Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: lapanen - 8.11.2012 kello on 12:08
-
Hola asiantuntijat!
Kyseisestä autosta hierotaan kiivaasti kauppoja, ja ihan kaikki tieto otetaan mielellään vastaan.
Tässä lähtökohdat:
-Alusta Fiat 2,5d (ei turboa) Ml.148tkm.
-Käyttö huhtikuun puolivälistä - lokakuun puoliväliin.
-Perässä vedetään umpikoppi-kevytkärryä, kuormana kaksi karting-autoa ja tarvikkeet (n.250kg).
-Jos turboa alan kaipaamaan, onko näitä turbotettu jälkikäteen?
Minkälaista on yleensä italialainen matkailuautolaatu?
Kiitellen etukäteen
Lasse
-
Mulla on hivenen kokemusta niin koneesta kuin merkistä.
Tuo ahtamaton diesel on oikeasti laiska, etenkin kun perässä on vielä kärry. Kiire ei saa olla. Yhden Lapin reissun olen vastaavalla tehnyt.
Vanhempien italialaisten laadusta on keskusteluissa ollut paljonkin moitittavaa, mutta Mobilvetta lienee parhaasta päästä. Vuokraustoimintaa harjoittanut tuttava kehui kovasti. Kun en tiedä ikää niin ei osaa sanoa tarkempaa.
Jos kyseessä on 90-luvun auto harkitsisin vakavasti turbollisen hankkimista valmiiksi, jälkiasennuksissa on omat ongelmansa. Etenkin kun todennäköisesti moottori ei ole muilta osin sama kuin ahdettu versio. Tästä saa viisaammat kertoa tarkemmin.
Tervetuloa muuten karavaanari.orgiin keskustelemaan ihan rekisteröityneenäki n; vaiva on pieni ja saatat saada siten enemmän vastauksia.
-
Tervetuloa muuten karavaanari.orgiin keskustelemaan ihan rekisteröityneenäki n; vaiva on pieni ja saatat saada siten enemmän vastauksia.
Ja monelta osa-alueelta :D Thumb
-
Hola asiantuntijat!
Kyseisestä autosta hierotaan kiivaasti kauppoja, ja ihan kaikki tieto otetaan mielellään vastaan.
Tässä lähtökohdat:
-Alusta Fiat 2,5d (ei turboa) Ml.148tkm.
-Käyttö huhtikuun puolivälistä - lokakuun puoliväliin.
-Perässä vedetään umpikoppi-kevytkärryä, kuormana kaksi karting-autoa ja tarvikkeet (n.250kg).
-Jos turboa alan kaipaamaan, onko näitä turbotettu jälkikäteen?
Minkälaista on yleensä italialainen matkailuautolaatu?
Kiitellen etukäteen
Lasse
Auton vuosimalli 1995, eli uudempaa "keulaa" ;)
Ps. Olen joskus kirjautunutkin, mutta tässä "työn lomassa" ei malttanut keskittyä kaivelemaan vanhoja tunnuksia..
-
Turbo ehdottomasti ;) Koskien myös vetoautoja :D
-
Käy koeajolla. Ota neljä aikuista kyytiin, se ehkä vastaa noin 250kg:n peräkärry painoa. Siitä se selviää. :)
-
Tuosta Turbottomuudesta muutama sana. Itselläni kokemusta parista turbottomasta 2,5l koneesta, ei kuitenkaan Fiatista.
Henkilöauton perässä kulkee ja tulee perässä painavakin traileri jos sen päällä on auto tai painava matala kuorma, samaisen auton perään kun laittaa tyhjän pienen asuntovaunun, meno hyytyy ihan eri tavalla. Sama pätee matalaan pakettiautoon vaikkei ero ole yhtä iso. Hinattavan kärryn ilmanvastus ratkaisee enemmän kun sen paino ja mikäli umpikoppinen peräkärry on aerodynaamisesti edes jotenkin suunniteltu, en usko sen aiheuttavan suurtakaan eroa menossa asuntoauton perässä. Asauto on kuitenkin leveämpi ja korkeampi kun peräkärry, toki se kärry hidastaa jonkin verran.
