Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: trumatic - 10.05.2013 kello on 19:27
-
Näin kesän kynnyksellä ja ilmeisesti kaikilla vaunun omistajilla jarrulliset vaunut ja vetopainot tiedossa :D ,mutta entä se jarruttoman vaunun painot?
Eli itellä bensa mondeo jolla saa vetää jarrullista 1450kg ja jarrutonta 715kg. Muutamalta kaverilta kysyin niin olettivat automaattisesti,että jarrutonta saa vetää sen 750kg.
Laittakaapa painoja jota saa vetää eri autoilla myös ne volvot ;D
-
Mää saan vetää Sätkälläni about 250kg...ehkä hiukka meni yläkanttiin. ;D
-
Tottakai 750kg, jonka laki sallii, "mopoautolla" saa vetää vähemmän( ilman sarvia ja hampaita) ;D ;D ;D
-
Kyllä se on rek.otteen mukaan just tuo 750kg ja Volvo alla. ;D
-
Ei mun volvolla saa vetää kun vaivaset 500kg :(
-
Ei mun volvolla saa vetää kun vaivaset 500kg :(
Volvo 66????
-
Volvo 66????
No ei tää nyt sentään noin vanhaa mallia ole ;D Tuolta löytyy painoja http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm
-
No ei tää nyt sentään noin vanhaa mallia ole ;D Tuolta löytyy painoja http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm
Sä oot just rajoilla. ;) :D
-
Ford Fiesta 1.3 02- 100kg :o Mahtaako noin pientä kärryä löytyä ja jos siihen pitäis vielä kuormaa saada :laugh:
-
Ford Fiesta 1.3 02- 100kg :o Mahtaako noin pientä kärryä löytyä ja jos siihen pitäis vielä kuormaa saada :laugh:
Biltema myy polkupyöränperään laitettavaa :D
-
Subaru Outback : 750kg ja tallissa on vanha Saab josta en kyllä tähän hätään muista. Tosin eipä siinä ole koukkuakaan ollut kohta viiteentoists vuoteen.
On kyllä isoja eroja autojen käytöksessä kun laittaa tuon Majavan 5030:n perään suurinpiirtein maksimikuormassa. Jos siis autoon sellaisen saa laittaa. On tullut vedettyä ja oltua kyydissä kun tuota meidän kärryä on vedetty. Pahin yhtälö on lyhyt akseliväli ja löysähkö alusta. Tuntee jo vänkärin miten kärry heiluttaa autoa ja jarruttaessa nostaa (?) keulaa autosta, kun meinaa tuijata.
Malleja ja merkkejä ei viitsi mainita ;)
-
700 ja 680
-
700 ja 680
Oudolta tuntuu jos järjestys on volovolo 940 ja tähtituote 250???
Rouvan kaks pätkällä tahtituotteella saa vetää otteen mukaan 730kg!
Voihan se tietenkin olla vetopainoissakin yksilöllistä, tai sitten ei???
Vai oisko peräti neuvottelukysymys?
-
Oudolta tuntuu jos järjestys on volovolo 940 ja tähtituote 250???
Rouvan kaks pätkällä tahtituotteella saa vetää otteen mukaan 730kg!
Voihan se tietenkin olla vetopainoissakin yksilöllistä, tai sitten ei???
Vai oisko peräti neuvottelukysymys?
Kyllä nimenomaan allekirjoituksen järjestyksessä (ja jarrulliset 1600 ja 1500). Mutta senverran tuoslla tähtiniekalla vetokokemusta että oikeestaan riittää jo, vaunua 5km ja kuomukärryä alle 100km..
-
750kg, ja jarrulista 1800kg.
-
No ei tää nyt sentään noin vanhaa mallia ole ;D Tuolta löytyy painoja http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm
Terve!
Toi taulukko ei vissinkä iha pir paikkatas, mun -96 Volvo 850 stw automatik ottes luke 600 kilo jarrutont ja jarrullist 1600.
Ei kuitenka tart ol peräkärrys ko parisata kilo heosempaska, ni sen huama kyl, et jarrutusmatka pitene, jolsei paina jarru huamattavast kovemppa ko normaaliste :)
Noitte jarrulliste kans ei ol ollu mittä onkelma toppamises... eikä etti päi menos! Thumb
-
750 kg. Mutta sillä ei oikeastaan ole merkitystä meillä, kun meillä kaikki kärryt on jarrullisia. Sellaista saa vetää 2500-kiloista.
-
Jarrutonta 750kg ja jarrullista 3500kg
-
Kaikkea sitä kysytäänkin ;)
Rekisteriotteen ilmoittaman kilomäärän mukaan on menty . . .
