Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: vetor - 11.02.2013 kello on 15:54

Otsikko: Focus veturina?
Kirjoitti: vetor - 11.02.2013 kello on 15:54
Olen vetänyt 1400 kg:n Hobbyä Focus TDCi 1,8 85kW:llä 4-5000 km per kausi. Ongelmia ei ole ollut, enkä ole kokenut olevani tientukkonakaan; nopeus on ollut 85-90 km/h ja kulutus 10 litran alapuolella. Nyt tuo -08 menee vaihtoon. Minusta Fordien hinta-laatu-suhde on kohdillaan,  joten ajattelin samaa mallia 2 litran koneella 140 hevosvoimaisena. Yleensä karavaanareilla on kuitenkin "räyhäkämpiä" vetureita, ja heräsikin ajatus, onko tuollaiselle alemman keskiluokan autolle odotettavissa vetämisestä johtuvia ylimääräisiä kone- tai vaihteistovaurioita . Entä kestäisikö automaattivaihteist o?
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.02.2013 kello on 16:19
Olen vetänyt 1400 kg:n Hobbyä Focus TDCi 1,8 85kW:llä 4-5000 km per kausi. Ongelmia ei ole ollut, enkä ole kokenut olevani tientukkonakaan; nopeus on ollut 85-90 km/h ja kulutus 10 litran alapuolella. Nyt tuo -08 menee vaihtoon. Minusta Fordien hinta-laatu-suhde on kohdillaan,  joten ajattelin samaa mallia 2 litran koneella 140 hevosvoimaisena. Yleensä karavaanareilla on kuitenkin "räyhäkämpiä" vetureita, ja heräsikin ajatus, onko tuollaiselle alemman keskiluokan autolle odotettavissa vetämisestä johtuvia ylimääräisiä kone- tai vaihteistovaurioita . Entä kestäisikö automaattivaihteist o?
Kyllä automaatti kestää siinä kuin manuaali,yleensä vika löytyy ratin ja penkin välistä ;D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 11.02.2013 kello on 16:25
Kyllä automaatti kestää siinä kuin manuaali,yleensä vika löytyy ratin ja penkin välistä ;D

Monasti vaan näissä alemman keskiluokan autoissa automaattivaihteisi ssa malleissa vetopaino on pienempi kuin manuaalisissa.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: jus66si - 11.02.2013 kello on 19:14
Osta tuommoinen Maverick. Ei lopu veto kesken. Eikä ole hirveen kalliskaan.

http://www.nettiauto.com/ford/maverick/4588177
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: vetor - 11.02.2013 kello on 19:26
Sillä kehtais treffeille mennä, kieltämättä. Mutta vaunukin pitäis vaihtaa 7-metriseen yhdenmukaisuuden vuoksi. Ja entäs ne loput 25000 vuotuista kilometriä, joille tuollaista varten pitäisi ostaa BENSAA? Taidat olla automyyjä.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: K.E.V - 11.02.2013 kello on 19:27
Tai BENSA-kauppias  8)
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 11.02.2013 kello on 19:35
Osta tuommoinen Maverick. Ei lopu veto kesken. Eikä ole hirveen kalliskaan.

http://www.nettiauto.com/ford/maverick/4588177

Heh-he  :P Noilla päästöillä ajoneuvovero vuodessa 400,77 €  Thumbd Kulutuskin tuplat vastaavan kokoiseen dieseliin..

Juu, ei ole kallis ostaa, mutta käyttää  :D

 
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Alan - 11.02.2013 kello on 19:39
Sillä kehtais treffeille mennä, kieltämättä. Mutta vaunukin pitäis vaihtaa 7-metriseen yhdenmukaisuuden vuoksi. Ja entäs ne loput 25000 vuotuista kilometriä, joille tuollaista varten pitäisi ostaa BENSAA?

Jep. Kyllä nykyään on pakko katella tuota kulutuspuolta melkein ensimmäisenä kriteerinä.

