Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: cvan - 28.01.2013 kello on 14:55

Otsikko: erg
Kirjoitti: cvan - 28.01.2013 kello on 14:55
onnistuuko -08 ransusta egr tukkiminen?
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Jude - 31.01.2013 kello on 17:22
Tukkiminen aiheuttaa vikavalon syttymisen.
Itse tein pellistä laipan johon porasin muistaakseni 5mm reijän eikä vikavalot syttyneet.

Tähän aikaan vuodesta ei ole suositeltavaa egr:n poistaminen. Moottori ei lämpene.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: tsahkali - 31.01.2013 kello on 17:38
Tukkiminen aiheuttaa vikavalon syttymisen.
Itse tein pellistä laipan johon porasin muistaakseni 5mm reijän eikä vikavalot syttyneet.
Tähän aikaan vuodesta ei ole suositeltavaa egr:n poistaminen. Moottori ei lämpene.

Mihin pyrit tuolla tempulla ja oliko siitä hyötyä? Olen kuullut väitteen, että se lisäisi alavääntöä....?
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Jude - 31.01.2013 kello on 17:46
Otat imusarjan irti niin huomaat  :)
Se on täynnä sellaista mustaa mömmöä. (samaa mustaa karstaa löytyy map anturista imuputkesta juuri ennen imusarjaa)
Alavääntöä lisää? en nyt huomannut erityisemmin väänön kasvua.
Enemmän vaikuttaa katalysaattorin poisto alavääntöihin ja kulutukseen.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Weicco - 31.01.2013 kello on 17:52
Eikait ransussa vikavalo syty jos erggi poistetaan myös ohjelmallisesti.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Jude - 31.01.2013 kello on 17:57
Ei ainakaan 3.2 litraisessa saanut poistettua. Kysyin ohjelmoinnin yhteydessä.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Weicco - 31.01.2013 kello on 18:26
Taitaa olla ohjelmoitsijasta riippuvainen tekijä saako pois vai eikö saa.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Fenix - 31.01.2013 kello on 18:30
On noita ohjeita eri koneille netti pullollaan. Yhdestä Volvosta kilahti kone kahteen kertaan tuon egr:n takia. Se piru, kun sotki moottorin niin pahoin, että venttiilinohjaimet jumittivat ja lopulta syöpyivät niin, ettei auttanut kuin vaihtaa koko kansi. Että on sen poistamisesta ainakin hyötyä.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: cvan - 31.01.2013 kello on 21:45
eli voi tukkia?mutta tarvii poista myös auton älylaatikosta.tuntu u olevan jonkinlainen vika paikka ransussa.on tuo käyttömaksu paljon parempi ilmaston kannalta.kun maksu tuli voimaan on talvet oleet kylmiä ja eteläsäkin lunta.viisaita nuo poliitikot p.....e :laugh:
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: kimi - 31.01.2013 kello on 21:57
Näitähän meni paljon aikoinaan ja venttiilin rakenne muutettiin, nykyiset kuulemma kestää.

Hehkut pitää tuohon omaan 2002 malliseen vaihtaa ja taidan kokeilla tuon tukkimisen siihenkin, kun imusarja ja egr pitää kuitenkin irrottaa hehkujen edestä.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Alan - 31.01.2013 kello on 22:15
Pitäisiköhän tuo varmuuden vuoksi vaihdattaa ennen pitkää reissua, jos kerran nykyiset kestää? Ajettuhan sillä on vain rapiat 30 t.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: kimi - 31.01.2013 kello on 22:34
Pitäisiköhän tuo varmuuden vuoksi vaihdattaa ennen pitkää reissua, jos kerran nykyiset kestää? Ajettuhan sillä on vain rapiat 30 t.