Notta kattokaa sieltä rekisteriotteesta, sinne tiedot Trafi on kirjanna . . .
-
Entäs a-autolla,jossa kokonaispaino 3500kg,paljonko vaunu perässä saa painaa ?
-
Kaikkea sitä kysytäänkin ;)
Rekisteriotteen ilmoittaman kilomäärän mukaan on menty . . .
Notta kattokaa sieltä rekisteriotteesta, sinne tiedot Trafi on kirjanna . . .
Eipä ole mainittu!!
-
Eipä ole mainittu!!
Niin, eihän Trafia silloin edellisvuosituhanne lla ollutkaan kun vermeemme liikenteeseen otettiin . . . ;););)
-
Eipä ole mainittu!!
Perho-ukon auto on tehtykkin kestämään :D toisin kuin tämän päivän autot kertakäyttöisiä :(. Vanhemmathan piti aikoinaan katsastaa erikseen koukulliseksi, jossa inssi jostain määräs painot jollain perusteella.
-
Entäs a-autolla,jossa kokonaispaino 3500kg,paljonko vaunu perässä saa painaa ?
Jos tarkoitat alkuperäistä otsikon mukaista kysymystä, niin enintään 750 kg... Voi olla vähemmänkin, vaikkapa 0 kg, jos valmistaja on sen sellaiseksi rajannut.
-
Jarruton koko höskä saa painaa 750 kiloa eli tuo miinus kärryn paino on kuorma. Joissain autoissa on toki tuohon rajoituksia jopa niin ettei niissä voi vetää mitää kärryä, mm pikkuautot ja useat hybridit. Jossain netissä on taulukko eri autojen vetopainoista jarrullisille ja katso siitä. Täällä ilmoitukset vie vain turhaa tilaa, omat tiedot irtoaa rekisteriotteesta.
-
Kaikkea sitä kysytäänkin ;)
Rekisteriotteen ilmoittaman kilomäärän mukaan on menty . . .
Notta kattokaa sieltä rekisteriotteesta, sinne tiedot Trafi on kirjanna . . .
Otteentiedot ovat yleensä lakien ja asetusten mukaisesti "paikattu", mutta eu-tyyppihyväksyntäaikakautena saattaa lipsahtaa konttorilla..
Suomen lainsäädäntö sanoo, että "M1 henkilöautolla jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on puolet jarrulliseksi sallitusta."
Eli jos, jarrusta saa kiskoa vähemmän kuin 1500kg, ei saa vetää 750kg tod.massa varustettua jarrutonta. Vaikka otteessa toisin lukisikin..
Sitten, jos hypätään pakuista raskaampii, eli N2 luokkaan, yleensä otteessa kait ei lue mitää vetomassoja.. Niillä ja N3:lla saa vetää sitten raskaampiakin jaruttomia..
-
Minä vaan sillä kysyin,kun lainasin kerran autoa,heillä oli iso kärry,kolme moottoripyörää päijänne ajoihin,varusteita aika rutkasti !
-
konttorilla tuli ihmeteltyä oman volvon (xc70) vetokykyä. jarruton 500kg ja jarrullinen 1800kg . joten enpä saisi vetää edes kuomullista kärryä >:D .
-
... joten enpä saisi vetää edes kuomullista kärryä >:D .
Mikset..? :o Kuomullinen jarruton telikärry painaa luokkaa 300-350 kg. Pari patjaa saisit vielä painoksikin laittaa. :laugh:
-
Toisella 720 ja 1500 kg ja toisella 665 ja 1300 kg..
Joku jo tosta taulokosta kommentoikin ettei se kyllä mitään tiedä...
-
Riittävästi :D Ja jarrullista ;)
-
Eikös tuossa kärryn vetämisessä tule eteen myös ajokortin luokka !
-
Jarrutonta 750 kg ja jarrulista tuplat tuon. Jotenkin voisi äkkipäätä kuvitella että auton paino ja teho olisi jossain tekemisissä jarruttoman vetomassan kanssa mutta ei ole suoraan verrannollinen.
Ajokortin painoluokissa huomioidaan sekä vetoauton että vedettävän omia ja yhteismassoja.
-
Mullakaan ei lue otteessa mittään mutta auto painaa liki 4 tonttua ja koukussa on ollut jos sun vaikka mitä eikä oo virkavalta/katsastus sanona mittään vaikka joskus ollaan aina tavattukin Thumb ja kortissa on noita aakkosia täysperävaunuun asti.
-
Jarrutonta 750 kg ja jarrulista tuplat tuon. Jotenkin voisi äkkipäätä kuvitella että auton paino ja teho olisi jossain tekemisissä jarruttoman vetomassan kanssa mutta ei ole suoraan verrannollinen.
