Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: hartsakoski - 30.12.2012 kello on 19:54

Otsikko: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: hartsakoski - 30.12.2012 kello on 19:54
Mitä eroja on matkailuautoina noin yleisellä tasolla Fiat vs. Iveco?Korihan on kenen vain,mutta entäs alusta,onko eroja?Mites koneet,onko eroja vai onko samaa sukua?Mitä mieltä olette Ivecosta tai onko kokemuksia?
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: ihaa - 30.12.2012 kello on 19:58
eiköhän se lie vähän samanlainen ero kuin Transitin etu- takavedolla, Fiatin kohdalla se raskaampi kalusto on vain nimetty Ivecoksi. Moottorit on tietääkseni samoja, mikäli vaan ottaa Ducatoon niitä tehokkaampia koneita.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 30.12.2012 kello on 20:12
Ymmärtääkseni alusta jarruineen ja voimansiirtoineen on jykevämpi. Isot moottorit on samat. Ja tämä ei ole faktaa.  :)
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: seppoko - 30.12.2012 kello on 20:35
Mahtaakohan Ivecoa löytyä ollenkaan max. 3,5 tonnisten luokassa. Ducatoa kyllä on yli 3,5 tonnisissa.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: 88k5 - 30.12.2012 kello on 20:51
Mahtaakohan Ivecoa löytyä ollenkaan max. 3,5 tonnisten luokassa. Ducatoa kyllä on yli 3,5 tonnisissa.

Eikös Iveco Daily 28 (2.800kg) ole sellainen alle 3.5tonnari - yleisesti numero Dailyn perässä = x 100kg

Uusissa alustoissa näkyy löytyvän tällaisia painoja:
(http://web.iveco.com/finland/tuotteet/PublishingImages/Images_New_Daily/Gamma/range_cabinato.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: seppoko - 30.12.2012 kello on 22:18
Jäi pois sama loppukaneetti, kuin höpöttäjällä. Tämä ei ole faktaa.

 :D  ;D  :D
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Vesseli - 30.12.2012 kello on 23:33
Mahtaakohan Ivecoa löytyä ollenkaan max. 3,5 tonnisten luokassa. Ducatoa kyllä on yli 3,5 tonnisissa.
Mulle kaupattiin aikanaan alle 3,5 tonnista Mobilvetta Operaa Ivecon alustalla, takana paripyörät ja silleen. Ei purrut, kun oli jo Mobilvetta ollut. Samaa sukuahan nuo ovat. Kun Ducaton moottorin päältä nostaa muovikannen pois, niin siellä lukee Iveco.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: hartsakoski - 31.12.2012 kello on 10:14
Joo,nuo oli kumpikin kok.painoltaan sen 3500 kg.No näkyypähän mikä vaihdetaan jos vaihdetaan ollenkaan.Vaihtoeht oja kyllä näyttää olevan.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 31.12.2012 kello on 10:52
Joo,nuo oli kumpikin kok.painoltaan sen 3500 kg.No näkyypähän mikä vaihdetaan jos vaihdetaan ollenkaan.Vaihtoeht oja kyllä näyttää olevan.

Iveco alustainen kuljin 3L:n koneella.    ...Olkoon rimpulat erikseen.  ;)
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: jamppa508 - 31.12.2012 kello on 11:17
Iveco alustainen kuljin 3L:n koneella.    ...Olkoon rimpulat erikseen.  ;)

Samaa mieltä, kun tuossa koneessa ei tarvi huolehtia edes jakohihnan vaihdosta kun on ketjulla, eikä ole Ducaton heikohkoa vaihdelaatikkoa riesana ja muutenkin huomattavasti vakaampi ajaa.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 31.12.2012 kello on 11:34
Samaa mieltä, kun tuossa koneessa ei tarvi huolehtia edes jakohihnan vaihdosta kun on ketjulla, eikä ole Ducaton heikohkoa vaihdelaatikkoa riesana ja muutenkin huomattavasti vakaampi ajaa.

