Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: JJJ - 3.04.2013 kello on 22:58
-
Näillä näkymin pitäisi huristella Moskovaan autolla toukokuussa. Kyseinen suunta on outo minulle ja jos täällä on väkeä jolla on siitä kokemusta niin antaa tulla tarinaa.
Ilmeisesti joudun jonkun lisävakuutuksen hankkimaan siihen suuntaan ajaessa? kansainvälinen ajokortti?
Pitäisi olla perjantaina 17.5 alkuillasta perillä joten osaako kukaan kokemuksesta sanoa paljon vie ajoaikaa. Varsinainen määränpää on 60-70 km moskovan pohjoispuolella. Kokonaismatka googlen mukaan vantaalta laskettuna 1064 km.
Moskovan alueella ei varmasti kannata ruuha-aikaan edes ajella joten yritän suunnitella reittiä siten että pystyisi kiertämään pahimmat paikat. Navigointina onneksi noksuun saa ladattua etukäteen karttoja. Tiedä sitten paljon niihin voi siellä luottaa...
-
Venäläiset käyttää kameraa kojelaudalla aina ajon aikana. Sitä uskaltaisi suositella.
-
Navigointina onneksi noksuun saa ladattua etukäteen karttoja. Tiedä sitten paljon niihin voi siellä luottaa...
Osta siihen ulkoinen bt-gps , pääset ilman datankäyttöä täysin , deletoi paikannusasetuksist a muut kuin bluetooth pois.
-
Osta siihen ulkoinen bt-gps , pääset ilman datankäyttöä täysin , deletoi paikannusasetuksist a muut kuin bluetooth pois.
Miksi ostaa ulkoinen bt-gps? Voihan Nokian sisäistäkin hyvin käyttää ilman datan lataamista. Ainakin Lumia 920:n gps lisäksi käyttä jenkkien satelliittien lisäksi venäläisiä, joten luulisi tuolla idässä pelaavan hyvin.
-
Venäläiset käyttää kameraa kojelaudalla aina ajon aikana. Sitä uskaltaisi suositella.
Se kamera kojelaudalla on välttämätön rakkaan itänaapurin parissa. Miten muuten todistat, että toveri tuli ihan oikeasti kolmion takaa eteen. ::)
Jännää seikkailumatkaa vain. Tule sitten ehjänä takaisin lomailemaan kotosuomeen. ;)
-
Ja taajamissa kannattaa pitää ajon aikana ovet lukossa,että ei itänaapurin poika hyppää liikennevaloissa kyytiin ja peileihin kannattaa tuijottaa entistä enemmän :D Vuoden rekkaa ajaneena moskovaan..
-
Täällä asuvana (Pietari) ja paljon matkaavana ja omalla autolla liikkuvana pari vinkkiä, joista osa jo tullut
1. Tie Pietari ei ole aivan loistokunnossa talven jäljiltä. Varo isoja reikiä
2. Rekkaliikenne välillä STP-Mow on erittäin vilkasta, jopa ruuhkaista
3. Matka-aika Pietarista Mowin kehälle noin 10-12 tuntia
4. Moskovassa aina ruuhka-aika. Pahin alkaen 7.00 ja hieman hellittää 21.00
5. Kehätie yleensä aivan tukossa.
6. Tuulilasikamera aivan ehdoton hankinta
7. Liikenteen seassa "kamikaze" autoilijoita. Aina vastaantulevan rekan takana joku kyttää ohitusta. Ole tarkkana, ne vaan tulee ja jyrää. Seuraa takaa tulevaa liikennettä.
8. Kolarin sattuessa autot jäävät paikoilleen odottamaan vakuutustarkastajaa, joten ruuhkia saadaan syntymään lisää
9. Suomalainen ajokortti kelpaa, mutta suosittelen kansainvälistä. Tiukan paikan tullen sen voi jättää vaikka millareille
10. GreenCardin saat omasta vakuutusyhtiöstä
11. Ehkä kannattaa hankkia Autoliiton/SFC:n autopalvelusopimus. Nykyään voimassa myös venäjällä
-
Miksi ostaa ulkoinen bt-gps? Voihan Nokian sisäistäkin hyvin käyttää ilman datan lataamista. Ainakin Lumia 920:n gps lisäksi käyttä jenkkien satelliittien lisäksi venäläisiä, joten luulisi tuolla idässä pelaavan hyvin.
Varmuuven vuoksi. Lisäksi tuo bt-gps on imukupilla tuulilasissa paremmin satelliittien saatavissa kuin luuri kojelaudassa. Ainakin alkoovikulkimissa.
Tuo datan hinta venäjällä panee pyörryttämään rikkaammatkin kulkijat ;D
-
Miten lie tuo läntinen hapatus, gps, toiminee Moskovassa. Satelliittien signaali tullee sinne hyvin viistossa ja voi olla, että kaupunkitaajamassa jää talojen katveeseen??
Eli Glonas-laite hankintaa?
-
Ja nopeusrajotuksia kannattaa noudattaa ja tyhmiä ohituksia vaikka mikä matelee edessä ;)
-
Ja nopeusrajotuksia kannattaa noudattaa ja tyhmiä ohituksia vaikka mikä matelee edessä ;)
Joo, ja jos miliisi haluaa sakottaa, niin se sitten sakottaa. Se on toisarvoista oletko tehnyt rikkomuksen, vai et. ...Vaikka voissa pais... :(
-
Miten lie tuo läntinen hapatus, gps, toiminee Moskovassa. Satelliittien signaali tullee sinne hyvin viistossa ja voi olla, että kaupunkitaajamassa jää talojen
Nyt en ymmärrä...? Satelliittejahan on ympäri palloa ja Moskova jossain etelässä. ::)
-
Nyt en ymmärrä...? Satelliittejahan on ympäri palloa ja Moskova jossain etelässä. ::)
Ei se mitään, en minäkään aina ymmärrä kaikkea ...