Käy kokeilemassa lenkki kärry perässä miltä tuntuu.
-
Ei ole kokemusta Skipperistä, mutta Driver 57:stä on. Valitettavaa sanoa, mutta sähköongelmia oli riittämiin eikä autoa voi sanoa talviautoksi. Asunto-osan akku ja pääsulakkeet olivat ulkona helman alla suojaamattomina. Taka-ja sivuvalojen johdotuksissa oli käytetty tavallisia sisäkäyttöön tarkoitettuja valaisinjohtoja. Aika monta kertaa oli ongelmia sulakkeiden kanssa ja valojen johdotukset jouduin uusimaan. Tässä yksilössä oli 2,8 litrainen kone turbolla, joten puhti riitti. Aikaisempi auto oli 2,5 l ilman turboa ja oli tosi laiska ja kulutus oli huippuluokkaa, jopa 17 l/100km. Selvitin n. 20 v sitten, mitä turbon asentaminen maksaisi. Ei riitä, että laittaa vain turbon, vaan moottorin kansi, ruiskut, imu- ja pakosarjat täytyy myös uusia. Hinta oli silloin 35 000 markkaa.
-
Taka-ja sivuvalojen johdotuksissa oli käytetty tavallisia sisäkäyttöön tarkoitettuja valaisinjohtoja.
Ja mitä sitten tapahtui??
-
Ajelin jonkin aikaa ilman taka- ja sivuvaloja. Muovieristeet haurastuivat ja murtuivat. Oli mahdotonta korjata liitoksia takavalojen jakorasiassa, joka sekin oli sisäkäyttöön tarkoitettu. Meni uusiksi ja riittävästi rasvaa liitoksiin ja rasian saumoihin.
-
No niin, auto on haettu Oulusta viikonloppuna :D Fiilis oli mahtava koko perheellä, mutta TOSI laiskahan tuo on. Ainakaan tyhjällä kärryllä ei juurikaan ollut vaikutusta kulkuun, mutta kärry tai ei, niin kulutus pyörii siellä 10l/100km hujakoilla. Sen verran selvisi, että sylinterikantta tuohon ei tarvitse vaihtaa jos turbottaa, mutta katsastuksen kanssa tulee ongelma kun ei ole alunperin turbo.
Jos hyviä vinkkejä löytyy, niin kertokaa.
Lasse
Ps. Kaivoin ne tunnukset, ja KIRJAUDUIN ;)
-
Katsastusmies ei sinun turbosta välitä. Minä vaihdoin (en vaihdattanut) aikoinaan Nalle-Sisuun Cetrikin kuusi pyttyisen moottorin. Seitsemän kertaa katsastin, kahdeksannella kerralla huomasivat vaihdon, ei siinä sen kummempaa. ...Ja matka jatkui... :D
-
Katsastusmies ei sinun turbosta välitä. Minä vaihdoin (en vaihdattanut) aikoinaan Nalle-Sisuun Cetrikin kuusi pyttyisen moottorin. Seitsemän kertaa katsastin, kahdeksannella kerralla huomasivat vaihdon, ei siinä sen kummempaa. ...Ja matka jatkui... :D
Jaha, taas uutta tietoa! Täytyy tänään varmistella konttorilla tota asiaa. Menis kuulemma imu-ja pakosarjan vaihdolla, sekä tietysti öljy-sekä ilmaputket pitäis muuttaa.
-
Katsastusmies ei sinun turbosta välitä. Minä vaihdoin (en vaihdattanut) aikoinaan Nalle-Sisuun Cetrikin kuusi pyttyisen moottorin. Seitsemän kertaa katsastin, kahdeksannella kerralla huomasivat vaihdon, ei siinä sen kummempaa. ...Ja matka jatkui... :D
Ei tänään ihan noin helppoa ole... Nalle-Sisun ajoista on niin kauan, ettei kaikki edes tiedä, mikä se on.
