Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: 131532 - 13.12.2012 kello on 11:17
-
Minulla on Primus 2480 kämpällä lämmittimenä, glykoolit kiertää pattereissa. Nyt parin vuoden ajan pannu on käynyt täysin epäsäännöllisesti, eli ei syty kun satunnaisesti. Akut ovat pannusta noin 10 m:n päässä, ohjauskeskus noin 4 m:n päässä. Onkohan minulla syöttökaapelit akulta ohjauskeskukseen riittävän isot tai piuhat ohjauskeskukselta pannulle. Viime käynnillä toin pannun kaikkine kilkkeineen kotiin. Mistähän vian etsintä olisi syytä aloittaa. Aikaa vien etsinnälle on taas ensi kesään tai syksyyn asti.
-
http://karavaanari.org/index.php/topic,11.msg55.html#msg55
-
Kiitos kaaviosta.
Jännitteen paikallisissa olosuhteissa pääsen mittaamaan vasta ensi kesänä. Voiko virtajohtojen kokoon tehdä mitään olettamuksia, akulta etäisyys noin 10 m tulee virtajohto, minkä koko on 1,5 neliömm ja ohjauskeskuksesta pannulle etäisyys noin 4-6 metriä on johdot 1,0 neliömm. Avasin mustaa boxia sen verran, että pannuun menevissä punaisissa johdoissa oli vähäistä viherrystä. Tuo johtokoko mietityttää kun ne pitäisi hankkia täältä, tuola kämpällä ollaan niin korvessa, että johtohakuun palaa ainakin päivä.
-
Kiitos kaaviosta.
Jännitteen paikallisissa olosuhteissa pääsen mittaamaan vasta ensi kesänä. Voiko virtajohtojen kokoon tehdä mitään olettamuksia, akulta etäisyys noin 10 m tulee virtajohto, minkä koko on 1,5 neliömm ja ohjauskeskuksesta pannulle etäisyys noin 4-6 metriä on johdot 1,0 neliömm. Avasin mustaa boxia sen verran, että pannuun menevissä punaisissa johdoissa oli vähäistä viherrystä. Tuo johtokoko mietityttää kun ne pitäisi hankkia täältä, tuola kämpällä ollaan niin korvessa, että johtohakuun palaa ainakin päivä.
Ei syttymisongelma johdosta johdu. Keskity abikoliittimien puhtauteen ja mittaa käynnistyshetkellä jännite aina liittimen tulo ja lähtopuolelta niin huomaat missä kohtaa on vikaa.
Ohjauspaneelin voi testata ohittamalla sen, nastasta 5 johto irti ja kytket sen nastaan 1, jos pannu silloin käynnistyy aina on ohjauspaneeli huollettava.
Kaasuventtiilin liittimet voi olla hapettuneet ja vaikuttaa käynnistykseen.
Mittaa vesitermostaatin maapisteesta hehkun runkoon ohmimittarilla, ei saa olla vastusta kuin noin 0,5 ohmia, jos on 2 ohmia ei pannu käynnisty.
Tärkeää on mitata hehkun jännite käynnistyshetkellä ( 2,5-2,9 v ), koska se kertoo onko jännitehäviötä jossain. Kipinäsytytyksellä noi ongelmat häviää kertaheitolla, jos on jännitehäviövika.
Jos poksi on viallinen niin lähetät sen minulle korjattavaksi. Thumb
-
Kiitos tiedoista.
Tutkin nyt mitä pystyn ja kesällä lisää. Palaan asiaan kun tiedän enemmän.
-
Pääsin viimein mittailemaan. Tein kokonaan uuden johtosarjan, kun alkuperäinen on Kittilässä. Kytkennän jälkeen käynnistin pannun ohjauskeskuksen kytkimestä, mitään ei tapahtunut, irrottelin johtoja ja puhaltelin, viimein painelin käynnistysnappulaa useita kertoja ja ravistelin ohjauskeskusta, mutta sitten alkoikin tapahtumaan. Mittasin hehkujänniteen kertomallasi tavalla sa sain ehkä arvoksi jotain 1,8-1,9. Tämän jälkeen mittasin akun napojen jännitteet, mitkä olivatkin vain 12,4. Laitoin akun lataukseen. Mittasin vastusta ja olin saavinani lukuja 10,9 tai jotain, sain samoja arvoja napojen 11 ja 12 sekä hehkun rungon että sisuksen välillä, en todellakaan ole mikään mittausexpertti. Palaan asiaan kun saan akkua ladattua, mitä se sitten auttaneekaan.
-
Pääsin viimein mittailemaan. Tein kokonaan uuden johtosarjan, kun alkuperäinen on Kittilässä. Kytkennän jälkeen käynnistin pannun ohjauskeskuksen kytkimestä, mitään ei tapahtunut, irrottelin johtoja ja puhaltelin, viimein painelin käynnistysnappulaa useita kertoja ja ravistelin ohjauskeskusta, mutta sitten alkoikin tapahtumaan. Mittasin hehkujänniteen kertomallasi tavalla sa sain ehkä arvoksi jotain 1,8-1,9. Tämän jälkeen mittasin akun napojen jännitteet, mitkä olivatkin vain 12,4. Laitoin akun lataukseen. Mittasin vastusta ja olin saavinani lukuja 10,9 tai jotain, sain samoja arvoja napojen 11 ja 12 sekä hehkun rungon että sisuksen välillä, en todellakaan ole mikään mittausexpertti. Palaan asiaan kun saan akkua ladattua, mitä se sitten auttaneekaan.
Oisko tästä mitään apua.
-
Kiitos. Tarkistin kytkennät ja ne ovat kuviesi mukaiset. Kun latauksen jälkeen akun napajännite oli 12,6 niin hehkulta sain arvoja 1,9, mikä on alle sen mitä sanoit vaadittavan ja edelleenkin hehkut aloittivat työnsä sen jälkeen kun koputtelin ohjauskeskusta pöytään, tuntuu, että siellä olisi jotain kontaktiongelmaa. Latailen vielä tuota akkua ja varmaankin sen jälkeen pyytäisin sinulta toimitusosoitettasi, jos se vain sopii.
