Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: pike - 6.02.2013 kello on 07:12
-
Mikä olis kivuttomin tapa saada autosta lataussähkö vaunuun nykyjään 7napainen.onko kukaan vaihdattanu 13napaiseksi?
-
Kyllä se 13-napainen on fiksuin, ja kivuttomin.
-
Muita virityksiä ei kannata ajatellakaan Thumb
-
Muita virityksiä ei kannata ajatellakaan Thumb
Eikös nuo adapterit toimi??
-
13- napaisessa menee omat +:t sekä akulle, lataukselle, samoin miinukset ko paikkoihin.
Sitten siinä on peruutusvalot, sumutakavalot jne.
Jotka kuuluu toimi vaunussa mikäli ne siinä on (ainakin sumutakavalo).
Noita kaikkia ei saa adpterilla
-
13- napaisessa menee omat +:t sekä akulle, lataukselle, samoin miinukset ko paikkoihin.
Sitten siinä on peruutusvalot, sumutakavalot jne.
Jotka kuuluu toimi vaunussa mikäli ne siinä on (ainakin sumutakavalo).
Noita kaikkia ei saa adpterilla
Tarkoitin vaan,kun noissa vanhemmissa vaunuissa ja peräkärryissä on se vanha töpseli,minulla tuossa Omegassa on se 13 napainen,ja peräkärryn kytkentään tarvitsee laittaa aina se adapteri !!
-
Se voi olla että saan adapterilla ulos mutta kärryn johdotuksia täytyy vähän uusia.
-
On on, mutta vaunu ja peräkärry tarttee eri sähköä. Harvemmassa peräkärryssä on akkua ja jääkaappia :P
-
On on, mutta vaunu ja peräkärry tarttee eri sähköä. Harvemmassa peräkärryssä on akkua ja jääkaappia :P
Mutta..Mites vanhempi vaunu,missä on se vanhan mallinen töpseli!!
-
Adaptereja on kahdensuuntaisia. Silloin voi kytkeä auton 13-napaiseen sen vanhemman vaunun adapterilla. Taikka vaihtaa siihen vanhempaan vaunuun 13- napainen Thumb Saa samalla sähköt sille lataukselle kuntoon muutaman metrin johdonmuutoksella. Joissain vaunuissa (Solifer) ainakin on 13 napaisen kaapeli jo valmiina. 2:sta olen tuon itse havainnut. Ikäjakaumaa en uskalla sanoa. Esimerkit oli 2000 luvauna vaihteesta, alle ja päälle.
-
Mites on nykyajan autoissa. Kun vaihtaa akun tai irrottaa toisen akunkengän, niin häviääkö auton muistista jotakin tietoja?
Eli pitääkö syöttää "älylaturilla" virtaa akujohtoihin, sen aikaa kun piuhat on akusta irti?
-
Mites on nykyajan autoissa. Kun vaihtaa akun tai irrottaa toisen akunkengän, niin häviääkö auton muistista jotakin tietoja?
Eli pitääkö syöttää "älylaturilla" virtaa akujohtoihin, sen aikaa kun piuhat on akusta irti?
Päälleppäin näkyvää on vain trippimittarin nollaantuminen. Ei tarvitse laturia kun akku on irti.
-
Päälleppäin näkyvää on vain trippimittarin nollaantuminen. Ei tarvitse laturia kun akku on irti.
Asia OK :)
-
Mikä olis kivuttomin tapa saada autosta lataussähkö vaunuun nykyjään 7napainen.onko kukaan vaihdattanu 13napaiseksi?
7-napaisella jos kytkee, on isot riskit särkeä jotain autosta, jos kytkee sitten vaunun sellaiseen autoon jossa on oikea kytkentä. Mielestäni "kivuttomin tapa" on laittaa 13-napaiset toimintaan.
Tuolla on juttuja 13-napaisen muutoksista/kytkennöistä
http://karavaanari.org/index.php/board,27.0.html
Iso osa aktiivisista uudempien vaunujen vetäjistä on tosiaan vaihdattanu 13-napaisen - harvempi vaihtanu itse ;)
-
Siin oli sen verran asiaa et taidan ajaa yhdistelmän paikalliseen autosähköliikkeesee n :: Thumb
-
Älä turhaan pelästy. Moneen olen vaihtanut. Tosin ne on vaunuja missä kytkis on mukana. Helpottaa olennaisesti Thumb
-
Ei ollut tarkoitus säikäyttää.
Siinä 7-napaisella kytkemisessä on se riski, kun käytetään takasumuvalon liitintä, toisessa autossa se onkin takasumuvalo ja siihen kytketty vaunun akkuvirta voi polttaa autosta erinäisen määrän elektroniikkaa.
