Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: relluttelija - 11.02.2013 kello on 12:49
-
En löytänyt keskustelua jossa olisi käsitelty lämmitysnesteen kulkusuuntaa/pumpun pyörimissuuntaa. Vaununa Knaus, vuosimalli 2003 ja lämmitin Alde 3000, paisuntasäiliö vaatekaapissa ja 12V pumppu paisuntasäiliössä.
Kuuluuko siis pumpun imeä vai työntää? Nyt pumppu "imee" nestettä paisuntasäiliöön, en ole edes kokeillut kääntää johtoja, ajattelin vain varmistua että pumppu on kytketty oikein, itse en piuhoihin ole koskenut mutta josko joku edellinen. Neste kyllä kiertää ihan hienosti näinkin päin, saattaa olla oikea suunta.
-
Vesi ikäänkuin nousee säiliöön ja vispilä siirtää sen sivusta ulos, näinkö? Silloin on oikein.
-
Pumppu nostaa veden säiliöön, huomaa hyvin jos pumpun ollessa päällä kokeilee nostaa pumppu niin imu on kova.
-
Pumppu nostaa veden säiliöön, huomaa hyvin jos pumpun ollessa päällä kokeilee nostaa pumppu niin imu on kova.
Laittakaas kuvaa systeemistä :)
-
(http://s11.postimage.org/f8gdk94bz/Aldepaisuntas_ili.jpg) (http://postimage.org/image/f8gdk94bz/)
No siinähän oli veden kulkusuuntaa näyttävät nuoletkin! Kiitos!
-
(http://s11.postimage.org/f8gdk94bz/Aldepaisuntas_ili.jpg) (http://postimage.org/image/f8gdk94bz/)
No siinähän oli veden kulkusuuntaa näyttävät nuoletkin! Kiitos!
meneekö paisuntasäiliön keskelle pumppupesään pannulta ylinputki(punainen merkki)?
-
Onko väliä kummin päin vesi kiertää Alden sisällä? On vaan niin hölmösti kun tuo säädinpaneli, jossa ilmeisesti termostaattikin on, sijaitsee heti ensimmäisessä tilassa kun alde alkaa lämlittää, ja muksut ovat niiden viimeisten patterien lämmitettävänä. Jos kääntäis paisuntasäiliöllä putket toisinpäin, niin muksut sais ekana lämpöä ja sitten lopuksi vasta me ja termostaatti.
Onko tosiaan niin, että kukaan ei osaa ottaa kantaa?
-
Onko väliä kummin päin vesi kiertää Alden sisällä? On vaan niin hölmösti kun tuo säädinpaneli, jossa ilmeisesti termostaattikin on, sijaitsee heti ensimmäisessä tilassa kun alde alkaa lämlittää, ja muksut ovat niiden viimeisten patterien lämmitettävänä. Jos kääntäis paisuntasäiliöllä putket toisinpäin, niin muksut sais ekana lämpöä ja sitten lopuksi vasta me ja termostaatti.
Onko tosiaan niin, että kukaan ei osaa ottaa kantaa?
Ellei tietäjät ota kantaa, niin sun täytyy vaihtaa lämmitys putkien lähtö ja paluu keskenään, siinä ei pitäisi olla ongelmia. Muistan lukeneeni foorumilta että joku Hobbyn omistaja olisi tehnyt näin. :-\
-
Onko väliä kummin päin vesi kiertää Alden sisällä? On vaan niin hölmösti kun tuo säädinpaneli, jossa ilmeisesti termostaattikin on, sijaitsee heti ensimmäisessä tilassa kun alde alkaa lämlittää, ja muksut ovat niiden viimeisten patterien lämmitettävänä. Jos kääntäis paisuntasäiliöllä putket toisinpäin, niin muksut sais ekana lämpöä ja sitten lopuksi vasta me ja termostaatti.
Onko tosiaan niin, että kukaan ei osaa ottaa kantaa?