-
Kiitos. Tarkistin kytkennät ja ne ovat kuviesi mukaiset. Kun latauksen jälkeen akun napajännite oli 12,6 niin hehkulta sain arvoja 1,9, mikä on alle sen mitä sanoit vaadittavan ja edelleenkin hehkut aloittivat työnsä sen jälkeen kun koputtelin ohjauskeskusta pöytään, tuntuu, että siellä olisi jotain kontaktiongelmaa. Latailen vielä tuota akkua ja varmaankin sen jälkeen pyytäisin sinulta toimitusosoitettasi, jos se vain sopii.
Kyllä se sopii. Thumb Mittaa ohmimittarilla vesitermostaatin maapisteen ja hehkun rungon väli, ei saisi olla yli puolta ohmia.
-
Kyllä se sopii. Thumb Mittaa ohmimittarilla vesitermostaatin maapisteen ja hehkun rungon väli, ei saisi olla yli puolta ohmia.
Yritin mittailla mutta ei siitä tullut tolkkua, sain arvoja jotain 10 ja vastaavaa. Suuri ongelma varmaan on myös tämä ohjauskeskus, mikä ei mene päälle jos sitä ei koputtele pöytää vasten. Laitan sinulle tulemaan Joulun jälkeen yksityisviestin. Hyvää Joulua
-
On ilmeisesti saatu ongelma korjattua Thumb
Olisi kiva saada tieto tännekin mikä oli vialla jotta muutkin saman ongelman kanssa painivat saisivat apua ;)
-
Olen itse nyt jo Espanjassa, pannu kaikkine kilkkeineen on mjo:lla. Olen varma, että kun palaan kotiin joskus huhtikuulla mjo on saanut hommat järjestykseen. Joko minä tai varmasti myös mjo kertoillaan sitten mikä kiikasti. Hyvää talvea kaikille.
-
Kerron kyllä tänne, mikä kiikasti kun pääsen aiheen kimppuun. Nyt on yksi pannu ennen sitä. Thumb
-
Ylihuomenna aloitan tämän pannun kunnostuksen. Laitan kuvia korjauksen etenemisestä ja kerron sitten, mikä oli käynnistysongelman syy. Syyn selvitä jo ennenkuin puran pannun. Thumb
-
Sen verran on selvinnyt, että pannu toimii aivan normaalisti, mutta ohjauspaneelissa on vikaa. Et sitten kokeillut vastauksen 3 ohjetta eli nastan 5 johto irti ja kytket sen käsin nastaan 1. >:D
-
Ei syty pannu ei >:D
ollaan rinteessä, pakkasta -16 ja tuo surkian romu ei ala lämmittämään. Termostaatti ohjaa oikein, punainen tai vihreä palaa, kaasuventtiili naksuu milloin sattuu. Syttyy ja hetken päästä sammuu. Pumppu pyörii mutta lämpöä ei tuu. Mikähän tässä nyt taas on. On kokeiltu nasta 5 yhdistää ykköseen jolla pannu ei syttynyt. Paineensäädin on kuivattu ja pullo on täysi.
mitä kannattais tehdä? Nyt on päällimmäisenä vain ajatus kaikkien kaasuvehkeiden kantaminen pihalle ja webasto tilalle. Tiedossa kylmä yö.
-
Ei syty pannu ei >:D
ollaan rinteessä, pakkasta -16 ja tuo surkian romu ei ala lämmittämään. Termostaatti ohjaa oikein, punainen tai vihreä palaa, kaasuventtiili naksuu milloin sattuu. Syttyy ja hetken päästä sammuu. Pumppu pyörii mutta lämpöä ei tuu. Mikähän tässä nyt taas on. On kokeiltu nasta 5 yhdistää ykköseen jolla pannu ei syttynyt. Paineensäädin on kuivattu ja pullo on täysi.
mitä kannattais tehdä? Nyt on päällimmäisenä vain ajatus kaikkien kaasuvehkeiden kantaminen pihalle ja webasto tilalle. Tiedossa kylmä yö.
Vetääkö se kaasuventtiili vai naksuttaako se? Mikä on aika kun syttymisen jälkeen sammuu? Onko 13 tai 26 sekuntia?
-
Sanoisin että 26 sekuntia ehkä
-
Miten pärjäsitte yön? Eikös sulla ollut puusauna kulkineessa? Sillähän pärjää pitkälle Thumb
Toivottavasti saitte jotenkin lämpöä sinne!!!
-
Sanoisin että 26 sekuntia ehkä
Liekkivahti ei toimi, tarkista kirkkaan johdon liitin.
-
Miten pärjäsitte yön? Eikös sulla ollut puusauna kulkineessa? Sillähän pärjää pitkälle Thumb
Toivottavasti saitte jotenkin lämpöä sinne!!!
ilmalämpöpumpulla, 2kw puhallinpatterilla ja sähkötakalla saatiin 16 astetta lämmintä. Kyllä noilla on silti aika huonoa lämpöä, kaikki paikat kuurassa ja jossain on kuuma. Mitä jos tuo käyntiaika olisikin 13 sekuntia? Saattoi tuntua siks pidemmältä tuolla pimeässä pakkasessa.
-
ilmalämpöpumpulla, 2kw puhallinpatterilla ja sähkötakalla saatiin 16 astetta lämmintä. Kyllä noilla on silti aika huonoa lämpöä, kaikki paikat kuurassa ja jossain on kuuma. Mitä jos tuo käyntiaika olisikin 13 sekuntia? Saattoi tuntua siks pidemmältä tuolla pimeässä pakkasessa.
Sama vika ja vika on pannun kyljessä olevassa poksissa.
-
Ei minullakaan toimi Priimus,ja vika on pannun poksissa! Yksi syy,sama kuin edellisellä,pannu ahdettu liian pieneen tilaan,tuuletus ei toimi,kosteus tiivistyy pannun ympärille,kunnes se on poksin luota jääkimpaleena,Priimuksen hattu on niin lähellä koppaa,että ei saa mitään poistoputkea ulos ,kaikki kosteus jää koteloon!! >:( Niin,ja kaiken huippu,edes sähkölämpö ei toimi,mitään ei tapahdu,vaikka ohjaus paneelista laittaa sähkölämmön päälle !!!