Jos siis päädyt turvallisesti 13-napaiseen ja autoosi saa valmiin 13-napaisen sarjan, ei sen vaihtamien 7-napaisen tilalle ole mitään avaruustekniikkaa ;)
-
Siinä 7-napaisella kytkemisessä on se riski, kun käytetään takasumuvalon liitintä, toisessa autossa se onkin takasumuvalo ja siihen kytketty vaunun akkuvirta voi polttaa autosta erinäisen määrän elektroniikkaa.
Voiko? Tietysti teoriassa, mutta eikö nyt alkeellisinkin kytkentä ole niin, ettei takavirtaa synny, ainakin estodiodi, jollei hienonpaa elektroniikkaa?
Toki, jos autossa on 13-napainen, kaikki hoituu varmemmin. Minäkin laitoin Hymerin perään 13-napaisen ja siihen adapterin, joka luultavasti juurtuu siihen. ;D
-
No mitenkä auton hupiakku saadaan ladattua auton laturilla jos laitan takapaksiin lisäakun telkkarille jne?
-
No mitenkä auton hupiakku saadaan ladattua auton laturilla jos laitan takapaksiin lisäakun telkkarille jne?
Esim. tällä yksinkertaisella kytkennällä.
-
Kiitos Mjo!
-
Mjo: tuleeko d+:sta 12v releen 86 ja 85 maihin.
Kysyy huonompi sähkömies
-
Tässä vähän kalliimpi (mutta parempi) rele. Lataa ensin oman ja vasta sitten hupiakun. Ollut käytössä Emännän autossa Weban kanssa mooooooonta vuotta.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=15488
-
Biltemasta erotusrele 14,99.
-
Mjo: tuleeko d+:sta 12v releen 86 ja 85 maihin.
Kysyy huonompi sähkömies
Tulee silloin kun auto käy. ;D Normaali valorele maksaa noin 3,5 €.
-
Esim. tällä yksinkertaisella kytkennällä.
Minä kytkisin vielä lisäksi akun miinus napoista suoraan oman johdon, saman kokoista mitä on plus puolella käytetty.. Vähentäisi toden näköisesti savun hajua, jota voi syntyä ku tyhjää akkua ladataan. Kovin tuppaa olemaan ohkasia noi orginelli miinusjohdot. 8)
-
Minä kytkisin vielä lisäksi akun miinus napoista suoraan oman johdon, saman kokoista mitä on plus puolella käytetty.. Vähentäisi toden näköisesti savun hajua, jota voi syntyä ku tyhjää akkua ladataan. Kovin tuppaa olemaan ohkasia noi orginelli miinusjohdot. 8)
Ymmärsitkö kytkennän oikein? Miinushan kytketään runkoon, mihin sitä ohkaista johtoa tarvitset?
-
Biltemasta erotusrele 14,99.
Lataako tämä Bilteman erotusrele auton oman akun ensin täyteen ja sitten vasta hupiakun vai miten toimii???
-
Lataako tämä Bilteman erotusrele auton oman akun ensin täyteen ja sitten vasta hupiakun vai miten toimii???
ei suinkaan.. mutta se kytkee hupiakun mukaan kun lataus jännite nousee 13.3 volttiin ja kytkee startti akun irti kun sen jännite laskee alle 12.8 voltin(mikä vastaa täyden akun kuormittamatonta jännitettä).. eli mikulille tää ois ylivoimasesti helpoin juttu.. ja kun kytket riittävän paksun piuhan suoraan laturin plussaan ja siit erotti melle mist sitt siihe hupi akkuun, ja jos pistät sen hupi akku poksin sinne taka nurkkaan ni suosittelisin 16 neliön piuhaa jott kun kumminki jossain vaihees kytket invertterin siihe akkuun ni saat hevyn laturis sen reilu sata amppeeria apuvirtaa ku oot juovuspäissään unohtanu kaikki valot ja poppikoneen päälle yöksi ja sun mokka masteri ei herää aamulla henkiin ku se romuläjästä löytyny akku on hyytynyt...
-
Ymmärsitkö kytkennän oikein? Miinushan kytketään runkoon, mihin sitä ohkaista johtoa tarvitset?