En tunne henk kohtaisesti kyseistä asiaa, kysymykseni perustuu Idässä käyneiden toteamuksiin.
-
Ei se mitään, en minäkään aina ymmärrä kaikkea ...
En tunne henk kohtaisesti kyseistä asiaa, kysymykseni perustuu Idässä käyneiden toteamuksiin.
Jaa. :D Voihan olla, että sillä suunnalla on katvetta. Vieläkin. Etäisyyden ei kuitenkaan pitäisi olla ongelma, kun täälläkin, jossa signaali tulee oikeesti matalalta, neljälläkin satelliitilla tarkkuus on metrien luokkaa. Puhelimellakin.
-
vielä yksi tärkeä asia; ÄLÄ YLITÄ VALKOISTA YHTENÄISTÄ KESKIVIIVAA.. Millarit kyttää tällaisissa paikoissa ja riikkeestä lähtee heti kortti 3-6 kk.
Ja siitä ei selviä puhumalla eikä rahalla. Tätä ssäntöä noudattaa veli venäläinenkin melko hyvin. Mutta ainahan kahjoja riittää
-
Kiitokset vinkeistä. Itse asiassa paikka on nimeltään Dmitrov ja sijaitsee moskovasta pohjoiseen noin 60 km http://maps.google.fi/maps?q=Ven%C3%A4j%C3%A4,+Moskovskaja,+Dmitrov&hl=fi&ie=UTF8&sll=60.288609,24.675858&sspn=2.123851,5.883179&oq=dmit&hnear=Dmitrov,+Dmitrovsky+District,+Moskovskaja,+Ven%C3%A4j%C3%A4&t=m&z=12 (http://maps.google.fi/maps?q=Ven%C3%A4j%C3%A4,+Moskovskaja,+Dmitrov&hl=fi&ie=UTF8&sll=60.288609,24.675858&sspn=2.123851,5.883179&oq=dmit&hnear=Dmitrov,+Dmitrovsky+District,+Moskovskaja,+Ven%C3%A4j%C3%A4&t=m&z=12) ja ilmeisesti sinne pääsee ajamaan ilman pakollista Moskovaan sukeltamista Klin kyläpahasen kautta kääntymällä A108 tielle.
Vakuutuksiin sain Fennialta venäjän turvan jonka pitäisi kattaa kaikki, tosin omavastuu nelinkertaistuu 200---> 800 egee mutta siedettävä kuitenkin kun jostakin luin että kaskovakuutuksen omavastuu olisi varkaustapauksissa ollut 40 % !
Kansainvälinen ajokortti on sen 36 € joten jos siitä vaan hyötyä on niin ilman muuta sen hankin. Samalla reissullahan se menee viisumihakemuksen kanssa.
Ajattelin, että jos 16 pvä ehtoolla tai sitten mahdollisimman aikaisin 17 pvä aamulla lähtisi ajamaan niin selviäisi vähemmillä ruuhkilla. Kyseisessä paikassa pitäisi olla 17.5 alkuillasta joten tunteja pitää ajomatkaan varata reippaasti ?
Gepsistä sen verran että 920:een noksuun saan tosiaan ladattua ne etukäteen ja sitä kautta pidettyä netin pois päältä kokonaan. Paperikartan ostan varmaan jostakin kaveriksi niin matkanteko on kaikkein helpointa kun ymmärtää missä on milloinkin menossa.
-
Jos ajat Vaalimaan kautta niin iltaisin Suomen rajan ylitykseen saa varata tunnin,Venäjän tulli yleensä on puolta nopeampi. Yleensä puolenpäivän jälkeen alkaa Suomen tulli muodostaa jonoa. Paluuta ei kannata ajoittaa lauantai aamupäiväksi,silloin suomen tulli on tukossa venäläisistä.
Rajan ylitykseen kannattaa varata aikaa koska Venäjällä se voi kestää,esim. Rajalle tulee joku iso kiho käymään niin raja suljetaan siksi aikaa,tietokoneet on jumissa ym..olen joskus ollut jonossa lähes 8 tuntia. Nopeimmillaan Rajanylitys vie 15 minuuttia,
-
Jos ajat Vaalimaan kautta niin iltaisin Suomen rajan ylitykseen saa varata tunnin,Venäjän tulli yleensä on puolta nopeampi. Yleensä puolenpäivän jälkeen alkaa Suomen tulli muodostaa jonoa. Paluuta ei kannata ajoittaa lauantai aamupäiväksi,silloin suomen tulli on tukossa venäläisistä.
Rajan ylitykseen kannattaa varata aikaa koska Venäjällä se voi kestää,esim. Rajalle tulee joku iso kiho käymään niin raja suljetaan siksi aikaa,tietokoneet on jumissa ym..olen joskus ollut jonossa lähes 8 tuntia. Nopeimmillaan Rajanylitys vie 15 minuuttia,
Liekkö se raja auki ympäri vuorokauden. Jos ei, niin sitten ajoissa puomille. Saattaa käydä että suomipassilla ei pääse sinä iltana ollenkaan. ::)
-
Onhan Vaalimaa auki koko vuorokauden,aamuyöstä siellä ei ole kuin meitä suomalaisia tankkaajia. Vaalimaalle on tulossa ajanvaraus pakolliseksi,mutta taitaa muistini mukaan kokeilu alkaa vasta kesällä. Ilman netissä tehtyä ajanvarausta ei pääse Suomen tullitarkastukseen.
-
Ok. Sitä että ylittäisinkö rajan to iltana vai pe aamuna en ole vielä päättänyt mutta autostahan pitää venäjän puolen tullissa tehdä joku tulliselvitys? ei kai se kovin monimutkainen voi olla? muutenhan kai riittää että passit ja viisumit kunnossa sekä greencard vakuutuksien osalta?