Ajokortin painoluokissa huomioidaan sekä vetoauton että vedettävän omia ja yhteismassoja.
Tuossa serkkupoika ajoi BC kortin,mutta ei riitä yli 750kg vetämiseen,puuttuu E tunnus !
-
Tuossa serkkupoika ajoi BC kortin,mutta ei riitä yli 750kg vetämiseen,puuttuu E tunnus !
Se on just se ns. pikku e minkä sai silloin jokusia vuosia sit pelkällä muutoksella ja leimojen hinnalla aika moni kyllä vaihtoikin). Mut nykyään pitää käydä autokoulu tuohonkin >:D.
-
Tuossa serkkupoika ajoi BC kortin,mutta ei riitä yli 750kg vetämiseen,puuttuu E tunnus !
Se on just se ns. pikku e minkä sai silloin jokusia vuosia sit pelkällä muutoksella ja leimojen hinnalla aika moni kyllä vaihtoikin). Mut nykyään pitää käydä autokoulu tuohonkin >:D.
Tuo hinattavan yli 750 kg paino ei yksin vaikuta. Tässä lainaus Trafin sivuilta.
B-luokan ajokortti
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 kg.
BE-luokan ajokortti
1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.
HUOM:
•B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
•Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
•Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
-
Se on just se ns. pikku e minkä sai silloin jokusia vuosia sit pelkällä muutoksella ja leimojen hinnalla aika moni kyllä vaihtoikin). Mut nykyään pitää käydä autokoulu tuohonkin >:D.
BE:n sai "ostaa" aikoinaan, mutta B CE tai BE C1E C on aina pitänyt suorittaa.. 8) Eli tuo viittaaus BC ja max 750kg, koskee ajoneuvoyhditselmää, jossa vetoauto yli 3.5tn (C-korttivaatimus)
-
Tuo hinattavan yli 750 kg paino ei yksin vaikuta. Tässä lainaus Trafin sivuilta.
BE-luokan ajokortti
1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.
HUOM:
•B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
•Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
•Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
No,eipähän tuo minua hetkauta,on ABCE kortti,miilenkiinnosta vain kirjoiteelin !!
-
Se on just se ns. pikku e minkä sai silloin jokusia vuosia sit pelkällä muutoksella ja leimojen hinnalla aika moni kyllä vaihtoikin). Mut nykyään pitää käydä autokoulu tuohonkin >:D.
Ei tarvi pikku e mitään autokouluja. Ainoastaa ensin kirjalliset ja sen jälkeen inssiajon. Hinnaksi tulee noin 150€, nimimerkillä kaksi vuotta sitten kortin ajanut :)
C1E taitaa sitten jo vaatia ajotunteja?
-
Ei tarvi pikku e mitään autokouluja. Ainoastaa ensin kirjalliset ja sen jälkeen inssiajon. Hinnaksi tulee noin 150€, nimimerkillä kaksi vuotta sitten kortin ajanut :)
C1E taitaa sitten jo vaatia ajotunteja?
Näin menee BE kortin hankinta mutta olisiko noin 20 v sitten tuli joku lakimuutos (jos en ihan väärin muista) jolloin tuon E:n B:n perään sai vaan hakemalla ja maksamalla uuden kortin.
-
Taitaapi olla parempi kun pyydän anteeks kaikkea mitä kirjoitin kun tuiks meni nuo mitä muistelin korttiasioissa :'( :'( :'( :'(. (Onneks on noita aakkosia tullut aikanaan hommatua ni ei tartte itte päätään vaivata näitten kans....) kyllähän se nykyään taitaa olla parempi kun sanoo ET KATTOKAA NETISTÄ MITEN PITÄÄ OLLA NI EI TARTTE ARPOO.....
-
Otteentiedot ovat yleensä lakien ja asetusten mukaisesti "paikattu", mutta eu-tyyppihyväksyntäaikakautena saattaa lipsahtaa konttorilla..
Suomen lainsäädäntö sanoo, että "M1 henkilöautolla jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on puolet jarrulliseksi sallitusta."
Eli jos, jarrusta saa kiskoa vähemmän kuin 1500kg, ei saa vetää 750kg tod.massa varustettua jarrutonta. Vaikka otteessa toisin lukisikin..
Sitten, jos hypätään pakuista raskaampii, eli N2 luokkaan, yleensä otteessa kait ei lue mitää vetomassoja.. Niillä ja N3:lla saa vetää sitten raskaampiakin jaruttomia..
Eiköhän se yleisempi sääntö ole jarruttomalle puolet auton omapainosta, ellei valmistaja ole sitä alemmaksi säätänyt. Jarrullisilla taas vaikuttaa vain valmistajan rajoitukset/lupaukset.
