Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Tesurakk - 17.07.2013 kello on 16:35
-
Kyseessä on maksi Dukato -96 retkeilyauto, ajettu noin 257 tkm. Muutama päivä sitten ilmeni ongelma: Rattia kääntäessä ilmenee kova jurinan tyyppinen ääni. Nestesäiliössä kiertää aineet koko ajan. Missä lienee vika ja liekö itse korjattavissa????
-
Kyseessä on maksi Dukato -96 retkeilyauto, ajettu noin 257 tkm. Muutama päivä sitten ilmeni ongelma: Rattia kääntäessä ilmenee kova jurinan tyyppinen ääni. Nestesäiliössä kiertää aineet koko ajan. Missä lienee vika ja liekö itse korjattavissa????
yht äkkii tost kuvauksesta vois päätellä ett öljy vähänä ohjaus tehostimessakatoppa öljyn pinta ku auto on seissyt esim :yön yli, jos öljy vähänä ja käynnistää niin säiliöön muodostuu vaahtoa ja öljyn pinta näyttää olevan ylempänä kuin se todellisuudessa on
-
Taitaa olla samaa vaivaa. Mitä öljyä lisätään ? Automaatti öljyä ?
-
Öljyn pinta todella on alle alarajan... Kokeillaan lisäämällä öljyä. Katsotaan iten käy... pääsenkö näin helpolla. Thumb
-
Taitaa olla samaa vaivaa. Mitä öljyä lisätään ? Automaatti öljyä ?
automaatti öljy yleensä käy.. jossain roovereissa (ainakin) oli aikanaan narisevia ohjauksia jotka oli hiljaisia vain sill sinisellä ohjaustehostin öljyllä
-
Lisätty on ja kohta helpotti. Näin se toimii.. kun ymmärtää. kiitos rolli4x4. Ja kiitos. Laitoin Mobil Mobillube GX
-
Lisätty on ja kohta helpotti. Näin se toimii.. kun ymmärtää. kiitos rolli4x4. Ja kiitos. Laitoin Mobil Mobillube GX
Thumb
-
Eikös Mobil Mobilube GX ole tavalliseen vaihteistoon, saattaa olla talvella turhan jäykkää. ATF automaattilaatikkoo n.
-
Eikös Mobil Mobilube GX ole tavalliseen vaihteistoon, saattaa olla talvella turhan jäykkää. ATF automaattilaatikkoo n.
oli puhe ohjaustehostimesta. ... Toki automaatti öljy ois ollu suositeltavampaa mutt toi kummiski paljoparempi ku ei öljyä.. ja gx on kummiskin pumpattava öljy eli ei vaahtoonnu...
-
Ymmärsin toki olevan kyse ohjaustehostimesta, mutta tarkoitin ATF-öljyn, joka on tarkoitettu automaattilaatikkoo n, kuuluvan myös ohjaustehostimeen. Kukin tekee tietysti autolleen mitä tahtoo, itse en ainakaan GX:ää tehostimeen laittaisi.
-
Täällä ne asiat selviää yleensä nopeasti Thumb
Meillä kans välillä ilmenee jokin kummallinen, kova ja nariseva ääni kun rattia kääntää, varsinkin kun kääntää väärään suuntaan. Ääni ei kuulu aina, saattaa mennä parikin kuukautta kun taas narina alkaa ja on silleen kummallinen että se narisee noin 10-100km matkan koko ajan ja sitten hiljenee.
Yleensä se alkaa jossain Ikean kohdilla, muualla en ole havainnut useinkaan moista narinaa ;)
-
Täällä ne asiat selviää yleensä nopeasti Thumb
Meillä kans välillä ilmenee jokin kummallinen, kova ja nariseva ääni kun rattia kääntää, varsinkin kun kääntää väärään suuntaan. Ääni ei kuulu aina, saattaa mennä parikin kuukautta kun taas narina alkaa ja on silleen kummallinen että se narisee noin 10-100km matkan koko ajan ja sitten hiljenee.
Yleensä se alkaa jossain Ikean kohdilla, muualla en ole havainnut useinkaan moista narinaa ;)
Se johtuu varmaan tosta tähdestä konepellillä :D
-
Laittakaa ihan oikee öljy, mikä käy Dugatoon.... Vaihdetaan koko öljy...
