Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: Aaron - 7.02.2013 kello on 17:01
-
Lämmitin ei jaksa pitää täydellä teholla sähköä vaunua lämpimänä, kolmella kilowatilla. Vaikuttaako vaunusta tolppaan menevä sähköjohto, on 25m pitkä ja ylimääräinen kääritty rullalle. Riittäisi varmaan kymmenen metrin johtokin meillä tällähetkellä tolppaan, olisiko merkitystä, jos vaihtaa?Tolppaan tulee kuulemma 220-230v jännitettä, kun on mitattu vasta. Sen huomasin, että kiertovesipumppu ei pyöri, jos laitan kytkimen 230v, eli täytyy olla 12v:lla niin pyörii. Laturikin tuntuu lataavan heikosti akkua, aivan kuin jännite olisi matala, joka tulee vaunuun. Kaasun kun laittaa kaveriksi, niin kyllä tulee lämmin.
-
Mikä lämmitin on kysymyksessä?
-
Ensinnäkin, johto ei saa olla rullalla. Entä oletko katsonut vaunusta sulakkeet? Toimiiko mikään 230V sähkölaite vaunussa?
-
Onko kaapeli riittävän paksua? 3x2,5mm².
-
Kokeile toista sähköliintäntää, siis vaihdat pistorasiaa tulotolpassa!
-
Kokeile toista sähköliintäntää, siis vaihdat pistorasiaa tulotolpassa!
Tai vaihda tolppaa.
-
Jos sinulla on kulkimessa kvh mittari. Laita sähkölämmitys portaittain päälle ja seuraa ottaako mittari sitä mukaa lisää "kierroksia". :)
-
Jos sinulla on kulkimessa kvh mittari. Laita sähkölämmitys portaittain päälle ja seuraa ottaako mittari sitä mukaa lisää "kierroksia". :)
Tai vielä parempi, jos on tai saisi kulutusmittarin. Siitä näkisi tehotkin. Jotkut sähköyhtiöt ja kirjastot lainaavat niitä.
-
Niin ja se jännite on varmaan ilman kuormaa 230v mutta paljonko on sitten kun laitetaan esim 3kw kuormaa perään tuskin enään 230v. Siihen vaikuttaa koko sähköverkko (roikat, maakaapelit, sisäjohdot jne siis jokainen johto joka muuntajan ja vastuksen välissä) aina verkkoyhtiön muuntajalle asti.
-
Lämmitin on alde, mallia en muista ja vaunu on 300km päässä, niin ei voi tarkistaa siitä. Vaunu on kabe diamant vm. 2002. Sulakkeet olen muistaakseni katsonut, pitää vielä tarkistaa kun seuraavan kerran vaunulle menen. Johto on oikeanlainen, paksu mutta tosiaan rullalle käärittynä aisan päällä ja suojahuppu vielä päällä. Telkkari ainakin toimii, mutta kerran vaunussa ollessamme muutaman kerran itsestään sammui, mutta lähti kyllä heti kaukosäätimestä päälle uudestaan. Ja sellainen sähköpuhallin viimeksi laitettiin 1000watille kaveriksi lämmittämään, niin se ainakin toimi.
Täytyy siis ainakin ottaa toi johto pois rullalta, kun mennään vaunulle.
-
^
Jotainhan täytyy olla pielessä, jos 3+1 kW kuorma päällä, eikä 16A sulake laukea oltuaa pidempää päällä :o Osa Alden vastuksista rikki?
muutoin alkaa olla pistorasiat ja -tulpat kovilla noilla tehoilla. Luulisi kaapelinki porautuvan hankeen..
EDIT: niin, saathan tuo tehon laskettua ihan kWh.-mittarista, esim. pelkästää Alde ja 3kW vastukset päällä 30min.