-
Tulliselvitys kahtena kappaleena,auton osaltahan siinä tarvitsee täyttää rekisterino,merkki,vm,runkonumero sekä moottorin tilavuus. Sekä hirveesti rasteja kohtiinn njet Netistä löytyy täytettävä kaavake. Passintarkastukssa täytyy vielä täyttää joku maahantulo ilmoitus jota ei voi tehdä netissä. Mulla on sellainen käsitys että jos on Venäjällä enempi kuin 3 päivää niin siihen pitää hakea jostain leima en tiedä saako sen esim.hotellista jos sellaisessa yötä. Kyllä sekin tieto netistä venäjän maahantulo sivuilta löytyy. Jos tullikaavakkeen vasta rajalta otat niin on se todella vaikea täyttää jos ei osaa venäjää,ei ole vuosiin eng.kielisiä näkynyt
Jäi tuo paluun papereista mainitsematta että silloin ei tarvitse kuin menessä saadut paperit olla mukana. Uusia ei tarvitse täyttää. Ja jos autosi varastetaan olet ku###sa.
-
Se rekisteröinti täytyi ennen tehdä jos maassa oli yli kolme arki päivää. Nyt muistaakseni seitsemän päivää. Siihen tulee matkareitti karkeasti. Matkan tarkoitus (turisti). Ja monta muuta tyhjän päiväistä tietoa. Se ei sitten ole tyhjän päiväistä jos sen toisen kappaleen kadottaa, tai siinä ei ole oikeanlaista leimaa kun palaa takaisin. ::)
-
Vuosi sitten selvitin mitä omalla autolla ajaminen mustalle merelle vaatii. Minulle kerrottiin, että reittisuunnitelma ja yöpaikat piti olla tiedossa ja vahvistetut, kilometrejäkin olisi pitänyt ajaa reippaasti päivittäin, olisiko ollu vaatimuksena 500km päivämatkat.
-
Huomenna viisumihakemus sisään ja käyn nyt sitten Autoliittoon tiputtamassa hakemuksen kansainväliselle ajokortillekin kun noita passikuvia tuli sen verran ylimääräisiä...
Tuo tullausilmoitus omalla autolla rajan yli mentäessä on aikava sekavan näköinen.... Hyvin on suomennettu:
http://eng.customs.ru/images/stories/site_content/files/finnish.pdf (http://eng.customs.ru/images/stories/site_content/files/finnish.pdf)
Sama englanniksi:
http://eng.customs.ru/images/stories/site_content/files/english.pdf (http://eng.customs.ru/images/stories/site_content/files/english.pdf)
Osaako joku tuollaisen täyttääkin :D
EDIT: Arskalle. Kuin niin kusessa jos auto varastetaan. Ilmoitus asiasta miliisille ja eiköhän sieltä jonkinlaiset lippuset ja lappuset asiasta saa ?
-
EDIT: Arskalle. Kuin niin kusessa jos auto varastetaan. Ilmoitus asiasta miliisille ja eiköhän sieltä jonkinlaiset lippuset ja lappuset asiasta saa ?
Ei se siellä taida mennä niin kuin Strömssöössä.
-
Ei se siellä taida mennä niin kuin Strömssöössä.
Ei varmaan, mutta on sitä selvitty tässäkin kylässä autolla ilman turhia navigaattoreita ja mikä tuli jälkikäteen suurimpana yllätyksenä niin ilman minkäänlaisia vakuutuksia :o
http://goo.gl/maps/vspcK (http://goo.gl/maps/vspcK)
-
Kaavake on helppo täyttää,koska sivuja 3 ja 4 ei tarvitse mun mielestä täyttää ,koskaan en tuollaisia ole ennen nähnyt. Maahantulo kohtaan raksi,sen jälkeen tulee toi sukunimi etunimi toinen nimi,suomi suomi,passin numero,suomi,venäjä
Kohtaan 3.3 kyllä muihin ei jos nuo rahamäärät ja kilot jää alle mainituista
Auron rekno,merkki,vuosimalli ja runkonumero
Moottorintilavuus,muitakohtia autosta ei tarvita
Väliaikainen maahantuonti kohtaan ruksi
Ja sitten taas ei kohtiin ruksit
Päiväys ja allekirjoitus
Se on siinä.
Niin siitä lirissä olosta sen verran täällä on uutisoitu,kun auto on varastettu ja vaikka kaikki ilmoitukset on tehty niin Venäjänvaltiolta on tullut karhukirjeita maksamattomista tulleista koska olet kadottanut auton venäjällä. Naapurilta varastettiin rekka Pietarissa niin sille tuli kymmenientuhansien lasku siitä autosta. Lopetti kokonaan liikennöinnn Venäjälle vaikka ennen ajoi pelkkää venäjän liikennettä
-
Perillä ollaan. Muutama havainto matkasta.... Liikennettä paljon mutta ajokulttuuri ei olenkaan niin huono kun etukäteen ajattelin. Kanssakulkijat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kohteliaita. Kohtelevat meitä paljon paremmin kuin me heitä suomessa (ihan hävettää). Teiden kunto ajoittain todella huono. Mielettömiä reikiä keskellä tietä tadaisin väliajoin. Rajalla pari kertaa pari kertaa pompottivat tätä uunoa mutta kyllä sieltäkin läpi pääsi. Oikeastaan suurimmat ongelmat olivat suomen tullissa kun en tiennyt että minusta on joku shengenalueen haku päällä mutta sekin selvisi tunnin odottelun jälkeen. On tää muailma kummallinen?