-
Täällä ne asiat selviää yleensä nopeasti Thumb
Meillä kans välillä ilmenee jokin kummallinen, kova ja nariseva ääni kun rattia kääntää, varsinkin kun kääntää väärään suuntaan. Ääni ei kuulu aina, saattaa mennä parikin kuukautta kun taas narina alkaa ja on silleen kummallinen että se narisee noin 10-100km matkan koko ajan ja sitten hiljenee.
Yleensä se alkaa jossain Ikean kohdilla, muualla en ole havainnut useinkaan moista narinaa ;)
Tuohon kysymykseen et täältä hiljentävää vastausta saa jos meinaat vain jatkaa matkaa ohi Ikean, veikkaan että narina vain kovenee... ::)
-
Laittakaa ihan oikee öljy, mikä käy Dugatoon.... Vaihdetaan koko öljy...
Bower steerin fluid ja katsokaa että on sitten samaa väriä mitä siellä kupissa on ennestään muuten käy ohrasesti ja se maksaa.
-
Laittakaa ihan oikee öljy, mikä käy Ducatoon...
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=4_50&products_id=37
-
Täällä ne asiat selviää yleensä nopeasti Thumb
Meillä kans välillä ilmenee jokin kummallinen, kova ja nariseva ääni kun rattia kääntää, varsinkin kun kääntää väärään suuntaan. Ääni ei kuulu aina, saattaa mennä parikin kuukautta kun taas narina alkaa ja on silleen kummallinen että se narisee noin 10-100km matkan koko ajan ja sitten hiljenee.
Yleensä se alkaa jossain Ikean kohdilla, muualla en ole havainnut useinkaan moista narinaa ;)
Mutta jos kurvaat sinne ikiaan niin sen jälkeen narina kuuluukin toiselta puolelta. ;D
-
Ihan jotain biltema/motonet perus automaattiöljyä olen aina käyttänyt, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Tärkeintä, ettei ole mitään vaahtoutuvaa mallia, vaan kestää pumppauksen.
Muiden kuvailemat narinat saa hiljeiseksi kopauttamalla narinan aiheuttajaa esim pesäpallomailalla. Tosin suositeltavaa se ei ole. :D
-
Ihan jotain biltema/motonet perus automaattiöljyä olen aina käyttänyt, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Tärkeintä, ettei ole mitään vaahtoutuvaa mallia, vaan kestää pumppauksen.
Muiden kuvailemat narinat saa hiljeiseksi kopauttamalla narinan aiheuttajaa esim pesäpallomailalla. Tosin suositeltavaa se ei ole. :D
Saako pesäpallomailaa kuljettaa autossa jos ei pelaa pesäpalloa. ;D Joskus joku sanoi käyttävän hydraali öljyä, mutta ainakin vw konsernin autossa ei sopinut vaan piti olla nimenomaan vihreässä purkissa.
-
Ymmärsin toki olevan kyse ohjaustehostimesta, mutta tarkoitin ATF-öljyn, joka on tarkoitettu automaattilaatikkoo n, kuuluvan myös ohjaustehostimeen. Kukin tekee tietysti autolleen mitä tahtoo, itse en ainakaan GX:ää tehostimeen laittaisi.
näin tekniikan ihmisenä mun mielipide on ett mielluummin hieman epäsopivaa öljyä kuin ilman öljyä, jos pumppu kavitoi niinkuin epäilin ääni kuvauksesta niin se tuhoutuu melko nopeasti jos asialle ei tee mitään... ja kyllä minäkin suosittelisin ohjaustehostimen öljyn täydellistä vaihtoa kerran pumpun siivet on hypännyt ja jauhaneet metalli hilettä vanhaan öljyyn..
mutta kun ääni loppu sillä ei oo välitöntä paniikkia mutt ois iha hyvä tälle kesälle tehä se toimenpide jott ei tule lisävaurioita..
-
Jos on pesäpallomaila mukana ni kannattaa ottaa räpylä myös mukaan voi sit paremmin selittää tilanteessa et piti lyödä kunnari ku..
-
Tekniikasta en mitään ymmärrä lähes viisikymmentävuotta asentajana toimittuani. silti olen yhä edelleen sitä mieltä, että oikea öljy oikeaan paikkaan. ^-^
-
Ongelma poistuu öljyä lisäämällä, vika ei. Eli kait se jostain vuotaakin, jos ihan kuivaksi säiliö menee.