Ite olin Touraniin tyytyväinen yleisautona, voimaa ja tilaa tarpeeksi ja kohtuullinen kulutus. Vain neliveto puuttui, ja kesällä pärjäsi ilman sitäkin. Ihme juttu muuten, että sitä ei saa nelivetona.

Periaatteessahan se on saman kokoluokan auto kuin Focus, kun on Golfin alustalla. Focuksesta ei kokemusta veturina, eikä uusimmista lainkaan. Mitä riskimpi kone sen parempi, vai joko hinta lähestyy Mondeota?
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: vetor - 11.02.2013 kello on 19:58
Jää siihen melkein 5000 välystä samoilla lisävarusteilla ja automaattivaihteist olla. Moottorithan ovat samat. -
Mondeo muuttuu täydellisesti vuoden 2014 syksyllä.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: kookaburra - 12.02.2013 kello on 08:28
Veturi ja vaunu muodostavat sellaisen kokonaisuuden,  että yhteensopivuus selviää vain kokeilemalla.  Veturissa tehon ja väännön lisäksi oleellista ovat välitykset.  Aikoinaan bensavehkeillä Eurooppaa kierrellessä joutui moottori ( 1.6 ) tosi koville vuoristoissa mutta pidin mottona sitä,  että kierrokset eivät moottoria nujerra vaan väärällä tavalla vedättäminen.....

Nykyinen diesel 2.2  on välityksiltään kuin nenä päähän.  Nelosvaihde on juuri sopiva yhdistelmän matkantekoon.  Vitonen ja kutonen ovat sitten muuhun ajoon.  Kulutus pysyy välillä 8.8 - 9.9 litraa satasella, siis varsin kohtuullista......

Vanhanaikaiseen ajattelutapaani ei automaatti ole oikein istunut.
Otsikko: Re: Focus veturina?
Kirjoitti: Topelius - 12.02.2013 kello on 08:36
Nuo Mondeot ovat kyllå kans mielenkiintoisia autoja kun niillä saa vetää jopa 2000kg:ta. Ja hintakin on tippunut jo kohtuulliselle tasolle.

http://www.nettiauto.com/ford/mondeo/5355520
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 12.02.2013 kello on 08:58
Vanhanaikaiseen ajattelutapaani ei automaatti ole oikein istunut.

Se ajattelutapa voisi muuttua kertaheitolla jos kokeilet autoa jossa on automaattivaihteist o, niin se on muuttunut monella muullakin jonka tunnen, sisko nyt viimeisimpänä kun hänelle viime kuussa autoni möin, hänestä kun automaatti on täysin turhake, mutta niin vaan mieli on muuttunut.

Automaattivaihteise sta autosta vaunun vetoon soveltuvana kannattaa tarkistaa että niitä vaihteita on vähintään viisi, mitä useampi sen parempihan se.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 12.02.2013 kello on 09:16
Se ajattelutapa voisi muuttua kertaheitolla jos kokeilet autoa jossa on automaattivaihteist o, niin se on muuttunut monella muullakin jonka tunnen, sisko nyt viimeisimpänä kun hänelle viime kuussa autoni möin, hänestä kun automaatti on täysin turhake, mutta niin vaan mieli on muuttunut.

Automaattivaihteise sta autosta vaunun vetoon soveltuvana kannattaa tarkistaa että niitä vaihteita on vähintään viisi, mitä useampi sen parempihan se.

