Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kalusteet ja sisustus => Aiheen aloitti: Pro ´55 - 29.12.2012 kello on 19:31
-
Seuraavanlainen ongelma olis ratkottavana:
Melkein keli kuin keli, niin nukkuessa patjat kostuvat.
Rakenne on lakattu puupintainen sänky (tasainen levypinta, ilman hengitysreikiä) ja sen päällä hengittävällä verhoilukankaalla päällystetty superlonipatja.
Patjan päälle olemme laittaneet petariksi vain yhden tavallisen peiton, sen päälle sitten lakana.
Eli siis sänky ei hengitä, ja patja kostuu etenkin sängyn ja patjan välistä todella paljon.
Sänkyjen reijittäminen tai muu ilman kierron uudelleen järjestely on täysin pois suljettua. Samoin on myös patjojen materiaalin vaihto.
Onko ongelmaan oikea ratkaisu jonkinlaiset "oikeat" petauspatjat? Vai miten toi kostuminen pitäisi estää?
Hjälp :o
-
Ilmanvaihto patjan alta on se mistä kannattaa aloittaa. Pystyykö nykyiseen pohjaan poraamaan reiät ilman, että rakenne kärsii.
Joku palstalla kertoi patjan alle tulevasta hengittävästä systeemistä jota käyttää alkovissa, saattaa olla ratkaisu ongelmaan.
-
Sinne patjan ja vanerin väliin semmosta verkkoa
jota käytetään myös veneissä.
Nyt kun olen lomalla eikä muisti riitä
mistä sitä saisit helposti. Jos kiire on
niin pirauta veneliikkeeseen.
-
Sinne patjan ja vanerin väliin semmosta verkkoa
jota käytetään myös veneissä.
Nyt kun olen lomalla eikä muisti riitä
mistä sitä saisit helposti. Jos kiire on
niin pirauta veneliikkeeseen.
Tämäntyyppistä tarkoitin vastauksessani.
-
Seuraavanlainen ongelma olis ratkottavana:
Melkein keli kuin keli, niin nukkuessa patjat kostuvat.
Sänkyjen reijittäminen tai muu ilman kierron uudelleen järjestely on täysin pois suljettua. Samoin on myös patjojen materiaalin vaihto.
Onko ongelmaan oikea ratkaisu jonkinlaiset "oikeat" petauspatjat? Vai miten toi kostuminen pitäisi estää?
Hjälp :o
Ainut oikea ratkaisu on että ILMA on päästävä kiertämään tavalla tai toisella..jos ei reijittäminen käy niin rimoitus tms. patjojen alle, tai sitten nukumaan riippukeinuun.
http://www.linkkitori.net/kastepis.htm
-
Vaunuun ei ole mahdollista, ei millään muotoa porata reikiä.
Teknisesti varmaan voiskin, mutta ei ulkonäöllisistä syistä Ei ole mahdollista.
Toi verkko vois olla yksi hyvä juttu. Täytyypä tutkia aihetta.
-
Vaunuun ei ole mahdollista, ei millään muotoa porata reikiä.
Teknisesti varmaan voiskin, mutta ei ulkonäöllisistä syistä Ei ole mahdollista.
Toi verkko vois olla yksi hyvä juttu. Täytyypä tutkia aihetta.
Tuo verkko on noin sentin paksuista ja
hyvin pitää kuivana patjan alustan.
Joku tällä sivustolla voi hyvinkin
tietää paikan mistä sitä voisi hankkia.
-
Iso kiitos ja kumarrus jo tähän astisista vinkeistä.
Aina sitä oppii jotain uutta.
-
Taitanette viitata meikäläiseen ;D
Jossain vastaavassa ketjussa olen kertonut tämän toimivan hyvin ko. ongelmaan umpilevypohjaisessa alkovissa Thumb
Ollut käytössä 5½ vuotta ja 53.000km :laugh:
(http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/2/128100.jpg)
Patjanalusta ACS 10, koko 140 x 200 cm,
108,00 € (http://www.vapaa-aika.com/patjanalusta-acs-10-koko-140x200.html)
EDIT: Niin, mistä se kosteus siihen patjaan tulee - vastaus: nukkujasta, ja umpipohja ei vaan päästä sitä pois. :-X
-
Nice!!
