Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Vesseli - 20.11.2012 kello on 22:55
-
Ruotsalainen on suuressa käsittämättömässä viisaudessaan asentanut moottorista lämmönvaihtimelle menevään letkuun magneettiventtiilin, joka toimii juuri päinvastoin kuin pitäisi. Venttiili avautuu vain, kun moottori käy. Käyttäjän mielestä se pitäisi saada kiinni silloin, kun haluaa. En ole löytänyt mistään venttiilin toimintaperiaatetta eli ohjaako sähkö molempiin suuntiin vai pakottaako jousi venttiilin kiinni jännitteetömänä. Onko kellään tietoa, miten venttiilin saisi toimimaan järjellisesti, että moottoria voisi lämmittää ALDEn vesikierrolla?
Miksi yleensä pitää olla magneettiventiili tai venttiiliä ollenkaan? Edellisessä kulkimessa oli käsiventtiili, joka oli aina auki.
-
Pääsääntöisesti sähvö vetää auki ja jousi + mahdollinen nesteen paine sulkee. Voit ohjata venttiiliä myös erillisellä kytkimellä, mutta laita 'moottorin suunnasta' tuylevaan johtoon varmuuden vuoksi diodi, jottei virrat lähde vaan seikkailemaan minnekään..
-
Sama käsitys/kokemus minullakin on magneettiventtiilie n toiminnasta eli sähkö sulkee tai avaa ja toiseen suuntaan toimii jousi. Työpaikallani valtaosa venttiileistä toimi näin, mutta oli myöskin pelkästään sähköllä ohjattavia, siksi kysymys. Pyysin myyjäliikkeen poikia muuttamaan, mutta eivät uskaltaneet koskea, kun on Euro5-moottori ja venttiili saa komennon moottorin käyntitiedosta. Kukaan ei tiennyt, onko takaisinkytkentää ja paneeko moottorin ohjauksen sekaisin. Jostain syystä viisas ruotsalainen ei anna asentajille sähkökuvia.
-
Kukaan ei tiennyt, onko takaisinkytkentää ja paneeko moottorin ohjauksen sekaisin.
Siksi se diodi. Jos haluaa ottaa oikein varman päälle, niin kytkin, joka antaessaan virtaa magneettiventtiilil le, samalla katkaisee yhteyden moottorin suuntaan.
-
Sama käsitys/kokemus minullakin on magneettiventtiilie n toiminnasta eli sähkö sulkee tai avaa ja toiseen suuntaan toimii jousi. Työpaikallani valtaosa venttiileistä toimi näin, mutta oli myöskin pelkästään sähköllä ohjattavia, siksi kysymys. Pyysin myyjäliikkeen poikia muuttamaan, mutta eivät uskaltaneet koskea, kun on Euro5-moottori ja venttiili saa komennon moottorin käyntitiedosta. Kukaan ei tiennyt, onko takaisinkytkentää ja paneeko moottorin ohjauksen sekaisin. Jostain syystä viisas ruotsalainen ei anna asentajille sähkökuvia.
Uskoisin, että moottorin ohjaus ei saa mankun pitökäämiltä mitään takaisin kytkentää, koska sen ottama vetovaiheen virta on varmaan sitä luokkaa, etä täytyy olla releellä toteutettu - kait/epäilen/mutua.. kuten epäilen sitäkin ettäkö Kabe käskisi Fiiua :laugh:
Voi olla, että mankku ei päästä vettä vaihtimen kiertoon, ennenkuin lämmöt riittävä, jossa voi olla yhtenä muuttujana käykö moottorin polttoainelisälämpp äri - kait semmoinen löytyy?
Mullakin Saabissa Euro5 kone, eberi (vakiona tehtaalta) osallistuu talkoisiin jo +8C alkaen - värkkiä ei voi mistään poistaa käytöstä. Sulakkeen riipimällä tulee vikailmoa :'( Eikä ole mitenkään kiinni lämppärin säädöitä ja vaikka olisi kokonaan OFFilla :-X
Päästöjä ja nokihitupyydystä kait siinä vain ajatellaan..
-
Mullakin Saabissa Euro5 kone, eberi (vakiona tehtaalta) osallistuu talkoisiin jo +8C alkaen - värkkiä ei voi mistään poistaa käytöstä.
Silloin kun nämä kylmänä käyvät dieselit tuli, niin Eberiinhän sai lisäsatsin, jolla siitä sai 'oikean' lisälämmittimen...
-
Silloin kun nämä kylmänä käyvät dieselit tuli, niin Eberiinhän sai lisäsatsin, jolla siitä sai 'oikean' lisälämmittimen...
