Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 25.02.2013 kello on 16:44
-
Lukaisin tuosta uusimmasta Caravan lehdestä että akkujen latausta voisi vahvistaa latausvahvistimella. Onkos parempaa tietoo mikä se semmonen laite on kun ei oikeen Googlettamallakaan löytyny?
-
http://www.my-caravanning.com/fi/tuotteet/energiajarjestelmat/latausmuuntimet//12562
-
Pålareihin ja Sålkkuihin saa ainakin lisävarusteena latausboosterin. 369€ uutena ostettavaan.
Irtonaisena > http://shop.leab.eu/DC-DC-Wandler/12V-12V/DC-DC-Booster-PBU-1412-mit-Relais-Ausgangsstrom-12A.html
-
Lukaisin tuosta uusimmasta Caravan lehdestä että akkujen latausta voisi vahvistaa latausvahvistimella. Onkos parempaa tietoo mikä se semmonen laite on kun ei oikeen Googlettamallakaan löytyny?
Eikös se ole enempi vaunumiesten juttuja. :)
-
Eikös tuo ole tarkoitettu Dometic muuntajan perään niin ei tarvita erillistä verkkolaturia.
-
Mutta...mutta,jostakinhan se energia on otettava ??
-
Missähän lienee se ketju, jossa tätä aihetta aikoinaan käsiteltiin. :)
-
Mutta...mutta,jostakinhan se energia on otettava ??
Uudemmat Dometic muuntajat antaa noin 12,7 volttia ja 47 Ampeeria ulos ja sekun muutetaan hakkurilla latausjännitteeksi niin varmaan piisää tehot. Thumb
Jos toi puusteri lyödään normaalin latausjännitteen perään niin se on sama kuin hakkaisi päätä seinään.
-
Uudemmat Dometic muuntajat antaa noin 12,7 volttia ja 47 Ampeeria ulos ja sekun muutetaan hakkurilla latausjännitteeksi niin varmaan piisää tehot. Thumb
Niin..mutta mistä se energia otetaan,ikiliikkujaa ei ole vielä keksitty!!!
-
Niin..mutta mistä se energia otetaan,ikiliikkujaa ei ole vielä keksitty!!!
47 Ampeeria, eiköhän se sieltä löydy. :)
-
47 Ampeeria, eiköhän se sieltä löydy. :)
Otetaanko se auton vai verkkolaturin kautta ??
-
Eikös tuo ole tarkoitettu Dometic muuntajan perään niin ei tarvita erillistä verkkolaturia.
Kyllä minun linkittämää saa ihan lisävarusteena Doroteassa tehtäviin, irto-osana vaikka linkistä.
-
Otetaanko se auton vai verkkolaturin kautta ??
Auton, tuo ei tartte tolppasähvöö
-
Auton, tuo ei tartte tolppasähvöö
Tai verkkomuuntajan kautta. Esim. Hobbyissä käytetään. Viime viikolla just kävin lähilammella tollaisen systeemin korjaamassa.
Autoissahan on potkua laturissa.
-
Nii, kai sen siihenkin saa . Mulla on Pålarissa 30A verkkolaturi, ei kai siinä tartte kuin autosta tulevaan mikäli aikoo enampi olla ilman liekaa.
-
Voiskos joku nyt kertoa, miten tuo eroaa tavallisesta laturista, elimissä välissä se 'boosteri' on??
-
tuolaista voi käyttää esimerkiksi asuntovaunun lataamiseen ajon aikana, pitkistä johdoista johtuva lataus jännitteen aleneminen kompeisidaan tommosella.. ku kuormittaa lataus piuhoja vaikk kolmellakymmenellä ampeerilla ni jännite saataa tipahtaa liki kymmentävolttia ja toll se saadaan nostettua oikeeksi lataus jännitteeksi
-
Tulee veturista tulevan asuntovaunun akkua syöttävän + johtimen väliin. Miinuskin kiertää tietenkin tuota kautta.
