Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Jgahpir - 20.02.2011 kello on 15:02

Otsikko: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Jgahpir - 20.02.2011 kello on 15:02
Toisaalla olikin tästä puhetta. Jäi mieleen tälläiset seikat:
kesä ja talvidieselin ero on vain siinä,että talvidieselistä parafiinia on poistettu
Parfiini kokkaroituu yli15 asteen pakkasessa ja tukkii ensinnä polttoainesuodattim en
Parafiinilla tukittua suodatinta ei kannata elvyttää vaan vaihtaa

Kysymys kuuluu: jos auto seisoo talven kesädiiselit sisällä, kokkaroituuko se parafiini suodattimeen ja tankkiin?
Sulaako kikkareet kesälämmössä taas polttoaineen sekaan?
Jos auto on pakko käynnistää kylmässä, mitä pitäisi tehdä?
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: iso-juuso - 20.02.2011 kello on 15:44
Toisaalla olikin tästä puhetta. Jäi mieleen tälläiset seikat:
kesä ja talvidieselin ero on vain siinä,että talvidieselistä parafiinia on poistettu
Parfiini kokkaroituu yli15 asteen pakkasessa ja tukkii ensinnä polttoainesuodattim en
Parafiinilla tukittua suodatinta ei kannata elvyttää vaan vaihtaa

Kysymys kuuluu: jos auto seisoo talven kesädiiselit sisällä, kokkaroituuko se parafiini suodattimeen ja tankkiin?
Sulaako kikkareet kesälämmössä taas polttoaineen sekaan?
Jos auto on pakko käynnistää kylmässä, mitä pitäisi tehdä?

Polttoainesäiliössä parafiini lämpimällä kelillä hissukseen liukenee takaisin polttoaineeseen. Tästä on jopa omakohtaista kokemusta :o

En tosin tiedä mitä tehdä pakkasella kesädieselisen auton käynnistämiseksi.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: AV64 - 20.02.2011 kello on 16:17
Lämpöpuhallin tankin alle, uusi suodatin, lohkolämmppäri päälle niin mun käsityksen mukaan lähtee käyntiin.
Tapoja on varmasti muitakin,tässä kuitenkin yksi niistä.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: kimi - 20.02.2011 kello on 16:34
Lämpöpuhallin tankin alle, uusi suodatin, lohkolämmppäri päälle niin mun käsityksen mukaan lähtee käyntiin.
Tapoja on varmasti muitakin,tässä kuitenkin yksi niistä.

Noin sen saa käyntiin, muttei pysymään käynnissä pitempiä matkoja. Pitää ajaahiljaa ja kone lämpimänä. Koneen lämpö sulattaa paraffiinin jos suodatin tukkeutuu, muutaman  minuutin tauko ja taas jonkin matkaa pääsee.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Jgahpir - 20.02.2011 kello on 17:52
Noin sen saa käyntiin, muttei pysymään käynnissä pitempiä matkoja. Pitää ajaahiljaa ja kone lämpimänä. Koneen lämpö sulattaa paraffiinin jos suodatin tukkeutuu, muutaman  minuutin tauko ja taas jonkin matkaa pääsee.

Voisiko ajatella niin ettei se taliklöntti siellä tankinpohjalla haittaa, jos pysyy siellä eikä tuki suodatinta.
Vai tuleeko sieltä tankista aina uusi hyhmä, kun vaihtaa uuden suodattimen?
Ajattelin laittaa talvidieseliä sekaan, ennen siirtoa. Odettelen kyllä lämpimämpiä kelejä, ja sittenkin kaikki esilämmitykset päälle. Kiitos vinkeistä.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: iso-juuso - 20.02.2011 kello on 18:17
Voisiko ajatella niin ettei se taliklöntti siellä tankinpohjalla haittaa, jos pysyy siellä eikä tuki suodatinta.
Vai tuleeko sieltä tankista aina uusi hyhmä, kun vaihtaa uuden suodattimen?
Ajattelin laittaa talvidieseliä sekaan, ennen siirtoa. Odettelen kyllä lämpimämpiä kelejä, ja sittenkin kaikki esilämmitykset päälle. Kiitos vinkeistä.

Muista että se talvidiisselin sekoittaminen joukkoon ei poista sitä parafiiniä joka siellä kesädiiselin mukana siellä tankissa jo on. Juuri tuollalailla taannoin sain tankissa olevan siirtopumpun tukkeutumaan.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Jgahpir - 20.02.2011 kello on 19:51
Muista että se talvidiisselin sekoittaminen joukkoon ei poista sitä parafiiniä joka siellä kesädiiselin mukana siellä tankissa jo on. Juuri tuollalailla taannoin sain tankissa olevan siirtopumpun tukkeutumaan.

