Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Dorotea - 15.02.2011 kello on 00:51
-
Ulkona nyt -24,5C pakkasta ja vaunussa oli +6,1C lämpöä. Patruuna on 2kW. teholtaan ja ei varmaankaan anna lämpöä enempää. Tehtaan mukaan muistaakseni luvataan 27 asteen ero ulkolämpötilaan. Joten se pitää paikkansa ainakin tällä hetkellä.
Näin vanhassa vaunussa nyt. Miten muilla yksin sähköpatruunan varassa, 2 kW tai kuten uudemmissa 3 kW, joka tuottaa enemmän lämpöä?
-
Ulkona nyt -24,5C pakkasta ja vaunussa oli +6,1C lämpöä. Patruuna on 2kW. teholtaan ja ei varmaankaan anna lämpöä enempää. Tehtaan mukaan muistaakseni luvataan 27 asteen ero ulkolämpötilaan. Joten se pitää paikkansa ainakin tällä hetkellä.
Näin vanhassa vaunussa nyt. Miten muilla yksin sähköpatruunan varassa, 2 kW tai kuten uudemmissa 3 kW, joka tuottaa enemmän lämpöä?
Mittarit näyttää talven ennätyslukemia -30.8. Kaasu loppui illalla, tai ainakaan sen paine ei enää riitä.
Olemme siis 3kW sähkön varassa. Lämpö on pysynyt 21 asteen tienoilla nyt illalla kun ovea ei aukaista.
Keittelin vettä keittimellä ja laitoin lämppärin kokonaan pois ja unohdin sen hetkeksi. 15 min ja lämmöt oli alla 20 astetta ja kesti tosi kauan nostaa ne taas yli 20.
Ollaan siis asumismukavuusrajoi lla mutta pärjätään kyllä hyvin.
Vaunuhan on 13m2 Polar 2000 mallia.
-
Mittarit näyttää talven ennätyslukemia -30.8. Kaasu loppui illalla, tai ainakaan sen paine ei enää riitä.
Olemme siis 3kW sähkön varassa. Lämpö on pysynyt 21 asteen tienoilla nyt illalla kun ovea ei aukaista.
Keittelin vettä keittimellä ja laitoin lämppärin kokonaan pois ja unohdin sen hetkeksi. 15 min ja lämmöt oli alla 20 astetta ja kesti tosi kauan nostaa ne taas yli 20.
Ollaan siis asumismukavuusrajoi lla mutta pärjätään kyllä hyvin.
Vaunuhan on 13m2 Polar 2000 mallia.
Kylmin keli jota sähköllä on kokeiltu Pefletillä on -25 astetta. Tuossa lämpötilassa 3kW riittää mainiosti 21 asteen sisälämpötilaan vaunussa.
Viimeyönä oli -30 astetta Maisansalossa, ja ainakaan tuolla kelillä minun havaitakseni Alde ei käynyt (juuri?) lainkaan täydellä teholla, vaan käytti kaasupoltinta sillä puoliteholla, joka on aika lähellä kai 3kW.
Aiemman havainnon mukaan 2kW sähköteho riittää tuonne lähes -20 asteen pakkasiin asti.
Jotain etua siis siitä, että on pienikokoinen vaunu ;)
-
Viimeyönä oli -30 astetta Maisansalossa, ja ainakaan tuolla kelillä minun havaitakseni Alde ei käynyt (juuri?) lainkaan täydellä teholla, vaan käytti kaasupoltinta sillä puoliteholla, joka on aika lähellä kai 3kW.
Mikä Alde?
