Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: 88k5 - 31.01.2013 kello on 23:57

Otsikko: Volvon parantelua
Kirjoitti: 88k5 - 31.01.2013 kello on 23:57
Värillä on väliä  :o
Kyllä autojenkin pitäisi olla halogeenivapaita jo - mutta kun tuo sopiva yksilö (3 v) oli noilla tavantuikuilla. Ei se mitään, pienellä tuunauksella Volvokin tuottaa jo näkyvää valoa  :laugh: Samalla hehkuvat etuparkit ja rekkarilamput läx  :laugh:

Vaan on Volvossa esimerkillisesti ajovalot vaihdettavissa: ei työkaluja, vaan ihan sormin umpio syliin ja sisälle hommiin..

Säälittävän näköistä kun lyö alkup. ja hyvän rinnakain  :-[ Liikkeen/ed. om. jäljintä suuntaus Thumbd joka korjaantui asennuksen loppuvaiheessa
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/V50/Haloge_vs_Xenon.jpg)
.. sama valon suunnasta..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/V50/Valovertailua.jpg)(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/V50/Valkeata_tai_kytevaa.jpg)
Pitihän noiden etuparkkienkin hehkukajastuksestak in päästä..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/V50/Hehku_vs_Led.jpg)
V50:n projektorivalot ovat hyvin tarkkapiirtoiset, ja hyvä aihio muunteluun. Umpiossa vielä DC ja HC maininta, joten jos korkeussäädön saisi automaagiseksi olisi kaikki mennyt kirjojen mukaan  :D
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: ihaa - 1.02.2013 kello on 07:11
Hienosti tulee valoa nyt noista uudemmista, mulla antaa odottaa kesään ennen kuin meidän huushollissa on auto jossa xenonit, tähän asti ei hehkuja paremmasta ole tietoakaan..   ;D

Onko nuo muuten lailliset valot, työkaveri joutui vaihtamaan mersuunsa katsastuksen ajaksi alkuperäiset hehkut ja nyt on sitten taas xenonit.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2013 kello on 08:16
Onko nuo muuten lailliset valot, työkaveri joutui vaihtamaan mersuunsa katsastuksen ajaksi alkuperäiset hehkut ja nyt on sitten taas xenonit.

Kuten loppuhenkosesta voit todeta, kaikki ei ihan mennyt....  Pitää olla lasissa xenon hyväksyntä JA automaattinen korkeussäätö.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: ihaa - 1.02.2013 kello on 08:20
Joo mutta sen työkaverin mese nyt on jo 13 vuotta vanha ja ei niitä silloin edes ollut.

Ok, lasitkin on siis vaihdettava..

No johan nyt on kumma kun en huomannut heti kättelyynsä, onhan siinä 88k5 sen selkeästi maininnut. Poistetaanko koko minun höpötys.  :-[

Kyllä mulla nuo sokeriarvot viimeksi oli rajojen sisäpuolella...onko se tämän laihdutuksen tuomaa sekoilua sitten ettei huomaa kaikkea kerralla.  :-\
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Ossi66 - 1.02.2013 kello on 09:09
Riittääkö Volvossa, jos Nivomaatit hoitaa automaattisen tasonsäädön? Ymmärtääkseni valojen suuntaukselle ei ole silloin käytännössä tarvetta.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Komissarov - 1.02.2013 kello on 09:19
Riittääkö Volvossa, jos Nivomaatit hoitaa automaattisen tasonsäädön? Ymmärtääkseni valojen suuntaukselle ei ole silloin käytännössä tarvetta.