Mun volvolla saa vetää "vain" 750 kiloista jarrutonta.
-
Mun tulevalle Toyotan hybridi farkku-Aurisille luvataan vaivaiset 345 kg jarrutonta mutta ei sillä lehtiroskia kummempaa kyllä tulla ajamaankaan ja jos tullaan ajamaan edes niitä niin yhden suuntaista matkaa ei kerry kuutta kilometriä enempää, mutta tulee siitä vetokoukusta oikeasti olemaan hyötyä....
nimittäin, tähän käyttöön se vetokoukku on tilattu. :D
(http://s22.postimg.org/69kinon0d/image.jpg) (http://postimg.org/image/69kinon0d/)
-
Eiköhän se yleisempi sääntö ole jarruttomalle puolet auton omapainosta, ellei valmistaja ole sitä alemmaksi säätänyt. Jarrullisilla taas vaikuttaa vain valmistajan rajoitukset/lupaukset.
Mun volvolla saa vetää "vain" 750 kiloista jarrutonta.
Tuo 750 kg on jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu paino mutta jotkut valmistajat ova tiputtaneet rajaa tuosta "puolet vetoauton painosta" alemmas.
-
Näin menee BE kortin hankinta mutta olisiko noin 20 v sitten tuli joku lakimuutos (jos en ihan väärin muista) jolloin tuon E:n B:n perään sai vaan hakemalla ja maksamalla uuden kortin.
Ei ihan 20v sitten, vaan vuonna 1997. Ja EU:n takia tuo.
-
No,eipähän tuo minua hetkauta,on ABCE kortti,miilenkiinnosta vain kirjoiteelin !!
Kyllä sullakin se pikku e on kun suurennuslasin kans kattoo tai tietokoneelta. Mullakin tuli näkyviin muutama vuosi sitten kun joudun pankin takia uusiin henkkarit ja laittaan muovisen kortin pahvisen tilalle. Paitsi EU:n myötä tuolla C:llä ei hirveästi käyttöä ja CE:llä viellä vähempi.
-
Kyllä sullakin se pikku e on kun suurennuslasin kans kattoo tai tietokoneelta. Mullakin tuli näkyviin muutama vuosi sitten kun joudun pankin takia uusiin henkkarit ja laittaan muovisen kortin pahvisen tilalle. Paitsi EU:n myötä tuolla C:llä ei hirveästi käyttöä ja CE:llä viellä vähempi.
Tarkistimpahan kortista,jouduin uusimaan kortin muutama vuosi sitten,aivoinfarktin vuoksi,nyt enää ABe !!
-
Tarkistimpahan kortista,jouduin uusimaan kortin muutama vuosi sitten,aivoinfarktin vuoksi,nyt enää ABe !!
Tuo kevyempi kortti on paljon parempi..
Sitten kun työelämä ei enää velvoita, niin itsekin muutan nykyisen ABECEDE kortin ABE kortiksi. Ei tarvitse sitten niin usein todistella ajokykyään. :D
-
Kyllä sullakin se pikku e on kun suurennuslasin kans kattoo tai tietokoneelta.
Joo noin se on, jos on rekkakortti niin nykyään on automaattisesti myös pikku-E mikäli kortti on ollut taskussa n. 15 vuotta, intistä tullessa mulla oli ABCE mutta kun tuli se luottokortin kokoinen ajokortti saataville niin hetihän se oli saatava, olikohan se vuonna -98, sen vaihdon myötä kortista tuli ABECE eli se pikku-E lisättiin silloin.
-
Joo noin se on, jos on rekkakortti niin nykyään on automaattisesti myös pikku-E mikäli kortti on ollut taskussa n. 15 vuotta, intistä tullessa mulla oli ABCE mutta kun tuli se luottokortin kokoinen ajokortti saataville niin hetihän se oli saatava, olikohan se vuonna -98, sen vaihdon myötä kortista tuli ABECE eli se pikku-E lisättiin silloin.
Itse ajoin kortin 1966!
-
Näin menee BE kortin hankinta mutta olisiko noin 20 v sitten tuli joku lakimuutos (jos en ihan väärin muista) jolloin tuon E:n B:n perään sai vaan hakemalla ja maksamalla uuden kortin.
En tarkkaa vuotta muista , -90 luvulla kuitenkin, ihan ajaa jouduin tuon -e:n.
-
En tarkkaa vuotta muista , -90 luvulla kuitenkin, ihan ajaa jouduin tuon -e:n.
Itse kanssa kuulun niihin jotka joutui ajamaan sen pikku e:n, heinäkuussa -90 ajokortista päätellen. Aika pian tuon jälkeen tuli se ylimenokausi jolloin sen sai pelkästään hakemalla. Lyhyen aikaa se kirjain jaettiin.