-
Se 3kW riittää paremmin, kun käyttää keskuslämmityksessä 2kW ja lämpöpuhaltimella 1kW. Ja jos on 16A:n sulake, silloin lämpöpuhallin voi olla 1,5kW. ::)
-
Ei kai vaunun lattioille mitään ylimääräisiä tarvita. Tuossa tänätalvena oli vaunulle mennessä GAS OUT teksti ALDEn paneelissa, sisällä 21,5 ja ulkona n -15c (minulla on aina kaasu ja 2kw päällä) . Seuraavana päivänä vaihdoin pullon. Tuossa illanaikana huomasin 2kw lämmön tippuvan välillä pois päältä, joten ei kai 3kw:sta olisi hyötyä ollut siinä kohtaa
-
Ei kai vaunun lattioille mitään ylimääräisiä tarvita. Tuossa tänätalvena oli vaunulle mennessä GAS OUT teksti ALDEn paneelissa, sisällä 21,5 ja ulkona n -15c (minulla on aina kaasu ja 2kw päällä) . Seuraavana päivänä vaihdoin pullon. Tuossa illanaikana huomasin 2kw lämmön tippuvan välillä pois päältä, joten ei kai 3kw:sta olisi hyötyä ollut siinä kohtaa
Miten niin, lattioille. :o
-
Mikä Alde?
3010
-
3010
OK. ;)
-
Miten niin, lattioille. :o
Onkos sulla hyllyllä tai seinälle/kattoon kiinnitettynä se lisälämmitin :o
-
Onkos sulla hyllyllä tai seinälle/kattoon kiinnitettynä se lisälämmitin :o
Kyllä lämmitin on lattian rajassa, lämpö kyllä levittäytyy sitten sisätiloihin. :)
-
OK. ;)
Ja äänentasossa (paloilmapuhallin) noissa kahdessa tehoalueessa on niin merkittävä ero, että kun tuolla on tini tiskissä, niin se ei kyllä jää huomaamatta!
-
Kyllä lämmitin on lattian rajassa, lämpö kyllä levittäytyy sitten sisätiloihin. :)
Mix sää sitten kysyit Miten niin, lattioille
Eiks se laite ole sitten lattialla ?
Sanoin vain etten ITSE halua lattioille mitään persustöristintä. Pärjää ilmankin :P
-
Minä laitan kovalla pakkasella lisäksi lämpöpuhaltimen, lähinnä siksi ettei patterikierrossa vettä tarvitsi kierrättää niin kuumana. Koska en vietä aikaani patteri tiloissa, kulkimen nurkissa. Laitan myös Primus pannun sulut kiinni jos en tarvitse sitä. En näe järkevänä sähköllä lämmitettyä vettä kierrättää pakkasessa olevassa pannussa. Jos kovalla pakkasella ei sähkölämmitys aivan riitä, niin riittää kun nämä toimenpiteet tekee. ;)
-
Heips ! Nyt kun olen siirtynyt ympärivuotisexi vaunuasujaksi 30- vuoden vaunun vetelijäajan jälkeen, on tullut pitempiaikaista näkemystä kaasun ja sähkön kulumiseen ja riittämiseen.Tänään kin ulkona -24C. Sisällä+20C saavutettu 3 kW patruunalla.Kaasu hetkellisesti n3-4min perusliekillä 15min välein.
Eli pullo 11kg n.2 viikkoa.Vaununa kämänen 500 solikka.
Aiemmin ollut Hobbyja ja LMC:itä samalla Primus-lämppärillä niin kaasunkulutus pelkästään oli 3vrk/puteli.Lämppäri näissä pakkaslukemissa kävi kokoajan ja siksi tuntui tasaisemmalta kuin ns.pohjoisen vaunuissa.Lämmönvai htelurajat olivat kiusallisia pohjolan olosuhteisiin tehdyissä vaunuissa.Mukavuude sta joutui maksamaan muutaman pullon verran enemmän talvessa ,mutta jotenkin oli mukavanpaa.
-
Laita se patruuna 2kW:lle ja 1kW:n lämpöpuhallin, niin et tarvitse vielä kaasua käyttöön. :D
-
No empähän ymmärrä miksi sinne pitää laitta joku puhallin tuhisee viellä.
Jos on 3 kW niin sehän riitää tonne ulko -25C. pitämään lämpöä päällä vaunussa.