Kuulopuheisiin ja kokemukseen tuo edellinen kommenttini perustuu. Vaimon 07 Transiitissa noita vaihdettiin pari kappaletta ensimmäisten vuosien aikana ja alle 100 000km, viimeisin on kestänyt yli 100 000. Ja Raskoneen asentaja väitti, että venttiilin sisällä olevaan hammastettuun osaan on vaihdettu materiaali jostakin bakeliitintapaisest a metalliin. En ole hypistellyt ko osaa itse ja edes sen toimintaan tutustunut.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: caddis - 1.02.2013 kello on 06:42
Pitäisiköhän tuo varmuuden vuoksi vaihdattaa ennen pitkää reissua, jos kerran nykyiset kestää? Ajettuhan sillä on vain rapiat 30 t.

Minkäikäinen Transit sinulla on? Omani on -05 ja 80 t ajettu. Samaa asiaa mietin. Missähän tuon EGR:n vaihdon voisi tehdä ja paljonko se kustantaisi?
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Alan - 1.02.2013 kello on 06:59
-08 alusta, -09 otettu käyttöön. Vähän riippuu hyvä paja siitä, missä asut.

Onko tuo vaihto muuten kuinka kummoinen homma?
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Aakku - 1.02.2013 kello on 08:17
Testerillä huollon yhteydessä saattaisi ilmetä, jos EGR oireilee. Sekin tieto voi olla harhaan johtavaa, koska eri komponentit vaikuttavat toisiinsa.
Omissa härveleissä ei EGR ole koskaan temppuillut. Ajelen käyttövehekeillä n. 200-400 tuhatta.

Missään tapauksessa en vaihtaisi oireetonta EGR venttiiliä. Samasta syystä voisi sitten vaihtaa kaikki osat autosta ennaltaehkäisevänä toimena. EGR ei vaihtoineen ole edes kaikkein halvimmasta päästä.

Näissä uudemmissa en myöskään lähtisi omatoimisesti tulppaamaan EGR:ää. Suhtaudun epäilevästi kaikkeen puukotukseen, mitä ohjausyksikköön voi tehdä.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Komissarov - 1.02.2013 kello on 09:03
EGR ei vaihtoineen ole edes kaikkein halvimmasta päästä.

Näissä uudemmissa en myöskään lähtisi omatoimisesti tulppaamaan EGR:ää.

Ei ole halpaa, ei.  >:D Tuon oman Ducaton Wahlerin tekemä EGR maksaa marmoritiskillä 425 €. En tiedä, onko siinä mukana tiivisteet, klemmari ja se lyhyt kurttuputki pakosarjaan. Siinä sarjassa, jota Veho myy Jumperiin 610 € hintaan, ne ovat mukana. Venttiili siis on sama. Minä tilasin juuri omani Ranskasta Mister-Autolta 305 €:lla. Rahti oli naurettavat 5 €, kun niillä oli siitä joku tarjous. Millaisen paketin voi Suomessa/-sta lähettää 5 €:lla..?  >:( Vaihtotyö ei sinänsä kummoinen operaatio ole, ei juuri kannata liikkeelle siitä maksaa paria-kolmea sataa.

Mutta ei siinä tietenkään kaikki. Ducatossa, ainakin tuossa 3-litraisessa, tuon EGR:n kestävyys tuntuu kulkevan aika pitkälle käsi kädessä kaasuläpän kanssa. Se minulle vaihdettiin juuri joulukuussa Autokeskuksella. Senkin olisin tilannut maailmalta, jos olisin joutunut lystin itse maksamaan. Onneksi meni myyjäliikkeen piikkiin. Tosin itse jouduin sittenkin homman vielä viimeistelemään, mutta se on oma tarinansa...  ::)

