Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: marjamatkalla - 18.02.2013 kello on 16:50
-
Maaliskuun 20 päivän tienoilla aamulaivalla yli Eestiin.
Antaisitko ensikertalaiselle Via Baltian matkaajalle majoitus- ja reittivihjeitä ym...?
Kokemuksia Slovakian ja/tai Tsekin läpiajosta ? Auto yli 3,5 t. (Autoliiton sivut on tutkittu.)
Unkarissa välietappi Budapestin eteläpuolella. Määränpää Italia.
-
Siitä nyt menee suora 67:a alas. itä tai länsi kautta ajelee. Kerro aiotko ajaa vai pysähtyäkin jossain.
Varsovassa, Suwalkissa , Lublinissa on campingeja
Tuossa ketjussa juttua jonkin verran > http://karavaanari.org/index.php/topic,5651.msg98926.html#msg98926
-
Täällä on tosiaan tuolta väliltä monia hyviä etappeja kerrottu, kannattaa lukea läpi ja laittaa navigaattorin muistiin jo valmiiksi. Hyvin siellä pärjää, maassa maan tavalla ja muistaa väistellä.
Ite ajelin +3500kg:lla ja ostelin vignettejä kevyempien tapaan ja makselin moottoritiemaksuja luukuilla. Kukaan ei kysellyt, mutten kyllä ite muutakaan osannut. Joku teleportterilaite kai pitäs olla vai koskeeko se vaan kuorma-autoja? Tienpäällä oli kyllä pysäytetty matkailuautoja, joten niitä vignettejä/rekkareita valvotaankin, silloin sakko maksaa enemmän, mutta niistäkin rahalla selvinnee :)
Noh, mukavasti meni reissu ja blogissa alla reitti jos jaksaa lukea.
-
Siitä nyt menee suora 67:a alas. itä tai länsi kautta ajelee. Kerro aiotko ajaa vai pysähtyäkin jossain.
Varsovassa, Suwalkissa , Lublinissa on campingeja
Tuossa ketjussa juttua jonkin verran > http://karavaanari.org/index.php/topic,5651.msg98926.html#msg98926
Minun vastaukseni meni toiseen osioon "Minne kesällä 2013".
-
Täällä on tosiaan tuolta väliltä monia hyviä etappeja kerrottu, kannattaa lukea läpi ja laittaa navigaattorin muistiin jo valmiiksi. Hyvin siellä pärjää, maassa maan tavalla ja muistaa väistellä.
Ite ajelin +3500kg:lla ja ostelin vignettejä kevyempien tapaan ja makselin moottoritiemaksuja luukuilla. Kukaan ei kysellyt, mutten kyllä ite muutakaan osannut. Joku teleportterilaite kai pitäs olla vai koskeeko se vaan kuorma-autoja? Tienpäällä oli kyllä pysäytetty matkailuautoja, joten niitä vignettejä/rekkareita valvotaankin, silloin sakko maksaa enemmän, mutta niistäkin rahalla selvinnee :)
Noh, mukavasti meni reissu ja blogissa alla reitti jos jaksaa lukea.
Kiitos! Luen.
-
Tuolla on muutamia etappeja ja tiedosto ladattavaksi naviin, tosin vain Tompaan, mutta voihan ne muuntaa muihinkin sopiviksi.
http://www.saunalahti.fi/hamal0
-
Tuolla on muutamia etappeja ja tiedosto ladattavaksi naviin, tosin vain Tompaan, mutta voihan ne muuntaa muihinkin sopiviksi.
http://www.saunalahti.fi/hamal0
Kiitos! Kiitos! Olen ne vienyt jo "kuukkelimäpsiin".
-
Toukokuussa siis eestaas Budaan via Balttia. Onko E67/E75 suositeltavin tällä hetkellä ?
Eli WAW-Brno-Bratislava-BUD ?
-
Tuolla on muutamia etappeja ja tiedosto ladattavaksi naviin, tosin vain Tompaan, mutta voihan ne muuntaa muihinkin sopiviksi.
http://www.saunalahti.fi/hamal0
Tämä oli hieno työ! Thumb
http://maps.google.fi/maps/ms?msid=205705340395702929109.0004d6b3acd97dbf08778&msa=0
Meni sitten E67:aa tai 19:aa
-
Toukokuussa siis eestaas Budaan via Balttia. Onko E67/E75 suositeltavin tällä hetkellä ?