Niin ja keskinopeus jäi todella alhaiseksi, n. 50 km/h ja tikkurila-moskova 19 h taukoineen! Siinä mielessä tää on kumma maa ettei tiekarttaa saa mistään ostettua. Ainoastaan moskovan keskustan kartan ja olen dimitrovissa eikä mitään karttaa ja mitään ei löydä kun ei nokian karttoihin saa naputeltua oikeilla kirjaimilla osoitteita. Onneksi ihmiset ovat ystävällisiä ja vaikka yhteistä kieltä ei ole niin kädet pelaa ja tarvittaessa kynä ja paperi auttaa..
-
Kanssakulkijat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kohteliaita. Kohtelevat meitä paljon paremmin kuin me heitä suomessa (ihan hävettää).
Kuinka me suomalaiset sitten kohtelemme heitä liikenteessä ?
En minä ainakaan voi sanoa heitä kohdelleen yhtään sen kummemmin kuin muitakaan tielläliikkujia, liikennesääntöjen mukaan tuolla liikenteessä kuitenkin ollaan, ehkä kuitenkin risteysalueella huomatessani venäläisautoilijan lienee ihan paikallaan katsoa tarkemmin mitä hänellä on mielessä, samoin teen myös jos näen lähempänä 80 vuotta olevan suomalaisautoilijan ....Maantiellähän heitä ei edes kerkiä huomatakkaan kuin hetken ajan ja ovat jo ohittaneet.
-
..
Siinä mielessä tää on kumma maa ettei tiekarttaa saa mistään ostettua. Ainoastaan moskovan keskustan kartan ja olen dimitrovissa eikä mitään karttaa ja mitään ei löydä kun ei nokian karttoihin saa naputeltua oikeilla kirjaimilla osoitteita. Onneksi ihmiset ovat ystävällisiä ja vaikka yhteistä kieltä ei ole niin kädet pelaa ja tarvittaessa kynä ja paperi auttaa..
Sitten tuossa mielessä mikään ei ole siellä muuttunut; N-liiton aikana ei kansalaisille myyty (pelkäsvät sisäistä invaasiota), Perestroika ja IVY-aika ei tuonut muutosta.. rajojen avauduttua luovutetun Karjalan alueella mentiin 1941 kartoilla. Kyllä oli paruskipoika kiinnostunut ja valmis ostamaan käsistä - vaan milläs sitä sitten olisi ite suunnistettu :D.. No, jos Suuren-Venäjän aikakaudella vakoiluvehkeillä tehdyt kuukkelikartat ovat ainoita - vai oisko ip-blokattu venätän osoitteet..
-
Siinä mielessä tää on kumma maa ettei tiekarttaa saa mistään ostettua. Ainoastaan moskovan keskustan kartan ja olen dimitrovissa eikä mitään karttaa ja mitään ei löydä kun ei nokian karttoihin saa naputeltua oikeilla kirjaimilla osoitteita. Onneksi ihmiset ovat ystävällisiä ja vaikka yhteistä kieltä ei ole niin kädet pelaa ja tarvittaessa kynä ja paperi auttaa..
Tienvarsi huoltoasemilta löydät karttoja, muutaman euron kappale ja laatu hyvä. Stalinin kielisiä ovat. ;)
Thumb Turvallista matk... seikkailua sinne. Thumb
-
Minulla on entisen Neuvostoliiton tiekarttakirja, jossa on myös suurimpien kaupunkien kartat. Ostin Riikasta parikymmentä vuotta sitten. Saattaa olla, että ei enää pidä täysin paikkaansa, mutta on ainakin minulle riittänyt.
-
Juu ei saa karttoja mistään. Monta huoltoasemaa koluttu eikä löydy. Täällä dmitrovissa shellillä oli moskovan kaupunkikarttoja mutta tästä kylästä ei löydy minkäänlaista karttaa edes hotellista. Onneksi tuo nokian karttasofta toimii hyvin.
Kaikki on mennyt ihan hyvin vaikka ajoittain hieman orpo olo on kun ei mistään mitään ymmärrä. Varsinainen palvekulttuuri loistaa poissaolollaan hotellissa ja ravintoloissa. Tuolla kisatapahtumassa jota varsinaisesti ollaan katsomassa pelaa kyllä kaikki paitsi ettei alueelta meinaa pois päästä, edes taksilla.
-
Juu ei saa karttoja mistään. Monta huoltoasemaa koluttu eikä löydy. Täällä dmitrovissa shellillä oli moskovan kaupunkikarttoja mutta tästä kylästä ei löydy minkäänlaista karttaa edes hotellista. Onneksi tuo nokian karttasofta toimii hyvin.
Kaikki on mennyt ihan hyvin vaikka ajoittain hieman orpo olo on kun ei mistään mitään ymmärrä. Varsinainen palvekulttuuri loistaa poissaolollaan hotellissa ja ravintoloissa. Tuolla kisatapahtumassa jota varsinaisesti ollaan katsomassa pelaa kyllä kaikki paitsi ettei alueelta meinaa pois päästä, edes taksilla.
Ompa ihme ettei karttoja löydy. Viimme kesänä kun oltiin venäjällä kuskilla oli myös navikaattori mukana, se ainakin toimi hienosti. :)
-
Eikös kartat Venäjällä ole sotilasmateriaalia?? Ei niitä voi antaa kenelle tahansa, voivat vielä matkata Suom.. siis viholliselle.
:D :D :D
-
Reissu tehty. Ihan hyvä maku jäi. Parjattu liikennekin ihan siedettävää. Muutamia todellisia valopäitä tuli tavattua mutta niistäkin selvittiin ihan ihmettelyllä. Reilut 2300 km tuli kokonaisuudessaan ja vakavia kolareita nähtiin kolme. Kaikissa mukana raskas ajoneuvo. Ensimmäisessä oli rekka ajanut tien viereen pysäköityä toista samanlaista peräön ilmeisesti jarruttamatta koska perään ajaneen hytti oli kadonnut kokonaan.