Edit , kytkiksen kera > http://www.awilco-multiplex.dk/files//pdf/DCDC/Booster%201412%20(0037120).pdf
Tuolla > http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/1173/akku-booster-leab-1412-14v-12a/
-
tuolaista voi käyttää esimerkiksi asuntovaunun lataamiseen ajon aikana, pitkistä johdoista johtuva lataus jännitteen aleneminen kompeisidaan tommosella.. ku kuormittaa lataus piuhoja vaikk kolmellakymmenellä ampeerilla ni jännite saataa tipahtaa liki kymmentävolttia ja toll se saadaan nostettua oikeeksi lataus jännitteeksi
Jaa, jaa... Nyt meni jakeluun! Eli kun tehdään ensin kelvoton järjestelmä, niin sitten ostetaan tollanen mötikkä korjaamaan tilanne. :laugh: Siitä ae 9-jotakin voltin syöttö. Oletusarvoisesti latausjohdin on 1,5mm2 ja max virta 15A, jolloin 8m aiheuttaa n.1,3V häviön. 2,5mm2 johtimella jäädään alle volttiin.
Liekö tuo silti tarpeellinen?
-
Jaa, jaa... Nyt meni jakeluun! Eli kun tehdään ensin kelvoton järjestelmä, niin sitten ostetaan tollanen mötikkä korjaamaan tilanne. :laugh: Siitä ae 9-jotakin voltin syöttö. Oletusarvoisesti latausjohdin on 1,5mm2 ja max virta 15A, jolloin 8m aiheuttaa n.1,3V häviön. 2,5mm2 johtimella jäädään alle volttiin.
Liekö tuo silti tarpeellinen?
No..nyt on sitten se ikiliikkuja keksitty !!!! ;D
-
No ei kai se ole ikiliikkuja, sehän ottaa energiansa itsensä ulkopuolelta ;D
-
Niin kauan kun autolla on vaunua vedetty ja yövytty muualla kuin roikan nokassa, niin ihmiset on tuskailleet vaunun akun latauksen kanssa, ja tässähän on ratkaisu siihen.. vaikka tälläkin palstatalla on keskustelioita jotka eivät halua myöntää ett akku tarvitsee täyteen latautuakseen riittävän korkean jännitteen ja virran yhtäaikaa..
-
Mihin tarvitaan 30A laturia normaali käytössä? Ymmärrän kyllä jos halutaan akku äkkiä täyteen mut as asuessa on mulla ainakin riittäny 5A laturi. Tietty kun ollaan verkko virrassa ni tv yms ovat 220 verkossa.
-
Niin kauan kun autolla on vaunua vedetty ja yövytty muualla kuin roikan nokassa, niin ihmiset on tuskailleet vaunun akun latauksen kanssa, ja tässähän on ratkaisu siihen.. vaikka tälläkin palstatalla on keskustelioita jotka eivät halua myöntää ett akku tarvitsee täyteen latautuakseen riittävän korkean jännitteen ja virran yhtäaikaa..
Ei kaikki ole tuskailleet. Kaverilla oli iso akku veturin takakontissa, yhdistettynä paksuilla piuhoilla releen kautta veturin akkuun. Pistoke auton persuuksissa. Parkissa ollessa vaunun etukotelosta piuha pistokkeeseen. Virttoo oli pulskasti, ja sitä riitti. ;D
-
Niin kauan kun autolla on vaunua vedetty ja yövytty muualla kuin roikan nokassa, niin ihmiset on tuskailleet vaunun akun latauksen kanssa, ja tässähän on ratkaisu siihen.. vaikka tälläkin palstatalla on keskustelioita jotka eivät halua myöntää ett akku tarvitsee täyteen latautuakseen riittävän korkean jännitteen ja virran yhtäaikaa..
jotenkin sitä itsekukin kait soveltaa kaikkea tietyllä tavalla itse kokemaansa. Ei sitä matkailuvaunun akun tyhjentymistä koe jos vaunu näköttää kausipaikalla sähkötolpan vieressä. Tai että liikutaan kesällä sähkötolpan vierestä toisen sähkötolpan viereen.
Itse liikun paljon tuttavien mökkien pihassa majoittuen. Joskus alkuvaiheessa tuli liitettyä erään korpimökin verkkosähköön vaunu. Kun Primuksen patruuna napsahti päälle, mökin sähkövalot himmeni silminnähden ja isäntä kalpeni kauhuissaan, ja sanoi, mikä nyt noin kauheasti sähköä vie. Selitin että vaunun lämmitys napsahti päälle, ei se kuluta kuin kaksi kilowattituntia tunnissa päällä ollessaan, vieläpä muutin sen myös penneiksi per tunti, mutta kyllä ulospäin näkyi isännän ilmeestä että tässä nyt tulee aivan hirveä sähkölasku hänelle aikanaan.