Eli WAW-Brno-Bratislava-BUD ?
Mitä tarkoitat sillä, että joku reitti olisi suositeltavin. Pääsääntöisesti me olemme välttäneet isoimpia teitä, ainakin jos ei ole kiire ja haluaa ajella rauhassa muulta liikenteeltä.
-
^
Mitähän sillä (suositeltavin) hakee; nopein, lyhyin, ruuhkattomin, mielenkiintoisa, ei-työmaana jne.
Ainakin tulee heti mielee, että E75 kiertää Bratislavan kautta kun E77 selkeästi lyhyin, mutta kilpa-ajona voi olla hitaampi (jos motareilla "baanaa") :-X
-
Haetaan siis kohtuu ripeää etenemistä -> hyvät tiet, ei kiven ylityksiä (CZ?)
-
Syksyllä 2011 ajoimme Tallinasta Eurooppaan. Tallinasta Kaunasiin oli tie nopeaa ajaa mutta siitä eteenpäin, pääreitillä Varsovaa kohti tietöitä, syviä uria ja hidasta menoa riitti, todella hidasta. Kaupunkien kohilla liikennevalot teki isoja ruuhkia. Jossain siellä Varsovan jälkeen oli sitten todella hyvää moottoritietä joku pätkä ja ilmeisesti tuota on jo nyt enempikin tehty? Ajoimme Kaunasista Berliiniä kohti ja Saksan puolelle pitkän päivän lähes 16 tuntia. Ei pidetty paljoa taukoja. Ehkäpä tuo osuus on nyt jo parempi?
-
Syksyllä 2011 ajoimme Tallinasta Eurooppaan. Tallinasta Kaunasiin oli tie nopeaa ajaa mutta siitä eteenpäin, pääreitillä Varsovaa kohti tietöitä, syviä uria ja hidasta menoa riitti, todella hidasta. Kaupunkien kohilla liikennevalot teki isoja ruuhkia. Jossain siellä Varsovan jälkeen oli sitten todella hyvää moottoritietä joku pätkä ja ilmeisesti tuota on jo nyt enempikin tehty? Ajoimme Kaunasista Berliiniä kohti ja Saksan puolelle pitkän päivän lähes 16 tuntia. Ei pidetty paljoa taukoja. Ehkäpä tuo osuus on nyt jo parempi?
Ne tauot,ei lomalla saa olla kiire Thumb
-
Ne tauot,ei lomalla saa olla kiire Thumb
Ei meillä yleensä olekkaan kiirus. Pysähdytään vaikka puolen kilometrin välein jos on tarvetta. :)
Tuo oli vain poikkeus. Kaikki mahdollinen aika Suomessa vietettiin tarkkaan.
-
Haetaan siis kohtuu ripeää etenemistä -> hyvät tiet, ei kiven ylityksiä (CZ?)
CZ (Tsekit)? Tarkoitit kait SK (Slovakia)? Tuo tsekin pätkä on hyvä ajaa..
Aika helposti polski-motari muuttuu ressaavaksi rekkaränniksi kun on ruuhkaa ja tietöitä. Puolan läpiajossa kauden rempat kannattaa huomioida
http://www.gddkia.gov.pl/pl/21/mapa-warunkow-drogowych
Niin, kiirus tai ei - vai pitäisikö ymmärtää, että jollekin esim. Varsovan ohitus on osa loma(matka)a, toiselle matkaa lomalle Thumb Kukin tyylillään..
-
Varsovan ohitus on osa loma(matka)a, toiselle matkaa lomalle Thumb Kukin tyylillään..
Tuo on totta. Minulla loma alkaa kun suljen kotioven reissuun lähtiessä. Tuntuu siltä, että huomenna jää Unkari taakse.
-
. Tuntuu siltä, että huomenna jää Unkari taakse.
Ajelehan varovasti . Meidän juniori pyörii vielä viikon Budan nurkilla. Ettette vaan törmäilisi !