Joopa Joo.... :D ;)
-
Lainaus:
Tänäänkin ulkona -24C. Sisällä+20C saavutettu 3 kW patruunalla.Kaasu hetkellisesti n3-4min perusliekillä 15min välein.
Eli pullo 11kg n.2 viikkoa.Vaununa kämänen 500 solikka.
Minusta näyttää ettei riitä. :o
-
Laita se patruuna 2kW:lle ja 1kW:n lämpöpuhallin, niin et tarvitse vielä kaasua käyttöön. :D
Mistä se ero tulee? Jos on 3kW:n patruuna tai 2kW patruuna + 1kW puhallin? Mielestäni 2kW+1kW=3kW. Paitsi jos se 3kW:n patruuna onkin vain 2,5kW. Kun siitä otetaan kolmasosa pois ja sitten lisätään 1kW, niin saadaan vähän enemmän.
Ehkäpä saamme kuulla (lukea) tuon teoriasi.
-
Sen verran tuohon aloitukseeni täsmennystä, lämmöntuotolla patruunan kanssa tarkoitin tilannetta, jossa lähdetään kylmää vaunua lämmittämään ja ilman kaasua.
Varmaankin tilanne hieman muuttuu, jos vaunu on jo lämmitetty kaasun avulla esim. +20 asteeseen ja sen jälkeen siirrytään sähkölämmitykseen. Silloinhan ainoastaan pidetään yllä jo tuotettua lämpöä.
-
Mistä se ero tulee? Jos on 3kW:n patruuna tai 2kW patruuna + 1kW puhallin? Mielestäni 2kW+1kW=3kW. Paitsi jos se 3kW:n patruuna onkin vain 2,5kW. Kun siitä otetaan kolmasosa pois ja sitten lisätään 1kW, niin saadaan vähän enemmän.
Ehkäpä saamme kuulla (lukea) tuon teoriasi.
Se tulee siitä kuin aikaisemmin on ollut puhetta. Lämmitysjärjestelmä n vesi on kylmempää kiertäessään pitkin kulkimen kylmiä nurkkia , sekä pakkasessa olevaa pannua. Sähkölämmitys puhaltimen teho tulee kokonaan sisätiloihin. Jos ketä epäilyttää, niin laittaa sähkölämmityspatruu nan täysille ja käy koprimassa pakkasessa olevaa pannua ja sen eristämättömiä putkia. Aldesta minulla ei ole kokemusta minkä verran se hohkaa variksille, varmaankin jonkin verran, jos sähköllä joudutaan lämmittämään neste kovin kuumaksi. :o
-
Aldesta minulla ei ole kokemusta minkä verran se hohkaa variksille, varmaankin jonkin verran, jos sähköllä joudutaan lämmittämään neste kovin kuumaksi. :o
Alde (ainakin oma 3000) on kokonaan sisätiloissa, joten harakoille ei mene yhtään lämpöä kun käyttää pelkkää sähkölämmitystä ;)
-
Eikös Aldessa ole pakoputki katolla. Jos laitat sähkölämmiyksen päällä ollessa lumipallon pakoputken päälle, uskoisin lumipallon sulavan. Tämä on ihan minun oletus, ei faktaa. :'(
-
Eikös Aldessa ole pakoputki katolla.
On, mutta sinne on pakoputkella matkaa n. 1-1,5m, joten uskoisin että sitä kautta ei ainakaan lämpöä karkaa (varsinkin kun siellä ei ilma liiku).
Muistui juuri mieleen että kerran vaunulle saapuessa pakoputken päällä oli lunta, vaikka sähkölämmitys oli lämmittänyt koko vaunun, joten ei sitä kautta ainakaan paljoa karkaa :)
-
Eikös Aldessa ole pakoputki katolla.
Ei ole ainakaan meidän vaunussa. Lämmityslaite itsessään on
etu-istuin ryhmän alla sisällä ja pakoputki tulee ulos
kaasupullokotelon sivusta.