Lämmittimen yläputkesta lähtee kiertoon ja alaputkesta paluu. Toisin päin kierrettynä on fysiikan lakien vastainen kun kuumaa yritetään puskea lämmittimen yläosaan.
-
Lämmittimen yläputkesta lähtee kiertoon ja alaputkesta paluu. Toisin päin kierrettynä on fysiikan lakien vastainen kun kuumaa yritetään puskea lämmittimen yläosaan.
Tuota "lämpö nousee" ilmiötä itsekin mietin, kun en tiennyt kuinka ne putket sielä pannussa vaeltaa. Voi kun olis viime keväänä hoksannut kun oli järjestelmä tyhjänä muiden asennusten vuoksi. Tuossapa olis toki iltapuhdetta silloin kun alkaa tuvassa ahdistaa. Vai säästäiskö maaliskuun isyysvapaille hieman hommia ;)
-
Tuota "lämpö nousee" ilmiötä itsekin mietin, kun en tiennyt kuinka ne putket sielä pannussa vaeltaa. Voi kun olis viime keväänä hoksannut kun oli järjestelmä tyhjänä muiden asennusten vuoksi. Tuossapa olis toki iltapuhdetta silloin kun alkaa tuvassa ahdistaa. Vai säästäiskö maaliskuun isyysvapaille hieman hommia ;)
jos maaliskuulle säästää ni eikö pahin lämmöntarve oo jo sillon menny ohi?.. tiettee oha se talvi tulevanaki vuonna :D
-
jos maaliskuulle säästää ni eikö pahin lämmöntarve oo jo sillon menny ohi?.. tiettee oha se talvi tulevanaki vuonna :D
Ei harrasteta kauheasti tuota talvimatkailua, mutta syksyllä jo huomaa sen että keulassa on lämpimämpää kuin perässä, sais olla toisinpäin kun tenavat pakkaa nukkua peitot miten sattuu. Ja jos suomen kesässä matkailee, niin todennäköisesti pitää lämmitystä käyttää. Ja vielä se, että tarkoituksena olis pitää tuota vaunua useampi vuosi, pitää nyt kattoa kuinka mahtuu jatkossa.
-
Ei harrasteta kauheasti tuota talvimatkailua, mutta syksyllä jo huomaa sen että keulassa on lämpimämpää kuin perässä, sais olla toisinpäin kun tenavat pakkaa nukkua peitot miten sattuu. Ja jos suomen kesässä matkailee, niin todennäköisesti pitää lämmitystä käyttää. Ja vielä se, että tarkoituksena olis pitää tuota vaunua useampi vuosi, pitää nyt kattoa kuinka mahtuu jatkossa.
Pienet puhaltimet patterisolaan. Joita pyöritetään kulkimen siellä päässä, missä lämpöä enempi tarvitsee. :D
-
Veikkaan että esim. näillä keleillä ei patterinesteen lämpötila paljonkaan putoa siellä loppu päässä. Mittaappa!
Ilmankiertosolat on vaunussasi etupäässä paljon väljemmät kuin takapäässä. Toki nesteen kiertosuunnan vaihdolla voi vähän vaikuttaa, mutta jos ilmasolat on puutteelliset niin tilanne ei paljon muutu. :-\
-
Veikkaan että esim. näillä keleillä ei patterinesteen lämpötila paljonkaan putoa siellä loppu päässä. Mittaappa!
Ilmankiertosolat on vaunussasi etupäässä paljon väljemmät kuin takapäässä. Toki nesteen kiertosuunnan vaihdolla voi vähän vaikuttaa, mutta jos ilmasolat on puutteelliset niin tilanne ei paljon muutu. :-\
Niin, ja originalli systeemissä on aina pattereita liian vähän. Sekä epätasaisesti laitettu, edessä tai takana kylmä tai kuuma. Lämmitysvesi kiertää aivan liian kuumana ja pannu hukkaa harakoille. :)
-
Niin, ja originalli systeemissä on aina pattereita liian vähän. Sekä epätasaisesti laitettu, edessä tai takana kylmä tai kuuma. Lämmitysvesi kiertää aivan liian kuumana ja pannu hukkaa harakoille. :)
Joo, näin on. Tuon ripapatterin ongelma on juurikin se, ellei ilmankierto toimi niin sen lämmityskyky on pieni, vaikka putkisto olisi hyvinkin kuuma.