-
Niin Tsekkejä tarkoitin kyllä. Kyseessä ei varsinainen lomamatka joten noita pahimpia kohtia olisi syytä välttää. Vinjetin tarvitsee PL ja SK vai ?
edit auto <-3500kg
-
Niin Tsekkejä tarkoitin kyllä. Kyseessä ei varsinainen lomamatka joten noita pahimpia kohtia olisi syytä välttää. Vinjetin tarvitsee PL ja SK vai ?
edit auto <-3500kg
Puolassa vignet (tievero) koskee kaikkia yli 3.5tn ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä kaikilla teillä sekä lisäksi on vielä maksullisia moottoriteitä (myös alle 3.5tn autoille).
Tsekeissä moottoritietarra (ylin kuva) min. pituus 1 vko. Samoin Slovakia. Unkarissa maksu motareilla myös (oliko viikko tai 10 pv), mutta tarraa ei saa vaan kuitti säilöttävä 1 vuoden. Motariporteissa kamerat ja kuvista kait pläräävät kuka on maksanut ja kuka ei..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Kroatiaan2011/vingett_01.jpg)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Kroatiaan2011/vingett_02.jpg)
..vielä Slovenia ja Itävalta - noita tuli yhden kesän jäljiltä lasiin.
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Kroatiaan2011/vingett_03.jpg)
-
Siitä nyt menee suora 67:a alas. itä tai länsi kautta ajelee. Kerro aiotko ajaa vai pysähtyäkin jossain.
Varsovassa, Suwalkissa , Lublinissa on campingeja
Tuossa ketjussa juttua jonkin verran > http://karavaanari.org/index.php/topic,5651.msg98926.html#msg98926
Minkälaisessa kunnossa tuo E67 on? Oma ajatus on alunperin ollut lähteä heinäkuun alussa Italiaan Ruotsin kautta, mutta viime reissulla tuli sieltä päästeltyä, joten nyt on alkanut kaikesta hirmuisesta ennakkoluulosta huolimatta kiinnostamaan Via Baltica. Eli ajatus olisi mennä ehkä Itä-Puolan kautta alas. Tässä taitaa suurimpana esteenä olla juuri tuo oma ennakkoasenne oikeastaan kaikkia balttianmaiden liikennettä/poliiseja/muuta kohtaan - pelkän lukemani perusteella. Kerran olen ollut autossa työn puolesta kun mentiin n. 2 tuntia Varsovasta itään. Tuo tie oli paremmassa kunnossa kuin Suomen tiet, ei ollut hulluja ohituksia ja poliiseja tuntui olevan 10 kilometrin välein tienposkessa tutkan kanssa. Tuntui kaikinpuolin turvalliselta. Kolleegat kyllä ihmettelevät mielipidettäni ja väittävät etten ole Puolassa käynytkään.
Miten on tuolla Itä-Euroopan suunnalla lähiaikoina ajelleet, minkälaisessa kunnossa tiet ja onko muuten turvallista ilman 'poliisien mielivaltaisuuksia'?
-
Ei siellä ole probleemaa. Aina kun tulet taajamaan sekä muutenkin, katsele liikennemerkkejä . Ne missä on jotain nopeudesta katso 2 kertaa ja aja kanssa alle sen. :o Taajamissa ajat vielä puolet hiljempaa. Vastaantulijat kertoo valonvälkytyksellä tutkapartioista. Muutaman kerran ajellut ylös ja alas tuota reittiä. Enkä aio kiertää vastakaan muualta jos suunta on sinne tai sieltä kautta alas. Olisiko 1991 tai 2 kun ekan kerran ajoin puolan läpi. Silloin Gdanskista alas.
Ei tuo "itätie" mikään kauhea ole kunnoltaan, paranee vielä koko aika.
-
Novalle vähän tuoreempaa tietoa, viime syksynä mentiin Kroatiaan Via Balticaa ja Puolan itäkautta.
En huomannut tiestön kunnossa mitään poikkeavaa, lukuunottamatta joitakin kilometrejä vuoristossa.
Hidastahan se Puolassa on ajella kylien läpi, vaan jollei kiirettä, virkistävää katsella pikkukylien elämänmenoa.
Rohkeasti vaan menoksi, äläkä ota liian vakavasti noita jo osittain vanhentuneita rutu-legendoja.
-
No ei mullakaan ole yli 2 vuotta kun itäreunaa ajoin viimeksi :D
Menin sieltä Unkariin, Romaniaan ja Bulgariaan. Tulin Tatra vuorten kautta takaisin ja Varsovan kohdalta läpi järvi-alueille.