Kuten tuossa jo aiemmin joku jo mainitsikin, ei niitä nykyisiä EGR:iä kannata mennäkään tulppaamaan, jos ei sitä ohjelmallisesti samalla poista tai saa poistettua, koska se aiheuttaa vikavalon syttymisen. Ducatossa tuo viallinen EGR aiheuttaa ajoittain melkoista nykimistä. Lisäksi auto sammuilee tyhjäkäynnillä, eikä aina ota kierroksiakaan. Kun irrottaa EGR:n ohjausventtiilin liittimen siitä tuulilasin alta sen kaasuläpän päälle vedet valuttavan pellin takaa, niin auto toimii täysin normaalisti. Vikavalo toki silloinkin palaa, eli ei se mikään lopullinen ratkaisu varsinaiseen ongelmaan ole, mutta vinkkinä jollekin, jos sattuu reissussa tulemaan ongelmia...
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: 88k5 - 1.02.2013 kello on 09:57
Tällaine murikka pitäisi löytyä Transun 2006.5-> 4. pytyn takanurkalta
(http://partsforallcars.com/spares/images/egr0109a.jpg)
http://partsforallcars.com/spares/product_info.php?products_id=184313

£180  :o - ja oliko marmoritiskillä osakin liki tonnin  >:D
Jos uusia pitää, kannattaa todellakin kattoa brittisivut ja ebay...

Samoin löytyy simppeliä peltilaippaa väliin estetään pakokaasun käyttö sotkemiseen - tiedä sitten mitä savusta mitataan, vaiko pakopainetta, jos siitä vikakoodeja saa. Muistelen brittisivuilta, että suoraan vain laippa väliin ja menoks.. ja ovat purkaneet ja puhdistaneet moisia egr:iä.

Itellä -07 ja 52tkm pelkkää kesäajoa - ei egr huolia  :-X Oiskohan vesihöyryistä kiusaa mekanismille? Keväällä voi katsoa miten se on tehty, ja laittaa osina ultraäänipesukonees een..
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2013 kello on 10:11
Keväällä voi katsoa miten se on tehty, ja laittaa osina ultraäänipesukonees een..

 :P Täällä jo kuolataan tuloksia...
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: ose - 1.02.2013 kello on 11:46
Bensa Fiatissa eli turkkilaisessa tofasissa oli GM ruisku. Sadan tonnin jälkeen egr oli muutaman kymppitonnin välein jumissa. Sytytti vikavalon mutta ei aiheuttanut muuta. jaksoin sitä puhdistella aikani kun se oli helpossa paikassa koneen edessä. Sitten iski ajatus ottaa vikavalon lamppu pois. Kahdesti katsastinkin ilman toimivaa egr vikavalon lampun ollessa pois paikaltaan..
Egr oli tuossa aika helppo herkistellä, akkukoneeseen torx-kärki ja venttiilin lautasen puolelta ruuvista irrotusaineen kanssa kun muutaman kerran heilautti edestakaisin venttiili alkoi liikkua.
Veljellä on samanvuotinen ja käyttää 98 bensaa eikä oletarvinnut ollenkaan koskea egr. Me ajettiin 95lla, hmmmm.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: Jude - 2.02.2013 kello on 15:05
Tällaine murikka pitäisi löytyä Transun 2006.5-> 4. pytyn takanurkalta
(http://partsforallcars.com/spares/images/egr0109a.jpg)
http://partsforallcars.com/spares/product_info.php?products_id=184313

£180  :o - ja oliko marmoritiskillä osakin liki tonnin  >:D
Jos uusia pitää, kannattaa todellakin kattoa brittisivut ja ebay...

Samoin löytyy simppeliä peltilaippaa väliin estetään pakokaasun käyttö sotkemiseen - tiedä sitten mitä savusta mitataan, vaiko pakopainetta, jos siitä vikakoodeja saa. Muistelen brittisivuilta, että suoraan vain laippa väliin ja menoks.. ja ovat purkaneet ja puhdistaneet moisia egr:iä.

Itellä -07 ja 52tkm pelkkää kesäajoa - ei egr huolia  :-X Oiskohan vesihöyryistä kiusaa mekanismille? Keväällä voi katsoa miten se on tehty, ja laittaa osina ultraäänipesukonees een..

Tuo kuvan egr venttiili on vanhaa mallia ja muistanko oikein, että sinulla oli 140hv moottori?
Siinä on vesijäähdytys egr venttiilillä joten tuo malli ei käy senkään takia koska putken päät puuttuvat.

