Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Jgahpir - 14.07.2013 kello on 16:40
-
Tuhosin juuri akun Passatista TD 2000. Voltteja taisi olla viisi jäljellä. Kysymys kuuluu, uskallanko ottaa akun irti, vai sotkeeko täydellinen sähköttömyys jotakin ajonestoa tahi muita bokseja?
-
ei pitäs sotkee mutt tommonen alijänite saattaa sotkee, kyll niist autoist kestää akun vaihtaa mutt sin vaihees ku akku takas ni ei saa olla muita mootorin toimintaan liittyvii piuhoi irti.. sillon menee ajon esto helposti päälle ja virta-avain pois lukosta..
-
Kiitän.
Kaikissa pienemmissä kotiakuissani on navat nurinpäin, joten akkukauppaan huomenissa.
-
Jos epäilyttää akun irroitus, niin voihan siihen laittaa vaikka hauenleuoilla mopoakun kiinni vaihtotyön ajaksi. Niin ne tuolla akkuliikeissäkin tekee.
-
Jos epäilyttää akun irroitus, niin voihan siihen laittaa vaikka hauenleuoilla mopoakun kiinni vaihtotyön ajaksi. Niin ne tuolla akkuliikeissäkin tekee.
Jotain tuollaista itsekin muistelin, en vaan tiedä tarkkaa syytä, miksi niin tekevät.
Mutta nyt auto on ollut muutaman voltin jännitteellä jo vuorokauden, luulis että sama kuin ilman akkua.
Jätin virrat päälle kun suljin sähköikkunoita pihassa ja viimeistelin tuhon vielä tupakinsytkä usbin kautta lataamalla turhanpäivästä elektroniikkaa.
-
Akun vaihdosta täällä kirjoittaa minimerkillä kokemusta on..
hitto meni minulla kerran autosta vaihtoon akku ja uutta sinne asensin, niin jo oli radio mykkä sen jälkeen.
Kas kun siinä oli koodi joka olisi pitänyt pimputtaa otsikkoon mutta kun hukka piiloon oli mennyt niin ei siinä auttanut kun ostaa uusi glarion.
Joten tuo mopoakku sillä aikaa kiinni hauenleuoilla on hyvä konsti..välttyä enemiltä ongelmilta.
-
Orkkisradioihin saapi koodit merkkiliikkeestä, ainakin olettaisin näin. Itselleni ainakin 2 autoon on koodit saaneet merkkiliikkeestä akun tyhjentymisen jälkeen.
-
Jos epäilyttää akun irroitus, niin voihan siihen laittaa vaikka hauenleuoilla mopoakun kiinni vaihtotyön ajaksi. Niin ne tuolla akkuliikeissäkin tekee.
Tässä oli ainoa oikeasti järkevä ehdotus ja erittäin helppo. Vanhan akun irroituksessa pitää sitten olla nopea, ettei jännite tuurausakussa putoa liikaa. Thumb
-
Tässä oli ainoa oikeasti järkevä ehdotus ja erittäin helppo. Vanhan akun irroituksessa pitää sitten olla nopea, ettei jännite tuurausakussa putoa liikaa. Thumb
Joo, ja paitsi että pitää olla nopea, niin varottava ettei ne hauenleuat irtoa siinä tohinassa. Ei ne tietenkään muilla irtoa paitsi mulla. :D
-
Tässä oli ainoa oikeasti järkevä ehdotus ja erittäin helppo. Vanhan akun irroituksessa pitää sitten olla nopea, ettei jännite tuurausakussa putoa liikaa. Thumb
Mulla on nyt apuvirtakaapeleilla siellä toinen akku kiinni. Eristää pitää kyllä hyvin nämä roikkuvat liitokset.
Onko muita syitä kuin radio, miksi pitäisi olla sähköä aina autossa?
Mikähän sellainen jännite on, mikä on auton mielestä pudonnut liikaa?
-
Mulla on nyt apuvirtakaapeleilla siellä toinen akku kiinni. Eristää pitää kyllä hyvin nämä roikkuvat liitokset.
Onko muita syitä kuin radio, miksi pitäisi olla sähköä aina autossa?
Mikähän sellainen jännite on, mikä on auton mielestä pudonnut liikaa?
Riippuu autosta. Thumb
-
Riippuu autosta. Thumb
Niinpä, mutta jotta tästä ketjusta olis jotain hyötyä, niin kerros nyt mihin se sähköttömyys ja alijännite voi vaikuttaa?
-
Niinpä, mutta jotta tästä ketjusta olis jotain hyötyä, niin kerros nyt mihin se sähköttömyys ja alijännite voi vaikuttaa?
Edelleen riippuu autosta.
-
Mulla on nyt apuvirtakaapeleilla siellä toinen akku kiinni. Eristää pitää kyllä hyvin nämä roikkuvat liitokset.