Toisessa tapauksessa lautatavaralastissa ollut rekka suistui ojaan ja kaatui kyljelleen. Kolmannessa tapauksessa fiiatti sai virvoitusjuomakuorm assa olevan rekan takaluukkuunsa ollessaan kääntymässä vasemmalle. Rekka sai hieman väistettyä ja kaatui kyljelleen.
Tiet tapahtumapaikoissa poskettoman huonossa kunnossa ja ainakin 2.tapauksessa tien kunnolla vahinkoon suuri merkitys. Näytti nimittäin ajoittain aika työläältä ison auton ajaminen, ja erityisesti ajolinjojen pitäminen omalka kaistalla.
Vaunun kanssa ei tulisi mieleenkään tuonne lähteä. Tupa-autolla ehkä jos kaikki tavarat on teipattu jeesusteipillä kiinni moneen kertaan.
Muutamia havaintoja lisää...
Seuraavan kerran tulen pitämään huolta että vsihdan rajalla ruplia riittävästi. Ainoastaan perjantaina onnistuin nostamaan rahaa automaatista. Lauantaista lähtien ei saanut mistään käteistä. Aiheutti harmaita hiuksia koska visakaan ei toiminut läheskään aina ja joutuipa kerran kaupassa raahaamaan ostokset takaisin hyllyynkin.
Kieliongelmien takia googlen kääntäjä pelasti monta tilannetta mm. ravintolassa jossa kukaan ei puhunut sanaakaan englantia (yllätys, yllätys). Puhelimeen vaan näpytteli "pihviä, ja perunaa" niin heti onnistui. Itseasiassa keskusteltiin naureskellen em.apuvälineen kanssa tarjoilijan kanssa enemmänkin ja saatiin jälkiruoaksi juuri se haluamamme omenapiirakka jäätelöllä. Alkoi nimittäin jo umpimähkää tilaaminen jurppia. Jäi yhden kerran sen takia ruokakin syömättä, ei kertakaikkiaan tippunut vaikka olen kaikkea muuta kuin ronkeli.
Niin ja sitten auto aiheutti paluumatkalla miettimistä. Minulla on tuo korkiton järjestelmä joka vaatii juuri oikeanlaisen pistoolin tankkaukseen ja millään kynäviritelmillä ei onnistu tankkaus. En tuotakaan tietysti ajatellut kun tankkasin mennessä pietarin uudelka lukoilin asemalla tiinun täyteen hurjalla 0,79 € litrahinnalla. Tankki huristeltiin melko tyhjäksi ajatellen tankata kotimatkalle lähtiessä. No, eihän tuolla toisessa päässä mitään uusia huoltoasemia ollur vaan vanhoja mörskiä ja yllättäen tankkaus ei onnistunutkaan. Monessa paikassa ravattiin ja loppupelissä tuli jo valon palaessa uusi shellin asema jossa tankkaus onnistui. Yhdellä asemalla tankkaaja ilmoitti että mulla muka pitäisi olla sovitekappale joka kytketään heidän p-pistoolin päähän....
Mielenkiintoinen reissu kokonaisuudessaan ja syksyllä varmasti takaisin. Hieno oli tapahtuma moscow unlim. 500+ ja kaiken lisäksi tuli törmättyä viipurin kupeessa gumball 3000 ajajiin.
-
Jos ja kun venäjälle pitää mennä. Silloin venäläinen auto, karjalan kielinen kuski tulkiksi ja ei kun menoksi. Kaupungit voi kiertää kaukaa. Teltta ja makuupussi mukaan. Thumb
-
Suattaa sitä lentääkin Moskovaan ja antaa isäntäin huolehtia muodollisuuksista ja tulkkauksesta. Silti on liikenneruuhkat ihan samat. Reilu kuukausi takaperin kävin asian kokemassa, jo vain meni pari tuntia uudemmalta kentältä Punaisen Torin laidalle, suunnilleen 1230-1430. Takaisin oli nopeampaa, kun ajettiin ruuhkaa vastaan aamupäivällä.
Jo vain oli komia kaupunki, mutta infrastruktuurissa kehittämistä. Ei niillä ole rahoja sellaiseen, ne menee valtaapitävien ulkomaan tileille.
-
Suattaa sitä lentääkin Moskovaan ja antaa isäntäin huolehtia muodollisuuksista ja tulkkauksesta.
Herraskainen tapa matkustaa :D Oli tuo lentäminen meilläkin alussa vaihtoehto mutta se kaatui jo siihen mahdottomuuteen että tapahtumapaikka oli keskellä ei mitään jollakin sotilasalueella. Kuljetuksen järjestäminen yleensäkin hotellille, puhumattakaan tapahtumapaikalle olisi ollut hermoja raastava koitos. Hotellilta meni puolisen tuntia ajaa tapahtumaan. Taksilla sinne pääsi mutta vain yhteen suuntaan ja harjoituspäivänä. Normaaliautoilla ei sunnuntaina päässyt lähellekään vaan varsinaiselta parkkipaikalta oli sitten bussikuljetus tapahtuma-alueelle. Olisi ziljoona mielenkiintoista kuvaa, videota tapahtumasta sekä liikenteestä (autokamerassa ja tabletissa) mutta kun on toivoton rojekti lähteä niitä latamaan millekään palvelimelle ja pitäisi jaksaa käsitellä fideot niin että tekisi yhden lyhemmän jossa jonkinlainen kooste reissusta.
-
Herraskainen tapa matkustaa :D
Tavallaan, tavallaan ei. Työmatka, ja perin epäherrasmiesmäinen sisällöltään, mutta kokemuksena mieltä avartava.
Moskova oli jotain muuta kuin mielikuvat voitonpäivänparaati sta ja Breznevistä korokkeella. Loistoa ja rappiota rinnakkain, enemmän näkyi tsaarin aika kuin neuvostotasavalta.
