Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: Soleil - 16.07.2013 kello on 10:19
-
Tänä aamuna radiosta kuultua tietoa, että Saksassa on nyt tehovalvonnassa vaunujen ja asuntoautojen painot! Niin paljon ajetaan kuullemma ylilastilla. Tietysti tuo erityisesti nyt kiinostaa kun on alkamassa suurin lomakausi. Hyvähän turvallisuus asia tuo on!
Me on alettu kuljettamaan vain 20-30l vettä mukana. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää paljonko painaa oma liikkuvakesämökki?
Edit: Muutettu tärkeän ketjun otsikko informatiivisemmaks i.
- Alan
-
5 viikkoa kierretty ja juuri palauduttiin Suomeen, kertaakaan ei puntaroitu eikä muutoinkaan virallisesti tutkittu. Ei ole kyllä tietoa paljonko on painoa, mutta ihan mielenkiinnosta se olisi kyllä hyvä tietää. Sora/jäte asemilla saa kyllä punnittua maksua vastaan, onkohan koskaan puntaria järjestetty esim messuille tai treffeille? Voisi olla aika hyvä. Onko Saksassa muuten joku kiinteä sanktio ylipainosta vai onko enemmän pahemmin?
-
täällä ainakin messujen yhteydessä
voi punnita kulkimen
oliskos teillä joku taho jota sitä suorittais
tuolla messuilla se oli ainakin ilmasta
mutta en tiedä mitä maksais
jos vaika katsastuskontoris sen punnitsis ?
-
Ei ole vielä Suomesssa pistäneet puntarille as-autoja mutta saas nähdä valtion ikuisen rahan puutteen takia koska noita ruvetaan soveltamaan liikenteessä, autoilijoita kun on niin helppo rokottaa.
Joten seuraavan kerran kun lähdette liikenteeseen niin rekisteriote ja kalkulaattori käteen ja laskemaan mukaan otettava kama...ja jos sinulla ei ole kuorma-auto korttia niin olisin tarkkana tuon 3500kg ylityksen kanssa.
-
A-katsastus veloitti pari vuotta sitten 10€ punnituksesta. Sai ihan paperin jossa jokaisen pyörän paino mainittiin. Paper ei tietty ole virallinen paitsi tilanteessa jossa punnitaan auton omamassa ja varustus sen mukainen.
Tietääkseni saksassa pitkälti mennään alustan mukaan punnituksissa ja mikäli vaakalukema pysyy sen rajoissa ongelmia ei pitäisi olla. Tässä voin hyvinkin olla väärässä mutta näin olen ymmärtänyt. Suomessa moni auto on rakennettu alustalle jonka max kokonaispainoksi on valmistajan mukaan ilmoitettu 4200kg ja auto on rekisteröity 3500 kilon kokonaispainolle. Tällaisessa tapauksessa kuulemma tuo korkeampi ratkaisee.
-
...ja jos sinulla ei ole kuorma-auto korttia niin olisin tarkkana tuon 3500kg ylityksen kanssa.
Tuosta oli juuri kinaa ja olin samaa mieltä... ::) Kukahan lienee oikeassa?
-
A-katsastus veloitti pari vuotta sitten 10€ punnituksesta. Sai ihan paperin jossa jokaisen pyörän paino mainittiin.
Iskaritestissähän ne painot näkyvät.
-
Iskaritestissähän ne painot näkyvät.
Niin näkyy, mutta kävin ihan mielenkiinnosta punnitsemassa enkä katsastuksen yhteydessä. Ja nuo vaat joilla punnitaan on kalibroituja todella tarkoiksi.
-
En minäkään ole koskaan liikentessä nähnyt asuntoautoa punnittavan, vaikka siitä kovasti puhutaan. Rekkoja olen. Olisi myös pieni muistikuva että kerran olisin nähnyt asuntovaunun olevan puntarilla. Poliisilla on puntarit mukana. Thumb
Sen tiedän, että tiukkoja tällä ollaan eikä ylipainoa sallita ollenkaan, vaan auton/vaunun painoa on heti vähennettävä, että pääsee matkaa jatkamaan. Hyvä niin, että ylipaino ja suuret nopeudet lisää renkaiden puhkeamis riskiä. Sakkkojen suuruutta en tiedä, pitää selvittää. Luulen sen menevän paino ylityksenmukaan niinkuin se menee ylinopeus sakoissakin. Meillä taitaisi tien varteen jäädä minä ja Kisut? ::)
Eikö satamissa saa punnita auton? Ne halvat puntarit itse ostettuna taitavat olla ihan höpöjä?
Niin, mukava se tosiaan olisi tietää paljonko lisä tuunaukset ovat vaikkapa lisänneet painoa?
james_III, eipä törmätty. Olitkohan sinä, suomalainen asuntoauto jonka mieheni oli nähnyt?
-
Sen tiedän, että tiukkoja tällä ollaan eikä ylipainoa sallita ollenkaan, vaan auton/vaunun painoa on heti vähennettävä, että pääsee matkaa jatkamaan.
Selvitäppäs vielä, mitä painoa ne tuijottavat. Minullakin on ollut mielikuva, etteivät välitä suomalaisesta rekisteriotteesta, vaan katsovat mitä alustalle sallitaan.
-
Koskaan ei ole punnittu minunkaan kulkineita, mutta onneksi on 3850 kg tyyppikilvessä, ja akselipainot yhteensä vielä suuremmat. Ruottissahan ne ei auta, mutta senhän pystyy toistaiseksi laivalla kiertämään.