Taitaa olla niin että, kun alusta on korkeatasoinen, niin korikin on. Joten hintalapussa on ensin joku numero, ja sitten runsaastii niitä nollia.  :D
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: retsasung52 - 31.01.2013 kello on 10:47
Iveco alustainen kuljin 3L:n koneella.    ...Olkoon rimpulat erikseen.  ;)

Juuri korjaamolta haettu 3.0, alkoi pakkasilla laskeen jäähdytysnestettä alleen parkissa, syy oli letkuklemmari jota ei voi kiristää (alkuperäinen) auto on vuoden 2008 mallia. Kesällä vaihdettava kaikki letkuklemmarit letkuissa uusiin.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 31.01.2013 kello on 11:07
Juuri korjaamolta haettu 3.0, alkoi pakkasilla laskeen jäähdytysnestettä alleen parkissa, syy oli letkuklemmari jota ei voi kiristää (alkuperäinen) auto on vuoden 2008 mallia. Kesällä vaihdettava kaikki letkuklemmarit letkuissa uusiin.

Ee muuta kun autokauppaan. Pois tullessa hyräile kappaletta, Transitmies.  ;D               ...Ei vaeskaan...
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: tsahkali - 31.01.2013 kello on 11:10
Ee muuta kun autokauppaan. Pois tullessa hyräile kappaletta, Transitmies.  ;D               ...Ei vaeskaan...

Kylläpäs tekee mieli Sullakin....   ;D
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 31.01.2013 kello on 11:13
Nisukaffeet voisi käydä hörppäämässä ja ihmettelemässä että on immeisillä joutavaa rahhoo.  ;)
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 8.02.2025 kello on 16:40
Mitä eroja on matkailuautoina noin yleisellä tasolla Fiat vs. Iveco?Korihan on kenen vain,mutta entäs alusta,onko eroja?Mites koneet,onko eroja vai onko samaa sukua?Mitä mieltä olette Ivecosta tai onko kokemuksia?

Onhan tää vanha juttu, mutta pakko kommentoida kun tuli ostettua matkailuauto Ducaton 2.8 idtd-koneella. Tämä alustahan on siis keulaan asti rungollinen auto, eli Ivecon koneen ja Iveco/AL-KO rungon päälle mätkäisty Fiatin kabiini ja Dethlefssin kori. Näinhä näistä suurin osa on tehty. Ero on vain siinä, kumman vetotavan haluat.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: armas ujomieli - 8.02.2025 kello on 16:48
Samahan se mullaki; Ivecon kone, Ducaton ohjaamo, AL-KO:n peräpää ja Byrren koppa päälle. Sitä vissiin sanotaan että Iveco on tehty ammattikäyttöön ja Ducato on se rimpula..
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 8.02.2025 kello on 16:52
Ero perus Ducatoon näissähän on tosiaan vielä siinä, että kabiinin allakin on aito runko, johon se AL-KO:n runko on pultattu. Tekee tietyistä huolloista hivenen hankalia, mutta rakenteena oivallinen. Ei näistä voi samana päivänä puhua kuin niistä pakettiautoista. 
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Lerssinen - 8.02.2025 kello on 17:25
Mulla on nyt ollu viitisen vuotta tuommonen 5.5 tonninen Iveco Daily kolmonen ja vielä 3 litran koneella, kaikesta ennakkoluuloista huolimatta se on ollut pihan vähävikaisin peli 80 luvun nissan kingcabin jälkeen. Erittäin kiva laite ajaa oli kuormaa tai vaunua perässä ja kulutus kohtuullinen 10/100. Toki tämä tonniluokka on alustaltaan paljonkin järeämpi (iso paripyöräakseli) kuin se just ja just 3.5 tonninen "europaku" mutta samaa ideologiaa kuitenkin. Moottori on erittäin miellyttävä ja laakeakäyräinen vetoalueeltaan, ilo ajella.


(https://karavaanari.org/kuvat/1739028344.jpg)

Toki moitinkin, tuollainen lelukäsijarru ei vain sovi enää tuon kokoluokan vehkeisiin mitä noissa on. Ei saa käyttää liikkeessä eikä kenkien koko ole normi auton rumpujarruja kummempi mutta ei ole vielä särkynyt kun on muistanut oikean käytön. Siitä huolimatta saisi se olla "oikea käsijarru" eikä tuollainen paikallaanpidin.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 8.02.2025 kello on 17:33
Mulla on nyt ollu viitisen vuotta tuommonen 5.5 tonninen Iveco Daily kolmonen ja vielä 3 litran koneella, kaikesta ennakkoluuloista huolimatta se on ollut pihan vähävikaisin peli 80 luvun nissan kingcabin jälkeen. Erittäin kiva laite ajaa oli kuormaa tai vaunua perässä ja kulutus kohtuullinen 10/100. Toki tämä tonniluokka on alustaltaan paljonkin järeämpi (iso paripyöräakseli) kuin se just ja just 3.5 tonninen "europaku" mutta samaa ideologiaa kuitenkin. Moottori on erittäin miellyttävä ja laakeakäyräinen vetoalueeltaan, ilo ajella.