-
Ei minullakaan toimi Priimus,ja vika on pannun poksissa! Yksi syy,sama kuin edellisellä,pannu ahdettu liian pieneen tilaan,tuuletus ei toimi,kosteus tiivistyy pannun ympärille,kunnes se on poksin luota jääkimpaleena,Priimuksen hattu on niin lähellä koppaa,että ei saa mitään poistoputkea ulos ,kaikki kosteus jää koteloon!! >:( Niin,ja kaiken huippu,edes sähkölämpö ei toimi,mitään ei tapahdu,vaikka ohjaus paneelista laittaa sähkölämmön päälle !!!
Vetääkö patruunan releet kuitenkin? Jos ei vedä niin ohjauspaneelilta patruunan koteloon menevät johdot on harmaassa liittimessä hapettuneet.
-
Purin pannun hangelle ja putsasin liittimet. Samalla käänsin auton toisinpäin parkkiin niin että auto on vaaterissa. Taisi syy olla siinä että vedenkierto jäi heikoksi ja vesitermostaatti sammutti kiehuvan pannun. Alkoi lämmittämään mutta ei ole tehoa. Aivan kuin pannu ei palaisi kaikilla polttimilla. Tuntuisi kv2 toimivan huonosti. Mikä siinä on että mun pannussa tuo kv2 temppuilee jo kolmannen kerran lyhyen ajan sisällä? Taidan vaihtaa joko 2490 pannuun tai purkaa kaiken kaasuun liittyvän ja alkaa öljylämmittäjäksi.
-
Kauan on mennyt tähän vastaukseen. Olimme joitakin aikoja kämppärillä, missä oli niin toivoton nettiyhteys etten viitsinyt edes päivääkään ostaa nettiaikaa.
Kokeilin kyllä sitä ohjettasi, mutta kun mitään muutosta en havainnut otaksuin akun olevan ehkä niin heikossa hapessa, etten oikein enää tiennyt mitä tehdä. Tai toki tiesin ja lähetin koko arsenaalin sinulle. Thumb Thumb
-
Kauan on mennyt tähän vastaukseen. Olimme joitakin aikoja kämppärillä, missä oli niin toivoton nettiyhteys etten viitsinyt edes päivääkään ostaa nettiaikaa.
Kokeilin kyllä sitä ohjettasi, mutta kun mitään muutosta en havainnut otaksuin akun olevan ehkä niin heikossa hapessa, etten oikein enää tiennyt mitä tehdä. Tai toki tiesin ja lähetin koko arsenaalin sinulle. Thumb Thumb
Sinun pannu on kunnossa ja odottaa, että palaat takaisin. Thumb
-
Sinun pannu on kunnossa ja odottaa, että palaat takaisin. Thumb
Ohan se korvaamaton miäs.. Thumb
Pelastaa pulasta jos toisesta immeisiä..
-
No niin nyt ei tule kipinää. Pitäs vettä lämmittää niin pannu ei toimi. Kv vetää, pumppu käy ja 13 sekunnin päästä häiriöön. On tämä kerrassaan huono lämmitin. Toimii silloin kun on juuri korjattu joka paikasta ja kun lähdetään reissuun niin uutta vikaa pukkaa. Mitä seuraavaksi.
-
No niin nyt ei tule kipinää. Pitäs vettä lämmittää niin pannu ei toimi. Kv vetää, pumppu käy ja 13 sekunnin päästä häiriöön. On tämä kerrassaan huono lämmitin. Toimii silloin kun on juuri korjattu joka paikasta ja kun lähdetään reissuun niin uutta vikaa pukkaa. Mitä seuraavaksi.
Yksi kysymys: Tuleeko kaasua,eli kuuluuko magneettiventtiilin kolaus,jos kaasua tulee,joko pistoke irronnut tai kipinämuuntaja rikki !
-
Kyllä tulee kaasua ja vasta uusittu kaasuventtiili vetää.
-
Kyllä tulee kaasua ja vasta uusittu kaasuventtiili vetää.
Mites jännite ;)
-
Kyllä tulee kaasua ja vasta uusittu kaasuventtiili vetää.
Ota kipinämuuntajalta korkeajännitejohto,se punainen,pistokkeelta irti,pitäis kuulua naksuttava ääni käynnistettäessä,jos kuuluu,niin kipinäkärki tai johto oikosessa !
-
No niin nyt ei tule kipinää. Pitäs vettä lämmittää niin pannu ei toimi. Kv vetää, pumppu käy ja 13 sekunnin päästä häiriöön. On tämä kerrassaan huono lämmitin. Toimii silloin kun on juuri korjattu joka paikasta ja kun lähdetään reissuun niin uutta vikaa pukkaa. Mitä seuraavaksi.
Muistan, että minulla on jotain tekemistä tuon korjauksen kanssa, mutta, mutta, en muista kuinka kauan aikaa sitten. :'(
Jos kaasuventtiili vetää niin pitää tulla kipinä ja se ei ole mikään punainen johto, huomautus perho-ukolle. Purista keltaisen johdon ryöstäjää ja suihkuta sinne jotain rasvaa. En tiedä missä olosuhteissa ja missä tilassa pannu on niin en voi kommentoida enempää.
-
Muistan, että minulla on jotain tekemistä tuon korjauksen kanssa, mutta, mutta, en muista kuinka kauan aikaa sitten. :'(
Jos kaasuventtiili vetää niin pitää tulla kipinä ja se ei ole mikään punainen johto, huomautus perho-ukolle. Purista keltaisen johdon ryöstäjää ja suihkuta sinne jotain rasvaa. En tiedä missä olosuhteissa ja missä tilassa pannu on niin en voi kommentoida enempää.
Sorry,en halunnut tulla sinun alueellesi,yritin jelpapa kaveria,ja se johto on minulla punainen !
-
Sorry,en halunnut tulla sinun alueellesi,yritin jelpapa kaveria,ja se johto on minulla punainen !