Onko muita syitä kuin radio, miksi pitäisi olla sähköä aina autossa?
Mikähän sellainen jännite on, mikä on auton mielestä pudonnut liikaa?
Minulla oli Sitikka seisomassa n.6 viikkoa ilman apulatausta. Akku tyhjeni ja tietokoneesta hävisi tiedot. Piti hinata merkkikorjaamolle, jossa sitten latasivat netistä uuden ohjelmiston. Sen jälkeen aina seisonnassa ollut älylaturi (Benton Pro muistaakseni) kiinni akussa. Ei ole enää ollut em. ongelmaa.
-
Joissain autoissa akun irroittaminen väärällä tavalla saa aikaan ohjausboksien kärähtelyä, mutta silloin kyse on siitä, että akku irroitetaan ennen CAN-väylän sammumista, joka saattaa pysyä päällä puoli tuntia virtojen sammuttamisen jälkeen. Jännitteen käyminen noin alhaalla saattaa jättää vikakoodeja ja saattaa vaatia esp:n ja sähkövarusteiden nollaamista/opetusta, mutta vaurioita tuskin enää syntyy lisää vaikka akun nyppää irti. Kannattaa kuitenkin olla käyttämättä virtoja päällä 30min ennen akun irroitusta, koska CAN-väylä toimii 5 voltilla ja saattaa vielä kituisasti pihistä...
-
Minulla ei aivan uusia autoja ole. Mutta noista vanhemmista akun irroittamisen jälkeen vähintäinkin kello pitää asettaa aikaan. Automaattivaihteise ssa tuntuu myös hiuksen hienoinen muutos käyttäytymisessä. Oppii kyllä sitten entisille tavoille kun vaan ajelee. Jotkut vikakoodit saan myös nollattua akun irroituksella. ...Nykyautossa on kymmeniä tietokoneita, ei kai sitä kukaan pysty täsmälleen sanomaan miten ne käyttäytyy, koska se miten jännitteen alenemistilanne etenee, vaikuttaa myös asiaan. :)
-
Mulla volkkarissa hävis vetokoukun pistokkeesta virrat akun irroituksen jälkeen. Tietokoneessa piti käyttää.
-
Kiitos, näiden kokemusten valossa, akun irroituksella ei siis kannata leikkiä jos ei autoansa tunne.
Radiolaitteiden kanssa asiaan voi kuulemma vaikuttaa myös aika. Joku vehje sietää juuri akun vaihdon, mutta ei pidempää sähköttä oloa. Muuten vaatii koodit, jotka kuitenkin on jo hukassa.
-
No juu, 2000 mallin Passatti kesti hyvin akun irroitukset; en huomannut muuta resettiä kuin kellon.
Mutta se soitin tietysti; sehän pimeni. Se on Kenwood merkkinen ja lienee uudehko.Mitäs sille pitäis yrittää muuta kuin metsästää jostain sen papereita?
-
Tämä on Gahpirille myöhässä. Mutta muistaakseni ennen vanhaan, kun ei ollut tietokoneita, niin 9V:n paristo riitti pitämään radion toimintakunnossa. Se 9V syötetiin sytkän kautta, mikäli siellä oli jatkuva virta. Eihän se akku ole kuin hetken poissa.
-
Aika monessa uudessa autossa menee se ajonesto päälle,jos ei laita sitä pientä lisä akkua,vaihdon ajaksi ;) Sanoivat akkuneliössä,kun vaihdoin aikaisempaan jyllikseen uuden akun ja vuos malli oli 2000...
-
v70 vm99 ainut ongelma oli radion koodi. Muutama väärin ja sen jälkeen olikohan pari tuntia virtapäällä/ virheellinen yritys, yön yli sai virtaa pitää päällä. Ohjekirjan syövereistä sitten löytyi oikea koodi edellisten omistajien taholta.
-
Tämä on Gahpirille myöhässä. Mutta muistaakseni ennen vanhaan, kun ei ollut tietokoneita, niin 9V:n paristo riitti pitämään radion toimintakunnossa. Se 9V syötetiin sytkän kautta, mikäli siellä oli jatkuva virta. Eihän se akku ole kuin hetken poissa.
No hittolainen, tuohan se olisi ollut se näppärin vaihtoehto.
Jossakin minulla on sellainen 3metrin ns latauspiuha jossa uros tupakkisytkä molemmissa päissä, ja vara-akusta hauenleuka/sytkä, joita on nurkat väärällään.
Mites niitä koodeja syötetään tuollaiseen pimeeseen laitteeseen? Vai onkohan tuosta myös palannu joku sulake.
-
Voi se olla joskus myös niin päin että sähköjärjestelmä on buutattava ottamalla akku irti silloin tällöin jotta auto toimisi kunnolla. Ainakin eräs Citroen malli vaatii sitä.