ?
Mulla taisi Audiowoxi sanoa sopimuksensa irti jotta joutuuko tässä uuven tilaamaan .
Kattokaapas tätä (http://www.ebay.com/itm/WAECO-Tempomat-MS-880-Fiat-Ducato-244-bis-Bj-2006-GRA-/350568250324?pt=DE_Autoteile&hash=item519f7efbd4)
olisikohan tämä parempi versio
-
juu kyllä on vakkari asennettu ja lyhyen koe ajon verran toimiikin :) asennus kannattaa tehdä huolella ja unohtaa ryöstöliittimet.joh dot kun laittaa ihan manuaalisesti toisiin ja kutistesukka päälle niin hyvä tulee..ja se jatkuvavirta suoraan akusta eikä eti yhtä päivää sitä sieltä kojetaulun alta ;D .. säätöö vielä varmaan vaatii vielä että pitää sen nopeuden kohdillaan...varmaa n laitan jossain vaiheessa tuplamagneetit sinne vetoakseliin..sen alipainemötikän laitoin sinne ikkunan alle ettei likaannu niin herkästi laitan kuvia jos tarvii? magneetit kannattaa liimata ja metallisella nippusiteellä vielä kiinni..omassa ainakin kuumuu senverran se vetoakseli että antaako periksi se muovinippuside?...en osaa sanoa vielä kun on niin tuorre asennus..
-
näyttäs olevan sähköseen kaasuun eli onnistuu varmaan paljon helpommin...ei tarvii auton alla nuohota..viikossa tuli paketti ja oli vielä suomenkieliset ohjeetki mukana..varmaan hyvä vehje tuo..
-
Oli vain magneetit liikkunut lähes samalle puolelle akselia :D
huhhuu onneksi en särkenyt .
Joo ne magneetit kannatta varmaan vielä liimatakkin kiinni ko mulla ne on vain rautsikalla kiinni .
Nyt toimii ameriikan viiksellä oikein hienosti 2200 kierroksilla pitää tosi hyvin vauhdin
86 km/h paikkeilla ;D