Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seppo2007 - 5.04.2013 kello on 12:06
-
ford-rimor kata3 vm 2010 ajoneuvoon olisi invertterin asennuksen vuoksi tarkoitus asenntaa toinen hupiakku,nykyinen on 115ah exide marine&multifit.kysymys kuuluu.-kytketäänkö lisäakku suoraan rinnalle paksuilla kaapeleilla?vai kytketäänkö rinnalle diodin kautta,jolloin invertteri(1800w) käyttää vain lisäakkua?Miten mahdollinen aurinkokenno jossa 2 akun automatiikka kytketään?tapauksessa A voidaan ilmeisesti ladata auton ajoakkua ja rinnankytkettyjä hupiakkuja?entäpä jälkimmäisessä kytkennässä;tarvitsevatko molemmat hupiakut oman haaransa aurinkojärjestelmäs tä jolloin ajo akku jää ilman latausta?
terv seppo 0500 489917
PS lisä akuksi suunniteltu samanlaista exideä kuin olemassa oleva hupiakky
-
ford-rimor kata3 vm 2010 ajoneuvoon olisi invertterin asennuksen vuoksi tarkoitus asenntaa toinen hupiakku,nykyinen on 115ah exide marine&multifit.kysymys kuuluu.-kytketäänkö lisäakku suoraan rinnalle paksuilla kaapeleilla?vai kytketäänkö rinnalle diodin kautta,jolloin invertteri(1800w) käyttää vain lisäakkua?
Jos haluat että alkuperäisen kautta riittää aina sähvöä valaistukseen, telkkarille, ym. niin miksi laittaa sinne edes sitä diodia? Lisäakku on kuitenkin aina huonommassa hapessa. Laita sinne erutusrele http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=15488 niin akut pysyy erillään mutta lataantuvat järjestyksessä pääakku-lisäakku. Sillä kennon säätimellä voit sitten, ilmeisesti, ladata joko pääakun kautta tai molempia yhtaikaa.
-
Lataukseen ei mitään lisädiodia.
Kaikkien akkujen lataus pitäisi minun mielestäni alkaa heti, jos lataustehoa on tarjolla. Latausvirta lyhyttä, muutaman minuutin pituista alkusykäystä lukuunottamatta on kuitenkin hyvin pientä, muutama Ampeeri. Ei noi MATTI 6A. laturin mittari siellä tapissa kauaa ole. Siinähän ne 2-3 A virtaa osoittaa.
Sama virta menee akkuun latausjännitteen ollessa 14,4V, on laturi sitten 6A tai 160 A. Jos latausvirta on aurinkokennosta jotain hyvin pientä, puolen ampeerin luokkaa tai jotain. Niin sitten vain yhteen akkuun.
-
Sama virta menee akkuun latausjännitteen ollessa 14,4V, on laturi sitten 6A tai 160 A. Jos latausvirta on aurinkokennosta jotain hyvin pientä, puolen ampeerin luokkaa tai jotain. Niin sitten vain yhteen akkuun.
Tossä jännitevaiheessa sinne akkuun ei paljon enää virtaa menekkään, ehkä Ampeerin verran. Eli teksti ei anna oikeaa kuvaa lataustehoista.
-
En neuvo ketään akkujen kytkennästä,mutta itselläni on 4 110AH akkua pultattuna rinnan paksulla kaapelilla,aurinkokennot ja auton laturi hoitakoot hommansa,hyvin ovat hoitaneet .
-
Henkselmiehet sanoo, että kun useapi akku kytketään rinnan. + ja - otetaan ulos ulommaisista akuista. Niin, minulla ei ole olkaimia. ;)
-
....jolloin ajo akku jää ilman latausta?
