Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Team Isomaa - 24.03.2013 kello on 10:07
-
Meillä on matkailuauton rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä 9
mutta istumapaikkoja ei ole kuin 8, joista turvavyöt ovat 6.lla paikalla.
Mistähän tämä luku 9 tulee?
entä saako sellasilla istumapaikoilla matkustaa joissa ei ole turvavöitä?
Olisko jollakin tietoa lisäturvavöiden asentamisesta ja mitä kaikkea se vaatii, että on laillinen/turvallinen viritys.
-
itse olen ymmärtänyt asian niin
et niin monta matkustajaa
kuin on turvavöitäkin
ja ne myöskin on syytä olla käytössä
vaikka tuolla vaanariohjelmassa
toisin aina näytettiinkin Thumbd
-
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
Lue tuosta alk s. 84 Thumb
-
Ratkaisevaa on vuosiluku. V 2007 on ratkaiseva, siitä alkaen rekisteröidyillä pitää kaikissa istumapaikoissa olla turvavyö. Kts viimeistä edellinen Caravanlehti. Siitä löytyy vastaus.
-
Ratkaisevaa on vuosiluku. V 2007 on ratkaiseva, siitä alkaen rekisteröidyillä pitää kaikissa istumapaikoissa olla turvavyö. Kts viimeistä edellinen Caravanlehti. Siitä löytyy vastaus.
Turvavyö on turvavarusteena ehdoton ja pakollisuudesta kiitos lainlaatijoille. Vähän sen takia mietitytti se viimeisessä Caravan-lehdessä ollut koeajo, jossa autossa oli 6 vuodepaikkaa ja 6 istumapaikkaa, joista vain neljällä turvavyöt! Tekstissä tosin sanottiin, että sopii hyvin nelihenkiselle mutta teknisissä ei selvästi sanottu rekisteröityä henkilömäärää. Se pelkääjän takana oleva istuin varmaan houkuttelee....
-
itse olen ymmärtänyt asian niin
et niin monta matkustajaa
kuin on turvavöitäkin
ja ne myöskin on syytä olla käytössä
vaikka tuolla vaanariohjelmassa
toisin aina näytettiinkin Thumbd
Voi harmi, kun on kahdet turvavyöt ja nekin vain ohjaamossa, auto kuitenkin rekisteröity yhdeksälle.
No,eipä surra kaksin me siinä mamman kanssa ajellaankin.
-
Minulla on yhdet ylimääräiset turvavyöt, niitä on neljälle, auto rekisteröity kolmelle.
-
Voi harmi, kun on kahdet turvavyöt ja nekin vain ohjaamossa, auto kuitenkin rekisteröity yhdeksälle.
No,eipä surra kaksin me siinä mamman kanssa ajellaankin.
Eiköhän se jotenkin näin ollut että matkailuautoissa vm89 astitarvitsee olla vain kuskilla ja repsikalla turvavyöt,muut ei tarvi. Näin sen aikanaan katsastusinssi selvitti kun kyselin sitä 89 mallin matkaajasta joka oli myös 9 rekisteröity
-
Eiköhän se jotenkin näin ollut että matkailuautoissa vm89 astitarvitsee olla vain kuskilla ja repsikalla turvavyöt,muut ei tarvi. Näin sen aikanaan katsastusinssi selvitti kun kyselin sitä 89 mallin matkaajasta joka oli myös 9 rekisteröity
Ja sen jälkeen tuli vielä, että selkä/kylki menosuuntaan ei tarvinnut.
-
Ainahan se menee sen vuosimallin vaatimusten mukaan. Eri vuosina vaikuttaa myös jakkaran sijoitus sivuttain, tai takaperin. Nykyisin säännöt ovat niin tiukat jo, että pitää olla tyyppihyväksytyt vöiden kiinnityspisteet, tai jakkaran kiinnityspisteet, jos vyö on integroitu jakkaraan.
Omissa -50 luvun autoissani ei ole edes kuskilla turvavyötä.
-
Ratkaisevaa on vuosiluku. V 2007 on ratkaiseva, siitä alkaen rekisteröidyillä pitää kaikissa istumapaikoissa olla turvavyö. Kts viimeistä edellinen Caravanlehti. Siitä löytyy vastaus.
Näinhän se on meilläkin. Auto on vm2006 ja paikkoja on 5:lle. Turvavyöt 4:lle ja vyötön saa istua sivuttain apukuskin takana. Asia kysytty katsastuksessa 8)
-
Näinhän se on meilläkin. Auto on vm2006 ja paikkoja on 5:lle. Turvavyöt 4:lle ja vyötön saa istua sivuttain apukuskin takana. Asia kysytty katsastuksessa 8)
Ilmeisesti rekisteröity ennen 20.10.2006..