Joo, hyvä muistutus.  Jos olen oikein ymmärtänyt, sitä kohmettunutta parafiinia ei saa millään lisäaineillakaan liukenemaan sieltä pois, ennen helteitä.
Tää on taas niitä hommia jotka kannattaisi hoitaa silloin kun niiden aika on. ???

Mitäs sille siirtopumpulle joutui tekemään, että sai toimimaan?
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Ossi66 - 20.02.2011 kello on 20:02
Jos tankkiin mahtuu enemmän tavaraa ja siirtomatka on lyhyehkö, lämmitä lisättävä talvidiesel kanistereissa sisällä tai vaikka saunanlauteilla, niin melko pitkälle pääsee ennen hyytymistä.

Jos parafiini kiteytyy suodattimeen, suodatinta ei saa enää pelaamaan millään lämmityksellä.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: iso-juuso - 20.02.2011 kello on 20:56
Joo, hyvä muistutus.  Jos olen oikein ymmärtänyt, sitä kohmettunutta parafiinia ei saa millään lisäaineillakaan liukenemaan sieltä pois, ennen helteitä.
Tää on taas niitä hommia jotka kannattaisi hoitaa silloin kun niiden aika on. ???

Mitäs sille siirtopumpulle joutui tekemään, että sai toimimaan?

Auto hinattiin korjaamon lämpimään halliin, ja oli siellä vuorokauden, ja kun korjausmies sitten alkoi kattoa mitä sille tarttee tehdä, lähtikin jo normaalisti käymään.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Jgahpir - 20.02.2011 kello on 21:10
Jos tankkiin mahtuu enemmän tavaraa ja siirtomatka on lyhyehkö, lämmitä lisättävä talvidiesel kanistereissa sisällä tai vaikka saunanlauteilla, niin melko pitkälle pääsee ennen hyytymistä.

Jos parafiini kiteytyy suodattimeen, suodatinta ei saa enää pelaamaan millään lämmityksellä.
Tankissa on aika vähän ainetta, jos jollakin kuumavesiämpärillä saisi sen suodattimen pidettyä lämpimänä ja lämmintä dieseliä. Voisi käyttää sen vaikka tyhjäksi.

Auto hinattiin korjaamon lämpimään halliin, ja oli siellä vuorokauden, ja kun korjausmies sitten alkoi kattoa mitä sille tarttee tehdä, lähtikin jo normaalisti käymään.

Se tali sitten ilmeisesti sulaa kuitenkin erityisesti keittelemättä.
Olen pitänyt kädessäni transportterin parafiinilla kyllästettyä suodatinta ja olen samaa mieltä Ossin kanssa, ettei sitä saa kyllä toimimaan enää järkevillä toimilla.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: kimi - 20.02.2011 kello on 21:57
Sinä hemmetin kylmänä talvena 80 luvun lopulla minulla oli diesel jenkki. Asuin muutamankymmenen kilometrin päässä työpaikastani ja kotona ei ollut tallia. Pääsin erään hotellin lämpimään halliin nykien aamuisin ja jätin oman auton sinne. Siellä pidin työautoa jossa ei ollut lohkolämmitintä ja se ei suostunut käynnistymään alle 20 asteen pakkasten. Työautolla töihin ja lounastunnilla kävin vaihtamassa autoa, oma työpaikan talliin joka oli tosi lämmin ja työauto sai jäädä hotellin halliin.
Työpäivän jälkeen pääsi kotiin asti ja lunta sekä lautoja auton ympäri ja sisätilalämmitin puhkumaan lämmintä auton tankin alle ja lohkolämmitin kiinni.
Aamulla taas sama rumba.
Yöpakkaset oli kuitenkin monta astetta kylmempiä kun iltapäivälämpötila siksi tuo ilmeisesti pärjäsi kotimatkan. En minä siihen suodatinta vaihtanut, olisi ehkä auttanut, mutta säitten lämmettyä auto toimi normaalisti. Kyllä se parafiini siitä suodattimesta lähtee jo huonelämmössä ja varsinkin jos kone on lämmin. 
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Stara - 8.09.2012 kello on 12:41
Huomenna pääsee kokeilemaan ..

