Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: GoldieWoman - 29.01.2013 kello on 18:13
-
Kevät saapuu huimaa vauhtia ja alkaa olla käsillä vaunun tarkastukset ja katsastukset.
Mitä kaikkea tarkastuksia vaunuun pitää / kannattaa tehdä, mitähän ne kustantaa ja missä muualla kuin vaunu liikkeissä niitä voi tehdä täällä Oulun seutuvilla ?
- Katsastus
- Kaasun toiminta -> mitä kannattaa huomioida ?
- Kosteus
- tiiveys
- Sammuttimen tarkastus -> tuleeko halvemmaksi ostaa uusi pullo ?
muuta kenties ?
-
Tarkastus on yleensä halvempi kuin uuden osto, huomaa vaadittava luokka.
Valojen toiminta on tärkeä juttu! Ihan ite onnistuu. :)
Varoituskolmion mukanaolo, pitää olla CE-hyväksytty.
-
Vain silloin tulee uus sammutin halvemmaksi jos vanha pitää laittaa koeponnistettavaksi
-
Sammuttimesta löytyy merkintä valmistusvuodesta. Jos sammutin on alle 10 vuoden ikäinen niin se kannattaa tarkistuttaa hyväksytyllä sammuttimien tarkastajalla. Sellainen löytyy alan liikkeestä, ellei satu asumaan naapurissa.....
Siis yli kymmenen vuoden ikäistä sammutinta ei yleensä kannata tarkistuttaa sillä se vaatii koeponnistuksen ym, joten uusi tulee halvemmaksi.
-
Jääkaapin toiminnan tarkastus, jos ei syty kunnolla, niin voipi nuohota pakoputken ja tarkistaa, ettei ole roskaa varissut polttimeen.
Suutinta ei saisi puhdistaa tai vaihtaa ite, kai. Tuli tehtyä vaunuun aikanaan... :o
Kaapin taustan imurointi ja pyyhintä.
Lukkojen ja saranoiden rasvaus, myös ikkunat. Ikkunatiivisteisiin silikonia puikolla, kannattaa varoa, ettei valu pahasti.
Pesu ja vahaus.
-
Jääkaapin toiminnan tarkastus, jos ei syty kunnolla, niin voipi nuohota pakoputken ja tarkistaa, ettei ole roskaa varissut polttimeen.
Suutinta ei saisi puhdistaa tai vaihtaa ite, kai. Tuli tehtyä vaunuun aikanaan... :o
Josta tulikin mieleeni, että jääkaappihan sammui itselläkin syksyn viimeisillä reisuilla ja on edelleen rikki...... hommia tiedossa (itsellä tai korjaamolla) vielä ennen kevään ensimmäistä reissua. Tai muuten on "maidot" lämpösessä! :D
-
Mitä noista pitää tehdä, niin sehän on vaan sammuttimen tarkastus.
Katsastus tehdään vain joka toinen vuosi vuoden loppuun mennessä eli tarkasta rekisteriotteesta kauanko katsastus on voimassa. Jos vaunu olisi pitänyt katsastaa viimevuodenvaihtees een mennessä, vappuun asti katsastus on viimevuoden myöhästynyt katsastus ja seuraava tästä siten vuoden 2014 loppuun mennessä. Jos katsastus pitää tehdä tämän vuoden loppuun mennessä tai viimevuoden myöhästyneen katsastuksen suorittaa vasta vapun jälkeen, on se tämän vuoden katsastus ja seuraava suoritetaan vuoden 2015 loppuun mennessä. Meillä kun ei ole kevätkäyttöä kotipihan ulkopuolella, vaunu katsastetaan vain joka kolmas vuosi vapun jälkeen (rekisteröity -06 ja katsastukset -09 sekä -12 ;) ).
Kaasulaitteet kannattaa testata ja kannattaa teettää myös "koeponnistus", kun ei ole tarkkaa tietoa historiasta.
Itse teetän kaasutestin joka vuosi. Vaunu ollut meillä uudesta saakka, paineenalentimesta lähtevä letku oli murtunut jo nelivuotiaassa vaunussa.
Nämä tuli mieleen edellisten jatkoksi.