Näin ollen ahtaisiin paikkoihin kannattaa suunnitella litteitä tasopattereita, miksei puhaltimiakin jos niistä pitää. ;)
-
Täytyypä mitata putkien lämmöt. Ilmasolat on kunnossa takapäässä, etupäästä en ole varma kun en ole purkanut :)
-
Täytyypä mitata putkien lämmöt. Ilmasolat on kunnossa takapäässä, etupäästä en ole varma kun en ole purkanut :)
Lähtö ja tuloputken lämpötila ero on noin 10 astetta maximissaan niiden kokemusten mukaan joita itse olen mittaillut. Jos toinen pää lämpenee, mutta toinen ei niin saattaa olla ilmaa jossain mutkassa, jolloin neste vain lorisee läpi.
-
Lähtö ja tuloputken lämpötila ero on noin 10 astetta maximissaan niiden kokemusten mukaan joita itse olen mittaillut. Jos toinen pää lämpenee, mutta toinen ei niin saattaa olla ilmaa jossain mutkassa, jolloin neste vain lorisee läpi.
Kyllähän jo viidenkin asteen ero tekee jotain eroa etu- ja takapään lämpöihin. Ilmaa ei pitäisi olla, kaikki ilmausruuvit kävin keväällä läpi muutamaan kertaan.
-
Olen myös harkinnut omassa vaunussa suunnan kääntämistä, koska Adriassa taas vähän turhankin lämmintä lastenhuone-päädyssä alapedillä, kun sinne virtaa ensimmäisenä kuumin kierto. Ja toisaalta keskioleskeluryhmäs sä isolle ikkunalle ei enää tule kunnolla lämmintä . Vai vaihtuisko sitten vaan sama ongelma toiseen paikkaan...
Muutenkin olen tullut siihen tulokseen, että kyllä lämpö piisaa omassa myös talviasumiseen, mutta ilmanvaihto/kierto vois olla selkeesti parempi, ei tarvitsisi aina aloittaa aamua ikkunoiden kuivauksella.
-
Lämmittimen yläputkesta lähtee kiertoon ja alaputkesta paluu. Toisin päin kierrettynä on fysiikan lakien vastainen kun kuumaa yritetään puskea lämmittimen yläosaan.
Onko tämä asennus ohje jotenkin epäselvä vai enkö tajua jotain.
http://www.alde.co.uk/downloads/alde_3000_install.pdf
Tässä sanotaan että kuvan F 22 lähdöstä imuputki eli lähtö?
Minulla ainakin menee noinpäin.
Onko väärin?
-
Olen Hobbyyn vaihtanut lämmön kiertämään toisinpäin. Ei se ollut kovin vaikea operaatio. Alden takaa kaksi ketjua vaan vaihtaa paikkaa, jolloin lähtevä letku lähtikin taakse. Yllättävän helppo ja kannattava toiminpide.
-
Olen Hobbyyn vaihtanut lämmön kiertämään toisinpäin. Ei se ollut kovin vaikea operaatio. Alden takaa kaksi ketjua vaan vaihtaa paikkaa, jolloin lähtevä letku lähtikin taakse. Yllättävän helppo ja kannattava toiminpide.
Toimiiko tuo ilmaus hyvin noinkin päin?
Luontevalta tuntuisi että kuumin vesi lähetetään kiertoon ylhäältä ja jäähtynyt paluuvesi syötetään alhaalta.