-
Zafiralla 1500kg jarrullista ja 750kg jarrutonta
-
Maksimit.
-
Minulta myös veivät kortista muut kirjaimet mutta pyynöstä jättivät pikku e:n.Sitten tulikin tulkinta ongelmia.Jarruton kärry 750kg ellei valmistaja ole määrännyt vähemmän.Mutta...ja rrullista kärryä max 3500kg.Sitten tuli neropatti joka väitti etten saa vetää 3500kg vetoautolla 3500kg painavaa työntöjarrulla varustettua kärryä kun kok massa nousee 7000kg. :o Minulla on pikku e joka oikeuttaa vetämään max 3500kg kärryä jos vetoauto on sille hyväksytty. :P Kaiken laista liirum laarumia.Sama kuin väittäisi ylikuorman muuttavan ajoneuvo luokan >:D Thumbd
-
Minulta myös veivät kortista muut kirjaimet mutta pyynöstä jättivät pikku e:n.Sitten tulikin tulkinta ongelmia.Jarruton kärry 750kg ellei valmistaja ole määrännyt vähemmän.Mutta...ja rrullista kärryä max 3500kg.Sitten tuli neropatti joka väitti etten saa vetää 3500kg vetoautolla 3500kg painavaa työntöjarrulla varustettua kärryä kun kok massa nousee 7000kg. :o Minulla on pikku e joka oikeuttaa vetämään max 3500kg kärryä jos vetoauto on sille hyväksytty. :P Kaiken laista liirum laarumia.Sama kuin väittäisi ylikuorman muuttavan ajoneuvo luokan >:D Thumbd
Veteen piirretty viiva,taas kerran ! Thumbd
-
Veteen piirretty viiva,taas kerran ! Thumbd
Ei siinä mitään veteen piirrettyä viivaa ole, eikä saakaan olla.
BE-luokan ajokortti
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.
-
Ei siinä mitään veteen piirrettyä viivaa ole, eikä saakaan olla.
BE-luokan ajokortti
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.
Vielä jäi epäselväksi,kun on abe kortti,auton kokonaispaino 3500kg,niin saako perään laittaa kärryn,ja miten painavan ?
-
Vielä jäi epäselväksi,kun on abe kortti,auton kokonaispaino 3500kg,niin saako perään laittaa kärryn,ja miten painavan ?
B-luokan kortin auto niin sellainen kuin rekisteriotteessa max paino. Mahtaa siinä olla myös kokoyhdistelmän kokonaispainokin määrätty (siis otteessa).
-
B-luokan kortin auto niin sellainen kuin rekisteriotteessa max paino. Mahtaa siinä olla myös kokoyhdistelmän kokonaispainokin määrätty (siis otteessa).
Vaan kun ei ole,kysyin katsastajalta,eivät osanneet sanoa !
-
Tuossa ote!
-
Ja tämän kyselyn taustalla on ajatus,mitä olen pitkään hautonut mielessä,saunan rakentaminen peräkärryyn,ja wokkelon perään !
-
Tuossa ote!
Onko nyt kyseessä niin "vanha" ajoneuvo, että koukku olisi pitänyt muutoskatsastaa otteeeseen???
Eikös nykyään se koukku ole tyypitetty otteeseen vaikkei sitä olisi edes asennettu???
Onko koukun tyyppikilvessä jotain painoja merkattuna?
Kuiteski kunhan sille koukulle ja sen asennukselle saa ne painot selville, pitäisi ne mun milestä katsastajan pystyä merkkaamaan otteeseen - niin se ainakin meni aikanaan kun näiden hommien kansssa oli enemmän tekemisissä (ennen vuotta -93).
Kun siihen otteeseen saa sen jarrullisen painon, saat ABE-kortilla pistää perään tasan sen painoisen perävaunun kuin auton vetokyky sallii - vaikka sen 3500kg kokonaispainon.
Hieman perusteluja:
Meillä oli aikanaan Mitsu Canter 3500kg kokonaispainolla. Siinä oli ensin kevyempi koukku (omatekoinen), jolle sallittiin 1600kg vetopaino. Kun kärry kasvoi 2,3m*8m lavaan ja 2500kg kokonaispainoon, tehtiin vahvempi koukku, joka katsastettiin isommalle vetopainolle. Tuonikäisissähän se jarrullisen vetopaino oli 2-vetoisessa aina maksimissaan auton omapaino. Hieman uudemmissa taas max 1,5*auton omapaino. Nelivetoisissa taas max. 2*auton omapaino tai 3500kg.
