Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 25.02.2013 kello on 16:44

Otsikko: Latausvahvistin
Kirjoitti: JPVäisänen - 25.02.2013 kello on 16:44
Lukaisin tuosta uusimmasta Caravan lehdestä että akkujen latausta voisi vahvistaa latausvahvistimella. Onkos parempaa tietoo mikä se semmonen laite on kun ei oikeen Googlettamallakaan löytyny?
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Weicco - 25.02.2013 kello on 16:58
http://www.my-caravanning.com/fi/tuotteet/energiajarjestelmat/latausmuuntimet//12562
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2013 kello on 17:55
Pålareihin ja Sålkkuihin saa ainakin lisävarusteena latausboosterin. 369€ uutena ostettavaan.
Irtonaisena > http://shop.leab.eu/DC-DC-Wandler/12V-12V/DC-DC-Booster-PBU-1412-mit-Relais-Ausgangsstrom-12A.html
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 25.02.2013 kello on 18:44
Lukaisin tuosta uusimmasta Caravan lehdestä että akkujen latausta voisi vahvistaa latausvahvistimella. Onkos parempaa tietoo mikä se semmonen laite on kun ei oikeen Googlettamallakaan löytyny?

Eikös se ole enempi vaunumiesten juttuja.  :)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: mjo33400 - 25.02.2013 kello on 19:06
Eikös tuo ole tarkoitettu Dometic muuntajan perään niin ei tarvita erillistä verkkolaturia.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: perho-ukko - 25.02.2013 kello on 19:14
Mutta...mutta,jostakinhan se energia on otettava ??
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 25.02.2013 kello on 19:17
Missähän lienee se ketju, jossa tätä aihetta aikoinaan käsiteltiin.  :)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: mjo33400 - 25.02.2013 kello on 19:18
Mutta...mutta,jostakinhan se energia on otettava ??

Uudemmat Dometic muuntajat antaa noin 12,7 volttia ja 47 Ampeeria ulos ja sekun muutetaan hakkurilla latausjännitteeksi niin varmaan piisää tehot. Thumb
Jos toi puusteri lyödään normaalin latausjännitteen perään niin se on sama kuin hakkaisi päätä seinään.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: perho-ukko - 25.02.2013 kello on 19:21
Uudemmat Dometic muuntajat antaa noin 12,7 volttia ja 47 Ampeeria ulos ja sekun muutetaan hakkurilla latausjännitteeksi niin varmaan piisää tehot. Thumb
  Niin..mutta mistä se energia otetaan,ikiliikkujaa ei ole vielä keksitty!!!
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: mjo33400 - 25.02.2013 kello on 19:23
  Niin..mutta mistä se energia otetaan,ikiliikkujaa ei ole vielä keksitty!!!

47 Ampeeria, eiköhän se sieltä löydy. :)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: perho-ukko - 25.02.2013 kello on 19:25
47 Ampeeria, eiköhän se sieltä löydy. :)
Otetaanko se auton vai verkkolaturin kautta ??
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2013 kello on 19:25
Eikös tuo ole tarkoitettu Dometic muuntajan perään niin ei tarvita erillistä verkkolaturia.
Kyllä minun linkittämää saa ihan lisävarusteena Doroteassa tehtäviin, irto-osana vaikka linkistä.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2013 kello on 19:26
Otetaanko se auton vai verkkolaturin kautta ??
Auton, tuo ei tartte tolppasähvöö
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: mjo33400 - 25.02.2013 kello on 19:32
Auton, tuo ei tartte tolppasähvöö