-
Ihan mielenkiintoista luettavaa ilman kuviakin. Itseäni kun hiukan erilainen matkustaminen kiinnostaa niin alkoi kaasujalkaa vipattamaan.
-
Et Alan käynyt eletronikka torilla ;) Ois saanut halpaa ja hyvää tavaraa,aikonaan,kun sinne ajoin rekkaa,niin kaverit osti telkkareita ja muita vehkeitä :D
-
Suattaa sitä lentääkin Moskovaan ja antaa isäntäin huolehtia muodollisuuksista ja tulkkauksesta. Silti on liikenneruuhkat ihan samat. Reilu kuukausi takaperin kävin asian kokemassa, jo vain meni pari tuntia uudemmalta kentältä Punaisen Torin laidalle, suunnilleen 1230-1430. Takaisin oli nopeampaa, kun ajettiin ruuhkaa vastaan aamupäivällä.
Jo vain oli komia kaupunki, mutta infrastruktuurissa kehittämistä. Ei niillä ole rahoja sellaiseen, ne menee valtaapitävien ulkomaan tileille.
Ei ole lentokenttää niissä kylissä, missä meikäläinen mummojen savusaunoissa hikoilee. ;D
-
Ei ole lentokenttää niissä kylissä, missä meikäläinen mummojen savusaunoissa hikoilee. ;D
Sitä varten on keksitty helikopterit!! :D
-
Ihan tarkkaan en vissiin lukenut kun en tajunnut et olitko matkailuautolla liikenteessä vai henkilöautolla? Toisaalla kirjoittelinkin tuota halua vaunu perässä mennä Venäjänmaalle mutta ne tiet pikkusen niinkuin mietityttää ja se et en ole vielä näillä reissuillani tavannut sen parempaa yleis aluetta vaunuille tahi autoille, saati tavannut ees karavaanareita koko maassa, paikallisia tahi ulkomaalaisia. Maastureilla on tullut kierreltyä jokseenkin paljon Karjalaa ja ei ole ollut leiripaikoista pulaa :P ja nykyään tuolla portterilla Pietaria niin hotellit on tuttuja ja kun tää vaunu innostus iski niin voishan tuota vaikka kerran kokeilla niinkin Venäjälle. Rekkaparkit niin nykyiset ja vanhat on tuttuja Moskovaan asti joten voishan niissäkin viettää yönsä kyllä mutta Karjalan alue.... tarttee lisätutkimuksia ja porukka kasaan ja menoks Thumb
-
Olin siellä henkilöautolla. Karavaanareita oli Pietarin jälkeen todella harvassa. Vaunun kanssa ei tulisi mieleenkään sinne lähteä. Tieverkoston kunto pääväylilläkin (lukuunottamatta kaupunkien kehäteitä) todella huono ja ajonopeudet jäisi niin matataliksi että tulisi varmasti aiheuttamaan ongelmia paikallisten kamaz-kuskien puskiessa väkisin ohi.
Matkailuautolla (hyväkuntoisella) voisi reissua siellä tehdäkin. Leirintäalueista ei kyllä mitään havaintoa ja tuskinpa niitä siellä kovin tiheään onkaan mutta rekkojen parkkipaikat ja huoltoasemien pihat mahdollisesti ajavat asian kohtuullisesti.
Jos vaan aikaa ja hermoa riittää niin suosittelen siellä reissaamista. Heikkohermoisen puolison ja pienten lapsien kanssa lähtemistä suosittelen miettimään kahteen kertaan.
Viimeistään ensi keväänä olisi taas tarkoitus sinne lähteä. Vaunun mukaanottamista en taida edes harkita.
-
Olin siellä henkilöautolla. Karavaanareita oli Pietarin jälkeen todella harvassa. Vaunun kanssa ei tulisi mieleenkään sinne lähteä. Tieverkoston kunto pääväylilläkin (lukuunottamatta kaupunkien kehäteitä) todella huono ja ajonopeudet jäisi niin matataliksi että tulisi varmasti aiheuttamaan ongelmia paikallisten kamaz-kuskien puskiessa väkisin ohi.
Matkailuautolla (hyväkuntoisella) voisi reissua siellä tehdäkin. Leirintäalueista ei kyllä mitään havaintoa ja tuskinpa niitä siellä kovin tiheään onkaan mutta rekkojen parkkipaikat ja huoltoasemien pihat mahdollisesti ajavat asian kohtuullisesti.
Jos vaan aikaa ja hermoa riittää niin suosittelen siellä reissaamista. Heikkohermoisen puolison ja pienten lapsien kanssa lähtemistä suosittelen miettimään kahteen kertaan.
Viimeistään ensi keväänä olisi taas tarkoitus sinne lähteä. Vaunun mukaanottamista en taida edes harkita.
Noniin näin se menee noi tiet mutta JOS ei poikkea M10 tiestä niin kyllä siellä pärjää mutta miksi ajaa pääväylää vaunu perässä? Leirintäalueita voisin väittää ETTEI niitä edes ole ja tiedustelen vähän tuttavilta tuota mahdollisuutta ajaa Venäjänpuolta alaspäin vaunun kanssa jos Suomen puolta ajais ylöspäin... Viipurista Käkisalmeen oli..... tietä joo-o mutta on sinnekkin nyt vedetty uutta pintaa ja se kestää sen vuodenverran :o Semmonen himo olis kuitenkin et toispuolt ylös ja toistpuolt alas ensi kesänä siis. JA samaan hengenvetoon et jos on teliakselista vaunua tiedossa jonka joutuu purkamaan sisältä niin kiitos vinkkejä vaan jos ei nykyset kaupat onnaa Thumb
-
En kyllä raaskisi lähteä edes m10-tietä rytyyttämään omalla vaunulla. Minun oli oikeastaan vaikea käsittää kuinka huonossa kunnossa voi olla valtatie kahden suurkaupungin välillä. Päätieltä poiketessa voikin sitten löytyä sellaisia ylläreitä että matkanteko loppuu siihen paikkaan jos tarkkaavaisuus vähänkin herpaantuu.