Omassa järjestelmässä tuo pumpulle menevä putki lähtee alemmasta ja oli vielä jotenkin asennettu paisunta säiliö liian alas että tuo kumiletku oli aika pahasti taittuneena.
Nostin paisunta säiliötä ylemmäs niin oikeni taitos.
-
Toimiiko tuo ilmaus hyvin noinkin päin?
Luontevalta tuntuisi että kuumin vesi lähetetään kiertoon ylhäältä ja jäähtynyt paluuvesi syötetään alhaalta.
Samoin päin se menee Hobbyssa edelleenkin. Kuuma vesi menee ensiksi paisuntasäiliöön ja siitä letku lähtee sitten taaksepäin päin, eikä etupuolelle, niin kuin se oli alkuperäisenä. Kyllä edessä tarkenee kun siellä on vielä tupla patterit.
-
Samoin päin se menee Hobbyssa edelleenkin. Kuuma vesi menee ensiksi paisuntasäiliöön ja siitä letku lähtee sitten taaksepäin päin, eikä etupuolelle, niin kuin se oli alkuperäisenä. Kyllä edessä tarkenee kun siellä on vielä tupla patterit.
Kummasta sinulla menee vesi siihen paisunta säiliöön?
Ylemmästä lähdöstä vai alemmasta?
-
En omista enää ko. vaunua, mutta muistaakseni siitä ylemmästä lähti letku juuri sinne paisuntasäiliöön. Paisuntasäiliössä ei veden kiertosuunta muuttunut, vaan pysyi ihan samana.
-
En omista enää ko. vaunua, mutta muistaakseni siitä ylemmästä lähti letku juuri sinne paisuntasäiliöön. Paisuntasäiliössä ei veden kiertosuunta muuttunut, vaan pysyi ihan samana.
Ok.
Juuri tätä varmistelin.
Itse en patteriverkoston kiertosuuntaa ajatellut muuttaa vaan lämmittimen.
-
Englannin kielestä kun lukee niin siellä on selkeästi sanottu että ylempi F21 on outlet, ja alempi F22 inlet. Eli ylhäältä punaisella (lämmin) merkitystä ulos ja alhaalta sinisellä (kylmä) merkitystä sisään. Nuo käännökset on joskus aika hassuja.
-
Englannin kielestä kun lukee niin siellä on selkeästi sanottu että ylempi F21 on outlet, ja alempi F22 inlet. Eli ylhäältä punaisella (lämmin) merkitystä ulos ja alhaalta sinisellä (kylmä) merkitystä sisään. Nuo käännökset on joskus aika hassuja.
No niinpä näkyy olevan.
Ja Ruotsiksi sekä Saksaksi.
Missä nämä lämmittimet asennetaan autoihin?
Tehtaalla vai jälleenmyyjän tiloissa Suomessa?
Siis uusissa autoissa?
-
Tehtaalla
-
Tuli vaan mieleen jotta verkostossa ois ilmaa..
-
Englannin kielestä kun lukee niin siellä on selkeästi sanottu että ylempi F21 on outlet, ja alempi F22 inlet. Eli ylhäältä punaisella (lämmin) merkitystä ulos ja alhaalta sinisellä (kylmä) merkitystä sisään. Nuo käännökset on joskus aika hassuja.
Ookko kokeillut kääntää Dethskussa kierron suuntaa ?
Kyllä sitä vaan meikäläisenkin LMC:ssä tulee vedelle kiertoa yhdellä kertaa yli 30 metriä, joten siinä tulee jo väkisinkin lämpätilaeroa inletissä ja outletissä. Pitäisi joskus mitata.
-
En käännä vaan laitan sen sisälämpöanturin perätilaan. :D
Kunhan vaan ehtis alkaa värkkäämään tuon vaunun kanssa, suurin osa värkeistä olis jo hommattuna, eli enää tekijän viitsimisestä kiinni. Kennoja jos vielä jostain edukkaasti katolle löytyis niin sitten olis hyvä.