Älä sinä anteeksi pyytele, halusin vain mainita kun väri on musta tai kirkas, jos itse tehty niin voi olla minkä värinen vain. Tottakai sinunkin pitää neuvoa. Thumb Ei ole mitään omaa aluetta.
-
Älä sinä anteeksi pyytele, halusin vain mainita kun väri on musta tai kirkas, jos itse tehty niin voi olla minkä värinen vain. Tottakai sinunkin pitää neuvoa. Thumb Ei ole mitään omaa aluetta.
Tarkoitin kyllä sitä kipinäkärjen johtoa !
-
Tarkoitin kyllä sitä kipinäkärjen johtoa !
Sinulla on spesiaalijohto.
-
Kyllä Se nyt tuossa töhisee. Kipinän musta johto oli taivuksissa muuntajalla niin että pääsi lyömään pannun suojapeltiin. Puristin ryöstäjää mutta siltikään ei joka yrittämällä lähde. Koitan kestää.
-
Kyllä Se nyt tuossa töhisee. Kipinän musta johto oli taivuksissa muuntajalla niin että pääsi lyömään pannun suojapeltiin. Puristin ryöstäjää mutta siltikään ei joka yrittämällä lähde. Koitan kestää.
Laita se kipinäkärjelle menevään johtoon silikoni putki,ei lyö enää kipinää hukkaan !
-
Miksi tuo pannu välillä pörisee. Sen jälkeen ei tahdo käynnistyä. Ihme pöminää pitää ja ykkösteholla palaa tosi huonosti.
-
Miksi tuo pannu välillä pörisee. Sen jälkeen ei tahdo käynnistyä. Ihme pöminää pitää ja ykkösteholla palaa tosi huonosti.
Nyt olis MJO:n asia sanoa,missä vika,hän tietää !
-
Jos minä jotakin veikkaisin,niin pannussa on liekkiverkko puhki,milloin vaihdettu?
-
Ei oo puhki. Purin pannun keväällä ja silloin toimi hyvin. Mutta sitten kun sitä oikeesti tarvii niin ei toimi.
-
Ei oo puhki. Purin pannun keväällä ja silloin toimi hyvin. Mutta sitten kun sitä oikeesti tarvii niin ei toimi.
Nyt tulee mieleen ainostaan suutin !
-
Miten tuo suutin putsataan?
-
Miten tuo suutin putsataan?
Suutin irti,ja nailon siimalla,ei metallilla !
-
Tukossa oli mutta nyt ei vedä kv1. Eikä kaasua tule ollenkaan. Pannu jälleen irti. Alun kymmenen kertaa on ollu pannussa jotain vikaa neljän vuoden aikana. On korjattu mustaa poksia kahdesti, ohjauspaneeli, kv2, suuttimet, täyshuolto, kipinäsytytys, uusittu pumppu ja kerran sekin korjattu, jne. Enemmän on korjauskertoja kuin lämmitystä tarvinneita yöpymisiä. Pistin jo kerran myyntiinkin koko roskan mutta kukaan ei edes kysynyt. Kyllä melko keksintö on
-
Pistä vebasto !!
-
Alkaa selvitä oireet. Kun käynnistän pannun, Se syttyy heti. Palaminen räplättää vähän mutta kv2 vetämisen jälkeen palaa tasaisesti. Kunnes alkaa röplöttämään ja pörisemään taas. Jos sammutan pannun tuolloin, ei lähde enää millään tulille. Edes kv1 ei vedä. Mutta kun odotan pari tuntia, pannu toimii taas. Sitten kun kääntelen termostaattia, kv1 ja kv2 vaihtelevat termostaatin mukaan, kunnes pörinä alkaa ja pannu tukehtuu. Eikä lähe päälle enää.
mikä tuota pörinää aiheuttaa? Ennen pörisi kv2 aikana mutta nyt milloin sattuun.
-
Alkaa selvitä oireet. Kun käynnistän pannun, Se syttyy heti. Palaminen räplättää vähän mutta kv2 vetämisen jälkeen palaa tasaisesti. Kunnes alkaa röplöttämään ja pörisemään taas. Jos sammutan pannun tuolloin, ei lähde enää millään tulille. Edes kv1 ei vedä. Mutta kun odotan pari tuntia, pannu toimii taas. Sitten kun kääntelen termostaattia, kv1 ja kv2 vaihtelevat termostaatin mukaan, kunnes pörinä alkaa ja pannu tukehtuu. Eikä lähe päälle enää.
mikä tuota pörinää aiheuttaa? Ennen pörisi kv2 aikana mutta nyt milloin sattuun.
Nyt tarvitaan MJO:n ohjeita !
-
Enemmän on korjauskertoja kuin lämmitystä tarvinneita yöpymisiä. Pistin jo kerran myyntiinkin koko roskan mutta kukaan ei edes kysynyt. Kyllä melko keksintö on
Onneksi ei kukaan ostanut, Thumb ellei sitten ollut muutamalla kympillä myynnissä varaosiksi. :(
-
Sinulla on kierto-ongelma ja vesitermostaatti katkoo pannua. Millaiseen tilaan pannu on asennettu?
-
Onneksi ei kukaan ostanut, Thumb ellei sitten ollut muutamalla kympillä myynnissä varaosiksi. :(
silloin pelasi, tänään ei, huomenna pelaa ja sitten kun lähdet reissuun niin ei pelaa >:D
-
silloin pelasi, tänään ei, huomenna pelaa ja sitten kun lähdet reissuun niin ei pelaa >:D
Tuttu tilanne !!
-
Sinulla on kierto-ongelma ja vesitermostaatti katkoo pannua.
ei ole eikä katko. Kun saan pannun tulille, patterit lämpeää normaalisti kunnes saavutetaan sisälämpötila. Kun pörinä alkaa, sen jälkeen ei käynnisty. En tarkoita pörinällä kiehumista. Pannu ei ole kiehunut enää kun laitoin kaksi kiertovesipumppua. Miksi pannu pörisee. Liekki siellä pörisee ja miksi ei lähde edes sytyttämään sen pörinän jälkeen.