Tuntui hassulta kun isäntäväki oli panostanut pöydän viimeisen päälle ruokineen ja juomineen. Rahaksi muutettuna minun vaunun sähkönkulutus ei näytellyt minkäänlaista osuutta koko vierailun kuluissa. Jos olisin perheineni majoittunut heidän mökissään, heillä olisi tullut lakanoiden pesua ym. Ym.
Mutta kun tosiasioita ei saa menemään asianosaisen jakeluun ns perille, siitä opin varustelemaan ajokin siten ettei tarvitse mitään mökkiläiseltä vaunuun laittaa missään tilanteessa.
-
Liekö tuo silti tarpeellinen?
Tuommoisena, ei.
Ilman tuotakin akku kyllä täyttyy, koska akun täyttyessä akun ottama virta pienenee, jolloin jännite nousee. Eli tuossa tapahtuu samaa kuin vanhassa konstissa rajoittaa moottoripyörän akulle menevää virtaa kun käytetään normaalia akkulaturia, eli laitetaan latauspiiriin polttimo sarjaan.
Oikeasti jos haluttaisiin poistaa ohuista johtimista aiheutuva häviö, tulisi autossa olla invertteri joka nostaisi jännitteen vaikkapa 58 volttiin, ja vaunussa muuntaja joka tiputtaisi jännitteen takaisin 14,4 volttiin. Tällöin auton ja vaunun välillä olevan kaapelin välityskyky paremmaksi, esimerkiksi jos autosta kulkee vaunuun 10A niin se tarkoittaisi vaunussa 40 ampeeriin akunlatausta.
-
Eikös näihin nykyisiin AMG akkuihin voi tuupata virtaa oikein kunnolla? Jarrutusenergialla ladataan akkua jne. Eihän joku 10 A lataus mitään jarruta, paljon suuremmasta virrasta pitää olla kyse.
Esin Bemari käyttää tätä:
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/1series/3door/2012/showroom/efficiency/brake_energy_regeneration.html
-
Mihin tarvitaan 30A laturia normaali käytössä? Ymmärrän kyllä jos halutaan akku äkkiä täyteen mut as asuessa on mulla ainakin riittäny 5A laturi. Tietty kun ollaan verkko virrassa ni tv yms ovat 220 verkossa.
Enpä tiedä, en häntä sinne ole laittanut , tilannut tai lobannut. Oli siellä tehtaalta tullessa ,eikä omaa ainakaan ominaisuuksia(omituisuuksia) mitä eräät toiset laturit.
-
Ei kaikki ole tuskailleet. Kaverilla oli iso akku veturin takakontissa, yhdistettynä paksuilla piuhoilla releen kautta veturin akkuun. Pistoke auton persuuksissa. Parkissa ollessa vaunun etukotelosta piuha pistokkeeseen. Virttoo oli pulskasti, ja sitä riitti. ;D
Mutta eihän jokapaikassa saa autoa vaunun viereen ,täytyykö silloin olla hitsauskaapelikela mukana. Tms
-
Mutta eihän jokapaikassa saa autoa vaunun viereen ,täytyykö silloin olla hitsauskaapelikela mukana. Tms
Näkyy saavan. Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä. On sitä kiva katsella vaunun edessä puutarhatuolilla kalijoo hörppiessä ja Liiterin uunin paistaessa pöydällä nisua, kaffeen outtaessa termoksessa pullan kypsymistä. Niin, ja konjamiinit siihen vielä. Korkeintaan eukko voi lököttelyä häiritä, heiluttamalla tissillä tervehdystä vaunusta ukolle. Thumb ;D
Jos auto on kauempana, ei tartte paksuja kaapeleita, kun kulutus on pieni. :D
-
Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä.
Tulee sitä putsattua ja kiilloteltua tuota 8-vuotiasta autovanhustakin samalla tavalla kuin uutta, ei se uusi ole sen kummempi, vahan vaan ei tarvitse olla puhdistavaa laatua.
-
Jos piuhat auton ja vaunun välillä on niin huonot, ettei jännite riitä lataukseen, voisko joku viisaampi kertoa, miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin.