-
En käännä vaan laitan sen sisälämpöanturin perätilaan. :D
Kunhan vaan ehtis alkaa värkkäämään tuon vaunun kanssa, suurin osa värkeistä olis jo hommattuna, eli enää tekijän viitsimisestä kiinni. Kennoja jos vielä jostain edukkaasti katolle löytyis niin sitten olis hyvä.
Joo se auttaa, missä se anturi siellä nyt on.
-
Joo se auttaa, missä se anturi siellä nyt on.
Mulla anturi etuistuin ryhmässä ja lämpöä riittää Thumb Eikä tartte kiertoa muuttaa..
-
Mulla anturi etuistuin ryhmässä ja lämpöä riittää Thumb Eikä tartte kiertoa muuttaa..
S5 anturi takana ja Finlandiassa edessä, molemmissa tuntuu ihan hyvin toimivan..
-
Jos vaunussa on vesikiertoinen lattialämmitys niin se tasaa jotenkin sitä lämpötilaeroa paremmin vaunun sisällä kuin jos vaunussa on vain pelkkä sähkövastusmatto tai lattialämpöä ei ole laisinkaan. Eihän se sähkövastusmatto oikeastaan mitään edes lämmitä vain ylläpitää lämpöä.
Ja yleensä se sähkövastusmatto ei edes ylety sinne perälle, mihin sitä lämpöä juuri tarvittaisiin.
Tosin Polarissa taitaa olla molemmat.
Minun yhden talven omistamassa Solifer S5 vm 2004 oli muuten tuon anturi edessä ja kun sen veti siine taakse niin lämpötila tasaantui.
-
Jos vaunussa on vesikiertoinen lattialämmitys niin se tasaa jotenkin sitä lämpötilaeroa paremmin vaunun sisällä kuin jos vaunussa on vain pelkkä sähkövastusmatto tai lattialämpöä ei ole laisinkaan. Eihän se sähkövastusmatto oikeastaan mitään edes lämmitä vain ylläpitää lämpöä.
Ja yleensä se sähkövastusmatto ei edes ylety sinne perälle, mihin sitä lämpöä juuri tarvittaisiin.
Tosin Polarissa taitaa olla molemmat.
Minun yhden talven omistamassa Solifer S5 vm 2004 oli muuten tuon anturi edessä ja kun sen veti siine taakse niin lämpötila tasaantui.
On..Ja ihmettelen miks?
-
On..Ja ihmettelen miks?
Pitäähän sen Polarin hinta edes jollakin perustella ;D ;D
-
Pitäähän sen Polarin hinta edes jollakin perustella ;D ;D
Kyllä on kallis sähkö lämmitys :o
-
Kyllä on kallis sähkö lämmitys :o
Eiköhön siihen samaan kauppaan kuulu vähän noita talviominaisuuksiak in Thumb
-
Eiköhön siihen samaan kauppaan kuulu vähän noita talviominaisuuksiak in Thumb
Juu kyllä,mutta ei enempää Thumb
-
Sähkökalvot on koko alueella lattiassa, myös pöytien alla. Mutta ne ei auta siihen lämpötilaeroon, koska ne on lähinnä mukavuuden tuoja, ei riitä yksistään lämmittämään oikein mitään. Tällä hetkellä ei ole ollenkaan "irtoanturia", ymmärtääkseni vain ohjauspaneelin oma anturi ovensuussa, sillä puolella Aldea mihin lämmin vesi ensin suuntaa matkansa. Lämpötilan tasaantumiseen vaikuttaisi tietenkin myös se, että vaunua ei jaettaisi yöllä omiin osiin, mutta kun semmoinen mahdollisuus on niin käytän sitä, lyhyissä vaunuissa (alle 7m ;)) ei varmaankaan ole niin suuri ongelma.