-
Tuo vetokoukku on itsetehty,paksut neliöputket pultattuna runkopalkkeihin,samasta putkesta poikkirauta,mihin on kiinnitetti vetokuula,ei ole mainintaa koukusta missään,mutta kestää,olen nostanut siitä koko auton perän ilmaan,ja siitä katsastus miehestä,kun kysyin,sanoi vaan,ei näitä nykyään tarvitse katsastaa !!
-
Tuo vetokoukku on itsetehty,paksut neliöputket pultattuna runkopalkkeihin,samasta putkesta poikkirauta,mihin on kiinnitetti vetokuula,ei ole mainintaa koukusta missään,mutta kestää,olen nostanut siitä koko auton perän ilmaan,ja siitä katsastus miehestä,kun kysyin,sanoi vaan,ei näitä nykyään tarvitse katsastaa !!
Eli tuo on juurikin sitä ikäluokkaa, joka olisi asennusvaiheessa pitänyt muutoskatsastaa otteeseen. Nykyiset koukut on tyypitettyjä, jolloin se paino löytyy tyyppikilvestä, jos ei oo otteessa. Saattaapi olla mahdotonta saada tuosta enää laillista koukkua.
-
Eli tuo on juurikin sitä ikäluokkaa, joka olisi asennusvaiheessa pitänyt muutoskatsastaa otteeseen. Nykyiset koukut on tyypitettyjä, jolloin se paino lmytyy tyyppikilvestä, jos ei oo otteessa. Saattaapi olla mahdotonta saada tuosta enää laillista koukkua.
Mikä on laiton? Kysyi juuri tutulta katsastusmieheltä,mitä saa vetää,"Paljonko luulet tuon vetävän,siitä vaan". Ota näistä sitten selvää,en kysy enää mistään !!!!
-
Jos ei sotketa jatkuvatoimisia jarrulaitteiden säädöksiä näihin työntöjarrullisten, kun niitä ei näillä M1 ja N1 ajoneuvoilla saa vetää.. Mutta en muista -90 luvulta (Eu-pykälien voimaantulon aikaa), että edes kuorma-autoon (N2 tai N3) saa työntöjarrullista perävaunu O2 kytkeä kokonaismassaltaan enempää kuin vetoauton kokonaismassan verran - poikkeuksena maastoajoneuvoluokk aan G rekisteröidyt. Näitä on hyvin vähän M1G, N1G . Joitain Mersuja ja Transporttereita tiedän, mutta oleellista rekisteriotemerkint ä. Silloin kytkentämässä voi olla enintään 1.5x vetoauton kokonaismassa, mutta enintään 3.5tn.
On 3 eri numerolähdettä;
1. auton valmistaja (tyyppikilpi),
2. koukun valmistaja (tyyppikilpi)
3. kansainv. sekä kansallinen lainsäädäntö ja säädökset
Pienimmän salliman luvun mukaan kytkentämassa menee :-X Se, että valmistaja ei ole rajoittanut suurintasallittua, eikat se tarkoita totaalisesti kiellettyä, jolloin pitäisi lukea 0 kg :D
Ei ihme, että Perho-ukko on saanu katsastajilta erilaisiä lausuntoja kun pykälät ovat ajansaatossa muuttuneet ja kumotut. Suurelta osin "sulkeutuneen" Suomen ajan lainsäädäntö on pikkuhiljaa purettu vaikka harmonisointi on aloitettu Eta-aikakaudella ennen EU-aikaa - 20 vuotta kulunut (ennen kuin vanhoista virkamiehistä päästy). Hankaluus on näissä "vanhan ajan" ajoneuvoissa, joissa osin pitää soveltaa sen rekisteröintiajanko hdan säädöksiä - yleensä vain lieventävissä asioissa..
-
Ja tämän kyselyn taustalla on ajatus,mitä olen pitkään hautonut mielessä,saunan rakentaminen peräkärryyn,ja wokkelon perään !
Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb
Ja kun teet vielä katosta sekä seinistä nostettavat niin soutuvenhokin kulkee hyvin sen saunan katolla. Itsellä katon/peräkärryn kannen tukipuiden päällä on kakkoskakkosen juoksut ja siihen väliin tulee veneen köli. Kiinnitys taas tapahtuu läpipulteilla kärryn alarungosta joista vanhat thulen kattotelineiden tangot ylös ja ne mutkalle taivutettuna läpipulteilla veneen hankaimiin. Hyvä ja vakaa kiinnitys soutuveneelle, istuu kuin tauti :D
-
Jos ei sotketa jatkuvatoimisia jarrulaitteiden säädöksiä näihin työntöjarrullisten, kun niitä ei näillä M1 ja N1 ajoneuvoilla saa vetää.. Mutta en muista -90 luvulta (Eu-pykälien voimaantulon aikaa), että edes kuorma-autoon (N2 tai N3) saa työntöjarrullista perävaunu O2 kytkeä kokonaismassaltaan enempää kuin vetoauton kokonaismassan verran - poikkeuksena maastoajoneuvoluokk aan G rekisteröidyt. Näitä on hyvin vähän M1G, N1G . Joitain Mersuja ja Transporttereita tiedän, mutta oleellista rekisteriotemerkint ä. Silloin kytkentämässä voi olla enintään 1.5x vetoauton kokonaismassa, mutta enintään 3.5tn.
