Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: Teve900 - 5.06.2013 kello on 20:31
-
Onkohan tuo sitten jo kaatopaikka tavaraa, jokunen vuosi sitten sain elvytettyä, mutta kyllä jo viime kesänä temppuili tosissaan , ei vaan kylmene. Edellisremontissa oli silleen , että pyörittelin sitä ja ostin uuden palopesän ym ja luulen että silloin jo todellinen harmi oli se, että vaati auton tosi vatupassiin, että pelitti ja sen silloin vahingossa hoksasin, mutta nyt ei sekään auta. Onko aineet hävinneet ja pystyyko sellaista jossain lisäilemään. Parissa paikassa raisiossa kyselin ,niin ei mukamas onnistu. mutta löytyisikö täältä taas oivat ohjeet pulmaan.
-
Tullut polkunsa päähän !!
-
Uuta vaan katselemaan..
-
Jos kaappi vuotaa, sen kyllä huomaa. Sisällä on ammoniakkia, elikkä ammoniakkivettä.
Vuodon näkee putkistossa olevien vihreien vuotovalumien takia, jos on vuotanut ihan tyhjäksi talavipaakkasilla.
Haisisi se siltikin . . .
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3145.0
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigerator
Ja tuossa perinteisen "pata"koneen toiminta Danfossilaisittain . . .
http://www.danfoss.com/Finland/BusinessAreas/Refrigeration+and+Air+Conditioning/EducationAndTraining/The+Fridge.htm
On noita aikoinaan täytelty mutta turhaa hommaa, ei pelittäne kauaa uusil'litkuil . . .
Koeta kuiteski vielä "tekohengitystä" jos ei ole vuotoja.
-
Taitaapi vaan olla,että korjaus ei kannata !
-
Onkohan tuo sitten jo kaatopaikka tavaraa, jokunen vuosi sitten sain elvytettyä, mutta kyllä jo viime kesänä temppuili tosissaan , ei vaan kylmene. Edellisremontissa oli silleen , että pyörittelin sitä ja ostin uuden palopesän ym ja luulen että silloin jo todellinen harmi oli se, että vaati auton tosi vatupassiin, että pelitti ja sen silloin vahingossa hoksasin, mutta nyt ei sekään auta. Onko aineet hävinneet ja pystyyko sellaista jossain lisäilemään. Parissa paikassa raisiossa kyselin ,niin ei mukamas onnistu. mutta löytyisikö täältä taas oivat ohjeet pulmaan.
Onko sama juttu sähköllä ja kaasulla. Jäähtyykö yhtään. :)
-
Eikös näihin saanu uusia koneistoja? Hintaa en tiedä että kannattaako sen vaihto.
-
Elä suotta heitä pois .
Matkaajassa oli samat oireet ja aikani sitä tansittelin ja nuohoilin ja kun suurensin pikku neulalla sitä kaasuputken liittimen alla olevaa suuttimen (http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=248)reikää mikä on siellä polttimen liittimen alla niin liekki palaa että tohina käy ja kaappi lämpiää muutamassa tunnisaa vaikka 0 asteeseen :o
-
Elä suotta heitä pois .
Matkaajassa oli samat oireet ja aikani sitä tansittelin ja nuohoilin ja kun suurensin pikku neulalla sitä kaasuputken liittimen alla olevaa suuttimen (http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=248)reikää mikä on siellä polttimen liittimen alla niin liekki palaa että tohina käy ja kaappi lämpiää muutamassa tunnisaa vaikka 0 asteeseen :o
Onko tuo edellä kirjoitettu totta ? Jos on, mene ja laitatuta juuri sen kokoinen suutin tuonne palopäähän kuin sinne kuuluu. Suuttimen rassaaminen ylipäätään millään on kiellettyä. Ja nuot kaasuasennukset on luvanvaraisia töitä. Elikkä tuossa jääkaapissasi on ainekset tulipaloon jollet korjauta sitä pikimmiten ennalleen.
-
No juu, jos nyt oikein muistan , niin kyllä sitä kaasulla ja sähköllä on kokeiltu ja sama juttu ettei toimi. Enpä enää muista oliko ettei ollenkaan kylmentynyt , vai kylmenikö vähän. Toisaalta tuo suuttimen "rassaus" , vaikkakin laitonta puuhaa ja kuulemma juuri altistaa vaikka mille, niin miksi sitten auttaisi kaapin kylmenemiseen , jos aineet esim loppu. No en mene suurentamaan sitä reikää suuttimessa kuitenkaan.
-
minä en usko että se reikä suurentui siellä juuri lainkaan ,mutta kun se suutin tuli sieltä reijästä pois niin hieman sitä reikää
koetin neulalla niin saattoi jopa suurentua hieman tai sitten siittä lähti roskaa pois .
Enivei sen neulalla kokeilemisen jälkeen se kaappi alkoi toimia erittäin tehokkaasti .
Vuonna -90 minulla oli Sprite Major vm -88 ja sellainen uusi jääkaappi piti kaapin lämmön vaikka pakkasella kun teho oli suurella .