Mielellään semmoinen selitys että insinöörikin ymmärtää periaatteen. ;)
-
Taitaa olla tähän latausvahvistin-aiheeseen oleellinen sanottu jo,
- kompensoi pitkissä/ohuissa latausjohtimissa tapahtuvaa jännitehäviötä (DC/DC hakkurimuunnin), eli nostaa vaikka ~9V->14.4V (noinkin ylös täyteenlatausvaihee ssa)
- tehonsiirtohan on matematiikkaa Potto=Panto eli V1A1=V2A2*hyötysuhde
Hyötysuhdettahan huonontaa johtimien resistanssit ja jännitemuunnokseen elektroniikan ottama teho - lämmöksihän ne lähes täysin menee..
Mutta, jos tyytyy reissun päällä (pitkälläkin) ajomatkalla 80-90% varattuun akkuun - pärjää ilmankin.. varsinki, jos yöt on kuitenki roikan päässä :D
-
Jos piuhat auton ja vaunun välillä on niin huonot, ettei jännite riitä lataukseen, voisko joku viisaampi kertoa, miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin.
Mielellään semmoinen selitys että insinöörikin ymmärtää periaatteen. ;)
Jos ostat esim. läppäriin jännitteen muuntimen tupakan sytyttimen kautta käytettävän. Sytyttimessä on evästä 12-14V:n verran. Mutta muunnin tunkee läppäriin 19V. ;)
Näin minä sen ymmärrän, vaikken olekkaan insinööri, kuten yhdessä ketjussa joku arvonimen antoikin. ;D
-
Jos piuhat auton ja vaunun välillä on niin huonot, ettei jännite riitä lataukseen, voisko joku viisaampi kertoa, miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin.
Mielellään semmoinen selitys että insinöörikin ymmärtää periaatteen. ;)
Se nostaa jännän 10:stä 14:toista ja pudottaa virran 20:stä 10:neen... ;D (loppu meni huonoon hyötysuhteeseen)
-
.. miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin. ..
Rajoittamalla ottotehoa :D
Mikä näkyy pienempänä latausvirtana..
Periaatteessa voi yhtä hyvin ylläpitää isoa ottotehoa (siis myös antamaansa latausvirtaa), mutta häviöt(=lämmöt) entisestään kasvaa :-X
-
Tuo hakkurin periaate on täysin selvä eli jännitetä voi nostaa ja antoteho on tietysti ottoteho-hyötysuhteen häviö. Jos läpäriä ladataan autolaturilla, siitä saadaan riittävä teho läpi.
Mutta jos vaunun akkuun tulee piuhoista vaikka 13V 1A on piuhojen antama teho 13W. Onko tuo boosteri tosiaan niin viisas, että osaa ladata akkua vain 14.2V 0.7A? Jos se yrittä laittaa akkuun enemmän virtaa - jonka se tyhjä akku mielellään ottaisi tuolla 14.2V jännitteellä - se aiheuttaa lisäkuormituksen joka taas pudottaa jännitteen ja sieltä ei kuitenkaan tule yhtään enempää tehoa läpi. (Johdon resistanssi kasvaa johdon lämmetessä, jos tehoa yritetään vetää enemmän läpi)
Melkeen tuon boosterin jo nimittäisin ikiliikkujaksi, jos se oikeesti toimii - tai sen avulla voi siis rakentaa toimivan ikiliikkujan. ;D
-
^
Niin, onhan boosterilla max. antovrtansa, esim. KEVin linkkaamalla 12A (mikähän oli latausjännite tuolloin 8)).
Ja onhan akullakin sisäinen resistanssinsa, eikä tyhjänäkään mahottomia virtoja niele - oliko ~20% Ah arvosta, eli tuo 12A olisi 60Ah (@20h) akun max. ottama latausvrta :-X
Vastaavastihan tosinpäin aurinkopaneelien lataussäätimet (ne älykkäät) toimivat - eli vaikka tuleva jännite heiluu 10-30V, niin latausjännite oikea, mutta virran arvo muuttuu..
-
Melkeen tuon boosterin jo nimittäisin ikiliikkujaksi, jos se oikeesti toimii - tai sen avulla voi siis rakentaa toimivan ikiliikkujan. ;D
Elä vielä... Kyllähän se periaatteessa toimii, jos vehje osaa rajoittaa lähtötehon ottoa pienemmäksi. Silti epäilen laitteen tarpeellisuutta.
Kunnon johdotus liikuttaa virtaa vikkelämmin ja toisaalta, kun vetäjän akku on täynnä, riittää vaunuunkin enempi. Näinhän järjestys pitäisi olla.