-
Siis yli kymmenen vuoden ikäistä sammutinta ei yleensä kannata tarkistuttaa sillä se vaatii koeponnistuksen ym, joten uusi tulee halvemmaksi.
Paitsi jos jollain on 6kg sammutin, jossa on painepatruuna joka on vaihdettava.
-
^
Jos tilaa on tuollaiselle, niin suosittelisin, tai ammattimiehet suosittelee. Kaksikiloinen ei pitkälle tositilanteessa riitä.
-
^
Jos tilaa on tuollaiselle, niin suosittelisin, tai ammattimiehet suosittelee. Kaksikiloinen ei pitkälle tositilanteessa riitä.
itellä mollemmat, ja kuuskiloset käyn virallisella leimaamassa. kaks kilosille teen ite huollon ku kummassaki ei tartte leimaa olla...
-
Katsastuksessa tarkastetaan vain tekninen kunto eli valojen ja jarrujen toimivuus sekä sammutin ja varoituskolmio (ei kylläkään ole koskaan kysytty).
Muut tarkastukset ovat omistajan harkittavissa, mutta kannattaa tehdä/teettää oman turvallisuuden ja mukavuuden takia. Viime kesänä menivät 3 v vanhan auton kaasuletkut vaihtoon, kun olivat haurastuneet.
-
Varoituskolmion mukanaolo, pitää olla CE-hyväksytty.
Riippuu vaunun iästä. Ei '91 mitään CE:tä ollu...
-
Mitä noista pitää tehdä, niin sehän on vaan sammuttimen tarkastus.
Katsastus tehdään vain joka toinen vuosi vuoden loppuun mennessä eli tarkasta rekisteriotteesta kauanko katsastus on voimassa. Jos vaunu olisi pitänyt katsastaa viimevuodenvaihtees een mennessä, vappuun asti katsastus on viimevuoden myöhästynyt katsastus ja seuraava tästä siten vuoden 2014 loppuun mennessä. Jos katsastus pitää tehdä tämän vuoden loppuun mennessä tai viimevuoden myöhästyneen katsastuksen suorittaa vasta vapun jälkeen, on se tämän vuoden katsastus ja seuraava suoritetaan vuoden 2015 loppuun mennessä. Meillä kun ei ole kevätkäyttöä kotipihan ulkopuolella, vaunu katsastetaan vain joka kolmas vuosi vapun jälkeen (rekisteröity -06 ja katsastukset -09 sekä -12 ;) ).
Kaasulaitteet kannattaa testata ja kannattaa teettää myös "koeponnistus", kun ei ole tarkkaa tietoa historiasta.
Itse teetän kaasutestin joka vuosi. Vaunu ollut meillä uudesta saakka, paineenalentimesta lähtevä letku oli murtunut jo nelivuotiaassa vaunussa.
Nämä tuli mieleen edellisten jatkoksi.
Jees.Hyvää tekstiä. Moilasella oli viime syksynä hintalista seinällä ja näytti pullon tarkastus maksavan 10€.
Itese ostin kyllä uuden pullon 19.90 ja vein autoon vanhan. Semmosta oulun suunnalla.
Korjattu lainaus, teksti mennyt vahingossa sen sisälle.
Aloitetaan vasta lainauksen jälkeen - homma ok!
- Alan
-
itellä mollemmat, ja kuuskiloset käyn virallisella leimaamassa. kaks kilosille teen ite huollon ku kummassaki ei tartte leimaa olla...
Miten huollat/tarkistat pullon? Ehkä tyhmä kysymys mut... ???
-
Miten huollat/tarkistat pullon? Ehkä tyhmä kysymys mut... ???
Terve!
Oon ollu vieressä, kun kahenkilon pullolle tehtiin ns. vuositarkastus: Ensin katotiin että mittarin viisari on vihreellä, sitten katotiin sinetti ja liipasin, sen jälkeen tarkastaja pamautti kumivasaralla parikertaa pullon kylkeen ja ravisteli sammutinta kuunnellen, että jauhe liikkuu. Sen jälkeen uusi "leima" kylkeen.
Eipä noille paljon muuta voi.
Ot. Eipä noissa matka kulkimissa juuri palotarkastajat käy, mutta mökillä ko. viranomainen sanoi, että kaikki näkösällä olevat sammuttimet pitäisi olla leimattu.