PS. jos kaapissa on nesteet sisällä niin se toimii kunhan lämpöä on tarpeeksi polttimessa tai sähköllä .
näin minua neuvoi eräs piiiiitkän linjan vaunukauppias eikä niinkään ole kiinni vaakasuorista asennoista .
ps.ps täytyypä laitattaa sinne uusi suutin ja katsotaan mitä tapahtuu mutta kaapin kyllä irotan herra kaasuasentajan pöydälle itte jos kerran paineenalentajankin saisin toiseen päähän letkua vaihtaa ihan itte .
-
No juu, jos nyt oikein muistan , niin kyllä sitä kaasulla ja sähköllä on kokeiltu ja sama juttu ettei toimi. Enpä enää muista oliko ettei ollenkaan kylmentynyt , vai kylmenikö vähän. Toisaalta tuo suuttimen "rassaus" , vaikkakin laitonta puuhaa ja kuulemma juuri altistaa vaikka mille, niin miksi sitten auttaisi kaapin kylmenemiseen , jos aineet esim loppu. No en mene suurentamaan sitä reikää suuttimessa kuitenkaan.
Entäs jos testaat uudelleen kaasulla ja sähköllä. Ei sitten mene muistelemiseksi kun me parhaamme mukaan opastusta annetaan. ;)
-
Minä ajattelin kans vähän katsoa jääkaapin taakse. No aikomiseksi se jäikin. LMC-90 595 vaunu oli kasattu siihen malliin että näyttäisi että pitäisi purkaa pöytätaso ,tiskiallas/hella ja kaappi itessään että saisi pöydälle. Kupariputket menee säätimille asti ja liitokset hellan alla, säätönapit peltiläpäreessä kiinni jääkaapin yläosassa (type Electrolux RM300P ). Huoltoluukusta ulkopuolelta todennäköisesti ei pääse polttimeen käsiksi kun on kaapin yläosan korkeudella ja pohjassa toinen räppänä. No jospas se pelaisi tänäkin kesänä.
-
minä en usko että se reikä suurentui siellä juuri lainkaan ,mutta kun se suutin tuli sieltä reijästä pois niin hieman sitä reikää
koetin neulalla niin saattoi jopa suurentua hieman tai sitten siittä lähti roskaa pois .
Enivei sen neulalla kokeilemisen jälkeen se kaappi alkoi toimia erittäin tehokkaasti .
Vuonna -90 minulla oli Sprite Major vm -88 ja sellainen uusi jääkaappi piti kaapin lämmön vaikka pakkasella kun teho oli suurella .
PS. jos kaapissa on nesteet sisällä niin se toimii kunhan lämpöä on tarpeeksi polttimessa tai sähköllä .
näin minua neuvoi eräs piiiiitkän linjan vaunukauppias eikä niinkään ole kiinni vaakasuorista asennoista .
ps.ps täytyypä laitattaa sinne uusi suutin ja katsotaan mitä tapahtuu mutta kaapin kyllä irotan herra kaasuasentajan pöydälle itte jos kerran paineenalentajankin saisin toiseen päähän letkua vaihtaa ihan itte .
Teikäläisten takia SFC:n turva toimikunta ajaa caravanvermeiden pakollista kaasu laitteiden tarkastusta joka katsastus kertaan. Leima/tarra katsastuksessa piisaa katsastusmiehelle. Ei katsastus mies kaasu laitteita tarkista, sen työn tekee asianmukaiset luvat omaava asentaja.
Aivan mitätön aukon suurentuminen suuttimessa lisää liekin kokoa huomattavasti, älkää leikkikö hengellä saati sitten naapurivaunuilikoid en hengillä, . . .
Mitä tulee tuohon piiitkänlinjan miehen kommenttiin, sen voi jättää vain kommentiksi . . .
-
Minulla oli aikoinaan luvat kaasulaitteiden huoltamiseen,kaikenlainen kaasulaitteiden suuttimien sorkkiminen on kielletty,jos on pakko,niin nailon siimalla korkeintaa,mutta viisaampi on ostaa uusi,ei maksa paljon !!
-
Minulla oli aikoinaan luvat kaasulaitteiden huoltamiseen,kaikenlainen kaasulaitteiden suuttimien sorkkiminen on kielletty,jos on pakko,niin nailon siimalla korkeintaa,mutta viisaampi on ostaa uusi,ei maksa paljon !!
Kyllähän se pääsääntösesti noin on, mutta en silti heitä menemään priimuksen alkuperäistä suutin rassi sarjaa vaikk se metallinen onkin...