Juu, ei se ole onkelma - Saabissa SIDissä (ajotietokone) lämppärille 3 ohjelmaa + parkkilämmitinmoodi . Mutta löpöpihtarina haluaisin eberin pimentää (ainakin joskus).. sitä ei voi tehdä, koska moottori tarvisee lämpöä lisää :o
-
Mutta löpöpihtarina haluaisin eberin pimentää (ainakin joskus).. sitä ei voi tehdä, koska moottori tarvisee lämpöä lisää :o
Ihan turhia kapistuksia nuo polttoainelämmittim et, ainakin Toyotassa jossa jäähdytinnesteen lämmitys hoituu pakokaasuilla ja niin tullee olemaan kohta myös Bemareissakin kunhan saavat Toyotan hybriditekniikkaa itselleen. ;D
Viime talven -35 asteen pakkasilla moottori normaalilämpöiseksi kuuden ajetun kilometrin jälkeen. Thumb
-
Juu, ei se ole onkelma - Saabissa SIDissä (ajotietokone) lämppärille 3 ohjelmaa + parkkilämmitinmoodi . Mutta löpöpihtarina haluaisin eberin pimentää (ainakin joskus).. sitä ei voi tehdä, koska moottori tarvisee lämpöä lisää :o
Saako siinä nykyään myös esilämmityksen/ halutessa kauko-ohjauksen?
Jos moottori on normaalilämpöinen ja eberi seis, tuleeko myös silloin häiriöiömoitus, jos sulake on irti?
-
Missä kohtaa se lämpö otetaan talteen? Katalysaattori tarvitsee lämpöä toimiakseen ja tuolla systeemillä pidennetään aikaa jolloin katti ei toimi, näköjään ei kuitenkin pitkää aikaa.
Miten nuo hybridit, kone siis käy vaikka sähkölläkin ehkä pärjäisi?
Systeemejä on monia. Alfassa on lämmönvaihdin jossa kulkee vesi ja öljy, käytännössä molemmat pitäisi olla samanlämpöisiä. Käynnistyksen jälkeen öljy lämpeää nopeammin ja lämmittää vettä ja ajossa vesi pitää öljyn lämmön siedettävällä tasolla.
-
Ihan turhia kapistuksia nuo polttoainelämmittim et, ainakin Toyotassa jossa jäähdytinnesteen lämmitys hoituu pakokaasuilla ja niin tullee olemaan kohta myös Bemareissakin kunhan saavat Toyotan hybriditekniikkaa itselleen. ;D
Viime talven -35 asteen pakkasilla moottori normaalilämpöiseksi kuuden ajetun kilometrin jälkeen. Thumb
Noissa pikkupakkasissa ei ole niin paljon ongelmia! ;D Toisaalta, arvostan myös sitä, että auton sisällä ei lähtiessä ole -40 ja ikkunat saa auki ilman petkelettä! 8)
-
Missä kohtaa se lämpö otetaan talteen? Katalysaattori tarvitsee lämpöä toimiakseen ja tuolla systeemillä pidennetään aikaa jolloin katti ei toimi, näköjään ei kuitenkin pitkää aikaa.
Miten nuo hybridit, kone siis käy vaikka sähkölläkin ehkä pärjäisi?
Katalysaattori on heti pakosarjassa ja tuo lämmönvaihdin on sitten sen jälkeen, talvella voi ajella sähköllä siinä missä kesälläkin, sisätilan lämmityksen takia se moottori pyörii sitten kuitenkin suurimman osan myös talvella, mutta tuntuu se hybridin hyödyt myös talvella, pahimmilla pakkasilla (siis silloin kun keskilämpötila on -25 pahemmalla puolella) ei kulutus nouse yli kuuden litran sataselle.
Kun kerran oppii hybridiin niin se on siinä. :D
-
Toisaalta, arvostan myös sitä, että auton sisällä ei lähtiessä ole -40 ja ikkunat saa auki ilman petkelettä! 8)
1850W sisätilanlämmitin auttaa kummasti, auton sisällä yli +20 kahden tunnin lämmityksen jälkeen, ilman vikaherkkää lisälämmitintä.
-
Kun kerran oppii hybridiin niin se on siinä. :D
Elämän kummallisuuksia: Jopa Risto Isomäki ajaa wanhalla autolla, kun on sitä mieltä että uusien rimpuloiden teko on tuhlausta..
Jota se onkin.