-
Pannu on bussin etusivukotelossa. Pannussa on päällä t-haara pakoputki ja luukun yläosassa 120x120 tuuletusritilä ja pannun alla 100 mm pyöreä reikä ulos. Miksi pannu pelasi kuukausi sitten moitteetta ja nyt ei muutaku juonittelee.
-
Pannu on bussin etusivukotelossa. Pannussa on päällä t-haara pakoputki ja luukun yläosassa 120x120 tuuletusritilä ja pannun alla 100 mm pyöreä reikä ulos. Miksi pannu pelasi kuukausi sitten moitteetta ja nyt ei muutaku juonittelee.
Pistä pannu pahvilaatikkoon ja lähetä minulle, korjaan sen takuuseen vaikka aikaa onkin paljon kulunut kunnostuksesta. Thumb
-
Itellä kans vastaava pannu juonii.
Aluksi luulin että vika oli pelkästään alijännitteessä mut mut...
Eli pannu lähtee kylmänä käyntiin, lämmittää termostaatilla valittuun lämpöön ihan okei. Kun sammuu ja pitäisi syttyä uusiksi, niin häiriövalo syttyy. Kuittaan valon pannun kyljestä. Ja lähtee vasta uudelleen käyntiin kun pannu kylmänä...??
Tuohon on ite rakennettu päävirtakytkinsyste emi akuille. Ois vissiin parasta purkaa se pois ja suorat kytkennät ainaki virtavikojen varalta...
-
Itellä kans vastaava pannu juonii.
Aluksi luulin että vika oli pelkästään alijännitteessä mut mut...
Eli pannu lähtee kylmänä käyntiin, lämmittää termostaatilla valittuun lämpöön ihan okei. Kun sammuu ja pitäisi syttyä uusiksi, niin häiriövalo syttyy. Kuittaan valon pannun kyljestä. Ja lähtee vasta uudelleen käyntiin kun pannu kylmänä...??
Tuohon on ite rakennettu päävirtakytkinsyste emi akuille. Ois vissiin parasta purkaa se pois ja suorat kytkennät ainaki virtavikojen varalta...
Pannu on kylmä, mutta onko vaunu myös jäähtynyt? Kontaktihäiriöltä kuitenkin viittaa kun vaunu lämpenee niin liittimetkin lämpenee ja löystyy.
-
Vaunu kyllä on myös aika kylmä kun lämmittimen laittaa käyntiin. Testailin käyttää liittimiä irti ohjauspaneelilta ja mustasta poksista. Suhauttelin vähä sähköspraytä liittimiin mutta tuloksetta. Pannu lämmittään vaunun käsittääkseni termostaatin lämpötilaan?! Ja kun sammuu niin kohta syttyy häiriö valo(tai sitten ei kerkeä lämmetä edes termostaatin läpötilaan). Sähköpatruunalla pelaa mainiosti...
En tiiä pitäskö liittimiä vielä puristella tiukempaa tms...
-
Poksi on sökö ;)
-
Toivotaan ettei:D Käsittääkseni aika kallis kapistus?!
Nyt säädin termostaatin aika pienelle ja näyttäs että sillain ei ainakaan häiriövalo syty kun poltin sammuu...tiiä häntä. Aika hepreaa koko vekotin :P
-
Toivotaan ettei:D Käsittääkseni aika kallis kapistus?!
Nyt säädin termostaatin aika pienelle ja näyttäs että sillain ei ainakaan häiriövalo syty kun poltin sammuu...tiiä häntä. Aika hepreaa koko vekotin :P
Jos poksivika ei se korjattuna kallis ole. :)
-
Nyt uutta diagnoosia. Lämmitin pysynyt päällä jo noin 7h. Selitys: termostaatti ohjauspaneelista puolessa välissä. Eli kun pannu ei kuumene liikaa niin se pelaa??!! Nyt siis vihreä valo palaa siinä käynnistysnapin yläpuolella. Jos kääntää isommalle termostaatin, syttyy punainen ja pannu lämmittää lämpimäksi, sammuu ja kohta pamahtaa vikavalo. Voisko se siis kuumeta liikaa josse käyttää molempia suuttimia??!!
-
Nyt uutta diagnoosia. Lämmitin pysynyt päällä jo noin 7h. Selitys: termostaatti ohjauspaneelista puolessa välissä. Eli kun pannu ei kuumene liikaa niin se pelaa??!! Nyt siis vihreä valo palaa siinä käynnistysnapin yläpuolella. Jos kääntää isommalle termostaatin, syttyy punainen ja pannu lämmittää lämpimäksi, sammuu ja kohta pamahtaa vikavalo. Voisko se siis kuumeta liikaa josse käyttää molempia suuttimia??!!
Nyt voin sanoa varmuudella, että on poksivika. KV2:n ohjausvika joka vaikuttaa myös liekintunnistustoim intaan ja tämä on faktatietoa. Thumb
-
Laitan yv:tä asian tiimoilta Thumb
-
Tarkennetaan hieman aiempaa lausuntoa, eli kun pannu käynnistyy niin kv1 vetää ja kun liekintunnistin toteaa pannun syttyneen niin kv2 saa luvan kytkeytyä päälle ja jos sen kytkentäpiirissä on vikaa niin se häiritsee liekintunnistusta ja menee epämääräisesti häiriölle. Kun ohjauspaneeli säädetään niin, että kv2 ei vedä niin vain yksi arina on käytössä.
Kun vaunu on lämmin ja ohjauspaneeli antaa lämmityskäskyn niin yleensä palaa vain vihreä ledi koska valitun ja olevan lämpötilan ero on aste. Jos ero on kaksi astetta niin kv2 saa käskyn ja ledi muuttuu punaiseksi. Thumb
-
Pitkästä aikaa Thumb
Syksyn lähestyessä ajattelin taas perehtyä tähän Primuksen sielunelämään. Otin hyvät päiväunet, söin hyvin ja laitoin tuolin pannuluukun eteen, kasan työkaluja ja lampun, yleismittarin ja kytkentäkaavion. Ja aivan varmana siitä ettei kaasuventtiilit naksu...
Kesän reissuissa pannu ei tuttuun tapaansa toiminut. Ei saatu kertaakaan suihkusta lämmintä vettä, Norjassa ei mitään lämmityspuolen palveluja. PrimusExit suunnitelmatkin on yksi toisensa jälkeen odotelleet parempia aikoja :'(
Käänsin termarista. Painoin kaasunappia. Syttyi vihreä syttyi punainen, kuului Ting. Ting. Pöhhhhhhh ja pannu syttyi ja toimii kuin uusi. Jännite akussa 13V. Poksin liittimelle tulee 13V. Sitten termarille. Käänsin termarista pois päältä. Päälle. Pois. Useita varmaan kymmenen kertaa. Hyvin seurasi perässä ja kiltisti pelasi. Ihmetys oli suurta
Pattereissa lorisi hiukan, päästin ilmat pois, lakkas lorisemasta. Annoin lämmetä ihan kuumaksi. Käänsin pois, päälle, pois ja kun katkaisun ja startin välissä oli vain 5 sekuntia tai alle, meni pannu häiriöön eikä syttynyt millään enää. Mitä tuossa tapahtui? Miksi pannu ei lähtenyt tulille?
Mittasin poksin kyljestä keltaisen johdon jännitettä käynnistettäessä kun pannu ei toimi; alussa 13V mutta kun kuittaan häiriön ja pannu yrittää, laskee jännite 11,56 volttiin eikä syty. Mitä kautta virta kiertää? Poksi antaa siis akkujännitettä magneettiventtiilei lle joka maadoittuu hehkutulppaan. Mulla on kipinäsytytys ja hehkutulpasta lähtee johto magneettiventtiiliä kohti. Maadoittaako se siis tuohon tulppaa?. Pitääkö tulpan olla ehjä? Heiluttelin tulpan johtoa, se koko keskinapa muttereineen liikkuu hieman. Saako liikkua? Tämä liikuttelu ei kuitenkaan vaikuttanut niin että olisi alkanut kaasuventtiileitä vetämään.
Odottelin tunnin, luin tätä palstaa kaikki 2480 jutut. Menin termarille ja käänsin pannun tulille. Toimii taas. Patterit on kuumat.
Mikähän siinä tasasen väliajoin estää kaasuventtiileiden vetämistä, sanoisin että lämpötila vaikuttaa asiaan, lämpimänä ei enä lähde ja temppuilee, jos ulkona +20 niin ei kyllä toimi.
Miksi jännite romahtaa kun mykistynyttä pannua käynnistää? Nyt kun pannu käy, samassa liittimessä on 12,7V
-
No niin. Annoin tunnin lämmetä, patterit tulikuumat ja lattiat lämpimät. Hyvähyvä Thumb
Käänsin termarista lämmön pois. Hetken päästä kokeilin laittaa takaisin päälle > piiiiiip!!! häiriööö!!!!
Selvä >:D. Valot pois ovilukkoon ja nukkumaan.
-
^
Sanoisin että sulla on niin lämmin sielä mökissä että termari ei anna käynnistyä,
ennen kuin sisälämpö on esim +25c,
Tai jos pumppu ei kierrätä tarpeeksi nopeasti nestettä, niin vesitermari katkoo.
-
^
Sanoisin että sulla on niin lämmin sielä mökissä että termari ei anna käynnistyä,
ennen kuin sisälämpö on esim +25c,
Tai jos pumppu ei kierrätä tarpeeksi nopeasti nestettä, niin vesitermari katkoo.
Sisälämpö ei vaikuta siihen. Jos käännän termaria tarpeeksi isolle niin pitäshän sen syttyä. Vesitermari toimii hyvin. Sehän ei polta häiriövaloa vaan odottelee punaisen valon kanssa että jäähtyy. Kaksi pumppua kyllä kierrättää hyvin. Uudelleen käynnistys lämpimänä ei siis onnistu eikä kesähelteillä muutenkaan.
Voisiko liekkielektrodi olla rikki. Luulee että on tuli vaikka ei ole tulta eikä anna käynnistää vaan soittaa häiriövaloa?
-
Juolahti mieleen yksi vikapaikka.
KV1 maadoittuu hehkutulpan kautta pannun runkoon. Tällöin itse pannu pitäisi maadoittaa samaan miinuspisteeseen muiden maajohtojen kanssa? Tuli siksi mieleen että pannukotelo kuten myös koko auton kori on pelkkää alumiinia, johtaako alumiini yhtä hyvin sähköä? Voiko selittää sen ettei lämpimänä KV1 myöskään vedä. Toisaalta miksi sitten kylmänä niin loistavasti syttyy ja terävästi vetää magneettiventtiilei tä. Entäpä hehkutulpan maadoitusominaisuud et voiko ne muuttua lämpenemisen kanssa? Yritin irroittaa sitä mutta ei hirvennyt niin paljoa vääntää, kai tuossa normaalit kierteet on eikä vääränkätiset?
-
Sinulla on sis kipinäsytytys ja ei anna kipinää uudelleenkäynnistyk sessä? Silloin vika on poksissa.
-
Antaa kipinää mutta KV1 ei vedä. Poksi on käynyt Otalammella kahdesti peräkkäin. Olisiko silti rikki?
-
Antaa kipinää mutta KV1 ei vedä. Poksi on käynyt Otalammella kahdesti peräkkäin. Olisiko silti rikki?
Tarkista kaasuventtiilin liittimet ja mittaa venttiilin käämit. 1 ja 2 = 230 ohmia. 1 ja 3 = 5 ohmia. Jos hehkun jännite on käynnistyshetkellä 12 volttia on hehku rikki.
-
Moi
Hissun kissun edistyy pannun korjaus, aikaisemmasta mittailusta on puoli vuotta. Pannu ei edelleenkään toimi kunnolla.
Kerrataan:
* Pannu lähtee kylmänä tulille yleensä 1. yrittämällä.
* Pannu lämmittää sisätilat haluttuun lämpöön, kaikilla polttimilla, vesi kiertää, sisätilat lämpenee ja lopulta pannu pudottaa vihreälle kun termari on tyytyväinen
* Sen jälkeen ei tapahdu mitään, mistään. Sisätilat kylmenee. Häiriövalon summeri soi.
