Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: 88k5 - 29.11.2012 kello on 11:00
-
Ensi vuoden alusta tarvitsee Ruotsin puolella kaiken maalaisilla >3.5tn matkailuautossakin olla talvipyörät ainakin vetävällä akselilla
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/raskaan-kaluston-talvirengaspakko-ruotsiin-vuodenvaihteessa-1 (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/raskaan-kaluston-talvirengaspakko-ruotsiin-vuodenvaihteessa-1)
Jos joku hakuaa kesiksillä nyt europpaan Suomesta talvella lähteä.. :-[
-
ja tuo lakihan on samanlainen kuin ranskassa, saksassa ja luxenburgissa. eli olosuhteiden vaatiessa, näin minä olen sen käsittänyt
-
Ruotissa se on väljempi "pakko" kuin Suomessa, mutta on kuukautta pidempi Thumb; Toisaalta sallii "pakkokaudella" kesiksillä ajon, jos olot kesäiset - meillä kalenteri on ehdoton..
Talvirengaspakko
Talvirengaspakko on voimassa henkilöautoille, alle 3,5 t:n painoisille kuorma-autoille sekä pienoisbusseille 1.12.–31.3., jos tiellä on talviset olosuhteet eli jos tiellä on lunta tai jäätä tai tienpinta on märkä ja lämpötila on noin ±0. Talvirenkaita pitää käyttää myös tällaisiin ajoneuvoihin kiinnitetyissä perävaunuissa. Talvirengaspakko koskee myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Poliisi päättää tilanteen mukaan, ovatko ajo-olosuhteet talvirenkaita edellyttävät. Jos olosuhteet eivät ole talviset, kesärenkailla saa ajaa myös 1.12.–31.3.Talvirengaspakkoon liittyvät määräykset eivät koske yli 3,5 t:n painoisia ajoneuvoja, jotka saavat ajaa kesärenkailla. Renkaissa on kuitenkin oltava vähintään 5 mm urasyvyyttä.
Talvisin pitää autossa olla jäänestoainetta tuulilasinpesuneste essä sekä lumilapio. Suositeltavaa on myös pitää mukana hinausköysi, akkukaapelit ja heijastinliivi."
https://autoliitto-fi.directo.fi/matkailu/matkakohteet/matkustusopas/?x4373901=1544654§ion=liikennesaannot
(SFC tai AL -tunnuksin sisään)
AL:n teksteissä "yleensä" alle -sana pitää korvata enintään -sanalla - niinkuin nyttenki :-*
EDit: tarkennus
-
Saisi tulla tuo raskaalle kalustolle myös tännekin!
Kotimaan isännät kyllä yleisesti laittavat talvironttosta alle jo nyt, muuten ei aikataulut pidä.
Hauskoja nuo Vehviläisen kommentit:
- "On ensiksi kyettävä luotettavasti määrittelemään, mikä on kunnollinen pohjoisten olosuhteiden talvirengas."
Tämä varmaan tarkoittaa sitä, että perustetaan työryhmä, joka miettii asiaa 4 vuotta ja sitten määritys tulee Keski-Euroopan mukaan!?
Pari päivää rahtarin kyydissä ja kysely isännille, niin johan sopivaa kumia / kuviota alkaa löytyä!
- "Vastauksena ministeri totesi, ettei raskaan kaluston talvirengasvaatimus ta ole voitu selkeästi perustella onnettomuustutkimuk silla vaan pikemminkin raskaiden ajoneuvojen liikkeellelähtökyvy n turvaamisella. Raskaan kaluston talvirenkaiden vaikutuksien tutkiminen on haasteellista, eikä standardoituja menetelmiä ole."
Joo just näinhän se menee.. :o
Tavallinen tienkäyttäjä huomaa raskaassa kalustossa olevat huonot renkaat vasta silloin, kun se on jumissa.