Ja sitten lisää kysymyksiä juuri tuohon verkon käyttöön liittyen:
Pitääkö toi verkko tuulettaa ja kuivattaa yöllisen käytön jälkeen vai pysyykö se kuivana?
Siis toisin muotoiltuna sama kysymys: Ei ole nykyiselläänkään mikään iso ongelma, jos aamu on aurinkoinen ja herättyään saa nosteltua patjat hetkeksi pihalle kuivumaan, mutta sateisena päivänä tilanne onkin kinkkinen ja seuraavaa yötä ei viitsisi viettää kosteilla patjoilla.
Ongema on sama jos toi verkko ei pysy kuivana ja se pitäisi tuulettaa jokatapauksessa. Tarviiko?
-
^
Minusta koko ongelma poistui tuon verkon (uutena n. 2cm paksu, nyt ~1.5cm) myötä - eli ei ole tullut tehtyä mitään operaatioita kun sisälämpö normaali. ;D
Noh, ainoastaan syyskylmillä kylmää autoa lämmittäessä on tullut nostettua patjan limittäin, jotta lämpiävät nopeammin. Ja nyt talviseisokissa ovat toisellta reunalta kohollaan, jotta tuulettuvat enempi.
-
Seuraavanlainen ongelma olis ratkottavana:
Melkein keli kuin keli, niin nukkuessa patjat kostuvat.
Tuttu ilmiö jokaiselle veneilijälle, mutta näköjään samaa kiusaa tapahtuu myös karavaanareille. Ongelmaa voidaan lähestyä parilla kysymyksellä; mistä se kosteus tulee, ja miksi se päätyy juuri patjan ja alustan väliin?
Patjan alusta tuskin kastuu ellei patjalla nukuta/maata, eli kosteus tulee ihmisestä hikoilusta johtuen. Ja miksikö se kosteus menee juuri sinne patjan ja alustan väliin, ilmiö on juuri sama kuin että hengität läheltä lasiin. Jos lasi on viileämpi kuin mitä hengityksesi on, niin lasi huurtuu. Juuri näin käy myös patjan alustassa, patja läpäisee hikoilemasi lämpimän ja kostean ilman, ja tämän lämpimän kostean ilman kohdatessa sopivan viileän pinnan, se höyrystyy siihen. Höyryä tarttuu tähän viileään pintaan aina enemmän ja enemmän muodostaen vesipisaroita.
Jos laitat lateksi lakanan, vältät hikoilemasi koteuden etenemisen patjan suuntaan. Tällöin kaiken kosteuden pitää poistua peiton kautta ylöspäin, toimii varmasti. Täytyy vain olla hiukan perverssi että siinä tykkää nukkua, tuntuu lakana takuulla märältä ja epämukavalta. Toinen konsti on saattaa se patjan alunen siihen tilaan ettei siihen tiivisty höyryä (kondensoi). Lämmitä tavalla tai toisella patjan alunen riittävän lämpimäksi. Mikä on riittävä lämpötila, onkin jo vaikeampi sanoa koska se riippuu kastepisteestä joka taas on riippuvainen .... Yleensä riittää kunhan pohjan lämpötila on vähintään sama kuin vallitsevan ilman lämpötila tilassa jossa nukut.
Ellei alustan lämmittäminen ole käytännössä mahdollista/järkevää, voit kokeilla menestyksellä vaikkapa jämäkkää aaltopahvia. Mene vaikka gigantin varastolta pyytämään jämäkkää pahvilevyä jota on jäänyt jonkun kodinkoneen paketista. Leikaat siitä levyt patjan alle ja jopas toimii, joskaan ei muuta fysiikan lakeja. Tällä konstilla siirrät sen kondensoivan rajapinnan paksummaksi, ja menee kenties päivä ennen kuin se pahvi on läpeensä märkää.
Itse en ole yli 20-vuotisen veneilyurani aikana jaksanut temppuilla edellä mainittujen verkkojen tai tuon halvimman ja varsin toimivan pahvin kanssa. Patjat aina aamulla heti ylösnousun jälkeen pystyyn, kuivaa patja ja patjan alunen. Jotenkinhan sen kosteuden siitä patjasta kuitenkin pitää poistua, parhaiten se poistuu kun sen tuulettaa molemmilta puolilta ja heti silloin kun sen patjan sisällä oleva vesihöyry on lämpimämpää kuin ympäröivä ilma. Näin takaat patjoille pitkän ja raikkaan tulevaisuuden.
