Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seppo2007 - 26.12.2012 kello on 18:31
-
Kun kytken asunto-osan valtakunnanverkkoon,niin latautuuko myös starttiakku?Kottero on Ford 2,2TDCI/Rimor Kata 3 vm.2010.
terv.Sepe
-
Todennäköisesti lataa.
-
Ei välttämättä lataa,riippuu kytkennästä asuntopuolen ja starttiakun välillä!
-
jos pystyt kaivaan laturin tyypin ni varmistuu.. mut sanosin 90 rosentin varmuuella lataa ton ikäsessä...
-
Väittäisin 99% varmuudella, että ei .. ;D (tuttu merkki). 1% epävarmuutta jätän "kotokytkennöille" :laugh:
Tuolta löytyy laturin manuskat
http://www.arsilicii.com/ita/tuttidocumenti.asp?doc=autocaravan
-
Eihä se tietenkää laturin tyyppikää varmasti sitä sano, joss korin valmistajallla on tapana ne lataus jutut jättää kytkemättä... ei itell tost merkistä nii isoja kokekemuksia oo..
-
Herra yleismittari (tahi vastaava kapine) kertonee tämän asian paremmin, kuin palsta. :)
Noissa vaan on niin paljon merkki- ja jopa tapauskohtaisia eroja.
-
Oletko saanut kaipaamaasi asunto-osan ohjekirjaa? Eikö sieltä löydy apua?
Jos ei, niin aivan kuten Fenix toteaa, niin yleismittarilla selviää!
-
Näin pakkasilla (auto ulkosalla) lataaminen / jännitteen nousu akulla on hidasta. Minulla vei yli kaksi vuorokautta ennen kuin starttiakun jännite alkoi nousta ohjauspanelin mittarin mukaan. Auto oli seisonut syksystä saakka.
-
Kun kytken asunto-osan valtakunnanverkkoon,niin latautuuko myös starttiakku?Kottero on Ford 2,2TDCI/Rimor Kata 3 vm.2010.
terv.Sepe
Riipunee laturista. Meillä Voortin lataus näkyy heti asumisosan mittarista mutta on myös sellaisia latureita, jotka lataa starttiakkua vain minimaalisella virralla. Silloin lataantuminen näkyy vasta aikojen päästä.
Jos epäilet ja haluat tietää, ota akun napa irti ja laita A-mittari väliin.
-
Verkkojohto irti, mittari savukkeen sytyttimeen. Verkkojohto kiinni, nouseeko jännite. :)
-
http://www.maccinfo.com/nothtml/Kat-Userguide.pdf
-
EBL laturit lataavat startti akkua on kokemusta oli auto 3kk seisonassa kun kävin kokeilemassa lähteekö auto käymään ,ei lähtenyt laitoin pistokeen auton kylkeen paikalleen ja annoin olla yön yli ja kokeilemaan seuraavana päivänä kas lähti käymään .
T.rauno
PS. minulla on kunnostettuja EBL latureita 99,100,208, 269 Caliroita EVS30/18DS,EVS30/20-DS/IU (calirat on käyneet caliran tehtaalla saksassa korjauksella)
-
Meitin aski on jo ollut 3 kk tuossa mutkassa seisonnassa joten taitaa olla korkea aika laittaa johto seinään. Seuraanpa mittareita miten meitin härveli lataa.
-
Miten te uskallatte surutta seisottaa autoa pakkasessa 3kk ilman latausta?
Luulisi, että tuolla tavalla saa helpostikin tyhjentyneen jäätyneen akun hajalle.
Itse lataan kuukauden välein täyteen kaikki talviseisokkiakut. Pidän niistä latauksista vielä päiväkirjaa, kun niitä ajokkejakin on 7 kipaletta.
Osa on pitempäänin älylaturin varassa.
Naapuri lainaa Boosteria usein minulta pakkasilla, kun ei omien sanojensa mukaan viitsi ladata Ctecillä. Kestää kuulemma liian kauan.
Nytkin on Boosteri lainassa..
-
Eikö ne akut voi olla kulkimessa älylaturin varassa jatkuvasti. Kun meikäläisen Fiiliskukka on pihassa, on se myös piuhassa. Älylaturi puuhastelee, sitä mitä insinöörit on suunnitellu. Hyvin on Bentton 7A kohta vuoden hommansa hoitanut. Volttimittari seinällä näyttää joko 12,8V tai 14,4V, tai siltä väliltä. :)
-
Kun kytken asunto-osan valtakunnanverkkoon,niin latautuuko myös starttiakku?Kottero on Ford 2,2TDCI/Rimor Kata 3 vm.2010.
Kyllä fiiatti adria ainakin lataa
-
Kun kytken asunto-osan valtakunnanverkkoon,niin latautuuko myös starttiakku?Kottero on Ford 2,2TDCI/Rimor Kata 3 vm.2010.
terv.Sepe
Kuten keskustelussa on käynyt ilmi noita vaihtoehtoja on monia. Omassani laturi priorisoi hupiakkua ja kun sen jännite on noussut määrätylle tasolle ajoakun ylläpitolataus alkaa. Eli mittaaminen heti kun on kytkenyt valtakunnanverkkoon ei välttämättä kerro koko totuutta.