-
Terve!
Oon ollu vieressä, kun kahenkilon pullolle tehtiin ns. vuositarkastus: Ensin katotiin että mittarin viisari on vihreellä, sitten katotiin sinetti ja liipasin, sen jälkeen tarkastaja pamautti kumivasaralla parikertaa pullon kylkeen ja ravisteli sammutinta kuunnellen, että jauhe liikkuu. Sen jälkeen uusi "leima" kylkeen.
Eipä noille paljon muuta voi.
Ot. Eipä noissa matka kulkimissa juuri palotarkastajat käy, mutta mökillä ko. viranomainen sanoi, että kaikki näkösällä olevat sammuttimet pitäisi olla leimattu.
Vielä kun sais itelle kumileimasimen niin Thumb
-
Miten huollat/tarkistat pullon? Ehkä tyhmä kysymys mut... ???
Jotku paloasemat ja on yrittäjiä jotka tekee ihan töikseen huoltoja. Katsastuksessa katotaan. Onko kukaan törmännyt tienpäällä tehtyyn tarkastukseen? Eikö jossain vaiheessa kuulunut sellaistakin.
-
Piti kanssa eilen hakea uusi halpis sammutin. Haaveeksi jäi..
Motonetistä oli kaikki 2 kiloset loppu. Sitten Honkkariin. Siellä niitä oli, mutta valmistuleima 4/12.
Pitää mennä huomenissa sitten sammutinliikkeeseen kopistuttamaan vanha sammutin autosta, jotta pääsis taas vuodella eteenpäin.
Mulla on tapana ollut vaihtaa aina uusi autoon ja vanha saa jäädä talliin. Siellä, kun se menee sitten pari vuotta leimasta. Taidan tallisammuttimet leimata syksyllä ajokauden loppuessa, niin ei tule sitten keväällä hoppu.
-
Huomenna näyttämään as.autoa , ei sen kummempaa huoltoa kuin uusi sammutin Keskiseltä (16.90), kuten aiempinakin vuosina.
Iso kasa noita on tuolla autotallin nurkassa.
Ompa kerran jo ollut lähellä sammuttimen käyttötarvekin. Vanhempi Mese ajoi edelläni linja-autopysäkille ja konepellin alta nousi sankka savu.
Minä ripeänä miehenä autosta sammuttimen kanssa hätiin. Isäntä kielsi sammuttimen käytön sanoen olevan sen verra hyvän vakuutuksen että antaa palaa.
En ole senjälkeen sammutinapua kenellekkään tarjonnut.
No, täytyyhän nuo tietenkin lakisääteisessä kunnossa olla. ;D
-
Saako katsastusaikaa jotenkin siirrettyä keväämmälle? Onistuisko jotenkin uudelleen rekisteröimällä?
On aika valkoista täälläpäin ja pitäis vähän ajaa lenkkiä ensin noilla suvikumeilla ennen kuin menee katsastukseen.
-
Tulipahan kerran Norjassa tyhjennettyä pari sammitinta,auto säästyi!
-
Tuo sammutinjauhe on vain aika vaikeaa poistaa.
Taas keväällä raoista ja tekstiileistä valkoinen pulveri nousee esiin. Jokavuotinen homma. On se sammutin ehkä Saksassa pelastanut silloisella omistajalla auton, kun aurinkokennon johdot olivat kärynneet.
-
Piti kanssa eilen hakea uusi halpis sammutin. Haaveeksi jäi..
Motonetistä oli kaikki 2 kiloset loppu. Sitten Honkkariin. Siellä niitä oli, mutta valmistuleima 4/12.
Oletkos katsonut, mitä laki sanoo uuden kelpoisuudesta? Mielestäni se ei mene ihan valmistusleiman mukaan...
-
Oletkos katsonut, mitä laki sanoo uuden kelpoisuudesta? Mielestäni se ei mene ihan valmistusleiman mukaan...
En tiedä mitä laki sanoo, mutta katsuri sanoo, että kelpaa. Hölmöähän se olisi, jos ei kelpaisi.
Edit: Nyt löysin...
2.3 Sammutin
KTMp:n 344/97
mukaan nestekaasulaitteist olla varustetussa matkailuajoneu-
vossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä
käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-
teen kiinnitettyyn telineeseen.
Käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta annetun Sisäasiainministeri ön
asetuksen (917/2005) mukaan käsisammutin pitää tarkastaa matkailuajoneu-
voissa vähintään vuoden välein. Ensimmäisen tarkastuksen ajankohta määräy-
tyy käsisammuttimen valmistusajankohdas ta. Tarkastuksen jälkeen käsisam-
muttimeen on kiinnitettävä tarkastuslipuke. Käsisammuttimen huollon jälkeen
käsisammuttimeen on kiinnitettävä sekä tarkastus- että huoltolipuk
-
Saako katsastusaikaa jotenkin siirrettyä keväämmälle? Onistuisko jotenkin uudelleen rekisteröimällä?
On aika valkoista täälläpäin ja pitäis vähän ajaa lenkkiä ensin noilla suvikumeilla ennen kuin menee katsastukseen.
Katsastus menee autoissa aina alkuperäisen rekisteröinnin mukaan, jos se on nykyisessä otteessa tiedossa - ei siirry, vaikka uudelleenrekisteröi nti olisi eri päivänä.
-
Katsastus menee autoissa aina alkuperäisen rekisteröinnin mukaan, jos se on nykyisessä otteessa tiedossa - ei siirry, vaikka uudelleenrekisteröi nti olisi eri päivänä.
Eikös leima ole aina vuoden voimassa? Eli jos katsastaa kaksi kertaa saman vuoden aikana esim: 15.4.2013 ja uudestaan vaikka 15.9.2013 Niin eikös vuoden 2014 katsastus ole silloin 15.9.2014 ja se jää jatkossa katsastus päiväksi.
-
Eikös leima ole aina vuoden voimassa? Eli jos katsastaa kaksi kertaa saman vuoden aikana esim: 15.4.2013 ja uudestaan vaikka 15.9.2013 Niin eikös vuoden 2014 katsastus ole silloin 15.9.2014 ja se jää jatkossa katsastus päiväksi.
Ei onnistu. Katsastus määräytyy nykyään aina rekisteröintipäiväm äärän mukaan paitsi niin vanhassa, että rekisterinumeron viimeinen numero ratkaisee. Ikävä asia ainakin jos autoa seisottaa koko katsastusajan ennen sai tällaisessa tapauksessa ajaa kuukauden, nykyään liikenteeseen otto vaatii katsastuksen. Ainoa poikkeus on ulkomailla koko katsastusajan ollut auto sillä saa ajaa kuukauden suomeen saapumisen jälkeen.
-
Ensimmäisen tarkastuksen ajankohta määräy-
tyy käsisammuttimen valmistusajankohdas ta.
Ai se meneekin noin. Olin muistavinani, että se eka olisi ollut jotenkin liukuvampi, sillä onhan se hölmöä, jos uusi sammutin pitäisi heti viedä pajalle! :o
-
Ai se meneekin noin. Olin muistavinani, että se eka olisi ollut jotenkin liukuvampi, sillä onhan se hölmöä, jos uusi sammutin pitäisi heti viedä pajalle! :o
Joskus myyjäliike laittoi uuden sammuttimen myyntipäivän näkyville tarraan ja se kelpasi katsastajille.
-
Ei onnistu. Katsastus määräytyy nykyään aina rekisteröintipäiväm äärän mukaan paitsi niin vanhassa, että rekisterinumeron viimeinen numero ratkaisee. Ikävä asia ainakin jos autoa seisottaa koko katsastusajan ennen sai tällaisessa tapauksessa ajaa kuukauden, nykyään liikenteeseen otto vaatii katsastuksen. Ainoa poikkeus on ulkomailla koko katsastusajan ollut auto sillä saa ajaa kuukauden suomeen saapumisen jälkeen.
Mites sitten jos rekisteröintipäiväm äärä on on esim: 14.1.ja käy uudelleen katsastamassa samana vuonna vaikka 6.12 niin eikös silloin
tule ns pitkä leima ja katsastus päivä on silloin jatkossa 6.12 ? koska silloin tulee vastaan toi 4kk sääntö.
-
Joskus myyjäliike laittoi uuden sammuttimen myyntipäivän näkyville tarraan ja se kelpasi katsastajille.