-
auto on ollut 2½ vuotta minulla, enkä ole katsonut noita öljyjä koskaan. Ei varmaan hirveesti vuoda, jos vuotaakin. Muuten vaihdoin tänään öljyt kokonaan, entisiä tuli pois noin 0,9 litraa. Liekö tullut kaikki, en löytänyt mistään nestemäärää tuonne ohjaustehostimeen. Nytpä osaa katsella hieman tarkemmin tuotakin nestepintaa. :)
-
auto on ollut 2½ vuotta minulla, enkä ole katsonut noita öljyjä koskaan. Ei varmaan hirveesti vuoda, jos vuotaakin. Muuten vaihdoin tänään öljyt kokonaan, entisiä tuli pois noin 0,9 litraa. Liekö tullut kaikki, en löytänyt mistään nestemäärää tuonne ohjaustehostimeen. Nytpä osaa katsella hieman tarkemmin tuotakin nestepintaa. :)
varmaan tuli likipitäen kaikki pois.. kuulostaa aika oikeelta määrältä... monen muunkin kannattas vikasta tehostimen öljyä.. aika paljo jää vaihtamatta niin kauankuin ohjaus toimii, mutta monessa tilanteessa voisi jopa tuplantua ohjauksen käyttöikä parilla öljynvaihdolla.. ja aika hassua ett joissain autojen huolto ohjelmissa ei oo koskaan tehostimen öljyn vaihtoa ja joissain merkeissä on jopa filtteri tehostajanöljylle ja määritelty vaihtoväli öljylle ja filtterille.. va hiivattiki on niin hyvä auto jottei moisia tartte vaihella
-
Kiitos vastauksesta! Laitoin synteettistä öljyä, muistaakseni väri oli vihreää. Pysyneekö vanhojen tiivisteiden vuoksi sisällä, se tulee nähtäväksi. Ainakaan näin aluksi ei havaintoa vuodosta. Pientä tihkumista havaitsin ohjaustankoa vaihtaessani. ( Ratilta menevä tanko ). Tarkistuksen jälkeen öljymäärä on hieman alle litran. Lähes koko pullo meni ohjaustehostimeen tuota öljyä. Öljytilavuus Ducato ohjaustehostimessa siis on noin litran hajakoilla. Tämä tiedoksi muille Ducaton omistajille.
-
Itse kannan korteni kekoon (sekoitan siis soppaa lisää) selventämällä hiukan tuota öljyn katoamisen mekaniikkaa. Normaalisti öljyä katoaa lähes huomaamaton määrä koko ajan. Osa haihtuu ja näkymättömän pieni osa kulkee tiivisteiden läpi. Vaan kun näin tapahtuu vuosikausien ajan, päästään lopulta siihen tilanteeseen että laitteisto höräisee tyhjää ja voimakas vaahtoaminen alkaa. Tässä vaiheessa myöskin öljyn häviäminen kiihtyy (ja kaikki nuo aikaisemmin mainitut vahingot saattavat tapahtua). Se ei siis tarkoita (välttämättä) sitä, että systeemi vuotaisi. Öljyn lisäämisen jälkeen, kun se tehdään ennen tuhoja, laite toimii normalisti ja menee taas vuosikausia ennenkuin uudelleen unohdettu tehostinlaite oireilee jälleen.
Ja oikea öljy löytynee manuaalista. Muihin merkkeihin en kommentoi, mutta esimerkiksi Volvoissa, öljyn väri näkyy korkista.
-
Minulla tuli -07 Ducaton ohjaukseen sivuääni, kun auto oli huollossa, jossa tekivät tehdastarkistuksia ja päivityksiä ja tekivät ohjaukselle jotain ja nyt jäkättää ja jurisee nopeissa käännöksissä, eim. kun kaartaa parkkiruutuun tai paikallaan jännittää rattia jompaan kumpaan suuntaan, piti tilata uusi aika, epäilen, ettei tule enää entiselleen, en ymmärrä miksi sille piti jotain tehdä, ohjaus on ollut täydellinen tähän asti, nyt kaikki kolot tiessä täristää myös rattia, kun normaalisti tien epätasaisuudet ei ratissa tunnu.
-
Kyllä sinne voi ihan tavallista ATF öljyä laittaa, jurina johtuu luultavasti siitä että on järjestelmä haukannut ilmaa. Ei muutakuin säiliöön öljyä ja kääntelemään rattia ääri asennosta toiseen niin ilma poistuu järjestelmästä.