-
Joo, miten siitä ikiliikkujan saa kun esim. Waecon malleilla on hyötysuhde 87% - siinähän on 13 pinnan gäppi, että olisi edes omillaa :laugh: Thumb
Tarpeellisuudesta: epäilen, että ei löydy sellaista autoa joka puskee vaunun akunnapoihin 13.8V jännitettä vaikka 6A virralla, jos auton akku alkaa olla täyden puoleinen.. 8) Ei ainakaan tehdasasennusten jäljiltä.. :laugh:
-
Joo, miten siitä ikiliikkujan saa kun esim. Waecon malleilla on hyötysuhde 87% - siinähän on 13 pinnan gäppi, että olisi edes omillaa :laugh: Thumb
Tarpeellisuudesta: epäilen, että ei löydy sellaista autoa joka puskee vaunun akunnapoihin 13.8V jännitettä vaikka 6A virralla, jos auton akku alkaa olla täyden puoleinen.. 8) Ei ainakaan tehdasasennusten jäljiltä.. :laugh:
Auton akku ja hupiakku on silloin rinnan, joten ei auton akun napajännite ole niin korkea.
-
Esimerkki.
Jos ja kun boosteri on sijoitettu vaunuun ja ottaa sisäänsä autosta 10 A virran, jännitteen ollessa 10V niin boosterin ottama teho on 100 VA eli tutummin sanottuna sata wattia.
Jos boosterin hyötysuhde on 87 % niin tarkoittaa sitä, että ulos akkuun se työntää 87 Wattia, eli volttiamppeeria. Kun boosterista akkuun lähtevä jännite on 14,4 V niin akkuun menevä virta on 6,0 A.
Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.
Ikiliikkuja se ei ole, tehoa häviää tuohon toimenpiteeseen 13%. Tarkoittaa sitä että se lämpenee/lämmittää ympäristöään tuossa tilanteessa 13 Watin teholla.
Kun akku alkaa täyttymään, sen ottama virta pienenee, jännitteen pysyessä edelleen samana, bosterin antoteho pienenee, myös ottoteho pienenee samalla, ja boosteri ottaa autosta virtaa vähemmän, pienentynyt virta aikaansaa pienemmän jännitehäviön siirtojohdoissa ja boosteriin tuleva jännite sen johdosta nousee. Tuohan toimii kuin junan vessa. ;)
-
Näkyy saavan. Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä. On sitä kiva katsella vaunun edessä puutarhatuolilla kalijoo hörppiessä ja Liiterin uunin paistaessa pöydällä nisua, kaffeen outtaessa termoksessa pullan kypsymistä. Niin, ja konjamiinit siihen vielä. Korkeintaan eukko voi lököttelyä häiritä, heiluttamalla tissillä tervehdystä vaunusta ukolle. Thumb ;D
Jos auto on kauempana, ei tartte paksuja kaapeleita, kun kulutus on pieni. :D
Hyvänen aika sentään kun sulla hassuja kavereita. Meillä Kopparössä en ole huomannut tuollaista hinkkausta. Taitaa olla paikallinen tapa :D :P
-
Esimerkki.
Jos ja kun boosteri on sijoitettu vaunuun ja ottaa sisäänsä autosta 10 A virran, jännitteen ollessa 10V niin boosterin ottama teho on 100 VA eli tutummin sanottuna sata wattia.
Jos boosterin hyötysuhde on 87 % niin tarkoittaa sitä, että ulos akkuun se työntää 87 Wattia, eli volttiamppeeria. Kun boosterista akkuun lähtevä jännite on 14,4 V niin akkuun menevä virta on 6,0 A.
Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.
Ikiliikkuja se ei ole, tehoa häviää tuohon toimenpiteeseen 13%. Tarkoittaa sitä että se lämpenee/lämmittää ympäristöään tuossa tilanteessa 13 Watin teholla.
Kun akku alkaa täyttymään, sen ottama virta pienenee, jännitteen pysyessä edelleen samana, bosterin antoteho pienenee, myös ottoteho pienenee samalla, ja boosteri ottaa autosta virtaa vähemmän, pienentynyt virta aikaansaa pienemmän jännitehäviön siirtojohdoissa ja boosteriin tuleva jännite sen johdosta nousee. Tuohan toimii kuin junan vessa. ;)
Kiitos putkimies, tämä oli semmoinen esimerkki että mullakin jo välähti (Hah ;D - tulipa mieleen se vanha vitsi Insinööristä ja salamasta ;D ;D ;D ).