-
Ei tänään ihan noin helppoa ole... Nalle-Sisun ajoista on niin kauan, ettei kaikki edes tiedä, mikä se on.
Silloin oli vielä muutama Nalle-Sisu liikenteessä, joten katsastusmiehet oli jonkun niitä katsastaneet. Ihmettelivät kun kone niin nätisti käy. Käyhän se cetrikin kone nätimmin kuin Traderin rysky. Sitten kun ne huomasi asian, auto oli tyyppikatsastettava, jonka hinta oli kova. Katsastusaseman päällikön kanssa tinkasin hinnan sopivaksi. Normaali katsastukseen tuli eroa, punnitus ja papereiden täyttö. :D
Jos meinaat turbottaa koneen, turbota, katsastusmiestä ei kiinnosta konetila. Fiilistä katsastaessa ei konetilaan ole koskaan vielä kurkistettu. :D
-
Fiilistä katsastaessa ei konetilaan ole koskaan vielä kurkistettu. :D
Tuskin sinne mitään näkeekään, täysintegroitujen huono puoli, harva valmistaja ottaa huomioon moottoritilan koppia suunnitellessaan, uudessa Rapidossa pissapojan säiliön täyttökin tehty perin hankalaksi, oliko siitä Caravan- vai Camper lehdessä erityinen maininta.
-
ton sun viiatin turbottaminen ei pitäs olla ongelma koska samaa mallisarjaa on turbolla, eli kun teet sen alkuperäsill osill ni pitäs kelvata heittämällä , ja kyll katastusmiestä näiss uuemmis kovastikki kiinnostaa onko turboo vai ei, pakokaasu päästöiss on erroo..
Ja mun mielest turbottoman syöttöpumpus ei oo savutuksen esto kalvoo, joten sen toden näkösesti joutuu lisäämään tai joutuu tyytymään alkuperästä turboo pienempiin tehoihin jos haluaa auton olevan katsastuskelponen
-
En tiedä miten paljon muut ovat ahtimis(tuningin) kanssa ollut tekemisissä - ei se nyt ihan "bolt-on" -hommaa ole..
Jotain huonosti hengittävää trakotoridsliä voi ilostuttaa oik.kokoisella föönillä, niin palaa se voimasavu oikean väriseksi veto päällä. Tuolloin ei kyllä olla kuin 0.2-0.5 bar puhalluksella avustamassa. Noilla paineilla ei välijäähyjä juuri tarvita.. Mutta sitten kollit innostuu ruuvaamaan, niin pellon laidassa hiljaisusus alkaa isolla kolinalla ja loppuu savuun :laugh: Mutta tr/työdslin kierrosalue on niin suppea autodseihin nähden, on aika eri asia..
Oikeasti ei siihen fiiun tehoa tule pohtia pelkällä solmunasennuksella - ruiskupumppu muutoksiin/vaihtoon, suuttimetki voi olla pienet, puristussuhdetta voi joutua laskemaan palotilamuutoksin (männät ja/tai kansi), nokan ajoitus ja nousut isommiksi. Virtaukset paremmiksi tai muuten koneen sisäiset lämmöt saattaa nousta kriittisiksi keston kannalta. Huohotinpuolen joutuu rakentamaan ahtopaineiden takia kestävämmäksi, ja muutenki öljynjäähdytystä parantelemaan kun ahdin tuo omat kujeensa siihenkin. Imu- ja pakosarjamuutokset on pakostakin edessä ihan paineiden ja ahtimen kiinnityksen takia.
En suositelisi hommaa, jos ei ole hyvää ja useita kokemuksia moottoreiden rakentelusta - siis totaalirempoista ja koneistuksista. Helpommalla ettis varman 2.5TD koneen tms. ja tarv. apulaitteet... mahdollisesti lähtee laatikkokin vaihtoon, ja muutoslupa edellyttää maahantuojan selvitystä jarrujen riittävyydestä ja muista alustamuutoksista kun lähetään +20% tehomuutoksille. Sitten uudemmessa eteen tulee päästöasioiden uudelleenmittaus akreditoidussa laitoksessa.. Mutta "luimisteluversioita" voi tehdä, jos aikaa on katsastukseen tiputtaa orkkiskone takas tai ajaa konttorille hikikarpaloin :-X
.infossa tais olla juttua enempikin tästä jälkiahtamisesta - tekijälle sofim-koneet oli tutta kauraa..