* Huomenna sama uudestaan.¨
Missä vika.
Saako jostain UUSIA bokseja järkihintaan. Tuota nykyistä on korjattu kahdesti eikä ole muuksi muuttunut.
-
Tarkoitatko, että ohjauspaneelin ledi jää palamaan vihreänä? Mitä siinä tilanteessa tapahtuu lämmittimessä?
-
Ei tapahdu mitään. Summeri soi, häiriövalo palaa eikä reagoi mihinkään. Vaikka teen mitä niin ei reagoi mihinkään konstiin. Täytyy odottaa että pannu jäähtyy ja sitten uudelleen. Olen käyttänyt sitä niin että termari täysille ja kattoluukku auki. Saattaa selvitä yön yli jos vain kaasu riittää.
-
Onko lämmitin kipinäsytytyksellä vai pelkällä hehkulla?
-
Kipinällä.
-
Kipinällä.
Kuuluuko kaasuventtiilin vetoääni ja kipinöinti, pitää mennä pannun luokse kuuntelemaan.
-
Ei kuulu. Ei kipinä, eikä magneettiventtiili napsu. Täysin mykkä. Kunnes huomenna taas pelaa kaikki ensimmäiseen termostaatin katkaisuun asti.
-
Oletan, että vika on jossain vaunun sisäpuolisessa liittimessä, joka lämpenee kun vaunukin lämpenee. Mittaamalla ohjauspaneelin nastasta 5 lähtevää johtoa seuraten niin ongelmaliitin löytyy. Vika voi olla myös akun ja ohjauspaneelin välillä, etenkin jos välissä on keraamisia sulakkeita. Eikös lämmittimen poksi ole käynyt minulla ainakin pari kertaa vai muistanko väärin?
-
Kyllä se pari kertaa on käynyt huollossa. Sisälämpötila ei vaikuta asiaan, lähtee tulille jos sisätila on lämmitetty ilmalämpöpumpulla. Kesällä helteellä ei lähde päälle mutta ulkoilman ollessa alle +10 melko varmasti lähtee. Liittimet ohjauspaneelilta olen vaihtanut kaikki uusiin ja sulakkeet on lattasulakkeita. Ei minun ymmärrys pidemmälle riitä.
-
Kyllä se pari kertaa on käynyt huollossa. Sisälämpötila ei vaikuta asiaan, lähtee tulille jos sisätila on lämmitetty ilmalämpöpumpulla. Kesällä helteellä ei lähde päälle mutta ulkoilman ollessa alle +10 melko varmasti lähtee. Liittimet ohjauspaneelilta olen vaihtanut kaikki uusiin ja sulakkeet on lattasulakkeita. Ei minun ymmärrys pidemmälle riitä.
Nyt hakkaat päätä sinään. Mittaa kuten aiemmin on kerrottu.
-
Noniin. Päätä hakattu seinään koko kesä. Sain aikaiseksi purkaa Primuksen pöydälle. Mittasin kaasuventtiilit ohjeen mukaan ja oikeaa arvoa näyttää molemmat venttiilit.
Onkohan kyseessä jännitteen katoaminen. Toisinaan kaasuventtiili naksahtaa hyvinkin kuuluvasti ja lämmetessään naksahdus on enää vaimea. Sitten kun ei lähde ollenkaan päälle niin kipinä vaisusti naputtaa mutta kaasuventtiili ei vedä.
Keltaisessa johdossa boksin sisällä on ryöstäjä kipinämuuntajalle. Voisiko tuo olla syypää jännitteen putoamiseen. Auttaako tähän relekytkentä ja miksi se yleensäkin tehdään, juuri tällaisia ongelmia vartenko?
Joku lämpenemisongelma tässä on kun yhdellä kertaa ei lähtenyt ollenkaan tulille mutta kun pidin boksin päällä hetken pakasteesta otettua kylmäkallea niin jopa syttyi.
Tuossa se nyt on pannu pöydällä.
-
Silloin kun on kipinäsytytys ei relekytkentää tarvita. Tarkista se ryöstäjäkytkentä eli irroita ryöstäjä ja katso ettei johto ole poikki. Muuntaja vie vain 20 Ampeeria virtaa joten ei vaikuta toimintaan.
-
Eipä ollut johto poikkikaan ryöstäjältä. Voiko jännitettä kadota boksiin tai ohjauspaneelin vai mistä johtuu venttiilin vaipuminen. Kunnon nakse loppuu lämmetessään. Lopulta ei enää vedä ollenkaan ja pannu menee häiriöön
-
Eipä ollut johto poikkikaan ryöstäjältä. Voiko jännitettä kadota boksiin tai ohjauspaneelin vai mistä johtuu venttiilin vaipuminen. Kunnon nakse loppuu lämmetessään. Lopulta ei enää vedä ollenkaan ja pannu menee häiriöön
Ehdotan poksin piirilevyn vaihtoa.
-
Mistäs semmonen saadaan järkevästi. Ei hirveästi innosta ostaa 500 euron boksia.
-
Mistäs semmonen saadaan järkevästi. Ei hirveästi innosta ostaa 500 euron boksia.
Kun toi ongelma on ollut sinulla jo pitkän aikaan niin minä vaihdan sen piirilevyn postimaksuilla. ;) Lähetä kuitenkin koko pannu.
-
Täällä palvelu pelaa hienosti siitä kiitos mojolle. :D Thumb
-
No suuret kiitokset, olenkin tuskaillut ihan riittävästi tämän kanssa. Postitan sen lähipäivinä.
-
Kovasti olen yrittänyt tätä pannuasiaa nyt hoitaa. Pannu kävi huollossa. Purkasin nesteputkiston pannun luota, asensin huoltoa varten palloventtiilit, kasvatin putken kokoa, kiinnitin pumpun parempaan ja helpommin huollettavaan paikkaan. Laitoin pakoputken päähän 80mm pienen tuulettimen joka vie pannukotelosta vesihöyryt tiehensä. Tilasin akkujohtoon regulaattorin jolla säädän käyttöjännitteen vakioksi 12,8V /400W riippumatta siitä mitä akusta tulee. Meidän bussissa on kyllä isot 2x230Ah akut rinnan mutta isot on kulutuksetkin, regulaattorin avulla pannu pitäs syttyä aamuyöstä vaikka akku olisi enää 12V tai alle sen.