(https://karavaanari.org/kuvat/1739028281.jpg)

Toki moitinkin, tuollainen lelukäsijarru ei vain sovi enää tuon kokoluokan vehkeisiin mitä noissa on. Ei saa käyttää liikkeessä eikä kenkien koko ole normi auton rumpujarruja kummempi mutta ei ole vielä särkynyt kun on muistanut oikean käytön. Siitä huolimatta saisi se olla "oikea käsijarru" eikä tuollainen paikallaanpidin.

Onko näissäkin ... se taikasana taitaa olla "Sofim" ... se kone? Meinaan vaan sitä, että joskus tein töitä yhdelle karavaaniliikkeelle, fiksasin ja käytin heidän autojaan katsastuksessa. Joku Ducato 1.9 alkovimalli, en päässyt perille mikä sen 0-100 kiihtyvyys olisi ollut, koska tuo 15 kilsan matka ei riittänyt todentamaan sitä. Mutta sitten on erikseen nämä Sofimin koneet, ja näistäkin lienee vielä eri versioita? Isä yritti omaan 2.5 TDI koneeseen useamman kerran tilata runkolaakereita, ja aina tuli väärät. Kun ei mitenkään uskoneet että tämä on se Ivecon kone, periaatteessa sama, muttei kuitenkaan se Fiatin.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Mautoilija - 8.02.2025 kello on 17:42
Siitä huolimatta saisi se olla "oikea käsijarru" eikä tuollainen paikallaanpidin.
Käsijarrukäännöksiä harrastaa muutkin kuin teinipojat. Vai ajatko rallia, siinäkin käkkäriä käytetään käännöksiin.
Normiliikenteessä käsijarru on tehty pitämään auto paikallaan.
Jos lohduttaa, Ducatossa sama tekniikka. Jarrurumpu voi olla pienempi kun sillä ei ole tarkoitusta pysäyttää autoa.

Sofim on Ivecon omistama moottorinvalmistaja . Fiatin isommat pakut käyttävät Sofimin moottoreita. Moottoreiden koot ovat tyypillisesti 2.4-2.8 litraisia dieseleitä. Moottoreita ovat käyttäneet Citroen, Renault, Fiat, Opel, Nissan ja UAZ. Sekä tietenkin Iveco.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: 88k5 - 8.02.2025 kello on 21:31
Onhan tää vanha juttu, mutta pakko kommentoida kun tuli ostettua matkailuauto Ducaton 2.8 idtd-koneella. Tämä alustahan on siis keulaan asti rungollinen auto, eli Ivecon koneen ja Iveco/AL-KO rungon päälle mätkäisty Fiatin kabiini ja Dethlefssin kori. Näinhä näistä suurin osa on tehty. Ero on vain siinä, kumman vetotavan haluat.
Jätän tuon ivece/fiat asian toisille. Sen sijaan rungollisuuteen/takavetoisuuten voisin kommentoida..

Kun on paripyöräinen, jäykkisperä, lehtarit jne ollut. Nyt on takaveto, erillisripustus (kierrejouset) AlKOn galvanoitu runko (rintapellistä taaksepäin), matalalattia (tuplapohjalla) ja leveällä akselivälillä. On vaan tukevampi ajaa mitä kapearunkoinen paripyöräalusta pakuluokassa. Siiten kun alusta on 5-6tn niin tilanne toinen. EtuvetoFiatin Alko-takapään ja Ivecon takavetoisuuden edut samassa autossa  :D