-
Palaillaan aiheeseen: Niinhän siinä kävi, että koko hammastanko meni vaihtoon. Olipa homma saada kaikkine letkuineen, putkineen saada pois ( putket jumissa ). Läksivät sitten oikealta pois. Pientä väkivaltaa piti käyttää ( lähinnä putkia väännellä sopivaan kohtaan ). No uusi meni sitten helpommin ilman putkia. Seuraava kerta menisi jo 30% ajasta, tietäisi mitä pitää tehdä. Seuraava ongelma onkin sitten laho pohja....
-
Onko tuossa ohjaustehostimessa jokin tietty paikka mistä alkaa vuotamaan? Omassa tuli tehostinöljyt kartanolle ja vuotaa tuolta öljypohjan takaa jostain.
-
Minulla 23000 km ajettu Ducato josta katosi tehostinöljyä siten ettei mitään jälkiä ollut missään. Huollossa kiristivät kaikki tehostimen liittimet joista kuulemma oli yhdessä hiukka löysyyttä. Lienee tullut ulos niin hienosti ettei jättänyt jälkiä mihinkään, ei sumu- eikä tippajälkiä.
-
Luultavasti ruoste iskeny näihin putkiin ja nyt kiinnostaisi mistä uudet letkut/putket saa? Autohan on vanha -00 vuotinen. Vielä en ole ehtinyt tutkimaan tarkemmin mutta luulisin ruostetta syyksi.
-
Luultavasti ruoste iskeny näihin putkiin ja nyt kiinnostaisi mistä uudet letkut/putket saa? Autohan on vanha -00 vuotinen. Vielä en ole ehtinyt tutkimaan tarkemmin mutta luulisin ruostetta syyksi.
Kuhan tutkit, sitten sen tietää.
-
Vähä paremmin varustettu hydrauliikkaliike tekee ne putket kokonaan letkusta, kestää loppuauton eliniän ja on nätti vetää mistä haluaa ku taipuu jokasuuntaan. :)
-
Luultavasti ruoste iskeny näihin putkiin ja nyt kiinnostaisi mistä uudet letkut/putket saa? Autohan on vanha -00 vuotinen. Vielä en ole ehtinyt tutkimaan tarkemmin mutta luulisin ruostetta syyksi.
Joo niinhän siinä kävi että putket olivat ottaneet ruostetta ja sen takia vuotavat. Kyseessä lyhyemmät hammastangon päällä olevat putket. Ongelmana miten saan putket irti liitoksista kun olivat ruostuneet ja avainta nuissa muttereissa ei saa enää pitämään.
-
Lukkopihdit auttaa kai tuossakin. Lisäksi on olemassa kiintoavaimia missä melkein täysi kehä hampaita.
Paljon parempi sillä kuin kiintoavaimella mikä ottaa kahdesta sivusta vain.
-
Lukkopihdit ei auta kun ovat paikalleen lukitsemiseen eikä avaamiseen.
Putkipihtejä voisi kokeilla jos mahtuu käyttämään. Monihampaista kiintoavainta (lenkkiä) ei voi putkessa olevassa muttarissa käyttää. Jos löytyy sopiva avolenkki, sitä voisi kokeilla.
-
Putkipihtejä tuonne ei kyllä saa mitenkään mahtumaan. Pienellä räikällä sain toisen irti kun ensin nitkuttelin putken juuresta poikki. Toinen vaan pääsi suttaamaan niin ei saa samalla konstilla pois. Täytynee kokeilla saako pihtejä mitenkään kiinni jotta pääsisi vääntämään.
Vieläkun löytäisi puljun joka tuollaset putket vääntää tilalle.
-
Vähä paremmin varustettu hydrauliikkaliike
-
Lukkopihdit ei auta kun ovat paikalleen lukitsemiseen eikä avaamiseen.
Putkipihtejä voisi kokeilla jos mahtuu käyttämään. Monihampaista kiintoavainta (lenkkiä) ei voi putkessa olevassa muttarissa käyttää. Jos löytyy sopiva avolenkki, sitä voisi kokeilla.
Olen monta mutteria avannut lukkopihdeillä kun en ole tiennyt ettei ne sovellu avaamiseen.
-
Olen monta mutteria avannut lukkopihdeillä kun en ole tiennyt ettei ne sovellu avaamiseen.