Ei riitä. Tasonsäätö pitää olla molemmilla akseleilla (esim. kaasu-nestejousitus tai ilmajousitus), tai alustan niin jäykkä, että umpioiden korkeussäätö on sitä kautta tarpeeton (esim. Land-Rover, johon tosin ei taida olla Xenonumpioita...). Nivomatit säätävät vain taka-akselia, etupää painuu kuormituksensa mukaan. Ei tietenkään samassa suhteessa kuin takapää ja silloinkin häikäisyn kannalta parempaan suuntaan, mutta näin se kuitenkin on.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: 88k5 - 1.02.2013 kello on 09:44
Riittääkö Volvossa, jos Nivomaatit hoitaa automaattisen tasonsäädön? Ymmärtääkseni valojen suuntaukselle ei ole silloin käytännössä tarvetta.
Tuo onkin mielenkiintoinen vaihtoehto ;D

Muilta osin pykälät täyttyvät; pesurit vakiona, DC -merkintä umpioissa ja jopa e-merkintä (eli jossain Eu-kolkassa hyv.)..

Jos auto olisi vm-95 tai alle, ei autom. kork. säätöä vaadittaisi xenonien yhteyteen. Eräässä tuonti Chevy pikkarissa riitti (rek.katsastukseen) kopista säädettävät paineilma-avusteiset iskarit Thumb Vm. oli sellainen, että manuaalisäätö ajovaloilla piti olla.

Sitten mitä tulee korkeuden säätöihin, niin niissä missä on nestevälitteinen manuaali säätö (esim. ed. sukupolven Ducato) ei varmaan edes 10%:ssa enää toimi 10 vuoden jälkeen. Mikä kummallisinta katsurit ei moisesta edes välitä. Erästä -99 Skodaa katsastaessa (sama vika) totes vain, että "tämmösiähän nämä ja eihän näitä kukaan käytäkään.."  :-X uskoo kun katsoo vastaantulevia. Toinen asia ajovalonpolttimoide n "minä_osaan_vaikka_e n_ole_koskaan.." -vaihtajat --- lopputulos häikäisee ja paljon  Thumbd Ei tuo pieni "synti" paljoa paina  :-\
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Komissarov - 1.02.2013 kello on 09:48
Toinen asia ajovalonpolttimoide n "minä_osaan_vaikka_e n_ole_koskaan.." -vaihtajat --- lopputulos häikäisee ja paljon  Thumbd

Pitäisi kai olla "toinen asia ajovalonpolttimoide n "minä_osaan_vaikka_e n_ole_koskaan.." -vaihtajat ja uudet Skodat --- lopputulos häikäisee ja paljon"..?  ;D
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2013 kello on 09:55
Sitten mitä tulee korkeuden säätöihin, niin niissä missä on nestevälitteinen manuaali säätö (esim. ed. sukupolven Ducato) ei varmaan edes 10%:ssa enää toimi 10 vuoden jälkeen. Mikä kummallisinta katsurit ei moisesta edes välitä.

En muista ulkoa, mutta johonkin vuosimalliin asti sen säädön voi poistaa käytöstä. Nuppi pois ja valot mekaanisesti oikealle korkeudelle.
Risan säätimen, siellä lampun luona, voi kuulemma korvata jollain Skodan vastaavalla, joka on huisisti halvempi. Ja jos vika johtuu siitä murenevasta letkusta, 6mm paineilmaletkua tilalle, sitä saa metritavarana.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: 88k5 - 1.02.2013 kello on 10:03
..
 ja uudet Skodat --- lopputulos häikäisee ja paljon"..?  ;D

Mutta on muuten hyvät valot kun katsoo Skodan tuulilasin takaa  8) Leveyttä muille jakaa..
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: 88k5 - 1.02.2013 kello on 10:10
Joo mutta sen työkaverin mese nyt on jo 13 vuotta vanha ja ei niitä silloin edes ollut.

Ok, lasitkin on siis vaihdettava..

No johan nyt on kumma kun en huomannut heti kättelyynsä, onhan siinä 88k5 sen selkeästi maininnut. Poistetaanko koko minun höpötys.  :-[

Kyllä mulla nuo sokeriarvot viimeksi oli rajojen sisäpuolella...onko se tämän laihdutuksen tuomaa sekoilua sitten ettei huomaa kaikkea kerralla.  :-\
En huomannut ihaan kysymystä  :-[
Umpiot V50:ssä (facelift) samat. Molemmat merkinnät löytyvät DC=xenon lähivalo ja HC=halogeeni lähivalo - ts. ei vaihtotarvetta  Thumb
Landian sivuilta lueskelin, että sisuskalut käy automaattisäädölle. Koodailua ja kait asentoanturi pitäis lisätä ..
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Eemeli - 1.02.2013 kello on 10:34
Joo mutta sen työkaverin mese nyt on jo 13 vuotta vanha ja ei niitä silloin edes ollut.