Karjalan teiden kunnosta ei ole mitään käsitystä. Tuskinpa niistäkään nauttimaan pääsee.
Itse kun asiaa ajattelen niin nautinto on reissusta kaukana jos ei normaalipuitteiden mukaan pääse etenemään vaan joutuu kohtuuttomasti kuluttamaan tarkkaavaisuutta pelkästään tien kunnon seuraamiseen. 100 kilsaa voi jaksaa mutta paljon ennen moskovaa alkaisi jo vituttaa.
-
No ei se nyt NIIN huonossa kunnossa ole M10 tie mutta Karjalassa sit joutuu ajelemaan hiljaa ja jos itte ajelin lehtijousisella Patrolilla Karjalassa ilman suurempia vitutuksia niin miks ei järjellä vaununkera! Viimekesänä oli yhdessä reissussa vaunu lavetinpäällä koko viikon ja kuljettaja rekalla Venäläinen niin oli se pöytä sisällä kyllä vaihtanut paikkaa ;D mutta oli kyyti kovaakin. No onneks tässä on aikaa miettiä ja tutkia ja ei sitä vaunuakaan ole vielä joten liikun sit tuolla käyttiksellä sielläpäin. Olisko se sitä EXtreemiä :D
-
Rekkaparkit niin nykyiset ja vanhat on tuttuja Moskovaan asti joten voishan niissäkin viettää yönsä kyllä mutta Karjalan alue.... tarttee lisätutkimuksia ja porukka kasaan ja menoks Thumb
Olisi kyllä hienoa peesata jossain ryhmässä, jossa on jo kokemusta.
En mää kyllä ihan noin huonoille teille lähtis...
http://www.youtube.com/watch?v=4zv2SBQifrc&feature=player_detailpage
-
http://www.voppari.com/ tämän kerhon Leo Talypin on kierrättänyt ainakin kaksi ryhmää vuosien saatossa jossainpäin Karjalaa, tiedä sitten tekevätkö uuusia reissuja enää.
-
http://www.voppari.com/ tämän kerhon Leo Talypin on kierrättänyt ainakin kaksi ryhmää vuosien saatossa jossainpäin Karjalaa, tiedä sitten tekevätkö uuusia reissuja enää.
Noita sivuja kannattais päivittää ainakin tolta Venäjän osalta melkosesti.
Olisi kyllä hienoa peesata jossain ryhmässä, jossa on jo kokemusta.
En mää kyllä ihan noin huonoille teille lähtis...
No mikäs jottei viritellä ideaa onhan mulla tossa omassa nykyautossakin täys survival setti mukana jossei tässä nyt vaunua perään saa enskesään mennessä.
Tuollaisille teille en oo menny edes maastoautollani ja ei nyt tuu mieleen et Karjalan alueella moiseen edes törmää, en siis ole itte törmänny mut kait tuolla ylempänä on mahdollista ja kaakana idässä myös.
-
No ei se nyt NIIN huonossa kunnossa ole M10 tie mutta Karjalassa sit joutuu ajelemaan hiljaa ja jos itte ajelin lehtijousisella Patrolilla Karjalassa ilman suurempia vitutuksia niin miks ei järjellä vaununkera! Viimekesänä oli yhdessä reissussa vaunu lavetinpäällä koko viikon ja kuljettaja rekalla Venäläinen niin oli se pöytä sisällä kyllä vaihtanut paikkaa ;D mutta oli kyyti kovaakin. No onneks tässä on aikaa miettiä ja tutkia ja ei sitä vaunuakaan ole vielä joten liikun sit tuolla käyttiksellä sielläpäin. Olisko se sitä EXtreemiä :D
Toi on kovaa touhua Aakun linkittämässä youtubesetissä, mutta asiaan.
Kyllä tie on mielestäni pitkiltä osuuksilta mielestäni niin huonossa kunnossa etten vaunuani sinne veisi. Jos kerran jo h-autossakin paukkuu ajottain montut siihen tahtiin että pelkää jonkin hajonneen niin mitä tuollainen 13" kottikärryn renkailla oleva vaunu niistä tykkää. extremeä ja seikkailunhalua saa reissulta varmasti mutta minä itse ajelen ennemmin pelkällä autolla ja nukun halvoissa hotelleissa.
Olen reissun video ja kuvasaldoa siirtänyt jo tietokoneelle jos vaikka saisi editoitua hieman lyhyemmäksi niin jopa niistä näkee että aikamoista rytyyttämistä on pitkät matkat. Nykyisellä maastoautolla varmaan menee hieman tasaisemmin kuin ex. Mondeolla.
-
Tuollaisille teille en oo menny edes maastoautollani ja ei nyt tuu mieleen et Karjalan alueella moiseen edes törmää, en siis ole itte törmänny mut kait tuolla ylempänä on mahdollista ja kaakana idässä myös.
Pari tapausta huonoista Karjalan teistä.
90-luvun alussa reissasin työn takia n. kerran kuussa Karjalassa. Sitten kun alkoivat uusia Värtsilän ja Sortavalan välistä tietä, niin siellä oli syksyllä niin huonoja paikkoja, että neliveto VW Syncro jäi kiinni. Se johtui siitä, että jäi pohjasta kiinni kun pyörät eivät tavanneet enää kovaa pohjaa
Toinen huono pätkä oli, kun oli tietyömaa, muistaakseni Sortavalasta etelään. Kas kun panivat tien poikki, mutta eivät tehneet kiertotietä,kuten Suomessa tehdään. Vaan kukin sai ajella metsiä pitkin, mistä parhaiten pääsivät. Tulihan sinne ura, mistä mekin pääsimme. Mutta jonkun verran arvelutti, miten käy. Mutta silloinen LT VW tuli kuin tulikin läpi mongertaen ja mutkitellen. Tiukkaa teki.