Liikenteessä olevan auton ajoakku ei tarvitse lisälatausta (kesäaikaan)
Normaalikäytössä hupiakut jytäkästi yhteen ja aurinkokenno lataamaan hupiakku ykköstä
Jos invertteriä (1800W) käytetään paljon ("turhuuksiin"), voisi käyttää em.erotusrelettä ja aurinkokenno lataamaan ykköstä tai molempia hupiakkuja. Näin varmistetaan ykkösakun varaustaso tärkeisiin kohteisiin.
-
johtopäätös:hupiakku 1 ja 2 kytketään rinnan riittävällä kaapelilla-->invertteri hupiakku 2:een-->aurinkosysteemin +-napa hupiakku 1.n plussaan ja aurinkosysteemin miinusnapa hupiakku 2:en miinuksen,jolloin akkukauppiaan mielestä molemmat akut saavat osansa latauksesta,onko näin?ja jos aurinko järjestelmässä on kahden akun mahdollisuus voidaan myös ajoakkua ladata.Mikä olisi tarvittava teho aurinkokennolle,hupiakut 2x115ah ajoakku 95ah.Korjatkaa jos meni pieleen,mutta perustelkaa huomionne tai muutosehdotuksenne
kiitos
-
Jos ne akut kytketään rinnan tarpeeksi paksuilla kaapeleilla,ei ole mitään merkitystä,mihin se lataus tulee,samoin kuorma,jännite häviöt on akkujen välillä olemattomat,oikeastaan ei ensinkään.
-
Minun maalaisjärjelläni akut kytkettynä rinnan on yhtä kuin yksi iso akku.
Eikös silloin ole ihan sama mistä kohtaa sen virran syöttää ja kuluttaa plus ja miinuspuolella. Vaikka ottais välikaapelin välistä.
Sarjaan kytketyt on kai sitten ihan eri juttu.
-
Minun maalaisjärjelläni akut kytkettynä rinnan on yhtä kuin yksi iso akku.
Eikös silloin ole ihan sama mistä kohtaa sen virran syöttää ja kuluttaa plus ja miinuspuolella. Vaikka ottais välikaapelin välistä.
Sarjaan kytketyt on kai sitten ihan eri juttu.
Olet oikeassa .
-
Minun maalaisjärjelläni akut kytkettynä rinnan on yhtä kuin yksi iso akku.
Eikös silloin ole ihan sama mistä kohtaa sen virran syöttää ja kuluttaa plus ja miinuspuolella. Vaikka ottais välikaapelin välistä.
Sarjaan kytketyt on kai sitten ihan eri juttu.
Näin on. Thumb
-
Henkselmiesten kytkentä. :D
-
Henkselmiesten kytkentä. :D
Nyt kyllä "höpöttäjä" tekee yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen,ei nolla tarvitse olla eri kohdassa.
-
Nyt kyllä "höpöttäjä" tekee yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen,ei nolla tarvitse olla eri kohdassa.
Tarpeesta en tiedä, mutta noin meillä on Burstnerin akut kytketty, siis "höpöttäjän" lailla, jo tehtaalla ::)
-
Lopetan keskustelun aiheesta.
-
Nyt kyllä "höpöttäjä" tekee yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen,ei nolla tarvitse olla eri kohdassa.
Hupiakkukäytössä virrat on pieniä, en myöskään pidä merkityksellisenä, toisin on starttiakkukäytössä, siinä tuolla kytkennässä on jotakin merkitystä.
Jos työkoneessa starttivirta on esim 1000A eli 500 A / akku. Niin puolen metrin matkalla jännitehäviötä 16 neliön kaapelissa tulee 0,3 V ( jos oikein laskin) , niin akkujen tasaisen kuormittumisen vuoksi tuolla on merkitystä.
Toisaalta, mikä estää kytkemällä parhaalla mahdollisella tavalla. ;)
-
Lopetan keskustelun aiheesta.
Syytä en tiedä miksi ne on noin kytketty, ainakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Miksi ne akut tarvitsisi kytkeä eri tavoin?