On 3 eri numerolähdettä;
1. auton valmistaja (tyyppikilpi),
2. koukun valmistaja (tyyppikilpi)
3. kansainv. sekä kansallinen lainsäädäntö ja säädökset
Pienimmän salliman luvun mukaan kytkentämassa menee :-X Se, että valmistaja ei ole rajoittanut suurintasallittua, eikat se tarkoita totaalisesti kiellettyä, jolloin pitäisi lukea 0 kg :D
Ei ihme, että Perho-ukko on saanu katsastajilta erilaisiä lausuntoja kun pykälät ovat ajansaatossa muuttuneet ja kumotut. Suurelta osin "sulkeutuneen" Suomen ajan lainsäädäntö on pikkuhiljaa purettu vaikka harmonisointi on aloitettu Eta-aikakaudella ennen EU-aikaa - 20 vuotta kulunut (ennen kuin vanhoista virkamiehistä päästy). Hankaluus on näissä "vanhan ajan" ajoneuvoissa, joissa osin pitää soveltaa sen rekisteröintiajanko hdan säädöksiä - yleensä vain lieventävissä asioissa..
Minä taas muistan että 80-luvun lopulla kun noiden kanssa päivittäin "pelattiin", ratkaisevaa oli vain omapainot ja vetotapa. Nelivedolla aina max. 2*omapaino riippumatta auton koosta/mallista - jos valmistaja ei ollut rajoittanut, kuten esim.. Subaru Leonessa max 2000kg.
-
Vielä jäi epäselväksi,kun on abe kortti,auton kokonaispaino 3500kg,niin saako perään laittaa kärryn,ja miten painavan ?
Olisiko tuossa vastaus?
-
Vielä jäi epäselväksi,kun on abe kortti,auton kokonaispaino 3500kg,niin saako perään laittaa kärryn,ja miten painavan ?
http://www.karavaanariwiki.org/index.php?title=Pikku_e
-
http://www.karavaanariwiki.org/index.php?title=Pikku_e
Yksin kertasta Thumb Itsellä onneksi ABECEDE :D Ei tule heti vastaan toi kortti/kirjain homma ;)
-
Yksin kertasta Thumb Itsellä onneksi ABECEDE :D Ei tule heti vastaan toi kortti/kirjain homma ;)
Elikkä alan rakentamaan sitä saunaa,ja paneliseinillä,jarrullinen alusta !
-
Elikkä alan rakentamaan sitä saunaa,ja paneliseinillä,jarrullinen alusta !
Thumb :D
-
Thumb Onnea katsastajan kanssa.Toisaalta jos teet saunan lavalle ja pysyt kaksiakselisella kärryllä alle 2000kg kuormassa ei varmaankaan tule isoja ongelmia maantiellä. ;D :D
-
Elikkä alan rakentamaan sitä saunaa,ja paneliseinillä,jarrullinen alusta !
ja jarrullisena katsastus joka toinen kalenteri vuosi. Tuo otteen kuva oli sivu 1/2 oisko painot ollu sivulla 2/2 lisäkentässä?
-
ja jarrullisena katsastus joka toinen kalenteri vuosi. Tuo otteen kuva oli sivu 1/2 oisko painot ollu sivulla 2/2 lisäkentässä?
Eipä ole !
-
Eipä ole !
Kyllä pistit visaisen kysymyksen, mutta lohtuna on ettei katsastus inssikään osaa antaa vastausta ammattimiehenä.
-
Tuossa ote!
Sen verran on vanha ote, jotta käy nyt
ensin konttorilla näyttämässä.
Kun kerran koukukin jo on, niin siitäkin
merkinnän laittaavat otteeseen.
-
Kyllä pistit visaisen kysymyksen, mutta lohtuna on ettei katsastus inssikään osaa antaa vastausta ammattimiehenä.
Nämä vanhat autot kuulemma on nykyisten säännöksien ulkopuolella,ei ole ohjeita !!!!
-
Sen verran on vanha ote, jotta käy nyt
ensin konttorilla näyttämässä.
Kun kerran koukukin jo on, niin siitäkin
merkinnän laittaavat otteeseen.
Kun se on ollut parikymmentä vuotta,empä kanna huolta,olkoon noin !!