Ja voi se ajatus vaihtu taas päinvastaiseen - vaimokin ajoi liki 4 vuotta automaatilla. Nyt alla "hämmennettävä", joka on kuulemma paljon mukavempi  :laugh:

Ei sen puoleen vaikka itselläni on ollut useita automaatteja, ja ajannut tomaatti-pirssejä työkseen, en vain pidä; lähdön viiveestä/nykäisystä, tunnottomasta kaasusta (pedaalin pumppausta jotta ylä- ja almäet menisivät tasanopeudella), huonosta ryömintäluiston tunnosta, hidas/olematon moottorijarru - saati kulmikkaista DSG:stä  :-\ Noh, tietty hyvä puhua ilman hf:ää kun toinen käsi vapaana  Thumb

Liekö CVT ollut huono vetohommissa kun pykäliä 1 eteen ja 1 taakse  :laugh: Ihan hyvä kärryn peruuttelussa..
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 12.02.2013 kello on 09:29
en vain pidä; lähdön viiveestä/nykäisystä, tunnottomasta kaasusta (pedaalin pumppausta jotta ylä- ja almäet menisivät tasanopeudella), huonosta ryömintäluiston tunnosta, hidas/olematon moottorijarru - saati kulmikkaista DSG:stä  :-\ Noh, tietty hyvä puhua ilman hf:ää kun toinen käsi vapaana  Thumb

Noin kun perustelit niin kylläpä sait sen automaatin kuulostamaankin perin surkealta, moni asia kuulostaa kyllä ihan tutulta mutta DSG:stä ei mitään kokemuksia, vain perinteisellä momentinmuuntimella ja Toyotan hybridin automaatista jollainen automaatin kuuluisi ollakin, tehokas moottorijarrutus, ryömintä ominaisuudella ja täysin nykäyksetöntä menoa...mitä muuta voisi toivoa.  Thumb
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 12.02.2013 kello on 10:15
^
Niin, mielipiteitähän nämä ovat (jotenki perusteltuja  :-X)

Auriksen Hybrihän osaa ottaa jarruenergiaa talteen ts. generaattorijarrutu s moottorijarrun sijasta/lisäksi.

Oiskohan selityksenä miksi V50 volle tuntuu, niin hyvältä: siinähän on Ford Focuksen alusta  :laugh: Perinteisestihän Ford on hyvä ohjaustunnossa. Mutta kuka mistäkin tykkää; tunnokkaasta vai tunnottomasta jousituksesta, ohjauksesta tai voimansiirrosta.. tai jostain välimuodosta  8)
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 12.02.2013 kello on 10:39
Auriksen Hybrihän osaa ottaa jarruenergiaa talteen ts. generaattorijarrutu s moottorijarrun sijasta/lisäksi.

Niin generaattorihan se oikeasti jarruttaa käytännössä aina normaalijarrutuksis sa mutta en sotkenut sitä lisätäkseni eroa tuon hybridin ja normaaliautomaatin välille.  ^-^
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: K.E.V - 12.02.2013 kello on 12:36
^
Niin, mielipiteitähän nämä ovat (jotenki perusteltuja  :-X)

Auriksen Hybrihän osaa ottaa jarruenergiaa talteen ts. generaattorijarrutu s moottorijarrun sijasta/lisäksi.

Oiskohan selityksenä miksi V50 volle tuntuu, niin hyvältä: siinähän on Ford Focuksen alusta  :laugh: Perinteisestihän Ford on hyvä ohjaustunnossa. Mutta kuka mistäkin tykkää; tunnokkaasta vai tunnottomasta jousituksesta, ohjauksesta tai voimansiirrosta.. tai jostain välimuodosta  8)
Elekää hyvät ihmiset TAAS sekoittko pohjalevyä alustaan, niillä ei ole hirveästi tekoa toistensa kanssa ;D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 99 - 12.02.2013 kello on 12:59
saati kulmikkaista DSG:stä

Miten tämä kulmikkuus ilmenee?
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 12.02.2013 kello on 16:13
Elekää hyvät ihmiset TAAS sekoittko pohjalevyä alustaan, niillä ei ole hirveästi tekoa toistensa kanssa ;D
Yhtäläisyyden kertoi minulle kaveri joka on erään Ford-varaosaputkan myyjä..

Lainaten wikiä jäi vastaava mielikuva:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_C1_platform
"Ford C1 platform
..
Ford Focus, Volvo S40 and V50, and Mazda3 share about 60 percent of their parts and components. Thirty engineers each from Ford, Mazda, and Volvo worked in Cologne for two years to combine the compact car engineering for all three automakers under the direction of Ford Director of C Technologies Derrick Kuzak, Ford of Europe vice president of product development.