-
1850W sisätilanlämmitin auttaa kummasti, auton sisällä yli +20 kahden tunnin lämmityksen jälkeen, ilman vikaherkkää lisälämmitintä.
Auttaa mitä auttaa... Kylmä tulee äkkiä, jos moottori on umpijäässä! Eikä Webassa ole koskaan ollut mitään vikaa
-
Auttaa mitä auttaa... Kylmä tulee äkkiä, jos moottori on umpijäässä! Eikä Webassa ole koskaan ollut mitään vikaa
Autossa on vielä 2 kpl 600 watin keraamista lämmitintä heti helpottamassa sisätilan lämmitykseen, TM:n talvitestin lämmityslaite osiosta täysi kymppi.
Japanilaista insinööritaitoa parhaimmillaan. Thumb
-
Siksi se diodi. Jos haluaa ottaa oikein varman päälle, niin kytkin, joka antaessaan virtaa magneettiventtiilil le, samalla katkaisee yhteyden moottorin suuntaan.
Juu, ihan tavan yks/nolla kytkin väliin. Jos oikein pro haluaa olla niin lämpötilaohjattu (erillinen anturi) mankku mikä aukee vasta ku esim. moottorilta lähtevän veden lämpötila on X.
-
Mihinkä siinä tarvitaan magnettiventtiliä?? Jos on lämmön vaihdin,silloinhan moottorin nesteet on erillään,ensiöpuoli,asuntopuolen toisiopuoli,eikä asuntopuolen lämmitys karkaa moottoriin vapaalla kierrolla. Minulla on kytkettynä kojelaudassa kytkin,joka käynnistää erillisen kiertovesipumpun,joka lähtee kierrättämään nestettä moottorissa,ja samalla kytkeytyy puhaltimen pienin nopeus päälle,pikkaisen diodia,silla se onnistuu. Ja tämä toimii myös toisin päin,lämpimän mootorin hyöty asuntopuolelle,ajon jälkeen !!!!
-
Jopa Risto Isomäki ajaa wanhalla autolla, kun on sitä mieltä että uusien rimpuloiden teko on tuhlausta..
Jota se onkin.
Thumb Thumb
-
Mihinkä siinä tarvitaan magnettiventtiliä?? Jos on lämmön vaihdin,silloinhan moottorin nesteet on erillään,ensiöpuoli,asuntopuolen toisiopuoli,eikä asuntopuolen lämmitys karkaa moottoriin vapaalla kierrolla. Minulla on kytkettynä kojelaudassa kytkin,joka käynnistää erillisen kiertovesipumpun,joka lähtee kierrättämään nestettä moottorissa,ja samalla kytkeytyy puhaltimen pienin nopeus päälle,pikkaisen diodia,silla se onnistuu. Ja tämä toimii myös toisin päin,lämpimän mootorin hyöty asuntopuolelle,ajon jälkeen !!!!
Venttiilin tarpeellisuutta ihmettelin jo aloituksessa. Fiatilta selvisi, että se on alunperin tarkoitettu kuskin penkin alla olevan lisälämmittimen kiertoon. Ruotsalainen sanoo ohjekirjassa, että sen avulla voi ajon aikana lämmittää asunto-osaa. Vieläkin ihmettelen venttiilin tarpeellisuutta ja ehdotin myyjäliikkeelle, että laitetaan venttiilin paikalle mannekiini ja annetaan venttiilin elää rinnalla omaa elämäänsä, ts. sähkökytkennät ennallaan. Edellisessä kulkimessa oli käsiventtiili, joka oli aina auki eikä siitä ollut mitään haittaa.
-
Joo, ko. mankun olemassaolon tarve on aika pieni - eipä sitä lämpö juuri mitään siirry, jos ei molemmissa piireissä liemi kierrä. Ainoa syy (ehkä) on, että hiivatin ingenjöörare on ajatellut moottorin nopeaa toimintakuntoon (päästöjä) lämpeämistä. Tavaratlan lämmittäminen ollut vähän toissijaista :-X
Muutenkin olen ihmetellyt Fiatin ideologiaa laittaa ohjaamon lämppärin vesikiertoon lämppärivivun mukana säätyvä hana. Ollut jo -70 luvun vehkeissä - liekö vieläkin. Hyvin vikaantuvia ovat olleet. Yleisempi (vähä vikaisempi) tapa ollut jatkuvakierto kennossa, ja pelkästään läpällä säädetään kennon läpi tulevan ilman määrää. Voihan se olla, että etelän kuumissa oloissa halutaan vähäinenkin lämpösäteilijä pimeäksi ohjaamosta.