Tänään vielä pumpun ohjauspiirin uudet diodit niin alkaisi olla hyvällä mallilla.
Tällainen motikka koteloon ja virtahuolet lienevät vähempänä:
New 400W DC 8V-80V 10A Digital-Controlled Boost Step-Up Power Supply Module
http://s.aliexpress.com/7zeMFfQb
(from AliExpress Android)
-
Sinullahan on kipinäsytytys, ei se ole jänniteherkkä. Kaasuventtiili vetää noin 8-10 voltilla. Vesipumpussa on vikaa jos diodit palaa poksin piirilevyltä. Laita mieluummin rele ohjaamaan sitä pumppua niin ei diodit pala.
-
Siinähän on jo pumput releellä. Tuossa uusimmassa boksissa diodit oli valmiiksi palaneet. Vaihdan ne tänään.
-
Ajattelinpa laittaa tähän tilannepäivityksen.
Asensin Primuspannuun relekytkennän. Mielestäni sitä saisi suositella enemmänkin temppuileviin Primuksiin, vaikka yleisesti väitetään että Primus varustettuna kipinäsytytksellä syttyisi jopa vain 10 voltin jännitteellä. Meillä saavutettiin huomattava edistyminen lisäämällä kaasuventtiilille oma rele. Luotettavuus on nyt hyvä.
Lisäsin kyllä sarjaan toisen lämmittimenkin, järjettömän kalliin Eberspächer M10 säätyvätehoisen diesellämmittimen ja nelitieventtiilin. Primus ja Eberi antavat yhdessä noin 16kW lämmitystehon jonka voin ohjata menopuolelta nelitieventtiilistä Esbe VRB141 lämmittämään pattereita ja lattialämmitystä tai käyttövettä tai moottoria tai yhtä aikaa yhdessä pattereita/käyttövettä tai pattereita/moottoria.
Käytössä tämä yhdistelmä on loistava. Bussi lämpenee nopeasti ja kun lämpötila on saavutettu, Eberi putoaa pois ja Primus lämmittää tasaisesti ja hiljaisesti. Kun sitten haluan moottorin lämmitystä, tulee Eberi kaveriksi suurella teholla. Hyötyjä on myös se että kaasun loppuminen tai lämmittimen häiriöt ei merkitse kylmää autoa.
Osasi se Eberikin temppuilla. Ehdin jo haukkua kaikki lämmittimet maan rakoon. Haukuin kaikki saksalaiset vehkeet samalla ja kehuin venäläiset mutta vika oli vain nestepinnan laskemisessa liian alas jolloin kierto häiriintyy.
Mutta vuoden käyttökokemuksella vihdoin tyytyväinen.
-
Hei,
Primus toimi moitteetta hyvinkin pitkään mutta nyt kun ilmat kylmeni, tuli aivan uusi oire.
Käynnistän kaasulämmityksen, pumppu lähtee pyörimään, ohjauspaneelin vihreä ja punainen valo syttyy kun termarista kääntelee. Pieni nakse kuuluu ohjain paneelista sitä mukaa.
Kipinä ei sytytä, kaasuventtiilit ei vedä. Pannussa ei tapahdu mitään. Ei mene edes häiriöön.
Lisäksi vedenlämmitysnapist a ei tapahdu mitään vaikka kuinka toiveikkaasti painelee sitä nappia.
Mistäpäin lähtisin etsimään vikaa?
-
Rikkinäinen vesitermostaatti pannun kyljessä mustan laatikon alla saattaa aiheuttaa tuon, sen voi ohittaa testin ajaksi kytkemällä sille menevät johdot yhteen vaikka jatko abikolla.
Johdot ei saa osua pannun runkoon, polttaa sulakkeen.
-
Hei,
Primus toimi moitteetta hyvinkin pitkään mutta nyt kun ilmat kylmeni, tuli aivan uusi oire.
Käynnistän kaasulämmityksen, pumppu lähtee pyörimään, ohjauspaneelin vihreä ja punainen valo syttyy kun termarista kääntelee. Pieni nakse kuuluu ohjain paneelista sitä mukaa.
Kipinä ei sytytä, kaasuventtiilit ei vedä. Pannussa ei tapahdu mitään. Ei mene edes häiriöön.
Lisäksi vedenlämmitysnapist a ei tapahdu mitään vaikka kuinka toiveikkaasti painelee sitä nappia.
Mistäpäin lähtisin etsimään vikaa?
Menikö jossain vaiheessa häriöön ja et ole kuitannut poksin kyljestä? Vesitermostaatin punaisiin johtoihin pitää tulla 12 volttia molempiin.
(https://karavaanari.org/kuvat/1728055396.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1728055406.jpg)
-
Ei mennyt häiriöön. Kuulostaa järkeenkäyvältä ongelmalta vesitermostaatissa. Menenpä tutkimaan tuota.
-
Sieltähän se vika löytyi, pannu käynnistyi yhdistämällä johdot. Kiitos tästä tiedosta.
Samalla boksin kuori lohkesi niin että hehkuun tuleva ruuvi ei enää pysy vaan menee läpi. Liimaa? Nippuside? Joku muu idea?
-
Pidempi ruuvi ja korialuslevy, niin iso ettei se aluslevy uppoa sinne koloon ollenkaan.
-
Sieltähän se vika löytyi, pannu käynnistyi yhdistämällä johdot. Kiitos tästä tiedosta.
Samalla boksin kuori lohkesi niin että hehkuun tuleva ruuvi ei enää pysy vaan menee läpi. Liimaa? Nippuside? Joku muu idea?
Näin minä olen noita korjannut alimiini levyllä. Popparilla kiinni alapuolelle.
(https://karavaanari.org/kuvat/1728565235.jpg)
-
Pannu toimii taas hienosti. Termostaatti löytyi SP-elektroniikasta alle kympillä.
Boksin kannen reikään veistelin 20mm jappiputken päätyholkista uuden reijän. Ruuvi kiristyy hienosti