Itse en luottaisi mihinkään Caravan lehden juttuihin sen enempää, kuin Tuulilasin ja Tekniikan Maailmankaan lakijuttuihin. Kaikissa lehdissä on niin paljon höpö juttuja ollut vuosien varrella.
Lainaus Ajoneuvohallintokes kus:
20.10.2006
tai sen jälkeen uuteen tyyppiin hyväksytyn
auton tulee täyttää direktiivin 77/541/ETY +
2005/40/EY mukaiset turvavyövaatimukset . Turvavyö
ja/tai turvajärjestelmä tulee olla kaikissa
M1-, M2- (alaluokka III tai b), M3- (alaluo
kka III tai b) ja N-luokan ajoneuvon istuimissa:
- turvavyövaatimus koskee myös kokoontaitettavia istuimia
- jos alaluokkaan I, II tai A kuuluvaan M2- tai M3-luokan ajoneuvon istuimissa on turvavyö ja /
tai turvajärjestelmä, sen tulee olla direktiivin vaatimusten mukainen
- N-luokan taaksepäin suunnatulla sekä N2- tai N3-luokan ajoneuvossa sivulle suunnatulla
istuimella ei edellytetä turvavöitä
- vammaisen käyttöön tarkoitetun turvavyön ja/tai tu
rvajärjestelmän ei tarvitse olla direktiivin
vaatimusten mukainen
- turvavyötä ja/tai turvajärjestelmää ei tarvita vain paikallaan olevassa ajoneuvossa
käytettäväksi tarkoitetuissa istuimissa
-
Auto rekisteröity 1+3:lle. Turvavyöt löytyvät kaikille, mutta takana matkustavien vyöt on tehty mahdollisimmen hankaliksi käyttää. Naaraskappaleen vyön pätkä on niin lyhyt, että hädin tuskin ylettyy istuintyynyn päälle. Ilmeisesti vöiden materiaali on kallista, kun ei ole voitu laittaa vaikka 5 cm pitempää.
Takana ei toistaiseksi ole kukaan matkustanut, mutta katsastuksessa tuppaavat tarkastamaan turvavyöt.
-
Tuntuisi nykypäivänä "alastomalta" olo ilman takapenkin - saati etupenkin - vöitä. Jotenki itsesuojeluvaisto sanoo :-X
1+5 vyö paikkaa on, joista 2 on 2-pistevyöllistä (selkä menosuuntaan). Kuulemma vanhempaankin autoon on nykyisin vaikea lisätä jälkikäteen vöitä vyöttömälle paikalle. Ihan lastulevyyn puuruuvilla ei käy, tms.. joskus ehkä ollut mitä-sattuu.. vaikka tuntuisi, että mikätahansa viritys on parempi kuin ei mitään :-\
-
1+5 vyö paikkaa on, joista 2 on 2-pistevyöllistä (selkä menosuuntaan). Kuulemma vanhempaankin autoon on nykyisin vaikea lisätä jälkikäteen vöitä vyöttömälle paikalle. Ihan lastulevyyn puuruuvilla ei käy, tms.. joskus ehkä ollut mitä-sattuu.. vaikka tuntuisi, että mikätahansa viritys on parempi kuin ei mitään :-\
Liikenne on vaarallista. Toista se on ilmailussa. Kun aikoinaan määräsivät vanhoihinkin koneisiin vyöpakon, niin porukka sitten ruuvaili vöitä vaneriseiniin! :laugh:
-
Kuulemma vanhempaankin autoon on nykyisin vaikea lisätä jälkikäteen vöitä vyöttömälle paikalle. Ihan lastulevyyn puuruuvilla ei käy, tms.. joskus ehkä ollut mitä-sattuu.. vaikka tuntuisi, että mikätahansa viritys on parempi kuin ei mitään :-\
Ei ole yhtään sen vaikeampaa, kuin ennenkään.
Kiinnityspisteiden vaatimukset perustuu kyseisen auton käyttöönottopäivän mukaan. Uusissa se toki on vaikeaa, koska niissä mennään nykysäännösten mukaan.
-
Ei ole yhtään sen vaikeampaa, kuin ennenkään.
Kiinnityspisteiden vaatimukset perustuu kyseisen auton käyttöönottopäivän mukaan. Uusissa se toki on vaikeaa, koska niissä mennään nykysäännösten mukaan.
Muistelen erään "kylähullunkulkurin" kirjoitelleen B10 vm-80 olleen asia toivoton vuosituhannen taitteessa ;)
Tiedä sitten miten nykyään, mutta omalla kohdalla katsuri kertoi kovista vaatimuksista vuonna 2003 kun N2 jenkkikuorkkiin (vm-94) laitoin pehmeät lisäpenkit ohjaamoon 6 hlölle - noh, ne oli auton mukana tulleet orkkikset (no-prob.) Thumb Mutta vasta tuona vuonna pykälät salli tuon muutoksen..