-
Sähkökalvot on koko alueella lattiassa, myös pöytien alla. Mutta ne ei auta siihen lämpötilaeroon, koska ne on lähinnä mukavuuden tuoja, ei riitä yksistään lämmittämään oikein mitään. Tällä hetkellä ei ole ollenkaan "irtoanturia", ymmärtääkseni vain ohjauspaneelin oma anturi ovensuussa, sillä puolella Aldea mihin lämmin vesi ensin suuntaa matkansa. Lämpötilan tasaantumiseen vaikuttaisi tietenkin myös se, että vaunua ei jaettaisi yöllä omiin osiin, mutta kun semmoinen mahdollisuus on niin käytän sitä, lyhyissä vaunuissa (alle 7m ;)) ei varmaankaan ole niin suuri ongelma.
Joo voi olla sitä peräosaa joutuu vähän tuunaamaan, mutta sehän menee samalla siinä muun tuunauksen ohella.
-
Nyt on Aldessa etätuntoelin, ja heti tuikkas lämpöä päälle kun laittoi johdon kiinni. Pari astetta vaikutti peräpään lämpöön heti, vaikka kaikki "väliovet" on auki. Saati sitten kun ne on kiinni.
Samalla laitoin ulkolämpöanturin, koska sekin mahdollisuus oli.
Tyytyväinen tähän päivään.
-
Nyt on Aldessa etätuntoelin, ja heti tuikkas lämpöä päälle kun laittoi johdon kiinni. Pari astetta vaikutti peräpään lämpöön heti, vaikka kaikki "väliovet" on auki. Saati sitten kun ne on kiinni.
Samalla laitoin ulkolämpöanturin, koska sekin mahdollisuus oli.
Tyytyväinen tähän päivään.
Mitä hyötyä siitä ulkolämpöanturista on?
-
Mitä hyötyä siitä ulkolämpöanturista on?
Ei mitään, se on vaan "komian tähäre" niin kuin meillä päin sanotaan. :D Mutta on niitä muitakin turhia vempeleitä vaunussa. Tai nyt tietysti näkee Alden paneelista ulkolämpötilan.
-
Omissani tuo anturi ollut vakiona.
Se on kätevä juuri edellämainitussa asiassa Thumb
-
Ei mitään, se on vaan "komian tähäre" niin kuin meillä päin sanotaan. :D Mutta on niitä muitakin turhia vempeleitä vaunussa. Tai nyt tietysti näkee Alden paneelista ulkolämpötilan.
Tuohan se pitäisi hankkia omaankin ;) Paljonko kustantaa nykyisin?
Hyvä kun näkee oikean varjolämpötilan vaunun alta suoraan paneelista. Ulkolämpömittari tahtoo olla useimmin aurinkoisella sivuseinällä. Mulla on nyt kesäisin langaton lähetinanturi vaunun alla kesäisin, mutta sille olisi parempaakin käyttöä.
-
Ei tuo montaa kymppiä voi olla; ostin tuon ulkolämpöanturin, etätuntoelimen sisälle 8 metrin johdolla sekä jääkaapin oveen yhden lisähyllyn niin kaikki oli yhteensä alle 90 €.
Eikä toimituskuluja kun korjaamo/huoltopaja/myynti on omalla kylällä.
Aikalailla keskelle vaunua taitaa johto riittää. Ainut negatiivinen puoli on, että näyttää asteen tarkkuudella. No eipä sitä kylmä tule vaikki olis sen 0,4 astetta enemmän tai vähemmän sitä lämpöä.
-
Tuon anturinhan vois laittaa jääkaapin sisäpuolelle!
-
Tuon anturinhan vois laittaa jääkaapin sisäpuolelle!
Vaikka niinkin, ei tietääkseni ohjaa lämmitystä mitenkään, eli ei lisää tehoa vaikka olisi kylmempääkin.
-
Etäanturi teki juuri sen mitä toivoin; vaunun takaosan lämpötila pysyy jokseenkin vakiona, eli tenavat nukkuu paremmin kun ei ole välillä kylmä ja välillä kuuma.