The C1 platform has been stretched creating the EUCD for use in future Volvo vehicles. Volvo's plans call for all of their cars to be C1, EUCD, or D3-based in the coming years.

Among all of the cars, the floorpan is different, but the front- and rear-subframes, suspension, steering, braking, safety, and electrical components are shared"
..

Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 12.02.2013 kello on 16:30
Miten tämä kulmikkuus ilmenee?

Kaasuun/kaasun_nostoon reagointi ja vaihdot 1-2-1 sekä matelu/ryömintä..  Thumbd
Pientä eroa 3 eri autolla; dsleitä Passat 2.0 ja Journey 2.7 (?) sekä bensa Octavia (1.4TSi) - liekö kiusana uuden karheutta, mutta ei tykänny uutuuttaan  8)


Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 99 - 12.02.2013 kello on 16:49
Kaasuun/kaasun_nostoon reagointi ja vaihdot 1-2-1 sekä matelu/ryömintä..  Thumbd
Pientä eroa 3 eri autolla; dsleitä Passat 2.0 ja Journey 2.7 (?) sekä bensa Octavia (1.4TSi) - liekö kiusana uuden karheutta, mutta ei tykänny uutuuttaan  8)

Kumma kun itse en ole huomannut, varsinkaan tuota 1-2-1 vaihtamista (auto kun ei pahemmin käytä ykköstä). Ainoa negatiivinen asia että vaihtaa mielestäni liian pienelle kun lähtee ohittamaan (kickdown), väännöllä kun tuntuisi kiihtyvän paremmin...

Ps. jos koeajoautoja kokeilit, niin ei ihme jos vaihteisto toimi miten toimi, se kun on ajotyylin oppivaa sorttia ja mukauttaa vaihteiston toiminnan ajajan mukaiseksi. Tähän tosin menee aikaa ja kilometrejä, muutaman satanen ei siihen riitä.... (liikkeiden koeajoautoja kun poljetaan aika surutta)
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 12.02.2013 kello on 16:57
Kumma kun itse en ole huomannut, varsinkaan tuota 1-2-1 vaihtamista (auto kun ei pahemmin käytä ykköstä). Ainoa negatiivinen asia että vaihtaa mielestäni liian pienelle kun lähtee ohittamaan, väännöllä kun tuntuisi kiihtyvän paremmin...
Liekö yksilöitä, mutta tuo Dodge (nykyään Fiiu) oli karmein. Parkkipaikalla/hallissa kun ajoi ~10-15km/h meni ykkösellä reiluun 1500rpm, mutta jos vähänkään nosti kaasua "potkas" kakkoselle.. käsin kun tikkas +:sta, toimi niinkuin insinööri halus  :laugh: ja ryömi tyhjäkäyntikiekoin. . se oli muuten 2.0CRD eikä 2.7  :D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 99 - 12.02.2013 kello on 17:43
Liekö yksilöitä

Kaikki ovat yksilöitä, juurikin tuon oppimisen takia.

jos vähänkään nosti kaasua "potkas" kakkoselle.

Omassa laatikossa ei tunnu minkään oloista "potkua" tuossa 1-2 vaihdossa, ja kakkoselta ei oikeastaan vaihda takaisin ykköselle vastakuin pysähdyksissä..
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: K.E.V - 12.02.2013 kello on 18:43
Yhtäläisyyden kertoi minulle kaveri joka on erään Ford-varaosaputkan myyjä..
En kysynyt myyjältä, kattelin Motonet:n listoja.
Osa tavaraa oli samaa, suurin osa Focuksessa omaa. Sitten c-max:ssa ja Volvossa oli samaa.
Toisaalta ihan sama mitä ne on, pääasia että eteenpäin pääsee  :D