Sama virhe on tullut tehtyä kun muut konstit eivät ole auttaneet.
-
Olen monta mutteria avannut lukkopihdeillä kun en ole tiennyt ettei ne sovellu avaamiseen.
Sama virhe on tullut tehtyä kun muut konstit eivät ole auttaneet.
Kiintoavain olisi ollut kätevämpi vaihtoehto. ;D
-
Kiintoavain olisi ollut kätevämpi vaihtoehto. ;D
Jos mutterin kanta on pilattu jo aiemmin siihen kuntoon että kiintoavain ei pidä niin lukkopihdit pitää yleensä.
-
Kiintoavain olisi ollut kätevämpi vaihtoehto. ;D
Avolenkki olisi vielä parempi, jos mutterissa olisi kulmat jäljellä. Kokeile itse avata mutteri josta on kulmat pois ja jätä viisastelu vähemmälle. Thumbd
-
Avolenkki olisi vielä parempi, jos mutterissa olisi kulmat jäljellä. Kokeile itse avata mutteri josta on kulmat pois ja jätä viisastelu vähemmälle. Thumbd
Tätähän aiemmassa vastauksessani ehdotin. Etkö lue kirjoituksia? Vastaus oli lukkopihtiviisaudel le, lienevät papukaijapihtejä koittaneet.
-
Knipex Cobra pihdit on tuollaisiin hommiin huiput,jos vain mahtuu vääntämään
-
Knipex Cobra pihdit on tuollaisiin hommiin huiput,jos vain mahtuu vääntämään
Onkos nämä ne "itsesäätyvät"? Itsellä on töissä em. pihdit, on kyllä hyvät tietyissä paikoissa.
Sori, oli "ajatuspieru" valmistajan suhteen. Facomin pihdit on töissä, on pelastaneet monesti pahassa paikassa maastossa.
http://catalogue.facom.com/en/categorie/pliers-circlip-pliers-lock-grip-pliers/engineers-multigrip-pliers/automatic-multigrip-pliers/produit/485-automatic-multigrip-pliers (http://catalogue.facom.com/en/categorie/pliers-circlip-pliers-lock-grip-pliers/engineers-multigrip-pliers/automatic-multigrip-pliers/produit/485-automatic-multigrip-pliers)
-
Itse pidän Knipexin siirtoleukapihdeist ä. Papukaijapihtien monikäyttöisyys yhdistettynä kiintoavaimeen. Puristusvoima määrittelee lopputuloksen. :laugh:
http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1368&groupID=1500&artID=30062
-
Ja edelleen se monihampainen kiintoavain sopii, nimitetään myös jarruputkiavaimeksi .@Mautoilija kyllä minä ymmärrän ettei umpikitainen käy putkiin. Olen kätkyestä päästyä rassannut mm. autoja enemmän ja vähemmän menestyksellisesti.
(https://www.kamasa-shop.fi/wp-content/uploads/97883.jpg)
-
Onko kokemuksia ns vastakierrehylsystä? Täytyy kokeilla erihylsyjä sekä tuumasia josko tuo irtoaisi. Tuossahan tosiaan aika ahdas tuo tila kun tulee vielä pumpulta isommat putket viereen.
-
Toimii jos heti kun puree kiinni aukeaa. Yksi vaihto-ehto voisi olla tuumainen hylsy tiukkaan naputettuna kiinni. Jo se että pääsee antamaan pienen pysty suuntaisen iskun helpottaa aukemista.
Toinen umpilenkki kunnolla pohjaan naputettuna. Ja jos ei sovi pyörittämään, niin katkaisee sopivan mittaiseksi.
Eli ensin jos kerta vaihtoon menee letku poikki ja sitten päät irti.
-
Dremelillä kun halkaiseen sen mutterin 'melkein', niin se yleensä venyy sopivasti kierettäessä ja aukeaa.
Tarvittaessa useampi halkio.
-
Sain jämän irti kun kokeilin erinlaisia hylsyjä niin yksi puri sen verran kiinni että jatkon kans sai aukastua.
Nyt vaan pitäisi löytää pulju joka tuollaset putket vääntelee tilalle.
Vähä ohi aiheen mutta onko muilla samanikäsissä minkälaisessa kunnossa pohjat? Tuossa omassa näyttää olevan aika paljon pintaruostetta että täytynee alkaa ottamaan kiinni ennenkuin joutuu peltihommiin.