-
Kuten keskustelussa on käynyt ilmi noita vaihtoehtoja on monia. Omassani laturi priorisoi hupiakkua ja kun sen jännite on noussut määrätylle tasolle ajoakun ylläpitolataus alkaa. Eli mittaaminen heti kun on kytkenyt valtakunnanverkkoon ei välttämättä kerro koko totuutta.
Näin toimii minullakin Burstnerin sähkö keskuksessa. Merkkiä en muista. Enkä mene katsomaan.
-
Kyllä fiiatti adria ainakin lataa
Eipä lataakkaan,12,5 V nousi13,2v ja siihen se jäi
-
Kyllä fiiatti adria ainakin lataa
Millainen Adria sulla on?
-08 Coralissa molemmat akut latautuvat, tänään tuli käytyä autossa katsomassa että kaikki on hyvin ja olihan siellä, kosteuskerääjään oli tullut sentin verran pohjalle tavaraa ja akut näyttivät tällaista.
hupiakku:
(http://s8.postimage.org/q8q8zo5ep/image.jpg) (http://postimage.org/image/q8q8zo5ep/)
starttiakku:
(http://s8.postimage.org/ihrwk2ush/image.jpg) (http://postimage.org/image/ihrwk2ush/)
-
Miten te uskallatte surutta seisottaa autoa pakkasessa 3kk ilman latausta?
Luulisi, että tuolla tavalla saa helpostikin tyhjentyneen jäätyneen akun hajalle.
Seinällä on kello, siinä piuha ja toinen pää auton kyljessä... Puoli tuntia yössä päällä. Puhallin puhaltaa lämmintä, jotta ilma kiertää ja kosteus häviää, akut lataantuu.
-
Seinällä on kello, siinä piuha ja toinen pää auton kyljessä... Puoli tuntia yössä päällä. Puhallin puhaltaa lämmintä, jotta ilma kiertää ja kosteus häviää, akut lataantuu.
Tätä konstiasi olen miettinyt. Voisi olla hyvä moneltakin kantilta.
Akku latautuu ainakin sen verran, mitä se itsepurkautuukin.
Sisätiloissa oleva lämmin ilma pyrkii ylös ja ulos. Ylätuuletus pitää olla hyvä. Lämmin puhallus mahdollisimman alhaalla. Lämpöpuhalluksen ei tarvitse nostaa lämpöä plussalle. Riittää, että sisällä on lämpimämpi, kuin ulkona.
Onko vaarana, että kosteus tiivistyy kylmiin metallipintoihin eristeen taakse kylmäsiltojen kautta?
Onko vaarana, että home pääsee valtaamaan,jos lämpö nousee toistuvasti plussan puolelle sisällä?
Sisäilman kosteutta on vaikeata mitata pakkasessa.
-
Onko vaarana, että kosteus tiivistyy kylmiin metallipintoihin eristeen taakse kylmäsiltojen kautta?
Onko vaarana, että home pääsee valtaamaan,jos lämpö nousee toistuvasti plussan puolelle sisällä?
Sisäilman kosteutta on vaikeata mitata pakkasessa.
Siitä ainakin on kokemusta, että kun kuljin on omillaan ja pakkanen vaihtelee voimakkaasti, Sisätila välkehtii jossain vaiheessa kuin tähtitaivas, niin paljon seinillä on kosteutta!
EDIT: lainaus -88k5-
-
Siitä ainakin on kokemusta, että kun kuljin on omillaan ja pakkanen vaihtelee voimakkaasti, Sisätila välkehtii jossain vaiheessa kuin tähtitaivas, niin paljon seinillä on kosteutta!
Tämä sisätilojen huurtuminen varmaankin tapahtuu silloin, kun ulkolämpötila lämpenee nopeasti. Sisätila jää kylmemmäksi ja huurtuu. Vähän samoin kuin jääkaapissa, josta on jäänyt ovi raolleen. Lämmin kostea ilma virtaa kylmään kaappiin vuotokohdasta.
Nyt olen manuaalisti laittanut lämmön päälle aina kun kovat pakkaset hellittää.
Tämä kellon kanssa sykleittäin lämmittäminen olisi ainakin huolettomampi. Silloin, kun pakkanen kiristyy, niin lämmittäminen on turhaa, mutta onhan siinä etuna se pieni akun lataus ja ilman kierrätys kuitenkin.
Pitää vain hommata seinälle kunnon kello. Muutama halvempi ulkokello on mennyt oikkariin vuosien varrella. On se tulipalovaara siinäkin. Vikavirtasuoja oltava kunnossa.