EDIT: aiemmin ainakin (vielä joitain vuosia sitten AKEna aikana) rekisteriotteen tehokohdassa oli kilowattien perässä "A" = ahdettu - se oli sitten helppo katsurin todeta: "minkäs takia noissa putkissa silikoniletkua oli - ai sitä on viritelty.."
-
En tiedä miten paljon muut ovat ahtimis(tuningin) kanssa ollut tekemisissä - ei se nyt ihan "bolt-on" -hommaa ole..
Jotain huonosti hengittävää trakotoridsliä voi ilostuttaa oik.kokoisella föönillä, niin palaa se voimasavu oikean väriseksi veto päällä. Tuolloin ei kyllä olla kuin 0.2-0.5 bar puhalluksella avustamassa. Noilla paineilla ei välijäähyjä juuri tarvita.. Mutta sitten kollit innostuu ruuvaamaan, niin pellon laidassa hiljaisusus alkaa isolla kolinalla ja loppuu savuun :laugh: Mutta tr/työdslin kierrosalue on niin suppea autodseihin nähden, on aika eri asia..
Oikeasti ei siihen fiiun tehoa tule pohtia pelkällä solmunasennuksella - ruiskupumppu muutoksiin/vaihtoon, suuttimetki voi olla pienet, puristussuhdetta voi joutua laskemaan palotilamuutoksin (männät ja/tai kansi), nokan ajoitus ja nousut isommiksi. Virtaukset paremmiksi tai muuten koneen sisäiset lämmöt saattaa nousta kriittisiksi keston kannalta. Huohotinpuolen joutuu rakentamaan ahtopaineiden takia kestävämmäksi, ja muutenki öljynjäähdytystä parantelemaan kun ahdin tuo omat kujeensa siihenkin. Imu- ja pakosarjamuutokset on pakostakin edessä ihan paineiden ja ahtimen kiinnityksen takia.
En suositelisi hommaa, jos ei ole hyvää ja useita kokemuksia moottoreiden rakentelusta - siis totaalirempoista ja koneistuksista. Helpommalla ettis varman 2.5TD koneen tms. ja tarv. apulaitteet... mahdollisesti lähtee laatikkokin vaihtoon, ja muutoslupa edellyttää maahantuojan selvitystä jarrujen riittävyydestä ja muista alustamuutoksista kun lähetään +20% tehomuutoksille. Sitten uudemmessa eteen tulee päästöasioiden uudelleenmittaus akreditoidussa laitoksessa.. Mutta "luimisteluversioita" voi tehdä, jos aikaa on katsastukseen tiputtaa orkkiskone takas tai ajaa konttorille hikikarpaloin :-X
.infossa tais olla juttua enempikin tästä jälkiahtamisesta - tekijälle sofim-koneet oli tutta kauraa..
EDIT: aiemmin ainakin (vielä joitain vuosia sitten AKEna aikana) rekisteriotteen tehokohdassa oli kilowattien perässä "A" = ahdettu - se oli sitten helppo katsurin todeta: "minkäs takia noissa putkissa silikoniletkua oli - ai sitä on viritelty.."
Ethän ny vaan sekota vanhan asuntoauton turbottamista turbomallia vastaavaksi ja tuuninkivirityksiä joissa ei riitä se 20% tehon nousu mikä tekee laiskasta asuntoautosta normi vehkeen?
-
Ethän ny vaan sekota vanhan asuntoauton turbottamista turbomallia vastaavaksi ja tuuninkivirityksiä joissa ei riitä se 20% tehon nousu mikä tekee laiskasta asuntoautosta normi vehkeen?