3½tn kokoluokassa paripyöräisyys tekee perästä kovan, kantaa tietty hyvin kuorman kantavan, mutta varsinki tyhjänä pintakova ja päästää tien epätasaisuudet sisään herkästi. Sivutuuliherkkyyttä ja huojuntaa korkea alusta tuo, sekä rappuja sisälle nousuun. Mutta maavara plussaa, jos sellaista tarvitsee..
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Pata8 - 10.02.2025 kello on 09:15
Fiat vai Iveco.. Se riippuu vähän mistä tykkää ja mitkä on tarpeet. Onhan tuollainen Iveco Daily II 6tn runko hyvä ja kantaa kuormaa mukisematta. Meillä iso vanhahko Carthago Ivecon tekniikalla ja ollaan tähän asti oltu tyytyväisiä. Moottorina tosiaan tuota Sofim moottoriperhettä kokoluokka 2,8L. Tuo 2,8 on vähän alimitoitettu kun pelkästään omamassa sen +4700kg. Sitä 3,0 moottoria on kehuttu että on sitkeämpi ja luonteeltaan parempi. Tätä Ivecon alustaa käyttää vanhemmat Concordet, Niesmannit, Carthagot ainakin. Maavara on kyllä tälläisessä rungollisessa todella hyvä. Tuohan se autoon "kiikkeryyttä" ja kiipeämistä autoon, mutta parempi mun mielestä niin kuin se, että tarviis kokoajan pelätä puskaparkeissa koska ottaa takaylitys, keula tai pohja kiinni johonkin. Nyt ei ole sitä ongelmaa. Ja takavetoisuus on pop  Thumb
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: tsahkali - 10.02.2025 kello on 10:16
On sitten alusta millainen tahansa, lopputulos kuitenkin ratkaisee.

(https://karavaanari.org/kuvat/1739174989.jpg)

Kuvan autossa on helman alla tilaa 'kämmenenleveys'.
Muotoilija on päässyt toteuttamaan itseään ja tulos on jopa kesäkaupunkiin kelvoton.
Takanakaan rungon korkeus ei auta, jos toteutus on tällainen, kun peräylityskin on usein pitkä.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Karabiilisti - 10.02.2025 kello on 13:30
Korkeaa runkoisessa on omat haittansa mutta on se niin mukava huoltaa kun autoa ei tarvi nostaa ollenkaan vaan alle mahtuu puuhaamaan auton ollessa renkaillaan.  Thumb
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: 88k5 - 10.02.2025 kello on 16:20
Ken se on matala-alustaisella reissannut, se tietää - muut mutuilee  :laugh:

Ainakaan mulla ei edes 2.3 m peräylitys ole ollut se herkin paikka, vaan pitkä akseliväli (4.3m) ja pieni maavara.
Edellinen oli korkea-alustainen, joten tiedän mistä luovuin ja mitä sain tilalle..

Huoltoja (alustassa) ei tartte tehdä  kuin kerran vuodessa, silloinkin voi ajaa rampille/korotukselle kotipihassa. Sen sijaan ajamiseen maanteillä se on hankittu, sitähän ne käyttöpäivät ovat - itse arvostan ajettavuutta, jousitusta, hiljaisuutta, tukevuutta, suuntavakautta jne.. maavara tulee aika perällä. Toiset tykkää toisin - olkoon niin  Thumb
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Mautoilija - 10.02.2025 kello on 16:46
Pakukeulaisen kanssa ei ongelmia maavarasta. Niin jyrkkään mäkeen en mene että takaylityksen maavara olisi ongelma. Eihän tuolla siitä mäestä pääsisikään. Maastoajoneuvot erikseen.
Korkean alustan hyödyt on pois maantieajettavuudes sa. Ja, kuten mainittu, huoltohomman voi tehdä kiilojen päältä. 15 cm lisää tilaa.
Kiilojen tuottama korkeus kannattaa varmistaa vaikka pukeilla. On kuolemantapaus kun kiilat (ajorampit) luiskahtaneet pois.
Lainaus
Poliisin mukaan noin 70-vuotias mies oli auton korjaamisen ajaksi asentanut ajorampit auton eturenkaiden alle. Poliisi olettaa, että ajorampit olivat luisuneet peilijäässä olevalla tiellä renkaiden alta, jolloin mies oli jäänyt auton alle puristuksiin.
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000010969033.html
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 10.02.2025 kello on 16:49
Itse taas harkitsin retkiautoa, se olis riittänyt mulle aivan täysin mutta tietäen Ducaton ruosteongelmat, se harkinta kesti. Onneksi :D Sitten tuli vastaan tämä. Retkiksen koko mutta silti matkailuauto. Ja takana se AL-KO:n runko ja niin leveä akseli kuin tähän koppaan vaan sopii. Ja tosiaan, näinkin pienessä se 2.8 idtd.