Kyllä niitä oli jo silloin olemassa. Minulla oli vuoden 1998 mallinen 300 turbodiesel Mersu jossa oli alkuperäiset zenon valot ja paljon muitakin varusteita joista monen merkin osalta vaan haaveillaan vielä nykyäänkin. Toki hintalappukin oli jotain muuta, kuin listahinta. Lisävarusteiden hinnalla olisi saanut hyvän perheauton.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: pamaus - 1.02.2013 kello on 19:59
Mielestäni Volvon (V70) halogeeni valot ovat ihan hyvät kun vertaa Passatin valoihin.

Jotenkin ei osaa edes kaivata xenon valoja, kun ei tiedä paremmasta mitään.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Ossi66 - 1.02.2013 kello on 21:19
Mielestäni Volvon (V70) halogeeni valot ovat ihan hyvät kun vertaa Passatin valoihin.

Jotenkin ei osaa edes kaivata xenon valoja, kun ei tiedä paremmasta mitään.

Sammaa mieltä. Kun on "+90%" -polttimot sekä lyhyissä että pitkissä, niin hyvin oon pärjänny.
Pistetään sitte ksenonit, kun näkö menee tarpeeksi huonoksi ;D
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: 88k5 - 1.02.2013 kello on 22:25
Noh, se on osin kiinni mihin itse on tottunut - minusta tuntui kuin olisi palattu 20 vuotta menneisyyteen  :-\
Itselläni on jo 3:ssa autossa reilun 7 vuoden aikana ollut tehtaan xenonit, enkä kyllä huonompia enää huoli  8)

Ja kun xenonit jatkuvasti yleistyy, niin ne jotka ajaa halogeeneilla joutuu ajamaan entistä huonommilla valoilla kun "valosaastan" määrä muiden toimesta lisääntyy. Ruuhkassa moisen vastaantulijoista hyvin huomaa.. Tasapäisempää oli -70 luvulla  :laugh:
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Jushi69 - 1.02.2013 kello on 22:47
Noh, se on osin kiinni mihin itse on tottunut - minusta tuntui kuin olisi palattu 20 vuotta menneisyyteen  :-\
Itselläni on jo 3:ssa autossa reilun 7 vuoden aikana ollut tehtaan xenonit, enkä kyllä huonompia enää huoli  8)

Ja kun xenonit jatkuvasti yleistyy, niin ne jotka ajaa halogeeneilla joutuu ajamaan entistä huonommilla valoilla kun "valosaastan" määrä muiden toimesta lisääntyy. Ruuhkassa moisen vastaantulijoista hyvin huomaa.. Tasapäisempää oli -70 luvulla  :laugh:
Itse olen samaa mieltä ksenonien paremmuudesta kun kertaallen olen niistä päässyt nauttimaan.Nyt en ole viittiny Volleen niitä valjastaa.Tosin nyt alkoi kiinnostaa lin katsoin noita sinun V50 projektori valoja.Tosi terävärajaiset eli ei ole sirontaa yhtään.Munkin
Volleen saisi Ruottin puolelta facelift mallia 430€ projektori linssillä.Ja siihen nuo ksenonit niin avot... Thumb
Miettii miettii... ;D
http://www.vparts.se/se/devil-eyes-svarta-styling-stralkastare-volvo-s60.html
Tuosta...Hinta onkin tippunut... Thumb

Katsos 88k5 tuolla näkyis olevan noita valojen säätöhässäköitä..Sa isitko noista automagi säätimiä aikaiseksi..??
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/control-headlight-aiming/639/
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Ossi66 - 2.02.2013 kello on 00:32