-
Eikös Aldessa ole pakoputki katolla. Jos laitat sähkölämmiyksen päällä ollessa lumipallon pakoputken päälle, uskoisin lumipallon sulavan. Tämä on ihan minun oletus, ei faktaa. :'(
Se alden kattopiipusta tule höyry on jopa kaasukäytöllä niin viileää, että piipun päähän tiivistyvä kosteus pysyy jäässä aivan piipun lakea lukuunottamatta.
Sähkökäytöllä piippuun päätyy marginaalisesti lämpöä, sen verran kuin sisätiloissa 20 asteiseksi lämpenevä hormi johtaa lämpöä katon ulkopuolelle. -> Kovalla pakkasella ei varmasti piipun päällä oleva lumi sula.
-
Joo paljon mahollista tuo. Aldessa taitaa vielä olla niin, että katon läpi tuleva putki on kaksi sisäkkäin. Sisemmästä kulkee ulos palokaasut, ulomman ja sisemmän välistä tulee paloilma polttimelle, ottaen palokaasusta lämmöt talteen. Taas tämä ei ole faktaa. :o
-
Joo paljon mahollista tuo. Aldessa taitaa vielä olla niin, että katon läpi tuleva putki on kaksi sisäkkäin. Sisemmästä kulkee ulos palokaasut, ulomman ja sisemmän välistä tulee paloilma polttimelle, ottaen palokaasusta lämmöt talteen. Taas tämä ei ole faktaa. :o
Kyllä se noin menee, eli faktaa on ;)
-
Joo paljon mahollista tuo. Aldessa taitaa vielä olla niin, että katon läpi tuleva putki on kaksi sisäkkäin. Sisemmästä kulkee ulos palokaasut, ulomman ja sisemmän välistä tulee paloilma polttimelle, ottaen palokaasusta lämmöt talteen. Taas tämä ei ole faktaa. :o
Testaatko meitä. ???
-
Joo paljon mahollista tuo. Aldessa taitaa vielä olla niin, että katon läpi tuleva putki on kaksi sisäkkäin. Sisemmästä kulkee ulos palokaasut, ulomman ja sisemmän välistä tulee paloilma polttimelle, ottaen palokaasusta lämmöt talteen. Taas tämä ei ole faktaa. :o
Ei tule ulos pakokaasuja sähköpatruunaa käytettäessä.
-
Oli kysymys meneekö sähköllä lämitettäessä pannun kautta lämpöä variksille. Sitten kaasu käytössä variksille menevän lämmön kysymys on aivan toinen. Ihan aikuisen oikeasti Aldesta ei ole mulla kokemusta. :)
-
Oli kysymys meneekö sähköllä lämitettäessä pannun kautta lämpöä variksille. Sitten kaasu käytössä variksille menevän lämmön kysymys on aivan toinen. Ihan aikuisen oikeasti Aldesta ei ole mulla kokemusta. :)
Missä se kysymys on?
-
Eiköhän se kysymys tuossa ketjussa tullut esille. :o
Tämä OLI minun puolelta kannanottoa sähkön säästämiseksi kulkimen lämmityksessä. On totta, että tälläinen keskustelu äkkiseltään aiheuttaa hämmennystä, kun tämä pitkästä aikaa liittyy karavan harrastukseen. ::)
-
Eiköhän se kysymys tuossa ketjussa tullut esille. :o
Tämä OLI minun puolelta kannanottoa sähkön säästämiseksi kulkimen lämmityksessä. On totta, että tälläinen keskustelu äkkiseltään aiheuttaa hämmennystä, kun tämä pitkästä aikaa liittyy karavan harrastukseen. ::)
Jos kotona lämmitetään vaunua, niin sähkö on halvempi muoto kuin kaasu. Kun pullon hinnaksi lasketaan esim. 25€ ja siitä saadaan energiaa 144 kWh, niin yhden kWh hinnaksi tulee 0,17€, joka on kalliimpi kuin sähkön hinta.