-
Vaunuun ei ole mahdollista, ei millään muotoa porata reikiä.
Teknisesti varmaan voiskin, mutta ei ulkonäöllisistä syistä Ei ole mahdollista.
Olen todella utelias, mikä voi olla sellainen ulkonäöllinen seikka??
Mistä ne reiät näkyisivät?
Ja jos näkyisivätkin, niin kumpi on tärkeämpi, ulkonäkö vai mahdollisuus jopa homehtumiseen?
-
Patjan alla pitää olla aina tuuletus!
Kotioloissa voi pelata tiukka vanerikin, mutta ei oo terveellistä sekään.
Meikän autossa huomasin, että onpa asia huomioitu, on tehty sälepohjat joka sänkyyn, alkoviin ja tallin päälle, jotka tuulettuu joka sivulta. Tuommonen verkkokin toimii, mutta katoppas vaikka www.vapaaaika.com tmv paikoista muistaakseni löytyi sälepohjia. Niissä tietty pitää olla tuuletusta reunoilla ylös tai alaspäin, tiiviiseen monttuun laittaminen ei auta.
-
Taidan kokeilla tota verkkoa nyt ensi hätään. Vähiten näkyvä ja ei maksa niin miljoonia.
Pikaisella haulla tota samaa tuotetta on monella firmalla ja hintahaarukkaakin näyttää olevan.
Seppokolle ja muille kummastelijoille; Tuossa linkki kuvasarjaan joka antaa osviittaa miksi ulkonäön takia en poraa mitään reikiä.
http://www.rivakka.net/ahonenja/const.htm (http://www.rivakka.net/ahonenja/const.htm)
Olen kirjoittanut tekstit englanniksi, mutta kuvat kertoo mitä tarvii.
;)
-
Tulit sitten vähän puunanneeksi pahimpia pölyjä pois vanhasta vaunusta. :D Hienoa jälkeä. Thumb
-
Thanks ;D
Ps. Kuvissa näkyvä veturi on vain sijaisveturi. Oikee on vielä rakenteilla.
-
Just tuommosissa vanhoissa vaunuissa ihmisestä lähtevää kosteutta ei ole huomioitu, eikä se tuolla etelämmässä ole ropleemi kun voi tuulettaa aina. Kosteus häviää läpikin.
Parissa ekassa vaunussa oli tuommonen umpinainen istuinlaatikko, missä näky kosteudesta merkkejä, oli tummaa vaneria.
Tuohonkin museovaunuun voi laittaa ne rimat alle, ei näy ja toimii!
Sitä saa semmosessa nauhassa ja jos ei saa niin tekee ite, tuuletus on tärkeää!
m
PS
linkistä siepattu kuva, komea vaunu! Jos vaan kestäis sielu, niin noihin istuinlaatikkoihin olis hyvä tehdä muutama reikä. Jos on vastoin tahtoa/museosäännöksiä, niin vähintään verkko tai rimat alle.
Sitten kestää!
-
Hieno custom-vaunu!
Muhkeat munkit, ämpärivanteet ja "kavennettu perä" Thumb
Melkein olin ehdottamassa sälepohjaa kunnes hogasin, että punkat varmaan tehdään "pöydälle" - eli selkä-pers sen päällä :P
Eiku tuo verkkomatto -patjanalus väliin vaan, helpoin ratkaisu..
EDIT: Eikö katsuri käskenyt laittaa kolmioheijastimia perään?
(http://www.rivakka.net/ahonenja/vaunut/98.jpg)
-
Renkaan vaihdossa ei taida olla ylimääräisiä milleja vai joutuuko tiputtamaan akselin alas että saa renkaan irti. Komia peruskorjattu vaunu.
-
Hieno. :D
-
Niin, mistä se kosteus siihen patjaan tulee - vastaus: nukkujasta, ja umpipohja ei vaan päästä sitä pois. :-X
Alkovi autossa kosteus tulee patjan alle, kun alkovin pohjan eristys kyky on huonompi kuin patjan. Ohut polyuretaanilevy (saman eristyksen tekee myös siihen tarkoitettu Patjanalusta ACS 10) patjan alle niin murhe poistuu. Alas laskettavissa sängyissä ei tätä murhetta ole, enkä usko että myöskään istuinryhmän vuoteissa, jos alla oleva tila ei ole kylmä. :)
-
Hieno custom-vaunu!