En tiedä lähteekö aina vähän lapasesta - kun lähdetään tehoja nostelemaan Thumb
Btw. fiiuihin en ole sekaantunut, mutta pikasilmäys 2.5D ja 2.5TD (iveco koneisiin) - radikaali ero on esikammiokone <> suorasuihku. Ts. kannet aivan erilaiset (tod. näk männätkin) kuten koko ruiskupuoli .. erot: teho +27%, vääntö +33%
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
-
En tiedä lähteekö aina vähän lapasesta - kun lähdetään tehoja nostelemaan Thumb
Btw. fiiuihin en ole sekaantunut, mutta pikasilmäys 2.5D ja 2.5TD (iveco koneisiin) - radikaali ero on esikammiokone <> suorasuihku. Ts. kannet aivan erilaiset (tod. näk männätkin) kuten koko ruiskupuoli .. erot: teho +27%, vääntö +33%
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
otappa pakkia tonne 90 luvulle, siell oli esikammio td koneita mitkä oli oli täysin samoja peruskoneita männän jähytys suuttimia myöten, eli niihin on helppotehä muutos pako ja imusarja sekä pumppuun savutuksen estin
-
otappa pakkia tonne 90 luvulle, siell oli esikammio td koneita mitkä oli oli täysin samoja peruskoneita männän jähytys suuttimia myöten, eli niihin on helppotehä muutos pako ja imusarja sekä pumppuun savutuksen estin
Jeps, mutt ne näkyy olevan 1.9 koneita :-X http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato#First_generation_.281981.E2.80.931993.29 (http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato#First_generation_.281981.E2.80.931993.29)
Tai sitt wiki ei kerro koko totuutta :-\
-
Tuskin sinne mitään näkeekään, täysintegroitujen huono puoli, harva valmistaja ottaa huomioon moottoritilan koppia suunnitellessaan, uudessa Rapidossa pissapojan säiliön täyttökin tehty perin hankalaksi, oliko siitä Caravan- vai Camper lehdessä erityinen maininta.
Niin, no sen verran näkee, että nokkahihnan, startin, laturin ja polttimoiden vaihdon olen tehnyt itse. Puhumaatakaan nesteiden ja suodattimien vaihdosta. :D Thumb
En ota kantaa kysyjälle turbon vaihtoon varsinaisena suorituksena. Kaveri laitatti Transittiin tarviketurbon, ei se auto kauan korjaamolla ollut. Liekkö sitten ollut iso homma. :D
-
En tiedä lähteekö aina vähän lapasesta - kun lähdetään tehoja nostelemaan Thumb
Btw. fiiuihin en ole sekaantunut, mutta pikasilmäys 2.5D ja 2.5TD (iveco koneisiin) - radikaali ero on esikammiokone <> suorasuihku. Ts. kannet aivan erilaiset (tod. näk männätkin) kuten koko ruiskupuoli .. erot: teho +27%, vääntö +33%
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Mutta eikö toi koneen tyyppi kerro perusmoottorin olevan sama 2,5d:ssä ja 2,5td:ssä?! Kaksi viimeistä numeroa ainoastaan eroa. Eli turbolla ja ilman?!
Jos joku osaisi kertoa faktoja, olisin onnellinen ;D
-
Mutta eikö toi koneen tyyppi kerro perusmoottorin olevan sama 2,5d:ssä ja 2,5td:ssä?! Kaksi viimeistä numeroa ainoastaan eroa. Eli turbolla ja ilman?!
Jos joku osaisi kertoa faktoja, olisin onnellinen ;D
Kysy asiantuntijoilta, vaikka tuolta: www.fin-turbo.fi/ Thumb
-
Kysy asiantuntijoilta, vaikka tuolta: www.fin-turbo.fi/ Thumb
Eikun kysykää konttorilta, niin sitten voi arvioida, onko edes ajatuksessa mitään järkeä!
-
Eikun kysykää konttorilta, niin sitten voi arvioida, onko edes ajatuksessa mitään järkeä!
Mielestäni ei !!