-
Jos kotona lämmitetään vaunua, niin sähkö on halvempi muoto kuin kaasu. Kun pullon hinnaksi lasketaan esim. 25€ ja siitä saadaan energiaa 144 kWh, niin yhden kWh hinnaksi tulee 0,17€, joka on kalliimpi kuin sähkön hinta.
Niin joo, me ollan haettu kaasu Turusta 3pl kerralla niin hinnaksi on tullut 0,11€ /kWh. Ja meillä sähkön keskihinta 0,113€/kWh, eli menee aika samoihin. ;)
-
Oli kysymys meneekö sähköllä lämitettäessä pannun kautta lämpöä variksille?.
Tota se turhan höpöttäjä tarkoitti.. Vaihdoin pisteen kysymys merkiksi. Eli Priimus lämpiää samasta vesikierrosta ja kuin sähköpatruuna, tässä tapauksessa sama vesi kiertää priimuksen kautta ja varekset/harakat lämpenee kylkiäisenä.. Onks kukaan tarkistanut kuinka paljon se priimus pannu on lämpimänä pelkästään sähköllä lämmittäessä? ;)
-
Tota se turhan höpöttäjä tarkoitti.. Vaihdoin pisteen kysymys merkiksi. Eli Priimus lämpiää samasta vesikierrosta ja kuin sähköpatruuna, tässä tapauksessa sama vesi kiertää priimuksen kautta ja varekset/harakat lämpenee kylkiäisenä.. Onks kukaan tarkistanut kuinka paljon se priimus pannu on lämpimänä pelkästään sähköllä lämmittäessä? ;)
Eikö tuon voi todeta infrapuna-lämpömittarilla kun mittaa pannulle menevästä ja tulevasta putkesta lämpötilaeron.
-
Minä laitan kovalla pakkasella lisäksi lämpöpuhaltimen, lähinnä siksi ettei patterikierrossa vettä tarvitsi kierrättää niin kuumana. Koska en vietä aikaani patteri tiloissa, kulkimen nurkissa. Laitan myös Primus pannun sulut kiinni jos en tarvitse sitä. En näe järkevänä sähköllä lämmitettyä vettä kierrättää pakkasessa olevassa pannussa. Jos kovalla pakkasella ei sähkölämmitys aivan riitä, niin riittää kun nämä toimenpiteet tekee. ;)
Ei ainakaan Turhan Höpöttäjällä mene hukkaan lämpöä Primuksen kautta.
Onko tuo järjestelmä siten kaikissa Primuksissa?
-
Ei ainakaan Turhan Höpöttäjällä mene hukkaan lämpöä Primuksen kautta.
Onko tuo järjestelmä siten kaikissa Primuksissa?
KYllä siellä sulku on, mutta se estää koko kierron pattereissa. Tarkoitettu käytettäväksi kesäaikana, jos halutaan vettä boilerissa lämmittää. Kiertää ainoastaan sen kautta silloin.
-
Ei ainakaan Turhan Höpöttäjällä mene hukkaan lämpöä Primuksen kautta.
Onko tuo järjestelmä siten kaikissa Primuksissa?
Samalla kun huolsin pannun, asensin sulut, siirsin 12V:n pumpun sisätiloihin ja uusin 230V:n pumpun, tehon säädöllä olevaan omakotitalo tyyppiseen pumppuun. Nyt ajaessa kun tarvitsen moottorista vaihtimen kautta lämmintä, on sulut kiinni ja pakkasessa ajoviimassa olevaa pannua ei lämmitetä turhaan. Kun 12V:n pumppu on sisätiloissa niin neste kiertää ajaon aikana pattereissa ilman pannu kiertoa. Nyt 7,5m:n auto lämpiää ajaessa, vielä -32 asteen pakkasessa ilman ulkopuolista lämpöä. ::)