Jotain tuollaista. Minä luulin muistavani, että valmistusvuosi+seuraava ja sitten leimalle.
-
Mites sitten jos rekisteröintipäiväm äärä on on esim: 14.1.ja käy uudelleen katsastamassa samana vuonna vaikka 6.12 niin eikös silloin
tule ns pitkä leima ja katsastus päivä on silloin jatkossa 6.12 ? koska silloin tulee vastaan toi 4kk sääntö.
Ei
-
Ei
No miksei??
-
Mites sitten jos rekisteröintipäiväm äärä on on esim: 14.1.ja käy uudelleen katsastamassa samana vuonna vaikka 6.12 niin eikös silloin
tule ns pitkä leima ja katsastus päivä on silloin jatkossa 6.12 ? koska silloin tulee vastaan toi 4kk sääntö.
Jos rekisteröintipäivä on 1. 4 katsastusaika on 1.12- 1.4. Jos katsastat 1.12 saat ajaa vuoden ja neljä kuukautta.
-
Jos rekisteröintipäivä on 1. 4 katsastusaika on 1.12- 1.4. Jos katsastat 1.12 saat ajaa vuoden ja neljä kuukautta.
Ei kun 14.1 rek päivä :D
-
Ei kun 14.1 rek päivä :D
Silloin katsastusaika 14.9 - 14. 1 joka vuosi.
Tuo 1.4 on muuten sellainen kuten myös 14.1, että moni auto saattaa seistä koko katsastusajan tai etelässä talven viettävät ovat reissussa koko katsastusajan. He saavat 1 kk ajoaikaa, mutta ei kesäkäytössä oleva harrastusväline. Ennen sai, mutta ei niin, että yhtenä kesänä ajoi alle kuukauden ja laittoi takaisin seisomaan, silloin piti katsastaa heti kun toisen seisontajakson jälkeen otti käyttöön.
-
Silloin katsastusaika 14.9 - 14. 1 joka vuosi.
Tuo 1.4 on muuten sellainen kuten myös 14.1, että moni auto saattaa seistä koko katsastusajan tai etelässä talven viettävät ovat reissussa koko katsastusajan. He saavat 1 kk ajoaikaa, mutta ei kesäkäytössä oleva harrastusväline. Ennen sai, mutta ei niin, että yhtenä kesänä ajoi alle kuukauden ja laittoi takaisin seisomaan, silloin piti katsastaa heti kun toisen seisontajakson jälkeen otti käyttöön.
Juu ei ole vaan 6.12 on viimeinen päivä katsastaa joka vuosi. Eli katsastusajankohta on muuttunut ;) Ennen oli 14.1
-
Mites sitten jos rekisteröintipäiväm äärä on on esim: 14.1.ja käy uudelleen katsastamassa samana vuonna vaikka 6.12 niin eikös silloin
tule ns pitkä leima ja katsastus päivä on silloin jatkossa 6.12 ? koska silloin tulee vastaan toi 4kk sääntö.
Toki näin, mutta sillä ei saa katsastusta kesäksi.
Esim. Rekisteröintipäivä on 14.1. Tällöin takaraja olisi ollut tänä vuonna 14.1.13.
Auton voi katsastaa oliko se nyt neljä kk aikaisemmin, eli 14.9.12. Seuraavan katsastuksen takaraja on sitten 14.1.14.
Mulla vaan se takaraja on tällä viikolla, eli aina osuu talveksi. Pitää repiä tallista ja lipsutella kesärenkailla huoltoon ja katsastukseen. Jarrut pitäis herkistää ja päästöistä saada joku arvo.
Nytkin sataa lunta..
-
Minullakin on harmillisesti katsastus viimeinen huhtikuuta,auto seisoo silloin lumihangessa,teeppä siinä sitten huoltohommia,joka vuosi olen katsastanut kesäkuussa,on vaan yksi harmi,jos ei mene läpi,ajoaikaa ei saa.
-
Minullakin on harmillisesti katsastus viimeinen huhtikuuta,auto seisoo silloin lumihangessa,teeppä siinä sitten huoltohommia,joka vuosi olen katsastanut kesäkuussa,on vaan yksi harmi,jos ei mene läpi,ajoaikaa ei saa.