-
Tuossa olis jotain dataa <klikkaile isommiksi>:
(http://www.wildsky19.plus.com/Ducato/WSM5
6.gif) (http://www.wildsky19.plus.com/Ducato/WSM58.gif)
(http://www.wildsky19.plus.com/Ducato/WSM59.gif) (http://www.wildsky19.plus.com/Ducato/WSM60.gif)
(http://www.wildsky19.plus.com/Ducato/WSM61.gif)
Muutakin 2.5D omistajan jakaamaa dataa:
http://www.wildsky19.plus.com/Ducato/intial_page.html
-
Elikkä tais olla ainoastaan lohko samaa noissa moottoreissa.. Thumbd
Helpommaksi homma ei ainakaan muuttunut, taitaa jäädä turbottomaksi.
-
Oli juuri tuollainen Mobilvetta Skipper jolla tehtiin Norjan reissu. Saa sitä polkea mutta ei se silti mihinkään kulje. Varsinkin Saariselkä oli kova pala. Voi sillä silti ajaa jos ei ole kiire;) Eikös ne samoja Sofimeita ole Ivecoissa ja Fiateissa noi 2,5? Pienemmät koneet on erikseen.
-
Kysäise tuolta Turboista ja moottoreista...
http://www.varaosia.com/
Voihan tuo olla jyrkissä mäissä vähän ohkasta menoa. Mutta eihän mikään estä rakentelemasta.
Sellainen tietysti heräsi kysymys, että etkö koeajanut ennen kauppaa?
Eron nimitäin huomaa kun koeajaa useamman auton.
Jos ihan oikeesti haluat turbo koneen siihen, niin kannattaa harkita moottorin vaihtoa. Koska valmiitahan noita varmasti löytyy ja säästyy monelta harmaalta hiukselta kun laittaa tarkoituksen suunnitellun laitteen viritetyn sijaan. AVK:lta ja purkaamoista sekä tuosta laittamastani linkistä varmaan onstuu myllyn saanti. Jos ei jollain sopivasti ole nurkissaan purkuun menevää pakua. :-X
-
Rovaniemi-Narvik-Rovaniemi meni aikoinaan mutkin, 8 ukkoa kyydissä.
Leppoisia kilometrejä, ja tuunaamalla auto tunnetusti paranee! :)
-
Kysäise tuolta Turboista ja moottoreista...
http://www.varaosia.com/
Voihan tuo olla jyrkissä mäissä vähän ohkasta menoa. Mutta eihän mikään estä rakentelemasta.
Sellainen tietysti heräsi kysymys, että etkö koeajanut ennen kauppaa?
Eron nimitäin huomaa kun koeajaa useamman auton.
Tottahan auto koeajettiin, kokonaisuus todettiin koko perheen voimin niin hyväksi, että otettiin auto vaikkei turboa ole.
Kerkiän tolla hienosti perille, mutta kaipailisin lisätehoa juurikin mäkiin. Mulla on ollut useampi dieseli h-a turbolla ja ilman, tiedän kyllä eron (kiireellä tai kiireettömyydellä ei ole mitään tekemistä tuon eron kanssa :D)
-
Eiköhän tästä aiheesta ole poikennut vähän itsekukin.
Jatkaa voitaisiin asiassa ja aloittajaa jelppien, sekä keskustella suorituskyvyn riittävyydestä toisaalla, jos siihen on tarvettakaan.
-
Eiköhän tästä aiheesta ole poikennut vähän itsekukin.
Jatkaa voitaisiin asiassa ja aloittajaa jelppien, sekä keskustella suorituskyvyn riittävyydestä toisaalla, jos siihen on tarvettakaan.
Thumb
-
Jatkossa tässä ketjussa pysytään asiassa eli aiheen mukaan Mobilvetta Skipper 54 -matkailuautossa ja tehontarpeesta väännetään muualla eli täällä:
http://karavaanari.org/index.php/topic,5794.msg85892/topicseen.html#msg85892 .
-
Jos, siis jos auto olisi minun, etsisin / tekisin sopivan pakosarjan sekä siihen hukkaportillisen ahtimen jostain sen tehoisesta diesel autosta, millainen tehotavoite olisi hakusessa.