-
Vaunun jääkaappi oli helteellä liian lämmin (myös olut) ja viimein lakkasi kokonaan jäähtymästä. Oli ensimmäinen kerta kun tuollaista ongelmaa ryhdyin ratkaisemaan. Neuvoa antavan jälkeen totesin, että oikea käsi on liian iso ahtaaseen polttimon poistoon, joten vaihdoin vasempaan. Se mahtuikin syvemmälle mutta peitti pahasti näkyvyyttä ja terävät pellit saivat verenkin rystysestä vuotamaan. Olikin luonnollista että suljin silmäni (kivusta) pyörtymisen pelosta. Avattuani viimein silmäni irroitin kaasuputken polttimesta ja onnistuihan se viimein oikeilla työkaluilla, putkipihdeillä ja nuljahtavalla kiintoavaimella. Onnekseni en ollut palauttanut laastaria ensiapukaappiin.
Paineilma tussautti pölyt silmiin ja oli lähdettävä pesulle ja hermoja lepuuttamaan pöydän ääreen. Iltapäivällä jatkoin korjausta ja olihan siitä jotain oppinut koska kokoaminen sujui selvästi nopsempaan. Kun kaikki oli paikallaan huomasin pienen kiiltävän peltilätkän maassa ja tutkisteltuani sitä päättelin (aivan oikein) sen olevan jonkinlainen kaasusuutin, Puhdistin sen reiän nuppineulalla ja laitoin takaisin seuraavana päivänä. Homma sujuikin jo ilman neuvoa antavia.
Siitä saakka olut on pysynyt kylmänä jääkaapissa, harvakseltaan täydennettynä.
Ja sitten aforismi: Minkä ihminen on tehnyt sen voi korjatakin. Jos uskallusta ja onnea on 8)
-
Tekstiä poistettu harkiten.
.....
Paineilma tussautti pölyt silmiin ..... Tämä toimenpide on suht ok jos ei irroita mitään kaapista, ainakaan
kaasuputkea. Paineilma ei vahingoita suutinta ellei painetta ole satoja baareja.
Puhdistin sen reiän nuppineulalla......Vaikka en olekkaan kaasuasennuslupia omaava asentaja niin komppaan kaikkia asiantuntijoita tässä asiassa...on aivan HELVETIN vaarallista mennä sorkkimaan nuppineulalla millin murto-osan vahvuista alumiinikiekkoa jossa reikä, siinä voi tosissaan tehdä ison vahingon huomaamattaan. On ihan selvää että
jos suuttimen reikä suurenee suurenee myös liekki ja jos oikein huono tuuri on liekki suurenee niin isoksi että pakoputki lämpenee niin kuumaksi että koko roska syttyy palamaan!!!! Onko tämä niin kamalan vaikea ymmärtää?
Ja sitten aforismi: Minkä ihminen on tehnyt sen voi korjatakin. Jos uskallusta ja onnea on 8)
Tuosta aforismista senverran että onnea vaan kovasti...minä kävisin kyllä tarkistuttamassa kaapin alan liikkeessä ihan vaan oman turvallisuuden takia.
-
Aika riskaa peliä mennä sorkkimaan suutinta neulalla!!
-
Teikäläisten takia SFC:n turva toimikunta ajaa caravanvermeiden pakollista kaasu laitteiden tarkastusta joka katsastus kertaan. Leima/tarra katsastuksessa piisaa katsastusmiehelle. Ei katsastus mies kaasu laitteita tarkista, sen työn tekee asianmukaiset luvat omaava asentaja.
Laitteiden on toki oltava kunnossa ja tyrvallisia mutta.... Suomessa on jo aivan liiaksi tämänkaltaisia 'pakkoja', joista ei ole mitään hyötyä ja jotka aiheuttavat harmia tavallisille ihmisille. Kehäkolmosen sisäpuolella asuvat viisaat eivät tässäkään asiassa osaa ajatella nokkaansa pitemmälle, tai sitten Stadilaiset on velvoitettava käymään kaasutarkastuksessa Oulussa!
Kysymyksiä: Montako 'rassatun suuttimen' aiheuttamaa onnettomuutta on tapahtunut?
Mitä se tarkastaja tekisi, suorittaisi koeponnistuksen ja se olisi sitten siinä.
Jos jotain halutaan tehdä, voisi kokeilla esim. ovatko vuodonilmaisimet niin luotettavia, että sellaisen voisi määrätä pakolliseksi.
-
Luulen, että JP huomasi että kyseessä on pakina. Mutta oli sitä mieltä että pakinat voivat olla vaarallisia suuren lukijakunnan ja tosikkojen luettaviksi.
Ei kannata olla huolissaan. Tyhmät ja varomattomat saavat kuitenkin siipeensä ajallaan :-\
Tilaisuuksia kyllä on. Eikä jokaisen tarvitse mennä tekemään ja sanomaan mitä tahansa.
ps. Suutin oli ruostumatonta terästä. Kenellä se vaunu mahtaa nyt olla ;D
-
Kaikkeehan saa tehdä mutta ei saa jäädä kiinni ;) Varsinkaan ei kannata kehuskella yleisesti tekemisillään ;)
-
Koe ponnistus koskee vaan kaasuputkistoa,yksittäiset kaasulaitteet ei kuulu niihin,mukaan lukien jääkaappi !!