Viimeinen reissu oli Kostamuksen kautta Jyskyjärvelle. Menomatka piti tehdä paikallisen pikkubussin perässä. Taisi kestää jotain 6-7tuntia. Paluumatkalla piti kiirettä, kun osan porukkaa piti ehtiä lentokoneeseen Kajaaniin.Nyt se sama matka menikin n. kolmessa tunnissa. Mutta kyllä maasturi saikin kyytiä. Sillä matkalla taisi varapyörän teline hieman löystyä, vaikka ei vielä tippunut.
-
Juu en omalla portterilla rupee ees yrittämään peesausta paikallisten kanssa Thumbd Ei niitten perässä pysy saati ei ne sääli autojaan. Olenkin sanonut et pakoputki ja sisäloksu kauppiaaks rupean Venäjällä :laugh: siinä on bisnes ideaa kerrakseen. Mutta juur selailin kuvia ja mietin et mitenköhän tuo laatokankierto vaunun kanssa.... blääh paras vissii mennä jo nukkumaan Thumb
Tässä osa kuvista ja lisääkin on toisaalla et harmittaa kun on tullu näitä laitettua kahteen paikkaan "talteen" ja yhdistäminen on sit työlästä mutta: http://s162.photobucket.com/user/kimmo75/library/?sort=3&page=0
-
Venäjän maaseutu on mukavaa aluetta kierrellä. Kun on venäläinen auto ja kuski (tulkki). Parikymmentä kertaa on tullut viikon reissu tehtyä. Thumb
-
Juu en omalla portterilla rupee ees yrittämään peesausta paikallisten kanssa Thumbd Ei niitten perässä pysy saati ei ne sääli autojaan. Olenkin sanonut et pakoputki ja sisäloksu kauppiaaks rupean Venäjällä :laugh: siinä on bisnes ideaa kerrakseen. Mutta juur selailin kuvia ja mietin et mitenköhän tuo laatokankierto vaunun kanssa.... blääh paras vissii mennä jo nukkumaan Thumb
Tässä osa kuvista ja lisääkin on toisaalla et harmittaa kun on tullu näitä laitettua kahteen paikkaan "talteen" ja yhdistäminen on sit työlästä mutta: http://s162.photobucket.com/user/kimmo75/library/?sort=3&page=0
Kun avasin linkin, kone herjasi "HAVAITTU VAKOILUOHJELMA! PUHDISTA HETI!
Kun en ole tietokonevirtuoosi, en uskaltanut reagoida.
-
Kun avasin linkin, kone herjasi "HAVAITTU VAKOILUOHJELMA! PUHDISTA HETI!
Kun en ole tietokonevirtuoosi, en uskaltanut reagoida.
En myöskään ole tietokone virtuoosi niin paha sanoa mistä kyse. Ainut et kuvat on suht yleisessä Photobucket sivustossa ja ensimmäinen olet minun tiedossa kelle moinen sanoma tulee :o Käyttäjiä moisella sivustolla maailmanlaajuisesti lie miljoonia niin olisko joku palomuuri/virustorjunta pari piirua liian jämäkällä ??? Nuo moiset varoitukset voivat lie tulla noista mainoksista mitä sivusto tarjoaa mutta se onkin jokaisen oma asia klikkaako niistä... Eli ei, ei ole trolli,viirus tai muutenkaan kuin vaan kuvia Venäjältä ja ihan siveellisiäkin kuvia vieläpä :D
-
En myöskään ole tietokone virtuoosi niin paha sanoa mistä kyse. Ainut et kuvat on suht yleisessä Photobucket sivustossa ja ensimmäinen olet minun tiedossa kelle moinen sanoma tulee :o Käyttäjiä moisella sivustolla maailmanlaajuisesti lie miljoonia niin olisko joku palomuuri/virustorjunta pari piirua liian jämäkällä ??? Nuo moiset varoitukset voivat lie tulla noista mainoksista mitä sivusto tarjoaa mutta se onkin jokaisen oma asia klikkaako niistä... Eli ei, ei ole trolli,viirus tai muutenkaan kuin vaan kuvia Venäjältä ja ihan siveellisiäkin kuvia vieläpä :D
Juu, ei mitään herjoja ainakaan minulle tullut...
Kuvat ovat varsin mielenkiintoisia katsottavia. Tulee heti sellainen fiilis, että olisin jo ollut niissä mukana ainakin näin virtuaalisesti.
-
Kun avasin linkin, kone herjasi "HAVAITTU VAKOILUOHJELMA! PUHDISTA HETI!
Kun en ole tietokonevirtuoosi, en uskaltanut reagoida.
Toivottavasti et painanut "OK":ta - sitähän ne toivovat Thumbd
(http://karavaanari.org/kuvat/1377072458.jpg)
Mitä tulee ruskimatkailuun - en edelleenkään veisi omaa matkailukalustoa sinne.. Luovutetun Karjalan olen 90-luvulla myös usealla vuokra-4wd:llä kyntänyt (savottateitä "kotipaikoille") ja ollut kyyditettävänä Ladoissa ja Ifoissa.. Ei vaan tuon maan sisäisen siirtolaiskulttuuri n nurjanpuolen näkeminen kiinnosta :-[
-
Toivottavasti et painanut "OK":ta - sitähän ne toivovat Thumbd
(http://karavaanari.org/kuvat/1377072458.jpg)
Kuten sanoin, en reagoinut. Suljin linkin välittömästi.