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194766268490/artikkeli/ihmediesel+huomenna+myyntiin+kulutus+tippuu+5+ja+teho+nousee+lupaa+yhtio.html
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Stara - 11.09.2012 kello on 15:49
Huomenna pääsee kokeilemaan ..

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194766268490/artikkeli/ihmediesel+huomenna+myyntiin+kulutus+tippuu+5+ja+teho+nousee+lupaa+yhtio.html

Kysyin Nesteeltä lisätietoja, tässä luvallisena heidän vastauksensa;
lainaus alkaa "Pro Dieselissä on kesä- ja talvilaatu, niin kuin perinteisissäkin Suomessa myytävissä diesel-tuotteissa. Kesälaadun same/suodatettavuus ovat -5/-15 ja talvilaadulla perinteistä dieseliä paremmat -32/-37. Ensimmäinen luku on siis samepiste ja toinen suodatettavuus. Samepiste on merkittävämpi kylmäsäilytyksessä, koska se on tuotteen fyysinen ominaisuus, suodatettavuudessa on kyse myös autotekniikasta. Tietojemme mukaan, talvilaatuinen tuote tulee myyntiin lokakuun alusta pohjoisessa ja lokakuun toisella viikolla Etelä-Suomessa", lainaus päättyy.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Ossi66 - 11.09.2012 kello on 17:26
Huomenna pääsee kokeilemaan ..

http://www.aamulehti.fi/Autot/1194766268490/artikkeli/ihmediesel+huomenna+myyntiin+kulutus+tippuu+5+ja+teho+nousee+lupaa+yhtio.html

15% biodieseliä joukossa - ei Nesteen mukaan aiheuta ongelmia nykyisissä, vanhoissa tai tulevissa dieseleissä
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: putkimies - 11.09.2012 kello on 17:31
15% biodieseliä joukossa - ei Nesteen mukaan aiheuta ongelmia nykyisissä, vanhoissa tai tulevissa dieseleissä
    Olisi kyllä mielenkiintoista tietää että miten Neste on tutkinut sopivuuden sellaisiin dieselmoottoreihin, joita ei ole vielä kehitetty...
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: mike - 11.09.2012 kello on 20:34
Onhan niitä akkuvirralla toimivia lämmitys "pantoja" jotka tulee suodattimen ympäri ollu vuosi kymmeniä myytävänä. Toimii hyvin.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: tsahkali - 11.09.2012 kello on 21:56
Onhan niitä akkuvirralla toimivia lämmitys "pantoja" jotka tulee suodattimen ympäri ollu vuosi kymmeniä myytävänä. Toimii hyvin.
Toimii, toimii. Vaan kun hinta on tarpeeksi kova, kukaan ei pidä hyllyssä..  '..kun ei niitä kukaan kysy...'   :(
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Stara - 16.10.2012 kello on 09:13
ABC-asemille tulee välilaatua ja talvilaatua seuraavasti .. http://www.talouselama.fi/uutiset/kohta+on+aika+vaihtaa+eri+kelin+dieseliin/a2150536
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: retkeilijä - 16.10.2012 kello on 13:12
Jos mobiili seisoo talviajan, ei suodattimeen kerry kokkaroitunutta parafiinia. Ja kone röhähtää käyntiin heti keväällä ilman mitään ongelmia.

Tästä on jo kahden kevään henkilökohtainen kokemus  ;D
Nyt tankissa Nesteen Pro (kesälaatu) ja kone on koko talven 2% tehokkaampi :D
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: kimi - 16.10.2012 kello on 13:19
Viikonloppuna tankkasin Lammin Nesteellä, tai kylmäasemalla K-kaupan pihassa. Pistooliissa ei ollut mainintaa laadusta, mutta näytöön tuli mielestäni teksti jonka perusteella voisi olettaa, että talvilaatua on ajettu kesälaadun sekaan.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Stara - 16.10.2012 kello on 13:42
Jos mobiili seisoo talviajan, ei suodattimeen kerry kokkaroitunutta parafiinia. Ja kone röhähtää käyntiin heti keväällä ilman mitään ongelmia.

Tästä on jo kahden kevään henkilökohtainen kokemus  ;D
Nyt tankissa Nesteen Pro (kesälaatu) ja kone on koko talven 2% tehokkaampi :D

Mielenkiintoista .. "Jos mobiili seisoo talviajan, ei suodattimeen kerry kokkaroitunutta parafiinia" .., tiedätkö, vai luuletko? Dieselpolttonestees een alkaa kertymään parafiinikiteitä tietyn lämpötilan alapuolella.
Näin käy siellä polttoainesäiliössä, putkissa, suodattimessa, sekä pumpussa.