-
Minkälaisessa kunnossa tuo E67 on? Oma ajatus on alunperin ollut lähteä heinäkuun alussa Italiaan Ruotsin kautta, mutta viime reissulla tuli sieltä päästeltyä, joten nyt on alkanut kaikesta hirmuisesta ennakkoluulosta huolimatta kiinnostamaan Via Baltica. Eli ajatus olisi mennä ehkä Itä-Puolan kautta alas. Tässä taitaa suurimpana esteenä olla juuri tuo oma ennakkoasenne oikeastaan kaikkia balttianmaiden liikennettä/poliiseja/muuta kohtaan - pelkän lukemani perusteella. Kerran olen ollut autossa työn puolesta kun mentiin n. 2 tuntia Varsovasta itään. Tuo tie oli paremmassa kunnossa kuin Suomen tiet, ei ollut hulluja ohituksia ja poliiseja tuntui olevan 10 kilometrin välein tienposkessa tutkan kanssa. Tuntui kaikinpuolin turvalliselta. Kolleegat kyllä ihmettelevät mielipidettäni ja väittävät etten ole Puolassa käynytkään.
Miten on tuolla Itä-Euroopan suunnalla lähiaikoina ajelleet, minkälaisessa kunnossa tiet ja onko muuten turvallista ilman 'poliisien mielivaltaisuuksia'?
Nimenomaan asenteesta koko homma kiinni Thumb
Jos liikaa lukee tai kuuntelee toisten liian vanhoja kokemuksia, jää vain negatiiviset mieleen :-X
Eli siis pitää kehua nyt E67:ää;
kun 15km Tallinnan satamasta ulos pääset (about Laagri), siitää se leppoisa eteneminen (vauhdilla) alkaa seuraavat 600km. Tiet tasaista "pöytälautaa" 100km/h nelikaistaislla. Tiestö on parempaa kuin Suomessa Thumb tai jos verrokkia etsii, niin H:linan tai Lahden motarit ovat jo "mäkisiä". Turun-motari on jo "vuoristoa" :P. Ainostaan rankoila kesäsateilla saa olla tarkempan kun vesi jää tielle - eivät ole /\-profiilililla kuten suomessa. Muista hitaampi antaa tietä ajamalla oikealla ja jopa pientareella. Ja kun tiet ovat tasaisia, niin rekat ohittavat herkästi hitaampia..
http://maps.google.fi/maps?q=59.339591,24.612851&hl=fi&ll=59.339066,24.612164&spn=0.010242,0.020621&num=1&t=m&z=16&layer=c&cbll=59.339197,24.61236&panoid=2L-Nk9H-28fNIrsQbTmQBA&cbp=12,223.74,,0,9.27
Ja tosiaan "liian vanhat" ajokokemukset kannattaa suodattaa pois.. Vuonna 2007 poistui viaBaltika (Viro-Latvia-Liettua-Puola-) rajatarkastukset ja jonottelut - siis nykyisin ihan sama kuin Suomen-Ruotsin/Norjan -rajalla: himmaten läpi vain..
Ja balttian maiden EU-jäsenyyden myötä on paljon tierahaa ollut käytössä, ja nykyisin lähes kaikki kaupungit voi välttää ohikulkutein. Ei tule mieleen isompia kaupunkeja kuin Latviassa Bauska, jonka läpi joutuu vielä ajamaan. Latviassa vielä se erikoisuus, että heidän taajama merkkinsä on kylän nimikyltti (oliko valk. pohjalla) - sitten taajamanopeus alkaa. Ja taajaman loppumisesta yleisrajoitus (90km/h). Samoin Puolassa ei liikaa noita nopeuskylttejä ole.. Paikallistiellä voi keskellä ei-mitään olla bussipysäkki ja sitä ennen 50km/h kyltti, eikä päättymisestä kerrottu mitään. Samoin tietöiden kohdalla.. joskus nop.raj. alla on kloaika lisäkyltti (lekan ja hakunkuva = työaika 8) - niissä yleensä sama aika (ei ehdi vauhdissa lukea)
-
Eli siis pitää kehua nyt E67:ää;
kun 15km Tallinnan satamasta ulos pääset (about Laagri), siitää se leppoisa eteneminen (vauhdilla) alkaa seuraavat 600km. Tiet tasaista "pöytälautaa" 100km/h nelikaistaislla.