(https://karavaanari.org/kuvat/1739198834.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Mautoilija - 10.02.2025 kello on 17:13
Itse taas harkitsin retkiautoa, se olis riittänyt mulle aivan täysin mutta tietäen Ducaton ruosteongelmat, se harkinta kesti. Onneksi :D Sitten tuli vastaan tämä. Retkiksen koko mutta silti matkailuauto. Ja takana se AL-KO:n runko ja niin leveä akseli kuin tähän koppaan vaan sopii. Ja tosiaan, näinkin pienessä se 2.8 idtd.

(https://karavaanari.org/kuvat/1739198834.jpg)
Kerro tarkemmin Ducaton ruosteongelmista. Maaliongelmia on ollut.
Mersunruskea tiedetään.
Ducato näytti kuitenkin kelvanneen.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 10.02.2025 kello on 17:23
Kerro tarkemmin Ducaton ruosteongelmista. Maaliongelmia on ollut.
Mersunruskea tiedetään.
Ducato näytti kuitenkin kelvanneen.

Pakettiautoissa on pohjassa ongelmia ihan riittämiin. Toki pohdin kyllä sitäkin, että mahtaisko retkeilyauton valmistajat itse panostaa tuohon suojaamiseen paremmin. Mutta helmoista, runkopalkeista on kyllä saanut lukea tarinaa. Eikä tuo hitsaaminen oikein huvita. Ja nyt puhutaan siis sen ikäisistä autoista, jotka tähän duunarin budjettiin sopii, kuten tuo kuvan auto.

Eli tarkoitan nimenomaan niitä peltikuorisia, pakun koriin tehtyjä retkeilyautoja. Isän '96 Fendt Ducaton kynnyskoteloista meinasivat huomauttaa katsastuksessa, sanoin sitten inssille että kun tämähän on rungollinen auto. Hetken katseli ja totesi että no, niinpäs onkin.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Mautoilija - 10.02.2025 kello on 18:08
Kuvan Ducatoa on valmistettu vuonna 1994–2006. Odotatko minimissään 19 vuotiaalta autolta ruostettomuutta?
Laita ruosteongelmista kertovia tarinalinkkejä.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 10.02.2025 kello on 18:13
Kuvan Ducatoa on valmistettu vuonna 1994–2006. Odotatko minimissään 19 vuotiaalta autolta ruostettomuutta?
Laita ruosteongelmista kertovia tarinalinkkejä.

https://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=17877

https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=40263

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=111990

https://www.youtube.com/watch?v=H71NRdovhow

Riittäkö nämä ensi hätään? Enkä odotakaan, siksi en halunnutkaan sitä "peltikuoriaista" kun tiesin että ongelmia saattaa olla edessä. Ei mua haittaa tuo Fiatin kabiini rungon päällä, päinvastoin. Konehan on aivan loistava, ja tässä tapauksessa tuo alustaratkaisukin. Sitä Fiatin omaa koria vaan en halunnut.

Ja kuten noista voi lukea, on näissäkin ollut apurungoissa ongelmia. Tämä sattui olemaan 156 tkm ajettu Saksan tuonti, ja alla kun ryömin niin oli huolella öljytty. Ei massattu, joten kaikki oli näkyvillä. Yhden noin 3 cm ruostekohdan löysin tästä.




Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 10.02.2025 kello on 19:59
Kuvan Ducatoa on valmistettu vuonna 1994–2006. Odotatko minimissään 19 vuotiaalta autolta ruostettomuutta?
Laita ruosteongelmista kertovia tarinalinkkejä.

Ja tosiaan unohdin mainita, mun käyttöauto on vuosimallin 2001 Saab 9-3 BioPower stage 1. 390 tkm ajettu, ei koskaan hitsattu ja ruosteeton. Ei se mahdotonta ole 24-vuotiaalle autollekaan :)

(https://karavaanari.org/kuvat/1739210816.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Mautoilija - 10.02.2025 kello on 22:16
https://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=17877

https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=40263

https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=111990

https://www.youtube.com/watch?v=H71NRdovhow

Riittäkö nämä ensi hätään? Enkä odotakaan, siksi en halunnutkaan sitä "peltikuoriaista" kun tiesin että ongelmia saattaa olla edessä. Ei mua haittaa tuo Fiatin kabiini rungon päällä, päinvastoin. Konehan on aivan loistava, ja tässä tapauksessa tuo alustaratkaisukin. Sitä Fiatin omaa koria vaan en halunnut.