Ei mullakaan tule potkua kuin kaasupolkimesta. Vaihtaa sukkasillaan ja ei hötkyile , ryntäile, ryömi tai työnnä sitä pientä itsestään pesään hela tiden  Thumb
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: vetor - 13.02.2013 kello on 11:24
Kiitos vastauksista. Niistä voi vetää johtopäätöksen, että vetämisestä johtuvia erityisiä ongelmia kone- tai vaihteistopuolella ei ole odotettavissa ja että automaattivaihteist ot toimivat hyvin ja porukat ovat niihin tyytyväisiä.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 13.02.2013 kello on 15:25
Se ajattelutapa voisi muuttua kertaheitolla jos kokeilet autoa jossa on automaattivaihteist o, niin se on muuttunut monella muullakin jonka tunnen, sisko nyt viimeisimpänä kun hänelle viime kuussa autoni möin, hänestä kun automaatti on täysin turhake, mutta niin vaan mieli on muuttunut.

Automaattivaihteise sta autosta vaunun vetoon soveltuvana kannattaa tarkistaa että niitä vaihteita on vähintään viisi, mitä useampi sen parempihan se.
Thumb
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: vetor - 22.03.2013 kello on 10:11
Yli kuukausi sitten esitin kysymykseni ja pari viikkoa sitten tilasin auton, orgilaisia tulkittuani automaattivaihteise n.
Ja vaimoani tulkittuani, PUNAISEN! Kumpaanhan totun ennemmin, väriin vai vaihteistoon?
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: tsahkali - 22.03.2013 kello on 10:22
Yli kuukausi sitten esitin kysymykseni ja pari viikkoa sitten tilasin auton, orgilaisia tulkittuani automaattivaihteise n.
Ja vaimoani tulkittuani, PUNAISEN! Kumpaanhan totun ennemmin, väriin vai vaihteistoon?

Väri on ulkopuolella, mutta varo, ettet unohda, miten autoa ajetaan!
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: vetor - 22.03.2013 kello on 10:33
Olen lepytellyt itseäni värin suhteen sillä, että auto löytyy Prisman parkkipaikalta helposti 500 harmaan seasta. Ja naapuritkin näkevät, että auto on vaihtunut. -Mutta varmaa on, että kytkintä vielä haetaan!
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: arska100 - 22.03.2013 kello on 10:34
Olen lepytellyt itseäni värin suhteen sillä, että auto löytyy Prisman parkkipaikalta helposti 500 harmaan seasta. Ja naapuritkin näkevät, että auto on vaihtunut. -Mutta varmaa on, että kytkintä vielä haetaan!
Muutama päivä siihen menee kun tottuu ettei kytkin poljinta ole.. ;)
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 22.03.2013 kello on 11:04
Muutama päivä siihen menee kun tottuu ettei kytkin poljinta ole.. ;)
Eikä sen jälkeen tule kaipaamaankaan kyseistä poljinta :D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 22.03.2013 kello on 11:22
Vielä kun opettelee vasemmalla jalalla jarruttamisen niin olo on kuin rallikuskeilla konsanaan.

Minähän en oikealla jalalla jarruttele kuin matkailuautolla ajellessa.  ;D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: arska100 - 22.03.2013 kello on 11:24
Eikä sen jälkeen tule kaipaamaankaan kyseistä poljinta :D
Näin muuten Ripa kävi. Thumb Mulle ei tule manuaali autoa kuin pakosta.. :D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 99 - 22.03.2013 kello on 11:47
vasemmalla jalalla jarruttaminen on turvallisuusriski. imo.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: tsahkali - 22.03.2013 kello on 11:56
vasemmalla jalalla jarruttaminen on turvallisuusriski. imo.

??
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 22.03.2013 kello on 12:37
vasemmalla jalalla jarruttaminen on turvallisuusriski. imo.