Tai verkkomuuntajan kautta. Esim. Hobbyissä käytetään. Viime viikolla just kävin lähilammella tollaisen systeemin korjaamassa.
Autoissahan on potkua laturissa.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2013 kello on 19:37
Nii, kai sen siihenkin saa . Mulla on Pålarissa 30A verkkolaturi, ei kai siinä tartte kuin autosta tulevaan mikäli aikoo enampi olla ilman liekaa.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: tsahkali - 25.02.2013 kello on 19:44
Voiskos joku nyt kertoa, miten tuo eroaa tavallisesta laturista, elimissä välissä se 'boosteri' on??
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Rölli - 25.02.2013 kello on 19:50
tuolaista voi käyttää esimerkiksi asuntovaunun lataamiseen ajon aikana, pitkistä johdoista johtuva lataus jännitteen aleneminen kompeisidaan tommosella.. ku kuormittaa lataus piuhoja vaikk kolmellakymmenellä ampeerilla ni jännite saataa tipahtaa liki kymmentävolttia ja toll se saadaan nostettua oikeeksi lataus jännitteeksi
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2013 kello on 19:51
Tulee veturista tulevan asuntovaunun akkua syöttävän  + johtimen väliin. Miinuskin kiertää tietenkin tuota kautta.

Edit , kytkiksen kera > http://www.awilco-multiplex.dk/files//pdf/DCDC/Booster%201412%20(0037120).pdf

Tuolla > http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/1173/akku-booster-leab-1412-14v-12a/
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: tsahkali - 25.02.2013 kello on 20:32
tuolaista voi käyttää esimerkiksi asuntovaunun lataamiseen ajon aikana, pitkistä johdoista johtuva lataus jännitteen aleneminen kompeisidaan tommosella.. ku kuormittaa lataus piuhoja vaikk kolmellakymmenellä ampeerilla ni jännite saataa tipahtaa liki kymmentävolttia ja toll se saadaan nostettua oikeeksi lataus jännitteeksi

Jaa, jaa... Nyt meni jakeluun! Eli kun tehdään ensin kelvoton järjestelmä, niin sitten ostetaan tollanen mötikkä korjaamaan tilanne.  :laugh: Siitä ae 9-jotakin voltin syöttö. Oletusarvoisesti latausjohdin on 1,5mm2 ja max virta 15A, jolloin 8m aiheuttaa n.1,3V häviön. 2,5mm2 johtimella jäädään alle volttiin.
Liekö tuo silti tarpeellinen?
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: perho-ukko - 25.02.2013 kello on 21:02
Jaa, jaa... Nyt meni jakeluun! Eli kun tehdään ensin kelvoton järjestelmä, niin sitten ostetaan tollanen mötikkä korjaamaan tilanne.  :laugh: Siitä ae 9-jotakin voltin syöttö. Oletusarvoisesti latausjohdin on 1,5mm2 ja max virta 15A, jolloin 8m aiheuttaa n.1,3V häviön. 2,5mm2 johtimella jäädään alle volttiin.
Liekö tuo silti tarpeellinen?
No..nyt on sitten se ikiliikkuja keksitty !!!! ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2013 kello on 21:06
No ei kai se ole ikiliikkuja, sehän ottaa energiansa itsensä ulkopuolelta ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Rölli - 25.02.2013 kello on 21:37
Niin kauan kun autolla on vaunua vedetty ja yövytty muualla kuin roikan nokassa, niin ihmiset on tuskailleet vaunun akun latauksen kanssa, ja tässähän on ratkaisu siihen.. vaikka tälläkin palstatalla on keskustelioita jotka eivät halua myöntää ett akku tarvitsee täyteen latautuakseen riittävän korkean jännitteen ja virran yhtäaikaa..
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: mike - 25.02.2013 kello on 21:54
Mihin tarvitaan 30A laturia normaali käytössä? Ymmärrän kyllä jos halutaan akku äkkiä täyteen mut as asuessa on mulla ainakin riittäny 5A laturi. Tietty kun ollaan verkko virrassa ni tv yms ovat 220 verkossa.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 25.02.2013 kello on 22:32
Niin kauan kun autolla on vaunua vedetty ja yövytty muualla kuin roikan nokassa, niin ihmiset on tuskailleet vaunun akun latauksen kanssa, ja tässähän on ratkaisu siihen.. vaikka tälläkin palstatalla on keskustelioita jotka eivät halua myöntää ett akku tarvitsee täyteen latautuakseen riittävän korkean jännitteen ja virran yhtäaikaa..