-
Hupiakkukäytössä virrat on pieniä, en myöskään pidä merkityksellisenä, toisin on starttiakkukäytössä, siinä tuolla kytkennässä on jotakin merkitystä.
Jos työkoneessa starttivirta on esim 1000A eli 500 A / akku. Niin puolen metrin matkalla jännitehäviötä 16 neliön kaapelissa tulee 0,3 V ( jos oikein laskin) , niin akkujen tasaisen kuormittumisen vuoksi tuolla on merkitystä.
Toisaalta, mikä estää kytkemällä parhaalla mahdollisella tavalla. ;)
Miten ne hupiakut siis pitää kytkeä, jotta parhaimmalla tavalla olisivat?
-
Minun maalaisjärjelläni akut kytkettynä rinnan on yhtä kuin yksi iso akku.
Eikös silloin ole ihan sama mistä kohtaa sen virran syöttää ja kuluttaa plus ja miinuspuolella. Vaikka ottais välikaapelin välistä.
Sarjaan kytketyt on kai sitten ihan eri juttu.
Thumb Thumb Thumb Thumb
-
Nyt kyllä "höpöttäjä" tekee yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen,ei nolla tarvitse olla eri kohdassa.
En minä ole oivaltanut tätä kytkentää, varsinkaan testannut sitä. Joku (henkselmies) on sen tehnyt. :D
-
johtopäätös:hupiakku 1 ja 2 kytketään rinnan riittävällä kaapelilla-->invertteri hupiakku 2:een
Ihan sama kumpaan kytket, jos ne on kiinteästi rinnan.
-->aurinkosysteemin +-napa hupiakku 1.n plussaan ja aurinkosysteemin miinusnapa hupiakku 2:en miinuksen,jolloin akkukauppiaan mielestä molemmat akut saavat osansa latauksesta,onko näin?
Edelleen ihan sama.
ja jos aurinko järjestelmässä on kahden akun mahdollisuus voidaan myös ajoakkua ladata
Ja jos kulkimen laturissa on aurinkosisäänmeno, molemmat akut todennäköisesti lataantuvat. (tuon tiedän varmasti vasta kesällä)
Mikä olisi tarvittava teho aurinkokennolle,hupiakut 2x115ah ajoakku 95ah
Riippuu käytöstä. Mitä enempi saat katolle kennoja, sen parempi. Ja voihan sitä vähän laskeskella, mitä käyttää: Telkkaria 3h, radio 6h, 5 ruuan lämmitystä mikrolla, 5min kerta/ 1000W....
-
Henkselmiesten kytkentä. :D
(http://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=7060.0;attach=6194;image)
Enempää lämmittämättä aihetta - kyseinen kytkentä on suotavaa rinnankytkennässä, mikäli akkujen väliset kaapelit ovat pitkät, ts. akut metrien päässä toisistaan. Vastaavanlailla (yhteis)kuormakin pitäisi kytkeä.
Tuolla varmistetaan kaapelien "symmetrisyys" - eli rinnakytkettyjen virtapiirien resistanssit samat. :-X
-
Perho-ukkohan sen jo sanoikin, että kun akkujen väliset kaapelit on riittavän paksut niin ei ole hupiakku käytössä väliä mistä kohtaa kaapelia sen virran ottaa. Älkää saivarrelko joka asiassa, asiasta tietämättömät menevät ihan sekaisin.
-
.. Älkää saivarrelko joka asiassa, asiasta tietämättömät menevät ihan sekaisin.
Nii, idealismi ja realismi - kaksi eri sfääriä :laugh:
-
Jatkoa seuraa,löysin netistä kuvan mukaisen automaattikytkimen tolppasähkön ja invertterin kaveriksi,kysymys kuuluu:pitäisikö asunto-osan laturi sekä jääkaappi kytkeä suoraan tolppasähköön ennen boxia ettei tapahdu kummia?