Kaikki on vaarallista liikenteessä mikäli jotain ei osaa tehdä, itselläni kävi niin että jalan hiusmurtumisen myötä (kesällä 2005) jos halusi autolla ajaa niin oli opeteltava jarruttamaan vasemmalla jalalla ja sen opettelu vei kolme viikkoa, sen jälkeen en ole oikealla jalalla jarrutellut muuten kuin matkailuautolla ajellessa, se kun nyt sattuu olemaan manuaalivaihteistol la.

Ei se vaadi kuin opettelua, ei siinä sen kummempaa, mulle on ihan sama kummallako jarruttelee itse kukin, jos oikea jalka joku kerta murtuu vielä niin etten tarvitse keppejä liikkumiseen niin onnistuu autolla ajo kuin vettä vain.  Thumb

Niin se kaasuttaminen onnistui vakkarilla, vähän kaasua kantapäällä ja sitten vakkarilla loput.

Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 99 - 22.03.2013 kello on 12:51
Kaikki on vaarallista liikenteessä mikäli jotain ei osaa tehdä, itselläni kävi niin että jalan hiusmurtumisen myötä (kesällä 2005) jos halusi autolla ajaa niin oli opeteltava jarruttamaan vasemmalla jalalla ja sen opettelu vei kolme viikkoa, sen jälkeen en ole oikealla jalalla jarrutellut muuten kuin matkailuautolla ajellessa, se kun nyt sattuu olemaan manuaalivaihteistol la.

Ei se vaadi kuin opettelua, ei siinä sen kummempaa, mulle on ihan sama kummallako jarruttelee itse kukin, jos oikea jalka joku kerta murtuu vielä niin etten tarvitse keppejä liikkumiseen niin onnistuu autolla ajo kuin vettä vain.  Thumb

Niin se kaasuttaminen onnistui vakkarilla, vähän kaasua kantapäällä ja sitten vakkarilla loput.

edit: lisätty vuosi

Murtuneella raajalla ei saa autoa ajaa, ellei hallintalaitteet ole soveltuvia siihen.

Olisi kiinnostavaa nähdä miten hyvin jarruttelet yllättävässä tilanteessa, vai ehditkö jarruttamaan arpoessasi kummalla jalalla nyt tässä autossa jarrutetaankin. Tosiasia kumminkin on että vaikka kuinka harjoittelet, niin vasemman jalan motoriikka jarruttamiseen ole yhtä hyvä kuin oikean jalan. (Jos olet oikea kätinen, niin kokeileppa kirjoittaa tekstiä vasemmalla kädellä niin tiedät huonosta motoriikasta jotain. Ei onnistu kaikilta edes kovalla opettelulla). Lisäksi tulee riski käyttää jarrua ja kaasua väärin, esimerkiksi monesti tunnistaa nuo vasemman jalan jarruttajat vilkkuvista jarruvaloista vaikka ei jarrutetakaan.

Turvallisinta ja helpointa on automaattivaihteise lla ajaessa käyttää vain oikeaa jalkaa ja unohtaa vasen kokonaan.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: tsahkali - 22.03.2013 kello on 13:43
Turvallisinta ja helpointa on automaattivaihteise lla ajaessa käyttää vain oikeaa jalkaa ja unohtaa vasen kokonaan.

Mä olen sitten varmaan turvaton, kun sillon joskus, kun ajan Emännän autoa, ajan sitä kaksjalkasesti... Mitenkähän ne jenkit, joilla melkein kaikki on automaatteja?
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 22.03.2013 kello on 15:38
Mulla oli reilut 10 v autom. jenkkejä käyttöpeleinä, ja osasin jarruhommat molemmilla jaloilla  :laugh:

Mutta jos tarkkuutta (löysät pois ja tarkat liikkeet) vaaditaan, esim. maastossa, niin vas. jalka hoitaa jarrun ja oik. annostelee soppaa  Thumb Jos tarvitaan molempia samanaikaisesti ... toisekseen taitaa pullamössöjenkit ajaa nimenomaan 'kahdella_jallalla'. Jenkkien jarrupedaali on vasemmalla, etäällä kaasusta ja leveä - eurokinnereissä toisin..