-
Nämä vanhat autot kuulemma on nykyisten säännöksien ulkopuolella,ei ole ohjeita !!!!
Eikä enään sellaista henkilöä kuka osaisi sanoa vastauksen. Työkaveri aikoinaan vei auton merkkihuoltoon että säädetään kaasutin/seossuhde (ruuvisäätöinen). Huoltomies hääri vähän aikaa auton ympärillä ja sitten terävänä sanoi ettei tästä voi säätää kun tässä ei ole sitä pistoketta. ::) ::)
-
Mitenhän poliisi tienpäällä suhtautuu noihin omavalmistekoukkuih in tänä päivänä jos koko koukkua ei ole otteessa? (vetomassoja)
-
Mitenhän poliisi tienpäällä suhtautuu noihin omavalmistekoukkuih in tänä päivänä jos koko koukkua ei ole otteessa? (vetomassoja)
Poliisit on vielä tyhmempiä,kuin katsastusmiehet,ja korostan vielä,tuon lujempaa koukun rakennetta ei löydy !!
-
Tuossa naapurissa on katsastusmies,kysyin asiaa taas,sanoi asian olevan niin,että se koukku on laitettu runkoon kiinteästi,eli se kuuluu auton rakenteeseen,eli ei ole lisävaruste !! On kuulemma asennettu silloin,kun tuo koppa on rakennettu,sisältyy kokonaispainoon !!
-
Poliisit on vielä tyhmempiä,kuin katsastusmiehet,
Thumb :D
-
Omasta puolestani tämän keskustelun voi lopettaa,on muutenkin mennyt ohi aiheen,sovitaanko niin?
-
Kun lainaan pojalta peräkärryä. Mätän tavaraa niin paljon kun sopii, tai kun renkaat alkaa menemään läkälleen. Oiskohan painoa sitten 900-1100kg. Sen verran "saan" vetää autollani jarrutonta kärryä. :D
-
Kun vetopainoja ei ole rekisteriotteessa olen ajatellut että jarrutonta kärryä vedettäessä paino on alle 750 kg ja jarrullista vetäessä 1809 kiloa. ( 3500kg - auton kokonaispaino )
Voin olla väärässäkin mutta eipä ole poliisit pysäytelleet tai katsastusmiehet kyselleet itsetehdyn vetokoukun tyyppitodistuksia.
Koukku asennettu ja katsastettu 70 luvulla.
-
Kun lainaan pojalta peräkärryä. Mätän tavaraa niin paljon kun sopii, tai kun renkaat alkaa menemään läkälleen. Oiskohan painoa sitten 900-1100kg. Sen verran "saan" vetää autollani jarrutonta kärryä. :D
Jaa millä luvalla? Toi kuulunee jo sarjaan "Muijan luvalla". :D
-
Jaa millä luvalla? Toi kuulunee jo sarjaan "Muijan luvalla". :D
Enpä ossoo keltään lähteä lupia pyytelemään. Tärkeintä on että tavarat siirtyy paikasta A, paikkaan, B, yksi pointti olisi hyvä vielä että täyttyisi, vaunu ehjänä. ;D
-
Hyundai Terracanilla jarrutonta 700kg ja jarrullista 2800kg
-
Kertokaa nyt, että mistä johtuu toi jarruttoman pieni luku, vaikka jarrullisella saa vetää älyttömiä painoja. Minulla jarrullinen 1500 kg ja jarruton 720 kg. En ymmärrä. :-X
-
Nuo on menneet älyttömiksi ja nykyään aika harvassa autossa 750 rajana jarruttomassa. Aikoinaan minulla oli Oldsin farkussa (Custom Cruiser -82) oli otteessa 2000 kg sekä jarruttomalle, että jarrulliselle.
-
Niin paljon,kun rahapussi kestää,aika lookista :D
-
Niin paljon,kun rahapussi kestää,aika lookista :D
Kysymys on nyt jarruttomasta peräkärrystä.
Älä sotke rahapussiasi tähän aiheeseen. Thumbd
-
Kertokaa nyt, että mistä johtuu toi jarruttoman pieni luku, vaikka jarrullisella saa vetää älyttömiä painoja. Minulla jarrullinen 1500 kg ja jarruton 720 kg. En ymmärrä. :-X
Syynä lienee fysikanlait . . .
Hidastuvuus ym:t seikat . . .
-
Eiköhän se pieni jarruton massa liity vain auton omiin jarruihin. Valmista ei varmaan halua että auton omia jarruja kuormitetaan ylimääräisesti ja toisaalta varmaan tätä nyky päivän varmuuden maksimointia, kaikessa pelataan enemmän kuin varman päälle.