Kerro asiasta vähän enemmän, niin me muutkin voimme hyodyntää ajatuksesi.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: 88k5 - 16.10.2012 kello on 14:13
Mielenkiintoista .. "Jos mobiili seisoo talviajan, ei suodattimeen kerry kokkaroitunutta parafiinia" .., tiedätkö, vai luuletko? Dieselpolttonestees een alkaa kertymään parafiinikiteitä tietyn lämpötilan alapuolella.
Näin käy siellä polttoainesäiliössä, putkissa, suodattimessa, sekä pumpussa.

Kerro asiasta vähän enemmän, niin me muutkin voimme hyodyntää ajatuksesi.

Ehkä hän meinasi, että parafiinikiteet alle samepisteen eivät tuki suodatin pinta-alaa (pystypintaa). Vaikka kiteytymistä tapahtuu, eivät tunnu tarttuvan pystypinnoille, vaan lasketuvat pohjalle - myös suodattimen sisällä. Eli jos "huttua ei hämmennetä, pysyvät klimpit pohjalla".

Oli pakkasta vaikka -15 tai -30 ei -0/10 kesädsliin enää kiteitä/samentumaa muodostu  kun ovat -10 jälkeen ilmestyneet.. ei sitä kidehyhmää ole kokotilavuuden verran, vaan jonkun matkaa pohjalla.  Tällaisia havaintoja olen tehnyt kun on tullut löpöä käytettyä työkoneiden osien pesuaineena  ;D
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: retkeilijä - 16.10.2012 kello on 16:33
Mielenkiintoista .. "Jos mobiili seisoo talviajan, ei suodattimeen kerry kokkaroitunutta parafiinia" .., tiedätkö, vai luuletko? Dieselpolttonestees een alkaa kertymään parafiinikiteitä tietyn lämpötilan alapuolella.
Näin käy siellä polttoainesäiliössä, putkissa, suodattimessa, sekä pumpussa.

Kerro asiasta vähän enemmän, niin me muutkin voimme hyodyntää ajatuksesi.

Jos moottoria pyöritetään talvella polttoainesuodatin toimii ja sitoo jähmettynyttä parafiinia itseensä. Kun suuri polttoaine määrä virtaa suodattimen läpi parafiinia kertyy siihen tukkien huokoset, mutta jos moottoria ei käytetä, suodattimessa olevassa pienessä dieselmäärässä oleva parafiini ei sitä tuki.

Kuten sanoin, tiedän asian jo kahden vuoden kokemuksella  ;D
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Stara - 16.10.2012 kello on 16:36
Jos moottoria pyöritetään talvella polttoainesuodatin toimii ja sitoo jähmettynyttä parafiinia itseensä. Kun suuri polttoaine määrä virtaa suodattimen läpi parafiinia kertyy siihen tukkien huokoset, mutta jos moottoria ei käytetä, suodattimessa olevassa pienessä dieselmäärässä oleva parafiini ei sitä tuki.

Kuten sanoin, tiedän asian jo kahden vuoden kokemuksella  ;D

Hyvin perusteltu!
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: tsahkali - 16.10.2012 kello on 19:35
Jos moottoria pyöritetään talvella polttoainesuodatin toimii ja sitoo jähmettynyttä parafiinia itseensä. Kun suuri polttoaine määrä virtaa suodattimen läpi parafiinia kertyy siihen tukkien huokoset, mutta jos moottoria ei käytetä, suodattimessa olevassa pienessä dieselmäärässä oleva parafiini ei sitä tuki.

Moottoria saa 'pyöritellä' aika pitkään, ennenkuin suodatin tukkeutuu. Joten 5min/kk onnistuu kyllä.
Otsikko: Vs: Kesädiesel talvella
Kirjoitti: Aakku - 16.10.2012 kello on 19:44
Moottoria saa 'pyöritellä' aika pitkään, ennenkuin suodatin tukkeutuu. Joten 5min/kk onnistuu kyllä.
Mulla jäi taas kesälaadut tankkiin. Ei ole edes täysi, joten saattaa kosteuttakin imaista.
Minulla on tapana talvisin käyttä konetta pari kertaa, jotta hihnat saisivat liikettä. Samoin liikutan autoa puoli renkaan vertaa, jotta saisi vähän eri kohta laakereista ja renkaista rasitusta. Yleensä keskitalvellakin tulee muutaman päivän leutoja jaksoja. Näillä selkeillä plussakeleillä nuo manooverit teen.