Ja kuten noista voi lukea, on näissäkin ollut apurungoissa ongelmia. Tämä sattui olemaan 156 tkm ajettu Saksan tuonti, ja alla kun ryömin niin oli huolella öljytty. Ei massattu, joten kaikki oli näkyvillä. Yhden noin 3 cm ruostekohdan löysin tästä.
Pari ensimmäistä linkkiä katsoin.
Odotitko 30 vuotiasta autoa ruosteettomaksi?
Kommentin autot ovat vuosimallia 1995 ja 1997.
Onnea ruosteettoman yli rippikouluiän olevan auton ostoon. Saattaa olla hankalaa.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: Aakku - 11.02.2025 kello on 10:18
Se riippuu siittä, missä ja miten autoa on pidetty...

Minulla -07 Fiat Scudo on vielä käytännössä ruosteeton, vaikka sillä on ajettu yli 300 tuhatta. Teetin siihen uutena kattavan alusta- ja kotelosuojauksen. Asiaa auttaa vielä, jos viitsii autoa vahata ja pestä aika ajoin alustankin.  Tosin Scudo taitaa olla sinkitykseltään eri luokkaa, kuin Ducato. Matkailuauton alustalle ei varmaan myös tee hyvää, jos se puolet ajastaan huilaa jossain pitkässä heinikossa.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 11.02.2025 kello on 14:47
Pari ensimmäistä linkkiä katsoin.
Odotitko 30 vuotiasta autoa ruosteettomaksi?
Kommentin autot ovat vuosimallia 1995 ja 1997.


Tämähän se mun pointti on koko ajan ollut :D Retkis olis kiinnostanut muuten, mutta kun niissä on se pakettiauton kori, niin siksi ei. AL-KO:n rungolla ja myös rungollisella etupäällä, tilanne Ducaton kohdalla muuttuukin täysin. Onneksi sattui löytymään tuollainen kompakti matkailuauto, joka ei kooltaan ja käytettävyydeltään juurikaan retkiksestä eroa. Ei ole liian iso arkiautoksi, joten ei tarvitse seisottaa missään, pysyy kuivanakin paremmin. Tuo viimeinen video olis muuten ollut 244-koppaisen, eli tuon mun mallin faceliftin helman korjauksesta. Aika totaalinen tuho kynnyksessä, oli ammattilaisellakin tekemistä.

Onnea ruosteettoman yli rippikouluiän olevan auton ostoon. Saattaa olla hankalaa.

Onhan mulla tuo Saab :) Eikä muuten ole edes maalattu.
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: vaanari61 - 11.02.2025 kello on 18:30
Itse taas harkitsin retkiautoa, se olis riittänyt mulle aivan täysin mutta tietäen Ducaton ruosteongelmat, se harkinta kesti. Onneksi :D Sitten tuli vastaan tämä. Retkiksen koko mutta silti matkailuauto. Ja takana se AL-KO:n runko ja niin leveä akseli kuin tähän koppaan vaan sopii. Ja tosiaan, näinkin pienessä se 2.8 idtd.

(https://karavaanari.org/kuvat/1739198834.jpg)

Oiskos Misevalla ollut . . .

https://www.miseva.fi/autot/dethleffs-bus/?srsltid=AfmBOopnrFFscYDsUwLXZnaKil9Zmo-tw9UYt7APdz1hKgUl4fQ9tPva
Otsikko: Vs: Fiat tai/vai Iveco
Kirjoitti: shamr0ck - 11.02.2025 kello on 18:34
Oiskos Misevalla ollut . . .

https://www.miseva.fi/autot/dethleffs-bus/?srsltid=AfmBOopnrFFscYDsUwLXZnaKil9Zmo-tw9UYt7APdz1hKgUl4fQ9tPva

On ollut aikanaan :) Mutta ainakin yksi omistaja ja toinen liike sen jälkeen.