Koska sulla on viimeinen kokemus esim Tallinna-Kaunas pätkästä ?
-
Koska sulla on viimeinen kokemus esim Tallinna-Kaunas pätkästä ?
Kesiltä -07, -08, -09, -11. Vuosina 2010 ja 2012 vain Viron osalta (Pärnu).
Ja aiemmilkin Virosta, mutta tuo Parnumaantien ulosmeno Tallinnasta oli pitkään työnalla, silloin aika louhikkoa ;) Taisi valmistua 2006?
-
Koska sulla on viimeinen kokemus esim Tallinna-Kaunas pätkästä ?
Pärnu - Panevezys pätkästä kokemus viikon sisällä. Hyväkuntoinen, ei ongelmia. Ei kuitenkaan ihan priimaa koko matkaa. Ja Augustow - Lublin sama juttu. Lublinin päässä pieni pätkä tietyötä.
-
Pärnu - Panevezys pätkästä kokemus viikon sisällä. Hyväkuntoinen, ei ongelmia. Ei kuitenkaan ihan priimaa koko matkaa. Ja Augustow - Lublin sama juttu. Lublinin päässä pieni pätkä tietyötä.
Ajoikko Riian patotietä - oliko se ja eteläisen osuuden tietyö valmis?
-
Jos tarkoitit patotiellä sitä Riigan kaakon puolella olevaa voimalaitoksen patoa, niin ajoin. Ei ollut tietöitä.
-
Koska sulla on viimeinen kokemus esim Tallinna-Kaunas pätkästä ?
Mä ajoin 2011 2x eli eestaas , ihan ookoo. Joku pikku tietyö :D
-
Ei tuo nyt ihan pyykkilautaa ole. Tänä vuonna käyny 2 x Vilnassa ja aika pomppuista huolimatta hyvistä korjausyrityksistä. No joo, reitti toukokuulle ei vielä lyöty lukkoon mut itäreitti alas mentäessä suurennuslasin alla.
-
Koska sulla on viimeinen kokemus esim Tallinna-Kaunas pätkästä ?
Juuri ajettuna ja minun mielestäni loistavassa kunnossa kahta pätkää lukuuunottamatta. Eli pätkät Viron/Latvian rajalta etelään 15-20km., joka on melko urainen. Ja toinen pätkä Riian patotien pohjoispuolella oleva pätkä, siis aivan siinä pengerryksen vieressä muutama kilometri. Sekin saattaa korjaantua kesäänmennessä. Näytti siltä kuin olisivat korjanneet kaivojen kansien kuoppia. Toivottavasti tarkoittaa, että uusivat koko päällysteen.
Ja olikohan nuo Bauskan kadut surkeita. Tai siinä lähistöllä jossakin "kylässä".
Mutta valitettavaa on, että ne mitkä on korjattu ja laitettu -94 jälkeen(kin), jolloin aloitin via baltican käytön, rapistuvat hyvää vauhtia.
-
On siellä niin kova liikenne, tuommosta uraista seututietä paahtaa rekat 24h/vk, muttei parempaa liene?
-
Juuri ajettuna ja minun mielestäni loistavassa kunnossa kahta pätkää lukuuunottamatta. Eli pätkät Viron/Latvian rajalta etelään 15-20km., joka on melko urainen. Ja toinen pätkä Riian patotien pohjoispuolella oleva pätkä, siis aivan siinä pengerryksen vieressä muutama kilometri. Sekin saattaa korjaantua kesäänmennessä. Näytti siltä kuin olisivat korjanneet kaivojen kansien kuoppia. Toivottavasti tarkoittaa, että uusivat koko päällysteen.
Ja olikohan nuo Bauskan kadut surkeita. Tai siinä lähistöllä jossakin "kylässä".
Mutta valitettavaa on, että ne mitkä on korjattu ja laitettu -94 jälkeen(kin), jolloin aloitin via baltican käytön, rapistuvat hyvää vauhtia.
Onkos tullut hörpittyä, Bauskas Alus ? =melko herkullinen olut Thumb
-
On Thumb