Esim. 100 hp teholuokan hukkisahtimia löytyy lähes pokkaamalla pitkin nettiä.
Pakosarjaan lähtö pakopainemittarille, sekä imupuolelle ahtomittarille lähtö, joka löytyy varmaankin jo vakioimusarjasta.
Pumpulle en tekisi muuta, kuin vääntelisin söttöruuvia sen verran isommalle, että saisi 0.5 ahtopaineilla jossain 3000 rpm kohdilla kaasu pohjassa samanlaista savuhuntua putkesta, kuin vakionakin. Noilla säädöillä voisi olettaa, että kannen lämpötilat eivät nouse liian korkeaksi, eikä ruiskutushetkikään mene liian pitkäksi. Mitä enemmän savua, sen korkeammat lämpötilat.
Mikäli epäilyttäisi, niin voisihan tuohon lisätä vielä pakolämpömittarinki n. Itse en laittaisi muuta, kuin ahtomittarin.
Cooleria pitäisin itsestäänselvyytenä varsinkin matkailuautossa, jolla mennään ns. ylämäkeen koko ajan.
Savutestin teettäisin jossain dieselpajalla etukäteen ja samalla neuvoisivat, että kuinka paljon ja mihin suuntaan syöttöruuvia väännetään katsastuksen jälkeen, jotta saataisiin vaaditut tehot. Matalilla kierroksillahan ennen ahtopaineiden nousua tuollainen savuaa huomattavasti, joten vaatii aluksi hieman peilistä pakoputken suuntaan katsomista, ettei saa paheksuvia katseita kanssa-autoilijoilta.
Tuonkin oppii hetkessä.
Vaihteistohan ei ole niitä kaikkein kestävämpiä, mutta kun jättää pienillä kierroksilla vedätykset pois, niin kestää ainakin jonkin aikaa.
Moottorin vaihtoa turboversiosta en edes harkitsisi, koska menee paperihommissa vaikeaksi, jopa ehkä mahdottomaksi alustan osien sopivuuden vuoksi.
Mutta ensimmäisenä marssisin konttorille kysymään, että onko edes mahdollista moinen ajatus. Jos ensimmäisellä konttorilla tyrmätään ajatus, niin siirtyisi seuraavalle konttorille. On sellaisiakin paikkoja joissa sanotaan ettei onnistu, koska loppuu osaaminen kesken. Minun käsityksen mukaan pelkkä teholappu penkistä ja savutestin läpäisy riittää leiman saamiseen, koska autoon ei ole vaihdettu osia. Ainoastaan lisätty.
Mielestäni kannattaa yrittää, jos on mielenkiintoa. Thumb
Ps. Edelleen jäi epäselväksi moottorin tyyppi, sekä paikkakunta kiinnostaisi, että osaisi antaa vinkkejä osaavalle pajalle.
-
Moottorin tyyppi on: Iveco 8140.67 ja paikkakunta Lahti. Tiedän tästä nurkista parikin dieselpajaa, mutta elättelen toiveita, että joku olisi turbottanut vastaavan laitoksen ja osaisi valaista toimenpiteistä. Ilmeisesti moottori on kuitenkin vapariksi suunniteltuna tehtaalta lähtenyt..
-
Vaparina on lähtenyt.
Kyllähän se elämää helpottaa, kun ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen ja suunnitella sellaista, minkä joku on jo tehnyt ja hyväksi todennut.
Mielestäni tuo esikammiokone kestää kuitenkin pienen tehonlisäyksen, kunhan se toteutetaan järkeä käyttäen.
Ps. On dieselpajoja ja dieselpajoja. ;D
-
Tuossa se kirjoitus .infon puolella http://karavaanari.info/index.php?topic=2176.0
Jankos näky tehdeen 2.5D:n turbotuksen - kannattas varmaan olla yhteydessä häneen ;)
-
Tuossa lammilla olis maxi dukato 2,5 turbo koneella myynnissä ex hevos auto alle 200 000 kai ajettu täysin mätä rungoltaan jos jotain kiinnostaa?