- ota lukemat talteen ja lasket: ~3 kW*30/60min = 1.5 kWh pitäs olla kertynyt mittariin ½h:ssa
-
Seuraavan kerran kun Aaron menet vaunulle. Koppaa matkaasi kossu pullo, etsi naapurustosta henkseleitään rämpsyttelevä karavaanari. Tutkikaa vaunun systeemejä ja syntyjä syviä. Ennen kun väkijuoma loppuu, olette yhteisissä tuumin ratkaisseet lämmitys pulman. ;)
-
Jotainhan täytyy olla pielessä, jos 3+1 kW kuorma päällä, eikä 16A sulake laukea oltuaa pidempää päällä :o Osa Alden vastuksista rikki?
muutoin alkaa olla pistorasiat ja -tulpat kovilla noilla tehoilla. Luulisi kaapelinki porautuvan hankeen..
Hidas paukkuhan kestää aika pitkään aika isoa ylikuormaa, joten pakkasessa se voisi kestää jatkuvaa 1,5A ylitystä?
-
Hidas paukkuhan kestää aika pitkään aika isoa ylikuormaa, joten pakkasessa se voisi kestää jatkuvaa 1,5A ylitystä?
Tarkoittanet 1,5 kertaista nimellisvirran ylitystä. ? :)
lisäys: Mikäli oikein muistan, sulakkeen pieni koevirta on 1,25 kertaa nimellisvirta, ja suuri koevirta on 1,6 kertaa nimellisvirta. Sitä en muista miten kauan koe kestää, mutta pienellä koevirralla sulake ei saa palaa kokeen aikana, mutta suurella koevirralla sen täytyy palaa.
-
Hidas paukkuhan kestää aika pitkään aika isoa ylikuormaa, joten pakkasessa se voisi kestää jatkuvaa 1,5A ylitystä?
Tarkoittanet 1,5 kertaista nimellisvirran ylitystä. ? :)
Eiköhän tuo tarkoita 1.5 amppeeria, jos 4kW vie noin 17.5A ;)
-
Tuon 4 kW:n nimellisvastus on 230V:n mukaan 13,225 ohm.
Mikäli jännite on tippunut alle 212 V ei 16A:n sulake pala nimellisellä 4kW:n kuormalla, koska virta on tällöin 16A ja teho n. 3,4 kW
Vastaavasti mikäli jännite on tippunut 200 V:iin ja kuormana on nimellinen 3 kW on todellinen teho vain 2,3kW.
230V jännitteellä 4 kW:n teho ottaa 17,29 A: virran.
-
Eiköhän tuo tarkoita 1.5 amppeeria, jos 4kW vie noin 17.5A ;)
17,5A -16A=1,5A.. eli 1.5A ylikuormaa 16Ax1.25=20A joten saattaa se 4KW tulla ulos 16 amppeerin sulakkeesta sen palamatta..
-
Eiköhän tuo tarkoita 1.5 amppeeria, jos 4kW vie noin 17.5A ;)
OK.
;)
Eli kestäähän se hyvinkin koska 16A sulakkeen pieni koevirta on 1,25 x 16A = 20A
-
Tarkoittanet 1,5 kertaista nimellisvirran ylitystä. ? :)
lisäys: Mikäli oikein muistan, sulakkeen pieni koevirta on 1,25 kertaa nimellisvirta, ja suuri koevirta on 1,6 kertaa nimellisvirta. Sitä en muista miten kauan koe kestää, mutta pienellä koevirralla sulake ei saa palaa kokeen aikana, mutta suurella koevirralla sen täytyy palaa.
Juu... Ei ole normi vielä löytynyt päästä, enkä laiskana miehenä ole paperista etsinyt, mutta 1,5 x puolituntia, tai jotain sellaista olen muistavinani. Jos Sinä myuistat tuon 1,25 oikein, niin sehän on 20 ämpäriä jatkuvaa kuormaa. Sen verran saa kuormittaa 2,5 neliön johtoa, joka on 'suljetussa tilassa.
-
Tässä tietoa jännitteestä. Skannattu kulkimeni ohjekirjasta.
-
Ja sellainen sähköpuhallin viimeksi laitettiin 1000watille kaveriksi lämmittämään, niin se ainakin toimi.
Tässähän saattaa lukea myös että 1kW lisäksi laitettiin sähköpuhallin. ;D