Kytkinfriikkinä inhoan automaattien vedottomuutta tyhjäkäynnillä  ^-^
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Pekka - 22.03.2013 kello on 15:51
Eiköhän me kaikki tavalliset kuljettajat olla opittu jarruttamaan oikealla jalalla.
Niinkuin autokoulussa opetetaan.

Jos jälkeenpäin rupeaa matkimaan ralliautoilijoiden tapaa käyttää  jarruttamiseen, ohjamiseen ja sitomiseen vasenta jalkaa ei siitä pitkän päälle hyvää seuraa.

Itse ajan automaattivaihteist a autoa ja tosiaan ala normaaliliikenteesä Juha Kankkusta matkimaan.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: tsahkali - 22.03.2013 kello on 15:54
Kytkinfriikkinä inhoan automaattien vedottomuutta tyhjäkäynnillä  ^-^

Ja tyhjäkäynnillä ne kuiteskin liikkuu koko ajan... Sikskin se vasen on ruuhkassa/jonossa hyvä siellä jarrulla, toinen kaasulla valmiina. Ja voihan siinä jo vähän härnätä kierroksia kun valot on vaihtumassa.  8)
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 22.03.2013 kello on 15:55
Automaatti autossa oikea jalka on kaasu sekä jarrujalka Thumb
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: ihaa - 22.03.2013 kello on 18:14
Automaatti autossa oikea jalka on kaasu sekä jarrujalka Thumb

Tässä olisi näköjään väännön paikka jos oikein haluttaisiin, mutta ei kehtaa.

Toiset jarruttaa oikealla, toiset vasemmalla ja sitten ne kolmannet jarruttavat vaikka molemmilla.  Thumb

Mä olen jo ääneni antanut.  ;D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Pekka - 22.03.2013 kello on 18:26
Jenkkiautoissahan on iso jarrupoljin että molemmat jalat sopii siihen yhtäaikaa ja lukeekin että" Power Brake ".
 Tarkoittaa varmaan että kahdella jalalla. :)
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: Aakku - 22.03.2013 kello on 20:20
Kyllä monet ohjaa vasemmalla jalalla.
Kerran näin yhden kuorma-autokuskin, joka jarrutti oikealla kädellä mäessä, kun oli kuulemma vikaa käsijarrussa.
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: norlet - 22.03.2013 kello on 21:23
Automaatin vaihtamiseen.... ni itte oon tahkonnut ameeriikan vetureilla pitkälti toistakymmentävuott a kesät talvet ja pihassa on käynyt erinäinen määrä ns. muita autoja sekä kepillä että tomaatilla (rouvan siirtimenä) ni  vaihtamissessiossa tai ns. viiveessä tahtoo vaan olla eroa kun jenkkipojan laatikkoon vertaa. Ei tahdo aina ees huomata vaihteiden vaihtoa amerikan laatikossa kun taas muissa tuppaa joku vaihto tapahtuma tuntumaan tai sit lähdössä on selvä viive..... Itse tykkään automaatista kun kiskon vaunua tai traileria ni ei tartte kytkintä polttaa kun vähän hankalampaan paikkaa sitä hieroo....(ja periaatehan on et koukusta ei nosteta ennen kuin on mieleisellä paikalla......kumpi hyvänsä) ;D
Otsikko: Vs: Focus veturina?
Kirjoitti: 88k5 - 23.03.2013 kello on 09:13
Kerran olen yhdellä jenkillä saanut jarruttaa kahdella pedaalilla - ykköshidastin lojahti pohjaan (pääsylinterin tiiviste hydroboostissa petti). Hkl:n sinisen perä tuli vastaan manskulla (ajoin siis pakua  :P). Piti ottaa toinen pedaali vielä vasemmalta avuksi ja nykästä kepistä 1:lle :laugh: - pysähtyhän se - hätä keinot keksii  Thumb