(http://s21.postimg.org/his72ajir/taikalaatikko.jpg) (http://postimage.org/)
-
Meilläpäin tupataan sanomaan et Ohmi kertoo kiämi.... ni pimmeenä koko liäni...
ja sama Suomeksi Ohmi kertaa käämi...niin pimeänä koko lääni...
;D
-
Jatkoa seuraa,löysin netistä kuvan mukaisen automaattikytkimen tolppasähkön ja invertterin kaveriksi,kysymys kuuluu:pitäisikö asunto-osan laturi sekä jääkaappi kytkeä suoraan tolppasähköön ennen boxia ettei tapahdu kummia?
(http://s21.postimg.org/his72ajir/taikalaatikko.jpg) (http://postimage.org/)
Ei suurene....
-
(http://s4.postimg.org/bcsqbtqax/taikalaatikko.jpg) (http://postimg.org/image/bcsqbtqax/)
-
(http://s15.postimg.org/ruftdt2x3/taikalaatikko.jpg) (http://postimg.org/image/ruftdt2x3/)
-
http://www.fraron.de/en/wechselrichterzubeh-r/netzumschaltung-12a-fuer-spannungswandler/a-291597/
kokeillaanpa linkkiä
-
(http://s15.postimg.org/ruftdt2x3/taikalaatikko.jpg) (http://postimg.org/image/ruftdt2x3/)
Viimonen kyllä suureni, vaan ei siitä saa mitään selvää! ;D
-
kokeile linkkiä edellisessä viestissäni,pitäisi toimia(tai sitten ei)
-
juu toiha o iha toimiva peli.. Mutta jääkaappi lämmitys ja laturi on syytä kytkeä suoraan maasähkön puolelle ja loput pistorasiat sitt ton härvelin jälkeen ni ei turhaan syö akkuja hetkess tyhjäksi..
-
kokeile linkkiä edellisessä viestissäni,pitäisi toimia(tai sitten ei)
Tässä..
(http://www.fraron.de/images/produkte/i29/291597-ATS12-1000-3.jpg)(http://www.fraron.de/images/produkte/i29/291597-ATS12-1000-2.jpg)
Edit: jos noita kahta kuvaa (kaavio ja foto) vertaa, niin kytkentöjen järjestys eri .. Pikkaisen kyllä arveluttaa polttaa piirilevyn tinauksia liki 2.8kW (12A@230VAC) tehoilla - näyttää nuo kupariliuskat hentoisilta, kuten nuo 1.0mm2 "nyöritkin" :-X
-
No jopas oli selvä kuva!
-
Jatkoa seuraa,löysin netistä kuvan mukaisen automaattikytkimen tolppasähkön ja invertterin kaveriksi,kysymys kuuluu:pitäisikö asunto-osan laturi sekä jääkaappi kytkeä suoraan tolppasähköön ennen boxia ettei tapahdu kummia?
(http://s21.postimg.org/his72ajir/taikalaatikko.jpg) (http://postimage.org/)
Jos tarkoituksena on se että silloin kun tolppasähkön pistoke irroitetaan, kytkeytyy invertterin lähtö pistorasioihin niin tähän käy 20e maksava välirele. Ja sanoisin että helpoimmalla pääsee jos laturi ja jääkaapin 220V kytketään vaihtoreleen tolppasähkötulopuol elle niin silloin ei invertteri yritä näitä laitteita käyttää etes vahingossa.
Ja kytkennät saa suorittaa molemmissa tapauksissa vain valtuutettu sähköasentaja.
Tuossa sähkönumero releelle http://sahkonumerot.fi/3583173
-
Jos tarkoituksena on se että silloin kun tolppasähkön pistoke irroitetaan, kytkeytyy invertterin lähtö pistorasioihin niin tähän käy 20e maksava välirele.
Jokuhan tänne syksyllä (?) laittoi kuvankin, miten oli tehnyt.
-
Tästä ketjusta löytyy juttua aiheesta
http://karavaanari.org/index.php/topic,4613.msg106463.html#msg106463
ja korjaus että välirele maksoikin 40e...ei 20e...sori.