Minäpä tein juuri nyt samanlaisen päätöksen.
Auto saa levätä vielä liikenteestä poistettuna pihalla. Sitten kun kelit paranee, niin ilmoitan konttorille katsastukseen tulosta. Tällä konstilla saan sitten sen päivän aikana herkistettyä jarrut, vaihdatettua suotimet ja öljyt ja mitattua päästöt.
Parasta lienee se, ettei tarvitse ottaa liikennekäyttöön siksi päiväksi.
Jos ei mene jostain syystä läpi, niin vien sen luottokorjamoni pihaan, eikä vieläkään tarvitse ottaa turhaan liikennekäyttöön.
-
Minäpä tein juuri nyt samanlaisen päätöksen.
Auto saa levätä vielä liikenteestä poistettuna pihalla. Sitten kun kelit paranee, niin ilmoitan konttorille katsastukseen tulosta. Tällä konstilla saan sitten sen päivän aikana herkistettyä jarrut, vaihdatettua suotimet ja öljyt ja mitattua päästöt.
Parasta lienee se, ettei tarvitse ottaa liikennekäyttöön siksi päiväksi.
Jos ei mene jostain syystä läpi, niin vien sen luottokorjamoni pihaan, eikä vieläkään tarvitse ottaa turhaan liikennekäyttöön.
Joo.. ja hylkäyksen jälkeen saa ajaa itse määräämälleen korjaamolle,tai kotiosoitteeseen,ja samalla luvalla saa ajaa myös konttorille uudestaan!
-
Eikös leima ole aina vuoden voimassa? Eli jos katsastaa kaksi kertaa saman vuoden aikana esim: 15.4.2013 ja uudestaan vaikka 15.9.2013 Niin eikös vuoden 2014 katsastus ole silloin 15.9.2014 ja se jää jatkossa katsastus päiväksi.
No ei tosiaankaan.
Auton katsastusaika on aina 4kk eli se on katsastettava ensirekisteröintipä ivään mennessä. Jos auto on ensirekisteröity esim. 8.4. sen voi katsastaa joka vuosi 8.12-8.4. välisenä aikana. Jos auto on katsastettu 15.4.13. sitä ei varmaan oteta uudelleen sisään 15.9.13. ja jos otetaan, katsastus on vuoden 13. katsastus ja auto on kuitenkin katsastettava 8.12.13-8.4.14. välisenä aikana vuoden 14. katsastuksessa.
Jos auto on ollut poistettuna liikenteestä ja katsastetaan myöhässä, saattaa olla edelleen jokin parin kuukauden aika, jolloin vähän ennen "katsastusikkunaa" katsastettuna saa ns. pitkän leiman.
-
Näissä vanhemmissa autoissa katsastus on rekisterinumeron mukaan.
-
Fiat-Dethleffs käyttöönottopäivä 00.00.1989(en tiedä miksi tuollainen, ei ainakaan todellinen ko.päivä).
Katsastuksen aikaväli 28.2-30.6.
Katsastettu tänään ml.131000 km.
Savutus K-arvo 0,70
1.Akseli heitto 4,8%
2.Akseli " 0
Seisonta 3,1
Kolme katsaria kilvan kehui laitetta,viis veisasivat vierellä olevista hienoista autoista.
Maksoi 75e A katsastus. Alavus.
Jotta semmosta. :)
-
Fiat-Dethleffs käyttöönottopäivä 00.00.1989(en tiedä miksi tuollainen, ei ainakaan todellinen ko.päivä).
Katsastuksen aikaväli 28.2-30.6.
Taisi olla niin, että kun nykysysteemiin siirryttiin, niin wanhempien otteeseen merkittiin tämmöinen kun tietokannassa ei sitä todellista ollut.
Katsastettu tänään ml.131000 km.
Savutus K-arvo 0,70
1.Akseli heitto 4,8%
2.Akseli " 0
Seisonta 3,1
Noinhan se wanhoilla Viiateilla menee. Savutukset ovat tuota luokkaa, vaikka laki sallisi turpolliselle peräti 3.0
-
Fiat-Dethleffs käyttöönottopäivä 00.00.1989(en tiedä miksi tuollainen, ei ainakaan todellinen ko.päivä).
Katsastuksen aikaväli 28.2-30.6.