Ei ne massat tuolla pikkuautolla täyteen kovin herkästi tule, mutta hyvähän se on harmaavesipyttyä tyhjennellä taajaan jo pelkän hajuhaitan vuoksi.
-
Ei meilläkään vielä 25 vuoden ja jokavuotisen reissaamisen aikana ole punnittu Thumb
-
Pitääpä katsella onko ketään punnituksissa, kun huomenna lähdetään viikoksi saksaa kiertelemään.
-
Iskaritestissähän ne painot näkyvät.
Mutta eihän iskaritestiä tehdä kuin keveemmille autoille. En muista mikä kiloraja. Tosin voi nähdä kun katsuri ajaa yli.
-
Mutta eihän iskaritestiä tehdä kuin keveemmille autoille. En muista mikä kiloraja. Tosin voi nähdä kun katsuri ajaa yli.
Ei.... Jostain vaan tuli sellanen mielikuva, että olisivat keväällä testanneet iskaritkin, jota sitten ihmettelin. Voin olla taas väärässä. :(
-
Ainakin suomessa ne ajokorttivaatimukse t katsotaan rekisteriotteista eli jos on henkilöautoksi rekisteröity mutta paino menee yli 3500kilon niin sanktiot tulisivat vain ylipainosta eikä kortin riittämättömyydestä . Noin siksi että muutenhan jokaisella kortisille pitäisi olla vaaka mukana jotta voisi ennen ajoon lähtöä tarkistaa ettei mene painot yli oman kortin sietokyvyn.
Noin olen antanut itselleni kertoa (erään liikkuvan poliisin klonstaapelin suulla).
Toisaalta olisin sitten saanut tietoa että ruotsissa taas saattaa matka tyssätä jos kortti ei piisaa punnituille painoille mutta tuo on pelkkää kuulopuhetta/netistä luettua joten siitä en ole yhtä varma kuin tuosta suomen kuviosta.
-
Me on asuttu täällä Saksassa kaksi ja puolivuotta, tien päällä ollaan joka viikonloppu jollakin autolla ja viikollakin, eikä olla asuntoautojen punnituksia nähty. Ei aijemmin lomareisuilakaan. Kerta se on ensimmäinenkin.
Kumpikin otetaa huomioon kokonais- ja akselipaino. Punnitaan molemmat akselit ja lasketaan kokonaispaino.
Jossakin saksalaisissa karavaanari keskustelussa oli ettei painon ylitystä sallita laisinkaan mutta noissa yllitys sakkomaksuissa alkaa maksu 5%:sta.
Esim. 3500kg max painoinen auto jos painaa punnituksessa 4000kg eli ylitystä olisi vajaa 15% niin sakkoa saa huikeat 30e. ;) B-luokan ajokortilla ajaessa tuossa tilanteessa tulee vielä sakko siitä, en tiedä mitä.
http://www.caravaning-info.de/?id=397
http://www.dvr.de/betriebe_bg/daten/bkat/tabelle_3.htm
ps. Jossain jutussa oli että matka keskeytyy jos ylipainoa on 20%.
Tuossa taulukossa sakkoje painoylitys prosentit ja euro hinnat.
-
Olen tästä monessa yhteydessä jo kertonut, mutta kerron vielä. Eli meillä on omakohtainen kokemus asuntoauton punnituksesta Ruotsissa muutaman vuoden takaa.
Jouduimme matkailukulkineiden punnitusratsiaan pohjoisesta tultaessa juuri ennen helsingborgin sataman risteyestä, kohdassa, minkä ohi kulkee kaikki liikenne sekä Malmöön sillalla että H-H-laivoille.
3,5 tonnin automme painoi pari sataa kiloa yli tuon rajan, ja saimme sakot sekä ylipainosta ETTÄ b-kortilla ajamisesta tilanteessa, missä olisi vaadittu c-korttia. Sakot olivat roimat, visssiin 400 euroa, MUTTA, matkaa saimme jatkaa, ilman, että olisimme olleet tilivelvollisia kellekään painomme pudottamisesta. Poliisi oli hyvin ymmärtäväinen, ja kertoi heillä olevan tiedossa tämän liian tiukoille vedetyn monelle hengelle rekisteröityjen 3,5 tonnisten autojen painot.
Nuo autojen omamassathan on laskettu tehtaalta tulleiden "riisuttujen" ja rutikuivien autojen painoista. Niihin eivät sisälly edes sänkyjen patjat, puhumattakaan webastosta, ilmastoinnista, markiisista, pyörätelineestä, auton sisätilan matoista, lämpöverhoista, peruutuskameroista, navigaattorista ja kaikista muista mahdollisista lisävarusteista.
Me silloin "tyhminä" ekalla autolla kuvittelimme, että kuudelle rekisteröity asuntoauto kuusilla turvavyö-ja petipaikoilla tarkoittaa matkustuskapasiteet tiä kuudelle (tosin silloin mukana oli vain viisi), mutta ei puhettakaan moisesta.
Saksasta olen kuullut ihmisten kokemuksesta, että siellä jotain vuotta ennen rekisteröityjen autojen osalta todella tarkastellaan vain auton korin kantavuutta, mutta uudempien osalta näitä muualla käytettyjä painoja. Ja että siellä ei matka jatku, ennen kuin ylimääräinen lasti on jätetty kyydistä pois. Raikkaan veden saa tyhjentää siihen, ja sitten punnitaan uudestaan, mutta kaikki muu täytyy hoitaa jonnekin, todistettavasti, ennen kuin matka jatkuu.
t.Kaarina