Ei kaikki ole tuskailleet. Kaverilla oli iso akku veturin takakontissa, yhdistettynä paksuilla piuhoilla releen kautta veturin akkuun. Pistoke auton persuuksissa. Parkissa ollessa vaunun etukotelosta piuha pistokkeeseen. Virttoo oli pulskasti, ja sitä riitti.  ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: putkimies - 25.02.2013 kello on 22:50
Niin kauan kun autolla on vaunua vedetty ja yövytty muualla kuin roikan nokassa, niin ihmiset on tuskailleet vaunun akun latauksen kanssa, ja tässähän on ratkaisu siihen.. vaikka tälläkin palstatalla on keskustelioita jotka eivät halua myöntää ett akku tarvitsee täyteen latautuakseen riittävän korkean jännitteen ja virran yhtäaikaa..
jotenkin sitä itsekukin kait soveltaa kaikkea tietyllä tavalla itse kokemaansa. Ei sitä matkailuvaunun akun tyhjentymistä koe jos vaunu näköttää kausipaikalla sähkötolpan vieressä. Tai että liikutaan kesällä sähkötolpan vierestä toisen sähkötolpan viereen.

 Itse liikun paljon tuttavien mökkien pihassa majoittuen. Joskus alkuvaiheessa tuli liitettyä erään korpimökin verkkosähköön vaunu. Kun Primuksen patruuna napsahti päälle, mökin sähkövalot himmeni silminnähden ja isäntä kalpeni kauhuissaan, ja sanoi, mikä nyt noin kauheasti sähköä vie. Selitin että vaunun lämmitys napsahti päälle, ei se kuluta kuin kaksi kilowattituntia tunnissa päällä ollessaan, vieläpä muutin sen myös penneiksi per tunti, mutta kyllä ulospäin näkyi isännän ilmeestä että tässä nyt tulee aivan hirveä sähkölasku hänelle aikanaan.

   Tuntui hassulta kun isäntäväki oli panostanut pöydän viimeisen päälle ruokineen ja juomineen. Rahaksi muutettuna minun vaunun sähkönkulutus ei näytellyt minkäänlaista osuutta koko vierailun kuluissa. Jos olisin perheineni majoittunut heidän mökissään, heillä olisi tullut lakanoiden pesua ym. Ym.

      Mutta kun tosiasioita ei saa menemään asianosaisen jakeluun ns perille, siitä opin varustelemaan ajokin siten ettei tarvitse mitään mökkiläiseltä vaunuun laittaa missään tilanteessa.
   
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: 99 - 25.02.2013 kello on 23:09
Liekö tuo silti tarpeellinen?

Tuommoisena, ei.

Ilman tuotakin akku kyllä täyttyy, koska akun täyttyessä akun ottama virta pienenee, jolloin jännite nousee. Eli tuossa tapahtuu samaa kuin vanhassa konstissa rajoittaa moottoripyörän akulle menevää virtaa kun käytetään normaalia akkulaturia, eli laitetaan latauspiiriin polttimo sarjaan.

Oikeasti jos haluttaisiin poistaa ohuista johtimista aiheutuva häviö, tulisi autossa olla invertteri joka nostaisi jännitteen vaikkapa 58 volttiin, ja vaunussa muuntaja joka tiputtaisi jännitteen takaisin 14,4 volttiin. Tällöin auton ja vaunun välillä olevan kaapelin välityskyky paremmaksi, esimerkiksi jos autosta kulkee vaunuun 10A niin se tarkoittaisi vaunussa 40 ampeeriin akunlatausta.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: putkimies - 25.02.2013 kello on 23:38
  Eikös näihin nykyisiin AMG akkuihin voi tuupata virtaa oikein kunnolla? Jarrutusenergialla ladataan akkua jne. Eihän joku 10 A lataus mitään jarruta, paljon suuremmasta virrasta pitää olla kyse.
 Esin Bemari käyttää tätä:
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/1series/3door/2012/showroom/efficiency/brake_energy_regeneration.html
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2013 kello on 07:58
Mihin tarvitaan 30A laturia normaali käytössä? Ymmärrän kyllä jos halutaan akku äkkiä täyteen mut as asuessa on mulla ainakin riittäny 5A laturi. Tietty kun ollaan verkko virrassa ni tv yms ovat 220 verkossa.
Enpä tiedä, en häntä sinne ole laittanut , tilannut tai lobannut. Oli siellä tehtaalta tullessa ,eikä omaa ainakaan ominaisuuksia(omituisuuksia) mitä eräät toiset laturit.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2013 kello on 08:00
Ei kaikki ole tuskailleet. Kaverilla oli iso akku veturin takakontissa, yhdistettynä paksuilla piuhoilla releen kautta veturin akkuun. Pistoke auton persuuksissa. Parkissa ollessa vaunun etukotelosta piuha pistokkeeseen. Virttoo oli pulskasti, ja sitä riitti.  ;D