Jos tuolla 10 voltilla se vaunuun menevä latausvirta lähentelee nollaa, boosterin avulla siitä huonosta linjasta saadaankin tuo 10A läpi ja akku latautuu kunnolla.
Jos olisi huonot piuhat ja vaikkapa se "laiton" latauskytkentä 7-napaisen 2. nastasta ja yksi surkea 1mm maajohto koko vaunun valoille ja lataukselle, tuolla boosterilla saisi siis johdot hieman enemmän lämpimäksi ;D
-
Tuo on hyvä huomio, että jos on auton ja vaunun välillä vain yksi miinusjohto, niin siinä kulkeva virran suuruus on sama kuin kaikkien muiden johtojen virtojen summa. :)
-
Tuo on hyvä huomio, että jos on auton ja vaunun välillä vain yksi miinusjohto, niin siinä kulkeva virran suuruus on sama kuin kaikkien muiden johtojen virtojen summa. :)
Siks niitä 13-napaisessa onkin kolme. Ja nokkela mies tietysti käyttää myös sitä 30A/2,5mm2 johtoa lataamiseen.. ;D
-
Siks niitä 13-napaisessa onkin kolme. Ja nokkela mies tietysti käyttää myös sitä 30A/2,5mm2 johtoa lataamiseen.. ;D
Siis mitä johtoa tarkoitat?
yksi 2.5mm2 maajohto valoille, toinen latausjohdon pariksi ja kolmas jatkuvan virran parina. Lataus siis käytännössä mahdollista kahden 2.5mm2 johtoparin avulla.
Boosteri lienee käytännössä tarpeeton, jos vaunun akulla on se 14 - 14.2V ajon aikana Thumb
-
Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.
Juuri näin, vaikken mitään ymmärräkkään. Ei se jännitteen muunnin läppärillekkään (12V/19V) hyötysuhteeltaan voi tehokas olla, mutta kätevä ja hyvä. ;)
-
Juuri näin, vaikken mitään ymmärräkkään. Ei se jännitteen muunnin läppärillekkään (12V/19V) hyötysuhteeltaan voi tehokas olla, mutta kätevä ja hyvä. ;)
Itseasiassa minulla on tuollainen muunnin asuntoautossa läppärin käytössä. Sen hyötysuhde on oikein hyvä. Mistäkö sen tiedän? Tiedän sen siitä kun se on nyrkkiäni pienempi umpinainen murikka, ilman mitään jäähdytyspuhallinta . Siitä huolimatta se ei lämpene.
...Laitteen, jota ei ole tarkoitettu lämmityslaitteeksi, huonon hyötysuhteen tunnistaa mm. siitä jos se normaalikäytössä lämpenee. Vielä pahempaa on, jos laitteessa on jäähdytyspuhallin.
Minun läppäri kuluttaa 230 V verkkoon liitettynä oman muuntajansa kautta 36 Wattia. Kun irroitan muuntajan johdon läppäristä, tehoa kuluu 18W. Eli se muuntaja kuluttaa yhtä paljon kuin koko läppäri akku täyteen varattuna. Tietysti tuo muuntajamurikka ennenkaikkea lämpenee 18 Watin teholla. Mukavan lämmin on.
Puskaparkissa ollessa ei kannattanut käyttää läppäriä as autossa invertterin ja tuon muuntajan kautta, varsinkin kun käyttötunteja päivässä oli paljon.
-
Puskaparkissa ollessa ei kannattanut käyttää läppäriä as autossa invertterin ja tuon muuntajan kautta, varsinkin kun käyttötunteja päivässä oli paljon.
Eikä mitään muutakaan invertterin kautta, jos muita ratkaisuja on. Meikäläisellä pieni kompurakaappi ja ajon välissä veden keitin, ne on invertterin perässä. :)
-
Eikä mitään muutakaan invertterin kautta, jos muita ratkaisuja on. Meikäläisellä pieni kompurakaappi ja ajon välissä veden keitin, ne on invertterin perässä. :)
Meillä Lidlin miniuuni, pieni kahvin- ja vedenkeitin ja töllötin inkun perässä. Joskus oli pleikkari matkassa kun lapset kulki vielä mukana mutta ei enää.