-
Lisäakun kytkentä lienee kutakuinkin selvä, mutta mites tuo sijoitus? Onko kukaan asentanut lisäakkua vm 2009-> Ducaton kuskin penkin alle? Millaisia kiinnitysvirityksiä olette käyttäneet?
-
Lisäakun kytkentä lienee kutakuinkin selvä, mutta mites tuo sijoitus? Onko kukaan asentanut lisäakkua vm 2009-> Ducaton kuskin penkin alle? Millaisia kiinnitysvirityksiä olette käyttäneet?
Mikä kuljin on kysymuksessä Edellisessä kulkimessani hupiakku oli apukuskin penkin alla ja siellä oli tilaa toiselle akulle (100 Ah). Sinne laitoin ja suurin työ oli irroittaa penkki ja laittaa se takaisin.
-
Apukuskin penkin alla ei ole tilaa kuin yhdelle akulle, siellä on iso sulakerasia. Sijoitan kuitenkin lisäakun helpompaan paikkaan, istuinryhmän penkin alle, siellä on runsaasti tilaa.
-
Miten olette hoitaneet lisäakkujen tuuletuksen asuinosan ulkopuolelle?
-
Miten olette hoitaneet lisäakkujen tuuletuksen asuinosan ulkopuolelle?
silloin kun on kyseessä sulettu akku siitä ei tartte välittää, mutt suuressa osassa perinteisii akkui on paikka tuuletus putkelle ja porakoneenavustaman a pohjasta läpi pihalle.. Johonni vehkeeseen tullu tehtyy tiivis akkukotelo mikä tuulettuu pihalle..Näin meillä..
-
Suljetun akun määritelmä tuntuu olevan aika laaja. Jotkut valmistajat puhuvat minimoidusta kaasun ulospääsemisestä jne. Joissain vapaa-ajan akuissa on kaasunpoistonipat, toisissa ei ole.
-
Miten tunnettu on se, että muoviputki työnnetään pulloon jossa on vettä ? Ei tarvitse porata reikää.
esim. muovinen buranapurkki käy tähän tarkoitukseen.
-
Miten tunnettu on se, että muoviputki työnnetään pulloon jossa on vettä ? Ei tarvitse porata reikää.
esim. muovinen buranapurkki käy tähän tarkoitukseen.
?? ??
-
Siis jos käytössäsi on esm. Vapaa-ajan akku jossa muoviletku kaasujen tuulettamiseksi ulos.
En viitsi selittää enempää....
-
Siis jos käytössäsi on esm. Vapaa-ajan akku jossa muoviletku kaasujen tuulettamiseksi ulos.
En viitsi selittää enempää....
Mitä kaasujen vesisuodatus tekee itse kaasulle. Jos tuollaisen ohjeen antaa mielestäni perustelu sen toimivuudelle pitäisi kertoa
-
Mitä kaasujen vesisuodatus tekee itse kaasulle. Jos tuollaisen ohjeen antaa mielestäni perustelu sen toimivuudelle pitäisi kertoa
Ei se vesi mitään suodata ja kun akku jäähtyy, se voi jopa imeä vedet sisäänsä.
-
Ei se vesi mitään suodata ja kun akku jäähtyy, se voi jopa imeä vedet sisäänsä.
Tuo mielikuva minullakin on ja siksi selitys olisi paikallaan.
-
Latauksessa vapautuva kaasu lienee käytännössä kokonaan vetyä ja ilmeisesti väitteessä oletetaan vedyn ja veden reagoivan suotuisasti keskenään.
-
Tällaisen ohjeen oli akkukauppias antanut, ja kysymys se vaan oli :)
Ei siis kovin tunnettu !
-
Tuo sivusto:
https://www.webelements.com/hydrogen/chemistry.html
väittää, että vety ei reagoi veden kanssa.