-
Tätähän aiemmassa vastauksessani ehdotin. Etkö lue kirjoituksia? Vastaus oli lukkopihtiviisaudel le, lienevät papukaijapihtejä koittaneet.
Edelleen Mautoilijalle tiedoksi, olen käyttänyt lukkopihtejä monta kertaa huonokantaisten pulttien aukaisuun, papukaija pihtien pudistusvoima ei riitä. Mitä tarkoitat lukkopihdeillä, jos ne ei sovellu pulttien aukaisuun?
-
Joojoo, uskotaan vähemmälläkin. :P
Lukkopihtejä olen käyttänyt hitsaamalla toisiinsa liitettävien teräskappaleiden väliaikaiseen kiinnitykseen hitsaustyön aikana.
-
Joojoo, uskotaan vähemmälläkin. :P
Lukkopihtejä olen käyttänyt hitsaamalla toisiinsa liitettävien teräskappaleiden väliaikaiseen kiinnitykseen hitsaustyön aikana.
hyvä että joku edes lukee käyttöohjeet :D
-
Edelleen Mautoilijalle tiedoksi, olen käyttänyt lukkopihtejä monta kertaa huonokantaisten pulttien aukaisuun, papukaija pihtien pudistusvoima ei riitä. Mitä tarkoitat lukkopihdeillä, jos ne ei sovellu pulttien aukaisuun?
Näinhän se on...
Lukkopihdeillä saa paljon kovemman puristusvoiman, kuin papukaijapihdeillä.
Lukkopihdit ovat myös hyvä apu yksin asennushommia tehdessä. Saa toisen käden vapaaksi pulttia kiertämään ahtaissa paikoissa.
Nuo Knipexit olisivat myös jossain tilanteessa hyvät. Ovat ikään kuin papukaijapihtien ja jakoavaimen risteytys. En ole vain raaskinut ostaa, kun ne ei ihan halvat ole.
-
Se lukkopihtien käyttö joskus on viisautta, ei voi käyttää jos ei omaa kuin papukaijat ;)
-
Se lukkopihtien käyttö joskus on viisautta, ei voi käyttää jos ei omaa kuin papukaijat ;)
Jos hitsaushommia aiot joskus harjoitella, suosittelen hankkimaan. ;D
-
Jos hitsaushommia aiot joskus harjoitella, suosittelen hankkimaan. ;D
Harjoittelin -60 luvulla koulussa ja sedän autokorjaamolla.
En vielä ole oppinut , paljon tinasit ,paljon pilasit, on viimein pillisi kylmennyt :-[
-
Jos hitsaushommia aiot joskus harjoitella, suosittelen hankkimaan. ;D
Tyypillistä Mautoilijaa, siirrytään toiseen asiaan. Voitko joskus myöntää toistenkin osaavan jotain. Tiedoksi, hitsaus on kappaleiden toisiinsa kiinnittämistä ja aloittajan piti saada osat erilleen.
-
Tyypillistä Mautoilijaa, siirrytään toiseen asiaan. Voitko joskus myöntää toistenkin osaavan jotain. Tiedoksi, hitsaus on kappaleiden toisiinsa kiinnittämistä ja aloittajan piti saada osat erilleen.
Olet myöhässä. Tässä on pitkään keskusteltu lukkopihdeistä ja niiden käytöstä.
Sekä työkalujen omistuksesta ja hankinnasta.
Aiheessa pysymättömyys on palstan tapa, ja ongelmaliitokset ovat auki. Eli ongelma on ratkaistu.Joojoo, uskotaan vähemmälläkin. :P
Lukkopihtejä olen käyttänyt hitsaamalla toisiinsa liitettävien teräskappaleiden väliaikaiseen kiinnitykseen hitsaustyön aikana.
Tiedän mitä hitsaus on.
-
Nuo Knipexit olisivat myös jossain tilanteessa hyvät. Ovat ikään kuin papukaijapihtien ja jakoavaimen risteytys. En ole vain raaskinut ostaa, kun ne ei ihan halvat ole.
Taitavat olla ainoat, jotka kannattaa ostaa.
Ei ikinä enää mitään halvempia.
-
Taitavat olla ainoat, jotka kannattaa ostaa.
Ei ikinä enää mitään halvempia.
No niinhän sitä sanotaan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa....