Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Rölli - 27.01.2013 kello on 21:30

Otsikko: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Rölli - 27.01.2013 kello on 21:30
tämmöttinen ja niit oli kuus lissää eli pari jäi ehjäks, kolmetonnii vailla remmin vaihto aikaa
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: jorma - 27.01.2013 kello on 21:36
Noin siinå kåypi, kun lyö päänsä seinään, vai olisko tässä tapauksessa kattoon. ;D
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: K.E.V - 27.01.2013 kello on 21:38
Mulla kerran startatessa katkes hihna ,ihmettelin miks Golffi ei käynnistynyt. Hinattiin se faijan pihalle, raapasin kannen ja öljypohjan pois kun ymmärsin missä vaiva. Yx vena oli mennyt poikki ja varsi edellä männästä läpi. Alakautta veivi irti ja mäntä pois ja uudet tilalle. Ei meinannut kaupasta löytää kun kilpuriäijät osti kullemma kaikki. Se oli I-koppanen Golffi mihin olin vaihtanut GTI:n koko tekniikan .
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: pouhe - 28.01.2013 kello on 16:45
tämmöttinen ja niit oli kuus lissää eli pari jäi ehjäks, kolmetonnii vailla remmin vaihto aikaa

Missä koneessa  on 9 venttiiliä?
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Rölli - 28.01.2013 kello on 22:01
Missä koneessa  on 9 venttiiliä?
toss luvuss on varmaan yks vara venttiili... :D :D
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: tsahkali - 28.01.2013 kello on 22:07
Missä koneessa  on 9 venttiiliä?

Joku kolmepyttynen?  ;D Mulla meni entiwanhaan Lantikasta kans 6 mutkalle, kun ketju katkes. Kuulu kumma rapsahdus ja katsoin jo peiliin, että minkäs yli ajoin. Ja sitten kone jo sammukin. Niin että osaa ne ketjutkin....
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Eemeli - 29.01.2013 kello on 08:22
V...alitamme
O...stostanne
L...ähetämme
V...araosia
O...itis
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: perho-ukko - 29.01.2013 kello on 10:02
Ostin muutama vuosi sitten kakkosautoksi Golfi ,1,3 !! Paukahti kone,syy, vesipumpun kiekko irti,toimii kiristimenä hihnalle,meni kaikki venttiilit uusiksi! No.. se tehtiin,öljynpaineet eivät nousseet,kone pois ja purku! Ykköspytyn kiertonki väärä,laakeri hajalla!! Tuossa se on kuusen alla ruostumassa,romu-ukkoa odottamassa!!!
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Alan - 29.01.2013 kello on 10:05
Mulla kävi toisin vuosi sitten... huollossa huomasivat, että hihna on täysin loppu, olisi ollut vaihtoväliin vielä reilut 10 t matkaa. Kattoivat pyytämättä, hyvä niin. Ja vaihtoivat kohtuuhintaan (toisin kuin merkkiliikkeessä).

Kari Huolto, Leppävesi. Keskittyvät enempi VW-konsernin autoihin. Käyttää alkuperäisosia. Suosittelen teetä-se-itse -miehille.  :)

Edit: aina vesipumppu vaihdetaan samalla Volkkareihin, halpa osa. Vaan mistäs sitä entisen omistajan touhuja tietää.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: perho-ukko - 29.01.2013 kello on 10:18
Vetoautoista: Jos en olisi satsannut tuohon Wokkeloon noin paljon,ostaisin vaunun!! Tuo Opelin farkku,Bemarin 6 turbo diiseli on järjettömän riski veturi,160 hp,kävin hakemassa parin kuution klapikuorman isolla peräkärryllä,ei edes huomannut,että oli perässä!!! ;D
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: ose - 29.01.2013 kello on 10:47
Työautona muutama vuosi sitten -98 mallinen Transporter syncro. 5-sylinterinen vapaastihengittävä kone. Hihnan vaihtoväli 90 th. Avattiin hihnakoppa 89 th kohdalla ihan uteliaisuuttamme. Koneen oikean pään jakoremmissä hampaissa enää 1/3 paksuudesta jäljellä. Pörhön mukaan olisi voinut hammastus pettää milloin vaan.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Ossi66 - 29.01.2013 kello on 11:16
Työkaveri vaihdatti Nissaniinsa jakopään joskus viimevuonna. Huolto oli jättänyt vanhan remmin näytille, kun siitä oli kulunut 1/3-osa leveyssuunnassa. Edellinen vaihto oli tyhty jossain eteläsuomen merkkiliikkeessä, mutta olivat osanneet asentaa kiristimen jotenkin väärin. Remmi oli laahannut kiristimeen toisesta reunasta. Tuossa Primerassa on joku rellun dieseli keulalla.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Eemeli - 29.01.2013 kello on 11:24
Alla olevassa kulkineessa vaihtoväli on 300 000km... ei tule joka vuosi vaihtoikään edes näillä ajoilla. ;D ;D Ja jos nyt sattuu vahingossa livahtamaan satku lisää suositukseen, niin ei haittaa. 8) 8)
Rouvan autoon 2 kertaa vaihdettu, nyt mittarissa 800 000! Thumb Thumb
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Vesseli - 29.01.2013 kello on 23:23
Veljellä oli aikanaan Fiat 128, josta meni hihna ja seurauksena koko yläkerta uusiksi. Itsellä oli silloin kolme Hoppaa samalla kertaa, ensimmäinen, ainoa ja viimeinen. Kysyin huollosta, milloin hihna pitää vaihtaa, ja sain vastauksen, että ei siihen ole mitään sääntöä, mutta pitää vaihtaa vähän ennen kuin se katkeaa. Avasin hihnan suojuskopan, ja hihna oli delaminoitunut halki eli pinta irronnut hampaista. Hihna meni heti vaihtoon.

Työkaverilla oli Toyota, jossa hihnan vaihtoväli oli 100 tkm. Olivat huollossa jättäneet vaihtamatta ja, kun 101 tkm tuli täyteen, hihna katkesi.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Eemeli - 30.01.2013 kello on 06:35
Veljellä oli aikanaan Fiat 128, josta meni hihna ja seurauksena koko yläkerta uusiksi. Itsellä oli silloin kolme Hoppaa samalla kertaa, ensimmäinen, ainoa ja viimeinen. Kysyin huollosta, milloin hihna pitää vaihtaa, ja sain vastauksen, että ei siihen ole mitään sääntöä, mutta pitää vaihtaa vähän ennen kuin se katkeaa. Avasin hihnan suojuskopan, ja hihna oli delaminoitunut halki eli pinta irronnut hampaista. Hihna meni heti vaihtoon.


Tällä laskutavalla minulla on ollut 39 Fordia (Ojalan opin mukaan niitä on ollu 13). Vain yhdellä ajoin yli 100tkm, kaikki muut vaihdoin pois 60-80tkm ajettuna. Ei niissä noihin kilometreihin mennessä mitään isompia murheita kyllä ollu, mutta silti taivaspaikka taitaa olla taattu!!! 8) ;D
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: pamaus - 30.01.2013 kello on 07:43
Tuossa paukahti erään kaverin väyrysmersusta jakopää (tupla ketju) mittarissa 580 tkm. Uusi kone 2000 e.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: 0yxxy0 - 30.01.2013 kello on 07:57
Tuossa paukahti erään kaverin väyrysmersusta jakopää (tupla ketju) mittarissa 580 tkm. Uusi kone 2000 e.

No ruiskupumppu saman hintanen joka vaihdetaan useammin kuin ketju. ;D
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Eemeli - 30.01.2013 kello on 08:14
No ruiskupumppu saman hintanen joka vaihdetaan useammin kuin ketju. ;D

Juuri näin, mutta koskee vain 200D ja 220D koneita, eikä niissäkään cdi mallia. Isommissa on eri järjestelmä. Ja hyvin on ketju kestänny, jos 580tkm kesti!
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: tsahkali - 30.01.2013 kello on 09:01
Veljellä oli aikanaan Fiat 128, josta meni hihna ja seurauksena koko yläkerta uusiksi.
 

Meillä oli ennen Subarun Leone. Siinä oli jopa kaxi hihnaa, joista toisella oli tapana katketa, jos sen laittoi liian kireälle. Se piti jättää suorastaan löysälle ja unohtaa kaikki 'oikeat' momentit. Elämä opetti. Ainoa harmi oli, että katkeavalla puolella oli virranjakaja, joten ei voinut ajaa kotiin. Kummallakin kerralla oli hinausmatkaa onneksi vain muutama kilometri. Kun oppi oli saatu, kuljimme yhdessä vajaaseen ½miljoonaan.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: 0yxxy0 - 30.01.2013 kello on 12:12
Mulla aikoinaan 2l kaasari sierra, meni hiljaisessa vauhdissa remmi poikki, uusi tilalle ja kun ei kolissut niin ajelin menemään. Transportterissa en vaivautunut muutakuin vaihtaan moottorin kun nokkaakseli meni kolmeen osaan (remmi muuten säilyi ehyenä).
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: perho-ukko - 30.01.2013 kello on 12:34
Kymmenkunta vuotta sitten,vuokrasin Wokkeloa,särkivät kannen! Ostin korjatun vaihtokannen,RM Koneistus,paikoilleen ja hyvin toimi,kunnes nostin kierroksia,viimein kuului paukahdus,sitten oli hiljaista!! nokka akseli poikki,laakeri pukit revenneet kannesta!! kyllästyin firmaan,eivät ottaneet mitään vastuuta!! Tilasin Keltaisesta pörssistä Lapista vanhan Volvon kannen,eipä ole tarvinnut vuosiin vettä lisätä koneeseen,lämpö pysyy vakiona !!!!
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Fenix - 30.01.2013 kello on 12:36
Mulla meni aikanaan Volvon B23A koneesta remmi sileäksi kesken ajon. Kaveri hinas koslan Bilteman parkkipaikalle ja kävin ostamassa remmin ja hylsysarjan. Puol tuntia ja kaikki kunnossa. :D

Rellu lagunan 1,8 koneesta katkes kans remmi juuri ennen kun kerkesin sen vaihtaa (oli jo aika sovttuna). Siitä meni pari venttiiliä sen verran mutkalle, että en ottanu riskiä, vaan ne vaihdettiin ja koneistettiin koko kansi. Vaan eipä häävi remmi ollut uusikaan. Vajaan 2 vuotta se kesti ja katkes sitten sekin. Ja rellu päätyi liikenteestä poistoon. Eipä taida ihan helpolla syntyä ko merkistä enää kauppoja kanssani.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: ose - 30.01.2013 kello on 15:46
Kun kerran subarukin on sukua volvolle niin onkai se fiattikin ;) Veljen 131 1,3 meni remmistä hampaat Kajaanin Anttilan parkkihallissa Thumbd. Veli veti 131 Racingillä köyden tiukalle ja kaasun pohjaan, sinisen pilven perässä nousi toinen 131 parkkitalon jyrkkää luiskaa ylös Thumb
Jako kohdilleen ja uusi remmi paikalleen ja kone käyntiin Thumb
Tämä oli ensitutustuminen jakohihnaiseen autoon.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: Lahti32 - 31.01.2013 kello on 00:24
No eikös Ford ole kans sukulaismerkki?
Ostettiin aikoinaan firmaan tuliterä Transit, viimeistä takavetovuosimallia 99. 2tkm hajosi kone kun suuttimesta tippui osia sylinteriin. Mäntää ja kantta uutta. 30tkm hajosi taas. Remmi poikki. 58tkm huollossa pyydettiin vaihtaa remmi varalta, ei vaihtaneet koska vaihtoväli 120000! No viikon päästä 60tkm moottori rouskutti rautaa jälleen, remmi poikki. 90tkm remmi taas. 120tkm huollossa tekivät jonkin kiristinmuutoksen jonka jälkeen alkoi kestää. Oli muuten heikko esitys koko Transit. 14tkm takaovet ruosteessa. 4 vuotiaana lähti afrikkaan koko loppuunajettu romu. Vaihdettiin käytettyyn sprinteriin, saatiin vaihdossa 5000e mutta Sprinterin murheet olivat kokonaan toinen juttu, eikä yhtään vähemmät.
Sprinterit vaihtu uusiin Ducatoihin. 400km mittarissa kun liukuovi irtosi ja kaatui postilaatikkojen päälle. 4tkm, lämmityslaite pimeni.
Lopulta ostettiin ensimmäinen etuveto Transit. Ei mitään huolia koskaan. Nykyisessä firmassa noita 22kpl ja hyviä pääsääntöisesti kaikki.
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: kookaburra - 31.01.2013 kello on 07:02
Huh huh.  Olipas reipashenkistä "huolto"- historiaa.  Onkohan moottoritehtaalla ollut huono ilmapiiri?  Ehkä peräti sabotäärit asialla?
Miksiköhän noista saarella tehdyistä/suunnitelluista itäautoista löytyy vähemmän rahakkaita kertomuksia......
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: K.E.V - 31.01.2013 kello on 08:28
Ai vähemmän.....
Meillä oli töissä iso liuta T***ta huippuässiä. ja vähän pikkuässiä. Isommista paukahteli perät , vähintään lukot pox joka kulkineesta. Sitten niillä ei enää päässyt mihinkään, luminokare tiellä ja siihen jäi, sutii sutii sutii.
Sitten kun tuli reilu 3v ikää alkoi kuskit valittamaan märästä etupenkistä. Omalla korjaamolla alettiin tutkia. No ne oli ruostuneet etulokasuojista puhki, eturengas heitti veden istuimeen ja siitä kastui ryppyreikää myöten. Sivuovia tippui kun ruostui liukuovien kiskot irti, samoin takaovesta lukot , rekkarivalot jne. Ruoste vei. Onneksi vaihtui merkki. Thumb

Edit: Ja nyttemmin älysivät lopettaa koko tuotannon ainakin EU:n suhteen 8)
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: perho-ukko - 31.01.2013 kello on 08:33
Hyvä musiikkikappale,""Transit mies "" ;D ;D
Otsikko: Vs: oikeeta remonttia volvo sukuseen
Kirjoitti: kookaburra - 1.02.2013 kello on 08:36
On hyvin omaperäinen ja sykähdyttävän teknis-romanttinen kertomus autosta ja miehestä.  Sanoituksen yksi parhaita kohtia on se kun "inssit rientää vastaan....."     Menikö jatko laulaen vaiko nauraen....?
Niin,  ruostettakaan ei löydy.  Ainakaan naftakorkin vierestä.
Kyseinen sävellys jakaa kuulijat kuulemma kahteen leiriin.  Toiset pitää,  toiset inhoaa.....