-
kiitos vastauksista,pitää ruveta etsimään mittausarsenaalia tallin syövereistä.Maahant uojalta kertoi asunto-osan olevan varsinainen latauskohde,ja hupiakun täytyttyä alkaa laturi lataamaan hyvin pienesti ajoakkua,mitä sitten tarkoittanee,mutta mittaamallahan se selviää,tarkenis vaan mennä mokomaan jääkaappin.
terv seppo
-
kiitos vastauksista,pitää ruveta etsimään mittausarsenaalia tallin syövereistä.Maahant uojalta kertoi asunto-osan olevan varsinainen latauskohde,ja hupiakun täytyttyä alkaa laturi lataamaan hyvin pienesti ajoakkua,mitä sitten tarkoittanee,mutta mittaamallahan se selviää,tarkenis vaan mennä mokomaan jääkaappin.
terv seppo
Mikä laturi on käytössä. Tuohon maahantuojan juttuun en usko, höpöpuhetta, se joko lataa tai ei lataa.
-
Mikä laturi on käytössä. Tuohon maahantuojan juttuun en usko, höpöpuhetta, se joko lataa tai ei lataa.
Väittäisin, että ArSilicii, jos ei joku ole mennyt vaihtamaan Thumb
-
Väittäisin 99% varmuudella, että ei .. ;D (tuttu merkki). 1% epävarmuutta jätän "kotokytkennöille" :laugh:
Tuolta löytyy laturin manuskat
http://www.arsilicii.com/ita/tuttidocumenti.asp?doc=autocaravan
Tässä vastauksessa oleva linkko kertoo hyvin sen kytkennän ja selvällä lontoolla kerrotaan laturin lataavan myös ajo akkua.. tiettee edellyttäen ett kytketty korinvalmistajalla oikein.. Mutta noin uudessa autossa en epäilisi enää korin valmistajalta moisia lapsuksia...
-
Väittäisin, että ArSilicii, jos ei joku ole mennyt vaihtamaan Thumb
Olen tollaisia korjannut, mutta en muista minkä näköinen on. :-[
-
Näytti olevan monta kytkentäversiota. Onko autossa tämä laite ( N3 ) pelkääjän penkin alla? http://www.arsilicii.com/public/Documents/AS00029_EU.pdf
-
Näitä Rimoreita on niin monta mallia (je eroja on). Varminten se selviää mittarilla lataako 8)
Näissä Katamaronoissa on ylemmän kuvan mukaisia Paux'in simppelillä ohjausyksiköllä Arsilici'n latureita/keskuksia. Näissä en ole tavannut ajoakun latausta - näyttöpaneelin symboliikka tai led-näyttö kerro kuin asunto-osan akun varauksen.
Rimorin Sailor, Europe ja Super Brig -malleissa tilanne on toinen; niissä tilanne toinen - ohjauspaneli "älykkäämpi", ja ehkä LCD-näyttö. Mutta symboliikkakin kertoo toisesta akusta (alempi kuva)
EDIT: Epäilen tässä kysyjän Katamarano 3:ssa olevan sellain ohj.pan.(/keskus/laturi), jonka symboliikka ei kerro auton akusta mitään - siksi kait epäilys heräsi ;D
-
Joo,paneeli on kolmas kuvissa olevista,beigen värisellä taululla,laturi on hupiakun takana,ja sen etusivulla taisi olla keinukytkin.
seppo
-
Miten te uskallatte surutta seisottaa autoa pakkasessa 3kk ilman latausta?
Luulisi, että tuolla tavalla saa helpostikin tyhjentyneen jäätyneen akun hajalle.
Itse lataan kuukauden välein täyteen kaikki talviseisokkiakut. Pidän niistä latauksista vielä päiväkirjaa, kun niitä ajokkejakin on 7 kipaletta.
Osa on pitempäänin älylaturin varassa.
Naapuri lainaa Boosteria usein minulta pakkasilla, kun ei omien sanojensa mukaan viitsi ladata Ctecillä. Kestää kuulemma liian kauan.
Nytkin on Boosteri lainassa..
Kun akku on ladattu täyteen niin se säilyy parhaiten kylmässä ja jos ei käytetä niin akun napa irti.
-
Kun akku on ladattu täyteen niin se säilyy parhaiten kylmässä ja jos ei käytetä niin akun napa irti.
Kolme ja puoli vuotta autosta irti ollut akku ollut kylmässä autotallissa hyllyssä. Ladannut 2-6 kk välein milloin muistanut. Maanantaina ilmeni tarvetta kun auton akku tyhjeni ja jätti tienvarteen. Latasin tuon joutilaaan laitoin tienvarressa paikoilleen ja auto starttasi kylmästä ja toi kotiin 33 km Thumb
Akku ihan iskussa Thumb
-
Kolme ja puoli vuotta autosta irti ollut akku ollut kylmässä autotallissa hyllyssä. Ladannut 2-6 kk välein milloin muistanut. Maanantaina ilmeni tarvetta kun auton akku tyhjeni ja jätti tienvarteen. Latasin tuon joutilaaan laitoin tienvarressa paikoilleen ja auto starttasi kylmästä ja toi kotiin 33 km Thumb
Akku ihan iskussa Thumb
Harmi kun et mitannut sen napajännitettä ennen latausta.
-
Harmi kun et mitannut sen napajännitettä ennen latausta.
Kävi mielessä mutta mittari unohtu talliin kun hain akun ja laturin sisälle. Kovin isoa virtaa ei laturin A- mittarin mukaan ladannut, ehkä 1-3 A