Ja kun xenonit jatkuvasti yleistyy, niin ne jotka ajaa halogeeneilla joutuu ajamaan entistä huonommilla valoilla kun "valosaastan" määrä muiden toimesta lisääntyy. Ruuhkassa moisen vastaantulijoista hyvin huomaa.. Tasapäisempää oli -70 luvulla  :laugh:
Oman havainnon mukaan tuota "valosaastaa" tulee vaan autoista, joissa on laittomat ksenonit tavallisissa halogeeniumpioissa.
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Aakku - 2.02.2013 kello on 08:01
Sammaa mieltä. Kun on "+90%" -polttimot sekä lyhyissä että pitkissä, niin hyvin oon pärjänny.
Pistetään sitte ksenonit, kun näkö menee tarpeeksi huonoksi ;D
Aika säälittävät..  ;D
Mulla on sentään +100% ja niillä jäneksetkin menee selälleen, kun räväytän pitkät.. ;D
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: tsahkali - 2.02.2013 kello on 09:31
Aika säälittävät..  ;D
Mulla on sentään +100% ja niillä jäneksetkin menee selälleen, kun räväytän pitkät.. ;D

Kunnon pitkät pitääkin olla, vaihtaa norjalainen rekkamieskin valot ajoissa!  ;D
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: tsahkali - 2.02.2013 kello on 09:32
Tasapäisempää oli -70 luvulla  :laugh:

Juu. Kaikki alko mennä päin takalistoa sillon kun lähivalojen kahdentaminen kiellettiin...   >:(
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: ose - 2.02.2013 kello on 10:38
Oman havainnon mukaan tuota "valosaastaa" tulee vaan autoista, joissa on laittomat ksenonit tavallisissa halogeeniumpioissa.
Työkaverin V 70 joutu kans luovuttaan jälkiasennusXenonit kun katsastusinssi sitä vaati. Eipä oo senjälkeen niitä kehunu;)
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Ossi66 - 2.02.2013 kello on 10:46
Juu. Kaikki alko mennä päin takalistoa sillon kun lähivalojen kahdentaminen kiellettiin...   >:(

Jos laittas 70-lukulaisen harrasteauton, vois keulaan laittaa samanlaisen valopatterin kuin oli kaverilla Kadetin keulalla. Omathan oli isot H4 umpiot, siihen rinnalle samanlaiset lisävalot ja keskelle vielä yhtä isot lisäpitkät. Puskurin alla oli sumuvalot ja senaikaiset huomiovalot.
Noille kun laittaisi vielä nykyaikaisen laturin, niin kyllä siinä ksenonitkin kalpenis - tietysti jonkinlaisilla +100% polttimoilla kaikki ;D
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: 88k5 - 2.02.2013 kello on 11:06
^
Niin, otetaan laskin käteen ja ynnätään valonlähteiden lumen arvot, on summa about sama;
:laugh: :laugh: :laugh:
Sitten kun laskee niiden ottamat tehot, voi todeta nuo iäkkäämmät enempi lämmittimiksi kuin valaisimiksi  :-\

Erikseen voi vielä arvioida sitä miten ne valaisee tietä - voi olla, että hiekkapuhalletut rihlalasit muistaa lähinnä majakkaa  ^-^
Otsikko: Vs: Volvon parantelua
Kirjoitti: Ossi66 - 2.02.2013 kello on 11:21
^
Erikseen voi vielä arvioida sitä miten ne valaisee tietä - voi olla, että hiekkapuhalletut rihlalasit muistaa lähinnä majakkaa  ^-^

Jos ajattelee nuot valot vaikka jonku vanhan 242:n keulalle, H4 umpioissa LASI vaihtuu umpion mukana - ei tarttee kärsiä hiekkapuhalluksesta . Toisin on laittoman vaihtoksenonin edessä olevan MUOVIn kanssa.
Ja nuot vanhat valot on myös katsastusmiehen kestävät, kunhan lisäpitkien referenssi max. 15 ;)