Mutta eihän jokapaikassa saa autoa vaunun viereen ,täytyykö silloin olla hitsauskaapelikela mukana. Tms
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.02.2013 kello on 09:25
Mutta eihän jokapaikassa saa autoa vaunun viereen ,täytyykö silloin olla hitsauskaapelikela mukana. Tms

Näkyy saavan. Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä. On sitä kiva katsella vaunun edessä puutarhatuolilla kalijoo hörppiessä ja Liiterin uunin paistaessa pöydällä nisua, kaffeen outtaessa termoksessa pullan kypsymistä. Niin, ja konjamiinit siihen vielä. Korkeintaan eukko voi lököttelyä häiritä, heiluttamalla tissillä tervehdystä vaunusta ukolle. Thumb ;D

Jos auto on kauempana, ei tartte paksuja kaapeleita, kun kulutus on pieni.  :D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: ihaa - 26.02.2013 kello on 09:33
Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä.

Tulee sitä putsattua ja kiilloteltua tuota 8-vuotiasta autovanhustakin samalla tavalla kuin uutta, ei se uusi ole sen kummempi, vahan vaan ei tarvitse olla puhdistavaa laatua.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Ossi66 - 26.02.2013 kello on 09:50
Jos piuhat auton ja vaunun välillä on niin huonot, ettei jännite riitä lataukseen, voisko joku viisaampi kertoa, miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin.
Mielellään semmoinen selitys että insinöörikin ymmärtää periaatteen. ;)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: 88k5 - 26.02.2013 kello on 09:53
Taitaa olla tähän latausvahvistin-aiheeseen oleellinen sanottu jo,
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.02.2013 kello on 09:55
Jos piuhat auton ja vaunun välillä on niin huonot, ettei jännite riitä lataukseen, voisko joku viisaampi kertoa, miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin.
Mielellään semmoinen selitys että insinöörikin ymmärtää periaatteen. ;)

Jos ostat esim. läppäriin jännitteen muuntimen tupakan sytyttimen kautta käytettävän. Sytyttimessä on evästä 12-14V:n verran. Mutta muunnin tunkee läppäriin 19V.  ;)
Näin minä sen ymmärrän, vaikken olekkaan insinööri, kuten yhdessä ketjussa joku arvonimen antoikin.  ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: tsahkali - 26.02.2013 kello on 09:57
Jos piuhat auton ja vaunun välillä on niin huonot, ettei jännite riitä lataukseen, voisko joku viisaampi kertoa, miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin.
Mielellään semmoinen selitys että insinöörikin ymmärtää periaatteen. ;)

Se nostaa jännän 10:stä 14:toista ja pudottaa virran 20:stä  10:neen...  ;D   (loppu meni huonoon hyötysuhteeseen)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: 88k5 - 26.02.2013 kello on 10:13
.. miten/mistä tuo boosteri saa riittävästi energia nostaakseen sen latausjännitteen 14.2 volttiin. ..

Rajoittamalla ottotehoa  :D
Mikä näkyy pienempänä latausvirtana..

Periaatteessa voi yhtä hyvin ylläpitää isoa ottotehoa (siis myös antamaansa latausvirtaa), mutta häviöt(=lämmöt) entisestään kasvaa  :-X
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Ossi66 - 26.02.2013 kello on 10:33
Tuo hakkurin periaate on täysin selvä eli jännitetä voi nostaa ja antoteho on tietysti ottoteho-hyötysuhteen häviö. Jos läpäriä ladataan autolaturilla, siitä saadaan riittävä teho läpi.