Niinpä - rekisteritunnuksen viimeinen numero on siis 5. Pointti oli siinä että se on tuo ajankohta riippumatta mistään muusta kuin ensirekisteröintipä ivästä tai sen puutuessa viimeisestä numerosta.
Tuolla tarkemmin koko soppa, niin ei tarvii jauhaa turhasta.
http://www.a-katsastus.fi/katsastusaika/Sivut/Katsastusajankohta.aspx
edit:
Ja kun otsikko on Asuntovaunun... näillä autojen katsastusajoilla ei ole sitten mitään vaikutusta alkuperäiseen asiaan.
-
Joo vitonenhan se on ja turhanjauhamista muutenkin, siitä pahoittelut.
Siirrytään ASIAAN.
-
Vaunu katsastettu piiitkälle leimalle. Jarrut otti tasaisen heikosti, niin katsuri otti ja sääti kaikki pyörät ja ajoi uudelleen dynolle. Otti paremmin. Yllättävän asiallista toimintaa valtion paikallisessa toimipisteessä. Thumb
-
Yllättävän asiallista toimintaa valtion paikallisessa toimipisteessä. Thumb
Onko valtiollakin taas katsastustoimipaikk oja? :o
-
Onko valtiollakin taas katsastustoimipaikk oja? :o
On. Jonku muun valtion. Suomi ei saa tuon konttorin tuotosta senttiäkään. Thumbd
Miksi jotku niitä vielä kannattaa. Thumbd Thumbd
-
Jos kyse on a-katsastuksesta niin..
Suomi päätti vapauttaa ajoneuvojen katsastuksen kilpailulle 1994. Autorekisterikeskus yhtiöitettiin pian valtion omistamaksi Suomen Autokatsastus Oy:ksi.
Valtio myi omistuksensa 2003, jolloin yrityksen nimi vaihtui A-Katsastus Oy:ksi. Valtio sai kaupasta 59 miljoonaa euroa.
-
Toimintatavat on periaatteessa samat kuin 20 vuotta sitten, itse pidän putiikkia samana kuin ennenkin. Jos nyt ei juridisesti mennyt ihan oikein niin pahoittelen. Joka tapauksessa asiallinen toiminta ja kannatan sen vuoksi että olis maksanut enemmän lähteä kaupunkiin hilaamaan vaunua kuin mitä oli hintaero.
-
Jos kyse on a-katsastuksesta niin..
Suomi päätti vapauttaa ajoneuvojen katsastuksen kilpailulle 1994. Autorekisterikeskus yhtiöitettiin pian valtion omistamaksi Suomen Autokatsastus Oy:ksi.
Valtio myi omistuksensa 2003, jolloin yrityksen nimi vaihtui A-Katsastus Oy:ksi. Valtio sai kaupasta 59 miljoonaa euroa.
Ja tuon kaupan jälkeen A-katsastuksen tulos on ollut nolla, kun tuotot siirretään ulkomaille yhtiölainojen korkoina. Eli suomen verotulot A-katsastuksesta on 0 eur. Thumb
-
Muistanko oikein, että valtio myi yhtiön ensin toimivalle johdolle ( ilman julkista tarjouskauppaa ), joka sitten kuittasi parissa vuodessa valtavan tilin ulkomaiselta toimijalta?
-
Toimintatavat on periaatteessa samat kuin 20 vuotta sitten, itse pidän putiikkia samana kuin ennenkin. Jos nyt ei juridisesti mennyt ihan oikein niin pahoittelen. Joka tapauksessa asiallinen toiminta ja kannatan sen vuoksi että olis maksanut enemmän lähteä kaupunkiin hilaamaan vaunua kuin mitä oli hintaero.
On ollut kyllä hyvä palvelu. Thumb Sama kait tuo on kuka omistaa. Suomi on myyty maailmalle jo vuosia sitten. :(
-
On ollut kyllä hyvä palvelu. Thumb Sama kait tuo on kuka omistaa.
No juu.. netistä voi tilata ajan mutta kun netti ei tiedä, että mökki pitää saada isoon halliin, niin sitten katsotaan, mennäänkö johonkin väliin vai ajetaanko toinen välillä ulos. Niinkuin viimeksi. ;D