Muhkeat munkit, ämpärivanteet ja "kavennettu perä" Thumb
Melkein olin ehdottamassa sälepohjaa kunnes hogasin, että punkat varmaan tehdään "pöydälle" - eli selkä-pers sen päällä :P
Eiku tuo verkkomatto -patjanalus väliin vaan, helpoin ratkaisu..
EDIT: Eikö katsuri käskenyt laittaa kolmioheijastimia perään?
Jes, takapunkka tulee pöydän päälle ja siksi pöytään en poraa mitään reikiä. Enkä edes istuimiinkaan, koska ne on valmistettu jostakin oikein ultrakevyestä materiaalista ja reijät vaikuttaa takuulla kestävyyteen. Ulkonäöstä puhumattakaan.
Veturin rakentelukaavasta nappasin ton reseptin muhkeat munkit, ämpärivanteet ja kavennettu perä, sekä värin. Huom. Noihin alkuperäisiin 13 tuuman (halk.) pyöräkoteloihin mahtuis rapiat 300mm leveä rengas, mutta sellasia ei nykypäivänä löydy enää 13 tuumaisina mistään.
Ja vaunun takajalat on alunperinkin suunniteltu niin, että niillä saa koko vaunun nousemaan tarpeeksi korkealle ilmaan renkaan vaihtoa ajatellen. Tyhjänä toi 235 mahtuu luiskahtamaan helman välistä, mutta pitää täyttää paikallaan ollessa.
Vaunu painaa vain rapiat 400 kiloa, ja on siis kevytperävaunu. Ei siis tarvitse katsastella. Ja toisekseen, mä en välittäis katsurin mielipiteistä heijastimien suhteen muutenkaan. Ja sen ne minut tuntien tietävätkin.
Heijastimien puute vs tiellä liikkuviin runkomätiin hevosvaunuihin (kuormineen) ja jarruttomiin ryssärekkoihin verrattuna on varsin pieni synti.
-
Mä laitoin lattialämmityskalvo n alkovi auton patjan alle omalla virransäädöllä. Ja selkä tykkää!!
Tähän tarkoitukseen ei oikein kyl sovi.
-
Alkovi autossa kosteus tulee patjan alle, kun alkovin pohjan eristys kyky on huonompi kuin patjan.
Niissä alkoviautoissa, mitkä minulla on ollut, on ilmaväli patjan ja pohjan välissä. Lisäksi siellä on lämmitys, lämmitystätavasta riippumatta.
Meni vähän OT:yksi.
-
Mä laitoin lattialämmityskalvo n alkovi auton patjan alle omalla virransäädöllä. Ja selkä tykkää!!
Tähän tarkoitukseen ei oikein kyl sovi.
Toi olis viileillä keleillä aika kähee juttu kyllä, mutta ei toikeen toimi kesälämpimillä... siitäkään huolimatta, että suomalaisista poiketen nukun aina vaan paremmin, mitä kuumempi on. En silti pidä mielekkäänä ideana +25 ja sähköllä lämmitettyä sänkyä.
Lueskelin noiden veneilijöiden sivuilta, että useimmat olivat saaneet mieleisen tuloksen tollasella alusverkolla ja jotkut olivat laittaneet sellaisen kaksin kerroin tuplatakseen tehokkuuden. Olen varma että tolla pääsen haluamaani ratkaisuun.
Kiitos siis kaikille.
Seuraavaksi otankin tapetille muutaman pikkujutun sähköpuolella ja rakentelen lämppärille uudet kaasuputket. Sitten vaunu on täysin valmis ensikesän rientoihin.
-
Sairaan siisti vaunu sulla Thumb Thumb
KOSKAS SAADAAN KATSELLA KUVIA SUN -55:sesta? Vaunun vuosimalli on ainaski aivan nappi!!!
Mulla oli aikoinaan Käkkylä 1955 Elvisraato. Mainio peli sekin. Nyt on Chevyn tekeleitä pihalla muutama! Hienot tilat sulla on tehdä Thumb
Yllättävän kevyt toi sun vaunus on! Tsemiä! t migel
-
Tack!
Kaikki aikanaan, kaikki aikanaan.. :)