Mutta jos vaunun akkuun tulee piuhoista vaikka 13V 1A on piuhojen antama teho 13W. Onko tuo boosteri tosiaan niin viisas, että osaa ladata akkua vain 14.2V 0.7A? Jos se yrittä laittaa akkuun enemmän virtaa - jonka se tyhjä akku mielellään ottaisi tuolla 14.2V jännitteellä - se aiheuttaa lisäkuormituksen joka taas pudottaa jännitteen ja sieltä ei kuitenkaan tule yhtään enempää tehoa läpi. (Johdon resistanssi kasvaa johdon lämmetessä, jos tehoa yritetään vetää enemmän läpi)

Melkeen tuon boosterin jo nimittäisin ikiliikkujaksi, jos se oikeesti toimii - tai sen avulla voi siis rakentaa toimivan ikiliikkujan. ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: 88k5 - 26.02.2013 kello on 11:07
^
Niin, onhan boosterilla max. antovrtansa, esim. KEVin linkkaamalla 12A (mikähän oli latausjännite tuolloin  8)).
Ja onhan akullakin sisäinen resistanssinsa, eikä tyhjänäkään mahottomia virtoja niele - oliko ~20% Ah arvosta, eli tuo 12A olisi 60Ah (@20h) akun max. ottama latausvrta  :-X

Vastaavastihan tosinpäin aurinkopaneelien lataussäätimet (ne älykkäät) toimivat - eli vaikka tuleva jännite heiluu 10-30V, niin latausjännite oikea, mutta virran arvo muuttuu..   
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: tsahkali - 26.02.2013 kello on 11:13
Melkeen tuon boosterin jo nimittäisin ikiliikkujaksi, jos se oikeesti toimii - tai sen avulla voi siis rakentaa toimivan ikiliikkujan. ;D

Elä vielä...  Kyllähän se periaatteessa toimii, jos vehje osaa rajoittaa lähtötehon ottoa pienemmäksi.  Silti epäilen laitteen tarpeellisuutta.
Kunnon johdotus liikuttaa virtaa vikkelämmin ja toisaalta, kun vetäjän akku on täynnä, riittää vaunuunkin enempi. Näinhän järjestys pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: 88k5 - 26.02.2013 kello on 11:23
Joo, miten siitä ikiliikkujan saa kun esim. Waecon malleilla on hyötysuhde 87% - siinähän on 13 pinnan gäppi, että olisi edes omillaa  :laugh: Thumb

Tarpeellisuudesta: epäilen, että ei löydy sellaista autoa joka puskee vaunun akunnapoihin 13.8V jännitettä vaikka 6A virralla, jos auton akku alkaa olla täyden puoleinen..  8) Ei ainakaan tehdasasennusten jäljiltä.. :laugh:
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: mjo33400 - 26.02.2013 kello on 11:42
Joo, miten siitä ikiliikkujan saa kun esim. Waecon malleilla on hyötysuhde 87% - siinähän on 13 pinnan gäppi, että olisi edes omillaa  :laugh: Thumb

Tarpeellisuudesta: epäilen, että ei löydy sellaista autoa joka puskee vaunun akunnapoihin 13.8V jännitettä vaikka 6A virralla, jos auton akku alkaa olla täyden puoleinen..  8) Ei ainakaan tehdasasennusten jäljiltä.. :laugh:

Auton akku ja hupiakku on silloin rinnan, joten ei auton akun napajännite ole niin korkea.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: putkimies - 26.02.2013 kello on 12:30
 
  Esimerkki.
 Jos ja kun boosteri on sijoitettu vaunuun ja ottaa sisäänsä autosta 10 A virran, jännitteen ollessa 10V niin boosterin ottama teho on 100 VA eli tutummin sanottuna sata wattia.
   Jos boosterin hyötysuhde on 87 %  niin tarkoittaa sitä, että ulos akkuun se työntää 87 Wattia, eli volttiamppeeria.  Kun boosterista akkuun lähtevä jännite on 14,4 V niin akkuun menevä virta on 6,0 A.

   Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.

   Ikiliikkuja se ei ole, tehoa häviää tuohon toimenpiteeseen 13%. Tarkoittaa sitä että se lämpenee/lämmittää ympäristöään tuossa tilanteessa 13 Watin teholla.
     
   Kun akku alkaa täyttymään, sen ottama virta pienenee, jännitteen pysyessä edelleen samana, bosterin antoteho pienenee, myös ottoteho pienenee samalla, ja boosteri ottaa autosta virtaa vähemmän, pienentynyt virta aikaansaa pienemmän jännitehäviön siirtojohdoissa ja boosteriin tuleva jännite sen johdosta nousee. Tuohan toimii kuin junan vessa. ;)
   
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2013 kello on 12:37
Näkyy saavan. Ymmärrän sen hyvin, jos veturiin on uhrattu kymmeniä tuhansia euroja, ja kiilloitettu sitä ranteet kipeänä. On sitä kiva katsella vaunun edessä puutarhatuolilla kalijoo hörppiessä ja Liiterin uunin paistaessa pöydällä nisua, kaffeen outtaessa termoksessa pullan kypsymistä. Niin, ja konjamiinit siihen vielä. Korkeintaan eukko voi lököttelyä häiritä, heiluttamalla tissillä tervehdystä vaunusta ukolle. Thumb ;D

Jos auto on kauempana, ei tartte paksuja kaapeleita, kun kulutus on pieni.  :D
Hyvänen aika sentään kun sulla hassuja kavereita. Meillä Kopparössä en ole huomannut tuollaista hinkkausta. Taitaa olla paikallinen tapa :D :P
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Ossi66 - 26.02.2013 kello on 12:57
 
  Esimerkki.
 Jos ja kun boosteri on sijoitettu vaunuun ja ottaa sisäänsä autosta 10 A virran, jännitteen ollessa 10V niin boosterin ottama teho on 100 VA eli tutummin sanottuna sata wattia.
   Jos boosterin hyötysuhde on 87 %  niin tarkoittaa sitä, että ulos akkuun se työntää 87 Wattia, eli volttiamppeeria.  Kun boosterista akkuun lähtevä jännite on 14,4 V niin akkuun menevä virta on 6,0 A.

   Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.

   Ikiliikkuja se ei ole, tehoa häviää tuohon toimenpiteeseen 13%. Tarkoittaa sitä että se lämpenee/lämmittää ympäristöään tuossa tilanteessa 13 Watin teholla.
     
   Kun akku alkaa täyttymään, sen ottama virta pienenee, jännitteen pysyessä edelleen samana, bosterin antoteho pienenee, myös ottoteho pienenee samalla, ja boosteri ottaa autosta virtaa vähemmän, pienentynyt virta aikaansaa pienemmän jännitehäviön siirtojohdoissa ja boosteriin tuleva jännite sen johdosta nousee. Tuohan toimii kuin junan vessa. ;)
   

Kiitos putkimies, tämä oli semmoinen esimerkki että mullakin jo välähti (Hah ;D - tulipa mieleen se vanha vitsi Insinööristä ja salamasta ;D ;D ;D ).
Jos tuolla 10 voltilla se vaunuun menevä latausvirta lähentelee nollaa, boosterin avulla siitä huonosta linjasta saadaankin tuo 10A läpi ja akku latautuu kunnolla.
Jos olisi huonot piuhat ja vaikkapa se "laiton" latauskytkentä 7-napaisen 2. nastasta ja yksi surkea 1mm maajohto koko vaunun valoille ja lataukselle, tuolla boosterilla saisi siis johdot hieman enemmän lämpimäksi ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: putkimies - 26.02.2013 kello on 13:07
Tuo on hyvä huomio, että jos on auton ja vaunun välillä vain yksi miinusjohto, niin siinä kulkeva virran suuruus on sama kuin kaikkien muiden johtojen virtojen summa. :)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: tsahkali - 26.02.2013 kello on 13:14
Tuo on hyvä huomio, että jos on auton ja vaunun välillä vain yksi miinusjohto, niin siinä kulkeva virran suuruus on sama kuin kaikkien muiden johtojen virtojen summa. :)

