Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: jukkaa - 1.02.2013 kello on 19:24
-
Minulla sammui truma käytössä, auto kylmeni eikä lämmitin enää käynnistynyt. Vihreä valo paloi normaalisti.
Kaikki tarkastukset tein ja kokeilin odotella ja käynnistää uudelleen. Vasta otettuani sisätilan anturin irti
käynnistyi ja toimi hienosti. Heti kun tarjosin anturia kiinni sammui.
Mittasin yleismittarilla ja anturin vastus näyttää 10,88 ohmia, ja pannun toimiessa virtaa tulee anturin johtoihin
yhdeksän ja kymmenen voltin välillä riippuen termostaattipyörän asennosta.
Osaiskohan kukaan näillä tiedoilla antaa neuvoa missä vika?
-
Minulla sammui truma käytössä, auto kylmeni eikä lämmitin enää käynnistynyt. Vihreä valo paloi normaalisti.
Kaikki tarkastukset tein ja kokeilin odotella ja käynnistää uudelleen. Vasta otettuani sisätilan anturin irti
käynnistyi ja toimi hienosti. Heti kun tarjosin anturia kiinni sammui.
Mittasin yleismittarilla ja anturin vastus näyttää 10,88 ohmia, ja pannun toimiessa virtaa tulee anturin johtoihin
yhdeksän ja kymmenen voltin välillä riippuen termostaattipyörän asennosta.
Osaiskohan kukaan näillä tiedoilla antaa neuvoa missä vika?
Sinulla on siis etäanturi käytössä?
-
pieneltä kuulostaa toi vastus arvo.. yleensä laitteissa 220-22K oomia vastaava vastus, ei oo kyseistä lämmitintä tukia joten ei tarkkaa tietoo
-
Kyllä etäanturi on käytössä. Luin jostain ohjeesta että sitä on käytettävä, muuten lämmitin käy
koko ajan täysillä . Vai onko siinä itsessäänkin joku tunnistin joka osaa sen sammuttaa kun on tarpeeksi
lämmin? Tehdasasenteinen tämä on Pössl 05.
-
Minulla sammui truma käytössä, auto kylmeni eikä lämmitin enää käynnistynyt. Vihreä valo paloi normaalisti.
Kaikki tarkastukset tein ja kokeilin odotella ja käynnistää uudelleen. Vasta otettuani sisätilan anturin irti
käynnistyi ja toimi hienosti. Heti kun tarjosin anturia kiinni sammui.
Mittasin yleismittarilla ja anturin vastus näyttää 10,88 ohmia, ja pannun toimiessa virtaa tulee anturin johtoihin
yhdeksän ja kymmenen voltin välillä riippuen termostaattipyörän asennosta.
Osaiskohan kukaan näillä tiedoilla antaa neuvoa missä vika?
Juu.mikähän oli lämpötila kun anturia mittailit, tuo 10.88 kOhmia on vastuksen arvo kun ympäristön lämpötila on n+25 astetta
Lisäsin jälkikäteen tuon tuikitärkeän K.n tuohon ohmin eteen
-
Aivan niin . Mittasin sisällä talossa, ja nyt käytin pakastimessa ja arvo oli yksi, eli ei lainkaan vastusta. Menen vielä kerrran autolle ja kokeilen. Siellä kaksi pakkasastetta. Kiitos
vastauksista.
-
Kerro vielä mikä ohjauspaneeli on käytössä?
-
Aivan niin . Mittasin sisällä talossa, ja nyt käytin pakastimessa ja arvo oli yksi, eli ei lainkaan vastusta. Menen vielä kerrran autolle ja kokeilen. Siellä kaksi pakkasastetta.
Ntc vastuksen arvo on 25 asteessa 10 kilo ohmia, 20 asteessa noin 12,5 kilo ohmia ja 0 asteessa noin 35 kilo ohmia.
-
Tällainen säädin ja se anturi siinä nyt roikkuu vieressä.
Vaikuttaisi siltä että kun tulee vähänkin vastusta se sammuttaa polttimen.
Voisko tuo anturi hajota ihan itsekseen? Lämmitin vuosimallistaan huolimatta ollut käytössä
kaikkineen n. kuukauden päivät.(auto ollut vain kesäkäytössä)
-
Juu, kyllähän se anturi voi hajota "itsekseen",kaikki rikkonaiset joita minä olen nähnyt ovat hajonneet ilman "ulkopuolista voimankäyttöä"
Jos pakastimen lämpötila -20 astetta niin mittaustulos pitäisi olla n.114 kOhm.
Jos oikosulkua anturi tarjoaa niin lämmitin ei toimi. Jos taasen johto irti/katkos niin toimii jatkuvasti täydellä teholla
-
Minulla sammui truma käytössä, auto kylmeni eikä lämmitin enää käynnistynyt. Vihreä valo paloi normaalisti.
Kaikki tarkastukset tein ja kokeilin odotella ja käynnistää uudelleen. Vasta otettuani sisätilan anturin irti
käynnistyi ja toimi hienosti. Heti kun tarjosin anturia kiinni sammui.
Mittasin yleismittarilla ja anturin vastus näyttää 10,88 ohmia, ja pannun toimiessa virtaa tulee anturin johtoihin
yhdeksän ja kymmenen voltin välillä riippuen termostaattipyörän asennosta.
Osaiskohan kukaan näillä tiedoilla antaa neuvoa missä vika?
Ntc vastuksen arvo on 25 asteessa 10 kilo ohmia, 20 asteessa noin 12,5 kilo ohmia ja 0 asteessa noin 35 kilo ohmia.
Eli jos vastus arvo mitattu oikein alussa, on kovin pieni ja säädin ei toimi oikein
-
Kyllä anturi rikki on jos vain 10 ohmia näyttää.
-
Tuossa linkissä on periaatekuva säätöpiirin toiminnasta....
http://goo.gl/Br51u
-
Tuossa linkissä on periaatekuva säätöpiirin toiminnasta....
http://goo.gl/Br51u
Olipa hyvä "periaatekuva"...
-
Olipa hyvä "periaatekuva"...
Hapero puhuu periaatekuvasta kun ihan kaikki ei näy tossa kuvassa, mutta kuitenkin tärkein.
-
Jos tästä vaikka apua muille, kerrompa että kyllä vika oli siinä anturissa.
Siitä selvisin 26:lla eurolla.
Kiitokset kaikille neuvoista.
-
Mistäpä sait anturin? Itsellä sama vika.
-
Mistäpä sait anturin? Itsellä sama vika.
Jos ostat vaunuhuoltoliikkees tä niin hinta noin 25 € ja Tuolta noin 1 € > http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1025_1604
-
Mikähän se noista mahtaa olla, että osaisi tilata?
-
Mikähän se noista mahtaa olla, että osaisi tilata?
Vanha kysymys, mutta vastaan kuitenkin, eli 10kohmia. Selviää tuolta ekalta sivulta.