Ymmärin kytkennän täysin oikein. Juu en minä sitä ohkaista johtoa tarvitse. Halusin vaan varmistaa, että olisi hyvä tarkistaa ja tarvittaessa uusia miinus kaapeli, kun en huommannut että siitä olisi puhuttu mitään. Jos on jo ohkainen johto valmiina vaunussa, kuten minulla oli. Kehottaisin vaihtamaan ihan suosiolla paksumpaan lähes samaan kokoon kuin plus kaapeli (pakko ei ole). toiseksi virta on vain niin ihmeellistä, että jos ei se saa tarpeeksi maata koukun kautta, niin voihan se lähtä kulkemaan väärää kautta hajoittaen auton purkkeja tai maadoitus pisteitä matkan varrelta. Tarkoitin suomeksi miten käy kun lataat ja tilanne on tämä: Vaunussa on orginelli miinus kaapeli tyylin kokoa 1,5 mm², ja tuodaan uusi plus kaapeli joka on kooltaan 4,0 mm². Maalais järjen mukaan savut pölähtää..
Voin olla kyllä väärässä ja valmis perumaan puheeni. ;)
-
Ymmärin kytkennän täysin oikein. Juu en minä sitä ohkaista johtoa tarvitse. Halusin vaan varmistaa, että olisi hyvä tarkistaa ja tarvittaessa uusia miinus kaapeli, kun en huommannut että siitä olisi puhuttu mitään. Jos on jo ohkainen johto valmiina vaunussa, kuten minulla oli. Kehottaisin vaihtamaan ihan suosiolla paksumpaan lähes samaan kokoon kuin plus kaapeli (pakko ei ole). toiseksi virta on vain niin ihmeellistä, että jos ei se saa tarpeeksi maata koukun kautta, niin voihan se lähtä kulkemaan väärää kautta hajoittaen auton purkkeja tai maadoitus pisteitä matkan varrelta. Tarkoitin suomeksi miten käy kun lataat ja tilanne on tämä: Vaunussa on orginelli miinus kaapeli tyylin kokoa 1,5 mm², ja tuodaan uusi plus kaapeli joka on kooltaan 4,0 mm². Maalais järjen mukaan savut pölähtää..
Voin olla kyllä väärässä ja valmis perumaan puheeni. ;)
Kysymys oli autosta ei vaunusta.
-
ei suinkaan.. mutta se kytkee hupiakun mukaan kun lataus jännite nousee 13.3 volttiin ja kytkee startti akun irti kun sen jännite laskee alle 12.8 voltin(mikä vastaa täyden akun kuormittamatonta jännitettä).. eli mikulille tää ois ylivoimasesti helpoin juttu.. ja kun kytket riittävän paksun piuhan suoraan laturin plussaan ja siit erotti melle mist sitt siihe hupi akkuun, ja jos pistät sen hupi akku poksin sinne taka nurkkaan ni suosittelisin 16 neliön piuhaa jott kun kumminki jossain vaihees kytket invertterin siihe akkuun ni saat hevyn laturis sen reilu sata amppeeria apuvirtaa ku oot juovuspäissään unohtanu kaikki valot ja poppikoneen päälle yöksi ja sun mokka masteri ei herää aamulla henkiin ku se romuläjästä löytyny akku on hyytynyt...
No johan oli kaunis mielikuva tuo viimeinen lausahduksesi...
Tuo Partcon latausrele tuntuu turvallisimmalta, sillä mulle riittää yks palanut jeeppi joka todennäköisesti lähti valokatkaisijalta,siispä vedätytän kaikki valo-ja lataussähkö ja hupipuolen kunnon kaapeleilla ja mittaritauluilla sun muilla asiaankuuluvilla härpättimillä että sitten voi niihin myös luottaa.
Täytyy muistaa se tosiasia että auto on yli 20 vuotta vanha ja iästään puolet seissyt tallissa ja nyt pihalla,niin jenkkisähköt/suomen sääolosuhteet=ei paras mahdollinen kombinaatio...siksi pä sähköt ja bensalinjat käydään huolella ja ajalla läpi.
Koska en halua reissussa sitten myöskään arvuutella mikä simahti jossain tien päällä=reissu pilalla.
Ja tuo hupiakku on kuitenkin tärkeä että se toimii varmasti ja sen akkukapasiteetti riittää riittävän pitkään led-telkkarille ja sisävalaistukseen,läppäriin jne
Sitten kun tehdään niin tehdään huolella ja hyvin,muuten ei kannata tehdä ollenkaan.Tyhjän kun sää pyytämättäkin.
Kiitoksia vastauksistanne ja toivottavasti joku toinenkinsai näistä neuvoista apua hupiakun asennuksesta autoon.
Kaverillani on vanhassa mersussa tälläinen hupiakkujärjestelmä takalaatikossa ja sieltä ulosotto kun hän telttailee ja saa virrat telttaansa kätevästi ja ei pelkoa etteikö vanhanaku sitten enään käynnistyisi...
Hieno homma ja hyvää sunnuntaita kaikille! t migel