Siitä itse pakokaasusta ei mitata mitään vaan sen toimintaa tarkkaillaan. Jos tukkii koko putken niin silloin moottoriin ei mene pakokaasua ollenkaan, joten se imee kaiken ilman maffin läpi ja tunnistaa viaksi "egr:n virtaus väärä"

Vesijäädytyksellä toimivat egr venttiilit on transitissa toiminut ihan ok:sti mutta on niitäkin joutunut vaihtamaan. Ja jos moiseen operaatioon lähtee takavetoisessa niin kannattaa siinä samalla se imusarja puhdistaa. Map anturi kannattaa aika ajoin puhdistaa etu että takavetoisissa autoissa.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: niemejou - 5.02.2013 kello on 23:25

(http://s8.postimage.org/ow9m4slv5/IMG_6797.jpg) (http://postimage.org/image/ow9m4slv5/)
Tämä on  -08 140hp transetin (70 tkm) EGR venttiili avattuna (ei vesijäähdytystä). Päätin purkaa tämän viallisen venttiilin ennen uuden ostamista jos vaikka jotain selvää vikaa löytyisi. Ja löytyihän sitä. Kotelon sisällä oli kosteutta, sähköliittimen hapettuneet ja ruostetta rattaissa. Puhdistelin liittimet, poistin ruosteen, voitelin rattaat ja pistin kanteen lisää tiivistettä. Parin tunnin ajon jälkeen häiriövalo poistui ja venttiili toimii taas.  Uusi venttiili odottaa edelleen ostamista.  Thumb
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: 88k5 - 5.02.2013 kello on 23:31
Tämä on  -08 140hp transetin (70 tkm) EGR venttiili avattuna (ei vesijäähdytystä). Päätin purkaa tämän viallisen venttiilin ennen uuden ostamista jos vaikka jotain selvää vikaa löytyisi. Ja löytyihän sitä. Kotelon sisällä oli kosteutta, sähköliittimen hapettuneet ja ruostetta rattaissa. Puhdistelin liittimet, poistin ruosteen, voitelin rattaat ja pistin kanteen lisää tiivistettä. Parin tunnin ajon jälkeen häiriövalo poistui ja venttiili toimii taas.  Uusi venttiili odottaa edelleen ostamista.  Thumb
No, kerppeles  Thumb
Niinhän se on, että minkä on toinen ihminen tehnyt, niin toinen sen voi purkaa  :laugh:
Ilmeisesti sulla on 2.2TDCi? Etuveto.. ja meikä 2.4TDCi (takaveto) vesijäähyllä..

Egr:n rassauksista olen brittifoorumilta kanssa lukenut.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: niemejou - 5.02.2013 kello on 23:51
Joo kysessähän on etuveto ransetti ja juuri kyseisellä moottorilla. Löysin tosiaankin vinkkejä jostain DEFENDER2 foorumeilta EGR:n purkamiseen. Aikaa meni parisen tuntia koko hommaan. Ainakin tässä etuvetoisen moottorissa tuo EGR on eritysen hyvässä paikassa asentajan kannalta, mutta erityisen huonossa jos ajattelee vesisateita ;D.
Otsikko: Vs: erg
Kirjoitti: tsahkali - 24.04.2014 kello on 21:41
Vaihtelin Ransuun öljyt ja kun pohjalevy kerran oli irti, (saa sen kyllä muutenkin) päätin irroittaa myös EGR:n, kun se on näitä kauhujuttujen ykkösaiheita.  Kotelon sisällä oli joku tippa vettä ja vaseliinit aika entisiä. Moottorin nastat hapettuneet. Ei mitään niin kamalaa.
Ja sitten se itse venttiili: Hiukan hienoa nokea, sen verran että sormet likaantui. Ei se ainakaan moottoria sotke. 50 000km takana.

Niin, vielä: Sinne sisään menee vaan moottorin sähköt.  Kolmesta muusta nastasta kun mittasi, siellä oli n. 1,5+1,5 kohmia vastusta.  Minkähän laista elämää se venttiili oikein elää?