Siks niitä 13-napaisessa onkin kolme.  Ja nokkela mies tietysti käyttää myös sitä 30A/2,5mm2 johtoa lataamiseen..  ;D
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Ossi66 - 26.02.2013 kello on 13:27
Siks niitä 13-napaisessa onkin kolme.  Ja nokkela mies tietysti käyttää myös sitä 30A/2,5mm2 johtoa lataamiseen..  ;D

Siis mitä johtoa tarkoitat?
yksi 2.5mm2 maajohto valoille, toinen latausjohdon pariksi ja kolmas jatkuvan virran parina. Lataus siis käytännössä mahdollista kahden 2.5mm2 johtoparin avulla.
Boosteri lienee käytännössä tarpeeton, jos vaunun akulla on se 14 - 14.2V ajon aikana Thumb
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.02.2013 kello on 13:48
 

   Lyhyesti sanottuna, boosteri hävittää autosta ottamastaan virran voimakkuudesta 4 Amppeeria ja sen avulla korottaa jännitettä 4,4 Volttia.

 
   

Juuri näin, vaikken mitään ymmärräkkään. Ei se jännitteen muunnin läppärillekkään (12V/19V) hyötysuhteeltaan voi tehokas olla, mutta kätevä ja hyvä.  ;)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: putkimies - 26.02.2013 kello on 14:35
Juuri näin, vaikken mitään ymmärräkkään. Ei se jännitteen muunnin läppärillekkään (12V/19V) hyötysuhteeltaan voi tehokas olla, mutta kätevä ja hyvä.  ;)
  Itseasiassa minulla on tuollainen muunnin asuntoautossa läppärin käytössä. Sen hyötysuhde on oikein hyvä. Mistäkö sen tiedän? Tiedän sen siitä kun se on nyrkkiäni pienempi umpinainen murikka, ilman mitään jäähdytyspuhallinta . Siitä huolimatta se ei lämpene. 
    ...Laitteen, jota ei ole tarkoitettu lämmityslaitteeksi,  huonon hyötysuhteen tunnistaa mm. siitä jos se normaalikäytössä lämpenee. Vielä pahempaa on, jos laitteessa on jäähdytyspuhallin.

 Minun läppäri kuluttaa 230 V verkkoon liitettynä oman muuntajansa kautta 36 Wattia. Kun irroitan muuntajan johdon läppäristä, tehoa kuluu 18W. Eli se muuntaja kuluttaa yhtä paljon kuin koko läppäri akku täyteen varattuna. Tietysti tuo muuntajamurikka ennenkaikkea lämpenee 18 Watin teholla. Mukavan lämmin on.
    Puskaparkissa ollessa ei kannattanut käyttää läppäriä as autossa invertterin ja tuon muuntajan kautta, varsinkin kun käyttötunteja päivässä oli paljon.
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.02.2013 kello on 15:08

    Puskaparkissa ollessa ei kannattanut käyttää läppäriä as autossa invertterin ja tuon muuntajan kautta, varsinkin kun käyttötunteja päivässä oli paljon.

Eikä mitään muutakaan invertterin kautta, jos muita ratkaisuja on. Meikäläisellä pieni kompurakaappi ja ajon välissä veden keitin, ne on invertterin perässä.  :)
Otsikko: Vs: Latausvahvistin
Kirjoitti: JPVäisänen - 26.02.2013 kello on 15:40
Eikä mitään muutakaan invertterin kautta, jos muita ratkaisuja on. Meikäläisellä pieni kompurakaappi ja ajon välissä veden keitin, ne on invertterin perässä.  :)
Meillä Lidlin miniuuni, pieni kahvin- ja vedenkeitin ja töllötin inkun perässä. Joskus oli pleikkari matkassa kun lapset kulki vielä mukana mutta ei enää.